• 34.

    שאלה לפרופ' רוני אבירם

    צמחונית, 18/02/08 19:20

    האם אתה מקפיד להמנע מפגיע בבעלי חיים בחיים היום יום, ומנהל אורח חיים טבעוני?

    אני צמחונית, אבל מדבריך אני מסיקה שאין זה מספיק. אורח חיים טבעוני בחברה המודרני הינו קשה, והייתי שמחה לשמוע כיצד אתה מתמודד עם הקשיים הכרוכים בו.

    • פורום 301 בתפוז זה המקום שכדאי לך לפנות אליו (ל''ת)

      טבעונית, 01/03/08 00:05

  • 33.

    שלום, איך אפשר ליצור קשר עם רוני? (ל''ת)

    סטודנט בןגוריון, 11/01/08 16:30

  • 32.

    כל הכבוד!

    יפעת שני, 09/01/08 10:11

    כל תרומה למען מצבם של בעלי החיים בישראל מבורכת.
    כאשר תרומה זו נחלתם של בעלי כוח ציבורי מיוחד - היא מקבלת חשיבות עמוקה נוספת.

    תודה רבה לך על רגישותך

  • 31.

    יישר כח

    אנונימית, 07/01/08 21:31

    חבור נפלא בין דיון פילוסופי לזכויות בעלי חיים.

  • 30.

    תענוג צרוף

    רסלי, 06/01/08 09:46

    ממש ככה אני מבינה את הציווי המוסרי,ומקווה שהמאמר יגרום ליותר בני אדם להבין מהו מוסר הומאני תודה

  • 29.

    אם בני האדם יפנימו שאין ניגודיות בין זכויות האדם לבין

    מלקוש, 03/01/08 16:27

    זכויות בעלי החיים,ויבינו שהם רק מעצימים אחד את השני,וכאשר יבינו זאת רמתם המוסרית תעלה ותגבר והם יוכלו לחיות טוב יותר ובשלום עם עצמם וסביבתם.
    יש להבין גם שלמרות שמדובר פה על התעללות בבעלי חיים בניסויים הרי מאמר זה מכוון גם להתעללות שמבוצעת בתעשית המזון שהיא כמובן קשה ביותר,וכמובן לכל התעללות באשר היא בסופו של דבר.
    ברגע שאנו מאשררים לעצמנו שמותר להתעלל ביצור אחד אין לנו בעיה להתעלל גם ביצור אחר כולל אדם אחר!

  • 28.

    תודה! (ל''ת)

    המוסר, 03/01/08 13:52

  • 27.

    כתבה מצויינת

    הודיה, 02/01/08 19:55

    מדהים כמה זהים התירוצים העלובים שמצדיקים פגיעה בבעלי חיים בתעשיות המזון ובניסויים לתירוצים השצדיקו רצח יהודים, עבדות שחורים ודיכוי נשים. חבל שהאנושות יכולה להבין את זה רק עשרות שנים אחרי שדיכוי מסתיים. את כל מה שברור לנו מאליו כיום מדיכויים קודמים, בני אדם לא מצליחים להבין כשזה נוגע לבעלי חיים.

  • 26.

    הכלבים נובחים והשירה עוברת

    shmuel, 02/01/08 15:20

    הרי אין סיכוי שיפסקו ניסויים בבעלי חיים זה לא רציונלי זה כמו לרצות שאנשים יפסיקו לאכול בשר,
    שכל אחד יטפל במוסר שלו לפני שהוא מטיף לאחרים.

    • כמעביד שחורים

      ג'ון, 03/01/08 02:09

      אני באמת חושב שעדיף שכל-אחד יטפל במוסר שלו לפני שהוא מטיף לאחרים.

      הרי אין סיכוי שהעבדות תיפסק.

    • א) ודאי שיש סיכוי. אילו חשבנו אחרת - לא היינו פוצים פה.

      רימונה, 03/01/08 12:31

      זהו מאבק חברתי/מוסרי כרבים מקודמיו, וגם להם נשקפו סיכויים עגומים.
      ב) מעבר למוסר - כל עוד ממשלות העולם מתנות את אישורה של כל תרופה בניסויה על בעלי-חיים, מדובר בשלילת זכויותינו, שכן איננו רוצים לצרוך תרופות אלה. כפי שבצבא הכירו במצבי המיוחד כטבעונית וסיפקו לי מזון שונה, כך על הממשלה שלי לאפשר ייצור תרופות בלי התניית אישורן בעריכת ניסויים בבע''ח - היא יכולה לדרוש שייכתבו על האריזה ''לא נוסה על בעלי-חיים'' ולאפשר לי לבחור. כיום אין לי זכות בחירה כזאת, וזאת שלילה של זכויותי כאזרח שמילא וממלא את כל חובותיו.

  • 25.

    כתבה שמתאימה למשוכנעים שמלכתחילה

    ליאור, 02/01/08 12:41

    כתבה פילוסופית מצוינת שמתאימה
    לאלו שמשוכנעים מלכתחילה ולאלו שיש חמלה ואהבה לבעלי חיים.
    הייתי רוצה לראות כתבות מקצועיות
    שסותרות את הניסויים הקשים בבע''ח
    ומסבירות בצורה משכנעת ועובדתית שיש חלופות לכך. רק זה יכול לסתור
    את כל התיאוריות של ''בשם המדע''
    וכן ''למען הצלת חיים''
    בכל אופן תודה על הכתבה המענינת

    • אכן. משמעותה המתבקשת: ניסויים על בע''ח אסורים גם במחיר חיי אדם.

      מוסר יהודי, 18/02/08 19:15

      ליאור יקירי,
      אתה רוצה לאחוז במקל בשני קצותיו. רצית מאמר פילוסופי - קיבלת. כעת גזור את המשמעות המתבקשת מתוכו: לא משנה כמה חיים ינצלו כתוצאה מן המחקר המדעי, מחקר זה אסור מיסודו, כיוון שהוא כולל התעללות בבעלי חיים.
      כעת אתה מבקש: '' כתבות מקצועיות
      שסותרות את הניסויים הקשים בבע''ח
      ומסבירות בצורה משכנעת ועובדתית שיש חלופות לכך''. ובכן, לא במקרה אין התיחסות לשאלת החלופות במאמר. כל החלופות הקיימות קיום הינן חלקיות ביותר. לא ניתן לבצע מחקר מדעי ללא ניסויים בבעלי חיים, זו המציאות המרה.
      מכאן, עליך להכריע - האם אתה מוכן לשלם באיכות חיים של בני אדם, ולהמנע לחלוטין מניסויים בבעלי חיים; או שאתה מאמין שיש מקום לשיפור איכות חייהם של בני האדם גם במחיר פגיעה מסויימת בבעלי חיים.
      הכותב הכריע - הוא נורא נורא מוסרי, ולכן לא איכפת לו שחולים יסבלו, העיקר שלא תהיה פגיעה בבעלי חיים.
      בעיני, זוהי אינה מוסריות אלה מוסרנות. בידיך ליאור (ושאר הקוראים) להכריע.

  • 24.

    מצויין ומעמיק- תודה (ל''ת)

    מבסוט, 02/01/08 12:35

  • 23.

    זכויות בע"ח בתנ"ך

    אזרח מודאג, 02/01/08 10:39

    רציתי להוסיף לדיון עוד מאמר מעולה, הסוקר את זכויות בע"ח בתנ"ך, וגישתם של גדולי הפוסקים לבעלי החיים:

    http://www.ecowave.org.il/mechqar.php

    אני חושב שגם מכאן אפשר ללמוד, ולמען האמת, אפשר לאמר שכל תרופה שנוסתה על בעלי חיים איננה כשרה...

    • תודה על הקישור,דברים חשובים במאמר זה! (ל''ת)

      מלקוש, 03/01/08 16:20

  • 22.

    תודה, ושתי הערות קטנות

    עמי מרון, 02/01/08 03:30

    תודה לפרופ' אבירם על התגייסותו הפומבית למאבק כל כך לא-פופולארי. היציאה מהארון של אדם במעמדו מעידה על יושר ואומץ.
    שתי הערות:
    פרופ' אבירם מזכיר את ''העיקרון הדרוויניסטי של שלטון החזק על החלש''. זו פרשנות נפוצה-אך-שגוייה של העקרון הדארוויני האומר: תמיד ישרוד זה שמתאים יותר לסביבה.
    פרופ' אבירם מציין כי ''דעות קדומות הגנו – עד לפני כמאתיים שנה – על שעבוד רובם המכריע של בני האדם''. נדמה לי שהדיעות הקדומות הללו שרירות וקיימות, ורובו המכריע של המין המכונה ''אנושי'' משועבד למיעוט קטן גם ברגע זה.

  • 21.

    כתבה מצויינת

    tombenarye1234, 02/01/08 00:58

    מעטים יודעים שאת הטיעון "החזק שורד" המציאו הנאצים כדי להצדיק רצח של יהודים. דארווין אמר ש"המותאם שורד", והנאצים עיוותו את המשפט הזה למשפט המוכר "החזק שורד".

    אירוני לראות שכיום אנשים משתמשים באותו הטיעון כדי להצדיק רצח של בעלי חיים. אותם אנשים אפילו לא מתאמצים להשתמש במשפט שאמר דארווין, אלא הם משתמשים באותו המשפט שהנאצים המציאו...

  • 20.

    בעלי חיים

    עידו, 02/01/08 00:56

    כתבה גאונית! צודקת במאה אחוז!!!

  • 19.

    אתה מפחד ללכת עם הרציונל שלך עד הסוף

    אסי, 02/01/08 00:53

    מדבריך עולה שפגיעה בבן אדם לתועלת מסויימת היא התנכרות למוסר המערבי - הרי בכך בדיוק האשמת את ''ביולוגית''. מעבר לשאלה האם לשיח המערבי יש מונופול על המוסר, אני רוצה לשאול שאלה אחרת. אם היה ניתן לענות אדם בחקירה כדי שיחשוף מיקום פצצה מתקתקת אטומית שהוטמנה במרכז עירוני סואן, אותו הוא מסרב לגלות מרצונו החופשי, האם היית אומר שיש לאפשר לו לעמוד בסירובו לחשוף זאת, ובלבד שלא יעונה? אם כן, יכול להיות שאתה מוסרי בעיני עצמך, אבל אתה בוודאי לא מקדם זכויות אדם, ואפילו לא את הזכות לחיים של תושבי אותה עיר. כל עוד תישארו עם אמירות מוחלטות ולא יחסיות, שיח הזכויות יישאר לא יותר משעשוע של אקדמאים שמאמריהם נקראים רק ע''י עמיתיהם, והם מתבשמים זה מריחו של זה.

    • הבאת בעיה ''אפורה'' ובקשת

      לא בטוח, 02/01/08 01:31

      מכותב הכתבה להיות מוחלט.
      הבעיה שהבאת לא מתאימה.

      יש מספר דברים מוחלטים לגמרי בתנועה לשחרור בעלי החיים. אחד מהם הוא שלכל פרה, תרנגולת או כל בעלי החיים אחר חף מפשע שהאדם מנצל (אוכל, לובש, מנסה) מגיע לחיות מבלי שיתייחסו אליו כאל רכוש.

      כל הכלובים צריכים להיות ריקים מחפים מפשע.

    • רגע רגע רגע

      הסבר בבקשה, 02/01/08 01:49

      ''מפחד ללכת עם הרציונל שלך עד הסוף''

      ''כל עוד תישארו עם אמירות מוחלטות ולא יחסיות''

      ?

    • בקשר לאיש עם הפצצה

      אחמדינג'אד, 02/01/08 03:03

      1. כיצד תוכל לדעת בוודאות אם יש בידו פרטים על הפצצה, לפני התחלת העינויים?
      2. אם יש 300 חשודים בהחזקת מידע זה, האם תענה את כולם?
      3. נניח שהאיש עונה ומסר פרטים - האם ניתן להאמין למידע כזה?

    • מה הקשר?

      אני, 02/01/08 16:11

      כשמדברים על זכויות, מדברים על זכויות של חפים מפשע.

      אם מישהו גורם לפגיעה באחרים, יש לגיטימיות של פגיעה בזכויות שלו למטרת הגנה על הזולת מפניו.

      אם אדם גונב, יש לשים אותו בכלא (לפגוע לו בחופש התנועה) כי הוא יכול לפגוע באחרים.

      בעלי החיים שאתה אוכל לא פוגעים באף אחד. הם חפים מפשע. אנו רק מנצלים אותם כדי להעצים את עצמנו על חשבונם.

  • 18.

    המסקנה היא אחת: מעבר לטבעונות

    רותם יסעור, 02/01/08 00:48

    יש להחרים כל תעשייה המתייחסת לבעלי חיים כאל רכוש/משאבים:

    1. תעשיית הביצים
    2. תעשיית הבשר
    3. תעשיית החלב

    ולא, לביצי ''חופש'' אין שום קשר לזכויות בעלי-חיים. מדובר בתעשיית ניצול מחפירה.

    פורום זכויות בעלי-חיים בתפוז הוא 360
    פורום צמחו-טבעונות בתפוז הוא 301

    • ל16 צודק 110% (ל''ת)

      גלי, 02/01/08 06:16

    • תפסת מרובה - לא תפסת (ל''ת)

      ריאליסטית, 02/01/08 09:01

      • ריאליסטית המנצלת, יש להניח

        כל יום, 02/01/08 12:22

        (תרנגולות ופרות).

      • זה לא ''תפסת מרובה''

        tombenarye1234, 02/01/08 16:08

        זה סך הכל לא לפגוע באחרים.

  • 17.

    ענוי הקוף

    יעקב נחום, 02/01/08 00:12

    הם עשו זאת בויצמן?

  • 16.

    תודה רבה על המידע

    יפעת, 02/01/08 00:03

    חשוב לי כפעילה למען זכויות בעלי חיים לקבל מידע לתופעות התאכזרות. רבים רוצים להגיע לידע גם אם יש צורך בדריסת האחר, מעטים החוקרים ואתה פרופ' אבירם קרא בינהם, אשר עושים מאמץ רב במחקר אחר המוסריות שבאדם. כתבות כאלה מסייעות להחזיר אנשים לדרך המוסרית וקוראות לכל לכבד את האחר וכבד כל בעל חי כזכאי לחיים מלאים ושלמים ללא פגיעה בו בשום דרך. מודה לך מקרב לב!!!

  • 15.

    תודה על המאמר החשוב!

    פעיל זב''ח, 01/01/08 23:35

    תשובות לשאלות נפוצות:
    http://www.free.org.il/articles/qa.html

    שני ציטוטים מהספר ''כל יום הוא טרבלינקה'' של צ'ארלס פטרסון (עמוד 37):

    ''תרבות שניצלה בעלי חיים, טבחה בהם ואכלה את בשרם דרך-שגרה, לו נדרש ממנה לחשוב אחרת, עלול היה הדבר לעורר שאלות מוסריות רבות ומטרידות מדי.''

    ''ההבחנה החדה בין בני האדם ל'חיות נחוצה לנו אם אנו מבקשים להכפיף את בעלי החיים לרצוננו, להעביד אותם, ללבוש את פרוותם, לאכול את בשרם - וכל זאת ללא נקיפות לב מטרידות בשל אשמה או חרדה.''

  • 14.

    תודה פרופסור אודה למענך

    רבקה, 01/01/08 23:33

    שלום פרופסור ותודה על הכתבה המאלפת, זו וקודמתה.
    אודה ואשמח אם תצור אתי קשר
    rivca
    @
    walla.co.il

  • 13.

    תודה!!! (ל''ת)

    ענבר, 01/01/08 22:59

  • 12.

    בר אילן לא טומנת ידה בצלחת

    ג, 01/01/08 22:49

    בבר אילן יש כלביה, שכל יושביה מיועדים לניסויים. לפני מספר שנים היה שם בחור אחד שעשה דוקטורט על... רעב. ואילו ניסויים הוא עשה לדעתםכם בבעלי החיים האלה? הרעיב אותם כמובן.

  • 11.

    אכן מאמר נהדר. המסקנה המתבקשת - מעבר לטבעונות!

    גיל, 01/01/08 21:33

    www.animal.org.il

  • 10.

    הצדעה לפרופסור וטיעון נוסף חשוב

    קוף ללא פרווה, 01/01/08 19:55

    אפילו אם חלק מכל אותם ניסויים בבע''ח מקדמים את הרפואה, הרי שזו רפואה מתקדמת לעשירים ולמחלות מערביות כמו ניתוחי מוח, סרטן וכו'. יש מיליארדי אנשים בעולם שעוד לא זכו להנות מסניטציה ואנטיביוטיקה. אז די להתחסדות. גם הרפואה אינה קדושה ונמצאת איפה שיש כסף.
    אז לכל אותם מתחסדים שאצים להקריב חיות כדי למנוע סבל אנושי, יש המון סבל אנושי שניתן למנוע בלי גרימת סבל נוסף. כשנסיים לפתור אותו אפשר להתחיל לחשוב אם צריך להתעלל בחיות כדי שבני האדם יאריכו ימים עוד יותר

  • 9.

    מאמר מרתק וחשוב (ל''ת)

    אוסיף למועדפים, 01/01/08 19:49

  • 8.

    מאמר מרתק וחשוב (ל''ת)

    אוסיף למועדפים, 01/01/08 19:49

  • 7.

    תודה רבה פרופ אבירם. על הרגישות והאינטליגנציה. (ל''ת)

    גיל, 01/01/08 18:59

  • 6.

    מזל שאתה קיים!

    גוץ, 01/01/08 16:33

    אתמול היתה כתבה מגמתית ודוחה של איזה דוקטור שהצדיק ניסויים בבעלי חיים באתר ynet...

    טוב לראות שלא כולם חלאות כמוהו!

  • 5.

    צריך להפחית את הסבל של בני האדם , פרופסור

    י, 01/01/08 16:08

    יש הרבה בני אדם חולים וסובלים בעולם הזה ואתה אתום לסבלם. אין מה לעשות, זה בא על חשבון זה. כדי שבני אדם יבריאו ממחלות , צריכים להיות כמה בעלי חיים חולים בדרך. תשאל את לואי פסטר. אבל אולי אתה מאלה שמאמינים בבריאה ספונטנית של חידקים...

    • איך להפחית את הסבל של בני אדם?

      רוסיה, 01/01/08 18:27

      חשבת פעם על מיליאוני בני-אדם שמתים כל יום ממים מזוהים, ממלריה בגלל שאין להם נגישות לקרם הנגנה נגד יתושים, מרעב ומהידר של תנאים הבסיסיים של הנקיון? האם ניסוים בבע''ח מסוגלים לגרום למים להיות יותר נקיים ולייצר מזון וכספים בשביל אותם בני-אדם? האם חשבת שכל יום התחלאוה בסרטן גודלת בממדי ענק ושום ניסוי בבע''ח ושום תרופה חדשה לא מצליחים לעצור את זה? האם חשבת מדוע?

      • מה הקשר?

        י, 02/01/08 08:24

        תסבירי לי מה הקשר בין מה שכתבת לבין המחלות שכן מצליחים לרפא באמצעות ניסויים בבעלי חיים.
        למה ללכת רחוק? הנה מאמר רק מאתמול, שדן בטיפול חשוב שמתחיל מניסויים על בעלי חיים
        https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/43/ART1/677/216.html

        • למה הרגו עכברים כשהידע היה ברור ?

          נו באמת, 03/01/08 13:12

          בזבוז זמן יקר לפתח מחלות דומות, ''למצוא'' את הפתרון הידוע ואז להתאים לאדם.

          התשובה אגב ידועה לי; זה פשוט חלק מ''הנוהל'' והדרישה מחברות המייצרות תרופות.
          כוחם של הרגלים מוטעים(כמו מנוע הבעירה) שמשקיעים בהם למעלה ממאה שנה כשאפשר להתקדם מהר יותר וטוב יותר בדרכים אחרות.
          בדרך הישר, אל הפתרון.

    • התרופות הומצאו לפני5000 שנה

      אולה, 02/01/08 10:38

      ברפואה הסינית טיבטית ובכלל במזרך יש תרופה כמעט לכל דבר והאמת שזה עוזר הרבה יותר. הם לא עשו ניסויים בעלי חיים. והיום אפשר להשתמש בזה ולא להמציא גלגל מחדש ולהצדיק את הסבל.

  • 4.

    מאמר מאלף, בניגוד משווע למיעוט המפגינים היום בכנסת. חבל מאוד.

    רימונה, 01/01/08 15:36

    תודה לך.
    "עתידנות"...
    אולי בזכותך העתיד ייראה טוב יותר ממה שנדמה לי כיום.

  • 3.

    תודה לך

    ש, 01/01/08 14:26

    בעלי חיים חווים בדיוק כמונו, אל לנו לתת יד להתעללות בהם.
    התמונה עם החתול והקוף גרמה לי לבכות.

  • 2.

    שוב המון תודה לפרופסור- תבורך! (ל''ת)

    חוחית, 01/01/08 13:52

  • 1.

    פרופ' אבירם, אני מוריד בפניך את הכובע

    עידן, 01/01/08 12:01

    למי שלא אכפת מבעלי חיים, יש אינסוף תירוצים לפגוע בהם, אבל לכולם תשובות רציונליות כמו שאתה נותן.
    ברגע שייגמרו התירוצים, לא\\נשים האלה לא תהייה ברירה אלא להודות שהפגיעה שלהם בבעלי חיים נובעת מאגואיזם טהור. (וב''ה גם להפסיק אותה)
    אני מודה לך על המאמרים החשובים שלך, כפעיל זכויות בעלי חיים וכאדם השואף לחברה אנושית מוסרית.

    לכולנו אחריות על גורלם של בעלי החיים שאנחנו פוגעים בהם מבלי לתת על כך את הדעת, ולכולנו היכולת (והחובה המוסרית) למנוע את הסבל שאנחנו גורמים לו במידת האפשר.
    http://www.anonymous.org.il/nut-cm.htm