• 30.

    צודקת לגבי אברי

    שי, 11/10/07 00:39

    פשוט בן אדם מואר.

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    איזו עילגות - אין לכם עורך?

    ממקום של, 05/10/07 11:59

    ואולי די כבר עם ה ''ממקום של''?

    בעברית אומרים מתוך

    הגב לתגובה זו

    • נכון

      משה, 05/10/07 12:44

      לדוגממא וכבר המון שנים זה אותם שירים.

      פלא שהחורה נזרקה מכל המדרגות, פלא שההסברה של מועצת יש''ע? הייתה עלובה במהלך הגירוש?

      כל אדם שההתישבות יקרה לליבו צריך להתפלל בכוונה שהגברת הזו לא תהיה בהנהגה של תנועה ימנית כלשהי לא בדוברות ולא בנציגות.

      הגב לתגובה זו

      • קנאים, קטנוניים

        אבשלום, 08/10/07 20:14

        או שמא צייקנים?

        שלושתם ביחד, חושבתני

        הגב לתגובה זו

  • 28.

    דוברת מועצת רשע שכחה לבקש את סליחת העם על מעשי המתנחבלים (ל''ת)

    אלעד, 05/10/07 04:11

    הגב לתגובה זו

    • לא נשב בשטחים,לא נוכל לגור בשטחי 48 בגלל הטילים ,דה

      שרית, 17/10/07 08:20

      כמה חוסר הבנה צריך היום
      אחרי כל מה שקורה
      להבין
      דבר כל כך פשוט
      הם רוצים מדינה דו לאומית בשטחי 48 ולהשמיד את הישות הציונית בא''י
      כל מה שעוצר את זה
      הוא הצלה לחיי האזרחים בארץ

      הגב לתגובה זו

  • 27.

    גם אני אופטימי- משנה לשנה הציבור מואס במתנחלים כמוך

    מגלה את היהדות, 03/10/07 08:07

    כי ההתנחלויות שאת מייצגת הן אנטי-יהודיות ואנטי-מוסריות ואנטי-ציוניות.

    משנה לשנה אנו רואים אנשים שעוזבים את היהדות הקיצונית שלך ומגלים את אלוהים.

    הגב לתגובה זו

    • לך אל אמילי, אדיוט, ראה דרכיה וחכם. (ל''ת)

      מארק, 03/10/07 11:15

      הגב לתגובה זו

      • לא ניבלתי את הפה כמוך. אבל כנראה שלך מותר, כי אתה חש שאלוהים אתך

        אלוהים מזמן נטש, 03/10/07 12:31

        אבל , כמאמר השיר ..'' זה בראש שלך, וזה רק נדמה לך..''

        אני מקווה שאתה והמתנחלים תחזרו בתשובה מלאה ושלמה , ותשובו לחיק היהדות.
        עד אז, עם ישראל ימשיך להפנות לכם עורף.

        חג שמח ושנה טובה.

        הגב לתגובה זו

    • אני חילוני כמוך אבל לא טיפש כמוך

      אביטבול, 04/10/07 20:43

      יש יותר ויותר חרדה בציבור החילוני מהצניחה של הערכים למול הערכים הגבוהים והמוסר של המתנחלים - אנחנו די מקנאים בהם בעצם על העוצמה הרוחנית ..

      אז חסל שטויות

      הגב לתגובה זו

      • לא הצלחת להסתיר את מתנחליותך, קיצוני. אל תתחזה לחילוני (ל''ת)

        התנחלויות=כרסום, 05/10/07 12:49

        הגב לתגובה זו

    • נכון,העם מת על תוצאות ההתנתקות,בייחוד בשדרות (ל''ת)

      שרית, 17/10/07 08:21

      הגב לתגובה זו

  • 26.

    לשמור על המקורות

    דגנית, 03/10/07 07:07

    אמילי יקרה, את כותבת כל כך יפה וכל כך הרבה על היהדות, המסורת, השורשים הבונים את העם היהודי.
    רק חבל שאת בעצמך לא טרחת לשמור (וכמובן לא לבטל ) את שם המשפחה המקורי שלך, ולהיקרא -
    אמילי עמרוסי דילהרוזה.
    שם הטומן בחובו מסורת, שורשים, סיפורי סבא ודורות על גבי דורות של מורשת והסטוריה יהודית.
    חבל שלא נפלה בחלקי הזכות להיקרא בשם זה, עליו וויתרת בכזאת קלות.

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    את כוללת בחזון רק מיעוט של העם היהודי

    מוטי, 03/10/07 02:30

    כנראה שהעם היהודי יושב רק בשומרון או אפילו בירושלים אבל זהו מיעוט זעום.
    רוב יהדות ארה''ב הולכת ונעלמת.

    הגב לתגובה זו

    • למוטי שלום! תפסיק להכנס לנישות שאתה לא מבין בהם ''בכלל''! (ל''ת)

      מני, 05/10/07 00:44

      הגב לתגובה זו

  • 24.

    טוב שיש תורה, אבל האם בזכותה יש את גוגל? או להפך,

    איזו עדה, 03/10/07 00:51

    בזכות גוגל ועוד חידושים העולם הופך ליותר ויותר חילוני, תודה לאל, והתורה כבר לא סותמת לאנשים את המוח (ולא שזו אשמת התורה, לא, זו בעיקר אשמתם של מנהיגי דת סתומים וחשוכים - ולא משנה איזו דת).

    הגב לתגובה זו

    • ועדת מסבירי ההתנגדות לפינוי גוש קטיף

      עדת מפוטרי ערוץ, 04/10/07 05:40

      שניים מההישגים הגדולים ביותר של אמילי.

      הגב לתגובה זו

  • 23.

    היא הורידה כיסוי ראש ? או עברה לפאות? (ל''ת)

    נירה, 03/10/07 00:43

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    מס' 1 חזק ואמץ. (ל''ת)

    צודק בכל מילה, 02/10/07 23:12

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    צעד גדול לגרביים

    ניל ארמסטרונג, 02/10/07 21:27

    אמילי אין לך מה להתהדר בליברליות
    ובתבפוצת התורה
    כדוברת של ארגונים מסוימים
    הוכחת עד כמה המאמר משקף
    צביעות ותו לא
    התורה שלך מצומצמת בדיוק כמו של אלו שחושבים שצועדים צעד קטן לגרובי הגרביים והסנדלים
    אבל הם עדיין על הירח
    ומנסים לקיים גם שם רק מצוה אחת
    ישוב אדמות טרשים

    הגב לתגובה זו

  • 20.

    נו יופי, עוד טור נבוב למלא בו את אווירת יחצנות הכתום

    יוני, 02/10/07 20:54

    מה אומר ומה אדבר, טור שחיכו ממתקים וכולו מחמדים...עאלק
    כמובן שחייבים להמשיך במסורת ''שמור לי ואשמור לך'' הידועה בבראנז'ת הדתיים ובטח ובטח בתקשורת, אבל למה לכל הרוחות על חשבון הקוראים?
    פעם היה כאן מדור שהיה מוסד היום צריך לשלוח את המדור למוסד
    נו נו... תסנ- נו

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    מאמר ממש יפה

    יי, 02/10/07 20:30

    נותן תחושה של כח להמשיך הלאה וגם ממש ממש נכון.
    תודה רבה ופתקא טבא

    הגב לתגובה זו

    • מצבך קשה

      משה, 04/10/07 19:05

      אם מאמר מאוד חלש ובאנלי של אשה שכשלה נותן לך כוח להמשיך

      הגב לתגובה זו

      • מצבך קשה שבעתיים

        אליהו, 08/10/07 20:18

        כי אתה בטח יודע שהקנאה והשנאה מוציאים את האדם מן העולם.

        אז תעשה תשובה ומהר,
        קנאי

        הגב לתגובה זו

  • 18.

    אני שותפה לשמחה, אבל עשיית הטוענות הנשיות למשופמות נבזי ומעליב את

    האנטליגנציה., 02/10/07 16:45

    גם אני שמחה שזה מתפשט. שברדיו אפשר לשמוע דיון בדברים יומיומיים לפי סטאנדרט התורה והמידות שנגזרות ממנה, ואני עצמי שחזרתי בתשובה לפני כמה שנים, גם מאושרת. הייתי שמחה להיות מאושרת איתך, אבל את קצת בורה ונבזית. אני מקווה שהבנות שלי יקראו כבר בתורה בבית כנסת אורתודקסי, ואני מתפללת לזה כל הזמן. בין עוד תיקונים שאני מתפללת שיעשו, כך שיראת שמים לא תהיה מלווה בעוולות ועיוותים לא הכרחיים, ושאם הם הכרחיים, אני אלמד להבין את זה גם. ואין לי שפם, למען האמת, אותה ההתקוממות על החפצת האישה היא שמנעה ממני לקבל הצעות רבות להרוויח פה ושם מהמראה שלי, ואת פשוט בורה.

    הגב לתגובה זו

    • לפי דברייך..אני מציע לך להמשיך לחזור בתשובה..וואו..איזו שפה.. (ל''ת)

      בור ועם הארץ, 02/10/07 19:26

      הגב לתגובה זו

    • מזה ''החפצת האשה''? באיזה שפה זה?

      מי שמדברת, 04/10/07 01:43

      ובכלל את פסולה לעדות לפי כב' הרב לבנון אז עדיף שלא תתבטאי בכלל ועוד בבית כנסת. דא!

      הגב לתגובה זו

    • זה דוקא הומור שמשרת פמיניזם

      אני, 04/10/07 22:18

      תרגיל רטורי ידוע. היא ירדה קצת על הפמיניסטיות והרגיעה את המתנגדים, ואז נשאה נאום פמיניסטי נלהב.
      אחת הטענות הידועות כלפי פמיניסטיות, היא שאין להן חוש הומור.
      אז בתור דתיה אורתודוכסית (מאוד מאוד), וגם פמיניסטית, אני מסכימה מאוד עם מה שכתבת, ושמחה לראות שיש פמיניסטיות נוספות שמחכות בסבלנות לשינוי, מבלי לפרוץ את גבולות ההלכה,
      אבל לא נראה לי שיש צורך להיעלב מאמילי.

      הגב לתגובה זו

  • 17.

    יש בNRG מי שמסנן תגובות עבור אמילי (ל''ת)

    חיים, 02/10/07 15:53

    הגב לתגובה זו

    • זה לוין אפשטיין הטרול המשופמת המסנן תגובות !

      מכופף הבננות, 02/10/07 16:56

      יש כמה כותבים עם קשרים אצל מערכת המדור, שמתנים פרסום מאמריהם , בסינון מסיבי ופחדני של תגובות בלתי אוהדות בעליל. פעם זה היה רק אצל פרופ' שובל מרלו ועכשיו זה פשט כאש בשדה הקוצים שבשפמו של לוין אפשטיין.

      הגב לתגובה זו

  • 16.

    שמחת הכסילים

    גדי, 02/10/07 14:13

    הציבור החילוני רחוק מתורה וזו עובדה. אז ראית איזה אברי מקפץ - זו ראיה למשהו?

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    בשביל מה בכלל לשמור תורה ומצוות?

    מה המטרה, 02/10/07 14:06

    כתבו חז''ל (בערך)

    לא איכפת לקב''ה אם שוחט מהצוואר או מהעורף
    ניתנו המצוות לזכך בהן את ישראל

    התורה זה תרופה

    אם משתמשים לא לפי ההוראות זה לא מרפא

    אבל מהי המחלה?
    ומה ההוראות?
    ומה זה בריא ומה זה חולה?

    הגב לתגובה זו

    • שמעת יותר מידי שעות את הרב לייטמן...

      כנס שניה ..., 02/10/07 15:23

      מה הקשר בין הכתבה לתגובה שלך ?
      התורה זה לא תרופה ולא בטיח !!!
      תלמד ותדע
      נ.ב לא לומדים תורה דרך nrg

      הגב לתגובה זו

    • לא חייבים לשמור מצות! רק אח''כ יש שכר ועונש. כנסי.

      מני, 05/10/07 00:53

      סך הכל המצות מזככות את האדם. וזה מבדיל בין האדם לבהמה. הרי גם הבהמה אוכל ושותה והולכת ויש לה פה ועינים ולשון כמו האדם. רק מה שהאדם יש לא יתרון על הבהמה? השכל בלבד. ובזה אנו יודעים לא לאכול כל דבר שנראה לנו ולא ללכת למקומות שאסור. ובזה אנו מובדלים מהבהמה ואם לא אז מה ההבדל בנינו? אם נעשה ככל העולה על רוחנו אז בעיני אין הבדל.

      הגב לתגובה זו

  • 14.

    אני מסכים אבל...

    מומין, 02/10/07 12:45

    איפה כל אנשי התקשורת הדתיים (ולא חסר. למה לא רואים אותם יותר? הסיבה היא פשוטה כי החילונים או כמו שקרא להם הרב קוק החופשיים אמנם לומדים תורה ומשכילים ממנה ברם הם עדיין נהנים להציג את הדתי בתור זאתי עם השפם.

    הגב לתגובה זו

    • דוקא עמרוסי דתיה. (ל''ת)

      תמר, 02/10/07 13:03

      הגב לתגובה זו

      • לעמרוסי יש שפם , או שהיא מהבדיחה עם הזקן ? (ל''ת)

        שפם המקובלים, 02/10/07 16:57

        הגב לתגובה זו

    • זאתי עם השפם, זה הציניות כלפי הפמינסטית (ל''ת)

      אם לא, 02/10/07 13:53

      הגב לתגובה זו

  • 13.

    עם הארץ, מותר לנחרו ביום כיפור שחל בשבת (ל''ת)

    זוהי תורתנו, 02/10/07 12:17

    הגב לתגובה זו

    • כל ולד במעי שפחה כנענית כולד במעי בהמה דמי

      מסכת קידושין, 02/10/07 13:29

      וזו האמת כמו כל תיבה, מילה ואות מהתורה שבכתב ומהתורה שבעל פה.
      את התורה הקדושה קיבלנו מה' והיא כולה אמת מוחלטת וניצחית כולל הטקסטים הקשים להזדהות.
      יהודים אנחנו והתורה היא סם קיומנו.
      ודרך אגב אני לא רב או חרדי או סתם דוס כבד אלא יהודי פשוט שמאמין שזו האמת לאמיתה.

      הגב לתגובה זו

    • ציטוט מבלי להבין את מהות הציטוט!

      קלאסיקה חילונית, 02/10/07 13:34

      לך ללמוד
      ילדון קטן
      בטרם תצטט .

      הגב לתגובה זו

      • קלאסיקה חילונית? מסכת פסחים? אותך לבן-פדת!

        גיל, 02/10/07 16:18

        כיוון שהכעס שלך עלי ש''ציטטתי מבלי ללמוד'' כל-כך גדול (רוצה לנחור אותי, שלא תצטרך חלילה לברך?) אציג בפניך כמה עובדות!
        א) קראתי
        ב) שניתי
        ג) שילשתי
        ד) פרשו לי
        תורתנו הקדושה מתיחסת לכל מי שאינו גבר יהודי, דתי והטרוסקסואל בזילזול, התנשאות ושינאה.
        אני שמח שאתה מנסה להגן על מה שאמר בן-פדת, ואתה מגיב במשהו כמו ''דברי הוצאו מהקשרם'' זה מראה שאכפת לך ואתה מתקשה להסכים עם מה שאמר. כל זה לא משנה את מה שנאמר בתורה הקדושה על עמי הארץ (נניח לצורך הדיון שמדובר בחילונים, כי גם זו אפשרות) על נשים או על גויים.

        הגב לתגובה זו

        • כנראה שלא ממש פירשו לך

          נ., 02/10/07 23:56

          אם היית פותח את הרי''ף במקום, ושאר ראשונים על אתר היית רואה שההבנה שלך לקויה מיסודה.

          עליך לדעת להבדיל בין רוצח מועד הרודף אחרי אדם להורגו (כלפיו מופנים הדברים שבגמרא, כפי שתוכל לראות בדברי רבותינו הראשונים, אם תטרח לפתוח ספר), לבין סתם אדם בור.

          [הערות: 1) אם תתעקש בכל זאת לפרש אחרת מהמקובל במסורת הראשונים, זו תהיה כבר פרשנות אישית שלך, שמנוגדת לדת היהודית, שכן עקרון יסוד בדת היהודית הוא קבלת מסורת הראשונים ההלכתית כגורם המחייב והמכריע .
          2) אין זה מקרה שכל הראשונים לא פירשו כמוך. הם ידעו שהפרשנות שלך אינה מוסרית ולכן גם אינה נכונה.]

          הגב לתגובה זו

          • כל הכבוד לך נ, חסכת לי לכתוב תגובה.

            קלאסיקה, 03/10/07 02:05

            הבערות שלהם מחרידה

            הגב לתגובה זו

            • שלהם? של עמי הארץ? של מי בדיוק? ומה גורלם?

              גיל, 03/10/07 09:19

              לא התעצלתי ופתחתי את הגמרא שלי מסכת פסחים דף מ''ט (שני העמודים) וקראתי. למען הסר ספק אציין שעשיתי זאת כבר אתמול, עוד לפני שליחת התגובה הראשונה, רק לשם הבטחון. ובכל זאת, היום, אחרי שראיתי שמדובר, לדעת המגיב הקודם בהלכות רוצח או משהו שכזה בדקתי שוב. ומה מסתבר: לא רוצח ולא גנב אלא ארוחות! כן, ארוחות! ארוחות של מצווה וארוחות של רשות. ורבי שמעון אומר שתלמיד חכם אינו רשאי להנות מסעודה שאינה של מצווה וכאן נחלקו החכמים איזו היא סעודה שאינה מצוה והוצא המרצע מהבקבוק. איזו ג'ורה פתחו החכמים על מי שהוא עם הארץ.
              נכון, קשה לפרש מי הוא אותו עם הארץ, אבל אני סובר שרוב הפוסקים יגדירו חילונים מתוך רצון וששון כעמי-ארצות. (ודי להסתכל בתגובה שמעלי המזלזלת בהשכלתי מבלי לבדוק או לחקור, וזאת עוד על סמך ציטוט מדויק מה''מקורות'').
              נכון, ר' אליער בן- פדת לא הלך ועשה מעשה פנחס בעמי הארצות, אבל תסכימו איתי שיחס מזלזל ומתנשא (הבערות שלהם מחרידה, אמר המגיב מעלי, ואפילו לא הזדהה בשמו) יש כאן בטונות.
              וכך הוא, רבותי, יחסה של התורה הקדושה ושל כל הפוסקים מהזוגות ועד אחרונים לכל מי שהוא לא גבר יהודי, דתי והטרוסקסואל.
              בחיי, אם לא הייתי נולד למשפחה אורתודקסית הייתי שמח לאמץ את עיקרי הדת של הרפורמים, שמתייחסים בסובלנות גם ל''אחר'', (שהוא בערך 99.99999% מאוכלוסיית העולם).

              הגב לתגובה זו

            • לפני שאתה מגיב: נא ללמוד מה זה עם-הארץ

              אצל חז''ל, 03/10/07 10:06

              לחילוני אין הגדרה של עם-הארץ אלא של תינוק שנשבה.

              האמת,שאם דת הרפורמית מוצאת חן בעיניך
              חבל על מילותי.

              הגב לתגובה זו

            • גיל, כנס

              יאיר, 03/10/07 11:03

              כתוב במקום אחר בגמרא שמיהו אותו עם הארץ? ואז נאמר שם שעם הארץ זה אדם שהולך בלי ציצית
              זו הייתה הטענה של איזה דתל''ש שהראה לי את זה
              אבל שים לב, באותה מסכת פסחים, תמשיך לקרוא קדימה
              רבי עקיבא מספר על איזה עם הארץ מדובר
              על אחד שהיה מתעלל בתלמידי חכמים.
              זה לא מהרש''א, ולא רא''ש, ולא כל מני ראשונים ואחרונים אחרים, זה גמרא נטו..

              הגב לתגובה זו

            • למה לא פתחת את הספרים עליהם כתבתי?

              נ., 03/10/07 11:59

              כבר כתבתי לך לעיין ברי''ף במקום, או בשאר חידושי ראשונים, ולראות שעמי הארצות עליהם כתוב שמותר לנחרם הם רוצחים בזמן מעשה.
              אם אתה מתעקש להצמד לפרשנות בלתי מסורתית אז אל תתלונן על המסורת.
              אתה סבור שרוב הפוסקים (ואח''כ כתבת ''כל הפוסקים'') יגדירו חילוני כעם הארץ לכל דבר, ואני יודע שלא. אצלך זו סברא ואצלי ידיעה.
              ואגב, לגבי ההתנשאות שאתה חש בדברי המגיב שלמעלה, קשה להגיד שבדבריך שלך אין התנשאות כלפי אנשי האמונה.
              למעשה יש בדבריך זלזול וחוסר אמון בסיסי ביושר המוסרי של הדבקים בדרכה של תורה.

              הגב לתגובה זו

            • קשה, צריך לכתוב כל תגובה פעמיים

              גיל, 03/10/07 15:15

              הגמרא דנה באריכות בשאלה מיהו עם הארץ-מי שאין לו ציצית, מי שלו מגדל בניו לתלמוד תורה או מי שהוא לא אוכל חוליו בטהרה וכו'. הפרשנות של הרי''ף (אגב, אין לי את ספרו, האם תוכל לצטט את המקורות עליהם הוא מסתמך בקביעתו זו?) היא פרשנות. הדיון במסכת פסחים עוסק בשאלה מיהו עם הארץ ובמה להבדיל אותו אותו מתלמידי חכמים. המילה רוצח או רודף לא מוזכרת שם. לרב אלפסי קשה עם האמירה של בן-פדת והוא מנסה לרכך את הדברים, כי באמת, היא אמירה שלא מתקבלת על הדעת. בוא ננסה אמירה מרוככת יותר: הניסוח לא מדויק, כי אני לא ליד הספר אבל מה אם הקביעה שמי שמשיא את ביתו לעם הארץ כאילו השיאה לאריה טורף? גם כאן מדובר ברוצח העומד להרוג? מה בדבר האמירה שלהתחתן עם בת עם הארץ זה כמו לשכב עם בהמה? גם כאן רוצח?
              ידעתי שישר יבוא מישהו ויקפוץ עם הטענה שחילוני הוא תינוק שנשבה, לכן הוספתי ''חילוני מרצון ומששון'' כלומר מ ב ח י ר ה!!!. האם הוא לא נחשב כעם הארץ? ובכל אופן, כל מה שכתבתם כאן לא מתיחס לטענה הראשונה שלי, לכן אנסח כאן את הטענה בצורת שאלה האם התורה מתיחסת לגברים יהודיים דתיים באופן שווה לשאר ברואי העולם אם לאו?
              אם התורה מדברת על יחס שווה בין הקבוצה שהזכרתי ובין שאר האנשים-אני מושך את טענתי.

              הגב לתגובה זו

            • עברו שלושה ימים, ואיש לא סתר את טענתי.

              גיל, 06/10/07 19:45

              i rest my case

              הגב לתגובה זו

            • לא סתרו את טענתך?

              יאיר, 06/10/07 22:01

              אמרתי לך להמשיך לקרוא. לא במקום אחר, לא מאחורה, לקרוא קדימה, נדמה לי עוד דף
              רבי עקיבא מספר על איזה עם הארץ מדובר.אחד שמתעלל בתמידי חכמים.

              הגב לתגובה זו

            • עזוב את זה. מה עם השאלה ששאלתי! (ל''ת)

              גיל, 07/10/07 06:27

              הגב לתגובה זו

  • 12.

    ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים (ל''ת)

    זוהי תורתנו, 02/10/07 12:16

    הגב לתגובה זו

    • איש בער לא ידע וכסיל לא יבין זאת..בטומי לפיד תנוחם..יודופוב שכמוך (ל''ת)

      עדי, 02/10/07 12:30

      הגב לתגובה זו

      • אבל לטומי לפיד אין שפם שאפשר להדליק , ומה הועלנו ? (ל''ת)

        לפיד בוז, 02/10/07 16:59

        הגב לתגובה זו

    • כשדבורה הנביאה שפטה את ישראל לא שמעו על ההבלותא הזו. מי שכתב את זה

      שרה, 02/10/07 12:34

      בטח היה סמרטוט קטן בבית...

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    כואב לי הראש מכמות השטויות שקראתי פה!

    איציק, 02/10/07 12:03

    בטוח יש לה תואר בלבלבל את המוח, אין לה הבנה בסיסית בדת וחבל שנותנים לה לכתוב במקום כ''כ מכובד!

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    לאמילי:מצד אחד את צודקת(חוץ מעניין השפם.באמת מיותר)מאידך ,

    דוס נרגן, 02/10/07 12:00

    נוצרה כזו פאניקה בקרב שומרי אמוני(או איך שלא קוראים לנו), והיום הסטנדרט הפך לחומת ברלין בין נשים רוקדות בחתונה לגברים הרוקדים,שלא לדבר על איזורי החרד''ל שבהם האירוע כולו נפרד לחלוטין.כמובן שלא נגעת בכלל ברפלקס המותנה של הזהות האוטומטית בין דתי לימני, זה בודאי היה מקפיץ לך את הפיוזים... אבל אולי באמת מסתמנת באופק הבנה שאפשר(ואף רצוי) שדתי אינו בהכרח כתום. פעמי משיח ממש.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    הבעיה אינה התורה. אלה כשמדובר רק בתורה!

    קול הצדק, 02/10/07 11:53

    ספר התורה, כמו ספר התנ''ך, כמו כל ספרות עתיקה אחרת הקשורה לעמנו, לרבות ספרו של יוספוס פלביוס, הינם ספרים מעניינים, לפרקים מרתקים, המציירים מציאות ייחודית, חלקה מבוסס על מציאות ואמת וחלקה על פנטזיות וסיפורי עמים - ממש כמו אצל כל עם אחר או בכל תרבות אחרת (כולל זו העכשווית - בדמותו של הארי פוטר). הבעיה נעוצה באותם אנשים שהפכו את התורה לדרך חיים, כסם החיים. שאין עוד בילתה דבר, מלבד תילי תילים של פרשנויות, הלכות, גמרא, שולחנות ערוכים, מורה נבוכים, ספרי זוהר וקבלה, וכו' וכו' וכו' - שכולם שואבים ממקור אחד - התורה. זו הבעיה העיקרית. כל עוד אנחנו לומדים זאת בשביל לדעת, להכיר ולהבין, נטולי כל פן תיאולוגי, בלי אמונה - לא בדת ולא באלוהים, לא בתורה ולא בכל ספר אחר - אלא פשוט כדי לדעת וללמוד, מתוך סקרנות אנושית טהורה, שגוברת כאשר הספרים הללו קשורים לעם שלנו - הרי זה מבורך. אם הופכים את התורה לכור הליבה של החיים, לדרך החיים, לאמת היחידה והצרופה, להכפפת הרוח האנושית לכל מיני אמונות טפלות (וגם דת זו אמונה טפלה), אזי הדבר מגוחך, ואפילו פסול. כי בל נשכח לעולם - בראשית ברא האדם את האלוהים! הנה לך כל התורה על רגל אחת, ואף פחות מזה.

    הגב לתגובה זו

    • מובן כי אלה=אלא (ל''ת)

      קול הצדק, 02/10/07 12:22

      הגב לתגובה זו

    • התנ''ך אינו ספרות!!

      בערות, 02/10/07 13:37

      ובוודאי לא אגדות עם.

      זה שבחילוני עבדו עליך ומכרו לך לוקשים זבש''ך
      אך מה זה ולתנ''ך?

      הגב לתגובה זו

      • או לחילופין, בדתי מכרו לך לוקשים

        תמר, 02/10/07 13:56

        אפשר גם לקרוא את התנ''ך כספרות ולזהות בתוכה ז'אנרים ואפילו תבניות סיפוריות שהיו בתרבויות אחרות בסביבה.
        הביטוי מכרו לך לוקשים הוא לא כל כך רלוונטי. יש כאן הבעת דעה שמבוססת גם על קריאה, אבל גם על הנחות ואמונות יסוד. אין כאן ויכוח על עובדות שאתה יכול לסתור

        הגב לתגובה זו

        • אז זהו . תנ''ך לא קוראים אלא לומדים.

          חיים, 02/10/07 15:02

          אמנם הוא כתוב _גם_ בלשון ספרותית כדי שגם תינוק יחשוק בו
          אך תוכו רצוף עומקים עד אין סוף
          ומפליא הוא איך חילוני מצוי אינו מהרהר : איך גאון היסטורי כגאון מוילנא לא מצא רגע פנוי בחייו מלבטל את תלמודו.
          מה מצאו גאוני ישראל בתורת משה עם מדובר בסה''כ בסיפורי אגדות עם.

          פשוט עבדו עליכם
          טרגדיה

          הגב לתגובה זו

          • על מי עבדו?

            תמר, 02/10/07 16:17

            א. הגאון מולנה עסק מעט מאוד בתנ''ך. הוא עסק רוב ימיו ושעותיו בגמרא ואת זה אני מניחה שאתה יודע כמוני.
            ב. הוא כן מצא זמן להניח את תלמודו, בזמן שלמד חוכמות חיצוניות כגון מתמטיקה וביולוגיה. הוא טען שמותר ללמוד אותן אם הן מועילות להבנת הגמרא. אני מאמינה לו שהוא התכוון לזה, אבל מניחה שאדם כה סקרן ולמדן בוודאי נהנה גם מהלימוד הזה לשמו.
            ג. הגאון מוילנה השקיע את רוב זמנו ומרצו בתלמוד, משום שהוא האמין באמת ובתמים שזה מה שיהודי מצווה לעשות וזו הדרך היחידה להתקרב לאלוהים. אני מאמינה שהוא גם נהנה מהאתגר האינטלקטואלי שבדבר. אני יכולה לחלוק על אמונותיו ביחס לגמרא ולמקורה בלי שתפגע הערכתי לשקדנות וכח הרצון הפנומנליים שהיו לאיש הזה ולידע שהצליח לרכוש.
            ד. כשלמדתי מקרא באוניברסיטה (חילונית, אבל עם לא מעט מרצים דתיים) רוב האנשים שחשו המומים וש''עבדו עליהם'' היו חברי בוגרי האולפנות המדרשות והישיבות. מה שמחזיר אותי לנקודה המקורית שלי: אין כאן עבדו עליכם במובן של סילוף עובדות אלא שוני בהשקפות. אני ממשיכה להחזיק בהשקפותי השונות גם לאחר שפגשתי את ה''סיפור'' הדתי.

            הגב לתגובה זו

            • שטויות....חבל על הקשקשת

              חיים, 03/10/07 02:08

              אין אופציה לקשר בין אורח החיים הנדרש מיהודי כפי שמשתקף מהתנ''ך,
              לבין צורת חייו של חילוני מצוי.

              הגב לתגובה זו

            • תמר , מלטרון חולקת על הגאון מוילנא (ל''ת)

              בדיחת המילניום, 03/10/07 02:09

              הגב לתגובה זו

            • עברתי על התשובה שלי שאתה כביכול מגיב אליה

              תמר, 03/10/07 09:51

              ולא ראיתי איפה כתבתי שיש.האר את עיני.

              הגב לתגובה זו

            • וכמוני כל החילונים שאתה מכיר

              תמר, 03/10/07 09:55

              אני לא חולקת עליו באופן אישי או על משהו ספציפי שהוא אמר זה לא ויכוח על פרשנות לסוגיא בגמרא. אני חולקת עליו ועל כל דתי שחי אי פעם באותה נקודה שהופכת אותי לחילונית. אני לא מאמינה באלוהים ולא במקור האלוהי של שום טקטסט. זה לא אישי נגד הגר''א

              הגב לתגובה זו

            • אבל בא ונודה כי הגאון מוילנא

              ירום, 03/10/07 10:34

              לא ממש תרם רבות למין האנושי. לא הוא, לא הרמב''ם (עם כל חקר הרפואה שלהם שלא תרם באופן ממשי למדע). הגאומות שלו בטלה בשישים לעומת התרומה של אנשים בעלי גישה חילונית לחיים\\ גישה אמפירית המבוססת על תהייה, מחקר וניסוי, כמו קופרניקוס, גלילאו גלילי, ניוטון, אינשטיין, ואח'. עם כל הגאונות שלו, וכל המחקר הצידי שלו, בסופו של דבר - עולמו נותר צר כעולמה של תורה. וברור לכל כי הוא צר עד מאוד, הגם אם הוא מעניין.

              הגב לתגובה זו

            • חיים, יישר כח גדול. (ל''ת)

              מארק, 03/10/07 11:22

              הגב לתגובה זו

            • ומי אתה שתקבע מה הוא תרומה לעולם?

              חיים, 03/10/07 11:38

              היות ותורת ישראל היא תכנית העולם
              הרי שהגאון מוילנא תרם תרומה עצומה להאדיר תורה וביסוסה.

              נכון שזה מצחיק אותך
              מה לעשות?
              לא למדת את הנושא.

              אכן כך : רגע ללא לימוד תורת משה
              אין עולם.

              הגב לתגובה זו

            • באלוהים שאת לא מאמינה , גם אני לא מאמין

              חיים, 03/10/07 11:45

              בטרם כל דיון!!!
              נדרש להבהיר:
              מה זה אלוהים?
              מה זה אמונה?
              מה יש ליהדות באמתחתה!
              מה מטריף ומשעשע את העם היהודי אלפי שנים שהוא מקריב את כל חייו למענו.הרי לא מדובר בשבט מאובן באפריקה .
              מה זה מחשבת ישראל?
              מה היא חכמת חז''ל הנודעת?
              ראיות לאמת התורה
              מה זה אמת לפי היהדות

              ועוד ועוד .אין סוף

              להצהיר _לא מאמין_
              סתם כך ,מורה על בערות .
              תאמיני לי היהדות מכה שוק על ירך את הבאים לתוך בית המדרש
              (כך קרה לי לאחר שעברתי את כלהעולם ותכולתו.)
              אוייבי היהדות הם המתעלמים ממנה,
              חג שמח

              הגב לתגובה זו

            • הכי פשוט לקרוא לי בורה.

              תמר, 03/10/07 13:12

              למה? כי לא כתבתי מניפסט ארוך שעונה על כל השאלות שהעלת בטוקבק שכתבתי באינטרנט. לפני כניסת החג אסתפק בלאמר לך שאני מטח לא מאמינה גם באלוהים שאתה כן מאמין בו.
              חג שמח.

              הגב לתגובה זו

            • ניוטון היה דתי קיצוני שאמר שבכל מקום שבו יש

              אריה ירוק, 03/10/07 15:57

              סתירה בין הספר הכתוב (התנ''ך) וספר הטבע (המציאות בעולם) הספר הכתוב קובע.

              הגב לתגובה זו

            • נכון. ותראה כמה שהוא צדק. כולנו יודעים שהעולם קיים רק 5 (ל''ת)

              5768 שנה, 04/10/07 01:47

              הגב לתגובה זו

            • א) היום יודעים דברים שלא ידעו לפני 400 שנה

              אריה ירוק, 07/10/07 13:29

              ב) אתה מעמיד את עצמך במקום שאתה בכלל יכול לחשוב להתחיל להתווכח עם ניוטון?
              ג) הוא עצמו הודה שהוא רק''עומד על כתפיהם של ענקים'', ואם הוא עצמו הודה שהוא גמד, אתה מי?

              הגב לתגובה זו

          • לחיים היקר, בו ותקרא:

            קןל הצדק, 02/10/07 16:41

            זה מחיר הפחד. כאשר הלא ידוע מונח על כף המאזניים, רבים וטובים מעדיפים שלא לקחת סיכוי. הגאון מוילנא הוא בן אדם, לא יותר ולא פחות. וכמן שהאינדיאנים מאמינים ברוחות ובטבע בכלל, באל השמש ובדברים אחרים, כך בני שלוש הדתות מאמינים במה שלמדו אותם להאמין. מובן שזה עדיין לא עושה את זה נכון. כך את כל הטקסטים של ביאליק או של אלתרמן וגם בהם תוכל לשקוע יומם וליל, בניסיון להבינם ולפרשם. כך גם בסיפורי המיתולוגיה היוונית או הברית החדשה, תורת הזן והבודיהיזם שאין לך מושג בכלל על העושר הספרותי והתרבותי שמצוי בהם. אותך למדו משהו אחד, ואין לך ולשכמותך כל מושג לגבי מה שמסביב. העיקר האמונה. לא רציני.

            הגב לתגובה זו

            • אין לך מושג על מה אתה מגיב...

              חיים, 03/10/07 02:11

              והכל הכל כי מעולם לא לימדו אותך מה היא תורת ישראל.

              היהדות כלל לא מבוססת על אמונה...

              הגב לתגובה זו

  • 8.

    ובהתאמה-יש יותר דתיים שרואים בדת תרבות

    בלי קשר לקיום, 02/10/07 11:46

    חילוני

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    מה היא רוצה??

    דודי, 02/10/07 10:42

    תנו לה שקל...

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    תפסיקו להתרפס בפני כל ''מעלעל גמרא'' אף אחד לא עושה ''לנו'' טובה

    עומר, 02/10/07 10:24

    הנוהג של הדתיים לחבק ולהתלקק על כל חילוני שמדבר בפתגמי חז''ל או פולט איזה שהיא הלכה מבית הרמב''ם מביכה!
    אנשים כמו אברי גלעד..הרסנותם רבה על תועלתם!
    היום הוא ''דתי'' מחר הוא בודאיסט מחרתיים תומך ''בזכות השיבה''
    לא כל אדם..ראוי לחבוש כיפה! וראוי לעבוד את רבונו של עולם לדעתי!
    תפסיקו להתרפס בפני כל אחד כזה..
    הדת היא ענין סוביקטיבי ולא איזה טרנד המנוהל על ידי מדונה או ימימה..כזו או אחרת!
    דרך אגב..
    גברת ערוסי- אני מאוד מעריך אותך ואת דעותיך
    ישר כח

    הגב לתגובה זו

    • ''לא כל אדם ראוי לחבוש כיפה''

      סלבג, 02/10/07 10:58

      אים אימו 1/16 יהודיה ואביו 1/32 מוסלמי שיעי אז הוא ראוי?

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    נאורה משופמת

    אזרח ותיק, 02/10/07 10:13

    חבל שאת מצטרפת להשמצות השובינסטיות הרגילות

    ממך ציפינו ליותר

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    יפה. הזדהתי. (ל''ת)

    יעלה, 02/10/07 09:59

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    למה תמיד הבדיחה על השפם?

    תמר, 02/10/07 09:42

    יכול להיות שאין לי חוש הומור ויכול להיות שהמטקבקים החרוצים כבר יגידו שגם לי יש שפם ואני מתוסכלת.
    אבל בשביל מה היה צריך לספר את הבדיחה עם השפם?
    הרי גם בשביל ההשגים שאת נהנית מהם ומוכנה להגן עליהם נלחמו נשים שציקו עליהן שהן מכוערות ושונאות גברים.
    מילא, יש לך ביקורת על ז'אנר פמיניסטי מסוים, סבבה, אבל למה ארסיות? הרי שפם זה כזה סטראוטיפ שוביניסטי מכוער, שכל מטרתו בעולם לסתום לנשים חכמות או דעתניות מדי את הפה. למה לחזור עליו בכזאת הנאה?
    את עעוסקת בעבודה שהיא ללא ספק מסוג קריירה ועוד במרחב הציבורי,מביע את דעותייך בחופשיות, לומדת כמה ואיזה תורה שאת רוצה ומדברת בגלוי על זכותך להחליט מתי וכמה ילדים את רוצה.
    את חושבת שאם תשימי כיסוי ראש ותעשי צחוק מנשים אחרות תוכלי עדיין לעפעף ולאמר ''כל כבודה בת מלך פנימה''?
    סליחה, אבל זה לא הצחיק אותי.

    הגב לתגובה זו

    • God shave the queen! (ל''ת)

      חשוך ימי בינימי, 02/10/07 11:22

      הגב לתגובה זו

      • ROFL! (ל''ת)

        נעמן, 02/10/07 12:18

        הגב לתגובה זו

      • שוב קפץ לך ה''הלל וייס''? לא יכולת להתאפק? (ל''ת)

        מענדל, 02/10/07 16:51

        הגב לתגובה זו

    • מסכימה עם כל מלה. (ל''ת)

      אביטל, 02/10/07 14:27

      הגב לתגובה זו

    • אמילי המסכנה, שוב קפץ לה ה''לוין אפשטיין''.

      רגינה, 02/10/07 16:49

      אם זה נראה כמו לוין אפשטיין, נשמע כמוהו , כותב באותו סגנון בדיוק , עם אותן בדיחות קרש קלולקות...זה לוין אפשטיין עמרוסי שמעריץ את עצמה.

      הגב לתגובה זו

      • מה זה לוין אפשטיין? (ל''ת)

        לא הבנתי, 02/10/07 21:03

        הגב לתגובה זו

        • לוין אפשטיין הזה

          שולטהייס, 03/10/07 12:32

          http://levin.blogli.co.il/

          כותב פה לפעמים

          הגב לתגובה זו

    • יאלללה! צוחקים איתך!

      פמיניסטית, 02/10/07 21:02

      גם אני רוקדת עם ספר תורה ולומדת גמרא.
      ותאמיני לי, שבדיחה קטנה על שפם לא תהרוג את המהפכה הפמיניסטית...

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    מאמר מקסים - אהבתי! (ל''ת)

    אבי פ., 02/10/07 09:23

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    הכל נכון. אבל זה הגביר את הקיטוב

    כנסו, 02/10/07 09:20

    מאמר מאד נכון, לכאורה אופטימי ורווי תחושת הצלחה. אכן התורה נגישה מאד, מופצת מאד וזמינה לכל אחד, ורבים המשתמשים. וזו בדיוק המילה - ''משתמשים'' ולא ''חיים''. הקיטוב בעם גבר מאד כתוצאה מהפיכת התורה למוצר שאין בו יותר מיוחדות אלא הוא שווה לכל נפש, ועם זאת רק מעטים חיים לפיה והשאר פשוט מתענינים ביהדות כאנתרופולוגיה בלבד כמו באיזו קהילה בהודו, נפאל, אפריקה או דרום אמריקה.
    בדיקת תוצאות ו''מבחן התוצאה'' דורשת כמה עשרות שנים לפחות.

    הגב לתגובה זו

    • אמת יציב ונכון דיברת (ל''ת)

      מענין, 02/10/07 11:56

      הגב לתגובה זו

    • ''מעטים חיים לפיה''

      אריאל, חיפה, 03/10/07 12:24

      קיום התורה היה תמיד נחלת מיעוט, לו היו מרבית היהודים מקיימים את הכתוב בתורה - לא היו הנביאים צריכים לנזוף בהם על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים.
      גם מה שאתה, וכותבת המאמר, מחשיבים כ''לחיות על פי התורה'' - אמונה באל ומצוות שבין אדם למקום - גם זאת קיימו מיעוט של יהודים: ''עוד העם מקטרים בבמות...'' נכתב כמעט בימיו של כל מלך, משלמה ואילך.

      כמי שמשתדל לקיים מצוות שבין אדם לחברו וללכת על פי מוסר הנביאים, אבל מאמין באמונה שלמה שאלהים הוא המצאה אנושית, לא מציאות, התנ''ך מונח על שולחני, ואני חוזר אליו תמיד. כתבי הנביאים הם אכן יצירה ייחודית, ספר שמואל הוא הרומן הפוליטי הטוב ביותר שבנמצא, ויש עוד. אני מקווה שיסולח לי אם התפעלותי מ''תהילים'' - פחותה.

      ולענין נגישות התורה. ''בעלי סוד'' - לעולם יתאוו לשלוט בו. כך קבעו זקני העדה הדרוזית כי דתם ''סודית''. התורה ניתנה לכל עם ישראל, בין אם הם חכמים ובין אם הם גאונים. יש מי שיסמוך על פירוש או הבנה שנתגבשו כבר לגביה, ויש מי שיחפש את מובנה לעצמו. אוי לנו אם נלך כולנו כעדר אחרי רועה בלי להרהר בכך.
      ראוי לכולנו לזכור שהרועה מגדל את העדר לצרכיו - לא לצרכי העדר.

      הגב לתגובה זו

      • תודה על התיחסותך השקולה (ל''ת)

        שנה טובה, 04/10/07 07:58

        הגב לתגובה זו