• 52.

    יתגעגעת ללייבוביץ (ל''ת)

    עפרה, 10/08/08 01:54

  • 51.

    צנחן שבוכה בשקם

    יש אבנים עם דם, 07/08/08 11:36

    ויש לי אבנים בכליות מהדם שנשפך על קידוש אבנים.

  • 50.

    אני חילונית אטיאיסטית והכותל מאוד חשוב לי בתור יהודיה

    שרית לוי, 04/08/08 21:57

    הכותל הוא גם במסיכות לרובע היהודי.
    אז אם אתה מדבר על מצדה,אז יש גם לדבר על מלחמת הגבורה הענקית שהתרחשה ברובע היהודי בתש''ח.
    אני קראתי על מלחמה זו ונמלאתי התפעמות מהגבורה הענקית של הלוחמים והלוחמות.
    מיעוט דל ביותר של לוחמים ולוחמות-גם נשים לחמו שם.עם נשק דל ביותר,לחם מול אוייב עצום ורב.

    לאחר שקראתי מעשה גבורה אלו,עליתי לרובע היהודי,הסתובבתי בין סמטאותיו הצרות וירדתי לכותל ונשקתי אותו.
    לא,לא התפללתי,כי כאמור אני חילונית אתאיסטית.אך כן נשקתי אותו.

    כן,יש אבנים עם לב אדם.
    קרא על מלחמת תש''ח ותבין,יש אבנים עם לב אדם!

    דורות של יהודים חלמו על מקום זה.

    גם אני בעד השלום,גם אני בעד חלוקת ירושלים.
    אך על מקום אחד אסור לנו בשום פנים ואופן לוותר.
    על הרובע היהודי והכותל.

    אתה לא מאמין בתורה,גם אני לא.
    אבל אני יהודיה.
    קרא על מלחמת הגבורה הענקית שהתרחשה ברובע בתש''ח.וגם אתה בתור חילוני תאהב ותתחבר אל הכותל.
    הכותל לא שייך רק לדתיים אורתודוכסים.
    הכותל שייך לכולם.
    גם לי,חילונית שלא מאמינה כלל בתורה הכותל שייך גם לי!

    • דורות רבים חלמנו לחזור לירושלים-וירושלים היתה פעם העיר העתיקה

      שרית לוי, 05/08/08 21:46

      רק בזמן החדש הוקמו השכונות מעבר לחומה.
      אבל לפני כן,ירושלים היתה העיר העתיקה.
      דורות רבים חשבנו לחזור.
      ועכשיו כשזה בידינו אנשים מזלזלים בזה.
      חבל מאוד!

  • 49.

    אח אח לייבוביץ

    לייבו, 04/08/08 17:19

    איש חכם שלא הבין כלום בהיסטוריה
    ובהתנהגות אנושית
    כשבמשך 2000 שנה עם שלם מתפלל בוקר בוקר
    להגיע לירושליים ולכותל , אי אפשר לזלזל בזה
    ולהגיד שזאת סתם חתיכת אבן וחיי אדם קודמים לכל. אם חיי אדם היו קודמים לכל אזי לא היינו נלחמים כאן על כלום , לא על זהותינו כעם ולא על זכותינו למולדת דווקא כאן.

  • 48.

    אח אח לייבוביץ

    לייבו, 04/08/08 17:18

    איש חכם שלא הבין כלום בהיסטוריה
    ובהתנהגות אנושית
    כשבמשך 2000 שנה עם שלם מתפלל בוקר בוקר
    להגיע לירושליים ולכותל , אי אפשר לזלזל בזה
    ולהגיד שזאת סתם חתיכת אבן וחיי אדם קודמים לכל. אם חיי אדם היו קודמים לכל אזי לא היינו נלחמים כאן על כלום , לא על זהותינו כעם ולא על זכותינו למולדת דווקא כאן.

  • 47.

    אח אח לייבוביץ

    לייבו, 04/08/08 17:17

    איש חכם שלא הבין כלום בהיסטוריה
    ובהתנהגות אנושית
    כשבמשך 2000 שנה עם שלם מתפלל בוקר בוקר
    להגיע לירושליים ולכותל , אי אפשר לזלזל בזה
    ולהגיד שזאת סתם חתיכת אבן וחיי אדם קודמים לכל. אם חיי אדם היו קודמים לכל אזי לא היינו נלחמים כאן על כלום , לא על זהותינו כעם ולא על זכותינו למולדת דווקא כאן.

  • 46.

    בהתייחס לשיר המקסים... אם אנחנו (הממשלה.. כל חברי העל...)

    האיכפתית, 03/08/08 17:24

    אלו שנקיים מחכמה והברקה ויצירה אלו יצטרכו ללכת לפי השיר.... תרח חי מעט מדי לעומת המצב שיווצר פה.... ואובמה לדעתי אלף פתקים בכותל לא יעזרו לו. אני בכלל לא מבינה מאיפה הוא צמח ומה נפל על האמריקאים. אולי הם מאמינים במטאטא חדש מטאטא טוב יותר... ימים אמרו ....

  • 45.

    יבוא יום ואתה תתחנן ל ''אבן'' הזו ....... (ל''ת)

    גדולים ממך התחננו ., 03/08/08 13:15

  • 44.

    מעדיף להתעטף במחמאות או להיבנות מביקורת?

    מוש, 03/08/08 13:04

    אין סיכוי שתמצא את אלהים במרחב שבו אתה נמצא. אלהים נתן לנו עולם יפהפה ותראה מה עשינו ממנו. אלהים נתן לנו שכל ותראה איך אנחנו משתמשים בו. התחברות לאלוהות דורשת קצת פחות ציניות והרבה יותר ענווה, התבוננות עצמית ולקיחת אחריות. לפעמים צעד קטן ואותנטי בכיוון הזה יכול ליצור ניסים ונפלאות. האמן לי - אני חוויתי את זה. ואני לא דתי בכלל. ואתה בעיני אדם שנון, מרתק וחריף, ולו רק יכולת לשים לרגע בצד את ''עצמך'', כי אז יכולת לקבל משהו אחר וחדש.

  • 43.

    אלוהים לא עשה לנו שום דבר רע

    א.נ, יהודה, 03/08/08 09:28

    אלוהים נתן לנו, לכל העם כאחד, את הטוב ואת הרע ואת הבחירה. וכה אמר האלוהים: ''ראה, אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה... והיה אם שמוע תשמע בקול ה' אלהיך... ובאו עליך כל הברכות האלה... והיה אם לא תשמע בקול ה' אלהיך... ובאו עליך כל הקללות האלה...'' (דברים יא, כו – כח, טו) הדיבור בלשון יחיד גוף שני מכוון לכל העם כאחד. כל הדברים הרעים שהתרחשו לעם ישראל עד ימינו אנו כבר נצפו אז (המשך לקרוא דברים פרק כח). מדובר בהיגיון ברזל, ישנם חוקים אשר קיומם מאפשר לעם חיים טובים ואי קיומם גורם לחיים רעים. חוקים אלו הם חוקי ברזל, חוקי הטבע, אם תקפוץ מבניין רב קומות אתה תתרסק! אני אתן לך דוגמית קטנה מימינו. בספר דברים ניתנו חוקים ברורים כיצד לטפל ברוצחים, רוצחים בזדון ורוצחים בשגגה. (דברים יט, א-יג) והכתוב אומר: ''ולא ישפך דם נקי בקרב ארצך אשר ה' אלהיך נותן לך נחלה והיה עליך דמים!'' (שם י) ''והיה עליך דמים'' כלומר אתה (העם) תהיה אחראי לדם נקי. כמה דמי נקיים נשפכים בארצנו? על רוצחים מרחמים? אז למה שלא ירצחו נקיים?!
    זוהי תוצאת הזלזול והיהירות, בן-אדם, הזלזול בדברי קדמונים, הזלזול בניסיון של מאות ואלפי שנים מתוך היהירות של אני ואפסי עוד. יתרה מזאת, מול עינינו הרואות נחים הספרים, מלאים בניסיון אבותינו, ניסיון רע ומר ואנו בוחרים להתעלם. סיפור מצדה שאתה כל כך מזלזל בו מסכם את תקופת בית II, הסיפור לקוח מספרו של יוסיפוס פלאוויוס המגלגל בו את אירועי בית II ואת החורבן, ''מאיגרא רמה לבירא עמיקתא''. חורבן שבסופו של דבר הוביל אותנו לגלות חשוכה של אלפי שנים. כל הטעויות נעשו אז, ואנו במקום שנלמד מטעויות אלו, והספרים פתוחים בפנינו, אנו פשוט משעתקים את הדברים, כל אותם ימים רעים החוזרים אלינו כסיוט הקיבה.
    ידידי, גם שפינוזה הבין את חוקיות הטבע הזאת כמו גם משה מנדלסון ולא צריך להיות דתי מאמין כדי להבין. חוקי התורה אינם דתיים, הם חוקי הטבע, אם נשמע להם הכל יתקתק כמו שעון.

  • 42.

    תורת השם מחכמת פתי

    ע,א מרכז, 03/08/08 09:25

    אם אתה מזכיר את שמו, זה סימן שאתה מכיר בקיומו, תקרא במקורות תלמד ואז גם תחכים

    • החכמולוג הזה צריך ללמוד הרבה שנים כדי להבין קמצוץ מהמקורות . (ל''ת)

      חכמים ממנו זחלו כדי לגעת בכותל, 03/08/08 13:12

  • 41.

    לא יכול

    אלירן, 03/08/08 08:54

    לראות אותך או לשמוע עלייך...בנאדם ריק

  • 40.

    עמי הארץ שקץ ונשותיהם שרץ (ל''ת)

    נאמר עליך, 03/08/08 08:49

  • 39.

    שנאה עצמית מדהימה (ל''ת)

    אזרח, 03/08/08 08:44

  • 38.

    קצת רדוד...שפינוזה מול ליבוביץ

    שבתאי צבי, 03/08/08 08:41

    כשפינוזיסט אתה אמור לראות הטבע הוא אלוהים
    כליבוביציסט אתה אמור להבין שאלוהים הוא מעל הטבע ואינו קשור אליו.
    אלו הם שתי דעות הפוכות!!!
    דווקא שפינוזה היה מסתדר אם המשפט ''יש אבנים עם לב אדם''...
    מר גפן היקר אתה צריך לזכור שאתה פיזמונאי מוכשר אבל לא פרופסור למחשבת ישראל...

  • 37.

    חזיר שבגד באשתו, במשפחתו, ובמדינתו

    ננ, 03/08/08 08:34

    מרשה לעצמו עוד להטיף מוסר.

    חזיר זה חזיר זה חזיר

  • 36.

    יונתן, כל מה שקורה לנו.....

    מוטי, 03/08/08 08:21

    כל מה שקורה וקרה לנו הכל מידי אדם בלבד!
    יש אנשים שהאמונה באל והתפילה ,מחזקת אותם , אך המציאות היא שרק דרך התפילות והסגידה לאלוהים קיבלנו רק אכזבות וכל חדורי האמונה והחרדים למיניהם לא למדו כלום!

    יונתן , לא בושה להיות שמאלן, אם מכירים בכך שבמציאות הקשה בה אנו נימצאים, חייבים להיות לעיתים גם פרגמטים. (ראה בגין בפינוי סיני,אריק בהתנתקות ועוד...)

    לייבוביץ היה היחידי שהזהיר כי הכיבוש ב=67 יביא עלינו אסון ואנחנו לא בנוים לשלוט בכח בעם אחר. לא מספיק להתפאר בכך שאתה מעריצו ותלמידו, לאור סכנות השמד המאיימות עלינו כחדשות לבקרים, לא חלום ולא תפילות יעזרו כאן. לא שמאל ולא ימין, רק רעיונות רעננים,מציאותיים והנהגה חזקה פרגמטית ליישמם. הרי לך אתגר יונתן-תביא משהו חדש !

  • 35.

    יונתן המסכן נשאר בגן איך אתה לא מרחם על עצמך ???

    מלקט ניצוצות, 03/08/08 08:11

    זה שיש לך כשרון לכתוב חרוזים,אינו מעיד על חכמתך בכלל לא. הילדה הקטנה שלי היתה פעם שרה על ''גן סגור''. היום היא כבר אמא, והיא הרבה יותר חכמה ממך. אתה מעולם לא עזבת את הגן. בימים של פעם, אז בחיפה האדומה, הייתי נער טיפש, שהעריץ אותך ואת הגיגיך הנבובים. היום, אחרי מסע ארוך, אני פשוט מרחם עליך. אם תעיין בליקוטי מוהר''ן תורה ס''ד, אולי תבין, שכל קושיותיך - קשקוש, וכל חכמתך, כדברי ילד קטן, עם חיתולים מלוכלכים.

  • 34.

    ליבוביץ דיבר כנגד החילונים

    מאןדהוא, 03/08/08 07:55

    במאמרו המפורסם על הדיסכותל הוא דיבר על החילונים שבאים ברכב בשבת ובחג נשים וגברים אשר בעצם מחללים כל מצווה וכל ערך דתי כדי לבוא ולראות את הכותל

    הביקורת הייתה על כך שתפסו את הכותל כמקום לאומי אשר בשביל לבוא לראותו חיללו ערכים דתיים

    לך קרא את המאמר שנית מר גפן
    אח''כ אולי תואיל בטובך להתנצל (אם אתה מכיר את הפועל הזה)

  • 33.

    גם החילוניות היא לא מציאה גדולה

    תסתכל בראי, 03/08/08 07:30

    אתה יכול ללכלך על הדת, הדתיים, הלאומנים וכו'.
    הבעיה שהמקום שבו אתה ושכמותך נימצאים גם לא ממש מי יודע מה.
    הסוצליאליזם והקומניזם והשמאל היו מעורבים ברציחת מאות מיליונים במאה האחרונה.
    הסכמי אוסלו שעשיתם עם ערפאת והבאתם לכאן את הפושע הזה עם הכנופיות שלו הביאו לשפך דם של אלפי יהודים במאות פיגועי רצח.
    אתם עצמכם השמאל החילוני חיים בתוך זוהמה של זנות, סמים, בגידות, פירוק משפחות וילדים מסכנים. (נכון, זה קיים גם אצלנו אבל לא בהקפים שלכם).
    בקיצור, תפסיק להיות צדקן מתנשא. אתה נבוב שאין בתוכו כלום

  • 32.

    Well Done !!!

    Nili - USA, 03/08/08 05:26

    Jonathan - You Are PERFRCT !!!

    • Extremely funny. a ''PERFRCT'' mispell. (ל''ת)

      asdasdasas, 03/08/08 08:03

    • ישראל

      נור-IT, 03/08/08 19:45

      אני איתך נילי.

  • 31.

    יונתן , גועל נפש של בנאדם (ל''ת)

    איכס!, 03/08/08 01:57

  • 30.

    יהונתן, כל מילה שכתבת חודרת אלי בנכונותה ודיוקה. תודה לך יוצר יקר (ל''ת)

    מית נמש, 03/08/08 01:56

  • 29.

    אדם מסכן שלא אשם במצבו הנפשי הקשה

    גד, 03/08/08 00:42

    הוא פשוט גדל ככה ולכן צריך להתפלל עליו שיעשה תשובה ויתעורר...

  • 28.

    לבי לבי עליך ועל שכמותך

    מרים, 03/08/08 00:07

    במקום לכעוס על הקב''ה נסה לבקש ממנו שיאיר את עיניך וישים קצת שכל בראשך - להיות שנון ומתחכם ולהכיר את הקודים של קהל היעד ולהגיש לו אמירות נבובות במעטפת של פסאודו הירואיות יכול לקיים אותך בדיוק במילייה של השלולית בה אתה משכשך את רגליך -
    לא עבדו בני ישראל בעגל אלא כדי להתיר לעצמם את העריות. ברור שתכפור בהכל, אחרת איך תשתטח על כל מי שבא ותעשן סמים ותעבור על 12 הלכות ברבע שניה? לא יהיה לך כיף בכלל. העיקר שאתה מכובד בעולם הריקים.

  • 27.

    אם ההינו הולכים לכל אורך הדרך במסלול של ליבוביץ לא הייהו כאן ....

    חדש, 02/08/08 23:27

    פה ושם הוא בקושי צדק בניווט ליד איזה עיקול לא חשוב.

  • 26.

    הכותל

    zev, 02/08/08 23:09

    איך אדם לא מאמין יכול לכתב כל כך הרבה לא כלום על דברים שעבורו אינם קיימים.על מנת להצדיק גבןב מילים זה אין צורך להכריז על שמאלניות.הקוראים המעטים שמוכנים לקרא עד הסוף מבינים זאת לבד.

  • 25.

    עוכר ישראל מהגרועים ביותר.כאב כן בנו וכבן כן אביו (ל''ת)

    משה בודק, 02/08/08 22:13

  • 24.

    אלוהים הוא הצד הקבוע במציאות המשתנה, הוא לא דתי ול

    אשת איש האלהים, 02/08/08 21:49

    ולא מה שאתם חןשבים ומי שלא יודע מה זה אלוהים שפשוט לא ידבר עליו, הגיע הזמן להפוך את אלהים לדטרם ידידוץי יותר על אף הקשיחות שלו, הוא פשוט פרפקציוניסט, שלא מסתפק בפחות מהדבר המושלם ביותר כמו יופיו של הטבע כמו כל דבר שהוא אלהי, כלומר לא דתי ולא יהודי ולא אנושי, ההאנשה של האל- פרסונפיקציה בלע''ז- גורמת לאנשים לחשוב עליו במושגים אנושיים והכל מטעמים טקטיים כדי להפוך אותו למשהו ידידותי קרוב זמין שניתן לפנות אליו מכל מקום בכל זמן ובכל מצב, אלוהים הוא השם של המהות האין סופית בעלת היכולות הבלתי מוגבלות,כדי להבין אותו צריך פשוט ללמוד את התורה שלו, שהיא תורת השם, כי לכל דבר יש שם, לחי לצומח וגם לדומם כך שמבחינה אלוהית השם הוא האלהים, כי השם הוא הצד הקבוע במציאות המשתנה והשם הוא הדבר היחידי בעולם השווה לכל נפש ולכל אדם באשר הוא אדם, והוא ממש לא דתי כי לכל דבר יש שם,ולכן לא חשוב אם מבינים את השם או לא, חייבים לקבל את העובדה שיש שם,ושם זה חלק משמיות, ואין שמיות בלי שם ואין שם בלי תורת השם, ומי שמתנגד לתורת השם, תורת הזהות והשוויון, הוא אנטי שמי, האנטישמיות היא ההוכחה הברורה שקימת שמיות, מעט מהשמיות דוחה את כל סוגי האנטישמיות, הגיע הזמן לעסוק בשאלות האלה ברצינות הכי רצינית, כי יש פתרון לשאלת השאלות שרק לעם ישראל התשובה, ואין לזה כל קשר לא לדתיים של היום ולא של אז, כי אלהים זה הדבר היחידי שלא קשור לדת או דתיים, רק הדת היהודית יכולה לשחרר את האדם מהדת, ולחבר אותו ישר לאלוהים, ישר למקור האנרגיה האין סופית, שיש לה גם צד מדעי אמפירי שניתן להוכיח את קיומו באופן הפשוט ביותר הבעיה שיש להתפטר לפני כן מדעות קדומות ואמונות תפלות של דתיים וחילונים, כי אלהים זה לא מושג דתי, אלוהים זה בסך הכל שם, שם של המהות האין סופית, השם הוא הצד הטכני של הרוח האלהית האין סופית, בעזרת השם כל אחד יכל לכתוב לקרוא לשמוע ללמוד וללמד, אם מבטלים את השמות חוזרים לתוהו ובוהו, עולם בלי שמות הוא עולם העב''מ, רק באמצעות השם הופכים עצם בלתי מזוהה למזוהה, אלה שני המצבים הקיימים בתודעה ובהכרה, מזוהה, בלתי מזוהה, מי שמסתתר מאחורי זהויות שונות הןא לא אמין, בבכל מקרה, אין ספק שהמושג אלוהים הוא המושג הבעייתי ביותר שהוכנס לטרמינולוגיה העולמית, והגיע הזמן לסכם את המושג הזה,ואת המחלוקות סביב.

  • 23.

    הקוטל המערבי

    חני, 02/08/08 21:08

    ספר לנו עוד איך היה עם הצדיקה, האם זה שונה לעם רשעית? אני נהנית מאוד לכל מה שאת כותב אני לא יודעת מי כותב לך מכתבי רפש. אלו בוודאי אנשי חושך, אני קונה מעריב רזכותך ובזכות מיברג שברח מהטמטום עד מיין. תתקווה שלא תברח לנו גם אתה שוב. בהערכה עמוקה חני.

    • הלוואי וייברח

      כן, 02/08/08 21:57

      כך גם כל אכולי השינאה העצמית כלפי עמם שלא מפסיקים להרוס אותנו מבפנים ותמוך באויב בכל נושא.
      הבעיה שאף אחד לא ממש רוצה אותם וגם להם קשה מאוד להתנתק מה''טימטום'' כאן. בעוד מיברג יושב לו במיין המשעממת ומשום מה ממשיך לכתוב לנו לכאן (עזבת, תעזוב עד הסוף ותתנתק. מסוגל? מסתבר שלא ממש..), הרי שיקירך השני מר גפן, עזב גם ללונדון וגם לבוסטון ומשום מה חזר לכאן (ועוד השאיר אחריו ילד שם...).
      אולי בכל זה יש בנו משהו??

  • 22.

    ממש מצחיק, הקטע עם אלפרון

    רמי, 02/08/08 18:28

    אבל אולי תנסה לכתוב בדיחות לבד, במקום לקחת מג'ורג' קרלין ז''ל

  • 21.

    לא חשוב מה תגידו

    עמית, 02/08/08 18:22

    האיש צודק והוא גאון!
    הלוואי שלשמינית מכם היה את השכל שיש לו.

    • מסכימה איתך בהחלט. (ל''ת)

      חמניה, 03/08/08 01:57

  • 20.

    שנראה שהכישרון לראות רק צד אחד של המטבע לא קשור לצד פוליטי.

    חמסין, 02/08/08 18:17

    מעניין שכשהיהודים מקדשים אבנים מסויימות זה פאשיזם ואימפריאליזם, אבל שכמה מטר מהם עמים אחרים מקדשים אבנים אחרות (למשל מסגד אל-אקצה) - זה נחשב לחופש ביטוי של האמונה.
    העניין הוא, שליפי הקרחת והנפש השמאלניים יש כישרון נדיר להנדס את המציאות ואז על העיוות המהונדס - לבנות תאוריות שלמות. וכל ראייה חד כיוונית היא הינדוס.(גם שמאלנית - אדון יהונתן). משום שלא מדובר הרי באבנים עצמן או בכותל זה או אחר של דת זו או אחרת. שהרי אנשים בכל העולם נוהרים לגעת באבנים. באם זה באיי-הפסחא כדי להתמזג בסביבתן לאור הירח עם כוחות על טבעיים כלשהם (בדרך כלל בדמיונם של אלו שבאו לגעת בהן) או הפירמידות, או לגעת בגבהים באבני מאצו-פיצו, ללכת על חומת סין או כל מקום עם אבנים גדולות ורבות עוצמה שמהוות מוקד משיכה לאנשים שרוצים לגעת במשהו גדול וחזק מהם שאולי יאציל עליהם איזו רוח של שכינה כלשהי או אווירת רוחניות והוד זו או אחרת.
    אלא מדובר ביכולת ההכרה של אנשים באשר הם, לתת למי שחי לצידם לחיות בשלום עם אמונותיו - באשר הן. ואין כאן שום קשר לכובש או לשטחים אלו או אחרים בישראל דווקא.
    שינאת הזר של המוסלמים לא תלוייה בכיבוש ישראלי זה או אחר. זו דמגוגיה של המנהיגים שלהם להטיל את כל האשמה על ישראל כדי להטיח את עיני עמם מהמציאות לאשורה. והמציאות לאשורה בחברה המוסלמית היא עוני ופערים חברתיים וחוסר צדק ושיוויון או בקיצור מחסור חמור בליברליזם. כל הטאליבאנים למיניהם באשר הם שונאים את הקידמה והליברליזציה. לראייה המהפיכה המוסלמית באירן שהכריחה אותם לחזור לשנות החושך ולעטות רעלות , מה שהקצין באפגניסטן לטירוף כללי של כיסוי האשה מכף רגל ועד ראש וזה כמובן תוך כדי אובדן טוטאלי של כל הזכויות האנושיות שקיימות ולא רק של כיסוי הגוף והראש. אותו פונדמנטליזם שמופנה כלפי עמם הם - מופנה גם כלפי זרים, ולא חשוב אם אלו האמריקאים או הישראלים או הרוסים או ההודים (חבל קשמיר).
    ואין לכל אלו שום קשר שבעולם ל''כיבוש'' הישראלי וקידוש כותל או אבנים. שהרי לא מדובר באבנים אלא במה שהן מסמלות - את הזכות לחיות בשקט ובאמונותייך - בלי איום מתמיד על חייך.
    היכולת המופלאה של כותב הטור הזה לראות את שיר הכותל כסמל לפאשיזם - היא בדיוק תופעת הלוואי של קטרקט שמערפל את עיני השמאלניים שנופלים למשכב מחלת ''ההתאהבות באוייב'' (ואולי האדון גפן נדבק במחלה הזו דווקא שהוא השתטח על צדיקה כלשהי, רק שהליך זה גם פגע לו בזיכרון והוא נוטה לייחס זאת לתקופה אחרת בחייו כמו מיפגש עם שיר כלשהו או עם ישעיהו ליבוביץ).
    בקיצור אדון גפן- אהבה היא משהו דו כיווני ולא חד כיווני, ומחלת השמאל של השינאה העצמית והעיוורון תוך קידוש צרכיו של האוייב בלבד והטחת האשמה עצמית היא השימוש הכי פחות טוב שיכול להיות באבני הכותל. אצל הימנים לפחות זה מלווה בתפילות לתקווה והתגשמות חלומות, אצל השמאלניים זה לדפוק את הראש בקיר של אותן אבנים.

    • כאורך התגובה, כך קוצר הראיה

      הדת אופיום לעם, 02/08/08 21:08

      התגובות כאן אמורות להיות תמציתיות וקשה לקרוא מאמרים שלמים.
      לעצם העינין: איך הגעת למסקנה שרק לגבי קדושת הכותל (הקוטל/הקיר) יש ביקורת. ברור שמהבחינה החילונית והשפויה, אין ליחס קדושה לשום מקום,ישות או חפץ אלא לחיי אדם בלבד וגם זאת מטאפורה. אל-אקצה, תאג'-מהאל, מצ'ו-פיצ'ו, הפירמידות, קברי צדיקים, ירושלים כולה וגם צפת, מכה ומדינה וכו'... כולם יצירי האדם, פרי מוחו הקודח ואין בהם קדושה יותר מבחיפושית הזבל.
      האויב היחידי המשותף לגזע השפוי של האנושות, הוא הפנאטיזם הדתי כי הוא יביא בסופו של דבר לקץ האנושות.
      זו כנראה התפילה האולטימטיבית של ''הימנים'' לפי שיטתך והיא תתגשם, כי לדאבוני הסימום הדתי בעולם כולו הפך למגפה.

      • האופיום המכונה קומוניזם הרג יותר בני אדם במאה אחת מהדתות בשלושת אלפים (ל''ת)

        -, 03/08/08 07:49

    • תגובה חזקה ! (ל''ת)

      אופיר, 02/08/08 21:22

    • ענק, פשוט ענק. (ל''ת)

      מוטי, 02/08/08 21:30

  • 19.

    הכותל לדוסים ולערבים

    בודהה, 02/08/08 17:50

    יונתן - הכותל הוא נכס אסטרטגי ויש לנצלו לשם כך.

    זה המקום הטוב בעולם להשאיר אותו לדוסים ולחמסניקים שילחמו שם אחד בשני וישמידו זה את זה (כי הם בעצםאותו דבר). הוא מסמל את כל הרע בעולם. כל הדתות החשוכות מאמינות בו והוא בעצם פיתחו של הגהינום.

  • 18.

    בסרטי כבר אמרתי שאם העונש על השואה יהיה חיסול האנושות כולה,עדיין יהיו

    וודי אלן, 02/08/08 17:20

    אנשים טובים שיטענו שהעונש אינו מספיק.
    חוץ מזה כיהודי ליהודי הרשה לי לומר לך:
    מאות שנות העבדות,ציידהעבדים באפריקה,הובלתם
    היבשתית והימית (קרא קצת איך היה לחצות את האוקיינוס בתור עבד ותראה שלא רק אושוויץ היתה זוועה),המכרזים,העבודה במטעים,האפליה,
    והכל נמשך מאות שנים (לא שנים בודדות כמו השואה),יונתן אתה אדם אינטלגנט ואסור לך להתקבע על הסיפור שלא היו עוולות בסדר גודל של השואה.

  • 17.

    מקסים, כל פעם יותר מהקודם. (ל''ת)

    אורי, 02/08/08 17:12

  • 16.

    ''רק קיר''

    למציאות פנים רבות, 02/08/08 16:52

    אני מבין שאתה גר בדירה שכורה בתל-אביב, כך שאין לך מושג של בית. אבל אם הכותל רק קיר, למה שלא נחזיר את תל-אביב לערבים. למה שלא נתפנה מהגליל, מהנגב? הרי אם מדובר בספירת ראשים (אנחנו רוב בתל-אביב) גם זה יכול להשתנות - הערבים לא ממש אימצו את רעיון אמצעי המניעה...

    • אני מאמץ את הצעתך ומגדיל בשקל תשעים ותשע

      מגדיל, 02/08/08 18:08

      אני בעד חהגלות מהארץ את כל הלאומנים חובשי הכיפה, בתור מחווה לפלסטינאים. בלי לקבל תמורה.

      והקשר בין דברי לדבריך? בדיוק אותו קשר בין דבריך על החזרת ת''א והכותל.

    • תזכיר לי מתי ת''א הייתה בשליטה של הערבים?

      עמית, 02/08/08 18:28

      חוץ מזה שת''א זה שטח שמדינת ישראל קיבלה כחוק ולא שטח כבוש כמו ירושלים.וזאת הסיבה שלא ''נחזיר'' אותה.

      • כמה בורות בהודעה אחת

        איל, 03/08/08 03:08

        ירושלים אינה שטח כבוש מאחר ועל פי החוק הבין לאומי אין לה בעלים.
        על פי החלטת מועצת האומות המאוחדותירושלים אמורה להיות בין לאומית. מאחר והערבים לא קיבלו עליהם את החלטת האומות והירדנים פלשו וכבשו את ירושלים, הרי שהעיר היתה עיר כבושה במשך 19 שנים עד שאנחנו שיחררנו אותה (אגב, אפילו הסכמי שביתת הנשק שחייבו את הירדנים לאפשר גישה ליהודים למקומות הקדושים, לא קויימו).

        מאחר וכבשנו את העיר ממי שמעולם לא היו בעליה ומאחר והאו''ם כבר מזמן לא תובע בין לאומיות, הרי שאין לאף אחד הזכות להגדיר את שלטוננו בירושלים ככיבוש.ודאי שאין מה לדבר על ''החזרת'' השטח לידי הפלשתינאים שמעולם לא החזיק בו ולו דקה אחת לכל אורך הסטוריה האנושית.

        אם אתה רוצה לוותר על עיר הבירה של העם היהודי במשך שלושת אלפי השנים האחרונות, זו זכותך לחשוב כך, אך לפחות דע את העובדות ואל תשכתב את ההסטוריה.

        ועוד עובדה קטנה לסיום. החלטת האומות היתה תלויה בחלוקת הארץ לשתי מדינות לאחר תקופת הכנה בת מספר שנים. כוונת המועצההיתה לחזור בהמן התוכנית ולהציע תכנית חלופית מאחר והערבים לא הסכימו לקבל את התכנית המקורית. דוד בן גוריון הכריז על מדינת ישראל ובכך קבע את ריבונותה, בין היתר, על תל אביב, בצורה פירטית, בניגוד לחוק ושלא על דעת מדינות העולם. ההכרה במדינה באה רק בדיעבד, כך שתל אביב, לשיטתך, היא שטח כבוש ובלתי חוקי לא פחות מירושלים.

        חודש טוב ולוואי שנדע לפחות בימים אלה של בין המצרים לוותר על המחלוקות ולשם שינוי להתאחד.

  • 15.

    אתה צודק,אם הוא ברא אותך,באמת הוא לא קיים. (ל''ת)

    שטניסט, 02/08/08 16:48

    • ניסוח מושלם מזה לא יכולתי לנסח (ל''ת)

      דודו, 02/08/08 18:30

  • 14.

    יהונתן, בהמשך לצדיקה ההיא מצפת שהשטתחה בשבילך...

    סקופידון, 02/08/08 16:10

    ע''פ ההגיון שלי (בצניעות), בזוגיות צריך למצוא את המשלים ולא את הדומה. זכור לי שבאחד המאמרים שלך כתבת שאתה לא מתעסק עם בחורות לפני שאתה מברר את השתייכותן למחנה השלום. ע''פ הרזומה שלך (הידוע לכל, באדיבותך ובכשרונך הספרותי) כבר הכרת-התחנת התגרשת-נפרדת-ברחת לחו''ל והותרת נשים שמאלניות שבורות לב. כל זה אומר שתפיסת העולם שלך לגבי זוגיות שגויה לחלוטין. למה שלא תנסה להכיר מתנחלת מהימין הקיצוני? יש לי הרגשה שזה יצליח. שלך, הבבא סקופי.

  • 13.

    התפילה לא נכתבה על-ידי פרנצ'סקו

    אבי חיפאי, 02/08/08 16:09

    היא נכתבה על גלויה של חיל אוסטרלי שנמצא הרוג במלמחת העולם הראשונה, כאשר בצד השני היתהתמונה של פרנצ'סקו. התפילה באמת נהדרת, אך ממוצא אוסטרלי.

  • 12.

    הם לא חושבים שהוא יעזור להם --- הם מ א מ י נ י ם .... (ל''ת)

    ====שום מוח לא יכול לנצח אמונה --- גם המחו שלך !, 02/08/08 15:55

  • 11.

    ''אלוקים'', יהונתן גפן?

    בלונדי מטופש, 02/08/08 15:54

    איני מאמין שאדם שכה שולט בשפה העברית ובמילותיה ישתמש באחד השיבושים הדתיים המכוערים: אלוהים מת ובישיבות החליפו אותו ב''אלוקים''.
    אני מקוה שכתיבתך בעתיד לא לא תכלול מפלצות לשוניות כמו '' תהי' '' במקום תהיה וכולי וכולי.

  • 10.

    ליבוביץ התנגד לתפיסתו של שפינוזה והעדיף תמיד את תפיסת הרמב''ם. (ל''ת)

    ארכימדס, 02/08/08 15:48

  • 9.

    או שאתה פשוט טועה במחילה מכבודך (ל''ת)

    נעמה, 02/08/08 15:46

  • 8.

    יהונתן

    האמת העירומה, 02/08/08 15:05

    טורים כל כך קשה לכתוב
    אבל אנחנו מבינים באמת את מה שנכתב?!
    מאחורי המילים נמצאות המשמעויות
    ואתה יהונתן יקירי!
    בלב שלם
    אדם
    שסוף סוף מנסה להבין את העולם!

  • 7.

    אכן קיר וקיר בלבד שנבנה בידי בני אנוש כמונו

    הדת אופיום לעם, 02/08/08 14:34

    לחמתי בששת הימים באזור חברון ועשיתי זאת בשל חובה אזרחית לשמור ולהגן על המדינה שלנו, כולל הגנה אקטיבית, אבל כבר אז למרות היותי צעיר ודי טיפש, לה הבנתי מה ההתלהבות מכיבוש הכותל, להבדיל מאיחוד ירושלים, צעד שהבנתי פוליטית ושנתברר כטעות לא קטנה בדיעבד, לפחות בחלקו.
    בעיני אין שום דבר קדוש, לא בית כנסת, לא ספרים, לא כתלים, לא מבנים, לא ערים, לבטח לא אנשים. כל אלו הם פרי יצירה אנושית עשויים מחומרים ארציין לחלוטין.
    בניגוד לפרופ' ליבוביץ' גם איני יכול ליחס קדושה לאל מכל מוצא שהוא ביותו אף הוא יציר כפיים של מניפולטורים שביקשו כלי לשלוט בהמון הנבער מדעת.(אופיום להמונים כמובן).
    אני בדעה אחת עם יונתן גפן בענין זה בעוד חלוק עליו מאד בנושאים אחרים (הוללות, סמים, התנשאות ועוד....).
    עוד בגיל 5-6 בצל השואה הטריה הגעתי למסקנה המתבקשת כי לא מתקבל על הדעת שיש ישות כזאת אלוהים או השילוש הקדוש או כל התגלות אחרת נוכח הזוועות שהתרחשו בעולם, גם לפני השואה. כשאני שומע את הביטוי ''בעזרת השם'' אני מאחל מיד לכל סובבי לטובתם שלא יזקקו לעזרה מהשמיים.
    מה לעשות, גם נשיא מיועד אינו חסין בפני טימטום וסימום.

  • 6.

    יונתן גפן - קול השפיות במדינה (ל''ת)

    איציק, 02/08/08 13:33

    • קול השמאל, או כל השמאל. תגיד את זה לאישתו המנוחה. (ל''ת)

      סמסמססאוס, 02/08/08 21:26

  • 5.

    וימת משה ויקבר מעבר לירדן

    Vox Ami, 02/08/08 12:43

    פסוק זה ( שאיבן עזרה?)שמר כסוד כמוס הביא
    לשפינוזה את ההוכחה שמשה לא כתב את התורה.
    הרבנים אינם מדברים בשם אלוהים אלה לקחת את מקומו ולהיות הם עצמם אלוהים.

  • 4.

    איש יקר וחכם

    דותן, 02/08/08 12:38

    יהונתן אתה כותב מוכשר ומבריק , איש רוח ואומן שמשאיר חותם.
    אל תתיחס לתגובות מתלהמות , תקרא את התגובות האוהדות... - ואני בטוח שאתה יודע - יש לך מעריצים שכלכך מעריכים את הדעות שלך , את הטור שלך , קוראים את הספרים שלך ונאחזים בדיברי השפיות וההגיון שאתה כותב.

    תהיה חזק ובריא , תמשיך לכתוב

    מתי יהיה עוד איזה ספר?

  • 3.

    יהונתן, אתה כל כך צודק

    אלון, 02/08/08 12:26

    האחיין שלי אמר לי שני דברים השבוע:
    '' אלוהים גדול'', אמרתי לו שמפה הוא דוקא נראה די קטן. יותר מאוחר, כבדיחה, הוא אמר ''שאלוהים ימחל לך'', עניתי לו שקודם אני צריך למחול לו. אני בדיוק קורא בלוג של חולה סופנית, ממש סיפור ''אלוהי'', ''החיים האחרונים שלי'', מעניין אם המשפחה שלה תסלח לאלוהים?

  • 2.

    אל תגרור את פרופסור לייבוביץ' לעניין,לו באמת היית מבין

    יונתן, 02/08/08 11:58

    מה הוא אומר לך היית היום שומר תורה ומצוות.
    השמאל הישראלי תמיד אימץ את לייבוביץ' בלי להבין שרוב הבקורת שלו היא על החילוניות.

    • אין להם הוגה דעות בשמאל כמו פרופ' ליבוביץ, אז הם סיפחו אותו.

      סקופידון, 02/08/08 16:38

      והם עוד מדברים על כיבוש.

    • ואתה הרי הבנת אותו מצוין

      הקב''ה, 02/08/08 16:51

      אתה בטח גם קורא בתורה ומדבר עם בורא עולם
      לא כמו החילונים שלא מבינים כלום ,
      הרב שלך הוא קדוש בן קדושים - שליח האל עלי אדמות , והוא זה שהבין באמת את הפרופסור

      • בהתחשב בזה שאני כותב היום שבת אפשר להבין שאני

        יונתן, 02/08/08 17:47

        לא דתי.
        אבל למדתי את משנתו של לייבוביץ' בצעירותי.

        אדם שלא מבין שהסיבה שלייבוביץ' הוא ''שמאל'' לא נובעת מהסיבות של השמאל החילוני אלא מחשש לעבור על איסורי תורה ומכך שהמדינה לא מקיימת את התנאים הדתיים ע''פ מתחייב לשלוט בשטחים,לא מבין את תורתו של לייבוביץ'.

        מי ששואל מה הטעם בפניה לאלוהים לא מכיר את הקביעה של לייבוביץ' שלצפות לקבל משהו מאלוהים היא לא עבודת אלוהים אלא עבודת עצמך.

        לייבוביץ' ז''ל היה מונותאיסט של ערכים ,מבחינתו עבודת האל היא הערך היחידי שחשוב ומכאן צא ולמד איך ליישם.
        לו היה חושב שעבודת האל היא להתנחל ביש''ע היה מטיף לזה (וכמובן היה הופך ל''סהרורי'' בעיני השמאל).

  • 1.

    מאמר יפה (ל''ת)

    הצליח לך יונתן, 02/08/08 11:39