בהרבה מדינות נאורות, ליברליות ומתקדמות בעולם יש חטיבות ביניים, והן משגשגות ומצליחות ומהוות גשר נאה בין בתי הספר היסודיים לתיכוניים. תהליך של זרימה טבעית.
זה נכון מאוד שבשלב הזה יש עלייה הורמונלית שגורמת לאי אלו סערות. רק שאין כל קשר בין זה לבין החינוך שניתן בין כותלי מערכת חינוך כלשהי באשר היא.
במדינה בה זרקו לעזאזל את מערכת האכיפה והענישה של החוקים במערכת החינוך.
במערכת בה אין שום כבוד בסיסי ואלמנטרי למורה - מה שמייצר כנגזרת גם חוסר כבוד בין התלמידים בינם לבין עצמם ובכל המערכת בכלל.
במדינה שבה אין דין ואין דיין ותלמיד הישר בעיניו יעשה כשהוא מגובה בוועד הורים, מנהלות חלשות, מורות שערכן ירד ומגילות זכויות תלמיד קקיוניות ותמוהות - מתקבל מצב של מערכת שנשענת על כרעי תרנגולת מקרטעת, במקום מערכת שהיא עמוד התווך ועמוד השידרה של הדור .
תיקון צריך לבוא דרך השמת גבולות חד משמעיים ברורים ומובהקים, ומערכת אכיפה/ענישה כמו במדינות מערביות אחרות.
ולא בעוד עול שנוסף על כתפי מורות הרוסות וממוטטות גם כך מעודף מטלות.
מה תעזור מורה מחנכת אישית לכל קבוצה אם בקבוצה אחרת באותו בית ספר או מחוץ לו לא יפעלו אותם כללים?
החינוך לסובלנות, כבוד לזולת, כבוד למערכות, ראיית האנושי באדם באשר הוא מתחיל בגיל הרך. שום מורה או יועצת בחטיבת ביניים לא תשנה סדרי בראשית אם הבסיס לכל היחס לזולת רקוב מהיסוד.
הגב לתגובה זו