• 41.

    עוד סלט מלים שחסרה בו ההוויה הספרדית וההיסטוריה של יהדות המזרח (ל''ת)

    ישורון, 13/10/12 11:08

  • 40.

    הכותב חסר יכולת לוגית בסיסית

    עודד, 21/08/07 23:20

    הפיסקא השנייה שמתחילה במילה ''כלומר'' לא נובעת מן הראשונה ולכן היא בגדר עיוות.
    כך בדיוק גם לגבי הרביעית ביחס לשלישית, שגם כן מתחילה במילת הביאור ''כלומר'' וגם לא נובעת בשום פנין ואופן ממנה. מה שמחליש מאוד את טענת הכותב. בנוגע להצגת העובדות על חד-הגוניות של המאמרים, זה די נכון.

  • 39.

    ירמיהו יובל וחבר מרעיו מנסים לקעקע את המורשת היהודית הקבועה בעם

    חיים דוידסון, 15/08/07 12:32

    ישראל מזה דורות רבים ע''י יצירת יהדות חדשה מכל מיני תופעות שוליות שקמו במשך ההסטוריה כדי למרוד ביהדות האורתודוכסית שתמיד שלטה בכיפה הן אצל יהודי אשכנז והן אצל יוצאי אשכנז.
    עד תקופת ההשכלה במאה ה18 רוב היהודים נטה ליהדות המסורתית,זו המוכרת לנו כיום כדת האורתודוכסית אף על פי שהיו יוצאי דופן שסחפו המונים כמו שבתאי צבי וכו'. ירמיהו יובל לא מגלה פה את אמריקה ולא מחדש דבר שהיו שוליים סהרוריים ביהדות במשך כל הדורות.
    נראה שהוא רוצה לתת חיזוק ניכר לחילוניות ע''י שהוא מפרסם זאת כ ''מחקר אקדמי'' שהחילוני עומד דום כשהוא שומע מונח זה . עלוב מאד ורופס.

    • היהדות האותודוכסית קימת אך ורק אלפיים שנה

      לא שונה מהנצרות, 15/08/07 17:16

      ורוב יהודי העולם מעולם לא קיבלו ולא נהגו על פי היהדות הרבנית!

  • 38.

    כל עם ולאום החל את דרכו במיתולוגיה דתית (ל''ת)

    והיהדות אינה, 15/08/07 09:24

  • 37.

    אסף עינברי במיטבו

    יצחק, 14/08/07 14:15

    חבל שפרוייקטים תמוהים כאלה מציבים אותו בחזית. מתגעגעים אליך אסף..

  • 36.

    אנציקלופדיה של החצר החסידית הפוסט-ציונית (ל''ת)

    פטריוט, 13/08/07 17:30

  • 35.

    המר''ן הוא ב99 אחוז יהודי. (ל''ת)

    ישורון, 13/08/07 12:19

  • 34.

    ''יהדות מסוג אחר''= נצרות.. (ל''ת)

    דור, 13/08/07 12:06

  • 33.

    קצת תיקונים קלים....

    Darth Mohl, 13/08/07 10:30

    ...התרבות הירושלמית של תקופת הבית הראשון דגלה במונותיאיזם, בתיאוקרטיה ובריכוז הפולחן, וקידשה לפיכך את בית דוד, את מעמד הכוהנים ואת הקנאות הרצחנית ( ''ויאמר משה אל שופטי ישראל: הרגו איש אנשיו הנצמדים לבעל-פעור'' ; ''ויורידם אליהו לנחל קישון וישחטם שם'' ), ואילו התרבות הצפון-ישראלית דגלה במיזוג תרבויות, ולפיכך התירה ואף עודדה נישואי תערובת וייבוא של אלים ומנהגים נוכריים....
    איך להגיד לך, מר ענברי: תדייק! הדוגמאות שהבאת היו ממשה רבינו (לפני הממלכות) ומאליהו הנביא, שהיה בממלכת ישראל.... התרבות הצפון ישראלית דגלה במיזוג תרבויות לא מטעמי קידמה או נאורות אלא למציאת לגיטימציה, מאותן סיבות שספר מלכים א' מספר לנו על הסיבות שהניעו את ירבעם הראשון להקים שני עגלי זהב - למנוע מן העם לשוב למלכי בית דויד. קצת דיוק - והמאמר שלך יהיה טוב עוד יותר!

  • 32.

    אסף ענברי

    ניר, 13/08/07 10:19

    מבריק כהרגלו.
    קצת יהיר, אבל בצדק.

    הוא מוכיח כאן יפה שהיהדות ההומניסטית בישראל לא פחות פנטית ושטחית מזו מהחרדית

  • 31.

    האמת לא הבנתי כלום ממה שנכתב (ל''ת)

    hartkh, 13/08/07 10:00

  • 30.

    הרמב''ם- פילוסוף ערבי אריסטוטלי?! אתה חי בסרט.. (ל''ת)

    א, 13/08/07 09:42

  • 29.

    איפה התגובה של פרופ' ירמיהו יובל?

    י', 13/08/07 09:21

    שיבוא ''העורך הראשי'' שיציג בפני הציבור בכתב את מכלול השיקולים שעמדו לנגד עיניו בעריכת הסדרה. אני בטוח שיובל המלוד הדגול יכול להתמודד עם הביקורת הענינית של ענברי.

  • 28.

    עד שנתקלתי במאמר חשבתי שרק אני סברתי שיש כאן בעיה רצינית

    טל, 13/08/07 03:06

    ישר כח עצום
    למרות האורך, זה לא יכול היה להיכתב נכון יותר ומפורט פחות.
    אני אישית התאכזבתי מאוד, כששמעתי על צאת ה''אנציקלופדיה'' ועל שיווקה ודרך שיווקה כאנציק' האולטימטיבית לכל יהודי חילוני, ויותר משחשתי שיש כאן מידע בעד הרגשתי שיש כאן גישה עמוקה של נגד.

    האבסורד מוכח כאן: המאמר החשוב הנ''ל פורסם במדור נישה, שלא רבים נכנסים אליו, ומאלו שנכנסים לא כולם יוכלו לקרוא את כולו, שיווק האנציקלופדיה לעומת זאת, נעשה בצורה פופוליסטית ובראש חוצות, בכל מקום אפשרי כולל במת השידור הממלכתית.

  • 27.

    עד שנתקלתי במאמר חשבתי שרק אני סברתי שיש כאן בעיה רצינית

    טל, 13/08/07 03:06

    ישר כח עצום
    למרות האורך, זה לא יכול היה להיכתב נכון יותר ומפורט פחות.
    אני אישית התאכזבתי מאוד, כששמעתי על צאת ה''אנציקלופדיה'' ועל שיווקה ודרך שיווקה כאנציק' האולטימטיבית לכל יהודי חילוני, ויותר משחשתי שיש כאן מידע בעד הרגשתי שיש כאן גישה עמוקה של נגד.

    האבסורד מוכח כאן: המאמר החשוב הנ''ל פורסם במדור נישה, שלא רבים נכנסים אליו, ומאלו שנכנסים לא כולם יוכלו לקרוא את כולו, שיווק האנציקלופדיה לעומת זאת, נעשה בצורה פופוליסטית ובראש חוצות, בכל מקום אפשרי כולל במת השידור הממלכתית.

  • 26.

    הגזע העליון ממשיך בסילופיו את ההסטוריה. (ל''ת)

    פריחה, 13/08/07 01:32

  • 25.

    זו סדרה רדודה ושטחית ולא אנציקלופדיה (ל''ת)

    חוקר, 13/08/07 01:14

  • 24.

    אסף ענברי תותח. כל הכבוד. (ל''ת)

    דודי לביא, 13/08/07 00:38

  • 23.

    ענברי אינליגנטי להפליא אך יהיר אפילו מדן מירון (ל''ת)

    גל מיכאלי, 13/08/07 00:19

  • 22.

    יהודי בלי אלהים הוא האמיתי

    יש, 13/08/07 00:05

    החילנות היא היהדות האמיתית

  • 21.

    כמה מרירות וארס...

    בננה נגד החלקה, 12/08/07 21:48

    וכמה בכיינות. מה שכן, אכן מרירות, ארס ובכיינות רהוטים במיוחד.

    • כל הפוסל, במומו פוסל! הביקורת הזו אמיתית ולכן היא מעצבנת אותך (ל''ת)

      חכם, 13/08/07 00:31

    • המרירות והארס הם מהצד השני

      טל, 13/08/07 02:54

      כל כך חזקים היו המרירות והארס בצד השני שהובילו לכתיבת ה''מבט האנציקלופדי'' הזה, כ''כ אנטי לדברים חשובים ומשמעותיים אחרים, עד שהרגישו העורכים ויוזמי העריון האנציקלופדי שאפשר בכזו קלות לבטל אותם כלא היו, זהו הארס האמיתי.

  • 20.

    נהדר.

    אתלאהמך, 12/08/07 21:36

    יוצא דופן באתרי ארצינו.
    כותב המאמר מוכיח את שכותבי האנציקלופדיה כשלו להראות - אפשר להיות מחובר לתרבות היהודית גם בלי להיות אדם דתי.

  • 19.

    ישר כח, כתבה טובה, טובה במיוחד (ל''ת)

    משה, 12/08/07 21:33

  • 18.

    אינטילגנטי, רהוט ומעציב (ל''ת)

    אקדמאי דתי, 12/08/07 21:30

  • 17.

    אינטילגנטי, רהוט ומעציב (ל''ת)

    אקדמאי דתי, 12/08/07 21:22

  • 16.

    מה חדש בזה ? היו הרבה כמוכם והם נעלמו מהיהדות נקודה (ל''ת)

    שני, 12/08/07 21:17

  • 15.

    בקורת עניינית ומצוינת (ל''ת)

    מיכל, 12/08/07 21:10

  • 14.

    אינציקלופדיה חשובה אבל כמו שנכתב, חד צדדית ומכונסת בעצמה עד ייאוש. (ל''ת)

    ולכן לא רלוונטי, 12/08/07 19:53

    • מה חד צדדי- הכוונה מראש (ל''ת)

      ליהדות חילונית, 12/08/07 20:22

  • 13.

    כל הכבוד! ביקורת רהוטה, מקצועית ומושקעת

    שלמה, 12/08/07 19:28

    אסף ענברי, כמו תמיד. משקיען.
    הוא באמת קרא את כל חמשת הכרכים, מדהים.
    מי מאיתנו היה מסוגל לקרוא את כל הספר עליו הוא כותב ביקורת, ועוד כאשר מדובר בחמישה כרכים?

  • 12.

    אלוהים לא קיים

    חסוי, 12/08/07 18:45

    אלוהים לא קיים עובדים על אנשים כבר אלפי שנים כל התנ''ך הוא קובץ אגדות וסיפורים
    התנ''ך הוא ספר שקר כלשהו
    לא לצנזר את האמת!

    • נקודה למחשבה..

      א, 13/08/07 09:41

      יום אחד נתלה פתק על לוח המודעות באוניברסיטה ובו נכתב: ''אלוקים מת! על החתום, ניטשה''.
      לאחר חודש נתלה פתק אחר: '' ניטשה מת! על החתום, אלוקים''.
      תחשוב על זה..

      • אה! הבנתי, זה אלוקים שכתב את הפתק השני, נכון? (ל''ת)

        תוהה לו, 15/08/07 18:51

  • 11.

    ענברי הוא הוגה חשוב בשאלת ישראל והיהדות, החל ממאמרו המצוין

    אחד שעוקב בענין, 12/08/07 17:01

    על תולדות קיבוץ אפיקים ורבים אחרים, אחריו. ומי שמתעניין ידע למצוא זאת ברשת.

    • אולי תתן קישור למי שאין לו זמן לבלות בחיפושים? (ל''ת)

      דפנה, 14/08/07 07:19

  • 10.

    זה פשוט מאוד

    אבי שויקה, 12/08/07 16:53

    כשמנסים להוריד את הדת מהיהדות, יש רק שתי דרכים ללכת בהן:
    1) לדבר בכל זאת על התכנים הדתיים (תכנים אחרים כמעט אין) ולנסות שזה לא יישמע דתי. זה מסביר ''מה עושה כאן, למשל, רוב המדור ''זיכרון, מיתוס והיסטוריה'', המוקדש לנושאים כמו ''נשים זרות בתנ''ך'', ''הזרמים והמחלוקות בתקופת הבית השני'', ''התהוותה של היהדות הרבנית'' ו''יהודים ונוצרים בימי הביניים''? וכיוצ''ב.
    2) להחליף את המושג ''יהדות'' בי''יהודים'', ולתת למילה את המשמעות ''כל מה שנוצר על ידי אנשים שהיו יהודים על פי מוצאם''. כיון שברוך השם, יהודים מוכשרים לא חסרים, בקטגוריה הזאת אפשר לכלול כמעט כל דבר. הבעיה היא רק, כפי שרמז ענברי, הניחוח האנטישמי המוכר העולה מקטגוריות כמו ''רפואה יהודית'' או ''פיסיקה יהודית''.
    בקיצור, אנציקלופדיה כזו מוכיחה בעצם קיומה בדיוק את מה שניסתה להפריך: שהמושג ''תרבות יהודית חילונית'' הוא קבוצה ריקה, וזאת לא במקרה אלא משום שהוא אוקסימורון. היומרה המופרכת של יוצרי החיבור המסוקר ל''פלורליזם'', אותה חשף ענברי במלוא ערוותה ועליבותה, היא מנגנון פסיכולוגי של התגוננות מפני ההכרה שהם, חברי השבט הישראלי-אשכנזי-חילוני-שמאלני-רדיקלי, אינם מסוגלים עוד ליצור חיבור משמעותי עם שום חלק אחר בעם היהודי. זהו נסיון שלהם לעצום עיניים מול תהליך התנקותם מעמם ולדמיין שהוא איננו קורה.

    • השאלה אם נמשיך להתווכח על זה עוד הרבה זמן..

      כי אם כן-, 12/08/07 18:09

      זה יפריך את התיזה שלך

  • 9.

    תודה על ההמלצה, נשמע כמו ספר חשוב ומעניין

    אמנון, 12/08/07 16:01

    נשמע כמו קובת מקיף ומעניין על היהדות החילונית
    אני לאמביןמה בעית הכותב, הרי המחברים מבהירים שאיןמדובר באינציקלופדיה, לספר יש נושא, וזה נושא מעניין וחשוב מעין כמוהו
    גםאני כאתאיסט שתעודת הזהות שלו מציינת שהוא יהודי, איני יכול להתכחש ליהדותי, בכל מקום בעולם אני אחשב כיהודי ולכן חשוב לי ולשכמותי לדעת מהם המקורות שלי, הרי זה ברור לחלוטין שהיהדות המסורתית מכילה ערכים שאבד עליהם הקלח, ולצערי היא מסרבת להתנער מהן כי היא דוגמטית מדי
    הנה, היפנים אמצו את הבודהיזם ולמדו לעשות זאת מבלי לשנוא את השינטו, למרות שברור להם שהקיסר אינו אל, חבל שהיהדות הגומתית מונעת מעם ישראל לעשות סינתזה שכזו,
    או בדימוי מעולם שתבינו - היהדות היא עגלה עמוסה מדי, עגלה שמחצית ממה שהיא סוחבת הוא זבל, ואילו היהדות החילנוית, לקחה מהעגלה את מה שחשוב, העמיסה אותו בבגאז' של מכונית ועליה להמשיך הלאה

    • לפני 2000 שנה היו סוקלים אותך בכיכר

      שוקי, 12/08/07 18:10

      מסית ומדיח
      היו אתה וחברים שלך עושים לנו ספינים...

    • מה ז''א מה הבענה של הכותב?

      א, 13/08/07 09:37

      כתוב בפירוש במאמר. רוב התוכן בספרים כלל לא עוסק ב''יהדות החילונית'' כפי שהוא מתיימר לעשות, אלא בנושאים אחרים (פולטיקה עולמית של יהודים, נושאים בהסטוריה של היהדות הדתית, ועוד..).
      הכותב איננו נגד חילוניות (הוא עצמו חילוני) אלא טוען שהספר הזה מחטיא בגדול את מטרתו. גם לאחר שתקרא אותו השאלה ''במה אני יהודי אם אינני מקיים מצוות?'' תישאר ללא מענה.
      קצת הבנת הנקרא!

      • כמו ערבי שאינו דתי,למשל (ל''ת)

        מה הבעייה, 13/08/07 11:48

    • אהבתי את דימוי הבגאז'' של המכונית (ל''ת)

      דפנה, 14/08/07 07:18

  • 8.

    מה חדש?

    גיל, 12/08/07 15:51

    יהודים מתבוללים מלקקי תחת של נוצרים יש כמעט מבריאת העולם

  • 7.

    אסף עינברי הוא אחד הכותבים המוכשרים שצצו כאן

    גיל, 12/08/07 15:38

    בעשר השנים האחרונות. רק יזהר שלא ליפול למלכודות המילים הלועזיות הגבוהות (הפוסט-מודרניזם הפלורליסטי ניכנס לדיסקורסיות דיאלקטית עם הניאו אייג'יזם מההמיספרה המערבית...)
    רק הערה אחת קטנה: למה אין עורך לשוני ומגיהה לפני שמפרסמים מאמרים באתר? כל כך הרבה סימני שאלה במקום אותיות, וחצאי משפטים. זה לא מכובד.

  • 6.

    זה נקרא לשחוט !!!

    כזבי בת צור, 12/08/07 15:24

    אבל למרות השחיטה המאסיבית, הרעיון הביקורתי בהיר כשמש.

    אין פלוראליזם ואם תשאלו אותי אז גם אין יהדות.

    • לא נכון ,שחיטה היא תהליך קצר..

      תשוש, 12/08/07 19:33

      פה היה עינוי סיני ארוך,שוטם,לא מובנה,לא ברור ולא מתקדם לשום מקום.
      כשכותבים מאמר אנטי עושים אותו קצר,הסיבה היא שמאמר ארוך דורש ריכוז ועניין ואילו מאמר אנטי דורש דחייה.
      אני באופן אישי מחכה למאמר שיסביר את הסיבות לכתיבה עילגת באינטרנט ואני מחיל זאת על עצמי.

  • 5.

    כמה מילים בזבזת על הנחת יסוד מופרכת

    מוטי, 12/08/07 15:17

    אם כתוב שבמאתיים שנה האחרונות נוצרה תרבות יהודית חדשה שופעת ורב תחומית, זה לא אומר שהתרבות היהודית לפניה לא הייתה כזו.

    אם מישהו היה כותב על הציונות הדתית שבמאתיים שנה האחרונות קמה פה תנועה יהודית אשר מבטאת את כל היפה שיש ביהדות, זה לא היה אומר שכל מה שהיה לפניה מבטא את כל מה שמכוער ביהדות.

    אם הייתי כותב שבשנת 2007 נולדה לי ילדה יפה וחכמה, זה לא אומר שהילדות הקודמות שלי מכוערות וטיפשות.

    בקיצור, שפכת פה איזה 1000 מילה על הנחת יסוד מופרכת.

    • תקרא את המאמר עד הסוף. יש עוד ביקורות בהמשך (ל''ת)

      א, 13/08/07 09:44

  • 4.

    לאחר שתקראי [ותביני] את ה-כל

    פ, 12/08/07 15:02

    שלחי לי תקציר

  • 3.

    אנציקלופדיית הנרטיב השמאלני (ל''ת)

    י, 12/08/07 14:57

  • 2.

    אין מושג כזה יהודי חילוני . יהודי בלי תורה ומצוות פשוט חי בשקר !

    איש אמת, 12/08/07 14:54

    עד מתי נעבוד על עצמינו אם התורה אמת צריך לקיים הכל בלי פשרות ואם לא אז אין ברית וגם פורים וגם פסח מה שכיף ונוח עושים אנו צריכים להיות גאים ביהדותינו בתורה כעם סגולה לה' !

    • טוב (ל''ת)

      יהודי חילוני, 12/08/07 16:40

    • ומי שמאמין בקיום אלוהים לא חי בשקר?

      אתאיסט, 12/08/07 18:06

      הפוסל במומו פוסל

      • אנחנו לא מאמינים אלא יודעים בודאות שיש אלקים. לך תילמד! (ל''ת)

        חכם, 13/08/07 00:30

  • 1.

    חזק מאוד. אם כי ארוך. (ל''ת)

    יאצק, 12/08/07 14:52