• 44.

    ציפי, באיזה גיל כן ניתן להתמודד ולהתעמת עם השואה?

    לאה, 25/05/08 00:22

    אינני רואה הבדל כה משמעותי בין ''חייל'' בן 18 לבין תלמיד כתה יא-יב בן 17.

    גם אני הייתי מאלו שטסו למסע בכתה יא, וכמו כולם, גם אני לא ידעתי לעכל את המסע ולו חלק קטן ממנו.

    אבל אני חושבת שכך זה בכל גיל.
    אין גיל ''נכון'' להתמודד עם השואה. לטעמי יש לחשוף, אפילו ילדים רכים לנושא, כמובן בצורה שהולמת את גילם והתפתחותם.

    אכן, ילד בן 17 חווה את החוויה אחרת לחלוטין מהאופן בו אני או את נחווה אותה אם ניסע כעת שוב אבל אני דווקא מוצאת שהמסגרת של החברים מביה''ס תורמת עד מאד ליכולת להתמודד עם החוויות. מפגש רב משתתפים-חברים זה תורם לטעמי רבות ליכולת של האדם להפיק את התובנות והחוויות עד תום.

    הגב לתגובה זו

  • 43.

    ''צריך גם היום להיזהר מאותה אופטימיות יתר יהודית''

    שאלת תם, 05/05/08 11:55

    אני מבין שאת אומרת שרצוי לברוח מהארץ ויפה שעה אחת קודם?

    הגב לתגובה זו

  • 42.

    לא שכנעת אותי ללכת

    יואל, 05/05/08 10:51

    אני לא רואה סיבה לחזור לאדמה הטמאה הזאת כאשר עדיין חיים בינינו עדים חיים מן התופת ויש לנו מוזיאונים מצויינים שמטרתם להמחיש לנו את מה שארע שם ,מעבר להררי הספרות שהצטברו בנושא. תסבירי לי למה עלי לחוות זוועה-האם אנו רוצים שילדינו יראו את רגעי האימה של פיגוע כדי לדעת שיש סדיסטים שעדיין רוצים להרוג אותנו? לי נראה שכל אדם אינטליגנטי שרוצה לדעת ולחוש מה אירע שם יכול לעשות זאת מבלי להזדקק לנסיעה יקרה אל מקומות כמו אושוויץ, ומי שחסר לו עוצמות רגשיות לא תועיל לו נסיעה כזו

    הגב לתגובה זו

  • 41.

    אין מה לחפש שם בגיל העשרה

    יונית, 05/05/08 09:26

    אם הייתם רואים את העיניים של סבתא שלי ששרדה את אושוויץ בכל פעם ששמעה על מישהו שנסע ל''שם'' הייתם מבינים את ההתנגדות שלי למסע.
    אפשר ללמוד ולדעת ולהרגיש גם בלי לנסוע.
    לקרוא להפגש ולהעמיק את הידע והזיכרון זו התשובה!!!!!!!!!!!

    הגב לתגובה זו

  • 40.

    נסעתי לפולין לפני כיתה י''ב

    תומר רז'קובצקי, 04/05/08 21:16

    ואני לא חושב שהיה לי את העומק הרגשי להתמודד עם זה. בייחוד הרגשתי שבשביל חברי לכיתה זה היה כמו טיול לאנטליה וזה גרם לי להיות ציני. לפחות לא פירנסתי את הפולנים- ביזבזתי שם פחות מ-10 שקל, כשהרוב על שירותים בתשלום.

    הגב לתגובה זו

  • 39.

    האויב של הטוב הוא היותר טוב. לותר לגמרי-אסון.

    כבר כעת רוב, 03/05/08 11:39

    חצי מהקרובים הצעירים שלי יורדים מהארץ לחו''ל ואין להם סנטימנטים לישראל. מדובר בנוער אליטה עם תארים אקדמיים שלוקח את בני הזוג ועוזב את הארץ.
    כמה מהם לא יצאו לפולין כי בית הספר התיכון שלהם מחנך לקוסמופוליטיות ולא רצה מסע לפולין.
    במוצא המשפחה שלנו עברה את השואה. לא שינה להם כשהם בוחרים לעזוב את ישראל.

    הגב לתגובה זו

  • 38.

    תמסרי ד''ש לדנ אחיך!.

    חיים קרווה, 02/05/08 11:54

    למדתי איתו ביחד בישיבת הדרום והוא חבר טוב שלי!

    הגב לתגובה זו

  • 37.

    לציפי היקרה

    ירון, 02/05/08 11:06

    אמנם כתבה יפה, אך חייב אני לומר שאין צורך לדעתי להגיע לפולין כדי לחוות את השואה.
    ומה ראית באושוויץ? מוזיאון גדול ויקר. הגדר אינה מקורית גם רוב הביתנים שוחזרו כולל תאי הגאז(כידוע הכל נהרס עם כניסת הרוסים למחנה ועוד קודם עם פריצת המרד הקטן באושוויץ).(מתי יגבו דמי כניסה? שאלה של זמן)
    מה שחשוב אלו הניצולים החיים בינינו ומספרים את חייהם שם. את הזוועה
    בכלל בתקופה שבה הכל מוסרט וממוחשב ניתן להפיק חוויה תלת מימדית בעשירית המחיר כאן בארץ ואת שאר הכסף לתרום לניצולים נזקקים
    כך גם לא נפרנס את הרוצחים ובניהם, לא נצטרך למסע יקר בעלויות שלא כל התלמידים יכולים לעמוד בכך(שלא לדבר על איסור יציאה לחו''ל שנשאר בתוקפו לפי כל הפוסקים)
    וגם נקיים מצוות וחי אחיך עמך

    הגב לתגובה זו

    • ציפי

      אבי קרן, 03/05/08 21:49

      כותבת נבונה וכישרונית, אבל הפעם טעתה. אין גיל מתאים מאשר 17 להפנים את החוויה.

      הגב לתגובה זו

  • 36.

    מנסיון אישי

    גיל, 02/05/08 10:28

    נסעתי פעמים לפולין: פעם ראשונה בכיתה י''ב, ואני יכול להעיד שרוב הטיול היה מפוספס, כי עיקר המאמץ שלי היה בנושאים חברתים ואישיים.
    בפעם השניה נסעתי כמורה מלווה של תלמידים ב י''ב והחוויה הזאת היתה אחרת לגמרי.
    כל העניינים שהעסיקו אותי אז: מעמד אישי בקבוצה, רושם על בני המין השני וחווית ה''חוץ לארץ'' עם החבר'ה לא היו רלוונטיים ויכולתי להתעמק ממש בנושא השואה ופולין.
    אני ממליץ לכל מי שידו משגת זאת להצטרף לקבוצה מאורגנת של מבוגרים (כלומר מעל גיל 30) שנוסעת לפולין, יש גם לדתיים. אני מבטיח, באחריות, (למרות שהרבה תלוי במדריך, באישיות שלו ובידע שלו) שהנסיעה תהיה משמעותית ביותר.

    הגב לתגובה זו

  • 35.

    זהו בדיוק הגיל המתאים

    נועה, 02/05/08 09:11

    אם גיל 18 מתאים לגיוס לצבא אז גיל 17 הוא בדיוק הגיל המתאים לנסיעה זו, כדי להעצים את תחושת המחויבות להגנה על המולדת. כמו כן, גיל זה מתאפיין בניצני קשירת קשרים רציניים יותר בין בנים ובנות וכדי למנוע התבוללות זהו הגיל המתאים לחיזוק הזהות היהודית. משמיעת חוויות של משתתפים, הודגש תמיד נושא זה של הרגשת שייכות לעם היהודי והתחזקות של הזהות היהודית לאחר הנסיעה לפולין.

    הגב לתגובה זו

  • 34.

    מיליון וחצי ילדים לא זכו להתלבט בגיל הראוי

    זרח, 02/05/08 07:01

    הזוועה של תעשיית המוות אינה צריכה להינתן בכפיות וכקינוח לתודעה היהודית. יש לזכור שמיליון וחצי ילדים לא זכו להגיע לגיל הבגרות והלבטים וכך אבדו לא רק הכישרונות והעתיד אלא היכולת להיות אנינים באשר לכמות והגיל. יש להרחיב: קאצנטניק, יאנוש, רימרק, וכל הכותבים האחרים; יש ללמד מספרי החוקרים על הניסויים, הזוועה, השיטיות והרשע האינסופי. יש להפגיש את הצעירים עם מי שנותר ויש לו יכול דיבור. יש להתריע על שתיקת העולם לנוכח הזוועות האלה ולתת לנוער להסיק את מסקנותיו . רחמו פחות על עצמכם וקיימו תמיד את אפשרות ההשוואה.

    הגב לתגובה זו

  • 33.

    בהחלט מוקדם מידי. להיכנס

    כבוד הדובר. י.ט, 02/05/08 02:50

    גיל 17/18
    כיתות יא יב, זהו אכן גיל מוקדם מידי להתקלות שכזאת פנים אל פנים מול השואה.חד וחלק.
    עם זאת בכל מחיר אשר הוא אסור שיהייה למנוע את המסעות האלו
    הם חשובים ביותר
    הם מסוגלים לשנות תפיסה
    גם של מכחישי שואה
    וכנל של אנטישמיים
    ולא, אין זאת הגזמה כלל.

    אז תחשבו קצת
    ...גאונים

    מה יהייה טוב לעם ה''עצום'' שלנו
    קצת גאוותנות ולאומניות-
    שבדכ גם לא באמת מחזיקה כל כך הרבה זמן לאחר המסע
    אבל בהחלט תופסת חזק והיטב למרגלותיו
    ומסוגלת לתוצאות חיוביות ותורמות ביותר.
    או שמע
    עוד ספרים ובגרויות אם בכלל,
    בטח יהיו שביתות במקום
    או אף עוד קיצוץ שעות
    והאינטיליגנציה פשוט תפרח לה.
    ''ילדים רכים, בני העם הנבחר, עם סגולה, חביביו של אלוהים''סו קולד סו קולד
    איזה שטויות איזה שטויות
    האיכות אבדה מזמן
    הערכים, הכבוד.
    כמעט הכל אבד
    ונשארנו מיותמים מטוב.
    אנשים חייבים לקבל מחדש אפילו יומיום את משמעות ואת כבוד המוות.
    בין של המיליונים ובין של אחד חביב.

    עזבו.
    המסע לפולין.זה בן זונה...

    דרך חיוביות,מלמדת,מחשלת,מעצבת,
    מאחדת,מקרבת
    ויותר מהכל תיהיו בטוחים שאותם ''בעלי יכולות כספיות גבוהות מספיק'' צפונים/יפי הנפש למינהם
    חוזרים בזיקה רבה ורצון פחות לברוח לגלות ארצות חדשות ולא מושחתות כמו ארצנו שלנו.


    וסליחה לכל מי שיכעס,
    אלוהים- לא קיים.

    הגב לתגובה זו

  • 32.

    גם השירות בצבא לא מתאים לגיל 18

    צנחן, 02/05/08 00:20

    גם השירות בצבא לא מתאים לגיל 18
    יותר מדי מראות קשים

    הגב לתגובה זו

  • 31.

    מה התועלת בצפירה בכל?

    יצחק, 02/05/08 00:11

    מה התועלת בצפירה? במה מועיל הזכרון בן 120 שניות למתים? אם אין הוא מועיל במאומה מה התועלת בו בכלל?

    למה להפלות את אלו שמתו בשואה ובמלחמות ישראל על פני אלו שמתו בגזרות ת''ח ות''ט, מסעי הצלב, המרד הגדול וכו? האחרונים יהודים טובים יותר? ואם אנו מציינים את זכרם כי הם הועילו לנו במותם, האם אני צריך להיות חלק מן החגיגה האגואיסטית הזאת?

    מה לי להתרשם מן העמידה בצפירה כאשר אין לזכרון זה שום ביטוי מעשי? האם הנוער מחובר היום לשואה? אם כן באיזה אופן בדיוק? נראה שהנוער סובל דווקא מניכור ואדישות כלפי השואה , יתכן וההסתפקות בדקותיים צפירה היא שורש הבעיה?

    מי שרוצה להועיל באמת שיקרא פרקי משניות או תהילים ויכוון לכלל קדושי ישראל שנהרגו לאורך השנים על רקע היותם יהודים. מי שנמצא במקום צבורי שיעמוד עם כל הריקנות הכרוכה בכך.

    למרות שזה פופולרי שלא להתחשב ברגשות הדתיים בשם הנהנתנות החילונית המקשה עלינו אפילו מעשה פעוט כמו נסיעה בכבישי ישראל, אנו בניגוד להם, נשתדל שלא לדרוך על יבלות ולא להעיר ממקום מרבצם מפלצות אפלות למרות שהם עשו הכל כדי שלא יהיו ראויים לכך.

    הגב לתגובה זו

    • זה מילא

      גיל, 02/05/08 06:46

      למה להקדיש לתלמידיו של רבי עקיבא (בסה''כ 24000 איש) כל-כך הרבה ימים של אבל ואילו לעובדה שבאוושיץ נרצחו ביום ממוצע מספר דומה של יהודים אנחנו מקדישים רק יום אחד (או שניים יחד עם הקדיש הכללי)

      הגב לתגובה זו

    • בשביל מה לקרוא תהילים זה לא באמת עזר נגד טילים

      טייס, 02/05/08 08:37

      בשביל מה לקרוא תהילים זה לא באמת עזר נגד טילים

      הגב לתגובה זו

      • מישהו חושב שהצפירה מועילה למתים?

        יצחק, 02/05/08 10:59

        וודאי שלא, כך שאין כל חולק כי אין שום תועלת בעמידה בצפירה. מעבר לכך, לתפיסה החילונית כל שנשאר מהנפטר זה גוש בשר מצחין ואוסף עצמות חסר משמעות כך שהביטוי ''להועיל לנפטר'' בטרמינולוגיה החילונית הנו צירוף מילים חסר על משמעות.

        היהודים לאורך ההסטוריה קראו תהילים ולמדו משניות לעילוי נשמת הנפטרים והאמינו שיש בכך תועלת לנפטר. אינך מסכים לכך? אז יש לך שאלה על היהדות, אבל לפחות אלו האומרים תהילים מאמינים שאמירתם מועילה לנפטרים בעוד שאף אחד מאלו העומדים בצפירה לא מאמין שעמידתו מועילה כהוא זה לנפטר.

        מבין את ההבדל?

        הגב לתגובה זו

  • 30.

    אלוקים והשואה

    מאיר, 02/05/08 00:08

    מיליוני יהודים מתו במהלך המרד הגדול נגד רומא שבסופה נחרב בית המקדש, המרכז הדתי הגדול והחשוב ביותר. כחצי מיליון יהודים נרצחו באכזריות שלא תתואר כשישים שנה לאחר מכן במרד בר כוכבא. פוגרומים אכזריים ולא אנושיים בקהילות היהודיות ליוו את העם היהודי מרגע צאתו לגלות. ואף פעם לא שאל היהודי היכן אלוקים, גם לא כשאלוקים החריב את ביתו שלו והגלה את העם מארצו. היהודי המאמין אמר תמיד בתפילתו ''בגלל חטאנו גלינו מארצנו'' הוא אף פעם לא פקפק בקיומו של האל או בהיותו העם הנבחר.

    מעניין שדווקא בעקבות השואה, שמבחינה עקרונית לא חידשה מאומה כידוע היטב לבקי בהיסטוריה היהודית, החלו לשאול את השאלה הזאת.

    לי נראה שבעקבות תהליך החילוניזציה המואץ שעבר על עם ישראל במאה וחמישים השנים האחרונות, שהביא להדרדרות רוחנית בקרב העם היהודי, נמצאו יותר ויותר יהודים שחיצונית נראו אמנם כיהודים אך נפשית ורוחנית התרחקו מאוד מהיהדות. מצבם הרוחני הביא אותם לשאול את השאלה שאבותיהם, על אף שסבלו לא פחות מהם, לא העלו על דעתם לשאול אותה.

    השואה תקעה את המסמר האחרון באמונתם הרופפת של יהודים אלו. תופעה זו מוכרת היטב לא רק בהקשר לשואה אלא גם בחיי היום יום. זה שאמונתו רופפת, שבקושי מקיים מצוות ורוטן גם על אלו שהוא עושה, קופץ על כל ''אסון'' שלדעתו יש בו כדי להקשות על אלוקים והנהגתו את העולם בעוד שמנגד ירא השמיים המדקדק קלה כבחמורה, באופן פרדוכסלי, דווקא הוא לא מקבל את הגישה הזו למרות שלכאורה הוא היה זה שצריך היה לקפוץ בראש מכיוון שהוא מקפיד לקיים את כל הנדרש ממנו ולכאורה אין שום סיבה שיגזר עליו סבל מכל סוג שהוא.

    הבהיר כבר פרופ' ויקטור פרנקל כי ''בחירה חופשית אינה חופש מתנאים אלא חופש לנקוט עמדה כלפי התנאים'' . האדם בוחר, בהתאם לרמתו הרוחנית, האם להפנות את האצבע המאשימה לכיוונו של האלוקים או להפנות אותה לכיוונו הוא. שני טיפוסים אלו לא צצו בעקבות השואה, הם היו הווים וככל הנראה גם ימשיכו להיות.

    הגב לתגובה זו

    • כדאי לתקן את העובדות

      גיל, 02/05/08 06:52

      ראשית במרד הגדול לא נהרגו ''מיליוני יהודים'' כי לא היו אז ''מיליוני יהודים'' והעובדה ששבעים שנה אח''כ שוב פרץ מרד גדול, באזור יהודה מראה שהפגיעה בדמוגרפיה באזור לא היתה כל-כך קשה. וחוץ מזה אחרי המרד ואחרי חורבן בית המקדש היו הרבה יהודים שהצטרפו לנצרות, כי הם פירשו את החורבן כהמשך להטפות של ראשי הנצרות.
      אבל אתה צודק בכך שהחילון הכללי שעבר על העולם הוא וגרם ישיר להתנערות מהדת בזמן האחרון, ובעקבות השואה. אני פשוט לא מבין א) למה זה דבר רע? ב) למה אתה קורא לזה הידרדרות רוחנית? ג) איפה אלוהים היה בשואה?

      הגב לתגובה זו

      • הנה תיקון לתיקונים שלך

        מאיר, 02/05/08 11:12

        א. ביציאת מצרים לבדה מנה עם ישראל בין מליון וחצי לשני מליון איש כך שלא ברורה לי תמיהתך על מליוני יהודים כאלף שנה לאחר מכן.

        ב. למה ההתנערות מהדת היא דבר רע? שאלת את עצמך כיצד זה המאה ללא האלוקים הביאה עמה את הזוועות הנוראיות ביותר בצורת המשטר הסטלינסטי והנאצי? מי שטוען שאין אלוקים, מי שטוען שהאדם הוא גוש בשר ותו לא, מי שטוען שאין אף אחד בעולם שבני האדם צריכים לתת לו דין וחשבון - מהר מאוד עלול להגיע למסקנות אליהם הגיעו הנאצים. אם העולם הוא ג'ונגל והאדם הוא בסה''כ עוד מין זאלוגי, אין סיבה שלא להחיל על המין האנושי את חוקי הג'ונגל.

        ב. למה אני קורא לזה הדרדרות רוחנית? כי האדם מתחבר יותר לעולם הגשמי שסביבו ורואה את קיומו במישור החומרי יותר ויותר כאשר הוא מתעלם מהחלק העיקרי היוצר את ייחודו והוא הנשמה האלוקית שבו המביאה אותו לבנות את חייו על אידיאלים ומושגים שאינם מעוגנים במציאות החומרית.

        ג. איפה אלוקים היה בשואה? זאת בדיוק שאלו מליונים מבני העם היהודי עוד לפני השואה שבגדו בעמם ואלוקיהם והחליפו את אלוקיהם באלוהי הגרמנים והאנגלים תוך לגלוג לעגני על אלוקים שאינו מתערב. היהדות בנויה על ''אם בחוקותי תלכו..'' מוטב, ואם לאו... ונבואות זעם המנוסחות בצורה המצמררת ביותר שניתן להעלות על הדעת (''ואכלתם בשר בניכם ובנותיכם...'') מפוזרות ברחבי התנ''ך והתלמוד והשואה היא עוד ביטוי להם וממש לא הביטוי הראשון...

        הגב לתגובה זו

        • מאיר מפתח תקווה, קבל תיקון:

          JEWאיש, 05/05/08 12:01

          ראשית אתה בור ועם הארץ. הרומאים לא הרגו מיליונים אלא כמה עשרות אלפים, יש על כך הרבה עדויות היסטוריות אמינות, גם של יהודים - אבל לך תבלבל דתי עם עובדות...
          שנית, אתה מדבר שטויות ומסלף בכוונה - מרבית היהודים שנרצחו בשואה היו יראי שמים, יהודים פשוטים ושומרי מצוות. רק החילוניים הציוניים, שהעזו להמרות את פי הרבנים ולעלות ארצה, ניצלו - אבל שוב, למה לבלבל אותך עם העובדות...)
          וגם אם מישהו חטא, נגיד לא שמר שש שעות בין בשר וחלב - מגיע לו כזה עונש?
          אנחנו מדברים על אלוהים רחום וחנון או על רוצח סדרתי סדיסט חולני?
          זה האלוהים שלך?
          עדיף כבר להאמין בסדאם חוסיין...

          הגב לתגובה זו

  • 29.

    יחס הנהגת היישוב לשרופי הכבשנים

    כדאי, 02/05/08 00:02

    ''אחרי ליל הבדולח אמר בן גוריון שאם היה עולה בידו להציל צאת ילדי אירופה כולם על ידי העברתם לאנגליה או את מחציתם על ידי העברתם לארץ ישראל - היה בוחר בארץ ישראל!'' (ד''ר רינה פורת הארץ 3.10.56)

    ''גורלה של הציונות להיות גם לעיתים אכזרית כלפי הגולה, זאת אומרת כשבניין הארץ דורש את הדבר'' (משה שרת 1935)

    ''יש צורך בעלייה מובחרת הציונות אינה מפעל פילנטרופי, אנו זקוקים פה לטיפוס המעולה של יהודים שיפתחו את הבית הלאומי'' (בן גוריון 17.10.33)

    ''...התבוננתי בוייצמן, עיניו היו אפלות, אמו התגוררה עדיין בפינסק ונאלצה להמלט מפחד הפלישה הגרמנית. כן, אמר, לבני עמנו שם, למיליונים מהם צפוי גורל איום ומבעית אבל בסופו של דבר - וזה החשוב מכל - עתידה מלחמה זו להביא ברכה לאנגליה'' (חיים וייצמן/מאיר וייסגל - הוצאת האוניברסיטה העברית)

    ''הוא (קסטנר-פעיל ציוני בהונגריה) הסכים לסייע בשידול היהודים שלא יגלו התנגדות לגירושים ואפילו לקיים את הסדר במחנות האיסוף בתנאי שאעצום עין ואאפשר לכמה מאות ...יהודים צעירים להגר באורח בלתי לגאלי לארץ ישראל. יכול אתה לקחת את האחרים, נהג לומר לי, אבל תן לי קבוצה זו. בגינוניו המהוקצעים ובהתאפקותו עשוי היה בעצמו להיות קצין גסטאפו אידיאלי'' (אדולף אייכמן באוטוביוגרפיה על קסטנר)

    ''וכששאלו אותי: הלא תוכלו לתת מכספי קרן היסוד להצלת היהודים בארצות הגולה? אמרתי לא! לדעתי צריך לעמוד בפני הגל הזה הדוחה את הפעולות הציוניות לשורה השניה'' (ראש וועד ה''הצלה'' של הסוכנות יצחק גרינבוים מספרו ''בימי חורבן ושואה'')

    הגב לתגובה זו

  • 28.

    אני השנה לא עמדתי בכלל בצפירה

    ש, 01/05/08 23:15

    לראשונה בחי.

    איכשהו נראה לי שלאותם ניצולים שעוד בחיים זה לא ממש משנה.

    ואולי זה יעזור לי להתייחס ביתר אובייקטיביות פעם הבאה שמישהו משווה את אחמדינג'ד להיטלר או את הישראלים לנאצים.

    לא מאמין בכל הטקסים המופרכים האלו שאומרים לנו מתי צריך שיהיה לנו עצוב ושכולם עומדים עלינו להשמידנו.

    לא נראה לי שנסיעה למחנות בפולין טובה בכלל למישהו - אבל בטח לא לבן/בת 17.

    הגב לתגובה זו

  • 27.

    בשם כל בני ביתי

    גידי ששון, 01/05/08 23:11

    אמליץ לכולם כאן מתנגדים כתומכים
    לקרוא ספרים של ניצולים .
    אני קראתי את ''בשם כל בני ביתי'' של מרטין גריי.
    לא תאמינו ותבכו הרבה,
    אני ספגתי הכל מבית הספר ומהטכסים ,תאמינו לי זה מספיק .
    ואח''כ כשהייתי במינכן בטיול לאירופה .הרגשתי שאני חייב לראות את המקום הנוראי הזה ,זה היה אצלי כבר בדם.

    הגב לתגובה זו

    • מה נסגר עם הספר הזה?

      שאול, 02/05/08 01:15

      דיברו על המצאות של המחבר,

      הגב לתגובה זו

  • 26.

    למה נוסעים?

    ש, 01/05/08 23:04

    מה זה אמור לתרום לילדים?
    מן הסתם לימוד היסטוריה, לימוד העבר,או עם נדייק - עברם.
    ומה אנו אמורים ללמד את ילדנו? היסטוריה? היסטוריה שלנו? ואולי ערכים? איך להיות בני אדם טובים, לעצמנו וסביבתנו ?
    אם נוסעים לחו''ל, מדוע -לדוגמא- שלא יגיעו לדנמרק, שם יוכלו להבין יותר טוב,כי בשנות הזוועה ,היו אנשים שהתארגנו בכדי להציל את חיי כל יהודי מדינתם?
    ואם חשוב לנו ללמוד לא רק מה שעבר על עמנו, מה עם נסיעה למוזאון האטום בהירושימה, שם אפשר להתרשם מה יכולה לעשות מלחמה ופצצה אחת?
    ביום השואה לימדו אותי כי העולם שתק,כל אחד התעסק בעניניו,
    במה אנחנו מתעסקים היום?

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    לא בגיל 17 ולא בגיל 30

    יאיר, 01/05/08 22:04

    אין שום חשיבות בנסיעה לאושוויץ. התלמידים אינם עוברים שם שום חוויה. התלמידים מגיעים לאושוויץ כחבורה מגובשת ואילו השואה היתה אירוע שבה כל אדם היה לבדו אל מול המכונה הגדולה והאכזרית של הנאצים, כל אחד נלחם את מלחמתו לבד וללא תמיכה של אף אדם אחר. גם ידע היסטורי בוודאי שלא יצמח מלהביט במבנים נטושים. עדיף לו היו קוראים ספרים.

    הסיבה היחידה שמביאים אותם היא כדי לשטוף להם את המוח: התלמידים באים עייפים, לקור שהם אינם רגילים אליו בארץ, בעבור חלקם זוהי הפעם הראשונה בחוץ לארץ, הם מתרגשים ולא מ''הסיבות הנכונות''. אבל כן, כל הבלאגן הזה יוצר הזדמנות טובה לשטוף להם את המוח, לומר להם שמדינת ישראל היא התשובה לאושוויץ – ואיך הם יסבירו שהציונות לא הצליחה למנוע את אושוויץ? – לומר להם שליהודי אין קיום מחוץ למדינת ישראל ועוד כרגע קמים עלינו להשמידנו. ומשם כמובן המסקנה הברורה - ''לכו לקרבי''.

    אל תסעו לאושוויץ ואל תהיו קלגסים בשטחים.

    הגב לתגובה זו

    • ביריונות

      אבי קרן, 01/05/08 22:46

      ביריונות - אין מילה אחרת לתאר את הניסיון של יאיר, ניסיון חשוך, להשוות בין השואה לבין בעייה סבוכה של שליטת ישראל בשטחים.

      הגב לתגובה זו

      • לא כך

        יאיר, 02/05/08 02:05

        1. לא ניסיתי להשוות בין השואה לבין הכיבוש הישראלי – כל אחד מבין שאין מקום להשוואה.

        2. אני לא יודע אם יצא לך להיות באחד מהמסעות האלו לפולין, אבל המסר שמעבירים לתלמידים הוא אחד ויחיד ונחרץ – מדינת ישראל היא המסקנה היחידה מהשואה. ועל זאת רציתי לערער.

        3. אי אפשר לטעון ברצינות שכל מטרת ה''מסעות'' לפולין היא לימוד היסטוריה ולהתעלם מהאינדוקטרינציה שעוברים התלמידים בטיול.

        4. והערת אגב: אני לא חושב שהכיבוש הוא ''בעיה סבוכה'' – לא יותר מכל כיבוש קולוניאליסטי אחרי במהלך ההיסטוריה.

        הגב לתגובה זו

        • איזה יאיר ?

          ביזי, 02/05/08 07:30

          אתה ממש לא ''יאיר''- אתה ''יחשיך''.

          כמו כל סמולן טיפוסי, הכל (ה-כ-ל !!!) קשור ל''שטחים'', ''כיבוש''.

          מצד אחר אולי באמת כדאי להסכים איתך ולהגיע למסקנה שאם היינו מחזירים את ''השטחים'' ושווים ל''גבולות 67'' לא הייתה מתרחשת השואה.

          הגב לתגובה זו

          • השוואה

            אבי קרן, 03/05/08 21:47

            יאיר, כיצד לא השווית בין הנאצים לכיבוש השטחים? קרא את סוף תגובתך: אל תסעו לאושווית ואל תהיה קלגסים בשטחים. מה זה? אתה מחבר בין השניים. אי אפשר לחבר יותר מזה. וכן, המסקנה מהשואה היא שישראל חייבת לקיים ריבונות של העם היהודי.

            הגב לתגובה זו

            • לא נעים לשמוע אבל נכון מאד

              אחד שזוכר, 05/05/08 12:05

              בדיוק אותם תלמידים שמזילים דמעה (נניח) באושוויץ, עומדים שנתיים מאוחר יותר במחסומים ומתעללים בזקנים, נשים וילדים שכל חטאם הוא שהם רוצים להגיע הביתה או לצאת לעבודה.
              הם לא רואים בהם בני אדם, אנשים כמוהם, שיכולים להיות האמא או הסבתא שלהם.
              זה נקרה דהומניזציה. או בעברית: אובדן צלם אנוש.
              מכאן הדרך קצרה למילוי פקודות זוועתיות כמו הפגזה חסרת אבחנה של אזרחים, או אפילו השמדה.
              וזה הכי עצוב.
              ומה שהכי מעניין, שכל אותו הזמן הם בטוחים שאנחנו הקורבן...

              הגב לתגובה זו

  • 24.

    צודקת אבל הנסיעה נועדה לבעלי יכולת

    שושנה, 01/05/08 21:33

    את הנסיעה לפולין יכולים לממש רק בעלי יכולת תלמיד שלא משלם בעבור סל תרבות מורד מהאוטובוס כך שגם את יד ושם בספק יוכל לראות

    הגב לתגובה זו

  • 23.

    שלום רב שובך ציפורה, לא הבנתי מה

    האמגוש זליבנסק, 01/05/08 21:31

    רצית להגיד לספר מאחר ואינך שייכת
    לא לאשכנזים ולא לס''טתים
    קרי יוצאיאיטליה, אלבניה יוגוסלביה
    יוון אלו שמדברים לדינו לא תוכלי להבין מה שראית שם זה פסיק לעומת מה ששמענו מקרובי משפחה
    ניצולי שואה
    ולירמיהו מענתות בן תישחורת לא חייב להיות מוגרבי או מזרחי,יכול להיות גם לבנבן

    הגב לתגובה זו

    • אופס...

      זיקו, 01/05/08 23:08

      סליחה, גם לי אין רשיון להתבטא

      הגב לתגובה זו

  • 22.

    עוד סיבה מדוע לא לנסוע. לא לראות את אלוהים בקלונו

    הסגן, 01/05/08 20:16

    התיר למיליון וחצי ילדים רכים, בני העם הנבחר, עם סגולה, חביביו של אלוהים - למות מיתה משונה.

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    יש לך טעות-

    בר דרור דוד, 01/05/08 18:22

    כבן למשפחה ניצולת שואה הדבר מלוה אותי כל חיי.בני הגדול יצא עם משלחת תלמידים כמנהל ב''ס
    ישבנו ודברנו ארוכות אן תחליף
    למסע. גם אחי היה שם במסגרת משלחת צהל בגיל 55 ואמר דברו
    לחברו במשלחת.

    הגב לתגובה זו

  • 20.

    סוף סוף...

    אלון, 01/05/08 18:02

    מישהו כותב את מה שאני מרגיש כבר 12 שנים. גם עבורי המסע היה מוקדם מדי. גם אני לא הצלחתי להתמודד עם המראות בצורה בוגרת ואמיתית.

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    לספר גם את הסיפור של רבני והנהגת סאטמר החרדית . (ל''ת)

    יהודי חרד., 01/05/08 17:50

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    סלחו לי

    אוהד, 01/05/08 16:57

    את טועה לצערי.
    כי גיל 17 הוא הגיל המתאים בהחלט.
    כל מי שחזר ממשלחתנו מפולין! חזר
    בוגר בהרבה ממה שהיה.
    עם מוטיביציה עצומה להעביר להרצות ולהנחות את הדורות הבאים.
    לצערי רוב בתי הספר מעדיפים להוציא את כל ה''בררה'' כדי פשוט לא להסתבך עם הורי התלמידים.
    מקווה שבתי ספר אחרים יעשו מה שעשה בית ספרי ופשוט הוציא את הטובים ביותר!
    שיהיה לנוסעים טיול נעים וחיוני

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    ציפי יקרה! המאמר הוא תשובה מוחצת לאהרון אפלפלד על ''בני התשחורת''

    ירמיהו, 01/05/08 16:40

    אגב, היתה גם נערה ערביה שכתבה רשמים מזעזעים מביקור דומה בפולין.
    יש משהו בחינוך לערכים שגורם ל''טיול'' כזה להיות מרשים, מעצב, רציני, הרבה מעבר לסיפרים (עדות שמיעה) על עוד טיול עם החבר'ה בשביל הכיף, הצחוקים ובזיון בעיני הגויים.

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    אם הנוער היה רוצה להבין הרי שיש כאן אלפי ניצולים

    אבי, 01/05/08 16:29

    יש בישראל אלפי ניצולי שואה עם סיפורים מדהימים
    יש כאן מוזיאונים ויש ספרות עצומה
    אפשר להבין הרבה מאד ולעזור ללא סוף אבל מה שמעניין את כולם זה טיול לחו''ל

    הגב לתגובה זו

    • ואז גם יורד הנטל הכלכלי הכבד

      מיכל, 01/05/08 19:51

      שהמסע הזה מטיל.
      גיל ההתבגרות אינו מתאים כלל לעניין. אם רוצים לחנך ליהדות לציונות ולזכר השואה לא חייבים לתת בומבה בפרצוף, בטח שלא בגל הזה.

      הגב לתגובה זו

      • חינוך טוב נעשה ללא 'בומבה',

        פינטו, 01/05/08 23:17

        כנראה שקשה יותר לחנך לציונות ויהדות רק בהסברים מעודנים.

        הגב לתגובה זו

  • 15.

    מסכים, גם אצלנו הפך הטיול לפולין

    No, 01/05/08 15:59

    ל''טיול ראשון לחו''ל'' עבור רוב המשתתפים, אלכוהול זול בבאר של המלון, והסתודדיות בחדרים נעולים. זה רעיון מצוין להעביר את זה לזמן השירות הצבאי, וחשוב מאוד שזה יהיה מסובסד ולא יהפוך לתעשייה כמו היום.

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    כנסו

    חשוב, 01/05/08 15:58

    ללינק הזה כאן הNRG
    https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/1/ART1/727/212.html

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    ZIPPY,YOU ARE BIGGER THAN LIFE,WISH 1000 LIKE YOU (ל''ת)

    ZIPPY, 01/05/08 15:54

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    את לא יכולה בלי פוליטיקה, להלן האיזון: צריך להזהר ממשיחיות

    דוס(בלתי)מצוי, 01/05/08 15:39

    סהרורית שכשלה במבחן המציאות, ושמצמיחה יותר מדי פירות באושים, כשהחמור מכולם בא לידי ביטוי בנובמבר 95'.

    הגב לתגובה זו

    • אתה יכול לפרט? (ל''ת)

      דוס מצוי, 01/05/08 20:34

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    1, אני מניח שהיית משמיד אותם נכון? (ל''ת)

    מגיב חפוז, 01/05/08 15:36

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    האוייב הגדול ביותר של הטוב הוא המצויין

    מוטי, 01/05/08 15:35

    אכן יש מדי פעם בעיות עם תלמידים שמגיעים למחנות.

    ההבדל בין נער/ה בני 17 לבני 19 הוא לא ממש מהותי ויכול להיות שהיתרון בנסיעה במסגרת הצבא הוא במשמעת הצבאית.

    בכל מקרה צריך ללמוד את השואה (לימוד ההיסטוריה היהודית באירופה, ההיסטוריה של האנטישמיות, יד ושם, חסידי אומות ועוד...) לפני שנוסעים לשם ואז אנחנו מדברים על לפחות 3 חודשים של שירות צבאי נוסף אם יסעו במסגרת הצבא.

    ישנה בעייה נוספת והיא שחלק מהתלמידים והתלמידות לא מגיעים לצבא.

    בקיצור, כמו שכתבתי בכותרת: האוייב הגדול ביותר של הטוב הוא המצויין.

    ודרך אגב, אם כבר (כמובן) עשית את הקישור בין השואה למצבנו, צריך להיזהר מאותה אופטימיות יתר יהודית שממשיכה לדחות כל יוזמת שלום וחושבת שלעולם חוסן ותמיד נהיה הכי חזקים.
    בסופו של דבר, השואה לא נבעה מיוזמות שלום חסרות כיסוי בין היהודים לגרמנים.

    הגב לתגובה זו

    • לפי תפיסתך-כאשר יהיה שלום ובכל זאת נהיה חלשים- לפי דעתך נשאר שלמים-

      איציק, 01/05/08 16:24

      הרי הערבים רק מריחים את החולשה שלך והם מתקיפים-אז או שאתה תמים ולא מכיר את המציאות או שיש לך רצון להרוס את המדינה מבפנים - סע לשלום

      הגב לתגובה זו

      • ל איציקים

        שאול, 01/05/08 23:26

        חולשה היא לפחד מהשלום,
        שלום אפשר לעשות מעמדה של עוצמה,
        חסרי הביטיחון ימצאו סיבה לפחד גם מעלה נישא ברוח,
        בטח ביום השואה זוכרים כולם מה עשו הגרמנים, היום הם בשלום עם כולם.
        כדאי לעשות סדר בראש,
        ונא לבדוק אם טיול לפולין, עוזר לסדר הראש.

        הגב לתגובה זו

  • 9.

    ישר כוח,מילים בסלע וחבל שלא באים לידי ביטוי בעשייה פוליטית (ל''ת)

    איציק, 01/05/08 15:34

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    רעיון נכון (ל''ת)

    רועי, 01/05/08 15:34

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    אני חושב שעד שאתה לא נשרף בקרמטוריום אתה לא יודע מה זה... (ל''ת)

    מזה השטויות, 01/05/08 15:29

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    את מוכשרת.. (ל''ת)

    דנה, 01/05/08 15:11

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    להפסיק את הנסיעות לפולין שהופכים את הנוער ללאומני וימני קיצוני! את

    ש. אלוני, 01/05/08 15:10

    זה אמרה שולמית אלוני, מראשי השמאל הנאור בישראל!

    הגב לתגובה זו

    • תסתמי

      אוהד, 01/05/08 16:59

      את חסרת ערכים! וחסרת כל ציונות

      הגב לתגובה זו

      • אין אני רואה עצמי כציוני,

        מירו, 01/05/08 23:28

        מישהו יכול להסביר לי מה הבעיה?

        הגב לתגובה זו

  • 4.

    אלק לא לצאת כדי לא לפרנס את הפולנים

    ee, 01/05/08 14:45

    החרדים הם עם כל כך פרמיטיבי.
    כאילו שלא מפרנסים את האוסטרים גרמנים הונגרים ופולנים כל יום בקניית המוצרים שלהם.

    הגב לתגובה זו

    • כן, אבל לפחות שלא ירויחו

      תומר רז'קובצקי, 04/05/08 21:18

      מ''תיירות שואה''.

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    ההשתלטות העוינת של הסמול הלבן

    אאא, 01/05/08 14:41

    על כל משאביה ועל כל עמדות הכוח של גרמניה היא שהביאה לעלייתו של היטלר לשלטון.

    מי שילם את המחיר? החרדים במזרח אירופה.

    בכל מדינה בה חי הסמול הלבן,הוא משתלט על המדינה כמו שוירוס משתלט על המשחב.

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    צודקת! גם בדידי הווה עובדא

    יואב, 01/05/08 14:08

    הגעתי לשם במצעד החיים של יום השואה בשנת היובל למדינה, בדיוק לפני 10 שנים, בן 28.

    גם אז החוויה היתה גדולה עליי אבל לא הצלחתי להבין איך ילדים (ועוד ילדים בחינוך הממלכתי הפלורליסטי שלא דורש ממך שום דבר) אמורים להכיל דבר כזה.

    אולי רק כשיש לך ילדים משלך אפשר להבין חוסר אונים מוחלט ומשתק ולנקות מהראש את השטויות הישראלו-מצ'ואיסטיות של ''כצאן לטבח'' .

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    שולמית אלוני, יוסי שריד, שימון פרס, ביילין - דמויות של השואה הלבנה. (ל''ת)

    הכחשתנו למוות, 01/05/08 14:02

    הגב לתגובה זו

    • מוזר ששריד כתב ספר הכי פופולרי על השואה

      אצה צבוע, 01/05/08 15:31

      וכשניסה כשר חינוך להכניס את שואת הארמנים (שלכולם ברור שהיא קרתה) לתכנית הלימודים אז ירדו עליו ''בגלל היחסים עם תורכיה''!

      היום התורכים, אחרי מהפכה איסלאמית ,בני ברית של אסד ואחמדינז'אד אז מי צדק פאשיסט יקר?

      הגב לתגובה זו

      • בלי קשר לשריד, הטורקים עדיין שותפים אסטרטגיים שלנו (ל''ת)

        אניע אילג?, 01/05/08 16:18

        הגב לתגובה זו

      • כנס ותבין

        אתה תמים, 01/05/08 17:17

        ליוסי שריד שואת הארמנים וחיסול הילידים המאוריים יותר חשובים מחורבן בית ראשון, גירוש ספרד וכו'.
        זה יוסי שריד, אז אל תהיה תמים לחשוב שהאיש כזהה פילנטרופ, הוא עשה דברים לא מאהבת מרדכי כי אם משנאת המן. כל מה שהריח יהודי וקצת מסורת, היה משוקץ בעניו. אגב, לידיעתך, עם אהבת הזרים שלו - יוסי שריד אחד האחראים הישירים לפרוץ האינתיפאדה והתגברות הטרור הפלשתיני.

        הגב לתגובה זו

        • לתת למגיבים מעלי להתבטא,

          מוצי, 01/05/08 23:32

          זהו אחד מהמחירים הלא קלים של הדמוקרטיה

          הגב לתגובה זו