• 48.

    זאפ 1

    הדס חומסקי, 17/04/07 16:52

    אתם מילא בערוץ בספירה. מכונה לשתף תכנית רימנוד קרובנר.

    הגב לתגובה זו

  • 47.

    טאוב נראה לי שפיספסת משהו

    ליאת, 13/04/07 21:33

    כל החומר הזה נלמד בתיכון והוא חומר חובה לבגרות עם דגש על שינון. העניין הוא שהוא לא מתמודד עם הקונפליקטים בגיבוש זהות יהודית בהווה שהם שונים מלפני 70 שנה ויותר.
    אם התלמידים היו מרגישים שמה שנלמד בכיתה יותר רלבנטי לחיים שלהם יש סיכוי שהם גם היו זוכרים יותר.
    משהו בצורת הלימוד חסר מהיסוד ושינון לא יפתור את זה, כי זאת צורת למידה ארכאית. שינון לא יגרום לתלמידים לחשוב שמדובר במידע שכדאי להם לזכור מעבר למבחן.

    לדעתי חסר מתן כלים ולאו דווקא כלים של איך ללמוד לבחינה....

    הגב לתגובה זו

  • 46.

    מסכים עם העקרונות לחלוטין. (ל''ת)

    ניר, 13/04/07 12:10

    הגב לתגובה זו

  • 45.

    כבר במאמר רואים בורות לגבי מהו ''שפוך חמתך''

    שרית, 12/04/07 13:39

    ''שפוך חמתך על הגויים שלא ידעוך.. כי אכלו את יעקב ואת נוויהו השמו''
    למי שלא נהנה ממערכת חינוך איתנה :
    אנא הפרע מאויבינו כי הם גויים אשר לא מכירים בך ,הם הורגים אותנו,בוזזים אותנו,שמים את האדמות שלנו לשממה...''
    לא מדובר כאן בנקמה באיזה שבט הוטנ-טוטי אלא באלה שההורגים בנו .
    אנו פונים לה' ואומרים:
    הם הןרגים אותנו ובכך הם מוכיחים שאין אלוהים כי אתה לא עוזר לנו
    אנא
    הראה להם שזה לא נכון...

    אגב,
    האם מר טאוב יודע מהיכן זה לקוח???
    50 ש''ח שהוא לא...

    הגב לתגובה זו

    • הפוסל במומו פוסל.........

      yo, 22/10/07 20:01

      5 שקל שאת לא יודעת מאיפה זה:
      מי שצוחק מאנשים אלהים צוחק ממנו ....

      הגב לתגובה זו

  • 44.

    מסכימה ביחוד עם השורות האחרונות-יולי תמיר היא מוקש למערכת החינוך

    שרית, 12/04/07 13:33

    ואני מקווה שלא נצטרך כמה שנים עד שחדלת האישים הזאת תעזוב את המשרד ותגרופ נזק בלתי הפיך לחנוך במדינת ישראל.
    לא אהבתי את קודמתה כלל
    אבל יחסית אליה..
    ומה שהכי חשוב,
    מתי יעשה מעשה ויחזירו את מערכת החינוך למסלולה האמיתי...


    הגב לתגובה זו

  • 43.

    גדי, מילים כדורבנות. (ל''ת)

    דותן, 11/04/07 10:22

    הגב לתגובה זו

  • 42.

    הם לא יודעים, וכנראה לא ידעו, עוד כמה דברים.

    יעקב, 11/04/07 04:34

    האם יום כיפור הוא יום צום או יום של אופניים? האם הדתיים הם אנשים חושבים או זורקי אבנים? מתי המציאו את פסח - בגירוש ספרד או אולי אחר כך? אלה הן שאלות שנתקלתי בהן לפני שנם, כאשר לימדתי בבתי ספר ממלכתיים. התוצאה: אנשים שמעדיפים לעשות דרכון אמריקאי/פולני/הונגרי - העיקר לא להיות פה. אנשים שמוכנים לענות אלמנה ויתום ולזרוק אותם לרחוב - כמו גדי טאוב - העיקר לעשות ''שלום'' מזויף עם אויבים. אנשים שמרחמים על מחבלים אבל מתאכזרים ליהודים בגלל שהם דתיים.

    הגב לתגובה זו

  • 41.

    צודק

    מיכל, 11/04/07 03:06

    אני בת 26, סטודנטית,
    במקרה השבוע הייתי צריכה לקרוא ללימודים מאמר על התפתחות היישוב בארץ בשנות ה-30

    הרגשתי בורה, אפילו לא ידעתי שהיו רוויזיוניסטים ומה זה בכלל אומר!

    ואתם יודעים למה? כי לא למדתי את זה בתיכון! טאוב צודק בכל מילה.

    לעומת זאת, אם תשאלו אותי מה הסיבות הכלכליות, מדיניות, וחברתיות שהובילו למלחמת האזרחים בארה''ב - אני עדיין זוכרת. אבל את מי זה מעניין?!

    (הסתייגות- צריך ללמד גם את ה''שיטות'', כי אחרי הכל אנחנו חיים בעולם רווי מידע, וצריך גם לדעת איך לסנן אותו)

    הגב לתגובה זו

  • 40.

    הפעם הראשונה שאני כמעט מסכים

    עגיל באוזן, 11/04/07 01:51

    איתך. רק מבחן פסכולוגי, ופסכומטי ומבחן קבלה עם ועדת קבלה+מבחן טיל של אונבריסיטת ירושלים ו-
    שבועת אמונים לכל חבר כנסת.

    הגב לתגובה זו

  • 39.

    מתמטיקה היא גם כלי וגם ידע

    רועי, 11/04/07 01:14

    מי ששוקד על מתמטיקה קולט דברים בקלות רבה יותר. זה היה ידוע אצל סוקרטס וזה לא כל כך ידוע היום משום מה.
    יש להשקיע בלימוד מתמטיקה במערכת החינוך גם משום שהיא ידע בפני עצמו וגם משום שהיא ''אמנות הלמידה'' האולטימטיבית, משום שכל הידע ניתן לתיאור מתמטי.
    זו ה''שפה של הטבע'' וזו הוודאות האמיתית היחידה שניתן ללמדה במערכת חינוך פוסט מודרנית משום ש''חינוך לערכים'' הוא חינוך אתנוצנטרי, יען כי אין ערכים אוניברסליים.

    הגב לתגובה זו

    • אלוואי ''שכל ידע ניתן לתיאור מתמטי''

      נ, 11/04/07 07:52

      נראה ששכחת את אותו עולם מופלא שנקרא humanities (נסה לפרמל את בדמי ימה לעגנון). מתמטיקה היא תורה שיכולה ללמד לוגיקה וחשיבה אנלטית מסוג מסויים אותו מדעי הטבע אימצו מאז גלילאו אך אינה חזות הכל.

      הגב לתגובה זו

  • 38.

    גדי שכח את העובדות

    דרומי, 10/04/07 23:52

    עד היום, במבחנים בהיסטוריה היה צריך להקיא תאריכים ושמות מתולדות הציונות. השיא של רכישת ידע ולא רכישת מיומנויות.
    התוצאה היא בדיוק התהליך שהוא מתאר - לבוגרי תיכון אין מושג מי היה סירקין ולמה הוא היה חושב. הם שוכחים הכל 10 דקות אחרי הבחינה.

    תמיר, לעומת זאת, מציעה למידת תהליכים תוך הבנה. כל פסיכולוג מתחיל יודע שזו הדרך להשיג למידה עמוקה וארוכת טווח - גם של ידע.

    הגב לתגובה זו

    • השווה בין העלייה הראשונה לשנייה,הסבר את מהלכי הגרמנים מ33-44

      שרית, 12/04/07 13:42

      אם תצליח לענות על השאלות האלה
      שאלות ידועות בבגרויות
      תראה גם הבנה וגם ידע.

      חבל שהלימוד הפך על באמת למשוה שמזלזלים בו.

      אחרת היית מבין מה אמר הגל (נחש מי זה) לפני כמה מאות שנה (נחש כמה???)
      על מה שקורה לעם שזונח את ההיסטוריה שלו...

      הגב לתגובה זו

  • 37.

    יא ברעכען! יפורק משׂרד החינוך לאלתר!

    בנצי האדום, 10/04/07 23:18

    ובכסף שיחסך על אלפי הפקידים המיותרים להחריד נשלם למורות ולמורים משכורות הוגנות.

    6,000-7,000 ש''ח למורה מתחיל/ה
    8,000-9,000 ש''ח למורה עם ותק ותאר שני.
    לבנות תשתיות, לשכור מורים ומורות, ולצמצם את גודל הכתות לחצי.

    זה בשביל הילדות והילדים שלנו!

    הגב לתגובה זו

  • 36.

    הגדרת מטרות

    מורה, 10/04/07 23:13

    שיבינו מה שהם קוראים
    שיכתבו מה שהם מתכוונים
    שידעו לשאול שאלה
    ואידך זיל גמור

    הגב לתגובה זו

    • גם לפני 20 שנה הסתפקו בכל כך מעט??? (ל''ת)

      שרית, 12/04/07 13:43

      הגב לתגובה זו

  • 35.

    צודק אבל לא לגמרי

    מישהו, 10/04/07 21:33

    הידע הוא קריטי אבל גם הכלים וצריך להיות איזון הבעיה בארץ היא שאין חינוך למצויינות כלומר לא מחנכים את הילדים לשאוף ל100 אלה לשאוף לעבור את המבחן זה יוצר דור שלם של אנשים שלא שואפים למצויינות וגם שיטת הלימוד היא ללמד את התלמידים לעבור את הגרות ולא אכפת לאףאחד אם התלמיד יזכור משהו אחריה העיקר שהוא יעבור ואז מגיעים אנשים חסרי ידע לאוניברסיטאות ובהמשך לשוק העבודה ויוצרים עובדים שלא באמת יודעים מה הם עושים

    הגב לתגובה זו

    • אתה צודק ב-100%, והעברית העילגת שלך היא ההוכחה לצדקת טענותיך

      ודייק, 10/04/07 22:44

      שמעת פעם על פסיקים ונקודות? אתה יודע מה ההבדל בין ''אלה'' ו''אלא''?

      מה זה ''לעבור את הגרות''?

      פחד אלוהים...

      הגב לתגובה זו

  • 34.

    טאוב אתה שופך את התינוק עם המים

    אלון, 10/04/07 21:11

    טאוב היקר,
    שניהם חשובים באותה מידה - גם הקניית הכלים וגם היידע.
    לטעון ברצינות תמוהה ובביקורתיות ארסית שהאחד עדיף על פני השני זה כמו לומר שחמצן חיוני לגוף יותר מדם.
    אז הנה שיעור ב''יידע'' ביולוגי (מקווה שלא יהיה לך קשה לשנן ולהפנים):
    נכון שחמצן חיוני לגוף ולא ניתן לוותר עליו, אך מה שקולט אותו אל תוך הגוף ומוביל אותו לכל תא ותא הוא מחזור הדם. אז תחשבו על זה...
    ותעזוב את יולי תמיר במנוחה, היא בטח לא אשמה בשישים שנות הזנחה ובילבול יוצרות שקדמו לה, בדיוק כמו שקודמתה - גב' לבנת - מרת ''רק יידע'' ומיס - ''אולד-פאשן יהדות ולאומיות'' (ראה רעיונותיה בדבר הרמת הדגל ושירת ההמנון) לא אשמה בכך.
    הבעיה היא אינהרנטית לתקופה ההיסטורית שבה אני חיים, והיא בלתי ניתנת לפיתרון, והיא - הבילבול הפוסט-מודרני שעושה שמות בשיטות החינוך של ילדי כל העולם המערבי (מה לעשות???), ראה ספרו של קורצווייל על ''מבוכתו של דור''.
    מאז דרווין, פרויד ואיינשטיין הכל נהיה הרבה יותר מורכב ויחסי.
    וגם אם פעם זה נחשב חינוך נכון ובריא לחנך ליידע אבסולוטי (וכל יידע הוא מטבעו אבסולוטי) היום זה כבר קצת יותר קשה לחנך ילדים לצעוק כמו עדה משולהבת של אוהדי בית''ר- ''יש אלוהים!'', כמו גם ההיפך - בלתי אפשרי לשכנעם בקביעתו הנחרצת ואולי המוקדמת מידי של ניטשה- ''אלוהים מת''. מה לעשות ''עכשיו מעונן'' (אביב גפן).
    זה לא שהנוער של היום לא מפנים חומר ולא יודע כלום, הוא פשוט לא ממהר לחרוץ דעה כפי שאתה עושה, הוא קצת יותר במבוכה, אולי בגלל שהוא יודע הרבה יותר מהדורות שקדמו לו.
    ''ואידך זיל גמור'' גדי, אידך זיל גמור...

    הגב לתגובה זו

    • אם היית מבקר בארה''ב ואירופה היית מגלה שדגל והמנון הם המינימום

      פשוט לא נכון, 11/04/07 00:58

      אפילו במדינות המערב- המינימום הנדרש הוא להקנות לילדים כבוד לדגל ולהמנון ולסמלי המדינה. בודאי שבמדינה טוטאליטריות ברחבי העולם, נדרשת נאמנות ולאומיות הרבה יותר קיצונית.

      דווקא לימור ליבנת וידאה שהתלמידים יקבלו קצת ידע והבנה של מי הם ומהיכן הגיעו, מורשת, ידע כללי וציונות. השרה הנוכחית ככל הנראה אינה מאמינה בהקניית ידע ועל כן ראויה הביקורת עליה.

      הגב לתגובה זו

      • מה את/ה רוצה בעצם?

        אלון, 11/04/07 21:37

        אני גדלתי באנגליה, ואף בית ספר נורמלי שם לא מניף דגל בכל בוקר ולא שרים את ההמנון. אתה בטח מתבלבל עם החוליגאנים במגרשי הכדורגל - מה שמהווה עוד הוכחה לכך שחינוך ללאומיות אינו ערובה לכלום... (אלא אם כן אתה רוצה שהילדים שלנו יגדלו להיות כמו אותם חוליגנים).
        ועכשיו, אודה לך אם תתיחס למורכבות הדברים שהעליתי - כל מה שאמרתי הוא שלא ניתן לשפוך את התינוק עם המים. אי אפשר לוותר לא על יידע ולא על כילים, ומורה טוב משלב את השניים יחדיו.
        אבל מה שטאוב כותב זו ביקורת מתלהמת חד צדדית, עם היגיון אלים שטוען - היות וזה מורכב מידי בשביל המורה הממוצע - שיתרכזו בהקניית יידע בלבד, השאר כאילו אמור לבוא מעצמו...
        משל למה הדבר דומה:
        לאיך שהיו פעם מכריחים נשים וגברים להתחתן בשביל הסגת סטטוס חברתי או כלכלי, ותמיד היו מנחמים אותם ואומרים - לא נורא, בסוף תתרגלו האחד לשני ואולי אפילו תתאהבו.
        מה טאוב רוצה - בגלל שהולך קשה ועושים כמה טעויות שנחזור כולנו לשנות החמישים ונחיה בתוך בועה אידיאולוגית חסרת יידע והבנה על העולם שמסביבינו, ונחנך נערים שלהיות גבר זה להתגייס לצנחנים, ''הטובים לטייס והטובות לטייסים?'' - לשם הוא רוצה לחזור.
        דרך אגב - הילדים הללו של אז (שנות החמישים הלאומניות) הם הם הפוליטיקאים ''המוצלחים'' שלנו היום. ממש מלאי יידע ויכולות חשיבה... אני ממש מתרשם...

        הגב לתגובה זו

  • 33.

    לגדי...

    דן הראל, 10/04/07 20:52

    צודק במאה אחוז.
    קודם לכל - ידע.
    והרבה ידע.
    ולא להתבייש בידע.
    ידע.
    חסר כאן ידע.
    רצים לכמויות של פרשנויות בלא לדעת.
    חושבים שיודעים אבל לא יודעים.
    ואז נדהמים שלא יודעים כלום.

    הטבת לבטא.

    ובעיקר להסיק מסקנות: יולי תמיר היא כשלון. היא אישה נפלאה אבל צריכה לשוב לספסלי האוניברסיטה, שם גם לא עשתה חיל אגב...

    תנו את תיק החינוך לאיש מקצוע מהרמה הבכירה ביותר. די לעשות ניסויים במערכת החינוך!

    הגב לתגובה זו

  • 32.

    צודק בכל מילה (ל''ת)

    תובל, 10/04/07 20:45

    הגב לתגובה זו

  • 31.

    משרד החינוך מייצר בורים ועמי ארצות וכעת הוא רוצה ללמד ''לחשוב''? (ל''ת)

    עינת, 10/04/07 19:21

    הגב לתגובה זו

  • 30.

    החנוך התורני מנפיק נבערים ונחשלים נטולי כושר השתכרות ואשר

    חינוך תורני לא, 10/04/07 18:24

    הפועלים הזרים נעלים עליהם מבחינת הידע וכישורי עבודה.לתלמידי הישיבות אין לא מוסר,לא דרך ארץ,לא עבודה,לא מצוות,לא כלי ולא ידע.הבלי הגמרא לכל הדעות הם ''ידע'' שאבד עליו הכלח.

    הגב לתגובה זו

    • דבריך נובעים מבורות או משנאה (או משניהם גם יחד)

      דוקטור למדעים, 10/04/07 20:30

      גם אני חושבת שיש ללמד את כולם- כולם, גם את ילדי החרדים- חשבון, אנגלית, דקדוק וגם הסטוריה וספרות.
      אבל לטעון שהחינוך התורני מנפיק נחשלים? בחורי הישיבות (אלה שלומדים, ולא ''מורחים את הזמן'') הם בעלי כושר חשיבה וניתוח גבוהים יותר מכל אוכלוסיה אחרת. חבל שבציבור התורני לא משקיעים מספיק בלימודים כלליים. אגב, האוכלוסיות שהשיגו בשנה שעברה את הציונים הממוצעים הגבוהים ביותר במבחנים הפסיכומטריים היו מתנחלים ובוגרי ישיבות.
      ובקשר למוסר, למצוות ולדרך ארץ...נו, לזה באמת אין טעם להתייחס ברצינות. תמצא אוכלוסיה אחרת, בעלת יותר דרך ארץ או כבוד לזולת, או יותר ערכי חסד ונתינה.
      ואגב: בני עומד להתגייס לצה''ל בשנה הבאה. זה רק כדי שלא יהיה מי שיגיב ויכלול את המושג ''השתמטות''.

      הגב לתגובה זו

  • 29.

    גדי צודק הדור הזה ממש דפר,לא יודעים שום דבר ידע כללי.כנסו.

    אשר .פ., 10/04/07 18:11

    אני מחזיק בדבריו של טאוב ואף אני הייתי מקצין אילו הייתי בנעליו,הדור שלנו החדש של הנוער הזה לא יודעים להרכיב שני מישפטים בעיברית בלי לקלל (רחמנא ליצלן)או בלי להכניס סלנג רחוב זול או בלי לרשום (אם מדובר בצ'אט) את ה ''פחחחח'' או את ה ''בעעעע'' אם אתם מבינים על מה אני מדבר,מה גם שהם מוטעים בקונספציה שלהם לגבי סקס ומבצעים את זה ליפני חתונה או מחוץ למערכת יחסים אמיתית, ולא מבינים מה המשמעות של זה.האינטליגציה של הנער הישראלי הממוצע או הנערה זה ''היי ממי! ממ'צב?!,מצ'עמם'' ו- ''ואללה אחי, בקטנה!'' זה לא עיברית תיסלחו לי מאוד. מי המורה לעיברית שלהם? לפטר לאלתר!...זה לא רק מערכת החינוך אשמה בהפקרות הזאת,הפקרות תרתי משמע!הבנות הישראליות לא שומרות על צניעות ואח''כ קורים מיקרים מחרידים של הטרדות מיניות, ואני מגנה את זה לגמרי!.אלא גם שזה חינוך רפה שכל שמקורו מ הבית ולכן גם הדור הקודם של מערכת החינוך אשם ברפות השכל הזאת,רוב הישראלים לא יודעים אנגלית כמו שצריך ואח''כ הם עושים בושות כשהם יוצאים לחו''ל אם זה אירופה או ארה''ב
    הם מגמגמים ולא מיתבטאים נכון,אפילו הערבים אויבנו מדברים אנגלית יותר טוב מהישראלים,שלא נדבר על ידע בהיסטוריה! לא יודעים שום דבר, ולא תנ''ך! פשוט איגנורנציה מוחלטת (חוסר ידע).מערכת החינוך שלנו עולה המון כסף אבל מעט מאוד
    תפוקה והצלחה לצערי הרב,שאלוהים יעזור לנו ויאיר את עיננו ואת שכל העם הזה.תלמידי ישיבות מה הם לומדים? כלום!! 50 שנה לומדים תלמוד 10 שעות ביום וזהו! זה לא היסטוריה ולא חינוך זה ממש כלום!!,ועליהם אנחנו מבזבים הרבה יותר כסף מאשר על עצמנו.בשביל שילמדו תלמוד 60 שנה.

    הגב לתגובה זו

  • 28.

    בנושא זה אני עם גדי טאוב. אני אפילו לא בטוחה שהוא יודע כמה הוא צודק

    מורה בישראל., 10/04/07 17:48

    האמת היא שללמוד לחשוב זה מעולה אך אי אפשר להשיג חשיבה פורה ללא ידע. הצהרתה של שרת החינוך היתה הצהרה פופליסטית ולא מקצועית.

    הגב לתגובה זו

  • 27.

    טאוב לשלטון!!!!

    אלי, 10/04/07 17:39

    גדי טאוב למשרד החינוך!!!

    הגב לתגובה זו

  • 26.

    הדור משקף את פני הוריו

    תומר, 10/04/07 17:36

    גדי, גדי,
    זו לא שרת החינוך אלא ההורים. אלו שחושבים שבית הספר הוא בייביסיטר או איזה מכשיר להצלחה ולא מקום בו יחונכו ילדיהם. צריך מעורבות של ההורים בתכנים ובעיקר כבוד למורים. התפיסה הנוכחית של המורה כמשרת לשביעות רצונם של ההורים הביאה לקטסטרופה.

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    התנאי ההכרחי להקניית ידע ויכולות חשיבה הוא דווקא המשמעת

    ירושלמית, 10/04/07 16:56

    של התלמידים, ולא מה מלמדים אותם. רק כאשר המורה הוא סמכותי ( אפשר בנחמדות, בקפדנות, או אפילו בענשים), יש אפשרות לתלמידים לקבל ממנו אינפורמציה, ערכים, שיטות לימוד וכל מה שהוא יכול ורוצה לתת להם. כל עוד הכיתות נראות כמו המערב הפרוע, וההורים אינם מגבים את המורים, אין סיכוי שמשהו ישתנה במערכת החינוך כאן. לא משנה כמה כסף ישפך וכמה תכניות צבעוניות יודפסו.
    כדאי להשקיע דווקא בזה!

    הגב לתגובה זו

    • תגובה 25- כל כך נכונה! (ל''ת)

      שלומית, 10/04/07 21:12

      הגב לתגובה זו

  • 24.

    נו באמת

    חיה גולד, 10/04/07 16:40

    להעמיס את תחלואי מערכת החינוך על גבה של תמיר שכל כך נזהרת לא לעשות גלים

    הגב לתגובה זו

  • 23.

    מקוה שהשרה תקרא את התגובות

    צביה, 10/04/07 15:48

    אני מאד מקוה שהשרה תקרא ותתיחס לתגובות. לצערי אין היא עונה על פניות אליה דרך משרד החינוך שנעשו בנושאים דומים לכתבה. מצב החינוך בארץ כבר הגיע למקומות שקשה לחשוב איך יוצאים מהם ואף אחד במערכת אינו מתעורר !!!

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    לצערנו הרב מערכת החינוך אינה מקנה כלים כלל.

    101, 10/04/07 15:46

    בוגרי י''ב שנים במערכת החינוך שלנו אינם יודעים ללמוד. וגם אינם יודעים את החומר. הם יודעים לשנן למבחנים.
    את רוב החומר אותו למדו ב12 שנות הלימוד הם שוכחים (עדות נפלאה לרמת המורים, צורת הלימוד והרלוונטיות של החומר הנילמד - רק כדי להישכח במהרה).

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    טעות גדולה

    איריס, 10/04/07 15:38

    הילדים שלי משננים בוקר בוקר חלקים מהצהרת העצמאות האמריקאית וזה לא עושה אותם או את חבריהם כל כך חכמים-לראיה בתוכנית של גיי לנו -תראה את התשובות של עוברי אורח על דברים בסיסים והם לא יודעים כלום- גם פה יש סתומים ...והרבה!!!

    הגב לתגובה זו

    • אכן,אינך חכמה מספיק להבין שג' לנו מחפש במיוחד תשובות מצחיקות

      שרית, 12/04/07 13:48

      והשינון של החוקה ישתלם בסופו של דבר,כאשר הם יפנימו אותו.
      אין לי הוכחה אבל אני מאמינה שזה מוכח מאליו,כדברי ג'פרסון

      הגב לתגובה זו

  • 20.

    הערה בנושא צדדי

    גרגמל המקלל, 10/04/07 14:43

    אני רוצה להתייחס רק לפסקה אחת של טאוב:

    ''איך ייתכן שאחרי 12 שנות לימוד, לא ידעו בוגרינו איך התמודדה התנועה הציונית עם שאלת הזהות הדתית מול זו הלאומית? איך ייתכן שהם לא ידעו להסביר למה התנועה שביקשה לעשות את היהודים לאנשים עומדים ברשות עצמם, נולדה דמוקרטית, ותאבד את נשמתה אם לא תישאר כזאת? איך ייתכן שבעוד שבאמריקה - ארץ לא במיוחד משכילה - כל בוגר תיכון יודע בעל-פה את הפסקה השנייה של הצהרת העצמאות האמריקנית, הרי שבוגר תיכון אצלנו לא יכול להסביר את מגילת העצמאות ''

    אז ככה: החברה הישראלית בנויה על שאלות שלא שואלים. כביכול הכל כאן נורא פתוח. אבל בעומק, לא. הקשרים כאן הם אינטואיטיבים ועובדים על רמה מאוד בסיסית וייצרית. הפחד מהערבים והגויים בכללל למשל. לכן לא מלמדים על השואה בצורה היסטורית וניתוחית, אלא בצורה חווייתית, כולל מיחזור שמועות שבסיסן ההסיטורי רעוע מאוד (למשל עינין הסבון שהנאצים עשו מהיהודים). ההנחה המפאיניקית המובלעת היא שאם מדברים על דברים יותר מדי הם מתפרקים.
    זו הסיבה שבנושאים היסטורים, כולל כאלו שהם מאוד קרובים, לא מקנים ידע. ארצות הברית עומדת על חוקה. ישראל עומדת על שטייטל. היא לא תהיה כלום אם לא תהיה שטיטל.

    הגב לתגובה זו

    • אם ידעו את ההיסטוריה לא יפלו למלכודות הSMALL

      שרית, 12/04/07 13:51

      רק לפני כיומיים שמעתי SMALL חביבה משקרת במצח נחושה
      ופולטת ערב רב של הגיגים שטופי מוח,
      והסיבה היחידה שהיא יכלה לעשות את זה כי אכן אף אחד לא יודע את ההיסטוריה שלנו,

      בייחוד לא את הפסקה השנייה של
      מגילת העצמאות שלנו וגם לא את השלישיח...
      (ארץ שלנו ויד מושטת לערבים במזרח התיכון)

      הגב לתגובה זו

  • 19.

    דרושה מהפכה.רמת ההוראה כה ירודה, שלא משנה מה הפילוסופיה,יהיה גרוע (ל''ת)

    לצערי הרב, 10/04/07 14:38

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    הבעיה שלא נותנים כלים

    צביקה, 10/04/07 14:10

    אני מסכים עם גדי שלא נותנים מספיק ידע - וגם הידע שניתן הוא לא הידע שלדעתי נכון לתת אותו בסדרי העדיפויות ומגבלות הזמן והמשאבים. אבל הבעיה היותר משמעותית היא שמערכת החינוך לא נותנת כלים שבעזרתם יוכלו התלמידים לממש את עצמם, לחיות חיים שהם אוהבים, ולהבין איך החיים האלה עובדים.
    התלמידים לא מבינים לעומק את המשמעות של האחריות המוחלטת שלהם לכל מה שקורה להם, הם לא מבינים את הסיבות לתוצאות בחיים שלהם, וכד'. וכך הם מסיימים את לימודיהם מבלי שיהיה להם ידע וגם ללא כלים.
    לדעתי, החוסר המשמעותי יותר הוא של הכלים ולא של הידע. עדיף, למשל, להבין את המעגל של קבלה ונתינה על היכרות עם משה הס.

    הגב לתגובה זו

    • השכלה עשירה יותר

      סטודנטית, 10/04/07 18:43

      מסכימה לחלוטין. מצאתי את עצמי אחרי 12 שנות לימוד שאין לי מושג כיצד ללמוד למבחן ושאת רוב הידע שלי על היסטורית העם היהודי למדתי מערוץ ההיסטוריה.
      למה תלמידים צריכים 15 יחידות בגרות טכנולוגיות ומפסיקים ללמוד גיאוגרפיה בכיתה י'? התיכון צריך להקנות לנוער בסיס ידע נרחב על מנת שיהיו אנשים שיודעים מה קורה מסביבם וכדי שכאשר הם ירצו לבחור מקצוע לחיים, הם ידעו כיצד. מצאתי את עצמי מנסה להחליט מה ללמוד באוניברסיטה, אבל הפעם האחרונה שראיתי ביולוגיה וכימיה הייתה בגיל 16. כיצד אני אמורה לבחור אם מעולם לא חוויתי את המקצועות האלה ובמקום זה למדתי מקצועות אחרים מאוד לעומק?

      הגב לתגובה זו

  • 17.

    מקומם של אנשים הרוצים לחקות

    אאא, 10/04/07 12:58

    את המערב ולהטמע בחברה הנוצרית של המערב הוא במדינות המערב ולא במזרח התיכון.
    מה,עוד לא ארזת?

    הגב לתגובה זו

    • ארזתי, נסעתי

      מני בלום, 10/04/07 16:36

      ואני כל כך נהנה לקרוא את דבריך המחכימים והנאורים מרחוק, רחוק

      הגב לתגובה זו

    • אז אתה טוען שצריך להיטמע במזרח התיכון ולהיות טיפש? (ל''ת)

      עדן, 12/04/07 11:30

      הגב לתגובה זו

  • 16.

    לא חשוב הידע ולא חשובה השיטה

    ידען, 10/04/07 12:54

    העיקר שהתלמידים ידעו הרבה וירכשו כלים ומיומנויות למידה שיאפשרו להם ללמוד עוד ידע

    בקיצור- הכל חשוב
    רצוי שהתלמיד ילמד בצורה שתעזור לו לזכור את מה שלמד גם אחרי המבחן.
    ואת זה עושים על ידי שיטות חדשניות ומורים טובים שיעבירו את החומר (ידע) בצורה ומרתקת

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    גישות קיצוניות מזיקות

    מארק, 10/04/07 12:46

    ראשית ברור בעליל כי הכותב עם כל הכבוד ל''דוקטוריותו'' לא באמת מבין את מורכבותו של הנושא. שינון הוא רק אחד מהכלים בלמידה.
    לצערנו הוא הפך לכלי העיקרי (גם באוניברסיטה דרך אגב). השינון הפך למפלצת הבולעת כל סקרנות טיבעית וחדוות למידה אצל הילד והנער הצעירים. ללא ספק השינון חשוב. אכן ישנם דברים שכדי להשתמש בהם יש לשננם.
    אבל חשוב מאוד להבין שכדי לפתח את חדוות הלימוד חייבים לשנות את שיטות הלימוד כבר מבית הספר היסודי. כן יש ללמד לוגיקה ואפילו עקרונות בפילוסופיה כבר מגיל צעיר. הלימוד חייב להפוך לחוויה פעילה ומעניינת שתהווה אלטרנטיבה אמיתית בעולם מלא בריגושים מידיים ושטחיים. (שינון אינו פעיל ואינו מעניין).
    לחשוב שניתן לבצע זאת בשנות התיכון האחרונות ע''י איזה שינוי קוסמטי בבחינות הבגרות זו אוילות לשמה.
    לחשוב שאם רק נחזור לשיטה של השינון הכל יהיה בסדר זו אוילות גדולה עוד יותר.

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    ידע כולל הבנה וניתוח (כגון תהליכים הסטוריים ...) אבל

    אתה צודק, 10/04/07 12:19

    גם בסיס רחב של ידע. אם אין לך ידע- אז אתה בור, זה די פשוט.

    גם אם אתה יודע לחפש בגוגל, אתה עדין לא באמת משכיל וזה שיש לך את הפוטנציאל לשבת ולהתחיל ללמוד הסטוריה, ספרות, ציונות וכו', עדין לא הופך אותך למשכיל.
    המצב הגיע לכך שכיום בוגרי ותלמידי מערכת החינוך אינם כמעט רוכשים השכלה וידע נרחב בתחומים שונים. הרבה יותר קל ללמד עקרונות ושיטות לימוד, אבל אי אפשר להסתפק בכך ולקוות שיום אחד התלמיד ישב וישלים את ההשכלה שבית הספר היה אמור להקנות לו.

    אגב, שינון מפתח את הזיכרון, עוזר לפתח הרגלי למידה וסבלנות, מפתח יכולות קוגנטיביות ומאפשר להתמודד יותר טוב עם העולם ולפתח תהליכים של ניתוח והבנה על בסיס אותו הידע.

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    קבלו מידע פנימי

    בעילום שם, 10/04/07 12:04

    אני עובד בגוף שקשור למשרד החינוך. בעקבות גילוי המילניום של שרת החינוך (גם לחשוב זה חשוב. וואו! אריסטו מאחורייך!) קיבלנו יועץ לענייני חשיבה שכמובן מקבל שעות יעוץ במשכורת יפה על חשבון משלם המיסים. (השלב המתוכנן הבא הוא השתלמויות למורים בהון עתק שמטרתן ללמד כמה נחמד וחשוב לחשוב ואיך לעשות את זה - עוד כמה עמותות וגופים פרטיים הולכים להתעשר).

    לא אלאה אתכם בפרטים רק אציין שאנו קשורים לפרויקט שאמנם מבוסס על ידע אך לא מדובר באיזשהו שינון מכאני וכמו שכתב ד''ר טאוב - בכל תרבות יש צורך בבסיס ידע כלשהו.

    היועץ הנכבד גילה לנו את אמריקה - שניתן כמובן להעמיק ולחקור ולהשתמש בעוד ועוד מיומנויות חשיבה ובכך להפוך את הפרויקט לפנינה פילוסופית וכו'.

    מה שאנחנו ניסינו להסביר למסיונר החשיבה הזה שבלי ידע אין על מה לחשוב. ובסיס הידע והבנת הנקרא כיום הוא כל כך עלוב שאיך ניתן בכלל לדבר על הוספת מתודות ומיומנויות ומה לא כשהילדים אינם מבינים טקסט פשוט(מאוד מאוד פשוט, עם ניקוד, קצר ומתנחמד, כדי שחלילה הם לא ישתעממו או יתאמצו).

    אין קיצורי דרך - רוצים אנשים מתורבתים אז צריך ישבנים ודרכם יכנס גם משהו למוח. זה לא תמיד כיף, זה לא תמיד מוכיח את עצמו, אבל זה ודאי עדיף על המצב העילג והבור של תלמידי ההווה.

    הגב לתגובה זו

    • חשוב חשוב לקרוא את זה

      חושש, 10/04/07 13:49

      מובן גם כי החפץ בחינוך ביתו שומה עליו ללמדה בעצמו לקרוא ולהזינה בספרים גם כן בעצמו.

      הגב לתגובה זו

    • דברים לעניין. כל שר רוצה להשאיר את חותמו על המערכת

      צלי, 10/04/07 18:21

      הוא צריך שיהיה כתוב על לוח דברי הימים: שרת החינוך יולי תמיר הכניסה את החשיבה לבתי הספר, ומיד מופיע פרויקט עם שם מפוצץ, איך אמר ''בעילום שם''? חשיבה וואהו!....
      ומתחיל בזבוז כספים ומתחילים קולות כאילו עובדים שם במשרד החינוך. איסתא בלגינה קיש קיש קריא.. תעבדו ביסודיות בלי רעש וצילצולים, על הדברים הבסיסיים (ידע, חשיבה מיומנויות,יוזמה, וכמובן משמעת וכבוד לזולת, תראו איך הכל משתפר).

      הגב לתגובה זו

  • 12.

    מע' החינוך

    רננה, 10/04/07 11:55

    כל מילה בסלע.ילדי למדו לימודים גבוהים בניו-יורק, בו תלמידים מכל העולם. ( יש לציין כי היו תלמידים טובים) והדגישו כי ,המטען הלימודי איתו הגיעו מכאן ,הקשו עליהם מאד , היה עליהם להתחיל הכל כבתחילה בעוד תלמידים מארצות אירופה השונות , אסיה ואמריקה באו עם מוכנות בסיסית מעולה והיה להם הרבה יותר קל .

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    ניכור חברתי

    עומרי, 10/04/07 11:05

    מתי תבינו שהכל מגיע משם?
    מהקפיטליזם החברתי הדורסני שיש לנו?
    כל אחד דואג לעצמו,
    בלי קולקטיב,
    בלי חברה,
    בלי מסורת ובלי ערכיות.
    רק אני, הכסף שלי והיופי החיצוני שלי.

    תעוררו ומהר!

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    כנראה שהטוקבקים פה לא הבינו מה זה שינון-

    נתנאל, 10/04/07 11:02

    נניח שיש לי ללמוד למבחן בהיסטוריה\ספרות, או אפילו בגרות.
    מה צריך כדי להצליח?
    לשבת ולשנן את החומר הכל כך רב, שזה כבר נעשה סיוט לכל התלמידים.

    זאת הדרך למידה הנכונה?
    אאני זוכר את שיעורי לשון, ששם המורה לימדה אותי את הכלים לזהות את המילים, להטות לעבר\עתיד, וכל השטויות האלה, העיקר פה הוא שאני לא יכול ללמוד את כל המילים בשפה העברית ולדעת על כל מילה הכל.
    המורה לימדה אותי איך לפרש את המילה, וכשפגשתי מילים שלא ידעתי, אני הצלחתי, בזכות הכלים שהמורה לימדה ואתי.

    שינון זה סיוט לתלמידים.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    חותמת על כל מילה

    חיפאית, 10/04/07 11:00

    הבורות חוגגת בחסות ובעידוד משרד החינוך.

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    תרבות השינון לעומת תרבות הדיון

    שמיניסט, 10/04/07 09:47

    העם היהודי אכן שמר על זהותו בגולה הודות ל''שינון'' ושמירה על מסורת של טקסים, אבל אל לך לשכוח מר טאוב כי חלק מהתרבות היהודית בארץ ישראל היא תרבות הדיון כפי שבאה לידי ביטוי בסנהדרין, בית הלל ובית שמאי, ועוד דוגמאות.

    כפי שכתבת בפסקה החמישית שלך, התלמידים היום מקבלים מנה דיאטטית מהכל, ואין עיסוק לעומק בנושאי הלימוד. הייתי רוצה לראות עיסוק מעמיק וחוקר של תקופות היסטוריות קריטיות ושל דילמות אנושיות, כל זאת במסגרת דיון ולא במסגרת שינון. דיון שכזה יוצר עניין ומעורר את הסקרנות הטבעית שטבועה בכל תלמיד, ורק דיון שכזה יוביל לשיפור במשרד הלימודים כפי שהוא כיום (ולא משרד החינוך, מושג הרחוק מהמציאות שנות אור לצערי).

    מערכת הלימודים בארץ מוגבלת (שוב, לצערי), ועם מספר השעות הנוכחי הייתי רוצה להתעמק בנושאים שונים ופתח את תרבות הדיון במדינה, במקום להתפזר על מספר רב של אישים ותקופות, כפי שאתה מציע. ההיסטוריה היהודית נרחבת מאד, וקשה להקיף את כולה בלימודים התיכוניים, ואני רואה חשיבות גדולה בפיתוח תרבות דיון בנוסף לתרבות יהודית נטו. כפי שציינתי, תרבות דיון תעורר את הסקרנות של התלמידים גם לתקופות שאינן בתוכנית הלימודים, לעומת היום שתוכנית הלימודים והשינון הבלעדי הורגים את הסקרנות.

    לסיום, הייתי רוצה לציין את תגובה 6 כנכונה וחשובה לדעתי האישית.

    הגב לתגובה זו

    • תרבות הדיון

      אביבה, 10/04/07 11:08

      עלמנת שנוכל לקיים דיון פורה יש ראשית חוכמה לדעת את העובדות,שנית יש צורך בשפה ובעושר לשוני על מנת לבטא רעיונות אם בכלל יש לך כאלה.כמחנכת ומורה מעטים מאד התלמידים שמבטאים עמדות רוב התלמידים שותקים ואין להם מה לומר באף נושא חשוב.
      עלכן ראשית חוכמה עליהם לרכוש ידע והרבה בכל תחום ומכל אחד.הכלים מתפתחים במקביל לרכישת הידע.

      הגב לתגובה זו

      • ראשית חוכמה לקרוא את תגובה 10

        שמיניסט, 10/04/07 12:38

        איתה אני מסכים מאד.

        תרבות השינון כפי שהתייחסתי אליה היא למעשה קידוש חוסר המחשבה וחוסר המקוריות. כמחנכת ומורה אני מצפה שתכירי את עמיתייך למקצוע - מורי הספרות, ההיסטוריה והתנ''ך אשר מכתיבים לכיתה שלמה מסיכומים מוכנים של משרד החינוך ומתוך ספרי הלימוד עצמם (!!!).

        המורים, בין השאר מסילבוס עמוס לעייפה ומחוסר שעות, לא יכולים לקיים דיון רציני, אפילו כשיש להם בכיתה תלמיד סקרן ומבין. הם הרי חייבם להספיק להכתיב לכיתה את החומר!

        לפי הצעתי, סילבוס הלימודים יהיה מצומצם ועומק בכיתות הגבוהות. את הקניית הידע הנרחב וה''שיטחי'' יותר אני משאיר לבתי הספר היסודיים ולחטיבות.

        כמובן שאני מסכים שעל מנת ליצור דיון צריך מסד חזק של ידע בסיסי, ובכל אסים את תגובתי.

        הגב לתגובה זו

        • תרבות הדיון

          ליאת, 13/04/07 22:55

          שיטת הלימוד צריכה להתמודד עם השינויים ברוח הזמן. לעורר את הסקרנות האנושית הטבעית ולא להרוג אותה.

          נראה לי שאם היו מעודדים את תרבות הדיון בכיתות, ואת הקניית הידע מתוך לימוד מעמיק ושאילת שאלות, התלמידים היו מגלים יותר עניין בחומר הנלמד. וגם היתה להם יותר מוטיבציה לרכוש ידע וכלים כדי להביע את עצמם ואת דעותיהם. וגם כדי לרכוש לעצמם עמדות. צריך לנסות לעודד תרבות של רכישת ידע, ערכים וחשיבה עצמאית.

          אנו חיים בתקופה מרובת אפשרויות ואתגרים וצריך לעודד חשיבה עצמאית ופיתוח כלים שיעזרו לילדים והנוער להתמודד עם זה ולהגשים את עצמם, בנוסף להקניית ידע פרופר.

          שינון לא יעזור להם לזכור את החומר לטווח הארוך, מקסימום עד לבחינה. שינון גם לא יעזור להם לשמור על זהותם היהודית.

          מהבחינה הזאת אני מסכימה עם גרגמל מתגובה 20 (בלי לזלזל כמובן במורשת השואה), צריך לא לפחד לשאול את השאלות הקשות ולתת לתלמידים לשאול את השאלות הקשות בסופו של דבר הם יפיקו מכך הרבה יותר תועלת.
          מה שהביא אותנו למצב בו אנחנו נמצאים כיום, של מעין ''ואקום ערכי'' (ולא רק במערכת החינוך) נובע מכך ששנים לא שאלנו את השאלות אלא למדנו לשנן את התשובות.

          הגב לתגובה זו

      • תרבות הדיון

        ליאת, 13/04/07 23:03

        אם תלמידים לא מביעים עמדה לגבי שום נושא חשוב, נראה לי שזה לא מעיד על חוסר ידע אלא על חוסר עניין. לא נראה לי שהעניין יתפתח מתוך שינון עובדות, על אף החשיבות של הידע, מי שלא רצה קודם להביע עמדה לא ירצה גם אחר כך. מי ששינן עובדות מתוך חוסר עניין רוב הסיכויים שאח''כ לא ישתמש בהם. נראה לי שבכל זאת כדאי לנסות לעודד יותר את התלמידים להביע עמדות ולהשתתף בדיון בכיתה. אולי אפילו לנסות להתחיל עם נושאים שקשורים יותר לחיים האישיים שלהם. או לנסות לקשר את הנושאים לחיים האישיים שלהם.

        הגב לתגובה זו

    • החינוך התורני המסורתי כולל בפירוש חינוך לחשיבה. (ל''ת)

      ת, 10/04/07 13:15

      הגב לתגובה זו

  • 7.

    והשאלה החשובה יותר

    ענבר, 10/04/07 09:33

    איך יתכן שלומדים 10 שנים אנגלית ולא מסוגלים לומר משפט נכון או לכתוב משפט ללא שגיאות?


    הגב לתגובה זו

  • 6.

    נעלמו העצלנים..

    מורה מן השורה, 10/04/07 09:04

    למידה של עובדות דורשת בהחלט שינון. שינון נחשב ל''עבודה שחורה'', משעממת. הילדים,תלמידינו, הינם מפונקים (גם בגלל הצפיה בטלוויזיה שהופכת אותם לפאסיביים מבחינת יכולתם המחשבתית!), מחפשים חיים קלים, הם והוריהם. ה''הבנה'' לכאורה ,הפכה לאידיאולוגיה. מה שנשכח הוא ש''הבנה'' יכולה לבוא רק בעקבות י ד ע של עובדות, ואלה, כאמור, תהיינה ברות קיימא רק אחרי שינון. במסגרת ''תרבות העצלנות'' שפשתה בבתי הספר, תלמידים אינם מכינים שיעורי בית באופן שוטף, אינם מעורים בחומר הנלמד, דורשים ממוריהם ''לסכם'' עבורם את השיעור- בכתב, אינם מסוגלים לעשות זאת בעצמם. למבחנים הם לומדים באופן מחופף מאד, גם התוצאות נראות כך. לא רק תוצאות המבחנים למיניהם אלא גם ,בעיקר, מה שנותר במוחותיהם אחר כך. צריך לחזור ולדרוש את אותה ''עבודה שחורה'' ומייגעת, מפני שהיא הבסיס. לדרוש- בפירוש- לאפשר סנקציות כנגד מי שלא עמד במטלות הלימודיות (להשאיר כיתה, למשל, לחייב בקורסי קיץ אינטנסיביים וכו'). במצב הנוכחי בבתי הספר אין למורים כלים להתמודד עם מי שלא למד, למעט מתן ציון נמוך. הנורמה הופכת להיות כזו שאם אתה לומד מתוך ענין אתה מכונה ''חרשן'' ו''חנון''. הדור שגדל כא הוא לרוב דור בור, בעל אינטליגנציה חבולה, דור שההורים שלו רצים לקבל עבורו מיני ''פטורים'' או הכרה בהיותו ''לקוי-למידה''. נעלמו העצלנים ממקומותינו..כולם הפכו ל''לקויי למידה''. עצוב, כמה עצוב!

    הגב לתגובה זו

    • כל כך נכון, חובה לקרוא (ל''ת)

      מכירה מקרוב, 10/04/07 13:18

      הגב לתגובה זו

    • מסכים לכל מילה, זה פשוט עצוב (ל''ת)

      אביחי, 10/04/07 14:48

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    15 שנות לימוד ואנשים לא יודעים ההבדל בין כוכב לכוכב לכת (פלנטה)

    אורן, 10/04/07 09:02

    זה כל כך מגוחך. בגלל האג'נדה הדתית בארץ אנשים לא יודעים אפילו את מיקומו של כדור הארץ בחלל. אף פעם לא לימדו אותנו שום דבר בנושא. ממש מדהים. ואני עוד בא מתיכון חדש שאמור להיות בית-ספר נאור.

    הגב לתגובה זו

    • הדתיים אשמים!!

      תיכוניסט חילוני, 10/04/07 10:57

      התגובה שלך מגוכחת.
      ובונא נגיד בפראיות מוחלטת שאכן הדתיים שולטים על מערכת החינוך-
      מה לעזעזל יעזור לי לדעת איפה כדור הארץ נמצא??
      אתה מדבר כל כך הרבה שטויות. יש לך פארנויות מהדתיים.
      אתה יודע, תבדוק טוב טוב את הבית, ה-CIA מאזין לטלפון שלך.

      ושתדע, הרבה תלמידים מעדיפים ללמוד על היהדות, על המקורות, על המסורת ולא איפה פאקינג נמצא כדור הארץ.

      הגב לתגובה זו

      • כוכב הלכת ארץ הוא השלישי בתור מהשמש

        astro, 10/04/07 11:42

        לא צריך לשנן תוכן ( שיש אין סוף ממנו - אינטרנט - ) אלא צריך ללמוד כלים ( מנוע חיפוש ) כדי לדעת כיצד לאחזר את הידע הדרוש.
        גדי טאוב , לך תלמד תקשור.

        הגב לתגובה זו

        • זה לא סביר

          אביחי, 10/04/07 12:18

          שכדי לדעת ידע בסיסי אנשים ירוצו לגוגל.
          אולי גם במקום ללמוד חיבור פשוט נלמד אותם להשתמש במחשבון?

          הגב לתגובה זו

        • כשהילד ישאל אותך שאלה ברחוב, תלך לגוגל...? (ל''ת)

          נו ..., 10/04/07 13:09

          הגב לתגובה זו

        • ככל שיש יותר ידע מוצאים ידע נוסף יותר טוב

          גוגל בטא, 10/04/07 20:56

          כשילד משנןבגיל קטן הוא יוצר לעצמו תשתית לשיטות למידה.
          קודם הוא לומד מילים אח''כ הוא לומד איך כותבים אותן.
          קודם הוא לומד טקסטים שונים ואח''כ לומד לנתח אותם.
          לכל גיל יש את הלימוד המתאים לו.
          תמיר מיצגת תפיסת עולם שמנסה לדלג על שלבים.
          בן חמש למקרא בן 10 למשנה (עד כאן שינון) בן 15 לגמרא (מכאן ניתוח וביקורתיות). השכל האנושי לא השתנה מאז.

          הגב לתגובה זו

  • 4.

    טאוב פשוט טועה. הבעיה היא שמחנכים לשינון,ולא למחשבה(גם באוניברסיטה)

    מפוכח, 10/04/07 07:44

    ואת זה תמיר מנסה לשנות. הלוואי שתצליח.

    הגב לתגובה זו

    • אין כמו לימוד בעל פה,מפתח זכרון וכו' בתור בסיס להבנה (ל''ת)

      השיטה החדשה, 10/04/07 08:16

      הגב לתגובה זו

    • צודק ב-100%. למבחנים הגדולים:היסטוריה וספרות למדתי רק בשינון

      תיכוניסט, 10/04/07 08:32

      זה מייאש מתיש קשה ומיותר.

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    נכון, ומה עם חינוך ... ?

    ד''ר ארוין, 10/04/07 07:06

    למה פוחדים אצלנו לחנך ?
    למה אין אף אחד שמחנך נגד מועדוני לילה ?
    למה אף אחד (הורים ומורים) לא מחנך בעד בית כנסת ובעד לימוד התורה ?

    מישהו דיבר נגד הצפייה בטלויזיה ?
    מישהו עודד כיבוד הורים ?

    למה יש תחושה שהכל מותר ?
    למה נדמה שלא חייבים פה שום דבר ?

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    יפה, אבל ניסחפת במשפט האחרון, אל נא תפגע בקונצנזוס (ל''ת)

    @#@, 10/04/07 06:50

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    ונחוץ ידע בסיסי - כתיב נכון. עוד רגע יגיעו לחדרי המורים

    לימוד אמיתי, 10/04/07 06:35

    אם לא כבר כיום, מורים שכתיב נכון לא היה מקצוע שהם עצמם למדו אותו.
    כך ינחילו לתלמידיהם מסורת של שגיאות כתיב.
    את מעט הידע ואת יכולת החשיבה שתתפתח פלאים... לפי התכנון החדש, לא יוכלו להבין או להבהיר, בגלל שגיאות הכתיב.
    צודקת השרה במידה רבה שיש מצב רע מאד של יכולת החשיבה ואכן צריך להקדיש לכך, אך אפשר להקדיש לכך תשומת לב ולאו דוקא שעות לימוד.
    אותו החומר ניתן ללמד בצורה אינטליגנטית המפתחת חשיבה.
    אין צורך להקדיש לכך שעות לימוד - לחשוב-.. על חשבון רכישת הידע.

    הירידה על תמיר גורמת בוודאי נחת, אך היא לא יצרה את המצב הנורא הזה, היא ירשה אותו. במשך שנים ארוכות ושרים רבים לא מצליחים לעשות את המהפך המתבקש - להקטין את כמות מקבלי השכר שלא עושים חינוך פרופר, היינו - פקידים לאין-סוף ומפקחים מזיקים ומקבלי השכר הגבוה במערכת.
    אנדרטות ודינוזאורים בשלטון פקידותי שלא מאפשר לשכבה היחידה העושה במלאכה - המורים, לקבל את המגיע להם.

    המבנים היפים הם המשרדים ולא
    בתי הספר, זה נותן הבנה מה עדיף בעיני המערכת.

    אם לא יחוללו את השינוי המתחייב הזה ולא יקטינו כמות מקבלי שכר שאינם נותנים תמורה יעילה עבורו, לא יוכלו להעביר את התקציבים המתבקשים למען החינוך. לעולם ילך המצב ויחמיר, כי שינוי מהותי לא יצליחו לחולל ללא תקציב עתק.

    מי יתן ויימצא-תימצא שר-ת חינוך שיהיה לו הכוח לדלל את מערכת הפקידות המיותרת וכן הפיקוח, ולהפנות את מרב האנרגיה לטובת המורים והתלמידים.




    הגב לתגובה זו

    • טאוב, מותר לא להסכים?

      אילן בר-מגן, 10/04/07 10:48

      לפי התגובות בטוקבקים שיש פה רואים בדיוק מה הבעיה המרכזית היום ב''עולם הידע'': כל אחד רואה אותו בצורה אחרת.
      אז כן בעולם המערבי היום הזהות הלאומית/דתית/מסורתית וגם ובעיקר השיוך המשפחתי וההיסטורי קטנים. זה קורה בצורה לא מודעת, ככל שהעולם מתקדם והכמות והזמינות של הידע גדלים. זוהי המציאות, ולכן כדי להתמודד עם זה חייבים כלים להתמודדות עם המצב הזה ולא ''לשנן ידע''.

      יתרה מזאת, אני חושב שזה צריך להתרחש בצורה מודעת כחלק מהחלטה במערכות החינוך. עדיף ללמד ילדים איך ללמוד, איך לנתח ואיך לגשת לידע העצום שיש היום, במקום לשנן ידע חלקי ומסויים. עדיף להקנות כלים להבנה בשילוב כלים לרכישת ידע. לשנן ידע מועט שנצבר בעולם, במקום לרכוש כלים בשביל לדעת איך להתמודד עם הכמות האדירה של הידע שנצבר עד היום, זה פשוט ההגדרה לראיית עולם צרה ולשטיפת מוח. את ההחלטה באיזה ידע להתמקד ואם בכלל יכול לעשות רק הבן אדם עצמו, אחרי שהוא טעם קצת מהרבה. ילד שמתעניין במשהו יכנס לאינטרנט ויבדוק. ילד שגרמו לו לשנן משהו שהוא לא רוצה לדעת ביזבז זמן שבו יכל לרכוש מיומנויות, ובנוסף גם ישנא את המנגנון שמכריח אותו וגם ישכח בסוף את מה שהוא שינן.
      וכן, לכל אורך ההיסטוריה שיננו ידע מועט לילדים וזה מה שהוביל להגדרה צרה של לאומים ושיוכים מלאכותיים ובסוף גם למלחמות.

      כשיש כל כך הרבה דרכים להסתכל על העולם, קל לראות היום שפשוט אי אפשר לעשות לדור הבא את העוול של להחליט בשבילו מה חשוב ומה לא, מה עיקר ומה טפל.

      אנחנו פשוט כבר לא תבנית נוף מולדתינו בהגדרה הקלאסית, ואנחנו צריכים להתמודד עם זה.

      (ודרך אגב ילד השומע לראשונה את המונח ''עיקר וטפל'' למשל, יזכור אותו רק אם הוא יבין את ההקשר שלו, ולא אם הוא שינן אותו או אם לימדו אותו איזה רשב''ן אמר אותו לראשונה... וגם זה שאין לי מושג אם כותבים תפל או טפל, כי לא שיננתי אף פעם מילים, לא ממש משנה את המהות של מה שאני כותב.)

      ההבנה והמהות בחיים לא נובעות משינון, האמריקאים שאתה מדבר עליהם יודעים לדקלם דברים, זה עושה אותם בדיוק ההפך מחכמים ומשכילים.

      הגב לתגובה זו

      • אילן - עוד תוצר של בילבול פסבדו אינטלקטואלי

        מיכל, 10/04/07 12:29

        ופוץ מודרניסטי:
        איך - במחילה - ידע התלמיד להבחין במידע ממקור אמין לעומת מידע מסחרי/ מידע מפוברק וכד'?

        בהחלט שיש דרכים שונות להסתכל על העולם ומי אנו - דלי מוח שכמותנו - שנחליט מה עדיף?

        אם אני מעריצה של בריטני ספירס ברור לי שהיא חשובה לאין ערוך מאיזה תרח עבש בשם קופרניקוס, או סבא אינשטיין (מאוד לא מעודכן).

        יומן הנעורים של נינט משתווה לספר הארוך והבלתי קריא - תנ''ך.

        ומי אמר שתרבות יוון הקלאסית עדיפה על משוררי ההיפ הופ? מי בכלל מבין את האודיסאה (בהנחה - אומללה כשלעצמה - שהוא שמע על היצירה ועל טשרניחובסקי המתרגם)?
        המילים קשות, המון מילים - עדיך לקרוא בויקיפידיה.

        אני מציעה ברוח הפסבדו ליבראליזם האומלל שלך לבטל את האוניברסיטאות שמנסיוני האישי דרשו שינון של כמויות עצומות של ידע ורק אחר כך לימדו כלים של ביקורת, ניתוח ומחקר. ההנחה המיושנת של המורים היתה שללא ידע כלשה לא נוכל להשתמש ביכולות החשיבה שלנו. בהחלט מוזר! מה, לא מספיק להקליק על גוגל?

        מי יכול הלחליט שגוגל עדיף על שעות של תרגול במעבדות מחקר? מה - אי אפשר להזריק לעכברים חומרים באינטרנט? אז בשביל מה בכלל צריך אותם? נורא משעמם העניין הזה של ניסוי וטעיה - הרבה יותר פשוט לכתוב שטויות.

        הגב לתגובה זו

        • מיכל, נהניתי מדבריך, שהם לא טפלים ולא תפלים! יישר כח!! (ל''ת)

          עין צופיה, 10/04/07 13:05

          הגב לתגובה זו

        • למיכל

          אילן, 10/04/07 14:59

          התלמיד ידע להבחין במידע ממקור אמין אם ילמדו אותו איך להתייחס למידע.
          ואם מישהי מעריצה את בריטני ספירס זה כי היא מעריצה איזה אייקון תורן במשחק החברתי של הגיל שלה, בעתיד היא לא תעריץ את בריטני ספירס ודומיה, היא תלמד מהניסוי והטעייה הפרטי שלה מה חשוב בחיים.
          אני בטוח שגם את הערצת פעם משהו והיום את לא יודעת למה עשית את זה.
          וכן, האובר שטחיות היום היא תוצר של מערכת חינוך שלא עובדת, לא בגלל הניסיונות להקנות לתלמידים כלים להתמודדות, אלא סתם בגלל שהיא פשוט מערכת גרועה שלא מתפקדת.

          היא גם לא תבין את קופרניקוס ואת איינשטיין זה יגרום לה לאנטיגוניזם. אי אפשר לדחוף דברים בכח.

          עדיף להשקיע בדברים שמפתחים את השכל והרוח, לתת לילדים לנתח דברים פשוטים בהתחלה ואחרי זה מסובכים רק לא לתת להם לשנן. ללמד אותם איך להבין ולהוציא את המיטב ממקור מידע, מה הוא מבין מהספר שהוא קרא או הסרט שהוא הרגע ראה.

          ברור שיצירות ותפיסות שעברו את מבחן הזמן הן ברובם המוחלט יותר חינוכיות מתרבות הפופ של כל תקופה, אבל אי אפשר לדחוף אותם בכוח היום. רק בנגיעות שיעזרו לתלמיד לראות לעומק, למשל יצירות קלאסיות, ולהבין מה הכוח שלהם אל מול ''משוררי ההיפ הופ'' התקופתיים. לשנן לא עוזר פה...

          אני דיברתי על מערכת החינוך בגיל צעיר, באוניברסיטה זה משתנה. תואר ראשון היום הוא גם כן מאוד שטחי כביכול, מהסיבה שאי אפשר ללמוד תחום אחד לעומק ב3 שנים במיוחד כשצריך שוב פעם ללמוד איך בכלל ניגשים לעולם הידע העצום שיש היום בכל תחום.

          אז כן אולי אני מאוד ליבראלי בגישה , אבל אין לי מושג איך הגעת מזה לביטול אוניברסיטאות. העולם מספיק מסובך היום, להניח שלזרוק את הידע עצמו על אנשים והם כבר ידעו מה לעשות איתו ואיך להשתמש בו זו הנחה, לדעתי, לא נכונה.

          הגב לתגובה זו

          • כל הידע וההתפתחות הטכנולוגית של העשורים האחרונים

            אביחי, 10/04/07 18:10

            הוא תוצר של מערכת שלפחות בשלב הראשון (עד לאוניברסיטה) לימדה באמצעות שינון.

            כל התיאוריות הליברליות שנוסו במערכת החינוך בעשור האחרון כשלו.
            אולי עדיף לחזור לגישות מעט יותר שמרניות.

            הגב לתגובה זו

          • חייבים קצת שינון

            א, 10/04/07 19:00

            אבל איך אפשר להבין בלי לשנן? אני מהתלמידים ששנאו שינון. תנו לי להבין וזהו. אבל איך אני יכולה לנתח תהליכים שקורים בעולם מבלי לדעת היסטוריה? בשנת 2000, קצת לפני היציאה מלבנון, היו הרבה שיחות על זה שאי אפשר לנצח במלחמת גרילה ושאפילו הצבא האמריקאי לא הצליח בוויטנאם. אבל איך אני (כנערה בתיכון באותם שנים) יכולה לנתח את ההצהרות האלה מבחינה מדינית אם לא למדתי בכלל מה זה מלחמת וויטנאם?
            יש מיליון דוגמאות כאלה - אני מאוד מאמינה שלהיסטוריה יש נטייה לחזור על עצמה והיכולת שלי לנתח ולהבין מה קורה במדינה, בא מהעובדה שאני יודעת עובדות היסטוריות (ומבינה תהליכים היסטורים - אין אחד בלי השני). כן - שיננתי אותן. אין מה לעשות, הנוער חייב לגדול עם עושר בידע, כי הם לא תראה לו מה קיים בעולם (ידע בהסטוריה, ביולוגיה, פיזיקה, כימיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, מחשבים...), הוא בחיים לא ידע שיש משהו אחר, לא יסתקרן לגביו ולא יחפש אותו בגוגל.

            הגב לתגובה זו

        • ועוד משהו

          אילן, 10/04/07 15:03

          שאלת ''איך - במחילה - ידע התלמיד להבחין במידע ממקור אמין לעומת מידע מסחרי/ מידע מפוברק וכד'?''

          בטוח שלא ע''י שינון וקבלת הכל כמובן מאליו.

          הגב לתגובה זו

        • משוררי ההיפ הופ???

          רוני, 11/04/07 01:47

          הם כותבים זבל, פסולת, קשקוש מלא קללות, אונס ורצח, אז תמשיכי להעריץ אותם ולהשוות אותם לשירה.

          הגב לתגובה זו