• 29.

    הרב שרלו נתן תשובה הלכתית עניינית וראויה - למטקבקים השליליים בוז

    שמואל, 06/10/08 21:01

    יש גמדים שלא משנה מה הרב שרלו יגיד ימצאו שלילי.

  • 28.

    יש הבדלים יותר גדולים מתרבויות שונות למשל...

    י., 31/08/08 12:37

    ההבדל בין איש לאישה.- אז לא נאמר שגבר יתחתן עם בן מינו... , הבעיה האמיתית היא שבחברות מסויימות אין אפשרות להכיר מלכתחילה בן עדה אחרת בתרוצים שונים וללא קשר לרמה רוחנית ומדות טובות והרי התורה אמורה לגשר על השאר-כלומר הבדלים חיצוניים וכו'' . הבעיה העיקרית היא שהגזענות באה בד''כ מהאשכנזים (ואם יש מצד שני זה רק מהתגוננות-לדעתי).וחבל שדווקא הם שחוו את הגזענות ממשיכים דרך זו ,למרות שאפשר להבין ולדון ןכף זכות כי זה מזכיר את הילד המוכה שהופך למכה... אבל אסור להתעלם ובטח לא להצדיק תופעות מכוערות אילא. יש לציין כי דווקא בציבור החילוני כבר מזמן הטשטשו הגבולות אבל לדעתי זה נובע מהתמוטטות כללית של ערכים-וכמו כאן גם ערכים שליליים ולא דווקא בשיוויוניות ותיקון אמיתי. כמובן שצריך להסתייג מהכללות,וסליחה ממי שאנו גזעני ואולי נפגע...

  • 27.

    חייבים לשמר את הגזע הארי עפ''י ההלכה לבית ''אגודה ישראל'' (ל''ת)

    רב מקומי-מרכז, 26/08/08 09:38

  • 26.

    שרלו שר לו הלכה בשליפה בתשובה לכל שואל לפי,,,צרכיו (ל''ת)

    אם אתה רב? אז גם אני, 26/08/08 09:34

  • 25.

    השאלה אם נותנים בכלל צ'אנס.

    רווית, 26/08/08 08:26

    אם אתה מתאהב במישהי מהעדה שלך, כי זה הטעם שלך, סבבה. אבל אם מראש אתה פוסל שידוך, עוד לפני שאתה מכיר את הבחורה, עוד לפני שאתה יודע שום דבר עליה מלבד המוצא, רק בגלל שהיא לא מהמוצא ''המועדף'', זו הגזענות.
    גם אם אתה מכיר מישהי מהעדה ה''שניה'' ונמנע בכוח מלהיות איתה בקשר, כי ''אין סיכוי בגלל העדה'', או שאתה לא לוקח אותה כאופציה רצינית, למרות שבתכונותיה היא דווקא מתאימה לך, זו גזענות.

  • 24.

    חו''ל

    מאיר, 26/08/08 04:51

    אז מה רע בתשובת הרב? אני לא רוצה שילדיי יאכלו עם הידיים ויקללו במרוקאית.אני גם לא רוצה שילדיי יתחילו לעשן בגיל 9 ויסעו כל ''כיפור'' לסבתא מדימונה. סוף סוף תשובה לענין.

  • 23.

    לא פלא שישיבת פ''ת ממוקמת בכפר גנים

    כפיר אלבז, 25/08/08 23:06

    כי בכפר גנים בפרט ובפ''ת בכלל יש ציבור 'דתי לאומי'גזען ומתנשא. מה הכוונה שיש לך 'העדפה' לבחורה מעדתך? מדוע? במה מתבטאת העדפתך ומה הגורמים לה? אתה אשכנזי ששומע מוצרט וקורא שלום עליכם והבחורה המזרחית משגעת אותך עם אום כול תום ואלי עמיר? (וגם אם כן-אז מה?) הרי להעדפה הזו אין שום היגון וראציונאל, סתם גזענות ודעות קדומות- כל אשכנזיה טובה לך וכל ספרדיה לא? וחבל שהרב שרלו מושפע מהלכי הרוח של הבורגנות הדתית לאומית בפ''ת פינת גבעת שמואל ונותן לגיטימציה לשטויות הללו

  • 22.

    מה רוצים משרלו? 12 השבטים היו תמיד מסוכסכים זה עם זה

    12 המסוכסכים, 25/08/08 20:30

    עוד מהתקופה שהיו אחים וזרקו אח אחד לבור. אחרי שכבשו את ארץ כנען, אף שבט לא היה מוכן לסבול את אחיו לדת והם נלחמו זה בזה והרגו אלפי יהודים. יהודים דתיים היו תמיד עדתיים וגזענים ולכן גם רכשו (בצדק) את שנאת כל העמים בהם גרו בגלות.

  • 21.

    זו גזענות רק כשאכשנזיות מעדיפות אשכנזים

    ליאל, 25/08/08 19:32

    זו לא גזענות כשתמניות רוצות אשכנזים

    • בדיוק. זה תלוי באנטרס.. (ל''ת)

      מומולי, 25/08/08 19:48

  • 20.

    להעדיף?????

    אור, 25/08/08 19:05

    לאף אחד אין בעיה אם אדם כזה או אחר ''מעדיף'' בן או בת עדתו, הבעיה שלי היא עם ה''פסילה'' לפסול אדם אחר רק בגלל מוצאו העדתי זוהי בעיה גדולה.....

  • 19.

    תמנים שמעתם? (ל''ת)

    ציון התמני ממרכז הארץ, 25/08/08 18:17

  • 18.

    אני לא רכוש של אף אחד,אני אחליט עם איזה עדה להתחתן (ל''ת)

    ירושלמית, 25/08/08 17:56

    • לא אם את דתייה. אם את חילונית זו ממילא לא שאלה (ל''ת)

      אחימעץ הלבקני, 26/08/08 07:39

  • 17.

    קודם שספרדים לא יפסלו ספרדיות

    תמני גאה ביותר, 25/08/08 17:53

    אח''כ תתעלקו על האשכנזים

  • 16.

    שרלו משרלטן או מצ'פלין? (ל''ת)

    Vox Ami, 25/08/08 17:41

  • 15.

    אני מעדיף רק אשכנזיות (ל''ת)

    מאיר המזרחי, 25/08/08 17:41

  • 14.

    הבעיה שרוב הספרדיות רוצות אשכנזים

    דדוש, 25/08/08 17:38

    ההעדפה העתית לאו דווקא מגיעה מהאשכנזים.

  • 13.

    אני מעדיף בכלל נשואות , להתחתן ?? (ל''ת)

    חילונון, 25/08/08 17:35

  • 12.

    העיקר הבריאות - ילדי תערובת

    דוקטור נשוי לבולגריה, 25/08/08 17:24

    דבר אחד קטן שכחנו. כל המחקרים מורים שבני תערובת (הכוונה היא כמובן ליהודים מעדות שנות) הם ילדים יותר בריאים ויותר חכמים, וגם יותר יפים אבל מי מסתכל...
    תבדקו כמה הפלות כפויות יש בנישואין תוך עדתיים, בנישואי תערובת אין בכלל!
    וחוץ מזה אם נתחתן כולנו עם העדה שממול גם נתעשר ברוח וגם נוריש לילדים עולם נטול גזענות, לפחות בתוך העם.

  • 11.

    הכי גרוע זה אצל חרדים אשכנזים-הם מחרימים כל מי שלא דומה להם (ל''ת)

    מוישה מיט א גרוייס, 25/08/08 17:15

    • הכי גרועים:ספרדים שרוצים אשכנזיות

      תמני שרוצה אשכנזיות, 25/08/08 19:33

      וזה גרוע כי אז לא ישאר לתמנים שרוצים רק אשכנזיות

    • כאשר אשכנזי רוצה באשכנזית זה טבעי, אבל למה ספרדי

      קרן הפרנקינה, 26/08/08 02:23

      רוצה *דוקא* אשכנזית.

      זה טעון בירור יסודי שתוצאותיו לא יחמיאו לספרדים.

  • 10.

    עם כל הכבוד - קשקוש!!!

    רוני, 25/08/08 16:53

    העדפה לבנות העדה בתוך העם היהודי היא תוצאה של גזענות ופלגנות פנימית. אל ייתמם הרב שרלו לומר שזה נשאר ברמת ההעדפה האישית ולא מגיע אחר כך לפלגנות בתוך העם.

    ויותר מזה - אם רבני ישראל של ימינו רוצים לעשות משהו חשוב אחד שיטביע את חותמו לדורות הבאים, שיקבעו את ביטול ההפרדה בין ספרדים לאשכנזים בתוך היהדות. מדובר בהפרדה שנוצרה בעקבות הגלות והמרחק בין הקהילות, ואין לה כל מקום היום - בעיקר לאור שזה שהיא גורמת לפירוד, פלגנות, קיפוח וגזענות.

    • ספרדיות,תמניות אשכנזיות רוצות אשכנזים

      ששון, 25/08/08 17:49

      ואתה טוען שיש פלגנות בעם? לא מסתדר לי.

      • הרי זו בדיוק הבעיה

        רוני, 25/08/08 19:52

        אותה הנצחה של ההפרדה בין האשכנזים לספרדים, כשהיא מלווה בקיפוח שהיה נפוץ בעבר וקיים עדיין כיום נגד הספרדים (היום בעיקר בזרם הדתי-חרדי לצערי, אך לא רק שם) מובילים לתופעה שתיארת.


        אבל זה לא רק זה. ישנם גם רבים בני עדה ספרדית מסוימת שרוצים להתחתן ''רק בתוך העדה''.
        ובכל מקרה, אין שום הצדקה להפרדה ה''הלכתית'' בין אשכנזים לספרדים, במיוחד כשהיא מובילה לתופעות כל כך מכוערות בתוך העולם הדתי-חרדי (ואני חשבתי שיהודי הוא יהודי, בין אם הוא אוכל ג'חנון או גפילטע פיש).


        ו

    • הוא כתב שכל זמן ש

      אחד שמבין מה כתוב, 25/08/08 23:41

      שזה נשאר בתור העדפה זה בסדר אבל אם זה הופך לפסילה של האחר אז זה לא בסדר.
      אגב יש ילדיו נשואים גם ללא אשכנזיות.

      • לא אתה לא ממש אחד שמבין מה שכתוב...

        אורית, 26/08/08 07:44

        אני מסכימה עם המגיב רוני.
        מה זה ''העדפה אישית''? אלה העדפות שנובעות מאפליה, קיפוח וסטיגמות שהוטבעו לתוכנו, ואנחנו חושבים שזו העדפה אישית שלנו...

        לכן צריך לפסול את כל ההפרדה העדתית הזו, ויפה שעה אחת קודם.

  • 9.

    מה משנה העדה?העיקר זה המראה החיצוני.

    דתי לייט, 25/08/08 16:34

    ולכן,עדיף לצאת עם בנות פחות דתיות.לכן,הכי טוב לצאת בנות שהן ממש לייט,השאלות ההלכתיות לא מטרידות אותן,והראש שלהן עסוק במערכת היחסים נטו,ולא בכל השטויות מסביב!

  • 8.

    רק הדתיים עדיין חיים ובוחשים בקלחת הסרטים של העדות...נו עתיקים ובלים!

    יהוקמץ, 25/08/08 16:28

    המשיכו כך, זה בסדר! הישארו מאחור כתמיד, מפגרים אחרי כולם...
    וכמו שציין כאן אחד המגיבים, צמצמו את הבריכה הגנטית שלכם!

    • שמחה שאני ''לשעבר'' וראיתי את האור של להיות חפשייה מכל השטויות האלה.

      גלית, 25/08/08 16:43

      החברה הדתית על כל גווניה הפכה לחשוכה, קשקשנית ועצובה. חבל...אבל מי שעיניו (ובעיקר עיניה) בראשו , שיצא משם מהר!!!

      • התחלת לאכול שטרונגולים ונפתחו לך גם העיניים? (ל''ת)

        ציפי, 25/08/08 17:20

        • גם אני - ונפתח לי..

          עופרר, 25/08/08 21:31

          ... התיאבון

      • גם אני יצאתי משם, אין פחות גזענות בעולם החילוני. זה רק פחות מוצהר (ל''ת)

        n, 25/08/08 17:23

  • 7.

    השאלה היא לא מה אתה מעדיף אלא האם אתה פוסל

    איתי, 25/08/08 16:20

    מהרב שרלו ציפיתי להיות קצת יותר חד וחלק. מה לעשות ובעיניינים אלה במיוחד בציבור הגזעני מאוד כמו הציבור הדתי, חרדי וכמובן הדתי לאומי, קיימים לא מעט בעיות על רקע זה.
    מה שהרב שרלו עשה כאן הוא התיר את השרץ בצורה יפה וידידותית למשתמש. כלומר, במקום להגיד שאין שום מקום לדון בכלל בדברים האלה ולמנוע דיבורים כאלה בישראל 2008, ממשיך הרב שרלו ואומר בצורה מאוד עדינה ''כי אם אתה מעדיך אזי אולי באמת עדיף...''
    תפדיקם של רבנים הוא להוציא את שורש הרע מהציבור ובמקרה הזה לא רק שלא הוצא שורש הרע אלא אף הוטמע עוד יותר.
    לטעמי התשובה צריכה להיות אין שום מקום בכלל לדון בדברים כאלה בשאלות לרבנים, אם היא מוצאת חן בעיניך אזי אתה צריך ללכת עם לבך וכל העדתיות הזו כדאי שתיפסק מהעולם הדתי.
    יש לי חברים חילונים שעד שלא פגשו דתיים לא ידעו בכלל מה העדה שלהם כי בציבור החילוני זה כמעט ולא אישיו.
    אז די כולנו יהודים ודי לגזענות ולעדתיות!!!

  • 6.

    תמשיכו להצר את הבריכה הגנטית שלכם (ל''ת)

    Stout Viking, 25/08/08 16:13

  • 5.

    כמנו שאמא אמרה לי...רק לא מרוקאית!!!!! (ל''ת)

    הפרסי, 25/08/08 16:08

    • "אימא אמרה לפרסי/ ילדי הוא גיבור ונבון/ הוא לא בוכה אף פעם/ ...

      סגב, 25/08/08 16:24

      ...הוא ילד גדול"

    • למה אתה חושב שמרוקאית בכלל תסתכל עליך, יא פרסי? (ל''ת)

      אשכנזי, 25/08/08 16:50

  • 4.

    צודק הרב שרלו, אני מזרחי ואני מעדיף מזרחיות...

    סגב, 25/08/08 15:56

    וגם את בר רפאלי. מה היא לא מזרחית?.. אין דבר, לא חשוב, חייבים להתפשר בחיים.

    • פרענק (ל''ת)

      טטטו, 25/08/08 16:28

      • רטטוי

        סגב, 25/08/08 16:43

        הבנת? גם אני לא.

  • 3.

    תשובה הגיונית ונכונה, חבל שיש המזהים העדפת אשה מ...

    מורה נבוכים, 25/08/08 15:26

    מאותה עדה כמשהו גזעני.

    חיי הנישואין מזמנים לנו קשיים לא מעטים, ואין צורך להוסיף עליהם קשיי הסתגלות למנהגי עדות שונות.

    חבל להכניס ראש בריא למיטה חולה.

    • איזה קשיי הסתגלות בדיוק?

      מיצי, נוה-יללות, 25/08/08 16:24

      לקדש בעמידה במקום בישיבה? להימנע מאכילת בשר מראש חודש אב במקום רק בשבוע שחל בו תשעה באב? לקנות לבנך טלית כשהגיע למצוות ולחנך אותו להתעטף בה גם כאשר אינו נשוי?

      על איזה קשיי הסתגלות אדוני מדבר, ועוד כאלה שהופכים את הנישואין לדבר שאי אפשר להתמודד עימו?

      • מעצם השאלה, מסתבר שלא היית נשוי אף פעם.

        n, 25/08/08 16:57

        ההבדלים הם עצומים בין עדה למשנה.
        אז נכון זה מתשתש לאט לאט, אך עדיין קיים.
        תפנימו כבר כולם! הבדלי תרבות אינם גזענות!
        דוגמא:עובדה היא שברוב בתי האשכנזים, נושא ההשכלה נמצא בטופ. לעומתם, בעדות המזרח, העבודה נמצאת שם. זה אינו נובע מגזענות, אלא הבדלי תרבות!

        • נניח שאתה צודק

          מיצי, נוה-יללות, 25/08/08 17:47

          אבל יש לי הרושם שהשואל, הרב וכל מי שהגיב כאן מתייחס להיבט הדתי של העניין, או לשאלה האם להכניס את עצמך ל''כאבי הראש'' הכרוכים במנהגים עדתיים ודתיים שונים.

          אתה הבאת דוגמא שגם אם היא נכונה, מתייחסת לפן תרבותי שקיים גם אצל חילונים גמורים.

          • לא רק לפן הדתי

            אחד שיודע, 25/08/08 18:52

            יש המון הבדלים בטמפרטורה ובטמפרמנט בדרכי החשיבה והתגובה וכו'.אפשר לזרות חול ולומר שכולם שווים אבל זריית חול מתנפצת מול המציאות.

            • מה שמתנפץ מול המציאות

              מיצי, נוה-יללות, 25/08/08 19:27

              זו התגובה שלך. לא נתקלתי מעולם בהבדלים משמעותיים בין העדות, ואני לגמרי סבור שה''אופי הפולני'' ו''החמימות המרוקאית'' ו''הנימוס הייקי'' - כל אלה שאלה של חינוך. וכמו כל אלמנט חינוכי ניתן לחנך אחרת, בהתאם לרצון.

              • אכן ניתן לחנך אחרת-אבל אם אתה מתחתן כדי לחנך... מוטב

                יועץ סתרים, 26/08/08 02:36

                שתזמין מקום באגף הגירושין ברבנות.

          • הרושם שלך מוטעה. (ל''ת)

            אביגדור, 26/08/08 00:18

    • גועל נפש

      יוספה יוספוב, 26/08/08 22:34

      אני אשכנזיה בכל רמ''ח אברי, ונשואה לספרדי מזה כ-3 שנים. אכן, בין העדות ישנם הבדלים רבים בכל הנוגע להלכה, הרבה מהם קשורים לדיני כשרות. עם זאת אני יכולה להעיד שמבין כל האתגרים שחיי הנישואין מציבים, פער העדתיות הוא המזערי והזניח שבהם.
      שלילת נישואין עם בן עדה אחרת נובעת מגזענות גרידא, וכל מי שמתרץ את זה בכל מני טעונים מטופשים אחרים פשוט משקר לעצמו.
      נישואין עם בן עדה אחרת אינם ''מיטה חולה'', ומי שחושב כך אין ספק ש''ראשו לא בריא''. תתביישו

  • 2.

    בנישואין לא צריך לחנך צריך שלום בית

    יהודי, 25/08/08 14:35

    ואם לספרדי יהיה נוח עם ספרדיה לתימני נוח עם תימניה ולאשכנזי עם אשכנזיה וכך יהיה שלום בית אז זה מה שחשוב. זה לא ענין של חינוך כאן. ולא מדובר על אפליה. אם תימני לא יקבל אשכנזיה לבית הספר או לחוג או אם ספרדי לא יסכים שאשכנזי ישתתף איתו במקהלה זה בזוי ו מכוער וראוי לכל גינוי אבל כאן מדברים על נישואין !!!

    וכך לגבי מראה חיצוני אם בחורה רוצה בחור יפה וזה מאד חשוב לה זו זכותה ולא צריך ללעוג לה וכך אם גבר רוצה אשה יפה. וכי מה אתם רוצים שחס וחלילה אשה תתבייש בבעלה או לא תימשך אליו וכך גבר לאשה? צריך לתת את האופטימליות להצלחת הנישואין.

  • 1.

    אבל

    מיצי, נוה-יללות, 25/08/08 14:26

    מתי מזהים ש''תחושת ההתאמה'' הופכת לשבטיות?
    מה נאמר להורים המעדיפים לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך עם נוכחות משמעותית של עדה מסויימת בגלל אותה תחושה של התאמה?

    • דעתי:להעדיף ערך ערכי משותף,כן.אך לא לפסול עבור אף לא1משום עדה כלשהיא. (ל''ת)

      כי המטרה היא להינשא ולחיות בהרמוניה ושלא עמ להתגרש, 26/08/08 17:09