• 36.

    בחיפוש לאחר האמת מובילה לזאוס, פוסידון והרקולס כל השאר שטויות במיץ (ל''ת)

    משה, 08/05/07 11:28

    הגב לתגובה זו

  • 35.

    חיפשת במאמר של מה שלא אמור להיות בו

    אבי, 04/05/07 17:27

    נכון שלכאורה יש סתירה לוגית בין הטיעון שהנהגת הקב''ה בעולם=בחירה חופשית וכך שיכולת הבחירה החופשית היא ההוכחה למציאות הקב''ה אבל סתירה זו עומדת רק אם הדבר יחיד שסיוון הייתה כותבת הוא ''איפה היה אלוקים בשואה? - בבחירה החופשית'' אבל לשם כך ממש לא צריך מאמר אלא משפט שאלה וחצי משפט תשובה. סיוון תוקפת את הנושא מכיוון של שאלה הרבה יותר בסיסית והיא מהו אלוקים? והתשובה לכך היא אל שמעניק את אפשרות הבחירה החופשית ורק לאחר התשובה לשאלה מהו הקב''ה סיוון מעלה את זה שהעוצמות של הטוב והרע שעלו בשואה מראות למעשה את עוצמת הבחירה החופשית שהיא גודל מציאות ה'.

    באשר לשאלת מציאות ה' עצמה עונה סיוון על שורש אחר של השאלה ''איפה היה הקב''ה בשואה?'' ואומרת שאם השואל רואה רק בטוב הוכחה למציאות ה' וברוע את ההיפך השואל פשוט לא מחבש את האל הנכון.

    אני מסכים שאין במאמר של סיוון הוכחה ניצחת למציאות ה' אבל ראשית לא זו הייתה השאלה ושנית, חשוב יותר, אם הייתה הוכחה חותכת למציאות הקב''ה הרי שלא הייתה כל בחירה חופשית.

    הגב לתגובה זו

  • 34.

    התחמקות מהבעיה (קצת ארוך)

    ראובן, 24/04/07 08:32

    במקרא יש לנו קו ברור: אם שמוע תשמע - יהיה טוב, ואם לא תשמע - יהיה רע. הקו מוחלט וחד משמעי והוא מקיף את הגשמים ויבול האדמה ואת המלחמה והמחלה. קו שממש מנוגד ל'צדיק ורע לו רשע וטוב לו', כמתבקש מברית בין אל לעם, בלי חכמות והתחכמויות.
    בספרות הקבלית המאוחרת, כשנכנס רעיון של 'גלגול נשמות', אין לשאלה 'צדיק ורע לו' משמעות, כי על כל דבר אפשר לומר: הוא היה בגלגול הקודם עובד גילולים, הוא היה כך וכך, וכו'. ומכאן שחז''ל (''משה'') ששאלו 'צדיק ורע לו' - לא הכירו את הפטנט הזה.
    אל הפכפך שלא ניתן לצפות את מעשיו - המציאו כבר מקדם יושבי מסופוטמיה האשורים והבבליים למיניהם. עם אל כזה לא כדאי לעשות עסקים, ואין מה ללמוד ממנו. איך אפשר ללמוד מדרכיו של מי שלא נוקט קו עקבי וקו של צדק?
    'מה הוא הפכפך ולא עקבי - אף אתה הפכפך ולא עקבי'?
    זה כמו לומר: אני אוהב ומאמין במלך (האנושי) שלי. לפעמים הוא שופט משפט צדק ונוהג כשורה, ולפעמים הוא מתהולל ושוכח את עצמו ולא מתערב או מתערב ביד גסה, אבל אז זה בטח מסיבות שאני לא מבין.
    אמור לי חביבי, האם אתה אידיוט?
    זו פרשנות אפשרית, אבל על מה היא מתבססת? האם לא נכון יותר לשנות את הפרשנות, ולהגיע למסקנה שהוא פשוט אינו מתערב (מסיבות טכניות או מסיבות עקרוניות, אולי מטעמי מצפון?). על תפיסת האלוקות להתבסס על משהו בפועל, לא סתם דיבורים שמשנים אותם לפי המציאות בשטח, זו לא פסיכואנליזה.

    הגב לתגובה זו

    • מסכים עם כל מילה! עלה והצלח! (ל''ת)

      מושון, 24/04/07 18:51

      הגב לתגובה זו

    • תלמד מקרא!!!

      נעמה, 01/05/07 12:31

      המקרא זה לא רק ספר דברים. במקרא יש גם את ספר קהלת, איוב, ירמיהו ועוד הקו הברור במקרא הוא הרבה יותר מורכב ומי שבאמת רוצה להבין-אף פעם לא יפסיק ללמוד

      הגב לתגובה זו

  • 33.

    ''שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד''

    ישראל, 22/04/07 03:39

    אין עוד מלבדו !!!

    הגב לתגובה זו

  • 32.

    שפרה עזבי, לא הבנת את סיוון (ל''ת)

    יעל, 21/04/07 20:41

    הגב לתגובה זו

  • 31.

    לא מסכים איתה. עדיין מאמר יותר טוב מהקודם

    חילוני גמור, 21/04/07 10:56

    לפחות יש לה את האומץ להתמודד עם הקושי שבשאלה מבלי להבריז. לפחות היא לא בא לשנות את ניקוד השאלה כאילו היא פוליטיקאי ששואלים אותו שאלה לא נוחה והוא עונה בשינוי השאלה כך שהשאלה עצמה תכוון לאן שטוב לו.

    הגב לתגובה זו

  • 30.

    אלוהים הוא נפלא, קיים וגרם לשואה מתוך בכוונה טובה

    הבהרה שמימית, 20/04/07 13:50

    עפ''י דבריו של מר''ן מרדכי אליהו שליט''א, הגדול בתורה, הוא שקרה:

    הרפורמים הרשעים, מקדימי הקץ הציוניים ושאר הסטרא אחרא היו רבים: החל ממשה מנדלסון וחבר מרעיו מלפני 200 שנה, דרך הרצל המתייוון לפני 100 שנה ועד הסוציאליסטיים הכופרים של שנות ה-30. כל אלה יצאו מגרמניה, אוסטריה והסביבה.

    מעשיהם הרעים ובגידתם בתורת השם ומצוותיה לא נשאו חן בעיני הקב''ה. יתברך שמו החליט לפעול בנחישות (''חרון אפו'' ''שילם ונקם''), על מנת להציל את צאן מרעהו הנאמן מפני הרעות המשחרות עליהם מצד הרפורמים והציונים. כל רצונו היה ''שיהיה מחננו טהור''. באמצעות כלב השמירה הגרמני הצייתן שלו, הוא הוליך את עבדי השם למכלאת שחיטה כדי להעבירם מרעות וסבלות העולם הזה לעולם שכולו טוב, בגן העדן. במקום השגחה פרטית, הגיעה זמנה של השמדה כללית. תפילתם הזכה של מליון וחצי התינוקות, הפעוטות והילדים היהודים התמימים וחסרי הישע, שהתפללו לאל והתחננו על חייהם בגטאות, בבורות ההרג שביערות, בתאי הגזים, ובשאר מקומות ההריגה, הייתה מיותרת. הם פשוט לא הבינו שעושים להם טובה שמיימית והם במסלול המקוצר לגן העדן.

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    למה זה כל כך חשוב להתנצח לנצח ולנצח בשאלת קיום אלוקים?

    יעקב, 20/04/07 01:50

    הרב קוק נשאל פעם למה יש אפיקורסות בעולם? ענה הרב - כשבא אליך עני ומבקש כסף, אל תאמר לו ה' יעזור, תן לו באותו הרגע כאילו שה' לא קיים.

    האמת, שאנחנו צריכים לקום ביחד, מאמינים ולא מאמינים וללכת לעזור לאחרים.
    למי שאין לו מה לאכול,
    למי שאין לו איפה לישון בלילה,
    למי שישנה עם סכין מתחת לכרית כי היא פוחדת ממנו שנכנס בלילה לחדרה
    ועוד ועוד.
    העולם מלא צער וסבל ושכול
    ושאלות על אלוקים ולמה הוא נתן או לקח או איפשר או לא

    אבל אלוקים שלי נמצא בתוכי, והוא שואל אותי - איך אתה נותן? או לוקח ולמה אתה לא נלחמת? למה?
    ואני אומר לו אם תסלח לי, אני אסלח לך.
    ואני גם אסלח לכם
    לאלה שחושבים שאלוקים יודע איך הוא מנהל את העולם, ולכן לא צריך להתערב.
    לאלה שחושבים שהוא לא יודע לנהל את העולם ולכן לא צריך להתערב
    ולאלה שחושבים שהוא לא קיים, ולכן לא צריך להתערב

    אבל אני ואלוקים שלי נקום ביחד מחר בבוקר
    ונתערב
    ולא ניתן ונילחם עוד יום אחד
    במחסור בעוני ובאטימות וברשע שיוצא מתוך אנשים
    ונוסיף אור
    ודעת
    ונזיל דמעה
    ונחייך
    ונאהב
    ונדע שהיום לא עבר לשווא

    הגב לתגובה זו

    • מתוק מדבש

      חי, 20/04/07 12:33

      כן יירבו כמותך.

      הגב לתגובה זו

    • מסכים עם כל מילה! עלה והצלח! (ל''ת)

      מושון, 22/04/07 08:19

      הגב לתגובה זו

    • אמן (ל''ת)

      הייתי בסביבה, 04/05/07 09:28

      הגב לתגובה זו

  • 28.

    יש לך טעות ענקית.

    נרקיס, 19/04/07 10:04

    את טוענת שאם הרע מוכיח שאין אלוהים אז הטוב מוכיח שיש.
    יש כאן טעות ענקית.
    ההפך של ''יש אלוהים'' זה לא ''אין אלוהים'' אלא ''אלוהים לא רלוונטי, יש גורל רנדומלי שלפעמים טוב ולפעמים רע''.
    כך שהאפשרויות הן -
    הגורל הרנדומלי יכול להיות לפעמים טוב ולפעמים רע.
    האלוהים אמור להיות תמיד טוב.
    אז אם יש רע זה בהחלט מוכיח שאין אלוהים, אבל אם יש טוב זה לא מוכיח שיש אלוהים, זה רק מוכיח שהרנדומליות עובדת ושלפעמים יש טוב ולפעמים יש רע.
    אין כאן שום הוכחה שאלוהים ''אחראי'' על הטוב.

    הגב לתגובה זו

    • לא הבנת כלום. היא ציטטה את רהב (ל''ת)

      ביצה, 19/04/07 12:24

      הגב לתגובה זו

    • זה ממש לא מה שהיא טוענת..

      אלכסנדרה, 19/04/07 12:36

      נראה לי שזה מה שסיוון טענה, לא?

      הגב לתגובה זו

  • 27.

    האם את מצדיקה רצח מליון וחצי תינוקות?

    אנשופלה, 19/04/07 09:15

    לא משנה אם אלוהים מתערב או לא - בסך הכל הוא לדבריך בעל כוחות, ויכל לעצור את הרצח אם היה רוצה.
    נשאלת השאלה - לנוכח העובדות - נרצחו שישה מליון יהודים כולל מליון וחצי תינוקות.
    אז יש שלוש אפשרויות -
    או שהוא לא יכל למנוע, או שהוא לא רצה למנוע או שהוא גרם לזה בעצמו.
    במקרה הראשון - זה סותר את טענתך שהוא כל יכול. בטיעון השני - האם לדעתך יש סיבה מוצדקת שתצדיק הימנעות מהצלת מליון וחצי תינוקות, או גרוע מזה - מרציחתם?
    האם את מצדיקה את הרצח שלהם?

    הגב לתגובה זו

    • מבחינתה אתה קנטרני

      דתל''ש, 19/04/07 10:05

      (ע''פ הודאתה בפסקה הראשונה), במילים אחרות - היא לא תטרח ללחוץ על הכותרת של ההודעה שלך בשביל לקרוא את ההודעה .
      מצד שני, לכמה פתיחות אפשר לצפות מאשה שלבושה כאילו היא נמצאת בימות התנ''ך...

      הגב לתגובה זו

  • 26.

    יפה. אבל!

    מנשה, 18/04/07 23:43

    הייתי אומר לך שיש לך חוכמת חיי'ם. אך הייתי שואל אותך.אם ימ''ש היה הורג רק 1000 איש.גם היו שואלים איפו היה הקב''ה?

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    יפה

    מנשה, 18/04/07 23:42

    הייתי אומר לך שיש לך חוכמת חיי'ם. אך הייתי שואל אותך.אם ימ''ש היה הורג רק 1000 איש.גם היו שואלים איפו היה הקב''ה?

    הגב לתגובה זו

  • 24.

    התכלית

    רונן צוקרמן, 18/04/07 22:25

    התכלית שלשמה ברא אלוהים את העולם היא קדושת החיים משמע הזוגיות והנאמנות בזה עוסקת התורה בעיקר האל לא קצב לבני הזוג את אותו מיספר שנים אבל הוא יודע על כל איש ואישה שלהם הוא מחויב בברית וזה מיפעלו העיקרי אלוהים הורג על ימין ועל שמאל על ימין ביגלל תאוות השלמות וידוע שאלוהים מדקדק אם הצדיקים על קוצו של יוד ועל שמאל שהם שונאי דרכו של אלוהים ומהוים אלטרנטיבה לאלוהים ומסכנים את האני מאמין של האל ובעצם את הקיום כולו באחרית הימים תהיה מיחמת גוג ומגוג ובה יוכרעו שונאי האל וירדו לחרפות ודראון עולם ואז כל נאמני החיים שכיבדו את מעשה בראשית ואת האני מאמין של אלוהים יקבלו את שכרם צדיקים בינונים מישמצאו חן בעיני אלוהים בדרכם המיוחדת חסידי אומות עולם ומקימי 7 מיצוות בני נוח הרשעים אלה שבחוסר רצונם אויכולתם ביגלל ניגררות ליגבור על יצרם ובכך סיכנו את בריאת העולם לא יקומו ישארו בקיברם.

    הגב לתגובה זו

    • אני שמח שגילית את התכלית

      מושון, 19/04/07 09:09

      והבנת את כוונתו של האל...
      אדם גדול אתה!

      יום טוב

      הגב לתגובה זו

    • רונן - גם לפה תגניב ימין ושמאל ?

      חילוני חרד, 19/04/07 11:03

      פשוט לא יאמן כמה שטיפת מוח...

      הגב לתגובה זו

      • לכבודך

        רונן צוקרמן, 19/04/07 22:35

        אתה צריך להבין שהעולם שלנו אינו הפקר יש דין ויש דיין לפי תתגובתך יש בך צדיקות ולכן תדע אלוהים הוא בעל יכולת שאנחנו לא יכולים להבין ולרדת לסוף דעתו ולכן הוא נתן לנו את התורה שאיתה אנחנו כן יכולים להישתתף במעשה בראשית ולהויות וליזכות להיכלל במלכותו הניצחית אבל עלינו מוטלת האחריות לקיים את החוקים האלה ולכן אנחנו ניבדלים מהעמים זו התכלית שלנו וזו תהילת העולם שלנו והחוכמה היא ליגבור על מי המכות שנאמר יתגבר כארי לעשות רצון קונו לסיכום אם אתה בז לחומת הצדיקים שיגעו יגיעות ימים ולילות המפסיד העיקרי זה אתה פשוט המישפט האלוהי מופנה לכל אחד ואחת באופן הכי אישי שיש וזה העולם ליזכות באהבת השם ואמונו אני ממליץ לך להיתחבר לאתר מכון מאיר ולהקשיב לשיעורים זו התחלה נהדרת

        הגב לתגובה זו

  • 23.

    את לא הבנת אותה בכלל (ל''ת)

    סיוון גדול עליך, 18/04/07 21:29

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    מה שיפה ששתיהן דתיות, מראה שיש גיוון (ל''ת)

    חילוני, 18/04/07 20:28

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    שפרע, למה להדגיש שסיון לא שייכת למעגל הדוק של דוסים עוד מהרחם? (ל''ת)

    שם טוב, 18/04/07 20:23

    הגב לתגובה זו

    • איפה היא כתבה את זה????? (ל''ת)

      חיפשתי וחיפשתי, 18/04/07 20:59

      הגב לתגובה זו

      • ''לאדם שגדל וחונך במוסדות דתיים, השאלה נשמעת שחוקה'' (ל''ת)

        שפוי, 18/04/07 21:24

        הגב לתגובה זו

        • זה ממש לא נשמע שהיא התכוונה לזה...

          אני, 19/04/07 01:00

          זה מופנה לכולנו המשפט הזה. כי זו שאלה באמת טחונה ולא משנה כמה היא טחונה, עדיין לא נוכל לענות עליה..

          הגב לתגובה זו

  • 20.

    שמתם לב?

    מנסה להיבנות?, 18/04/07 16:46

    ששפרה כותבת רק תגובות לאנשים גדולים, ככה היא ביקרה את הספר של יעל משאלי (רפורמית או לא, היא 15 מידות מעל גרפיקאית מקרית) ועכשיו לסיון רהב.

    כל כך לא כוחות...

    הגב לתגובה זו

    • שפרה מצוינת, וחבל שהיא לא כותבת יותר

      אבי, 18/04/07 21:01

      והתגובה שלך מעידה בעיקר על עצמך.

      הגב לתגובה זו

  • 19.

    תגובה רצינית ומעמיקה (ל''ת)

    י.נ., 18/04/07 15:54

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    נראה לי שהכותבת לא הבינה את דברי סיון (ל''ת)

    דוד, 18/04/07 13:59

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    השנים הרבות

    מיקל וקיקל, 18/04/07 13:10

    ההיסטוריה של העם היהודי , וההסטוריה של העולם רצים כבר למעלה מחמשת אלפים שנה.שאלות על אלוקות קדמו לכותבים ולמהרהרים ולשואלים העכשויים הרבה מאד זמן. ראו למשל את פרעה מלך מצריים ששאל שאלה מכרעת ''מי ה אשר אשמע בקולו'' וראו מה הקב''ה ענה לו '' דצך עדש באחב''
    וזו רק דוגמה אחת קטנה . אנחנו המאמינים או לפחות המשתדלים להאמין בכל ליבנו ומוחינו איננו שואלים שאלות. אנחנו פשוט מאמינים נקודה. יש לנו הרבה סיבות והרבה תימוכין לדרכינו זו אין לנו את כל התשובות לאפיקורסים ולא את מעט התשובות לאלה שמתענים בשאלות.
    אנחנו משקיעים את עיונינו בהבנת הענין של מה ה. אלקיך דורש מעמך כי אם ליראה אותו.

    ולכן איננו נמצאים באיזור השאלות והתשובות האלה . ואיננו מעורבים כלל בשאלה הזו . ומשאירים לעצמנו אתמדתו של אהרון הכהן וישמע אהרון וידום אהרון

    הגב לתגובה זו

    • כל הוגה יהודי

      יונתן, 18/04/07 17:06

      החל בהלל וכלה ברב קוק שאל שאלות ולא כולם היו בסגנון ''איך..,'' אלא גם ''האם קיים'' לפעמים שאלו מתוך חוסר שלמות באמונה ולפעמים מתוך רצון להשיב,כל סבה וכל סימוכין לאמונה נולדו מתוך חקירה ודרישה ועקב התעוררות השאלה כפי שכל טאבו ניתן עקב קיומו של יצר טבעי (לא היה איסור על משכב זכר לולא אנשים ביצעו משכב זכר-דוג')

      הגב לתגובה זו

    • מי שלא שואל שאלות לא יכול להתקדם בחיים...

      יהודי, 19/04/07 01:03

      השאלות הן חלק בלתי נפרד מהיהדות. מי שלא שואל, נתקע במקום ולא מתקדם...

      הגב לתגובה זו

  • 16.

    דווקא יש תשובה

    משה חכים, 18/04/07 11:56

    חבל שאנשים דתים כותבים דברים חסרי בסיס ומטעים את כל היתר.
    ההנהגה של אלוהים את עולמנו ניתנת להבנה בעזרת לימוד מסודר לכל בר דעת.
    זה לא הסבר של שתי דקות והוא דורש למידה והתאמצות. כמאמר חז''ל יגעת ומצאת תאמין.

    הגב לתגובה זו

    • אז זהו, שלא. או שאתה בוחר להאמין, או שאתה בוחר שלא. אין קשר ללימוד. (ל''ת)

      אשרי המאמין, 18/04/07 20:36

      הגב לתגובה זו

  • 15.

    והשורה התחתונה...

    ירון, 18/04/07 11:44

    כל עוד אין תשובה לשאלה איפה היה אלוהים בשואה או בכל אסון אחר שקורה בעולם, המסקנה הבלתי נמנעת - אין שום הוכחה לכך שיש אלוהים, מעולם לא היתה הוכחה כזאת, ולפיכך אין אלוהים ומעולם לא היה.

    הגב לתגובה זו

    • זה שאין הוכחה לקיומו של אלוהים לא אומר שאין אלוהים.

      אושרי, 18/04/07 17:37

      זה פשוט אומר שאין שום סיבה טובה להאמין בו.

      הגב לתגובה זו

      • הנאשם זכאי עד שהוכחה אשמתו.

        השופטת, 19/04/07 10:06

        ועד שאין הוכחה שיש אלוהים, פשוט אין, כמו שאף אחד לא יאמין שאני הזוכה בלוטו עד שלא אציג את הטופס הזוכה.

        הגב לתגובה זו

  • 14.

    שנה הבאה את תאמרי את זה בטקס

    האלטרנטיבי, 18/04/07 11:23

    בטח תהיי מצויינת ומרגשת שם לפחות כמו סיון

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    בואו נחקור יחד את המושג אלוהים

    מושון, 18/04/07 11:22

    בראשית אני מפנה אתכם לדברי הרמב''ם במשנה לתורה, כדאי לקרוא!

    לגופו /של עניין.
    אלוהים אחד ואין מלבדו!
    במובן הפילוסופי העמוק פירושו של אלוהים הוא סך המציאות ואנני מתכוון בהכרח רק למציאות שלנו! (ליקום).

    הכל אחד (אלוהים אחד) ואין מלבדו - ואין מציאות מעבר ל-''הכל'' הזה.
    כלומר ששום מציאות אינה מכילה את אלוהים (את סך המציאות).

    אם זו ההגדרה שאדם לוקח כנר לרגליו (וזו ההגדרה שלקח הרמב''ם, הגדרה שרבים לא אהבו...) הרי שכל התייחסות ל-פעולה של אלוהים סותרת את ההגדרה מראש, כיוון שאם דבר אינו מכיל את אלוהים הרי שהוא לא כפוף לזמן, הוא בלתי משתנה (כמו שגם אמר הרמב''ם) והוא נצחי!.
    תחושת הזמן החולף שלנו היא פרטית למציאות שלנו ואין היא קשורה להוויה של האל, אי לכך גם האימרה ש-''אלוהים ברא'' היא נקודת מבט מצומצמת ומופחתת שלנו והיא מתארת תהליך בעל זמן והתפתחות, למעשה אין זה כך!

    אלוהים הוא לא חיצוני לכלום! וזאת מפני שאין מציאות מלבדו, הוא אינו ''חושב'' ''עושה'' ''מתערב'' ''מונע'' ''מרחם'' ''נוקם''.
    הוא בכל והכל בו, הווייתו היא עצמית בלבד ואין היא הוויה במובנה האנושי והזמני (מלשון זמן).

    אי לכך הדיון פה הוא נטול משמעות והוא גזירה של חוסר יכולתינו להשקיף בדמיוננו מבחוץ אל מהות שאין חיצוני לה!

    אנחנו חלק מאלוהים! לא ''יצירה'' נפרדת ממנו, אנחנו ה-''גננות'' של עצמינו - ובדיוק בגלל זה הבחירה חופשית והרשות נתונה.
    הרשות נתונה לסך מוחלט נצחי ובלתי משתנה, ובבטנו של האינסוף הבלתי משתנה אנחנו בוחרים.
    בוחרים בחיים!

    יום טוב

    הגב לתגובה זו

    • הרמב''ם הוא לא ההוגה היחיד בתולדות העם היהודי

      יונתן, 18/04/07 17:00

      ונגד מה שטענת ישנם חמישה חומשים שטוענים אחרת,בכל התורה אלוהים עושה,פועל ואומר,החל מ''ויהי אור'',''אנוכי ולא ולא מלאך'',''ויאמר ה'..'',וירא כי טוב (ראשית בראשית) וכו',מכאן משתמע כי יש קיום חוץ אלוקי שה' פועל בו ,מכאן גם מובעת זכותך לבחירה חופשית,מכיוון שאינך חלק מאלוקים אלא ב''צלם'' בלבד.

      מלבד זאת ההנחה בבסיס הקבלה היא שניתן לזהות מעשי אלוקים במציאות ומכאן שיש הפרדה מסוימת .

      הבאתי לך נגלה ונסתר,יותר מזה זה דת אחרת שאין לי בה ידע או אתאיזם שבו אין משמעות לאלוהים אלא כדמות אב פסיכולוגית.

      הגב לתגובה זו

      • ברור שהוא לא ההוגה היחידי

        מושון, 19/04/07 09:06

        מבחינתי הוא דמות מרתקת מכיוון שהוא שילב בין רציונאליזם ואמונה בצורה שהרגיזה לא מעט אנשים (שרפו את ספריו וקראו לו כופר)...מצד שני היום אומרים שממשה ועד משה לא היה כמשה...

        אני אישית אוהב חלק מדבריו, לא את כולם! הוא פשוט בנתיים ההוגה היהודי היחידי שהתעסק בצורה ''פרונטלית'' עם הגדרת אלוהים כאחד נצחי ושאין מלבדו ללא שהוא יוצר הפרדה בינו ובין היצירה...

        להלן הקטע באם תרצה להעמיק:
        http://www.mechon-mamre.org/i/11.htm

        על כל ה-''האנשות'' האלה כגון ''ויאמר'' ''וירד'' אומר הרמב''ם כי מדובר במשל, רק משל שנובע מכך שאתה ואני מדברים על משהו שע''פ הגדרתו הוא אחד! הוא נצחי! ושאין מלבדו!...
        אלא שמבחינתנו מציאות היא ''חיצונית'' לנו, כל מילה בשפתינו מתארת תהליכים תלויי זמן ואנחנו לא יכולים להגיד מילה על האינסוף ללא שנחטא בצמצומו לתהליכים כפופי זמן ומקום - אין עם זה בעיה כל עוד אתה לא שוכח שמדובר במשהו נצחי אחד נצחי ובלתי משתנה שלא נמצא בשום מקום (שום דבר לא מכיל אותו ולכן גם שום דבר אינו מחוצה לו) ואין לו זמן - אי לכך גם אין לו תהליכים כמו ''יצירה'' ''מחשבה'' ו-''רצון''...כל אלה נכונים רק מתוך ראייתנו המצומצמת!

        וזה בדיוק למה אנחנו לעולם לא יכולים להבין אותו (גם לפי הקבלה)...

        יום טוב

        הגב לתגובה זו

    • ניתוח מעניין מאוד. ה' הוא מעבר לטוב ולרע

      רעמסס, 18/04/07 18:16

      לטוב ורע יש משמעות רק בהקשר של מעשה האדם. אחרת ניתן היה לטעון שאם ה' עושה מעשה ''רע'' הוא יקבל עונש...

      השאלה האמיתית מתייחסת לעונש ופרס. איך יתכן שרשע וטוב לו וצדיק ורע לו.

      התשובה היא שלא כל ארוע הוא עונש או פרס. כלומר - על חטא יהיה עונש ועל מצווה יהיה גמול אבל לא להיפך!יתכן סבל שאיננו עונש ורווחה שאיננה פרס.

      הסבל והעונש האלה הם חלק מן התוכנית האוניברסאלית של הקיום ולא תגובה על מעשה האדם. אלה מאפיינים של אירועים בדיוק כמו המאפיינים שאינם סבל או הנאה.

      היקום לא נברא כעולם ללא סבל. לכן סבל של תינוק בן יומו איננו עונש אלא חלק מקיום המציאות. הסבל הזה הוא תוצאת לוואי של האירוע ולא המטרה.

      אם נפל עץ על אדם ופגע בו. הרי השאלה מה חטא הקרבן שהעץ פגע דווקא בו זהה לשאלה מדוע העץ שנפל הוא ירוק. ירוק הוא חלק מן המציאות ואיננו עונש או פרס - כך גם הפגיעה באדם.

      מדוע נברא העולם דווקא כך הוא בוודאי מחוץ ליכולת ההבנה שלנו.

      בעצם לא לגמרי... עולם שבו, בהכרח, כל אירוע הוא תגובה למעשה האדם הוא עולם מאוד פשטני ומכני. למעשה בעולם כזה אין השגחה פרטית כלל. זה עולם צעצוע ומאוד משעמם...

      הגב לתגובה זו

      • האחריות בידינו

        מושון, 19/04/07 08:57

        זו המשמעות של קיום תודעה!

        אם אני אקח אקדח ואירה באיזה בחור ברחוב, אני בחרתי ברע.

        אישתו יכולה לשאול איפה היה אלוהים בכל זה, אין ערך מבחינתנו לשאלה הזו וזה מה שסיון אומרת.

        האחריות לא הייתה ולא תהיה מעולם של אלוהים במובן הכולל שלו, האחריות היא שלי ורק שלי! אחרת אין שום ערך לקיום שלי...

        ואם היינו כולנו שומרים את העקרון הבסיסי של ''ואהבת לרעך כמוך'' ו-''מה ששנוא...'' הרי שלא הייתי לוקח אקדח מלכתחילה.

        זה די פשוט למעשה, כשיותר פרטים שומרים על שיווי המשקל בין הפרט לכלל - לכלל טוב יותר ואז לפרט טוב יותר - זוהי תורת הגמול האמיתית וזה למה בדרך לעולם בריא יותר לפעמים רשע וטוב לו וצדיק ורע לו - כי זה תהליך!

        יום טוב
        ותודה על התגובה

        הגב לתגובה זו

    • למושון, נדמה לי שגלשת לגישתו של שפינוזה, שזיהה את האל עם הטבע.

      בתוך עמי אנוכי, 18/04/07 20:34

      לענ''ד לא זו גישתו של הרמב''ם( למרות ששפינוזה כנראה מתבסס על הרמב''ם). היהדות, על כל גווניה, חלוקה עקרונית על גישתו של שפינוזה, כידוע. אי לכך, השאלה חוזרת למקומה, ותשובה, כנראה אין.

      הגב לתגובה זו

  • 12.

    השגחה פרטית=בונוס(שווה לקרוא!)

    רונן, 18/04/07 11:20

    עולם כמנהגו נוהג,אולם מי ששומר תורה ומצוות יש לו השגחה מעבר טבע.בתק' השואה לא שמרו את המצוות אז לא זכו.ואותם צדיקים שנרצחו עליהם נאמר שבשעת מלחמה אין הבדל לשטן בין צדיק לרשע.(לפי שיטת הגר''א)

    הגב לתגובה זו

    • אם זה לא היה כ''כ עצוב

      מיכל, 18/04/07 11:37

      הייתי חושבת שמדובר באיזו בדיחה חולנית.

      אם כך אתה מצליח לפתור בעיות קלות ופעוטות כמו שאלת היותו של ה' רחום וחנון, כשפעוטות נידונים להישלח לבדם ברכבת מלוד'ז אל מותם בתאי הגזים, אז יש בעיה גדולה בשיקול הדעת שלך.

      יש דתיים שיגיעו לכל אבסורד חסר אנושיות כדי לא להתמודד.

      הגב לתגובה זו

    • אתה שם בכלל לב למה שאתה כותב?

      אושרי, 18/04/07 17:42

      אתה אומר שצריך לשמור מצוות כדי שאלוהים יציל אותך, אבל אז- אופס, אם בכל זאת נרצחת, זה כנראה כי אלוהים כ''כ כעס שהוא שכח אותך בלהט זעמו.

      הגב לתגובה זו

    • כלומר זה מוצדק לרצוח מליון וחצי תינוקות?

      דניאל, 19/04/07 10:07

      אתה מצדיק רצח מליון וחצי תינוקות?
      איך בדיוק הם חטאו?
      ושאני אבין - העונש על אי קיום מצוות הוא רצח הילדים שלך? לא קצת יוצא מפרופורציה?

      הגב לתגובה זו

    • ''שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד''

      יהודי, 22/04/07 03:38

      אין עוד מלבדו !!!

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    ומה עם גיהנום אחרי המוות ?

    חילוני חושש, 18/04/07 11:19

    השואה היתה ''גיהנום'' בחיים, אבל חשבתם פעם אם האל הטוב הרשה לגיהנום כזה להתקיים, מה אם יש גיהנום שאחרי המוות ? מה אם יש נשמה ואחרי המוות היא עוברת ייסורים בלתי נתפסים עד אין סוף ?
    איום ונורא

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    דברי אמת

    חילוני, 18/04/07 11:17

    אני חותם כל כל מילה

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    תגובה ל 3

    דרשתי קצת, 18/04/07 11:08

    הכי קל בעולם זה להגיד אין אלוקים ולפטור את עצמך מהשאלה הזו.
    החיסרון הוא שאתה חי בלי אמונה וחושב שהכל מקרה בעולם למרות תופעות שהן אינן ברות הסבר.
    מעבר לכך אני בטוח שלא התעמקת בשאלתך יותר מדי משום שקביעה כל-כך נחרצת מלמדת על כך שלא דרשת בשאלתך.
    אבל לפחות אין לך דאגות...... ואתה יכול לבד להשלים את החלק הראשון של המשפט.

    הגב לתגובה זו

    • להיפך, הכי קל להגיד שיש אל שיצר את הכל ושולט בכל.

      ניב, 18/04/07 12:45

      כך אתה מוריד מעצמך את החריות שבחקר העולם.
      לפני אלפי שנים, גם הגשם והברק נחשבו לתןפעות שאינן ברות הסבר, ונטען שנוצרו ע''י אלים.
      המחקר המדעי אינו מושלם, אבל עם הזמן מוסברות תופעות ש''אינן ברות הסבר'' ומתגלות תופעות חדשות.
      העולם נוצר התפתח ופועל ללא צורך בהכוונה אלוהית.

      הגב לתגובה זו

  • 8.

    יש טוב ויש רע אבל אין אלוהים (ל''ת)

    גג, 18/04/07 11:05

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    מה זה ''טוב''? מי מחליט? מה זה ''רע''? המאמר לקוי מאוד. (ל''ת)

    מדובר בבלבול, 18/04/07 10:59

    הגב לתגובה זו

    • טוב זה לדחוף תינוקות לתאי גזים

      מיכל, 18/04/07 11:34

      ורע זה להסתיר ילדים קטנים כדי שלא יטבחו אותם -
      עכשיו הכל מסודר ולא מבולבל בשבילך?

      שיפרה - אין כמוך.

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    מתי תפנימו שאתם לא בראש שלי! (ל''ת)

    יהוה, 18/04/07 10:43

    הגב לתגובה זו

    • קרציות , מה לעשות (ל''ת)

      קשה עורף, 18/04/07 14:26

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    קישקוש ..''אם בחוקותי תלכו...''ואם לא..'' זו התמצית (ל''ת)

    רוני, 18/04/07 10:43

    הגב לתגובה זו

    • אז כנראה הקורבנות אשמים... (ל''ת)

      אדיוט, 18/04/07 21:28

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    אלהים למי שמאמין בו חורץ גורלות ועל פיו ישק דבר ולכן הוא הכתובת

    כי ברצונו הכל, 18/04/07 10:34

    לתלונות.לא הנאצים ולא היטלר שהיו בסה''כ עושה דברו.להבדיל החב''דניקים והמתנחלים שופכים את מררתם הממאירה על שרון גיבור ישראל,על חלוץ ועל ממשלתו אשר ביצעו את ההתנתקות באישורו וברצונו.את התוקפנות והעוינות נא להפנות לכתובתו של זה שהכל נעשה ברצונו.

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    אין טוב ואין רע. כי אין אלוהים

    אסי, 18/04/07 10:30

    יש רק אנשים חלשים שמחפשים להתלות בכוחות חיצוניים כשהם לא יכולים להתמודד עם המציאות.

    יום טוב

    הגב לתגובה זו

    • אסי..... יא מלך!! צודק. (ל''ת)

      JOOP, 18/04/07 11:06

      הגב לתגובה זו

    • אני שמח להימנה עם איינשטיין - ''האדם החלש''

      גאה, 18/04/07 17:27

      איזה יופי, איך כל העולם המדעי בנוי על התאוריה של ''האנשים החלשים'' האלה....

      הגב לתגובה זו

      • דווקא!

        נילס בוהר, 19/04/07 15:29

        איינשטיין מסיבות אידיאולוגיות סרב לקבל את תורת הקוואנטים (אלוהים אינו משחק בקוביה).
        מובן שתורת הקוואנטים חיה קיימת ובועטת ואיינשטיין נכשל בפיתוח תורת היחסות הכללית.
        המתמטיאי הצרפתי פסקל, שנשאל על ידי נאפוליאון היכן נמצא אלןהים בתיאוריות שלו השיב ''אינני נזקק להיפותזה זו בתיאוריות שלי''
        ברגע שאינשטיין הכניס את ההיפותזה הזו הוא נכשל

        הגב לתגובה זו

  • 2.

    הכל מעשי בני אדם

    אסתר, 18/04/07 10:25

    הבורא משפיע והכל
    מעשי בני אדם. הטוב והרע כלולים
    במעשים . מה שכל אחד עושה עם הכח שניתן לו זה לא קשור לקב''ה. הקב''ה משפיע כל הזמן.

    אין הסבר לשואה זה מעבר להבנה
    שכלית.

    אסתר



    הגב לתגובה זו

  • 1.

    מאמר טוב, בהיר ומדוייק (ל''ת)

    יעל, 18/04/07 10:15

    הגב לתגובה זו