• 18.

    העם הדתי מקבל את ההלכה המתירה רצח ולהם לרצוח והעם השני הנאור

    שני עמים, 27/01/08 19:30

    מודרני ומתקדם אשר לא מקבל תורה והלכות מעשה ידי אדם כזה ראה וקדש ולכן אצלו בלוחות הברית חקוקות עשרת הדיברות כולל הדיבר לא תרצח!!!!

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    חבל שמצנזרים פה תגובות

    מנשה הקטן, 27/01/08 14:18

    פרופ' רוזנברג הגזמת!

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    עם כל הכבוד לפרופסור המלומד,

    אירנה ר, 27/01/08 03:58

    לא למדתי דבר מהמאמר ומעבר לזה - יצאתי מבולבלת.

    יש מצפון או אין מצפון?
    ואם יש מצפון - אז הוא בלב או במעשה? ואם יש מצפון - אז יש רק לצדיקים?
    הוא מצטט חוקרים שונים הטוענים כי יהדות היא דת של חוקיות ולא של מוסריות.
    שבאו להסביר ולפרש את אלוהים :
    ''לא תחמוד'', לא הובנה נכון. אין היא מתייחסת לכוונות הלב, אלא למעשים.
    וציטוט על חוכמת התורה : ''חכמת התורה מתחלקת לשני חלקים: האחד מהם - לדעת חובות האברים, והיא החכמה הנראית, והשני-לדעת חובות הלבבות, והם המצפונים, והיא החכמה הצפונה''.

    סליחה, למדתי משהו חדש מהמאמר - מסתבר שיש כבר הכרה במושג חדש - : יהדות נוספת - ''יהדות רבנית''.

    צר לי שפרופסור דתי למקרא לא יכול לתת הסבר נקי ופשוט, כפי שאנו מקבלים ממך אילנה - את אלוהים לא מפרשים, ותורה היא חובת הדעת ולמידה של כל הגלוי ולא חובת האיברים למיניהם או הנסתר .
    לא תחמוד - זה קודם כל הכוונה - הכוונה היא במחשבה - לא באיבר מסויים וכאן גדולתו של אלוהים כי הוא יודע מה אתה חושב עוד לפניך.
    ומספיק שתכוון עוד לפני המעשה - יש השפעה לדברים. לרוב - אפילו אין צורך במעשה. שהמצפון טמון בעצם הידיעה כי אין זה מוסרי לחמוד. אין זה קשור לחוקיות הענין.
    החוק אומר : יש לעצור באדום. האם לא עוברים אנו לא פעם על חוק זה? אילו נעצרתי לחשוב ברמה המוסרים כי עבירתי באדום עלולה
    לגרום לתאונה , לפגוע באחר - ידיעה מוסרית הייתה צריכה לעצור אותי. כך שהפרופסור המכובד היה צריך לומר את דברו חד משמעית - יהדות היא ראשיתה של המוסריות.
    ותמצית המוסריות היא ''ואהבת לרעך כמוך''. אבל לצערו, הוא לא לומד או למד ....!

    ומה לעשות - אותו גוי נאצי שצוטט כאן ידע את מה שאנו כבני ישראל שקיבלו את התורה = ספר המוסר די מתעלמים ממנו , אמר שהמצפון הוא המצאה של היהודים, המצפון הוא שגרירם של הערכים המוסריים.

    שבת שלום

    אירנה

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    הסתירה

    איריס א, 27/01/08 03:51

    שלום רב,
    לאחר קריאת הכתבה, אם מצליחים להגיע לסופה, מתגלה דבר אחד -
    הסיבה שבגללה התרחק העם כל כך מהתורה והמשמעות הפשוטה והצרופה שלה.
    כתבה זו מוכיחה את הנזק שנגרם בעקבות ה-''70 פנים לתורה'' ואת הנזק הנוראי שנגרם מעיוות המילים ומעיוות משמעויותיהם. איבוד המשמעות של המילים במהלך הדורות והבנה לא נכונה שלהם.
    האילוץ שבו מתעקש הכותב להסביר את החמידה והמצפון בכל מיני צורות הסותרות אחת את השניה פשוט מגוחכים ואפילו מקוממים.
    להגיד שאין מצפון בתורה זה חוסר הבנה טוטאלי שלה.
    איך יתכן שתורה העומדת על ''ואהבת לרעך כמוך '' אין בה מצפון?
    במיוחד לאור המסקנה של הכותב בסוף הכתבה קשה להתייחס לכותב כבעל ערך כלשהו בהבנת העניין.
    וכל מלומדותו מתבטאת לא בהבנה כי אם במניין התיאוריות וכתביהם של אנשים במהלך ההיסטורה שברור שלרבים מהם הבנה מוטעית מיסודה.
    איריס

    הגב לתגובה זו

    • בכל דת ופילוסופיה קים המושג מצפון, היהדות לא הראשונה ובהחלט

      לא האחרונה, 27/01/08 18:10

      דרך ארץ קדמה לתורה וליהודים!הפוסלת במומה פסלה!

      הגב לתגובה זו

  • 14.

    כנסו!הולכים לפי גדולי התורה ולא לפי פילוסופים ועאלק רבנים

    יוני, 26/01/08 23:47

    מצפון תמיד הייה ותמיד יהיה זה מאת ה' לעם הקדוש שלו!אבל תפסיקו להביא אנשים שלא נתפסים ולא נחשבים והם אלה שיקבעו את כל היחס למצפון...פרופ יחנך את ילדי עם ישראל וילמד אותם תורה?נו באמת...עלוב... אם יש לו כבוד שילך לחוגים הפרטיים באוניברסיטה שלו וירצה שם במקום זה הוא בא ומטיף דברי תורה שזה סלט אחד גדול מכל מה שאמרו..ויש אלפים אם לא עשרות אלפיים שקראו את המאמרים שלו וחשבו זה תורה מסיני..התורה היא מהות העולם וסמלו ולמרות שיש לה 70 פנים עדיף שפרופ לא ינתחו אותה כי תורה זה לא התחום העיקרי שלהם וגם שהם עוסקים בו לרוב הם מעוותים ועובדה שמימי לא שמעתי ציטוט חשוב או אמירה למרות שאני חפץ לשמוע מכולם דברי תורה..ועל רמה!!!....מה שפה לא קיבלתי....!למרות שלצוטט גם אח שלי הקטן יודע אבל לעשות דבר תורה רציני ומעמיק...למרות שתכלס זה נראה אמיתי..יהודים יקרים או אנשים יקרים עדיף ורצוי לקרוא כתבות אחרות ולמלא את זמנכם בדברים יותר חשובים!!יום טוב לכולכם!!.

    הגב לתגובה זו

    • לא משכנע (ל''ת)

      בכלל, 27/01/08 08:26

      הגב לתגובה זו

  • 13.

    תחמוד או לא תחמוד? מצפון או לא מצפון?

    נעמה, 26/01/08 22:44

    עם כל הכבוד לפרופסור המלומד - לא למדתי דבר מהמאמר ומעבר לזה - יצאתי מבולבלת.

    יש מצפון או אין מצפון?
    ואם יש מצפון - אז הוא בלב או במעשה? ואם יש מצפון - אז יש רק לצדיקים?
    הוא מצטט חוקרים שונים הטוענים כי יהדות היא דת של חוקיות ולא של מוסריות.
    שבאו להסביר ולפרש את אלוהים :
    ''לא תחמוד'', לא הובנה נכון. אין היא מתייחסת לכוונות הלב, אלא למעשים.
    וציטוט על חוכמת התורה : ''חכמת התורה מתחלקת לשני חלקים: האחד מהם - לדעת חובות האברים, והיא החכמה הנראית, והשני-לדעת חובות הלבבות, והם המצפונים, והיא החכמה הצפונה''.

    סליחה, למדתי משהו חדש מהמאמר - מסתבר שיש כבר הכרה במושג חדש - : יהדות נוספת - ''יהדות רבנית''.
    צר לי שהפרופסור
    לא יכול לתת הסבר נקי ופשוט, כפי - שאת אלוהים לא מפרשים, ותורה היא חובת הדעת ולמידה של כל הגלוי ולא חובת האיברים למיניהם או הנסתר .
    לא תחמוד - זה קודם כל הכוונה - הכוונה היא במחשבה - לא באיבר מסויים וכאן גדולתו של אלוהים כי הוא יודע מה אתה חושב עוד לפניך.
    ומספיק שתכוון עוד לפני המעשה - יש השפעה לדברים. לרוב - אפילו אין צורך במעשה. שהמצפון טמון בעצם הידיעה כי אין זה מוסרי לחמוד. אין זה קשור לחוקיות הענין.
    החוק אומר : יש לעצור באדום. האם לא עוברים אנו לא פעם על חוק זה? אילו נעצרתי לחשוב ברמה המוסרית כי עבירתי באדום עלולה
    לגרום לתאונה , לפגוע באחר - ידיעה מוסרית הייתה צריכה לעצור אותי. כך שהפרופסור המכובד היה צריך לומר את דברו חד משמעית - יהדות היא ראשיתה של המוסריות.
    ותמצית המוסריות היא ''ואהבת לרעך כמוך''.

    ומה לעשות - אותו גוי נאצי שצוטט כאן ידע את מה שאנו כבני ישראל שקיבלו את התורה = ספר המוסר די מתעלמים ממנו , אמר שהמצפון הוא המצאה של היהודים, המצפון הוא שגרירם של הערכים המוסריים

    הגב לתגובה זו

    • אתה גם כן סתם קשקשן גדול!!!

      מוסר=דרך ארץ, 27/01/08 08:31

      קדמה לתורה ולעם ישראל!

      הגב לתגובה זו

  • 12.

    אלוקים ילחם לכם

    איל, 26/01/08 22:09

    ואתם תחרישון

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    לכל הכופרים למיניהם: סתמו!!! (ל''ת)

    איש יהודי, 26/01/08 20:00

    הגב לתגובה זו

    • והמוסר והמצפון המעוות שלכם היה רוצה ומוכן (ל''ת)

      להוציא אותנו, 27/01/08 08:34

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    ספרו את זה לרב יובל שרלו

    יואב, 26/01/08 18:12

    מבחינתו אין מצפון, יש רק חוק.
    דברים ברוח זו אף כתב השבוע בבטאון רבני צוהר ''השבת'' .

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    Do not commit adultery

    Jaqueline, 26/01/08 11:27

    משה חזר מסיני וסיפר לעם ישראל שניסה לשכנע אלוהים לבטל דיבר זה אבל לצער עם ישראל כלום לא עזר לו

    הגב לתגובה זו

    • Do not commit adultery applies to women only (ל''ת)

      Man can have, 26/01/08 13:05

      הגב לתגובה זו

      • כתוב אל תנאף ולא אל תנאפי (ל''ת)

        Jaqueline, 27/01/08 08:37

        הגב לתגובה זו

        • מפהק,,, כתוב גם לא תרצח ולא תגנוב (ל''ת)

          ולא, לא תרצחי, 27/01/08 08:53

          הגב לתגובה זו

          • At the end,it takes always two for a tango (ל''ת)

            Jaqueline, 27/01/08 12:46

            הגב לתגובה זו

            • בת כמה את (ל''ת)

              ילדונת?, 27/01/08 17:22

              הגב לתגובה זו

            • אני לא ילדונת !! אני כבר ילדה , (ל''ת)

              #, 28/01/08 09:03

              הגב לתגובה זו

            • שתגדלי להיות חכמה ונבונה, ותזכרי כלל גדול בחכמה, רק

              פתאים מאמינים, 28/01/08 15:22

              ומבררים מכל מקור וכיוון אפשרי, ולעולם לא קובעים את המסקנות למפרע!

              הגב לתגובה זו

  • 8.

    השטן הגרמני ידע מה הוא אומר. היהדות היא אכן האנטי תיזה שלו

    יאיר, 26/01/08 06:08

    המוסר הוא אכן, היסטורית, המצאה יהודית (או נכון יותר, המצאה עברית-ישראלית). מי שיבדוק ימצא שלפני העברים-ישראלים מושג הצדק לא היה קיים בעולם.
    על ההמצאה המהפכנית הזאת ראה
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=497672&blogcode=8389046

    הגב לתגובה זו

    • מוסר מעוות גם היוונים המציאו

      למד את הומר, 26/01/08 13:01

      שטויות! מאבקו כביכול של יעקב לא היה עם אלוהים כי אם עם מלאך, וגם שזה לא היה ולא נברא, כי אם במחזה הנבואה שהייתה כביכול ליעקב, ועוד שהדברים נכתבו מעל לאלף שנים אחר המעשה, תבדוק את הרמב''ן.
      ואולי תסביר לנו את המוסר והמצפון בזה שאח מנצל את חולשת אחיו שחזר מהקרב וחומד את בכורותו ומאלץ אותו למכור לו את מה שלא נתן למכירה?
      וממתי מכירה בכפיה מכירה?

      הגב לתגובה זו

    • סתם שטויות! חכמי המישנה כבר הודו ואמרו

      דרך ארץ קדמה, 26/01/08 13:20

      אז תפסיקו לבלבל את השכל עם השטויות שלכם!

      הגב לתגובה זו

    • המוסר היהודי הוא יחסי ואין נכללים בו נשים,חילונים ונכרים (ל''ת)

      מוסר יחסי, 26/01/08 14:32

      הגב לתגובה זו

      • עפ''י ההלכה והקבלה הנשים,החילונים והנכרים הם בעלי נפש בהמית

        צודק, 26/01/08 14:39

        הפחותה מאשר בן אדם ומי שנחשב פחות הוא משולל זכויות,שיויון ובן מוות הוא.

        הגב לתגובה זו

  • 7.

    רק שלאותו משורר לא היה בכלל מצפון כשהחליט לצאת למלחמה

    נגד ארם, 26/01/08 04:48

    ולרצוח!

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    בפרשת יתרו המבוארת באתרנו תוכלו לקרוא על המצפון בהקשר של

    דעת אמת הכנסו, 25/01/08 20:26

    האמת שיש לה מצפן עם כיוון אחד ואנשים בלי מצפון יכול לבדות במצח נחושה מציאות שאינה קיימת ולומר שהיא אמת לאמיתה.........

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    האנטי-מצפוניות מובנית בבסיס של כל דת(ראה יחסה לדתות אחרות) (ל''ת)

    מצפן עם מצפון, 25/01/08 16:22

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    איפה מצפון?אם ימצא מצפוניסט אחד בין כל הדתיים בעולם-עמורה תינצל! (ל''ת)

    צדיק מדימונה, 25/01/08 16:19

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    בתורה אין מצפון! התורה מתירה הפליה בין בני אדם, עבדות, שוללת זכויות (ל''ת)

    נשים וילדים, 25/01/08 16:01

    הגב לתגובה זו

    • איזה שטות ואיזה בורות לומר שבתורה אין מצפון

      חילונית מחלטת, 26/01/08 20:24

      רק בור שאינו מכיר את הכתובים יכול לומר דבר כזה. קראו למשל את כל החוקים הנוגעים לזכויות העבד. התורה דרשה לפני 3000 שנה זכויות לעבד שעליהם באמריקה נאלצו לצאת למחלמת אזרחים לפני 150 שנה. ראו את הדרישה לדאגה לגר והתחשבות ושמירת זכויות הגר. 36 פעם באה בתורה הדרישה זאת, יותר מכל חוק ודרישה אחרים. הלוואי שישראל ''הנאורה'' של ימינו הייתה נוהגת בעובדים הזרים (הגר המקראי) כמו שדורש החוק בתורה. והחוקים הנוגעים לדאגה ליתומים, אלמנות, עניים, וכו' - הלוואי שבחברה שלנו היה עשירית מהמצפון והסולידריות החברתיים שיש בתורה. שלא לדבר על חוקים אקולוגים הנוגעים צצער בעלי חיים לאי ניצול מוגזם של הקרקע, לשמירת ניקיון הסביבה, לשמירה על הצומח אפילו בעת מלחמה כי גם כשנלחמים באויב - לא נילחמים בצמחיה (זוכרים את שריפת יערות הצפון בהפגזות במלחמת לבנון?). אגב - גם את הקב''ן הצבאי לא המצאנו אנחנו, אלא התורה המשחררת ממלחמה את מי שחלש נפשית ולא מסוגל להתמודד, את מי שרק נישא את מי שרק בנה בית ועוד. ואלה רק חלק מזערי מהדוגמאות שאפשר להביא על מוסריות התורה.הסירו קורה מבין עינכם, שנאה מליבכם ובורות ממוחכם ונפשכם לפני דברי הבלע. וזה מפי חילונית מוחלטת. פתחו את הסר,וקראו. הוא מצוי בכל בית. זה רק יהפוך אותנו לחברה טובה ואנושית יותר.

      הגב לתגובה זו

      • שטות! פועל אינו עבד, פועל יכול להתפטר עבד לא, כל מה שקונה פועל של

        הפועל כל שקנה, 27/01/08 02:34

        אתה סתם רמאי או בור ועם הארץ!

        הגב לתגובה זו

      • נגיד שמישהוא ירכב עליך האם זה יתפס אצלך בתורה דבר מוסרי או מצפוני? (ל''ת)

        שיויון בין סוס, 27/01/08 20:38

        הגב לתגובה זו

        • לא! אבל לחלוב בהמה שכמותך (ל''ת)

          כן!, 28/01/08 23:40

          הגב לתגובה זו

  • 2.

    באתרנו תוכלו לקרוא על פרשת השבוע ועל סוגיות של המוסר היהודי

    דעת אמת הכנסו, 25/01/08 15:46

    והאם יש מצפן ומצפון בהלכה היהודית.

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    יש רק 9 דיברות למי שלא ידע מאחר והדיבר לא תרצח בוטל ע''י בני עוולה

    הדיבר לא תרצח, 25/01/08 15:06

    דתיים ב-1994.מאז נעקד והוקרב השה יצחק הי''ד לעולה ע''י רוצח דתי בשם הדת הציבור השפוי הבין לפתע שהדתיים ביטלו את הדיבר לא תרצח ובאותה הזדמנות ביטלו גם את מצפון עד כדי כך שבמקום רגשות חרטה,אשמה ובושה עם היוודע דבר הרצח הם בחרו לצאת במעגלי שמחה של ריקודים ושירה.

    הגב לתגובה זו

    • מי שימצא את המצפון של מרגלית הר שפי ושל בנות הפלשתים שעלזו יחד איתה

      המתנחלת הר שפי, 25/01/08 15:18

      אז שיארוז את המצפון שלהן (אם הוא קיים) וישלח את זה בדואר נע בנימין להתנחלות שלה.

      הגב לתגובה זו

      • עלילת דם.

        יואב, 26/01/08 18:09

        ראש השב''כ דאז, עמי איילון, אמר שהוא יודע שהיא לא ידעה. הוא הדגיש שאת זאת הוא אומר בתור איש מודיעין.

        הגב לתגובה זו