• 56.

    צודקת בעיקרון, אבל מי יהיו המורים ?

    יהודייה מתקדמת, 06/07/08 09:05

    האם ימשיכו ללמוד בבתי ספר ממלכתיים מנקודת מבט אורתודוכרסית, כלומר שיבוא מישהו מ''הם'' (האורתודוכסים) ויראה ''לנו'' מה הדרך הנכונה? זה בהכרח משיג ההפך ממה שאת (וגם אני) רוצות, כי אז נכסי התרבות האלה לא נתפסים כ''שלנו'', אלא כמשהו ''שלהם'', כי ''להם'' יש בעלות על המסורת, והדרך ש''אנחנו'' חיים בה אינה ראויה בעיניהם, אז למה להקשיב ?
    קודם כל צריך להכשיר מורים ליהדות בעלי גישה ליבראלית ופתוחה, משימה לא קלה אבל אפשרית, יש יותר ויותר אנשים לא אורתודוכסים שרואים חשיבות עצומה לנושא הזה. והשאלה היא המחיר של אבדן הניכוס והבעלות האורתודוכסיים הוא מחיר שאת מוכנה לשלם.

    הגב לתגובה זו

  • 55.

    לציפי: השאלה איך מלמדים לא מה מלמדים

    צפריר, 06/07/08 08:46

    בחינוך הממלכתי חילוני מלמדים נושאים שונים מהתנ''ך ומורשת ישראל, ואפיךו ילמדו רמב''ם נגיד'' שמונה פרקים'' אבל בצורה כפרנית ואתאיסטית כמו שלמדו פעם(לידיעתך פעם אכן למדו גם רמב''ם, ואף תנ''ך לא מעט רק בהשקפה כפרנית של ביקורת המקרא, כאשר התלמיד חושב שהתנ''ך זה סיפור נוסח סיפורי עמים, והרמב''ם היה פילוסוף דגול. זה לא יפתור את הבעיה, השאלה לא רק מה לומדים אלא איך לומדים

    הגב לתגובה זו

  • 54.

    חוק הבורות היודעת הכל מקבל כאן ביסוס

    מחנך, 05/07/08 22:59

    הטוקבקיסטים שאינם מסוגלים להתמודד אינטלקטואלית עם חצי עמוד גמרא, מלהגים על משנתו של הרמב''ם.

    הגב לתגובה זו

  • 53.

    לי יש יותר כושר השתכרות מאשר לחרדי שלמד רק את הבלי הגמרא בלי תוכנית

    שימפנזה מר''ג, 05/07/08 15:47

    ליבה.

    הגב לתגובה זו

    • וכושר השתכרות זה הכל ?

      יהודייה מתקדמת, 06/07/08 09:19

      מה עם להיות בן אדם ?

      הגב לתגובה זו

  • 52.

    אפשר לומר שהנתונים מראים שהחרדים והדתיים מיצרים בורות

    מומחים בלעבוד על המדינה, 04/07/08 23:33

    כל הכונה של המנהיגים שם להשאיר הציבור שלהם בורים כדי שימשיכו להצביע למנגנון הדתי.

    הגב לתגובה זו

    • המנהיגים *שלך* מהווים מושא להערצה..

      מ, 05/07/08 22:44

      במקום לחקור את מניעי מנהיגי החרדים מוטב שתתמקד במניעי מנהיגיך.

      הגב לתגובה זו

  • 51.

    all the negative talk backs prove that Tzipi is right

    Chaim, 04/07/08 22:42

    So much ignorance in Israel today compared to so much wisdom in Jewish history.
    This is why the country is in such bad shape.

    הגב לתגובה זו

  • 50.

    בורות חילונית

    דן מרגלית, 04/07/08 16:58

    הבעייה אינה אם הרמב'ם הטיף לשנוא חילונים בגולה, שכן כל פרישה מהדת באותה תקופה הייתה בבחינת פרישה מכנסת ישראל. כל העולם היה אז דתי. הבעייה היא שבמאה ה-21 גדל דור של חילונים, שאין לו מושג ביסודות המורשת הרוחנית והתרבותית של היהדות. גם אני מתנגד בכל תוקף ללימודי דת בבית הספר הממלכתי. אבל נערה ונער יוצאים את התיכון והם זרים למורשת האדירה והחכמה של אבותיהם. (אגב, שטות לומר שמדרשי חז'ל הם פרי הגולה.) הכיוון במאמר נכון מאד, ואת פרטי תכנית הלימודים במגמה הממלכתית-חילונית והחרדית צריכים לעבד מומחים בעלי רצון טוב.

    הגב לתגובה זו

    • לומדים טונות ''מורשת'' בממלכתי. יותר ממה שצריך. תבדוק לפני

      ידוע קרוא, 04/07/08 18:50

      שאתה כותב.

      הגב לתגובה זו

      • מבחן התוצאה

        דן מרגלית, 05/07/08 08:45

        אני פוגש בתוצאה, והיא עלובה. אפילו בחידוני הטריוויה הכישרוניים והידענים שנבחרים להתמודד נכשלים כשזה מגיע לתנ'ך. בתכנית האחרונה של אברי גלעד הופתעתי שהייתה קבוצה שלא ידעה כי שמו משה רבנו לא הוענק לאחד השבטים.

        הגב לתגובה זו

    • אם אתה מעגן את הרמב''ם כספר היסטורי אז בסדר

      גיל, 05/07/08 11:13

      הבעיה היא שיש כאלו (ולא מעטים) שמתיחסים לרמב''ם כאילו מה שהוא כתב זו הדרך בה צריך ללכת. תשמע, הבן-אדם כתב ספר הלכות, ועוד לא בא רב שאמר ''מה שהרמ''בם כתב טוב רק לגולה ורק למאה ה-12. רוב הרבנים, גם אם חולקים על הלכה כזו או אחרת מסכימים שקביעותיו של הרמב''ם צריכות להיות תקפות גם להיום, ומכאן הבעיה שהרמב''ם הטיף לשנוא חילונים תקפה גם להיום.
      דרך-אגב, זו פעם ראשונה שאני רואה מגיב עם אוריינטציה דתית שמנסה לקשור טקסט הילכתי דתי בקונטקסט היסטורי. עד כה העיקרים הדתיים קובעים שככל שטקסט עתיק יותר כך גם חשיבותו עולה. אין לך באמת כוונה להגיד שהמשנה והגמרא (שלא לדבר על התורה) רלוונטיות רק לזמנם, נכון?

      הגב לתגובה זו

      • אוריינטציה

        דן מרגלית, 06/07/08 07:26

        איני בעל אוריינטציה דתית אלא חילוני הגא במורשת התרבותית של העם היהודי ורוצה להנחילה לדורות הבאים. מי שדתי - דתי ומי שחילוני - חילוני, ובלבד שמורשת זו תהיה חלק מאישיותו.הרמב'ם והמשנה והגמרא - ובעצם לאן נעלם התנ'ך בתגובתך, גיל? - רלוונטיים מאד לימינו. רובם ככולם. אלא שבהתאמה למציאות ולחיים המודרניים-דמוקרטיים והטכנולוגיים של המאה ה-21.

        הגב לתגובה זו

        • תסתכל בשורה האחרונה בתגובתי ותמצא את התנך

          גיל, 06/07/08 09:17

          אם הרמב''ם רלוונטי לזמננו, למה חשוב לציין שבאותה התקופה וכו.
          מעבר לכך שיש אנשים שמתעקשים לחיות לפי כללים שנהגו לפני אלפיים שנה. אני לא רואה את הרלוונטיות בשאלה איך לנהוג אם נכנס צבי הביתה (מסכת שבת, פרק י''ג משנה ו'). בפעם האחרונה שצבי נכנסה אלי הביתה שאלתי אותו ''צביקה, מה אתה רוצה לשתות?'' אז ברור שיהיו כאלו שמוצאים פרושים מעמיקים לכל אמרה ולכל טקסט, שמעתי כבר בני נוער מתפלמסים ומתפלפלים על המילים בשירה האחרון של בריטני ספירס. זה רק מראה על המעד שיש לטקסט, לא על חכמתו או נחיצותו.
          אני לא רואה שום חשיבות בללמד את בני העם היהודי ''הסוחט פרות והוציא מהם משקין מברך עליהם בתחילה שהכל ולבסוף בורא נפשות רבות'' (קיצשו''ע פרק מ''ג, א) זאת נראת לי מורשת מיותרת לחלוטין ללמד את החילונים (גם את הדתיים, אבל כל-אחד בוחר מה שהוא רוצה ללמוד). במקום ללמד איך להתעסק עם אפר הפרה האדומה (ראה פרשת השבוע) עדיף ללמוד עוד קצת ביולוגיה ועוד קצת היסטוריה. נכון שיש דברים כללים, שחשוב שבני-נוער יהודיים ידעו, אבל צריך מאוד להזהר שלא לקחת את זה לרזולוציה מגוחכת.
          אני חושב גם, שחובת ההןכחה על הרלוונטיות של המשנה (למעט מסכת אבות שיש לה רלוונטיות אוניברסלית) של הגמרא (באמת! דיונים משפטיים בארמית על סוגיות של עולם חקלאי זה רלוונטי?) ושל הרמב''ם (יהודי מימי הביינים שחי בחברה נכרית, נאלץ לנוס על נפשו והתקייים אודות לאחיו הסוחר) לחילוני הממוצע. אני מחזיק מעצמי סוג של אינטלקטואל, ובכל זאת אני לא מוצא שום רלוונטיות מכל צורה שהיא בספרי הלכה נושנים. והכוונה שלך היא ללמד הלכה (כי זה מה שיש במשנה, בגמרא ובי''ד)

          הגב לתגובה זו

  • 49.

    חוטובלי, חז''ל זה תרבות הגלות. ליהודים נחותים בלבד.

    רציק, 04/07/08 10:44

    הציונות הדתית נחותה לחרדית מבחינת קיום מצוות וידענות. נחותה לחילונים מבחינת אורח חיים מודרני. לכן היא חצויה: חלקה מתחלן, חלקה מתחרד.

    זרם ללא עתיד, כישלון היסטורי.

    אלה שאין להם בסיס ותמך מתמחים בלהשיא עצות לאחרים איך לעמוד יציב. במקום להבין את כשלונם וללמוד לשחות, הם מנסים ללמד אחרים איך לטבוע כמותם. איך אומרים? צרת רבים חצי נחמה...

    תודה רבה באמת.

    הגב לתגובה זו

  • 48.

    ציפי חוטובלי DONT PATRONIZE UPON US

    ג.ראובן, 04/07/08 10:00

    את לא המצאת את הגלגל ותפסיקי בכול טור שלך
    להראות כמה את חכמה ויודעת תרשי לי לצטט
    מאבן תיבון,אמר החכם כשאני מדבר אתחרט
    וכשאיני מדבר לא אתחרט, במצוה קיד לרמבם
    היא שציוונו לדין בערכי אדם, ושקספיר ברוב
    טובו אישר לי לצטט''נבגד ביב מזלולא רצוי
    לאישגלמוד אשא קינה על שפל מקומי
    ש ב ת ש ל ו ם

    הגב לתגובה זו

    • מה בדיוק לקחת הבוקר? (ל''ת)

      ד''ר סוס, 04/07/08 18:35

      הגב לתגובה זו

  • 47.

    מה בדיוק ללמוד אצל הרמב''ם, חוטובלית?

    חוטובליסט, 04/07/08 09:35

    אולי על מעמד האשה, למשל? הידעת, ציפורה, מה היה אומר רמב''מנו על לימודייך? הנה: ''אין בלימוד הנשים תועלת, שהנשים לומדות טעות''. כשקוראים את דברייך (ובמיוחד כששומעים) מתחילים לחשוב שהיה משהו בדבריו...

    הגב לתגובה זו

  • 46.

    לחילונים כבר יש תכנית ליבה ביהדות.

    א, 04/07/08 09:25

    נכון אמנם שהרבה תלמידים מפגינים בורות בכל מה שלמדו, כולל נושאי היהדות.
    אבל, מהגן ועד לסיום התיכון, מוקדשות מאות רבות של שעות לנושאי תנ''ך, תושב''ע וחגי ישראל.

    מי שלומד ברצינות את הנושאים האלה, יכול לעמוד בכבוד בויכוח עם כל מחזיר בתשובה מבית מדרשו של אמנון יצחק ודומיו.

    אם החרדים היו לומדים מדעים בהיקף של רבע מהשעות שאני למדתי תנ''ך, אולי היינו מפסיקים לשמוע מהם את השטות כי ''דארוין לימד שהאדם נוצר מהקוף''

    הגב לתגובה זו

  • 45.

    נו אז אם טוב לכם תשארו נבערים ועזבו אותנו בשקט. (ל''ת)

    אביב, 04/07/08 08:50

    הגב לתגובה זו

  • 44.

    לימודי ליבה

    חילויני הרצליה, 04/07/08 08:45

    בקשר ללימודי הליבה - כל מילה בסלע.
    בנוגע לחטופים:

    את סמיר קונטר היו מחזירים בשביל מידע! על רון ארד
    לא האיש, לא הגופה ולא צילום - מ-י-ד-ע.

    ועכשיו יש בעיה עם זה שמשחררים אותו תמורת הבאת 2 גופות חיילים לקבר ישראל?

    אם זה לא היה נעשה עכשיו, אז עוד כמה שנים של סבל המשפחות היו משחררים את קונטר בשביל מידע...

    אין שום משמעות בטווח הארוך לעיסקה הזאת.
    גם ככה המוטביציה לחטיפות גבוהה, גם ככה קונטר הוא בסה''כ דג רקק.

    לעומת התועלת לשתי המשפחות האומללות שיוכלו להתאבל על יקריהן העלות היא זניחה.

    דרך הצגת הסוגיה כפי שאת מציגה אותה היא בבחינת חטא המרגלים, שכן היא מציגה רפיון, חולשה ופחד.

    שבת של שלום!!!

    הגב לתגובה זו

  • 43.

    זה אפילו לא פופוליסטי,זה פשוט אווילי בעליל:כי הם לומדים רק ''רמב'ם''ואנו

    צייד אווילים, 04/07/08 08:11

    לומדים גם ''רמב'ם''.
    כי אנו מסיימים ויוצאים למסע ארוך של תרומה
    וקידום ופיתוח רוחני ופיזי של האנושות,והם לא מסיימים אף פעם,טוחנים וטוחנים שישים שנה חומר לעוס בן 2,000 שנה שאין בו אפילו שימצו של שמץ של תרומה לאנושות ולקידומה
    הפיזי והרוחני.
    אפילו יכולת כתיבה ונטיה לערבוב של מין שאינו במינו לא תחפה אל מאמציך להכשיר
    את מאות אלפי ה''חכמים'' שהתחברו לווריד הצוואר שלנו ולומדים ב''חברותות'' מה שאחרים כבר שכחו לפני אלפיים שנה.

    הגב לתגובה זו

    • ''החכמים'' האלו הם הערובה לעתידנו היהודי (ל''ת)

      צ, 05/07/08 22:49

      הגב לתגובה זו

  • 42.

    אם הגב' ציפי חוטובלי היתה מבינה ברמב''ם אזי אין ספק שלא היתה ממליצה

    דעת אמת הכנסו, 04/07/08 04:27

    עליו,לא באופן גורף מאחר וקולו של הרמב''ם הוא קול ההלכה היהודית שהיא לא מוסרית ולעיתים גם גזענית,פוסלת ומפלה חילונים,נשים ונכרים.

    הגב לתגובה זו

  • 41.

    מאמרך דמגוגי לא מדובר על שקספיר ואת יודעת זאת היטב.

    נתן.ש מעלות., 04/07/08 04:16

    וחבל את עושה שרות דב,למי שאת רוצה לעזור.אך ראשית כל שישרתו תלמידי ישיבות ההסדר 36 חודש בצה''ל ולא כפי שנהוג היום 16 חודש.מדוע הפלייה זו?נכדי שירת 36 חודש ולאחר מכן הלך ללמוד.

    הגב לתגובה זו

  • 40.

    יתכן שיש טעם לדרישות מהחינוך החרדי, אך בצל המפולת בחינוך הרגיל, אין מק

    כ.ל., 04/07/08 03:48

    אין מקום להתנשאות ולמסר - מאיתנו תראו ותלמדו.
    בכלל יש טעם לפתוח את עולם התוכן היהודי בפני כולם.

    הגב לתגובה זו

  • 39.

    צעקנית חסרת תקנה

    הראוי והשפוי, 04/07/08 01:43

    בכל תכנית בה מופיעה הציצי הזו אני מזפזפ מיד
    היא צועקת, חסרת סבלנות, תזזיתית לא נותנת כבוד

    צעירה מדי וחסרת בגרות נפשית (אישיותית) להופעה בדיון מסודר ובוגר

    ובכלל לא חשוב מה היא אומרת, הצרחות והקצב התזיזיתי לא מאפשרים הקשבה

    עוד כמה שנים, כשתגדל, אז אולי

    הגב לתגובה זו

  • 38.

    גברתי כדאי לפני שאת כותבת שתלמדי עובדות

    שלמה, 04/07/08 01:20

    מאחר ואני בוגר החינוך החילוני אני יכול לומר לך :
    בחינוך החילוני לומדים תנ''כ ובנוסף לומדים תורה שבעל פה .

    בואי נתחיל שבחינוך החרדי ילמדו חשבון ואנגלית ואחר כך נמשיך הלאה

    הגב לתגובה זו

    • מערכת החינוך החילונית מצמיחה בורות

      בוגר, 04/07/08 06:54

      לא יודע מה אתה למדת עם עצמך אבל במרבית בתי הספר לא מלמדים יותר מדי תנ''ך גמרא משנה רמב''ם ש''ע ריה''ל וכו'. הבורות חוגגת שם. וכולנו מפסידים מזה.

      הגב לתגובה זו

  • 37.

    ציפי הרמב''ם פסק בהלכות ממרים פרק ג הלכה ב שמותר לרצוח חילונים

    הזמנה לרצח, 04/07/08 00:48

    וכך כתב ''אלא כל ההורג אחד מהם עשה מצוה גדולה והסיר מכשול''.את מי צריך להרוג עפ''י הרמב''ם? את האפיקורסין,כל הכופר בתורה שבעל פה,המינין,המוסרות והמומרים והרמב''ם פסק ''שכל אלה אינם בכלל ישראל ואין צריך (כדי להרגם) לא לעדים ולא התראה ולא דיינים'' ציפי האם את עדיין ממליצה לחילונים ללמוד איך הרמב''ם מצווה להרגם......

    הגב לתגובה זו

    • ל37 אין היום אפיקורוסים יש סתם כאלה שעושים לדעתם חיים

      יוסי, 04/07/08 09:10

      במאמר של השופט חיים כהן, הוא מספר על אפיקורוס המקורי פילוסוף יווני שדרישתו מתלמידיו שיסתפקו בלחם ומים וישנו על הארץ. מכיון שזאת דרשו חז''ל כמבחן ללימוד תורה על כתבו דע מה תשיב לאפיקורוס. ההבדל היה באמונה לא ברך, מי שרצה להיות מתלמידיו של אפיקורוס היה צריך לוותר על הנאות החיים.אותו אפיקורוס אמר על האתלטים שהיו מתחרים במרוצים באולימפיה שיש מירוצים של סוסים על ארבע וישמירוצים של סוסים על שניים. חיים כהן כותב באותו מאמר שכל אחד נוטל לעצמו את השם אפיקורוס, בעוד זה המקורי לא היה נותן לו לדרוך על סף בית מדרשו

      הגב לתגובה זו

    • אם אתה מכליל את עצמך בין האפיקורסים המינים

      אני, 05/07/08 22:51

      המוסרות והמומרים, יש לך בעיה.

      הגב לתגובה זו

  • 36.

    מטרת לימודי הליבה

    מריו, 04/07/08 00:33

    הינה להעניק לילדי ישראל כלים בסיסיים שבאמצעותם יוכלו בהמשך להשתלב בשוק העבודה. ילד שלא לומד אנגלית או חשבון, אין לו שום סיכוי למשרה מכובדת היום. מה בין זה לבין לימודי הרמב''ם, עם כל ההערכה למורשתו ולחשיבותו?

    הגב לתגובה זו

  • 35.

    צריך לדרוש מהחרדים ללמוד גם את הרמב''ם.... (ל''ת)

    חילונית משכילית, 04/07/08 00:19

    הגב לתגובה זו

  • 34.

    ציפי, זה מתמטיקה ואנגלית - מי מדבר בכלל על שייקספיר?

    זכריה, 04/07/08 00:16

    לכל אחד ליבה משלו, אבל כשתלמידים מסיימים את הלימודים לאחר 4-5 שעות בלבד, זה לא רציני לדבר על מה עוד צריכים מקצועות הליבה לכלול.
    לגופו של עניין, מקצועות הליבה כוללים מתמטיקה, אנגלית, מדעים, ושפת אם - לא את שייקספיר. כיאה למדינה עם מערכת חינוך מקרטעת, העדיפות הראשונה צריכה להיות לספק לתלמיד את המינימום שמאפשר לו לשרוד כלכלית.
    אגב, מהמאמר עולה שהכל בסדר בממלכתינו, מלבד איזה סירוב תמוה ללמד את מה שגב' חוטובלי חושבת שראוי. אז אני לא יודע באיזו מדינה חיה גב' חוטובלי, אבל במדינה שלי, ישראל, איכות החינוך מדרדרת והולכת מאז סוף שנות ה-70, והציונים הגרועים במבחני המיצב הן העדות לכך. כדאי להשקיע קודם כל שם.

    הגב לתגובה זו

  • 33.

    אני דווקא כחילוני נהנה לקרוא על טעויות חז''ל ואת הפילפולים שמשולים

    הבלי הגמרא, 04/07/08 00:00

    לטחינת מים ובזבוז זמן ואת כספם של משלמי המיסים הממנים את הטפילים המשתחוים ומתפללים להבל וריק.....

    הגב לתגובה זו

  • 32.

    הרמב''ם פסק בהלכות דעות פרק ו הלכה ג שמצווה לשנוא את החילוני וכך כתב

    למדתי את הרמב''ם 6, 03/07/08 23:27

    ''ואהבת לרעך כמוך....דווקא שהוא רעך בתורה ובמצוות אבל אדם רשע(חילוני) מצווה לשנואתו שנאמר....הלא משנאך ה' אשנא וגו'''

    הגב לתגובה זו

    • אתה בכלל לא מבין את פרוש הרמב''ם

      ניטראלי, 04/07/08 00:57

      רשע לא שווה חילוני אלא מי מי שמרשיע את הקב''ה.
      שנית על פי גדולי המקובלים שנאת חינם אסורה מכל סוג.
      שלישית הרמב''ם מדבר על דברים עמוקים הרבה יותר רשע זה גם כוחות שליללים שנמצאים בתוך כל אחד.

      הגב לתגובה זו

  • 31.

    הרמב''ם פסק בהלכות אבל פרק א הלכה י שאסור להתאבל על חילוני ויותר מזה

    למדתי את הרמב''ם 5, 03/07/08 23:23

    מצווה היא לבני משפחתו להתעטף בבגדים לבנים לאכול לשתות ולשמוח על מותו......ציפי אז ללמוד את הרמב''ם או לא?

    הגב לתגובה זו

    • ולכן בני משפחתו של ישראל סגל זצ''ל לא ישבו עליו שבעה....... (ל''ת)

      ולכן, 04/07/08 00:35

      הגב לתגובה זו

  • 30.

    ראוי שידרוש מחילונים ללמוד את הרמב''ם

    הרמב''ם, 03/07/08 19:30

    ציפי-למה זאת הכותרת?דווקא את הרמב''ם?.תני לי לנחש בטח התכוונת למורה נבוכים.אז החרדים ילמדו שיקספיר והחילונים ילמדו מורה נבוכים.ממש מדהים.ומה עם הציונות הדתית?אולי ילמדו קצת את ג' השבועות?תורת הרבי מסטמר?מה את אומרת,עשינו עסק?

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    החרדים נמצאים בתוך העולם הכללי (ל''ת)

    לא ההיפך.._______, 03/07/08 19:15

    הגב לתגובה זו

  • 28.

    ציפי - הברקה מדהימה

    קורא, 03/07/08 18:48

    עלית על נקודה חדשה.
    אני מלא הערכה.

    הגב לתגובה זו

  • 27.

    כולם פה מתלהמים, אבל ניכרים דברי אמת

    אריק, ירושלים, 03/07/08 18:20

    כל הכבוד לך גב' חוטובלי, אומרת דברי אמת באומץ לב. כל מיני מגיבים חסרי דעת זזים בחוסר נוחות בכסא ולכן תוקפים אותך, או מציעים הצעות מגוכחות. הבורות של הישראלי החילוני הצעיר בכל מה שקשור למורשנו הלאומית היא מזעזעת, יותר מהבורות של (חלק מ)תוצרי החינוך החרדי בתחומים כלליים. אגב, כל מי שמכיר חרדים יודע שיש אצלם יכולת גבוה ללימוד עצמי, ולכן בבגרותם בקלות רבה הם ניגשים לספריות ומרחיבים את השכלתם הכללית. בניגוד לבוגרי החינוך החילוני, שלמרבה הצער לא מסוגלים לפתוח ספר בסיסי ביהדות.

    הגב לתגובה זו

  • 26.

    כמו שאין מעניינים אותי אגדות הברית החדשה ,דומה לו ''סיפורי פוגי'' מהתורה

    פרד''ס ן - יכין חכל, 03/07/08 18:10

    כאשר אני צריך את רמב''ם בת''א אני נוסע לטיילת נחלת בנימין, כאשר אני צריך את רמב''ם חיפה ,אני משתדל להיפצע בצפון ect ect

    מתי תמליצי ללמד את משנתם של אלישע בן אבויה בזקנתו, ברוך שפינוזה,קארל מרקס, ושאר הוגי דעות לא שבויים,אך ממוצא יהודי??

    ב אני נוהג ומשתדל לבצע את המצוות שבין אדם לחברו.
    כל אחת נקרא להיות ''מאנטש''!
    אך למצוות שבין אדם למקום אין שום ערך ,כמו, אותה רוטינה טיפשית של כל הטקסים שחוזרים מידי יום ביומו :קריאת שמע ,שחרית,מנחה,ערבית + ק. שמע.
    כמה פעמים אפשר להיות באותו סרט? !
    או הוראות ההפעלה של מה לאכול ,מתי, כניסה לענייני התשמיש הפרטיים של כל אחת ואחד וכיוצא באלה, די !!!!

    אנו רוצים צדיקים ביחסנו עם הזולת ,לא לשנורר ולא להתעלק , אבל מתענגים להפר את כל המצוות שמתעלקות על האני הפרטי !!

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    תגובה לציפי

    שמעון, 03/07/08 17:48

    נראה לי שעם כל חשיבות הרמב''ם יש הבדל גדול בין הרמב''ם לשקספיר.
    הרמב''ם עם כל הכבוד הוא חכם של היהדות, ואילו שקספיר הוא ספרות עולמית שנקראית בכל מקום. את ההבדל הזה את לא מסוגלת בכלל להבין , בגלל המקום שממנו את מגיעה.
    ובכלל כל הלימוד החרדי עם כל הכבוד, הוא אינו לימוד שמאפשר לאחר מכן למצוא עבודה מכניסה, מקסימום הוא או היא יכולים להיות מורים לבנים ולבנות שלהם.
    מה שמביא אוכלוסיה זו של חרדים לעוני דלות וללא המשכיות מתאימה אלא רק מייצר דגם נוסף שלגם עניים וגם פרזיטים.

    הגב לתגובה זו

  • 24.

    לימודי דת אינם תפקידה של המדינה

    זה אבי עצבני, 03/07/08 17:02

    את לימודי הדת תשאירי להורים וללימודים הפרטיים שמחוץ לכותלי בית הספר. אחרת כל הורה ירצה שבית הספר ילמד את התנ''ך על פי תפיסתו שלו.
    אבל לימודי אזרחות אנגלית ומחשבים זה לימודים שהמדינה צריכה לדאוג שלכל תלמיד יהיה.

    הגב לתגובה זו

    • תפקידה של המדינה תלוי ברצון אזרחיה

      זהבי האמיתי הזהרו מחיקויים, 04/07/08 08:58

      אשר מוכרע בכנסת

      הגב לתגובה זו

  • 23.

    החילונים לומדים הרבה יותר יהדות מאשר...

    חואנה, 03/07/08 16:40

    החרדים לומדים על העולם החופשי.
    האם החרדים לומדים מקצועות חו''ל לפחות בכמות שהחילוני לומד תנ''ך?
    האם יש אצלו העשרת תרבות חילונית כמו שבכל חג לומדים החילונים על החג ועל המסורת שלו?

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    הרמב"ם כמו בקיצור שולחן ערוך פוסק שאסור לגבר ללכת בין שתי נשים שני

    למדתי את הרמב"ם 4, 03/07/08 16:15

    כלבים או שני חזירים.ציפי את בטוחה עדיין שאת רוצה שילמדו את הרמב"ם?....

    הגב לתגובה זו

    • טוב, הפעם קצת פדיחה...

      אבי, 03/07/08 21:48

      כי זה לא נפסק בשום מקום ברמב''ם... צר לי.
      אתה מוזמן לחפש ולהביא מקור. (לא אמרתי להתנצל... אני ריאלי אחרי הכל)

      הגב לתגובה זו

  • 21.

    האסורים להזות מאפר פרה אדומה הם:אשה,טומטום,תינוק ואנדרוגנוס כך פוסק

    למדתי את הרמב"ם 3, 03/07/08 16:13

    הרמב"ם.ציפי את רוצה עוד מהרמב"ם?....

    הגב לתגובה זו

  • 20.

    ציפי, תתחתני כבר ותעזבי אותנו בשקט. (ל''ת)

    נשוי, 03/07/08 16:12

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    אצלנו בביה''ס ''ירושלים'' בבת -ים, למדו תודעה יהודית

    ענת, 03/07/08 16:05

    בבת ים של שנות השבעים היה בי''ס בשם:בי''ס ''ירושלים''. בית ספר חילוני למהדרין אבל עם מנהל שהכיר בחשיבות לימודי ''תודעה יהודית'', כך הוא קרא לזה. קראו למנהל הנערץ דוד פלד ועד היום כמי שמתקרבת לגיל חמישים אני מוקירה לו תודה על כך.

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    אצלנו בביה"ס "ירושלים" בבת -ים, למדו תודעה יהודית

    ענת, 03/07/08 16:04

    בבת ים של שנות השבעים היה בי"ס בשם:בי"ס "ירושלים". בית ספר חילוני למהדרין אבל עם מנהל שהכיר בחשיבות לימודי "תודעה יהודית", כך הוא קרא לזה. קראו למנהל הנערץ דוד פלד ועד היום כמי שמתקרבת לגיל חמישים אני מוקירה לו תודה על כך.

    הגב לתגובה זו

    • גם אני למדתי שם אצל אותו מנהל

      בת ימית לשעבר, 04/07/08 02:22

      כל כך נחמד למצוא את התגובה הזו - גם אני למדתי בבת-ים, בי''ס ירושלים, אצל דוד פלד...
      אבל אני בת 40 - כמה שנים המנהל הזה היה שם?

      ובהתייחסות עניינית: אני חילונית גמורה, ובכל זאת נהניתי מחלק מהלימודים, במיוחד זכורים לי לטובה מנהגי החגים, אותם השתדלו להסביר בעומק לא רגיל (בהתחשב בגילנו). עד היום אנשים מופתעים מפרטי ה''טריוויה'' שאני מכירה...
      בזמנו הרגשתי שזה נעשה בנועם, בכיף, בלי כפייה. רוב המורים הסתפקו בכך ש*נבין* מנהגים והסטוריה של העם שלנו, שנטעם מהחום והכיף שבחג. אבל לא איימו עלינו באש הגהנום אם לא נחזור בתשובה...

      לצערי לקראת סוף לימודיי הגעתי למורים שקלקלו את הרושם. מורה לתנ''ך ש''סתמה לי את הפה'' כששאלתי איך היא יודעת שאלוהים קיים. מורה להסטוריה שהציגה את התפתחות הנצרות כפארסה, ואת כל הנוצרים - כמטומטמים ורעים (היום יש לי חברים נוצרים, ואני יכולה להעיד שהיא טעתה).
      אני מקווה שמדובר במורים בודדים וחריגים, ושרוב התלמידים חוו לימודי יהדות כמו שצריכים להיות: בנועם ובלי החזרה בתשובה.

      הגב לתגובה זו

  • 17.

    לצערי אף אחד לא מכריח ילדים לקרוא שייקספיר

    גיל, 03/07/08 15:42

    מה כבר ביקשנו? שידעו קצת מתמטיקה? קצת אנגלית? קצת גיאוגרפיה וביולוגיה?
    את באמת חושבת שיש כאן תחרות תרבותית? (קצת בעייתי, כיוון שהעולם התורני, מעצם מהותו מתמקד רק בזווית אחת שת צרה מאוד של תרבות. רוב הדתיים לא מכירים שירי יין של יהודה הלוי או את כתבי הרפואה של הרמב''ם)
    את מסכימה איתי שכדאי להשתלב בעולם שסביבנו צריך להכיר קצת מהמקצועות האלו, ולו בידע בסיסי בלבד?
    את חושבת שהתרבות שלך היא טובה וזה בסדר, אחרת לא היית מחזיקה בה, אבל בעצם בתכנית הליבה מדובר בהכרות בסיסית עם דרישות העולם המודרני. מי שרוצה ללמוד לרכב על סוס או על אופנים זו זכותו, אבל מי שלא ילמד מה פרוש הפסים הלבנים על הכביש יכול להפסיק סופית את השתלבותו בעולם שסביבו, וזה בערך הבדל בין תכנית הליבה ובין התכנית שאת מציעה.
    ולא שאני חושב שהתכנים שאת מציעה הם לא ראויים, הם ראויים ממש כמו שראוי ללמד את שקייספיר. אבל מכיוון שאף אחד לא מלמד את שיקספיר לילדים, אפשר לוותר גם על חובת הלימוד של התכנית שלך.

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    הרמב''ם פסק שאשה,חרש,שוטה וקטן פסולים לעדות אז ממש נהדר ציפי שאת רוצה

    למדתי את הרמב''ם 2, 03/07/08 15:40

    שילמדו את הרמב''ם........

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    הרמב''ם כתב שאם אשה מסרבת לעשות חמש מלאכות הוא רשאי להלקות אותה בשוט

    למדתי את הרמב''ם 1, 03/07/08 15:39

    ואני שמח שציפי מעודדת גברים דתיים לחבוט בנשותיהם כפי שניפסק ע''י ''הנשר הגדול''

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    הבעיה היא שבביה''ס חילוניים מלמדי יהדות אינם מקימי מצוות שזה כמו לתת לק

    זורו, 03/07/08 15:01

    לקומוניסט ללמד דמוקרטיה.

    או למתמטיקאי ללמד אומנות.

    או למשהו שיש לו שתי ידיים שמאליות לחלוטין ללמד הלכה.

    ברגע שהמורה מרגיש ניכור מהחומר - מה אתם מצפים מהתלמידים?

    סח לי חבר שהיה פעם כצופה בשעור תורה בכיתה חילונית והמורה העבירה שעור על שבת.
    ''אחד מהשעורים היותר מעניינים ויותר אמוניים ששמעתי'' אמר החבר. השעור היה כה מרשים שאחד מהתלמידים שאל לקראת סופו ''המורה - אם כל מה שאמרת נכון מדוע אנחנו איננו שומרים שבת?''
    ''אה'' ענתה המורה ''זה לא בשבילינו - זה בשביל הדתיים''
    כמו פרה שנתנה חלב ובסוף בעטה בדלי.

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    אנחנו יודעים שהדתיים לא עובדים לא משרתים וכשמשרתים זה שרות קצר (ל''ת)

    ביחידות נפרדות., 03/07/08 14:46

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    לא נתת סיבה אחת לכדאיות של לימודים כאלה...

    היי ג'ולי, 03/07/08 14:15

    יתרה מזו, כל הכתבה נכתבה ביהירות ובגוואה כיאה למי שחושב שהאמת מצויה לא ''אי שם'' אלא אצלו בכיס. אולי כדאי שתעני לשאלות הבאות:

    1)האם ראוי לילדים בבית ספר יסודי ללמוד על דמויות שרחוקות ממוסריות ורחמנות בלשון המעטה?

    2)האם היית מרשה לילדיך לקרוא ספר שבו מתואר אדם רצחני וקפריזי המנהל כת המקיימת את מעשיו? אם התשובה היא לא. אז כנראה שגם את התנ''ך אין ללמד לילדים שלא הגיעו לחטיבת ביינים.

    3)פילוסופיה יהודית זה נחמד, רק שזה לא מייצג את האורתודכסיה שבשמה את מדברת. תשאלי את ידידיך הדתיים, האם עיסוק בפילוסופיה הינו שווה ערך ללימוד דף גמרא?

    4)את מבקשת שילמדו את התנ''ך עם פרשנות ומדרשים, דבר שהינו מקובל לחלוטין, עם זאת מומלץ שגם תלמידים דתיים ילמדו תנ''ך בלי להתעלם מביקורת המקרא בעיקר זו המסתמכת על ממצאים ארכיולוגיים.

    5)''לדעת איך ללמוד לקרוא את מדרשי חז''ל'',רק חבל שגם תלמידים במערכת החינוך הדתית והחרדית,אינם יודעים לקרוא את מדרשי חז''ל, אלא אם כוונתך במילים ''ללמוד לקרוא'' הייתה זאת:''חז''ל הינם אנשים אלוהיים שהשכינה דיברה מפיהם, ואין מקום להשוות בין עומק מחשבתם לרדידות של מחשבתנו, אם ראשונים כמלאכים אנחנו כחמורים. על כן גם כאשר דברי חז''ל נדמים כפרימטייבים למדי, אין ביכולתנו לשער את עומק החוכמה הטמונה בהם''.

    דעי לך, שלא באתי לנגח את עמודי הדת ובנייניה, אלא להראות לך שרצוי שתציעי לדתיים תחילה כיצד לחנך את ילדיהם לפני שאת מחייבת את לימודי היהדות על חילונים.

    אשמח לתגובה ממך.

    הגב לתגובה זו

    • אני מוכן לעיסקה, בתנאי שתלמדו את דארווין.

      אאיק, 03/07/08 15:56

      לא נראה לי שהרבנים שלך יסכימו

      הגב לתגובה זו

      • אני בספק אם אתה למדת דרווין-הית יודע שגם דרוין סייג את התאוריה שלו ותל

        זורו, 03/07/08 16:38

        ותלה אותה במספר הוכחות - שעד היום לא מצאו.

        כך שהרעיון של התפתחות מין מתוך מין יכול להיות נכון בעיקרו- גם לפי הדת (לא נאמר שכל החיות הופיעו יש מעין.

        כך בחשבון כי למרות כל המחקר בנתים אין תשובה לאיך נוצר התא הראשון (כן...במקרה... בטח)
        איך נולדה האינטליגנציה.

        ומאוד מוזר לגלות שאחרי כל הדרוויניזם והמפץ הגדול וכו' סגר בריאת העולם לפי המדע מקביל באופן מפתיע לששת השלבים המתוארים בבראשית א' כששת הימים

        הגב לתגובה זו

        • כדאי לך לאמץ עקרון חשוב לחיים

          טל, 03/07/08 20:06

          לא לדבר על דברים שאין לך מושג בהם.

          1. כל איש מדע הגון מסייג את התיאוריה שלו וקובע מה יוכל להפריך אותה.

          2. העקרונות הבסיסיים של האבולוציה דרך הברירה הטבעית הוכחו אינספור פעמים ב-150 השנה האחרונות, ע''י אלפי חוקרים בלתי תלויים.

          3. דארווין חזה מנגנון תורשתי שיאפשר את קיומה של התיאוריה שלו, למרות שלא היה ידוע מנגנון כזה בימיו, ואכן גילוי ה-DNA התאים בדיוק לתיאוריה.

          4. עובדתית כל עולם המחקר הביולוגי מתייחס כיום לתיאוריה של דארווין כאל עובדה, עד כמה שאנו יכולים להיות בטוחים במשהו כעובדה.

          5. התיאוריה של דארווין לא עוסקת כלל בהיווצרות התא הראשון. זה כבר בתחום הכימיה, לא הביולוגיה, ויש תיאוריות די מבוססות על היווצרות החיים, גם אם לא הצליחו עדיין לאמת אותן בצורה מוחלטת.

          6. התיאוריה המדעית לא דומה כלל לסיפור בריאת העולם שבמקרא. לא במרווחי הזמנים (הבדל של סדרי גודל רבים) ולא בסדר המאורעות. המקרא מדבר על בריאת האור עוד לפני בריאת השמש, בריאת השמיים (שכיום אנן יודעים שאין דבר כזה בכלל), המים, הדשא, העצים והפרות לפני השמש והירח, ובריאת חיות המים והעופות במקביל. ממש לא מקביל לידע המדעי.

          7. דרך אגב, למה אתה מתייחס דווקא לתיאור הבריאה בפרק א' ולא לתיאור הבריאה בפרק ב'? האם יכול להיות שזה בגלל ששני הסיפורים סותרים אחד את השני במספר נקודות? או אולי זה בגלל שאתה בכלל לא מודע לזה שיש שני סיפורי בריאה ואתה צריך לקרוא את ספר בראשית שוב ולרענן את זכרונך?

          הגב לתגובה זו

          • תן קצת קרדיט למקרא

            יואב, 04/07/08 07:19

            בתורה כתוב שהשמש נבראה רק ביום הרביעי. ב-י-ו-ם הרביעי! איך יכול להיות יום אם כלל לא היתה שמש.

            התורה באה ללמד אותנו דרך חיים ולא להסביר את העולם בדרך המדעית. המדע בא ליצור סדר ולא לתאר מציאות אמיתית שהיתה, כיוון שהוא אינו מחפש אמיתות אלא תיאורים מסודרים בלבד. רק אוויל מנסה לעמת את התורה עם המדע או את המדע עם התורה.

            הגב לתגובה זו

        • ברור לך שזה גבב שקרים, נכון?

          ביגל, 03/07/08 21:59

          לתיאוריה האבולוציונית יש אין ספור הוכחות, ואפס הפרכות.
          הבא לי ביולוג רציני אחד שיבסס את רצף השטויות שכתבת פה.

          הגב לתגובה זו

  • 11.

    Creating ''Shnorerim''

    Ariel, 03/07/08 14:11

    Don't you think that we are creating a new world of shnorerim in a few years,if the religous schools don't teach the LIBA?

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    את מרגיזה את כולם

    חילוני זועם., 03/07/08 14:05

    סימן שאת ממש צודקת.

    אני כועס על מערכת החינוך הכללית שלא חשפה אותי בזמנו להוגינו וחז''לינו המבריקים.

    הדתיים צריכים לכעוס על כך שהם מפספסים חוכמה ודעת כלליים, היהדות תמיד הגיבה לעולם החוכמה שמסביבה, ובמצב ההסתגרותי הנוכחי שלה היא לעולם לא תתפתח, צריך גם אויר מבחוץ.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    מסכים עם הטענה הכללית - אבל ממש לא מסכים עם הרשימה שהצגת

    ישי, 03/07/08 13:58

    מסתבר שזו בדיוק הבעיה - אנחנו לא מסוגלים אפילו להסכים על מהם נכסי צאן הברזל הבסיסיים ביותר של עמנו...

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    ומה יודע תלמיד חרדי על איינשטיין?

    ג'וני ווקר, 03/07/08 13:50

    למה צריך לתקצב זרם שמחנך לבורות? למה הם לא צריכים ללמוד נושאי ליבה ונושאים חשובים כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים? הרי זה יבוא על חשבון משהו כמו - מערכת החינוך הממלכתית/ממלכתית דתית, תשתיות וכו', אך לא על חשבון קצבאות הילדים. המגזר החרדי יכול לקחת תקציבים ממגזרים אחרים, אבל הוא לא ייתן מעצמו לעצמו.

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    לא לימדו אותך בלימודי הליבה לבדוק לפני שאת מקשקשת?

    מוטי, 03/07/08 13:33

    סתם למען ההנאה נכנסתי לאתר משרד החינוך ובדקתי ממה מורכבים לימודי הליבה.
    והנה התוצאות: ללימודי ליבה באשכול יהדות-7 שעות שבועיות. לימודי ליבה במדעים-5 ש''ש. לימודי ליבה שפות-5 ש''ש. יתר אשכולים הקטנים 4 ש''ש ביחד.
    בקיצור, תלמידי ישראל לומדים בלימודי הליבה שלהם יותר ''יהדות'' מאשר מדעים (כולל כל המדעים ומתמטיקה), שפות והרבה יותר מאזרחות ועוד...
    ואחרי זה מתפלאים שתלמידי ישראל נכשלים בכל המבחנים הבין לאומיים. במקום ללמוד מדעים ושפות, הם לומדים לימודי יהדות עם איזה ילדה מורה/חיילת שלא יודעת מהחיים שלה ולומדים כלום (הרי את טוענת שהם לא יודעים כלום) במקום ללמוד מדעים ושפות.
    בקיצור, כמו שנאמר-הפוך גוטה, הפוך.
    לגבי העסקה עם החיזבאללה, גם פה את לא ממש מבריקה. מאחר וכמעט ברור שהחיילים מתים, המחיר שלה כזה נמוך. תבדקי מה שילמנו בעבר על חיילים חיים ותביני.
    הדבר האחרון שחסר לנו הן ועדות שיורכבו מאנשי בטחון ורבנים לצד הממשלה שיקבעו בסוגיות כאלה.
    זה תפקידה של הממשלה ואפילו אם הממשלה היא לא מאלה שאת הצבעת להם.
    מה זה קשור לרבנים? אני מציע שהממשלה תקבע והרבנים יתפללו. כל אחד עושה את המוטל עליו.
    בכתבה הזאת נכשלת גם בליבה של המחקר (לבדוק לפני שמקשקשים) וגם בליבה של האזרחות (תפקיד הממשלה ותפקיד הרבנים).

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    פילוסופיה יהודית - כמו ברוך שפינוזה לדוגמה?

    מיגזריות מתבדלת, 03/07/08 13:22

    או שהוא לא נחשב אצלכם?

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    ''ההוגה הגדול ביותר''

    נח, 03/07/08 12:28

    ישו היהודי שכיום מיליארדים תלמידים יודעים עליו הרבה ,ברחבי עולם .תלמיד ישראלי באמת לא יודע לא יודע הרבה עליו.

    הגב לתגובה זו

    • צודק

      ג'וני ווקר, 03/07/08 13:53

      כל מילה בסלע. למה מלמדים על יסודות הנצרות אך נמנעים מלהזכיר יותר מדי את ישוע (ישו=ימח שמו וזכרו, ואנשים מדברים על ואהבת לרעך כמוך) ואת זה שהוא היה יהודי לא יותר מדי אנשים יודעים.

      הגב לתגובה זו

    • שטויות - תמצא לי איפה כתובים דברי הגותו של אותו האיש

      ישי, 03/07/08 14:14

      ההוגים, שעל גדלותם אפשר לדון בנפרד, הם אלה שפועלים בשמו בשנים שאחרי מותו. למעשה, את עיקר ההגות הנוצרית קבעו הרבה אחרי ש''הנוצרים'' סטו מדרכם של ראשוני הנוצרים - שהיו בהתחלה עוד אחת מהכתות היהודיות הרבות שהיו בארץ ישראל בסוף ימי הבית השני.

      מציע לך לקחת קורס בסיסי בתולדות הנצרות באוניברסיטה...

      הגב לתגובה זו

      • אני מציע לך לטול קורה מבין עיניך

        גיל, 03/07/08 15:48

        (וזו רק דוגמא לאחד ממשליו של אותו האיש)
        הגותו של ישו נכתבה אמנם על-ידי תלמידיו, אבל אין זה אומר שהוא לא אמר אותם. פתח למשל בספר הקדוש להם, בסיפור הדרשה על ההר (מתי פרק חמש עד פרק 7 כולל) ותמצא מה ישו אמר.
        אם לדעתך ישו לא אמר את הדברים והם הומצאו, זו טענה אפשרית, אבל אין קורס בסיסי שמלמד כך. ההפך הוא הנכון, רוב המחקרים המודרניים מקבלים את הטענה שהיה איש בשם ישוע שפעל באותו הזמן ואמר את עיקרי הדברים המיוחסים לו. מה שכן,ןבזה אתה צודק, שפאולוס היה זה שהפך את עיקרי תורתו של ישו לדת נפרדת מהיהדות והפיץ אותה בעולם הרומאי של הזמן.
        לסיכום: צודק מגיב מס 5 שטוען שישו הוא ההוגה היהודי הגדול ביותר-במחינת האפקט של דבריו

        הגב לתגובה זו

        • טול קורה מבין עיניך נאמר ע''י חז''ל ונכתב בגמרא.. (ל''ת)

          שימי, 03/07/08 16:56

          הגב לתגובה זו

        • ראשית טול קורה מבין עיניך זה לא אמרה שהוא המציא

          דתל''ש, 03/07/08 17:29

          ראה תלמוד בבלי (מסכת ערכין טז ע''ב).

          שנית מי שמעיין בדרשה על ההר ומכיר קצת מאמרות חז''ל ימצא שחלק גדול מהאמרות והרעיונות שאולים מהמסורת הרבנית (למשל הרעיון של התדמות למידותיו של הקב''ה, ואפילו הרעיון של להושיט את הלחי השנייה מצוי בגרסה אחרת במסורת הרבנית - הגם שבמקרה זה המאוחרת יותר כך שייתכן שזה בהשפעת הנוצרים -וראה לעניין זה דברי רבי אבהו ''לעולם יהיה אדם מן הנרדפים ולא מן הרודפים מן הנעלבים ולא מן העולבים'', אבל בעצם אותו רעיון מופיע אפילו בתנ''ך באמרתו של דוד בספר שמואל שציטט את המשל הקדמוני ''מרשעים יצא רשע וידי לא תהיה בך'')

          שלישית, למיטב ידיעתי יש חוקרים שאומרים שהאמרות האלה אינם משלו (דרך אגב יש איזה מכון שמנסה לדרג את האמרות השונות לפי מידת הסבירות של הייחוס לישוע ההסטורי).

          בסך הכול המוסר המשתקף באמרות המובאות בשם ישו הוא מוסר פרושי-רבני. במישור הזה אין בו חידוש גדול לדעתי אלה המשך, החידוש הוא אולי שתלמידיו הפיצו אותו מחוץ לישראל. באשר לרעיון שישו הוא בן האלוהים - נו טוב זה כבר עניין אחר שהוא כנראה חידוש של פאולוס או ממשיכיו.

          הגב לתגובה זו

          • ישו חי 500 שנה לפני שנכתבו הדיונים בגמרא ו150 שנה לפני חתימת המשנה

            גיל, 04/07/08 17:26

            לכן אני מתעקש לתת לו קרדיט על הדברים.
            נכון שישו לא פעל בוואקום ותמצא הרבה דברים דומים בין מה שהוא אמר ומה שאמרו אחרים בני זמנו. זה נכון לכל דבר, גם הרמבם הושפע מהפילוסופיה המוסלמית, בעיקר מהגישה כלפי האל (זה אני מבין) ומהפילוסופיה של אריסטו (כך אומרים לי המומחים, אני לא מכיר כל-כך).
            וגם היהדות שהתקימה בסביבות תחילת הספירה הנוצרית הכירה כל מיני גישות ותפיסות. היהדות הפרושית למשל פיתחה את רעיון העולם הבא והשארות הנפש מכתות מזרחיות ומהניאו-פלאטוניזם. לא תמצא איזכור לחיים בגן-עדן או בגהנום לאחר המוות במקרא, אבך כן מאוחר יותר. וזה כי הרעיון התעצב בהשפעת תפיסות חיצוניות.

            הגב לתגובה זו

  • 4.

    למה הוא צריךך לדעת

    זוהר, 03/07/08 12:24

    מה זה רלבנטי לחייו? קודם כל תלמיד צריך להיות בן אדם טוב ואזרח טוב ותלמיד טוב בעל השכלה כללית שיודע אנגלית וחשבון ומתמטיקה ופיסיקה ומדעים שיכשירו אותו לחיים. אחר כך לדעת על הרב שמרלה וברלה זה כבר מותרות.

    הגב לתגובה זו

    • ועליך נאמר

      דובי הכתום, 03/07/08 13:10

      ''גוי דובר עברית''.

      אני מניח שאתה גם נגד לימודי היסטוריה, כי מה רלוונטי הרצל לחייו?

      אגב, גם האנטישמיות מבצבת מדבריך - ''ברלה ושמרלה''.

      הגב לתגובה זו

    • ומהי השכלה כללית בעיניך? (ל''ת)

      ישי, 03/07/08 14:00

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    אני בעד, אבל באותה מידה שבמערכת הממלכתית דתית

    דודי, 03/07/08 11:05

    ילמדו את ספרו של דוקינס בדבר האשליה של הדת.
    גם את יסודות האתאיזם ראוי שכל תלמיד יכיר- כולל בחינוך הממלכתי דתי.
    אני רוצה לראות אם יש לך אומץ לכך. כפי שאמרתי לי אין בעיה עם התכנים שהצעת.

    הגב לתגובה זו

    • הספר של דוקינס הוא אינפלטילי ברמות.

      אלי שגיא, 03/07/08 11:52

      אני לא הייתי ממליץ לתרבות החילונית לתפוס עליו גל ולראות בו מייצג כלשהו של חילוניות - לא לרמה של אף אחד ספר כזה.

      הגב לתגובה זו

      • אצלכם כולם טיפשים. גם סטיבן ווינברג.

        להשתלח - השיטה היחידה של הדת, 03/07/08 13:21

        דוקינס מדען בעל שם עולמי.
        ספרו לא ''מייצג'' חילוניות - הוא רק אוסף טענות לוגיות בדבר אי-סבירות קיום איזושהי אלוהות (יהודית, נוצריתת סיינטולוגית) או כל דבר ''על טבעי''.

        הגב לתגובה זו

        • היתי ממליך לך דווקא על ספר ''חילוני'' של מנחם בן ''מי צייר את הרקפת'' (ל''ת)

          קניתי-אבל עוד לא הספקתי לקרא, 03/07/08 15:04

          הגב לתגובה זו

          • מנחם בן כתב ספר טיפש לטיפשים

            קוקי, 03/07/08 16:53

            מהחכמות של מנחם בן:

            אין דבר כזה סרטן
            זה בסדר שהבן המשוגע שלו הורס קירות בדירה שכורה
            סמים זה טוב
            אין אבולוציה
            יש אלוהים אבל הוא קצת היפי

            הגב לתגובה זו

  • 2.

    במקום רבנים בועדה הייתי מעדיף אנשי רוח,ובתוכם גם רבנים.אל תשכחי שיותר

    דוס (בלתי) מצוי, 03/07/08 10:52

    מדי רבנים לאורך ההסטוריה ,כולל בשנים האחרונות ממש, שגו קשות בניתוח המציאות וביישום ההלכה במציאות משתנה.
    לגבי תכנית הליבה - אין סיכוי שהחרדים יסכימו, וממשלות ישראל לדורותיהן הוכיחו אזלת יד מוחלטת ועמידה רופסת ביותר אל מול אידיאולוגיית הבערות מרצון של החרדים.

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    ''ספר יהושע''? זה כי לא הגעת לנביאים? ומה עם שפינוזה - בממ''ד?

    אץ קוצץ, 03/07/08 10:47

    כך מדלגים מ''ליבה'' מינימלית לשטיפת-מוח אידיאולוגית. באשר לבורות - לומדים הרבה יותר מדי קשקשת ועבודת-אלילים בממלכתי ממה שצריך, תודה לכל הכופים. זה שבסוף התלמידים לא יודעים כלום (חלקם), לא קשור לתכנית הלימודים.זה נכון בכל התחומים.

    הגב לתגובה זו