• 11.

    שבתאי? נהג חדש מוכר לך?

    שגיא מזוז, 02/07/08 08:18

    שמעו אני לא מתכוון להתייחס לתוכן של הכתבה קראתי שורה אחת ונגעלתי, שבתאי קור שכפר בתורה מכריז על זה בפומבי רושם ספרים(נהג חדש וכו') על תהליך חזרתו בשאלה מה אכפת לי מה הוא חושב שר' עקיבא היה אומר? לךל תכתוב עוד ספר על איך חזרת בתשובה? אתה מתגעגע לדת תחזור לא מתגעגע אל תחזור ואל תתחיל לדבר איתי על ר' עקיבא שאותו זנחת מזמן. 0 .
    וווואלה זה יהיה בושה אם לא תפרסמו את התגובה הזאת

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    אנחנו גם שובים להם

    לילה, 02/07/08 07:41

    אם לא נשבה לא ישבו לנו
    לא חשבת על זה, הא?
    זו מלחמה,
    זה לא כסף מה שאנחנו משלמים להם
    אנחנו יכולים לחטוף להם עוד
    כמה שאנחנו רוצים

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    הנה טקסט יהודי מפולפל

    גדעון הממורמר, 01/07/08 23:26

    כבר הרבה שנים שלא שמעתי פלפול כזה בענייני דיומא. חילך לאורייתא!

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    אין מלך בישראל

    רחל, 01/07/08 23:00

    בתקופה זו, אין מלך בישראל. כלומר המלך הוא התקשורת. בגלל שהנושא רגיש ואטרקטיבי, דיברו עליו כל היום וגרמו לשרים ''לנטרל'' את דעתם.
    הם אינם מסוגלים יותר ''לחשוב'' על הסוגיה הזו בהיגיון-מבחינתם, חתימה נגד העיסקה תיחשב להתאבדות אלקטורלית.

    ומה שעצוב הוא שזה נוגע כבר בכל דבר - אני אינני מהינה מדוע הפוליטיקאים, שהם כל כך תאבי כח ושלטון, לא מבינים שלפוליטיקאי בן ימינו אין כוח - הוא בובה של התקשורת-זה לא מפריע לפוליטיקאים?

    לי זה מוזר

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    The expression of Im yesh derech acheret rasha hu

    CHOTE UMAFSID, 01/07/08 22:25

    There is an alternative, to fight and make it a deal of chote umafsid, instead of chote veniskar. You can kidnap their top henchmen, wage war till they give up like Pharoh, and many other tricks of the trade. Since this guy has no gulions and preferring policy of ozlat yad, the enemy feasts on it.

    Why make it a rewarding deal, huh.
    Why no one brings up, give war a chance.

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    בין חטוף לחייל חטוף

    אביעד, 01/07/08 21:12

    אכן, חז''ל, וכך גם פוסקי הדורות קבעו שאין לפדות את השבוי ביותר מכדי דמיו (יותר מהערך שבו הוא היה נקנה בשוק עבדים וכדו'). אולם, בשאלה זו עסקו כבר בעקבות עיסקת ג'יבריל, הרב שלמה גורן הרב שאול ישראל והרב חיים דוד הלוי, ועוד אחרים, והכריעו שאין דין פדיון שבויי אזרחים, כדין פדיון חיילים שיצאו בשליחות העם והמולדת ונפלו בידי האויב. אמנם כן, אף בשחרור חיילים לכאורה יש גבול למחיר שאותו יש לשלם, ולא באתי אלא להעיר על כך שאין להשוות בין פדיון שבויים לפדיון חיילים.

    הגב לתגובה זו

    • מה ההבדל בין שבוי לחייל?

      מבקש להבין, 01/07/08 22:53

      ומדוע בעבור חייל ניתן לשלם יותר?

      הגב לתגובה זו

    • צודק ב100%!!!! הוצאת לי את המקלדת מהיד! (ל''ת)

      אחד שמבין, 01/07/08 23:12

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    הבעיה בשיחרור אסירים היא שזה יעודד חטיפות של חיילים ואזרחים

    יקיר מרכז, 01/07/08 20:27

    הבעיה איתכם זה שאתם חושבים מהבטן ולא בהגיון, ומצד אחד מוכנים לשחרר מאות רוצחים בשביל גלעד (ובאמת הלב שלנו איתו ועם משפחתו) שרצחו ולצערינו עוד ירצחו ויחטפו ויזרעו הרג וטרור אצלינו ומצד שני ''מרחמים'' על גלעד שליט.
    איפה הרחמים על אלו שיפגעו מאותם רוצחים?

    ובכלל מה ההבדל בין דם לדם?

    המדינה מחוייבת לכל אזרח ישראלי שומר חוק (להוציא סוחרי סמים כמו טננבאום) במידה שווה.

    הגב לתגובה זו

    • זה ההבדל בין פיקוח נפש לספק פ''נ (ל''ת)

      רונית, 01/07/08 22:36

      הגב לתגובה זו

      • Harbeh taamim ledavar

        revolving door, 02/07/08 05:46

        Fisrst it is not a safek, ela karov levaday. besides, it is much more than one on the kavenet in the future. Veda''l

        הגב לתגובה זו

      • שחרור מחבלים זה פיקוח נפש. לא ספק

        חזי, 02/07/08 16:12

        משוחררי טננבוים הרגו - תחזיקו חזק - 33 יהודים.

        33 יהודים נהרגו על ידי מחבלים מקצועיים ששוחררו כדי להציל יהודי אחד.


        הנזק של כניעת ישראל למחבלים הוא פיקוח נפש ממשי.

        הגב לתגובה זו

    • ההיגיון הוא כלי הנועד לשרת את הרגשות, לא ההפך (ל''ת)

      רחל, 01/07/08 22:54

      הגב לתגובה זו

      • נכון. והרגשות כואבים על כל אלה שימותו בגלל עיסקת השבוייםץ

        חזי, 02/07/08 16:14

        כמה אנשים לדעתך ראוי להקריב למוות כדי לשחרר את שליט שאחנו כל כך כואבים ורגשותינו איתו?

        מאה אנשים ראוי להרוג כדי לשחרר את שליט?
        כי אליו יש לנו רגש, וכל המתים מעתידיים אין להם תמונה ורגש?

        הגב לתגובה זו

  • 4.

    רבי עקיבא היה צריך להמיר את דתו. זה סתם משחקי אגו של יהודים... (ל''ת)

    זילפה, 01/07/08 20:23

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    אין שום הבדל בין להיות שבוי לבין למות

    רוני, 01/07/08 20:22

    אם לשאול את דעתי האישית הייתי מעדיף לחיות בשבי מאשר למות.

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    השיקולים של חז''ל לא רלבנטיים לתקופתנו

    אוסקר, 01/07/08 18:29

    עם כל הכבוד לחז''ל, ויש כבוד, השיקולים שלהם לא כל כך רלבנטי. כיום יש שיקול חדש והוא: השלכות אי פדיון השבויים על חיילי צה''ל.
    צה''ל אינו צבא של שכירי חרב וכל מי שמתנדב או מנודב לשירות סדיר או במילואים אמור לדעת שהמדינה תעשה הכל כדי לפדותו. זהו מין הסכם שבין המדינה לאזרחיה הלוחמים.
    אם הוא יופר- אין בסיס מוסרי לשליחת חיילים לקרב.
    וזה- שיקול שחז''ל לא הכירו. השלכה מהמציאות בתקופת חז''ל לתקופתנו אינה מחוייבת המציאות.

    הגב לתגובה זו

    • אוקסר, חז''ל היו הרבה יותר חכמים ממך

      תחסוך בתגובות, 01/07/08 19:35

      אם משהו לא רלוונטי לתקופתנו ואפילו מסוכן עבורה זה ניתוחים עקומים כמו שלך.

      הגב לתגובה זו

    • חז''ל תמיד יהיו רלוונטים. (ל''ת)

      לא מבין אותך, 01/07/08 20:45

      הגב לתגובה זו

    • If so, why not at least fight for him back (ל''ת)

      TZAHAL, OZLAT, 01/07/08 22:28

      הגב לתגובה זו

    • התושב''ע מאוד רלוונטית. ולעניננו..

      רונית, 01/07/08 22:40

      הרב גורן חידש בדבר שכל הנ''ל מתייחס לאזרחים ואילו חיילי צה''ל שנשלחו בשליחות המדינה דינם שונה (ומלבד העניין המוסרח קיים הפן המורלי של החיילי המתגייסים והיוצאים לקרב).
      הערה: אוסקר יקר,מידת הענווה עדיין לא הזיקה לאיש,היא יכולה רק לקדם..קח את הדברים לתשומת לבך!

      הגב לתגובה זו

      • לרונית- את בדיוק מוכיחה את הנקודה שלי

        אוסקר, 02/07/08 09:52

        מה שחז''ל כתבו אינו רלבנטי. עובדה שהרב גורן ערך בדיוק את אותה הבחנה בין דברי חז''ל שהיו יפים לשעתם לבין המציאות החדשה.

        ובכלל, למה כולכם מתקרנפים? למה אי אפשר לציין ששיקול מסויים שחז''ל שקלו פחות רלבנטי היום. מה הקשר לענווה? הצעתי לבטל הלכה?
        כיום מאפיין את השיח הדתי פחד פחד ושוב פעם פחד.
        והפחד הגדול מכל- לחשוב באופן עצמאי

        הגב לתגובה זו

        • אוסקר,אוסקר...

          רונית, 02/07/08 14:17

          התושב''ע כוללת יסודת פסיקה וכמו בכל פסיקה משפטית אם המציאות משתנה אזי הדין משתנה.כך בדברי חז''ל. דבריהם רלוונטים מאוד לסוגיות זהות לחלוטין.אלא,שבמקה דנן, יש שינוי נוסף,שלא משקף את אותה מציאות.וזה בהחלט לא הופך את דבריהם ל''לא רלוונטים''. כוונתי-שבמקה של חטיפה אזרחית למשל-דבריהם רלוונטים מאוד.במקרה הנ''ל מדובר שאזרח בשליחות המדינה-ובכדי להכריע בסוגיא מורכבת זו ,נשען הרב גורן,על דברי חז''ל ועקרונות הפסיקה היהודית וחידש בדבר הסוגיא הספציפית של חטיפת חייל.
          לעניין הענווה- בכדי להגיע לחקר האמת (בכל תחום) ,אדם צריך להתנער מהאגו.אמירה מסוג ''דברי חז''ל אינם רלוונטים'' היא כוללנית ומוצפת ברגשות גאוה.וכי עברתה כבר על הש''ס?למדת מספיק הכיר מי היו חז''ל?אלו מידות רומיות ובאיזו חריפות שכלית ניחנו? לשם הדגמה קלה: הרמב''ם כתב את כל ספריו,מלאי החוכמה בעידן טרום האינטרנט..כמה אנשים אתה מכיר בעלי יכולת זיכרון וניתוח כאלו אתה מכיר?
          ולכן,הצעתי לך עומדת בעינה ומבחינתי ''כל הפוסל במומו פוסל''-היינו אם במחי יד אתה פוסל ספרות ענפה ורחבה אף דבריך אינם רלוונטים ויש למחות כנגדם!
          צר לי.
          ויהי רצון ויקוים בנו במהרה :''ושבו בנים אל גבולם''

          הגב לתגובה זו

          • איזה דברי חכמה

            רפול, 02/07/08 17:24

            מורגשת כאן מחשבה מעמיקה ידע רחב ומקיף ויכולת הסבר משכנעת.מענין מאיפה הכשורים הללו.....
            ואוסקר היקר שב קצת ותלמד ואז אולי אולי יש לך סיכוי לטעון טענות כלשהן בנושאי חז''ל.
            אני מאד מקוה שבנושאים אחרים אתה מגלה ידע רב יותר.

            הגב לתגובה זו

          • ''ושבו בנים לגבולם''-כמובן.. (ל''ת)

            רונית, 02/07/08 21:30

            הגב לתגובה זו

    • כמה אנשים אמורים למות לשחרר חייל אחד?

      חזי, 02/07/08 16:15

      כמו כל הסכם יש גבול לכמות הדם שיישפך על שחרור חייל בודד.

      זו אמת כואבת. אני מניח שגם אתה לא תסכים להרוג מאות חיילים למען קיום ההסכם הלא כתוב הנ''ל

      הגב לתגובה זו

  • 1.

    הימניות הקיצונית שיבשה את מוחם של הציונים הדתיים

    מוטי, 01/07/08 17:00

    פתאום אחד רואה עצמו כרבי עקיבא (ולאן הוליך רבי עקיבא את עם ישראל כולנו יודעים) ומערבב את סירובו להמיר את דתו למצוות פדיון שבויים.
    פתאום אחד נותן פירוש מעוות לאיזה שבוי מותר לפדות ומהו יתר על כדי דמיו.
    אחרים מדברים על המהר''ם שמקרהו לא דומה במאום לפדיון חיילים שבויים במדינת ישראל.
    חיפשתי פסק של מי מגדולי הציונות הדתית וראו מה מצאתי: אמר הרב שאול ישראלי ז''ל ''כיון שאלה [חיילנו] יצאו למלחמה בשליחות המדינה ומטעמה, להגנת העם היושב בציון, הרי קיימת ועומדת התחייבות בלתי כתובה, אבל מובנת מאליה, שכל טצדקי [=אמצעים] שיש בידי המדינה עליה לעשות (בגבולות סבירים שאינן פוגעים בבטחונה הכללי) כדי לפדותם במקרה שיפלו בשבי. וכשם שקיימת התחייבות במקרה של היפגעם חס ושלום במלחמה, הן לא נופל מזה החיוב לנקוט כל פעולה שהיא לשם הוצאתם מן השבי, ''דכולהו איתנהו בה''.

    וכיון שמה שהמדינה יכולה לעשות בזה הוא מכוח החיוב שקבלה על עצמה תמורת השירות שלהם, הרי אין זה אלא כאילו הם פודים את עצמם, שבזה כמבואר לעיל לא קיימת שום הגבלה, ולא שייך בזה התקנה ש''אין פודין את השבויים יותר על דמיהם''.''
    משום מה את הפסיקה הזו שכחו לגמרי בצינונות הדתית.

    הגב לתגובה זו

    • כן מוטי הגאון, תצטרף לאוסקר במועצת החכמים (ל''ת)

      מוח משובש למי?, 01/07/08 19:36

      הגב לתגובה זו

      • לא די בשטויות של מרנים בני זבנים מהיום שאתם מביאים הזיות מלפני

        שונא פשיסט יחיה, 01/07/08 20:03

        2,000 שנה? לפחות הייתם נשענים על
        דעותיהם של מספר יוונים גאונים
        ששינו את קצב ההתפתחות של הציוויליזציה
        (אם נכונה ההשמצה שעקיבא היה רועה צאן
        עד גיל מבוגר מאד הרי ש:אז כמו היום,
        הרועים היו והינם ויהיו שוטי הכפר ולא יעזור לאף הזוי המנסה לעטות את ''המקצוע'' (שבו ענשו את השוטים) בעטרת רומנטיקה והילת חוכמה.

        הגב לתגובה זו

        • אם היית יודע מה יש בגמרא אולי הייתי שותק

          לטמבל, 01/07/08 22:03

          כולל חישובים מתורת המשחקים.

          הגב לתגובה זו

          • באיזה מסכת? (ל''ת)

            טמבל, 02/07/08 07:37

            הגב לתגובה זו

      • התרשמתי מהתגובה המפורטת שלך

        מוטי, 02/07/08 10:06

        פשוט גאון הדור.
        חבל שאין לך מה לאמר ובכל זאת אתה אומר זאת פה.

        הגב לתגובה זו

        • למוטי המפגר ולטמבל שמעליו

          אחחח אתם פזיזים, 02/07/08 10:49

          למה אתה חושב שיש לפרט למפגרים כמוך בכלל?

          אתה מעוניין באמת לברר? תקרא מאמר של ישראל אומן (מבכירי המתמטיקאים החיים כיום, למרות שקיבל פרס נובל לכלכלה) בנושא-הוא וחבר אחר שלו, פרופ' למתמטיקה גם הוא,ניסו להבין את עמדת המשנה (כתובות) בעניין ''מי שהיה נשוי לשלוש נשים''-זה היה לאחר שבנו של ישראל אומן (ר' שלמה אומן הי''ד שנפל במלחמת לבנון) כתב לאביו שאינו מצליח להבין את הסוגיה וגם בידו של פרופ' אומן שיבדל לחיים טובים ארוכים לא היה מענה.

          לבסוף הם החליטו להפעיל על הסוגיה כלי מתמטי הנקרא ''גרעינון של משחק''-זהו כלי מתמטי מתקדם מאוד שהגיע לעולם בעשרות השנים האחרונות בלבד-חלק מתורת המשחקים שפותחה ע''י ג'ון פון נוימן שנחשב לאחד מ20 המתמטיקאים הגדולים בכל הזמנים ונשענת על מאות של מאות של שנים של פיתוחים על גבי פיתוחים מאז המתמטיקה היוונית (שאני מכיר טוב ממך סביר להניח).

          הפרופ' השני, דתי גם הוא, כנראה לא האמין שהערכים של חז''ל יתאימו-אבל היות וחלק לא קטן מהסוגיות של חז''ל הם בעלות אופי של תורת המשחקים (כמו שניים אוחזין-גם אותה הם ביררו) החליטו לנסות לנתח אותה בכלי הזה-להפתעתך הערכים שהם קיבלו ממספר סוגיות שהם בחנו מהגמרא והמשנה היו זהות בדיוק לאלו שהתקבלו מהגרעינון של משחק ולא מדובר במקריות.

          חז''ל כתבו בגמרא ובתלמוד וכ''ו רק את מסקנותיהם הסופיות בד''כ-בלי כל הדרך, לכן לטמבלים כמוך מוטי זה עלול להיראות לא חכם מה גם שאתה אנטישמי כלפי היהדות אז בכלל. לידע נוסף בנושא כנס לאתר של פרופ' אומן באוניברסיטה העברית וקרא את המאמר ''בענין מי שהיה נשוי לשלוש נשים''.

          יש מספר רב של מאמרים (כולל אחד שהתפרסם בכתב העט המתמטי המרכזי של ישראלי-אבל גם בכתבי עט זרים) שמציגים כמה וכמה דוגמאות מרשימות לידע מתמטי מקורי בגמרא ובתלמוד-כולל הדגמה ראשונה בהיסטוריה של ln.

          יש גם ידע אסטרונומי מקורי רחב מאוד בתלמוד (למשל, התיעוד המוקדם היחידי של כוכב עלי שמעבורת הצ'לנג'ר נשלחה לבחון כמו גם ציון העובדה שהוא מופיע פעם ב70 שנה מופיעה בגמרא או בתלמוד).

          ויש בתלמוד לא מעט משלים שמי שלמד הבין את הכוונה העצומה או חלק ממנה שעומדת מאחוריהם וטיפשים כמוך השתמשו בהם ללעג על היהדות...

          הגב לתגובה זו

          • עוד אנקדוטות

            לפזיזים, 02/07/08 11:11

            בנוגע לחכמה היוונית ה''אדירה'', קלארכוס מוסולי מצטט את מורו, אריסטו (אבי הלוגיקה, המחלקות הביולוגיות, הפיזיקה האריסטוטלית ועוד), בדיאלוג ''על השינה'': אריסטו מדבר על יהודי שהיה חכם אידיאלי לדעתו ובעל ידע רחב מזה של חכמי יוון:

            ''בעת שהותי באסיה הקטנה הוא ביקר באותם המקומות שבהם אני ביקרתי, ובא לשוחח אתי ועם כמה מלומדים כדי לבדוק את למדנותו. אבל בתור מי שהכיר אנשים רבים בעלי תרבות.. היה זה הוא אשר העניק לנו משהו משל עצמו..''.


            יש להבדיל בין חכמי יוון שהשתמשו במתמטיקה וכ''ו לצרכים פאגניים (הכת של פיתגורס שסגדה למספרים ראשוניים וראתה במתמטיקה עבודה דתית) או שהפיקה ידע רק לשם ידע, ללא כל צורך מוסרי או עכשווי או הפיקה לא פעם ידע לשם הרס וכיבוש (ארכימדס היה מהנדס נשק חלוצי) לבין חכמי הגמרא והתלמוד שפיתחו כלים מתמטיים ואחרים כדרך אגב בלבד כדי לפתור סוגיות משפטיות, מוסריות וכ''ו.

            אגב, פעם טענו בפני ויטגנשטיין-אחד מגדולי הפילוסופים בכל הזמנים -כי טענותיו הלוגיות דומות מאוד לאלו של התלמוד במבנה שלהם ואז הוא, גוי אוסטרי עם שורשים יהודיים ענה לטענה כי אכן ייתכן שהדבר הועבר אליו באופן עקיף ע''י אבותיו ואף הכיר בדמיון של המבנה הלוגי שהוא כנראה נשגב מבינתכם.

            הגב לתגובה זו

            • חחח מעשיות של פרנסי דת מופרעי נפש וקנאים. טיפש מנותק ודמגוג. (ל''ת)

              שכחתי להוסיף, 02/07/08 12:59

              הגב לתגובה זו

          • ענית על כל מה שלא כתבתי עליו

            מוטי, 02/07/08 13:21

            מה הקשר לפרופסור אומן ולמה שכתבתי עליו? אני מציע לך לנשום שלוש פעמים, לקרוא מה כתבתי, לקרוא מה אתה עונה לי ולנסות להבין האם יש קשר בינם. אחרי זה תחשוב טוב מי פה המפגר.

            הגב לתגובה זו

    • תודה רבה

      רחל, 01/07/08 22:57

      אלא שלא הבנתי את הנימוק
      אתה יכול בבקשה לכתוב בקצרה ובשפה ברורה מדוע האיסור לא חל על חיילים?

      הגב לתגובה זו