• 58.

    תדע כל אם עבריה שגבי הוא הרמטכ''ל-אוי ואבוי... (ל''ת)

    בושה וחרפה, 19/02/07 17:57


    IP: 88.153.34.118דווח על תגובה זו

  • 57.

    רוב מוצק לשמאל בבחירות1992 ? אולי רוב ? אבל מוצק?

    רשר, 17/02/07 19:26

    שכחנו כבר את התנהלות הממשלה - הרוב שנאלצים למצוא במפלגות ''משאל'' כדוגמת ''צומת'' - אולי נדייק קצת בהגדרות ?

    IP: 89.0.4.212דווח על תגובה זו

  • 56.

    גבריאל תחליט מורשת רבין או מורשת הכותל מורשת היהודים או (ל''ת)

    המורשת העמלקית, 17/02/07 13:57


    IP: 85.5.11.112דווח על תגובה זו

  • 55.

    אם אשכנזי יסגל לעצמו את מורשת רבין, גם הוא ייכשל ויתפטר בבושת פנים (ל''ת)

    הרואה את הנולד, 17/02/07 07:30


    IP: 217.132.186.83דווח על תגובה זו

    • לא ניתן לו להכשלף נבעט אותו הרבה יותר מהר מחלוץ (ל''ת)

      מינוי של מנהיג, 17/02/07 19:51


      IP: 85.5.11.112 דווח על תגובה זו

  • 54.

    כָּחוּש-רָזֶה

    תמרה, 17/02/07 07:08

    השיר מוקדש: ליוסי וליונה שחר הוריו של אור זכרונו לברכה, למיכל ולדויד גרוסמן, הוריו של סמ''ר אורי גרוסמן זכרונו לברכה ולכל הורי חיילינו אשר לחמו, חרפו, והקריבו נפשם במלחמה בלבנון. כן מוקדש השיר לשרה ספיר תבל''א, אמא של מעיין ספיר זכרונה לברכה (גלשו לאתר האינטרנט שהקימה שרה לזכרה של מעיין), לכרמלה מנור, אמו של טייס חיל האוויר סרן אורי מנור אשר אמרה: ''שאלו אותי לא פעם: מָה זה יִתֵּן לך, המלחמה הזאת'' ? לי, זה כבר לא יִתֵּן דבר. אבל לרבים מאיתנו יש עוד ילדים המשרתים בשלב כזה או אחר בצבא ואם הצבא לא לומד מטעויות, לא מפיק לקחים ובחיל האוויר לא מסוגלים להודות באחריות – לאן נגיע ?'' ....לעודד רענן: ''....כשאני מספר לאנשים שברצוני לחזור לפורטסמות, לנמל היציאה, וכשאני מנסה לברר שמות, תאריכים ואנשים, שהיו קשורים לאירוע, אני מקבל ''למה לך?'' כתשובה. ''עזוב את זה, מה יצא לך מִזֶה...?''. כן מוקדש השיר לכל שאר האבות והאמהות, אשר בחלומם הגרוע ביותר, לא תיארו לעצמם ולא היו מאמינים כי במדינתנו, מדינה בה גדלנו והתחנכנו ובצבאנו היקר לנו כל-כך, מסוגלים יהיו להוליך אותנו שולל, להתיש אותנו עד-כדי כך, לכזב ולשקר בריות בגבהות לב שכזו ובעַזוּת מצ''ח נחושה. ''כשקיבלנו את תיק החקירה, הרגשנו עלבון נורא ! שמתייחסים אלינו כמו אל ילד מפגר. זאת היתה התחושה. איך אפשר לכתוב תיק חקירה כזה ולחשוב שאנחנו נקבל את הדברים...? רמת החקירה. השפה שבה זה נכתב. השאלות שנשאלו ובעיקר אלו שלא נשאלו. התשובות שהתקבלו וכיצד הסתפקו בהם. זלזול. פשוט זלזול מוחלט ! חושבים שאנו מטומטמים ! הרי גמרנו פה בית ספר. שרתנו בצבא. פשוט עלבון לאינטיליגנציה'' (בינה, אחותו של רס''ר רמי כץ אשר נהרג בחורבן צאלים הראשון).

    כָּחוּש-רָזֶה

    ''לכן כה אמר ה' אלוקים אליהם, הנני-אני, ושפטתי בין-שֶה בִרְיָה ובין שֶה רָזָה'' יחזקאל, ל''ד, כ'

    הם פונים ברחוב אליך ושואלים: ''מה יצא לך מִזֶה...?''
    הופכים אותך, בלית ברירה, לעוד יותר כָּחוּש. רָזֶה.
    דַּל. מוּשְפָּל ועֲרִירִי. חָבוּל. חָבוּט. עָלוּב. נִבְזֶה.
    על שֶלְך... כלום תוותר ? ...הרי הנך יַבְחוּש כָּזֶה ?!

    אבל אתה יודע, כי בעצם, לא נותרה לך בְּרֵירָה
    לחילופין, המציאות, פִּי שבעתיים חֲמוּרָה !
    כל כולך, הנך בינתיים, חַבּוּרָה אחת גְדוֹלָה
    חשרת עבים, בכל דקה, לבוא שֵנִית הֵן עֲלוּלָה !

    הם פוגשים אותך, על אֵם הדרך, בשאלתם:
    ''הגד-נא... מה יצא לך מִזֶה... ?''
    אינך נוכח, כי זה זמן רב, מחוּלְשָה אתה מְזֵה ?
    עזוב את זה... ! תשכח מכך ! מי אתה ? נָבִיא ?! חוֹזֶה ?
    המציאות חֲזָקָה מִמְך ! דוֹן קִישוֹט הִנְך ?! הוֹזֶה ?

    מסביבך, כולם דוברים, אך אין אחד שפיו פוֹצֶה !
    מצפצפים ...על מי ? ...על מה ? - מכנה משותף אחד בלבד אותם חוֹצֶה
    קו תָּחוּם-בָּרוּר, בֵּינְך-בֵּינָם, שרק אמת אחת רוֹצֶה :
    שאף אחד, מן העולם, שוב לחִינָם ושווא יצא !

    נִרְגָשִים, נִיגְשִים בשְבִיל אליך ושואלים: ''אֱמוֹר-נָא, מה יֵצֵא לְך מִזֶה?''
    הופכים אותך, בשאלתם, לעוד יותר פָּחוּס. רָזֶה.
    חֲדַל-אִישִים. עוֹר וגִידִים. דַּך. מָך. יְדוּע חוֹלי. אִיש-מַכְאוֹבוֹת. הַלָזֶה.
    נִקְלֶה. כָּחוּש. מוּתָּש. מוּחְלָש. רָצוּץ. קָצוּץ. ּמָעוּך. נִבְזֶה.
    על שלך, כְּלוּם תוותר ? הִנְך נָחוּש, יַתּוּש כָּזֶה !

    IP: 88.155.4.11דווח על תגובה זו

    • יֵש יָמִים לא גוֹאֵל ולא רֵעַ. יֵש יָמִים כלֵילוֹת אֲפֵלִים.

      רחל, 17/02/07 08:47

      יֵש יָמִים – העוֹלָם מסביביך
      רק סְמָלִים לא תדע שחרם
      יֵש יָמִים ותִפְאֶרֶת שָמֵיך
      רְמוּסָה באָבָק ובְּדָּם.

      יֵש יָמִים - ימי עֶבֶד יָגֵעַ
      עֶבֶד דַּך, מְעוּנֶה הכְּבָלִים.
      יֵש יָמִים לא גוֹאֵל ולא רֵעַ.
      יֵש יָמִים כלֵילוֹת אֲפֵלִים.

      רחל

      כ' אייר, תרפ''ו

      IP: 88.155.4.11 דווח על תגובה זו

  • 53.

    כאלה באב התשס''ו ימותו

    רחל, 17/02/07 06:58

    כאלה באב התשס''ו ימותו

    כאלה בקיץ ימותו,
    אני יודעת זאת,
    חיים יגאו, חיים ירונו
    בריבואות קולות:
    כל הדברים יהיו לפתע
    גלויים למרחוק
    והאדם יבטח באושר
    בהיר נפש כתינוק:
    חידת חיים תהיה מובנת,
    צוקת חיים - קלה.

    כאלה בקיץ ימותו -
    ברכה היא או קללה ?

    רחל
    תל-אביב, תרפ''ו

    IP: 88.155.4.11דווח על תגובה זו

  • 52.

    שְתִיקָה

    תמרה, 17/02/07 06:55

    שְתִיקָה

    ''ביודענו שאין מקום בארץ לכאב שלנו ואנו מושבעים להגיד ולדרוש – אמרנו קץ לשתיקה ולוּ במחיר מאבק שיכתוש אותנו, הקורבנות החיים, ואף במחיר קטיעת ההשתייכות לאותה חברה, שקיומה ידרוש שתתלכד נגדנו ותגן על תדמיתה של המדינה. הרי כאן, כמו בשואה, מאחורי כל דלת מאמינים שהמכה תדלג ותנחת על אחרים , ולא פורצים החוּצה לעצור אותה. השואה כתשלובת של ההשתקה וההכחשה שבה אלינו על כל תיסמונותיה''. נעמי אונגר, אמו של ניצן זיכרונו לברכה, אשר נהרג מכדור תועה במהלך תרגיל בצנחנים, בספרה 'לעצור את הכדור', הוצאת 'מערכות'.

    ''מיום מותו אני נוסעת לבדי וזועקת את שמו בקולי קולות. כל כבישי הארץ מהצפון ועד הדרום שמעו כבר את הזעקה של שמו ושום דבר לא קרה. לפי גודל הזעקה כבר צריך היה לקרות משהו... היום בנוסעי, אני מטה אוזן לקולן של המכוניות. נדמה לי שכל מכונית שניה צועקת. יש לי הרגשה שיבוא הרגע והכבישים לא יבלמו יותר את הזעקות ומישהו יצטרך לשמוע. בינתיים אין בכוחי לעשות דבר. את כל המכתבים כתבתי. החוקים הם שקובעים כרגע. צה''ל יכפה עצמו בדרכו ויעמידנו על המוגמר חוץ מאם יקרה נס חנוכה''.
    שולה מלט זיכרונה לברכה, ''אמא של ילד'', אמו של אמיר מלט זיכרונו לברכה אשר נהרג כתוצאה מ''משחקים'' אותם נהגו ''לשחק'' בבסיס חיל האוויר בחצרים.

    כשבית המִשְפָּט העֶלְיוֹן שוֹתֵק –
    שוּתָּף מָלֵא הוּא לפֶשַע.
    אֶת אֵמוּן העַם בכֵּס הַצֶדֶק
    הוּא שוֹחֵק ומוֹחֵק
    - תְּחִי מַמְלֶכֶת הרֶשַע !

    שְתִיקָה אִילֶמֶת,
    אוֹ שְתִיקָה רוֹעֶמֶת,
    מַשְמָעוּת הִיסְטוֹרִית לָהֶן - אַחַת ויְחִידָה :
    נֶחֱרָץ שוּב גּוֹרָל לשֵבֶט אוֹ חֶסֶד
    שֶל אֵם עִבְרִיָה וּתְּמִימָה.

    IP: 88.155.4.11דווח על תגובה זו

    • שְתִיקָה

      רחל, 17/02/07 08:42

      שְתִיקָה

      זֶה נֵטֶל הַשְּתִיקָה לָאָרֶץ מְדַכְּאֵנִי,
      זוֹ חֶרֶב הַשְּתִיקָה גוֹזְרָה אֶת לְבָבִי.
      אֲנִי עוֹדֶנִּי פֹּה וּמַמְתִּינָה - עוֹדֶנִּי,
      וְדַם שִירַי פָּלוּט עוֹד מַאְדִּים סְבִיבִי.

      הַמָּוֶת הוּא דוֹמֵם, אָכֵן נִדֹּם כּוּלָנוּ
      כְּתוֹם, בְּבוֹא הַיוֹם, הָאֹרַח הַקָּצֵר;
      אַךְ לַחַיִּים יֵש קוֹל וְנִיב לָהֶם, וְלָנוּ
      הֶמְיָה לַנִּיב הַזֶּה וְהֵד צָלוּל וָעֵר.

      הִיא מַקְפִּיאָה אוֹתִי. עִמָּה אֵימַת הַקֶּבֶר
      אֶת פִּיהָ הֶעָקוֹם פּוֹעֶרֶת לִבְלִי חוֹק -
      אֲנִי עוֹדֶנִּי פֹּה - - עוֹדֶנִּי פֹּה - - מֵעֵבֶר - -
      הַכֵּנִי בְּמִילִים ! אַךְ אַל נָא - אַל תִּשְתּוֹק !

      רחל

      IP: 88.155.4.11 דווח על תגובה זו

      • אֲנִי נושֵא עִמִּי אֶת צַעַר הַשְּתִיקָה,

        אורלנד וזהבי, 17/02/07 09:01

        אֲנִי נושֵא עִמִּי

        אֲנִי נושֵא עִמִּי אֶת צַעַר הַשְּתִיקָה,
        אֶת נוף הָאֵלֶם שֶשָרַפְנוּ אָז מִפַּחַד
        הֲלא אָמַרְתְּ אֵלַי, הָעִיר כּל-כָּך רֵיקָה,
        הֲלא אָמַרְתְּ אֵלַי, נִשְתּוק מְעַט בְּיַחַד.

        בְּחַלונִי קָמְלוּ כְּבָר שושַנֵי הַנוחַם
        בְּחַלונִי נִסְתַּם חֲזון הַמֶּרְחָבִים,
        רַק הָרְחובות עוד מְחַיְּיכִים בִּמְלוא הָרוחַב
        אֶל כָּל אֶשְנָב מוּצָּת בְּאור הָעֲרָבִים.

        בּואִי נֵצֵא שוּב לַחוּצות אותָם הָלַכְנוּ,
        אֶל סַפְסְלֵי הָאֲהוּבִים בְּגַן-הָעִיר,
        אוּלַי נִפְגוש עוד בַּפָּנִים אֲשֶר שָכַחְנוּ,
        אוּלַי נִשְמַע עוד מֵחָדָש אותו הַשִיר.

        בַּחֲלומות הָהֵם עַל הַסָפְסָל הַקַּר
        בַּחֲלומות הָהֵם נַרְדִים אֶת עֲבָרֵנוּ,
        עַד שֶיום אֶחָד, גָּבוהַּ וּמוּכָּר
        יִפּול שוּב בִּנְשִיקות עַל צַּוָוארֵנוּ.


        מילים: יעקב אורלנד
        לחן: דוד זהבי

        IP: 88.155.4.11 דווח על תגובה זו

  • 51.

    ''תדע כל אם עבריה כי הפקידה את בנה בידי מפקדים הראויים לכך''

    אלכס, 16/02/07 21:00

    ''תדע כל אם עבריה כי הפקידה את בנה בידי מפקדים הראויים לכך'' ציווה דוד בן-גוריון את צה''ל בראשית דרכו. אין לי כל צל של ספק כי דן חלוץ איננו נמנה על אותם ''מפקדים הראויים לכך''. הצהרתו היום, ש''אחריות היא לא אשמה'' מורה ומצביעה בבירור על כך כי הוא מפקד כושל וכי אין הוא נמנה על החומר ממנו קרוצים ועשויים ''מפקדים ראויים''.
    מדוע אם השולחת את בנה למלחמה ובנה איננו שב חי מן המלחמה חשה כלפיו רגשי אחריות ורגשי אשמה על מותו והוא (דן חלוץ) אינו חושב (לא כל שכן שאינו חש) שיש באחריות, בפרט למי שכשל כמותו, אף אשמה. צודקת ליאת מהצפון (בתגובתה בכתבת NRG ''אחריות היא לא אשמה'') באומרה לאימהות: ''עכשיו לפחות לא תוכלו לומר שלא ידעתן. מות בנים לא גורם לאף אחד בצבא להתייסר על כשלונו. זה מותר וזה בסדר. איפה הזמנים שבהם מפקדים התייסרו על טעיות קטנות יותר מזו שחלוץ עשה ומפחות הרג ומוות? המוסר מת יחד עם הבנים היקרים''

    IP: 88.153.207.246דווח על תגובה זו

    • הַשְכוֹל הוּא שַפַּעַת… ?

      חיה, 16/02/07 21:14

      הַשְכוֹל הוּא שַפַּעַת… ?

      לֵאָה אוֹמֶרֶת,
      שֶאֲנָשִים חוֹשְבִים,
      כִּי הַשְכוֹל הוּא שַפַּעַת...
      אַך הֵם שֶעָבְרוֹ זאת,
      יוֹדְעִים,
      כִּי אוֹיֵב בְּרִיאוּת האָדָם הוּא לנֶצַח. מִדַעַת.
      במִילוֹן לֹא תִמְצָא הַגְדָרָה מְדוּיֵיקֶת אֲשֶר תַצְלִיחַ לְבַטֵא שְכוֹל
      בְּצוּרָה חוֹתֶכֶת. נוֹקֶבֶת. קוֹלַעַת.
      מַגְמָה רוֹתַחַת. לוֹחֶכֶת.
      פוֹרֶצֶת מראש הַר גַעַש פָּעִיל,
      הטָמוּן בְּגַרְעִין אוֹתָה פְּקַעַת.

      כִּי מָה שֶעוֹשֶה הַשְכוֹל לַנְשָמָה עוֹשָה לגוּף (אוּלַי?) הצַרַעַת
      והֵיעַדְרוּתָה שֶל שִמְחַת-חַיִים, הִנָה, לַבֶטַח,
      חִסָּרוֹן עִיקָרִי, בָּרוּר ובּוֹלֵט, בְּלִי כָּל צֵל שֶל סָפֵק - מִגְרַעַת.
      אִם פַּעַם רוּחֵנוּ הַיְתָה מְכַסָה מֶרְחַבִים אַדִּירִים...
      מֶרְחַקִים כַּבִּירִים מַדְבִּירָה וְגוֹמַעַת...
      הַיוֹם רַק בשְנַת נְדוּדִים, בְּלֵילוֹת טְרוּפִים-קְטוּפִים-רְדוּפִים, מְצְטַיֵינֶת הִיא. בְּגוֹדֶש שוֹפַעַת.

      שוֹרֵף, דוֹאֵב, צוֹרֵב, כּוֹאֵב הוּא הַשְכוֹל, בהֶגְיוֹנוֹ מוּטַב לֹא לַגַעַת !
      גַם דַעֲתּוֹ, מרָצוֹן אוֹ מבְּלִי... בְּרוּחֵנוּ פוּגַעַת... אוֹתָה מְשַגַעַת...
      כָּל הִרְהוּר בּוֹ אֶת תָּאֵי זִיכְרוֹנֵנוּ, חוּט מַחְשָבְתנוּ, קוֹרַעַת. שוֹסַעַת. קוֹטַעַת. פּוֹצַעַת. גוֹדַעַת.
      שְמָמָה שֶל דְמָמָה. שִבְרוֹן לֵב. אֲדָמָה נֹכְרִיָה. אַכְזָרִיָה. רָעָה ומְרוּשַעַת.

      יִש בּוֹ בַּשְכוֹל, לְדַאֲבוֹננוּ הַרַב, סַבְלָנוּת מְעוּרְעֶרֶת, פוֹקַעַת
      קוֹצֶר-רוּחַ מַדְהִים הַגוֹרֵם לאָדָם אִי-שֶקֶט מַתְמִיד וְחוֹסֵר-נֶצַח בְּנַחַת.
      לִמְצוֹא מְנוּחָה לַנְשָמָה... כְּמוֹ לְחַפֵּש מַחַט בְּעֲרֵמַת שַחַת,
      בִּפְרָט כַּאֲשֶר נִזְכָּרִים כִּי מְדוּבָּר בְּרַשְלָנוּת נוֹרָאָה. אֲיוּמָּה וְעִיקֶשֶת.
      נִמְנַעַת! פּוֹשַעַת!
      מְאוּפְיינֶת עַל יְדֵי ''סְמוֹך עלי!'', אֲדִישוּת תְהוֹמִית מְקוֹמֶמֶת,
      תַּרְבּוּת חֶבְרָתִית יְרוּדָה, פְּסוּלָה וקְלוֹקֶלֶת, מְלוּוה בְּחוֹסֶר בָּרוּר שֶל מִשְמַעַת,
      וקְצִינִים אֲשֶר בִּמְקוֹם לְהִשְתַּמֵש בְּמוֹחַ ושֵכֵל - בַּחֲרוּ ( לָמָה...? מַדוּעַ...? מִשוּם מָה...? )
      לְהַפְעִיל רַק ראש דְלַעַת.

      אַך מָה שֶלֵאָה לֹא אָמְרָה וְהִיא הֵיטֵב זֹאת יוֹדַעַת...
      הוּא שֶכְּשֶהַעַיִּן בוֹכָה וְשוֹטֶפֶת, נוֹטֶפֶת, מוּצֶפֶת, קוֹלַחַת,
      הִיא נִזְכֶּרֶת, בְּלֵית כָּל בְּרֵירֶה:
      בְּאוֹתָה הֶפְקֵרוּת נוֹרָאָה ! רַשְלָנוּת אֲיוּמָה ! לֹא-מִקְרִית ! תְהוֹמִית ! מְקוֹמֶמֶת ! עִיוֶּורֶת ! עִיקֶשֶת ! קִישַחַת ! נִמְנַעַת ! אֲרוּרָה ופוֹשַעַת !
      אֲשֶר בְּשִמְחַת-יַמֵינוּ פּוֹגַעַת.
      תוֹחֶלֶת חַיֵּינוּ קוֹטַעַת. שוֹסַעַת. קוֹרַעַת. גוֹדַעַת.

      IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

      • רְאִי, אֲדָמָה, כִּי הָיִינוּ בַּזְבְּזָנִים עַד מְאד !

        שאול, 16/02/07 21:32

        רְאִי, אֲדָמָה

        רְאִי, אֲדָמָה, כִּי הָיִינוּ בַּזְבְּזָנִים עַד מְאד !
        בְּחֵיקֵךְ, מְלוֹן-בְּרָכָה, מְעוֹן סֵתֶר, זֶרַע טָמַנּוּ... לא עוֹד
        פְּנִינֵי זְגוּגִיוֹת שֶל כּוּסֶּמֶת, זֶרַע חִטָּה כְּבֵדָה,
        גַּרְגֵּר שְעוֹרָה, חֲתוּל כֶּתֶם, שִיבּוֹלֶת-שוּעָל חֲרֵדָה.

        רְאִי, אֲדָמָה, כִּי הָיִינוּ בַּזְבְּזָנִים עַד מְאד :
        פִּרְחֵי פְרָחִים בָּךְ טָמַנּוּ רַעֲנַנִּים וּבְהוֹד,
        אֲשֶר נְשָקָתַם הַשֶּמֶש מִנְּשִיקָתָה רִאשוֹנָה,
        מַצְנִיעַ חֵן עִם יְפֵה קֶלַח, קְטוֹרֶת כּוֹסוֹ נְכוֹנָה.
        וְעַד שֶיָדְעוּ צָהֳרַיִם בְּעֶצֶם הַצַּעַר הַתָּם,
        וּבְטֶרֶם רָווּ טַל שֶל בּוֹקֶר בַּחֲלוֹמוֹת-אוֹר נִבְטָם.

        הֵא לָך הַטּוֹבִים בְּבָנֵינוּ, נוֹעַר טְהוֹר חֲלוֹמוֹת,
        בָּרֵי לֵב, נְקִיֵּי כַפַּיִם, טֶרֶם חֶלְאַת אֲדָמוֹת,
        וְאֶרֶג יוֹמָם עוֹדוֹ שֶתִי, אֶרֶג תִּקְווֹת יוֹם יָבוֹא,
        אֵין לָנוּ טוֹבִים מִכָּל אֵלֶּה. אַתְּ הֲרָאִית ? וְאֵיפה ?

        וְאַתְּ תְּכַסִּי עַל כָּל אֵלֶּה. יַעַל הַצֶּמַח בְּעִתוֹ !
        מֵאָה שְעָרִים הוֹד וָכוֹחַ, קוֹדֶש לְעַם מְכוֹרָתוֹ !
        בָּרוּך קָרְבָּנָם בְּסוֹד מָוֶת, כּוֹפֶר חַיֵינוּ בְּהוֹד...
        רְאִי, אֲדָמָה, כִּי הָיִינוּ בַּזְבְּזָנִים עַד מְאד !

        שאול טשרניחובסקי

        תל-אביב, 3.9.1938



        IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

        • וְיָדַעְתָ כי-עֵת לִגְעוֹת היא כְשוֹר עָקוּד על הַמַּעֲרָכָה -

          חיים, 16/02/07 22:21

          ''...וְאֶל מִחוּץ לָעִיר תֵצֵא וּבָאתָ אֶל בֵית-הָעוֹלָם,
          וְאַל-יִרְאֲך אִיש וִיחִידִי תָבוֹא שָמָה,
          וּפָקַדְתָ קִבְרוֹת הַקְדוֹשִים לְמִקְטַנָם וְעַד-גְדוֹלָם,
          ונִיצַבְתָ עַל עֲפָרָם התָחוּח וְהִשְלַטְתִי עָלֶיך דְמָמָה.
          ולְבָבְך יִמַק בְך מעצֶר כְאֵב וכְלִימָה -
          וְעָצַרְתִי את-עֵינֶיך ולא-תִהְיֶה דִמְעָה,
          וְיָדַעְתָ כי-עֵת לִגְעוֹת היא כְשוֹר עָקוּד על הַמַּעֲרָכָה -
          וְהִקְשַחְתִי את-לְבָבְך ולא-תָבוֹא אֲּנָחָה.
          הִנֵה עֶגְלֵי הטִיבְחָה, הִנֵה הֵם שוֹכְבִים כוּלָם -
          אִם יש שִילוּמִים לְמוֹתָם - אֱמוֹר, בַמֶה יְשוּלָם ?
          סִילְחוּ לי, עֲלוּבֵי עוֹלָם, אֱלוֹהֵיכֶם עָנִי כְּמוֹתְכֶם,
          עָנִי הוא בְחַיֵיכֶם וְקַל-וָחוֹמֶר בְמוֹתְכֶם,
          כי תָבוֹאוּ מָחָר על-שְכַרְכֶם וּדְפַקְתֶם על-דְלָתָי -
          אֶפְתְחָה לכם, בוֹאוּ ורְאוּ: יָרַדְתִי מִנְכָסָי !
          וְצַר לי עֲלֵיכֶם, בָּנַי, וְלִבִּי לִבִּי עֲלֵיכֶם:
          חַלְלֵיכֶם - חַלְלֵי חִינָם, וְגָם-אֲנִי וְגָם-אַתֶם
          לא-יָדַעְנוּ לָמָה מַתֶם וְעַל-מִי וְעַל-מָה מַתֶם,
          וְאֵין טַעַם לְמוֹתְכֶם כְּמוֹ אֵין טַעַם לחַיֵיכֶם.
          ושְכִינָה מָה אוֹמֶרֶת ? - הִיא תִכְבוֹש בֶעָנָן רֹאשָה
          וּמֵעוֹצֶר כְּאֵב וכְּלִימָה פוֹרֶשֶת וּבוֹשָה...
          וְגַם-אֲנִי בַלַיְלָה בַלַיְלָה אֵרֵד על-הַקְבָרִים,
          אֶעֱמוֹד אַבִיט אֶל-הַחֲלָלִים וְאֵבוֹש בַמִיסְתָרִים -
          וְאוּלָם, חַי אֲנִי, נְאוּם יי, אִם-אוֹרִיד דִמְעָה.
          וגָדוֹל הכְּאֵב מְאֹד וּגְדוֹלָה מְאֹד הַכְּלִימָה -
          וּמָה-מִשְנֵיהֶם גָדוֹל ? - אֱמוֹר אַתָה, בֶן-אָדָם !
          אוֹ טוֹב מִזֶה - שְתוֹק ! וְדוּמָם הֱיֵה עֵדִי,
          כִּי מְצָאתַנִי בִקְלוֹנִי וַתִרְאֵנִי בְּיוֹם אֵידִי.
          וּבְשוּבְך אֶל בְנֵי עַמְך - אַל-תָשוּב אֲלֵיהֶם רֵיקָם,
          כִּי מוּסָר כְּלִימָתִי תִשָא והוֹרַדְתוֹ על-קֳדְקֳדָם,
          וּמִכְאֵבִי תִקַח עִמְך והֲשֵבוֹתוֹ אל חֵיקָם''.

          חיים נחמן ביאליק, בעיר הַהֲרֵיגָה
          תמוז-תשרי, תרס''ד

          IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

  • 50.

    מהן טעויות ''סבירות'' ומהן טעויות בלתי-סבירות ? ? ? (עפ''י דן חלוץ)

    אלכס, 16/02/07 20:32

    ''אנחנו חייבים להיות סובלניים גם לטעויות, בתנאי שהן סבירות...'' אומר הרמטכ''ל היוצא, דן חלוץ. מה פירושה של המלה ''סבירות'' בעיני דן חלוץ ועפ''י השקפתו ? ? ? האם טעות אשר קיפדה חיי-אדם, טעות שגרמה למות סתם, מות שווא, מות חינם של חייל או חיילת היא טעות ''סבירה'' ? ? ? (מוות, אם חלוץ לא לקח זאת בחשבון, הנו בלתי-הפיך). מה הקשר של טעויות ''סבירות'' בהתייחסן לביצוע ולתנהלות שלומיאלית, רשלנית, הרת אסון של אלו אשר אחראיים (כבני-אדם, כקצינים, כמפקדים) למהלך (צבאי- אך גם מדיני ופוליטי) אולם מתנערים מאחריותם זו ולא לוקחים או נוטלים טיפת אחריות אישית, שילוחית או אחרת על עצמם ? דן חלוץ נתן את תשובתו הנבובה, הרדודה, הריקה מכל תוכן משמעותי בהצהרתו ש''אחריות אינה אשמה''. על אמירה שכזאת אי-אפשר אפילו להתדיין או להתווכח עם קצין או עם אדם (לא כל שכן עם רמטכ''ל). הוא יהא תמיד צודק (אך לא חכם). הטוען, מצהיר או אומר זאת לוקה באופן בסיסי, מהותי ויסודי במצפונו ובמבנה אופיו ואישיותו כאדם וודאי וודאי שאיננו ראוי או מתאים לשמש ולהיות מפקד. צודקת ליאת מהצפון האומרת לאימהות (בתגובה לאותה הצהרה מטופשת וחסרת-אחריות של שחוץ: ''עכשיו לפחות לא תוכלו לומר שלא ידעתן. מות בנים לא גורם לאף אחד בצבא להתייסר על כשלונו. זה מותר וזה בסדר. איפה הזמנים שבהם מפקדים התייסרו על טעיות קטנות יותר מזו שחלוץ עשה ומפחות הרג ומוות ?
    המוסר מת יחד עם הבנים היקרים''. ודוד בן-גוריון, אשר צריך להתהפך בקברו למשמע דבריו של דן שחוץ, לא היה מתאר לעצמו שקיימת בימינו אף אפשרות אחרת לומר את המשפט אותו ציווה על צה''ל בראשית דרכו: ''תדע לה כל אם עבריה כי הפקירה את חיי בנה בידי מפקדים שאינם ראויים''.

    IP: 88.153.207.246דווח על תגובה זו

    • מִסְפֵּד

      משה, 16/02/07 21:18

      מִסְפֵּד

      הַשְכוֹל מִתְהַפֵּך בְּגַנֵּנוּ כְּחֶרֶב.
      פּוֹקְדֵנוּ הַשְכוֹל, בֵּית-אֵם וּבֵית-אָב.
      עִם שַחַר יָצָא נַעֲרֵנוּ – עִם עֶרֶב - -
      בָּא בּוֹקֶר. תַּם יוֹם – הוּא לא שָב.

      הָיָה נַעֲרֵנוּ – עֵץ זַיִת מַכְסִיף,
      הָיָה – צַפְצָפָה חֲלוּמַת הֶעָלִים.
      הָיָה נַעֲרֵנוֹ – אַלּוֹן מַעֲנִיף,
      הָיָה הַתָּמִיר בּדְקָלִים !

      נוֹלַד נַעֲרֵנוּ בְּצֵל הַגִּלְבּוֹעַ.
      רוּחַץ נַעֲרֵנוּ בְּנַחַל חֲרוֹד.
      נַעֲרֵנוּ שֶלָנוֹ הַטּוֹב, הַגָּבוֹהָּ.
      אֲהַבְנוּך עַד צְחוֹק וּדְמָעוֹת !

      הָיָה נַעֲרֵנוּ – שְדֵה פַלְחָה מוֹרֶקֶת.
      הָיָה – עַפְעַפֵּי שַחֲרִית נִקְרָעִים.
      הָיָה – כְּתִפְרַחַת תַּפּוּחַ צוֹחֶקֶת.
      הָיָה הַבָּשוּם בַּפְּקָעִים !

      נִגְמַל נַעֲרֵנוּ לְאוֹר וְלִתְכֵלֶת.
      נוֹעַד נַעֲרֵנוּ לִשְבוֹעַ יָמִים.
      נַעֲרֵנוּ הַגֵּא, נַעֲרֵנוּ בְּרוֹש-יֶלֶד,
      אֵיך זָנַק מוּל חֶרְמֵש הַדָּמִים !

      הָיָה נַעֲרֵנוּ – כְּאוֹרֶן הַחוֹרֶש.
      הָיָה – תְּאֵנָה הַחוֹנֶטֶת פַּגִים.
      הָיָה נַעֲרֵנוּ – הֲדַס סְבוּךְ הַשוֹרֶש.
      הָיָה הלוֹהֵט בַּפְּרָגִים !

      הָיָה נַעֲרֵנוּ – בָּבַת-יִזְרְעֶאל,
      טִיפְּחוּהוּ תְּכוֹל-שַחַק, מָטָר וְשָרָב.
      לְפּוֹעַל-חַיָּיו עֵמֶק-רֵעַ יִחֵל,
      יִחֵל וּבָטַח. לא לַשָוְוא ! –

      הָיָה נַעֲרֵנוּ – כְּצוּק הַגִּלְבּוֹעַ,
      הָיָה – כִּמְעוּף נְשָרָיו נֶאְדָּר –
      אַמִּיץ וְנוֹעָז וְגָבוֹהָּ-גָבוֹהָּ
      עַד אַחֲרוֹן רְגָעָיו מוּל הַצָּר.

      משה טבנקין.

      IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

      • שאלה אחת בלבד ישאלוך: אם לפני מותך חיית !

        דורי, 16/02/07 21:35

        ...והיה
        בהגיע שעתך ללכת...
        כי תִיפּוֹל ותִיבּוֹל כעַלֶה בשַלֶכֶת
        ולהמשיך לא תוּכַל עוד הלאה...
        תִיקָרֵא לעמוד
        לפני בית-דין של מעלה.

        מוטב שתדע מבעוד יום מה צפוי
        אחרת תעמוד שם בראש חפוי.

        שם לא ישאלוך אם צברת הון רב
        או אם נפלת כגיבור בקרב
        אם צדיק או אם רשע היית
        שאלה אחת בלבד ישאלוך:
        אם לפני מותך
        חיית !

        IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

        • הַחוֹל יִזְכּוֹר אֶת הַגַּלִּים

          נתן ונחצ'ה, 17/02/07 07:04

          הַחוֹל יִזְכּוֹר אֶת הַגַּלִּים

          הַחוֹל יִזְכּוֹר אֶת הַגַּלִּים, אֲבָל לַקֶצֶּף אֵין זוֹכֵר
          זוּלַת הַהֵם, אֲשֶר עָבְרוּ עִם רוּחַ לַיְלָה מְאַחֵר
          מזִיכְרוֹנָם הוֹא לְעוֹלָם לא יִימָחֶה,
          לא יִימָחֶה.

          הַכּל יָשוּב אֶל הַמְצוּלוֹת, זוּלַת הַקֶצֶּף הַלָבָן
          נֵרוֹת הַלַיְלָה דָּעֲכוּ, הַיְדִידוּת, הַאַהֲבָה
          הַנְעוּרִים, שֶבָּאוּ פֶּתַע אֶל סוֹפָם.

          כָּמוֹהוּ גַּם, עַל חוֹף לִבָּם, רַטָט אָז מַשֶהוּ חִיוֵּור,
          וְהֵם רָשְמוּ בְּתוֹך הַחוֹל, כְּשֶהַיָרֵחַ העוֹבֵר
          הֵאִיר פִתְאוֹם, פָּנִים זָרוֹת וּשְחוֹק רָפֶה.

          הַכּל יָשוּב אֶל הַמְצוּלוֹת, זוּלַת הַקֶצֶּף הַלָבָן
          נֵרוֹת הַלַיְלָה דָּעֲכוּ, הַיְדִידוּת, הַאַהֲבָה
          הַנְעוּרִים, שֶבָּאוּ פֶּתַע אֶל סוֹפָם.

          היו שָם קוֹנְכִיּוֹת רֵיקוֹת, שֶנַהֲמוּ קִינָה שֶל יָם,
          ובֵּית עָלְמִין עַל הַגְבָעוֹת
          וְשְנַיִים שֶחָלְפוּ דוּמָם
          בֵּין החָצָב וְהַקְבָרִים וְהַשִקְמָה.

          הַכּל יָשוּב אֶל הַמְצוּלוֹת, זוּלַת הַקֶצֶּף הַלָבָן
          נֵרוֹת הַלַיְלָה דָּעֲכוּ, הַיְדִידוּת, הַאַהֲבָה
          הַנְעוּרִים, שֶבָּאוּ פֶּתַע אֶל סוֹפָם.

          מילים: נתן יונתן
          לחן: נחום היימן

          IP: 88.155.4.11 דווח על תגובה זו

  • 49.

    חדל בירבורים ברשת

    קצין קשר, 16/02/07 19:02

    תנו לרמטכ''ל לעבוד בשקט. תפסיקו להלל כדי שלא תזדרזו להשמיץ.

    IP: 217.132.220.91דווח על תגובה זו

  • 48.

    דרך רבין היחידה שאני מכיר זה כביש ירושלים ת''א (ל''ת)

    רבין, 16/02/07 18:40


    IP: 89.138.224.195דווח על תגובה זו

    • כביש 6

      יש עתיד, 18/02/07 21:41

      שמעת על ''חוצה ישראל''?

      IP: 88.152.19.168 דווח על תגובה זו

  • 47.

    ידידי, הכל נובע ממצב המנהיגות הלאומית

    עמיחי, 16/02/07 18:31

    בוא נשים את הצבא בצד. הוא יעשה את מה שיגידו לו על הצד הטוב ביותר שהוא יכול, אני מקווה. הבעיה היא שהצבא הפך כבר מזמן לצעצוע שחוק בידי פוליטיקאים עלובים. לשרת תחזוקה של השטחים, שם נשחקו יכולותיו וערכיו עד דק. כיבוי שריפות (בכח ובמחיר יקר) תפש את מקומה של יוזמה מדינית. השימוש בצבא (בפועל או כאיום) הפך לרגל המרכזית והיחידה של גישה מדינית-בטחונית כושלת של המנהיגות בישראל מאז רצח רבין. מהמערבולת הערכית והבטחונית אליה נקלעה ישראל מתחייב חילוץ הצבא מתפקידי השיטור הכרוניים בהם הוא משמש, מוקדם ככל האפשר.
    מתחייבת מדיניות חוץ-בטחון לאומית הכוללת טווית רשת של הידברות מדינית וקשרים מבוססי אינטרסים פרטניים עם כל אלה משכנינו שניתן להידבר עמם (כולל סוריה).
    מתחייבת חזרה לאתוס של מדינה הפועלת עפ''י אמות המידה המוסריות הגבוהות ביותר. אותן אמות מידה וערכים נעלים ואוניברסלים של צדק, מוסר, אנושיות, ושיוויון שהביאו לעולם נביאי ישראל. זה המסר, הערך המכונן, בסיס הקיום המשותף לכולנו ועליו ורק עליו יש להילחם.
    מתחייבת מכך הסדרה מהירה של הסכסוך ביהודה ושומרון תוך ויתורים ופשרות יצירתיות (למשל השארת המתנחלים כאזרחי המדינה הפלסטינית).

    IP: 89.0.210.45דווח על תגובה זו

    • כתוב יפה אבל מתאים לשכנים שויצרים ונורבגים

      יוספוס, 16/02/07 19:33

      לו היו לנו שכנים אירים, שמקס מודיעים איזה פאב הם הולכים לפוצץ עוד 20 דק מילא.

      מה לעשות שהשכנים שלנו רצחניים,
      צדק, מוסר, אנושיות, ושיוויון הם שפה שלא מובנת במזה''ת, ע''ע עירק.

      ולכן אין ברירה אלא לנהוג ברומא כרומאי.

      לו מי שמשלך קאסם משכונת מגורים היה יודע כי פגזי 155 מ''מ יחריבו את אותה שכונה היה שוקל פעמים את מעשיו, וכך גם תושבי השכונה.


      IP: 89.0.202.125 דווח על תגובה זו

  • 46.

    ארני מאוד מקווה שלא נלך שוב בדרך רבין כי היא הובילה אותנו לתהום פעם (ל''ת)

    אחת..., 16/02/07 18:28


    IP: 84.229.85.223דווח על תגובה זו

  • 45.

    רק לא דרך רבין

    ארז, 16/02/07 18:21

    שהכניס פוליטיקה לצבא - ובניגוד לקודמיו, עשה זאת בבוטות.
    רק לא רבין, שהורה למפקדי הצבא ''להחליף דיסקט'' ולהתעלם מהמציאות.
    רק לא רבין, שהקים את מדינת הטרור הפלסטינית ונתן לה לגיטימציה בינלאומית.
    רק לא רבין.

    IP: 83.130.16.92דווח על תגובה זו

    • רק לא רבין. רק מה כן?

      בן, 16/02/07 18:56

      הפתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני יהיה מבוסס על פשרה כזאת או אחרת עם מנהיגות פלסטינית נבחרת כזאת או אחרת. אולי לא יקראו לזה אוסלו ורבין בטח לא יהיה שם לדאבון הלב. רבין לא השלים את דרכו ואיש לא יכול לדעת איך היה מתנהל בהמשך הקדנציה שלו. לי ברור שהוא היה זוכה, בבחירות אבל בהפרש קטן יותר מאשר ב-92. ההסכם הזה חיוני ודחוף לקיומנו יותר מכל טקטיקה צבאית כזאת או אחרת.

      IP: 89.0.210.45 דווח על תגובה זו

      • פתרון - כן

        ארז, 17/02/07 03:10

        אבל רק אחרי הכרעה צבאית, ברורה ומוחצת, שלא תוכל להתפרש בשום צורה אחרת.
        אם יש מקום לפשרה (ואני מדגיש, אם) הרי שאינה עם מחבלים ורוצחים, אלא עם מי שבאמת מוכן לפשרה, פשרה אמיתית וסיום הסכסוך.
        וזו היתה טעותו של רבין, וטעותם של ממשיכיו, שהביאו לכאן את הטרור הפלסטיני והיום ממשיכים לתמוך בו - ולו רק כדי שלא להודות בטעותם, שלא לומר בפשעם.
        הרוצה שלום ייכון למלחמה, אומר הפתגם העתיק - והוא נכון גם היום.
        אם אתה חפץ שלום, שלום אמיתי, שאינו רק חתיכת נייר ו''פוטו-אופ'', הרי שעליך להכניע את אויבך, להבהיר לו כי עליו לשלם את המחיר על פשעיו ולהבהיר לו שלא יוכל לנצח אותנו, לא היום ולא בשום יום זמן בעתיד.
        רק אז ייכון שלום. נוכל להשיג שלום רק אם קודם לכן נבטיח את בטחוננו.
        השלום לא יביא בטחון (כמו שלמדנו בעשור וחצי האחרון). הביטחון יביא שלום.

        IP: 83.130.16.92 דווח על תגובה זו

  • 44.

    ככה לא בונים צבא

    גיא, 16/02/07 17:45

    ככה לא בונים צבא כפי שעשו בשנים האחרונות
    הכתב צודק

    IP: 80.230.163.97דווח על תגובה זו

    • כשצה''ל מודיע ש''סיבות המחדל ייתכן ולא ייוודעו לעולם...''

      בנימין, 16/02/07 20:35

      כשצה''ל מודיע ש''סיבות המחדל ייתכן ולא ייוודעו לעולם...''

      כשצה''ל מודיע ש''סיבות המחדל ייתכן ולא ייוודעו לעולם...''
      אתה יכול להיות סָמוּך ובטוח
      שהטאטוא הפעם יהא סופי. יסודי. חיובי. גמור. מוחלט ומושלם !
      מריחה, לא בדיחה, עם סימן קריאת חֶלֶם גָדוֹל וְחוֹלָם !
      בצה''ל מוליכים שוֹלָל ב100%- הצלחה (כמעט) את כולם.

      כי כשבצה''ל מודיעים ש...
      ''נסיבות המחדל ייתכן ולא ייוודעו לעולם...''
      יודע אתה גם, מה חושבים עליך, האזרח הקטן
      אתה החוּשָם, התֶּרַח, הפֶּתִּי, ההֶדְיוֹט או הַלֶמֶך
      או אתם: הקָשִיש, היָשִיש והנער התָּם
      צה''ל עשה את שֶלוֹ: הִתְרַשֵל... קָבַר וחָתַם.
      ''נערים נפלאים וטובים היו... מה גדולה ויפה הייתה שעתם!''

      אולם אתה ההֶלֶך, העומד מן הצד
      האָדִיש הרָגִיש, האֱוִויל המַחֲרִיש, הנָתִין המתִּיש, האָטוּם המַשְרִיש
      הצַבָּר המַמְחִיש, הגַדָּא הבִּיש, המַמְתִּין לתַּרְחִיש: הבּוֹאֵש ! המַבְאִיש ! המֵבִיש !
      הנִבְעָר, הנִרְגַּן או המְנוּמְנָם
      טוב תעשה אם תתעורר יום אחד,
      טרם שדברים סוף-סוף יגעו בך גם.
      תשמיע דבריך באופן בָּרוּר.
      לא כמו דוֹבֵר צה''ל: בְּטוֹן מְעוּרְפָּל, מְעוּמְעָם, מְגוּמְגָם.
      אָכֵן חָצִיר. עם לְבָדָד יִשְכּוֹן. סְגוּלָה הוּא.
      אֵין כָּל סִימָן בּוֹ לְדוֹפִי או פְּגָם.
      חייל ! אזרח ! זכור !
      כשבצה''ל מודיעים ש''סיבות המחדל לא ייוודעו לעולם...''
      אתה יכול להיות סָמוּך ובטוח שהטאטוא הפעם יהיה סופי.
      יסודי. חיובי. גמור. מוּחְלָט ומוּשְלָם !
      צה''ל השלים את מלאכתו... הִתְרַשֵל, קָבַר וחָתַם.
      ...וכמו להוסיף חטא על פשע
      מנסים הם בצה''ל להפוך גם אותך למטומטם ! ! !
      תם אך לא נשלם.

      IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

      • ''מַעֲשֶה חָרִיג''

        בנימין, 16/02/07 21:16

        ''מַעֲשֶה חָרִיג''

        כשדובר צה''ל טוען שהמַעֲשֶה הוא ''חָרִיג''
        אתה יוֹדֵעַ... שלְפָחוֹת עבוּרוֹ... הדִיבּוּר רק הָגִיג
        WISHFUL THINKING שאין עמו שֶמֶץ קוּרְטוֹב של אֱמֶת
        דוֹבֵר צה''ל... מוכן להוסיף... רק פֶּשַע על חֵטְא !

        דוֹבֵר צה''ל מוכן להוסיף רק פֶּשַע על חֵטְא
        כי יש בדבריו הרבה יותר מאשר בִּיזְיוֹן כְּבוֹד המֵת
        לא הִתְבַּגֵּר, לא השְכִּיל לעלות מכתה א' ל-ב'
        בִּזְכוּתוֹ נתן צה''ל לחִינָם לעַם גֵט !

        דוֹבֵר צה''ל מכזב (לו ולנו) באופן טִבְעִי
        השֶקֶר פשוט הפך לו לאוֹפִי, לטֶבַע שֵנִי
        חשובים לו יותר התדמית, הדרגה, ה''אני''
        מִנְכסיו יָרַד לְגַמְרֵי, הָפַך לאֶבְיוֹן ועָנִי.

        ואילו אַתָּה, הקוֹרְבָּן, האֶזְרָח הקָטָן, אָנָּא הַסְכֵּת והַחְלֵט
        האִם שַאֲנָן מִן הצַד בדְבָרִים רַק תמְשִיך ותַּבֵּט ?
        אוֹ שֶמָא הגִיעָה גַם עֵת לשָנֵס אֶת מוֹתְנֶיך
        לְמַעַן לא יִבְכּוּ... מְאוּחָר מִדַּי... יְדִידיך עֲליך !

        IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

        • צבא אשר אינו מקצועי ואינו מיומן

          אלכס, 16/02/07 21:30

          בין הטענות הראשונות שהושמעו, לאחר מותם של אסף רוזנברג וגיל צוריאנו זיכרונם לברכה, קורבנות אסון כבל המסוק של יחידת חילוץ 669 היתה, כי הם ''לא היו מיומנים מספיק'' (טענה קלה וסימן היכר מובהק של המערכת הצבאית אשר בה הסימפטום והסינדרום של ''הקורבן אשם'' שב תמיד וחוזר. גם, אבל לא רק, משום שהקורבן כבר לא יכול להגן על עצמו). תא''ל (מיל') אמציה חן מי שהיה מפקד מתקן האימונים בצאלים אמר כי ''יש לנו צבא לא מקצועי עם כושר מבצעי לקוי''. על משפט זה מבוסס השיר.

          צבא אשר אינו מקצועי ואינו מיומן

          צבא אשר אינו מקצועי ואיננו מיוּמן
          לא תצילנו שכחה - אף לא יצילוהו פעמיו של הזמן
          לא יצילנו רהב, להג, שחץ, הבל פי מפקדיו
          אשר שכול ויתמות לא עברו, כמו אם ובת, בן ואב.

          לא יצילנו מצ''ח – בתישאול (לא תיחקור) של סִילוּף וזִיוּף הוויה –
          לא יצילנו פצ''ר - בפיברוקה של עוד ראייה
          בזריית חול לעיני הבריות... בטיפוחה של עוד אשלייה...
          בטשטוש, טאטוא, מריחה וטיוח של מציאות וקיום בעייה
          לא יצילוהו קצינים בביסוס ואִימוּת בדייה
          החגיגה צריכה להימשך... קצין בצה''ל חייבת בהחלט להיות חוויה !
          לא יצילנו ''סמוך עלי!'' של כבוד-הוד-עוד רמטכ''ל
          הבא לכסות תחת קצינים (כסת''ח) ולקבור סופית את המחדל...

          צבא שכזה, טוב יעשה, אם לקרב לא יצא -
          כי שואה וחוּרבן ימיט על עצמו ועמו אם ירצה וגם אם לא ירצה
          טוב יעשה אם ישב עם הסבתא בצוותא בכורסא מוּל האח
          יספר לה צ'יזבטים ויפליג בערגה בשבחם של לוחמי הפלמ''ח
          ישוֹרֵר שירי מולדת ויפצח ברינה ב''אם גם ראשנו לא שח''
          ועם פינוקים, פיצוחים ושאר תפנוקים יתיימר להגן על כל זקן, על כל מך ועל דך
          צבא שכזה – חומת מגן לא יהין, לא יוכל לעולם לשמֵש !
          כוחו רק בפיו, אינו יודע פירוש-משמעות: מגל, חנית או חרמש.
          צבא שכזה הוא האויב הגדול ביותר של עצמו – תכניותיו שלו ישבש !
          מקור גאווה וחיים פסק וחדל מזמן כבר להיות –
          מעיין אכזב מתגבר הוא, חרֵב ויבש.
          צבא שכזה: ממורק, מצוחצח, מתחמש, מתחדש
          את עובדת היותו מלך עירום לא יצליח לעד לטשטש
          אֵמוּן הבְּרִיוֹת, צו הדורות, ערבות הדדית, רֵעוּת ואחוות לוחמים – מפקיר הוא ונוטש
          בשדות-קרב להתמודד יוּכל רק בדומינו, דמקה, קלפים או שש-בש.

          כי צבא שכזה, רשלן, טיפש, עלוּב ...ואוי ...כה אומלל
          אין זכות קיום ויישות עצמו כל-כולו הִנוֹ משוּלל !
          עוד טרם יצא לרדוף בשדות צר ואויב יהפוך את עצמו מְקוּלל
          והוא עצם מעצמותינו, בשר מבשרנו, איך וכיצד נהיה כך מְחוּלל ?

          IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

          • ''מִשְחָק מָכוּר!''

            אלכס, 16/02/07 21:51

            נעמי טובים, אמו של אליחי טובים זיכרונו לברכה, לוחם שמשון אשר נהרג בנפילתו לבאר, בשטח אימונים צה''לי מוכרז בנבטים, ארבעים מטר עומקה של הבאר וחמישה (!) מטרים קוטרה, באר אשר הושארה לגמרי פתוחה בשדה, בלתי מגודרת לחלוטין, ללא כל שילוט, בלי כל אמצעי אזהרה, בלי שמץ וטיפת מחשבה או התראה (באר אותה מכנים בצה''ל בשם ''בּוֹר'') אמרה, בסיומו של המשפח הצבאי אשר נערך בבית-הדין הצבאי בקריה ובעקבות פסק הדין המגוחך אשר הוּטַל על הנאשמים ברשלנות אשר גרמה למות אליחי בנה ''משחק מָכוּר!''. על משפט זה מבוסס השיר.

            ''מִשְחָק מָכוּר!''
            הַבֵּן קָבוּר.
            הַלֵב שָבוּר.
            הַכָּל גָמוּר.

            ''מִשְחָק מָכוּר!''
            כָּל-כָּך בָּרוּר.
            חֶשְבּוֹן אָרוּר.
            יָגוֹן אָצוּר.

            ''מִשְחָק מָכוּר!''
            מִשְפָּט עָכוּר.
            הָיָה בָּחוּר...
            מָה שְמוֹ ? זָכוּר ?

            צה''ל הַטוֹבֵל בחֵטְא
            מְכַזֵב בכַחַש לאֱמֶת
            מְבַזֶה זִכְרוֹן הַמֵת
            לא הִשְכִּיל לעֲלוֹת מְכִּתָּה א' לְ ב'.

            אֵין נֶחָמָה !
            אֵין תְחוּשָת נְקָמָה.
            חֶבְרָה אֲטוּמָה
            מִתְפּוֹרֶרֶת... אוּמְלָלָה.

            מִשְחָק. כָּדוּר.
            לִחְיוֹת אָסוּר.
            נֶעֱתָּק דִיבּוּר.
            הַכָּל אָרוּר.

            חֶשְבּוֹן גָמוּר.

            IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

            • מִשְפָּט מָרוּחַ

              דורי, 16/02/07 21:58

              מִשְפָּט מָרוּחַ

              דמותו של אב שכול, אביו של ירון בר-דור, יָשוּב שָפוּף ושחוּח בבית המשפח הצבאי בקריה בתל-אביב, ראשו שָמוּט ונתמך בין ידיו, מאזין למהלך הדיונים והאירועים אשר הובילו לרשלנות הפושעת אשר קיפדה את פתיל חיי בנו ירון וחיי חברו ליחידה ערן, לא משה מנגד עיניי. השיר מוקדש לירון בר-דור ולערן עופר זיכרונם לברכה, חיילי סיירת מטכ''ל אשר התייבשו למוות.

              ''מִשְפָּט מָרוּחַ !''
              דַף שָטוּח
              בֵּן ''מָנוֹחַ''
              הֵיכָן הרוּחַ ?
              (...כי ברוחם הם ציוו לנו את החיים).

              ''מִשְפָּט מָרוּחַ !''
              אָב שָחוּח
              כְּתוֹבֶת. לוּחַ.
              קֵץ בָּטוּחַ.

              ''מִשְפָּט מָרוּחַ !''
              פצ''ר. טִיוּחַ.
              מצ''ח. דו''ח
              חֵץ שָלוּחַ !

              ''מִשְפָּט מָרוּחַ !''
              דִמְעָה, לִחְלוּחַ
              דָּם, קִילוּחַ
              נְגְדַע אָשוּחַ.

              ''מִשְפָּט מָרוּחַ !''
              פֶּצַע פָּתוּח
              נֹאד נָפוּח
              בְּכִי מָלוּחַ.

              ''מִשְפָּט מָרוּח !''
              קְפִיץ מָתוּחַ
              סוֹף בָּטוּחַ
              לֵב שָכוּחַ.

              IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

            • אֱלִיפֶלֶט

              נתן ואלכסנדר, 17/02/07 08:55

              אֱלִיפֶלֶט

              נְזַמֵּר נָא אֶת שִיר אֱלִיפֶלֶט
              וְנַגִּידָה כּוּלָּנוּ בְּקוֹל:
              כַּאֲשֶר עוֹד הָיָה הוּא רַק יֶלֶד,
              כְּבָר הָיָה הוּא בִּיש-גַּדָּא גָדוֹל.
              בּוֹ שְכֵנִים וּשְכֵנוֹת דִּיבְּרוּ דוֹפִי
              וְאָמְרוּ: ''שוּם דָּבָר לא יוֹעִיל –
              אֱלִיפֶלֶט הוּא יֶלֶד בְּלִי אוֹפִי,
              אֵין לוֹ אוֹפִי אֲפִילוּ בְּמִיל....''

              אִם גּוֹזְלִים מִיָּדָיו צַעֲצוּעַ
              הוּא נִשְאָר מְבוּלְבָּל וּמְחַיֵּיך,
              מְחַיֵּיך בִּבְלִי דַּעַת מַדּוּעַ
              וְכֵיצַד, וּבְשֶל מַה זֶה, וְאֵיֵך.

              וְנִדְמֶה כִּי סְבִיבוֹ – זֶה מוּזָר,
              אָז דְּבַר-מָה הִתְרוֹנֵן כּה וָשָר.

              בְּלִי מַדוּעַ וּבְלִי כֵּיצַד
              בְּלִי הֵיכָן וּבְלִי אִיך וְלָמָה,
              בְּלִי לְאָן וּמֵאֵיזֶה צַד,
              בְּלִי מָתַי וּבְּלִי אָן וְכַמָּה.
              כִּי סָּבִיב כְּכִּינוֹר וְחָלִיל
              מַנְגִינָה מְאִירָה מְצַלְצֶלֶת,
              אִם נַסְבִּיר לְךָ – מַה זֶּה יוֹעִיל.
              אֵיזֶה יֶלֶד אַתָּה, אֱלִיפֶלֶט.

              בְּלֵיל קְרָב בִּרְעוֹם אֵש מְזַנֶּקֶת,
              בֵּין אַנְשֵי הַפְּלוּגָה קוֹל עָבַר ;
              הָעֶמְדָּה הַקִּידְמִית מְנוּתֶּקֶת,
              מְלַאי תַחְמוֹשֶת אָזַל בָּהּ מִכְּבָר !
              אָז הִרְגִּיש אֱלִיפֶלֶט, כְּאִילּוּ
              הוּא מוּכְרָח אֶת הַמְּלַאי לְחַדֵּש,
              וְכֵיוָון שֶאֵין אוֹפִי בְּמִיל לוֹ –
              הוּא זָחַל כָּך יָשָר מוּל הָאֵש.

              וּבְשוּבוֹ מְהוּמָם וּפָצוּעַ
              הִתְמוֹטֵט הוּא, כָּרַע וְחִיֵיך,
              הוּא חִיֵּיך בִּבְלִי דַעַת מַדּוּעַ
              וְכֵיצַד וּבְשֶל מָה זֶּה, וְאֵיךְ.
              וּבְלִיבּוֹת חֲבֵרָיו, זֶה מוּזָר,
              אָז דְּבַר-מָה הִתְרוֹנֵן כּה וָשָר.

              בְּלִי מַדוּעַ וּבְלִי כֵּיצַד
              בְּלִי הֵיכָן וּבְלִי אִיך וְלָמָה,
              בְּלִי לְאָן וּמֵאֵיזֶה צַד,
              בְּלִי מָתַי וּבְּלִי אָן וְכַמָּה.
              כִּי סָּבִיב כְּכִּינוֹר וְחָלִיל
              מַנְגִינָה מְאִירָה מְצַלְצֶלֶת,
              אִם נַסְבִּיר לְךָ – מַה זֶּה יוֹעִיל.
              אֵיזֶה יֶלֶד אַתָּה, אֱלִיפֶלֶט.

              וּבַלַּיְלָה חָבוּש קַסְדַּת פֶּלֶד,
              אַט יָרַד הַמַּלְאָךְ גַּבְרִיאֵל
              וְנִיגַּש לִמְרַאֲשוֹת אֱלִיפֶלֶט,
              שֶשָכַב בַּמִּשְלָט עַל הַתֵּל.
              הוּא אָמַר: ''אֱלִיפֶלֶט, אַל פַּחַד,
              אֱלִיפֶלֶט אַל פַּחַד וָחִיל,
              בַּמָּרוֹם לָנוּ יֵש מִמְּךָ נַחַת –
              אַף שֶאֵין לְךָ אוֹפִי בְּמִיל...''.

              זֶהוּ זֶמֶר פָּשוּט גַּם תָּמוּהַּ
              אֵין רֵאשִית לוֹ וְסוֹף וְהֶמְשֵךְ,
              זִיּמַּרְנוּהוּ בְּלִי דַעַת מַדּוּעַ
              וְכֵיצַד וּבְשֶל מַה זֶּה, וְאֵיךְ.

              זִיּמַּרְנוּהוּ סְתָם כָּךְ, זֶה מוּזָר,
              כִּי דְבַר מָה הִתְרוֹנֵן כּה וָשָר.

              בְּלִי מַדוּעַ וּבְלִי כֵּיצַד
              בְּלִי הֵיכָן וּבְלִי אִיך וְלָמָה,
              בְּלִי לְאָן וּמֵאֵיזֶה צַד,
              בְּלִי מָתַי וּבְּלִי אָן וְכַמָּה.
              כִּי סָּבִיב כְּכִּינוֹר וְחָלִיל
              מַנְגִינָה מְאִירָה מְצַלְצֶלֶת,
              אִם נַסְבִּיר לְךָ – מַה זֶּה יוֹעִיל.
              אֵיזֶה יֶלֶד אַתָּה, אֱלִיפֶלֶט.

              מילים: נתן אלתרמן
              לחן: אלכסנדר ארגוב

              IP: 88.155.4.11 דווח על תגובה זו

  • 43.

    נעליים

    ציפ, 16/02/07 16:55

    עוד לא ניכנס לנעליו של קודמו , וכבר מלחיצים אותו , תנו ימי חסד לבן אדם , עלה והצלח , ''גנראל ''

    IP: 212.199.7.74דווח על תגובה זו

  • 42.

    הייתי שוקל להחזיר את הכומתה לראש. כדי שכולם יבינו שאשכנזי הגיע (ל''ת)

    אבא לחייל, 16/02/07 16:47


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 41.

    כל האמון לצה''ל

    ראובן, 16/02/07 16:26

    אומרים שאחרי ירידה, תמיד מגיע עלייה, אני מקווה מאוד שצה''ל מתחיל את עלייתו. כל העם זקוק לצה''ל חזק, מוסרי מלא הקרבה ומסירות.
    במדינה שרוב תושביה הם אוכלי אדם, אנו זקוקים לצה''ל כמקור לגאווה, למפקדים בעלי דוגמה אישית ומשמעת עצמית גבוהה.
    ''אחריי!!!''... מילה פשוטה שמבטאת את המהות הערכית של צה''ל.
    אחריך רב אלוף אשכנזי!!!

    IP: 84.228.10.144דווח על תגובה זו

    • ''הם קיבלו מכתבי אזהרה''

      בנימין, 16/02/07 20:36

      ''הם קיבלו מכתבי אזהרה''

      ''מטילים עליהם (על המפקדים) אחריות שהם לא מסוגלים לעמוד בה. איש מהם לא נותן את הדין על הדרך שבה מעבירים פקודות הקובעות חיים ומוות. הם יודעים שבהיותם טובים ונחוצים במערכת, לא יצטרכו לתת את הדין על אסונות. וזה מנוון את הבלמים הטבעיים שלהם. הם עדים לבריחה מאחריות מלמעלה, מהקצונה הגבוהה. זה החינוך המשמעותי ביותר שהם מקבלים''. נעמי אונגר, בספרה ''לעצור את הכדור'', מערכות.
      ''אני כואבת את מריחת חקירת האסון הזה כי היא תביא לעוד מקרי מוות מיותרים. באיזשהו מקום האמנתי, שיתייחסו לאסון הזה ברצינות. הזעזוע הרי היה אדיר. חצי ממשלה ישבה פה בבית. בכירים מהצבא. הושמעו התבטאויות חמורות, וחברי כנסת זעקו, שאסוּר שאסון כזה יחזור. היום, לאחר כל אסון נוסף, אני שומעת בדיוק אותן התבטאויות והבטחות. המסקנות החפוזות של הוועדה, ההדחות, עיסקות הטיעון – כל אלה יצרו בציבור את התחוּשה, שאסון צאלים ארע בשל טעות-אנוש, לא מוּצְתָה אחריות, לא הופקו לקחים אמיתיים איך להתמודד עם רשלנות פושעת ועם זילזול בחיי אדם. ''ברור היה לי שהם לא בסדר אבל ברור היה יותר שהאחראים האמיתיים לא יושבים אתם על הספסל. היה ברור שהמערכת מגלגלת את האשמה על אנשים בדרגת סרן, כשהבעיות הן ברמת ניהול של תא''ל. כגודל הכאב היה גודל הכעס. אני חושבת שאת עיקר הכעס צברתי כלפי התובעת. עיסקות-הטיעון הרתיחו אותי. איזה מסר מעבירים על-ידי עיסקות אלה לציבור ולצה''ל...?''. איילה, רעייתו של רס''ר רמי כץ זכרונו לברכה אשר נהרג בחורבן צאלים הראשון.

      ...''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
      אך איש אינו לוקח זאת, חלילה, ברצינות יותר מדי חמורה
      באשר להמשך קידומם הצבאי, אין ספק,
      כי לא יחלוף יום והם יקודמו במהרה... ! ! !
      המוות. השכול. היגון. הכעס. הזעם. הסבל. הכאב. עובדה גמורה. חתומה.
      גדשה הכוס. הגיעו מים עד נפש. פקע כיס המרה.
      כלום ''הם קיבלו מכתבי אזהרה'' מתיימר להיות מס-מתק-שפתיים ? קלישאה ? אמירה ?

      ...''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
      לא לחינם פרקליטות המדינה (העורב)
      על הפצ''ר (הזרזיר) שפע הלל ושבחים מרעיפה, מעטירה
      צה''ל ניצח ! ניצלה (בנס?) מדינה !
      לשבט או חסד ייחרץ בעתיד גורלה או דינה ?

      ...''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
      לכל היותר, יגישו שוב כמה הורים שכולים עוד עתירה לבג''ץ, שִגרה של עוד עתירה...
      מנהיגות הצבא עם קציניה לעולם לא מחמירה...
      ערך שמירת החיים צונח. יורד. נופל נפילה חופשית. מדרדר ומוּזל. מתחסל במכירה.
      ''כי במותם הם ציוו לנו את החיים...''. יחרוק תקליט ישן. אך יש צורך להמשיך בשמירה.


      ...''הם קיבלו מכתבי אזהרה'' כמה נכון, כמה כואב וכמה מעצבן ל''ת
      לאפס שואף היום ערך חיי-האדם בצבא
      באוצר מילות צה''ל לא קיים מונח המגדיר בוודאות מַהוּת אחריות אישית
      אך יש במילון מושג המסביר מהי:
      רשלנות פושעת. נמנעת. מיותרת. נמהרת. ארורה. טיפשית.

      ...''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
      מבחינת הצבא, עובדה זו, בהחלט מספיק מרתיעה !
      זורים חול לבריות בעיניים. משלמים מס מתק שפתיים.
      דובר צה''ל מודיע: ''התאונה הבאה תתרחש'' בעוד שעה ? שעתיים ? יומיים ? שבוע ? שבועיים ?

      ...''הם קיבלו מכתבי אזהרה''
      מאין ולאן הולכת את, משתרכת, בכבדות מתנהלת לך, השיירה... ?
      רשימת חללים מתארכת... מלאכה מפרכת... חזיון שווא ? כלום אמנם, אכן, באמת ''אין ברירה'' ?
      זר פרחים. רגבי עפר. אדמה. את חפירה. רב. פסוקי תהילים. אותיות נשמה. ''קדיש''. ''אל מלא רחמים''.
      אב ואם. אח ואחות. מגש כסף. נער. נערה.
      יש שקיבלו מכתבי אזהרה...
      ...יש שעבורם אין כבר דרך חזרה.

      IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

      • שִימוּעַ...

        עמיאל, 17/02/07 07:03

        שִימוּעַ...

        כשאתה קורא בעיתון ...שהפצ''ר יערוך לקָצִין שִימוּעַ...
        יודע הנך... שאתה נמצא (לפחות) במערב הפָרוּע !
        חַיֵי הַבָּנִים, עֲבוּר הקצִינִים, לא היו ואינם בחזקת שַעֲשוּעַ
        עָלֶה תְּאֵנָה... מִן הפצ''ר... פִּתְרוֹן בהחלט רק גָרוּעַ ! ! !

        כי כשאתה שומע, שהפצ''ר יזְמִין, קָצִין לשִימוּעַ
        יודע אתה שבצה''ל מכין לנו (ביסודיות) עוד טִאטוּא !
        מְרִיחָה וטִיוּחַ של עוד עניין ''סוֹדִי'', רָקוּב ונָגוּעַ
        כשלכל ברור, שהסוף גם לבטח, כְּבָר גָלוּי ויָדוּעַ !

        כששומע הנך, שהפצ''ר מְזַמֵן, קָצִין לשִימוּעַ
        קח בחשבון, כי אין זה מִיקְסָם שווא, חִזָּיוֹן רְפָאִים או תַּעְתּוּעַ
        יען כי הפצ''ר יְזַמֵן קָצִין לשִימוּעַ
        רק ואך אם ברצונו להשאיר (באמת ובתמים!) את העסק תָּקוּעַ
        ''טוב שֶהַכֶּלֶב ימשיך לָנוּם את שְנָתוֹ''
        ובלבד שהכל יישאר כה אָדִיש, כה רָדוּם, כה שאנן, כּה רָגוּע,
        קְרוֹב הקוֹרְבָּן לבדו יחוּש: שָסוּע... קָרוּעַ... פָּגוּעַ ...

        ומי שלו כבר לא ישחק המזל
        וזמנו, בעולם זה, תם חִיש מהר ואזל
        יען מת, ככה סתם, מוות בִּיש ואוּמְלָל
        מה גם שלא היה אִיש שלֶקָח הֵפִיק מִן המֶחְדָל
        אנא חייל... אנא...
        אל תשאל... אל תשאל...
        בצה''ל לא הפיקו לקח, לא למדו כלל מן המחדל !

        כלום העלה הפצ''ר בדעתו שאולי הוא עצמו הפושע ?? ?
        שכן, את האמת, אין ספק, (לפחות) הוא לבטח יודע !
        יודע... שומע... מטייח... מורח...
        בצה''ל לצדק מעולם לא היה טַעַם... לא רֵיחַ...

        בסרט הזה, כך דומה, כבר פעם היינו...
        עת כולנו יחדיו, בחדווה, בשמחה ובצוותא, את חיינו חיינו.

        חייל ! אזרח ! זכור !
        כשאתה שוֹמֵע שהפצ''ר עומד לערוך שִימוּעַ...
        דַע לך, כי הגעת אל טַבּוּרוֹ של המַעֲרָב הפָּרוּעַ ! ! !

        IP: 88.155.4.11 דווח על תגובה זו

  • 40.

    ולאק אז יענו עשו ממנו רמטכ''ל בגלל שהוא אשכנזי וסמולני?

    אוהד בית''ר, 16/02/07 16:06

    למה מזרחי וליכודניק זה לא טוב ?
    אז עד מתי אתם הווז-ווזים הסמולנים מרמת אביב ג. תמשיכו לזמבר ולעשוק את המזרחים ואת החיילים המזרחים תכניסו אותם לכלא 6.
    הייד-ביבי רק הוא יציל את המצב...

    IP: 85.64.37.38דווח על תגובה זו

  • 39.

    שום בניהו, רגב או יועצי אחיתופל אחרים לא יעזרו לו אלא דאגה ללוחמים (ל''ת)

    בנזימן, 16/02/07 15:59


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 38.

    להחזיר את המשמעת הגאווה והרצינות לצבא !

    בהצלחה גבי, 16/02/07 15:55

    להפסיק את תופעת ההשתמטות שנעשת היום ללא בעייה .

    IP: 84.108.224.78דווח על תגובה זו

  • 37.

    מנהל מגולני

    גלעד, 16/02/07 15:29

    מדיה שבוחרת מנהלים מגולני בעלי ראיה למרחק של השיח הקרוב
    איזה כישורים יש ללוחם חיר בניהול מערכות?
    הצלחתם לסלק מנהל מוכשר אמין וטוב שכל חטאו שהוא טייס שרבים ניסו ולא הצליחו אז להוציא את התיסכול מחפשים פגמים
    מי שנחשל במלחמה האחרונה זה הצבא הירוק וגולני בראשו

    IP: 84.108.16.168דווח על תגובה זו

  • 36.

    עוד פעם רבין? מה קשור?! (ל''ת)

    די בבקשה, 16/02/07 15:21


    IP: 84.228.146.67דווח על תגובה זו

  • 35.

    מה הקשר לרבין - נמאס כבר לשמוע עליו

    הראל, 16/02/07 15:16

    הבנאדם הזה הכניס אותנו לכל הבוץ שאנחנו טובעים בו עכשיו,
    ולא מפסיקים לבלבל לנו את הביצים עם ה''מורשת'' שלו.

    IP: 89.1.78.236דווח על תגובה זו

    • נרצח, אבל לא מלאך !

      ד''ר ארוין, 16/02/07 15:46

      רבין אמנם נרצח, וחבל, אבל הוא לא היה מלאך, נקודה !

      יבוא היום, והדפים יהיו מלאים בביקורת אמיתית על האיש שהביא לנו את אוסלו.

      כן, זה יהיה פרק נוסף בספר עב הכרס אודות מנהיגים כושלים שעלו לגדולה: רבין, שרון, פרס, ברק, אולמרט, פרץ וכו'

      IP: 80.230.218.56 דווח על תגובה זו

      • רבין לא אשם, פרס פונדק ביילין ושות חטפו אותו לאוסלו (ל''ת)

        ז, 16/02/07 17:50


        IP: 88.152.201.103 דווח על תגובה זו

    • רק לא ''דרך רבין''. היו רמטכ''לים יותר טובים

      שחר ישראלי, 16/02/07 16:18

      ופחות פוליטים ושידעו לנצח במלחמות.

      אני מעדיף את דרכו של דן שומרון, שקט, רגוע, נחוש ואחד שיודע לנצח את הערבים במלחמות ולא רק ''מבין אותם''.

      IP: 69.67.42.18 דווח על תגובה זו

  • 34.

    אין פתרונות קסם - אי אפשר לסמוך על גדרות ומאבטחים, צה''ל צריך לשלוט (ל''ת)

    בשטח הטרור, 16/02/07 15:10


    IP: 89.0.152.176דווח על תגובה זו

  • 33.

    ים המשתמטים מסדיר ומיל, כולל בני רוה''מ, זה תמצית הסיפור וגם סופו/נו (ל''ת)

    יאיר, 16/02/07 15:02


    IP: 132.66.236.46דווח על תגובה זו

    • בניו של רו''המ משתמטים? (ל''ת)

      ש' רצינית וחשוב, 16/02/07 17:28


      IP: 89.138.139.142 דווח על תגובה זו

      • כן (ל''ת)

        תשובה רצינית, 16/02/07 17:50


        IP: 88.152.201.103 דווח על תגובה זו

  • 32.

    כדי לנצח צריך כסף ל

    יעקב, 16/02/07 15:00

    ציוד נגד רקטות ,מיגון השריון ,אימון חיילים.כל הנ''ל במצטבר.
    ללא קיום אחד מהנ''ל לא יהיה שום ניצחון.
    אשכנזי!תרשם לפניך שאם לא כן לא תגיע לסוף הקדנציה.

    IP: 89.138.215.253דווח על תגובה זו

    • אסור לחשוב רק במונחי מלחמת לבנון 2

      יוספוס, 16/02/07 16:40

      הבאת דוגמא מצוינת מדוע צבא תמיד מוכן למלחמה של אתמול, אני מוכן לקבל כי הצבא לא התאמן מספיק וזה מחדל כי סמכו יותר מדי על טכנולוגיה ופחות מדי על האדם שאמור להפעיל אותה.

      בראש ובראשונה חיביים לוודא כי לחיל האויר יש פתרון או לפחות תו''ל ל- S300 שהרוסים ספקו לסוריה ע''פ כמה פרסומים.

      ואולי לעוד כמה מערכות שלא אני ולא אתה מכירים.

      את הכנסת המגון לטנקים, אני מסכים כי עדיף 100 טנקים פחות אבל שהאחרים יהיו ממוגנים גם במיגון אקטיבי וגם יהיו יחסית חדישים.

      לדעתי שורש הרע הוא חוסר התמקצעות של הקצונה הבינונית, האם ראוי שמג''ד או מח''ט או אוגדונר ישרתו שנתים וחצי בתפקיד? האם לא ראוי שיהיו לפחות 5 שנים על מנת שיכירו את הגזרה כמו שצריך, ויראו כמה וכמה תרגילים מערכתיים.

      כך גם לא ישתחררו קצינים בגיל 45 +\- אלא ישרתו את המערכת לפחות עוד 10 שנים, ובסה''כ צריך לשלם פחות פנסיה + שכר למחליפיהם וגם נקבל אוגדונרים ומחטים שמכירים לפני ומלפנים את תפקידם, יכולת כוחותיהם, גזרתם ועוד.

      IP: 89.0.202.125 דווח על תגובה זו

  • 31.

    חתם רבין על הסכם אוסלו ואמר ''יהיה בסדר''..... (ל''ת)

    מאור האומה, 16/02/07 14:55


    IP: 89.1.234.208דווח על תגובה זו

  • 30.

    בחירות 92' התקיימו ב-23 ביוני. (ל''ת)

    ארציאלי הבן, 16/02/07 14:53


    IP: 192.117.117.36דווח על תגובה זו

  • 29.

    הדוגמא המצוינת היא דווקא של איציק מרדכי

    יוספוס, 16/02/07 14:21

    בשנת 1998 אסד האב ניסה לקבל את רמת הגולן ע''י לחץ וסחיטה, תמרונים סמוך לקו המוצבים שלנו ברמה''ג, יאמר לזכותו של איציק מרדכי שהוא גייס מילואים, הזמין חטיבות שריון לרמה''ג כהקדמת אימונים כאשר גדוד מסיים אמון ובמקומו בא גדוד חדש לאימון, היו שחשבו כי יעשה ניסיון לכבוש מוצב או שנים בשביל להפעיל לחץ לקבלת כל רמה''ג. בין אם זו היתה הכוונה או לאו הכוננות והנכונות להלחם מצדנו בטלו את התוכנית כי בניגוד ליום כפור לא היה מקום לכל אלמנט של הפתעה וקביעת עובדות בשטח.

    הדוגמא של רבין ממש לא טובה, רבין לא נתן גבוי לצבא (נתן הנחיה לשבור עצמות ומשהחיילים בצעו את הצו כלשונה הפקיר אותם בידי המערכת המשפטית הצדקנית).

    לרעתו של רבין יאמר שבמקום לתת הנחיה להשליט סדר גם אם צריך להרוג 500 איש ביום כפי שכל צבא היה עושה (ויש אומרים כי בחלקה המצרי של רפיח זה מה שנעשה עם תחילת האינתיפאדה) הוא נתן למאורעות להוביל אותו - זה לא מה שאני מצפה משר בטחון (או שיבקש להעביר את העבודה למשטרה תוך וויתור על כמות מגויסים למג''ב והשלטת סדר ע''י משטרה או שהיה צריך להפעיל את הצבא כמו צבא ולא משטרה, בשום צבא חייל לא אוחז אלה ומרביץ או צועק, אבל אם צריך יורה על מנת להרוג).

    עליו גם נאמר שהתמוטט במלחמת ששת הימים, ואם כל ההילה שמנסים לצור לו בתקשורת הוא הדוגמא למופת בעיני.

    IP: 89.0.202.125דווח על תגובה זו

  • 28.

    אם שיכור ורמטכ'ל מתמוטט סדרתי זה המודל שלך איבדת אותי (ל''ת)

    ורוב העם, 16/02/07 14:13


    IP: 85.5.11.112דווח על תגובה זו

  • 27.

    פרץ לך כבר (ל''ת)

    עצה, 16/02/07 13:59


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 26.

    לא קראתי את הכתבה, אבל דבר אחד אני יודע....

    מעריך אותו, 16/02/07 13:50

    עדיף רמטכ''ל גבר-גבר מגולני על לפלף מח''א, שיושב כל היום מול מסכי פלזמה.

    (ואני אשכנזי...)

    IP: 84.229.144.225דווח על תגובה זו

    • למה הוספת שאתה אשכנזי?כדי להוכיח שאתה יהיר ואידיוט? (ל''ת)

      פסיכולוג, 16/02/07 15:12


      IP: 84.228.166.251 דווח על תגובה זו

  • 25.

    גבי גבר אמיתי, ויהיה רמטכ'ל חזק ווינר

    אלוף במיל', 16/02/07 13:47

    אין מה לעשות, ימנים קטנים צרי מוח שיש להם זמן לירוק את הזבל שלהם באינטרנט: גבי יחזיר אלינו את השפיות, שרבין אולי היה זה שהביא אותה אלינו בפעם הראשונה. אולי משום כך עם רצח רבין הרבה דברים עמדו מלכת, וכעת תבוא התאוששות. הגיע הזמן לקצת אופטימיות ובלי כל הרעל הימני המוכר: ראינו את ראשי הממשלה הימנים ומה הם עשו כאן,חוץ מששרון ששינה את דרכיו ברגע שהבין מה באמת חשוב. כעת הזמן לבנות, ולהפסיק עם הרעל הציני המוכר: זה בודאי לא יקדם את הימין. די אם נזכור את מה שקרה כאן כשביבי עלה לשלטון, אותה אלטרנטיבה עלובה שהימין מנסה להציג עכשיו, כדי להתמלא שמחה שאנשים כמו גבי אשכנזי נכנסים לתמונה.

    IP: 89.0.38.247דווח על תגובה זו

  • 24.

    לא מאמינה לנאומים רק למעשים (ל''ת)

    חלי אורון, 16/02/07 13:46


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 23.

    יישר כוח על הפנינים (ל''ת)

    נילי, 16/02/07 13:45


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 22.

    רבין מר בטחון חסר לנו מאד מאד (ל''ת)

    הרצל, 16/02/07 13:43


    IP: 84.108.158.29דווח על תגובה זו

    • ממש מר ביטחון - כנסו

      מני, 16/02/07 21:45

      מי שהביא לפה רבבות מחבלים ומפגעים מטוניס ובראשם ארכי טרוריסט נחשב למר ביטחון?? מה אתה דפוק?

      IP: 83.229.100.59 דווח על תגובה זו

    • תקרא את ספריו של אורי מילשטיין. (ל''ת)

      רון הכחול, 17/02/07 02:11


      IP: 87.68.186.97 דווח על תגובה זו

  • 21.

    כמי ששרת בזמן שרבין היה רמטכ''ל

    שדגכ, 16/02/07 13:42

    הוא לא נחשב כ''לפיד ההולך לפני המחנה''. נהפוך הוא.
    ה''הישג'' היחיד שנקשר בשמו היה מבצע מלביש.

    לעומת זאת היו מפקדים משכמם ומעלה: עמית, גור, קהלני, ויצמן, פלד, להט....

    IP: 82.81.57.182דווח על תגובה זו

  • 20.

    חסר לנו רבין מר בטחון בדורו , הענק (ל''ת)

    זבוטינסקי, 16/02/07 13:41


    IP: 84.108.158.29דווח על תגובה זו

  • 19.

    כמה סיסמאות נבובות בכתבה אחת!

    אליהו הלוי, 16/02/07 13:25

    אני מקווה שהרמטכ''ל הנכנס ישכיל לחשוב ולעשות קצת יותר מאשר הסיסמאות הנבובות שהכתבים מייחסים לו תחת כל עץ רענן.

    IP: 217.132.179.145דווח על תגובה זו

  • 18.

    בהצלחה לאשכנזי, ההצלחה שלו היא ההצלחה שלנו... (ל''ת)

    מפוכח, 16/02/07 13:10


    IP: 212.117.154.242דווח על תגובה זו

  • 17.

    לא תהיה שום מלחמה הבאה

    ניב המגניב, 16/02/07 13:04

    כנראה ששנה שעברה אנשים הבינו מה זה מלחמה
    כמו שבארופה צרפתים גרמנים חיים בשלום אחרי מלחמות שנהרגו פ מליון אנשים מאשר פה
    אז גם התחילו להבין שמלחמות זה דבר טפשי

    IP: 89.0.206.83דווח על תגובה זו

    • הלוואי אבל... (ל''ת)

      גיל, 16/02/07 16:17


      IP: 217.132.224.233 דווח על תגובה זו

    • ואחרי זה הצרפתים והבריטים הבינו שמלחמה זה רע

      ז, 16/02/07 17:53

      אבל הגרמנים לא הסכימו להבין, והסוף ידוע לכל.

      IP: 88.152.201.103 דווח על תגובה זו

    • הבינו שמלחמות זה דבר טיפשי

      ארז, 16/02/07 18:17

      רק אחרי שגרמניה כבשה את כל אירופה, ורק אחרי שארה''ב ובריה''מ החריבו את גרמניה עד היסוד וחילקו את היבשת ביניהן.
      באירופה הבינו שרק הכוח עובד, ורק הכוח יכול לסיים סכסוכים להביא שלום - ולכן באירופה לא היתה מלחמה כבר 61 שנה, זמן שיא במונחים אירופאיים.

      IP: 83.130.16.92 דווח על תגובה זו

  • 16.

    די, מספיק לשבח ולהלל. לשפוט לפי מעשים!!! (ל''ת)

    אבי, 16/02/07 13:02


    IP: 83.130.167.165דווח על תגובה זו

  • 15.

    צריך שר בטחון חברתי, ועדיף מעדות המזרח! (ל''ת)

    הקשת הדמוקרטית, 16/02/07 13:00


    IP: 83.130.167.165דווח על תגובה זו

    • ושוב יללות המזרחים ,עראק ושעשועים (ל''ת)

      זבוטינסקי, 16/02/07 14:15


      IP: 84.108.158.29 דווח על תגובה זו

      • ז'בוטינסקי לא היה פשיסט!

        פרומיתאוס, 16/02/07 15:27

        ואילו אתה גדלת בבית שבו פעמו לבבות אפלים מחשכת ימי הביניים!מזלך שאינך יודע זאת!!!כמוך יעזבו את העולם מבלי לדעת מהו בן-אנוש!!!

        IP: 84.228.166.251 דווח על תגובה זו

  • 14.

    כתבה לא רצינית

    א-כ, 16/02/07 12:56

    הפעם הטור לא הכי רציני

    IP: 89.0.66.226דווח על תגובה זו

    • צודק. דרך רבין זה גם חיבוק המשתמט אביב גפן?? (ל''ת)

      חמי, 16/02/07 15:05


      IP: 132.66.236.46 דווח על תגובה זו

  • 13.

    מה רבין ? ואיזה רבין ?

    Erez, 16/02/07 12:42

    עוד פעם מורשת האיש שהתמותת נפשית במלחמת ששת הימים. או אולי זה שהביא עלינו את שואת אוסלו ! תניחו לרבין וטוב יעשה אם נשתדל לשכוח אותו כי מעשיו מזכירים לי את ''קורבנות השלום''.

    IP: 88.155.37.102דווח על תגובה זו

    • EREZ - אמנם אתה יודע לחתום באנגלית

      יחיאל, 16/02/07 13:23

      אבל אתה כזה קטן וחדל אישים בשביל שתהיה לך הזכות להקליד את השם של רבין על המקלדת

      IP: 217.132.179.145 דווח על תגובה זו

      • גם אתה חבר בכת? (ל''ת)

        ארז, 16/02/07 18:18


        IP: 83.130.16.92 דווח על תגובה זו

      • הגיע הזמן לחשוף את הגימיק שנקרא רבין

        Erez, 17/02/07 14:09

        צריך אומץ לב ויושר אישי גבוה כדי לחשוף את המיתוס שתפר השמאל לרבין. אתה משתמש במילים גבוהות כמו חדל אישים אבל בשונה מרבין לא הייתי מושפע ממשקאות חריפים ולא מכרתי את ערכי עבור ''פרס נובל לשלום'' שפרט למשפחות רבין ,פרס וערפאת אף אחד מאיתנו לא הרויח מאומה פרט לטרור ועוד טרור. ולך אדון יחיאל היקר אני מצטער על דבר אחד ,רציחתו של רבין ,מענין איך היה נראה ונשמע רבין לאחר שהיה רואה תוצאות אוסלו. ''הישג השלום''

        IP: 82.81.191.150 דווח על תגובה זו

    • מורשת רבין

      בני, 16/02/07 14:56

      מעניין איך היתה נראת המדינה ללא הסכמי אוסלו. הרי כל בר דעת מבין שהשמאל הוציא לימין את הערמונים מהאש. הם הרי לא היו מעיזים לחתום על הסכם כזו למרות שהם מבינים כמו כולנו שאין בלתו.

      IP: 217.132.43.72 דווח על תגובה זו

      • הימין לא היה מעז לחתום...

        ארז, 16/02/07 18:18

        על הסכם שהקים מדינת טרור לצידה של מדינת ישראל והכניס לארץ צבא מחבלים.
        רק השמאל, התומך הנצחי בטרור הערבי, יכול לעשות את זה.

        IP: 83.130.16.92 דווח על תגובה זו

  • 12.

    חבל מאד

    בני, 16/02/07 12:35

    חבל חבל ..הוא ישאר זאב בודד..מול הריקנות של החברה והפוליטיקאים....

    IP: 217.132.189.219דווח על תגובה זו

  • 11.

    רק לא בדרך רבין שנתן להם רובים, והביא

    רמבו, 16/02/07 12:27

    עלינו מעל 1500 רוגים ועשרות אלפי פצועים.

    IP: 88.154.19.211דווח על תגובה זו

  • 10.

    רבין הלך לאוסלו כי האמין שהצבא הוא בלוף

    ולא היה לו, 16/02/07 12:23

    הסופר חיים באר :

    ''אז באתי אל רבין והוא הכניס אותי לחדר העבודה שלו, ואני אמרתי לו שאני מבקש שיסביר לי, אבל לא מה שהוא אומר לאנשים ולא מה שהוא אומר לעיתונות. 'תגיד לי, למה באמת אתה הולך למהלך הזה של אוסלו?', שאלתי אותו, והוא אמר 'תראה, כולם אומרים שהצבא חזק, אבל צה''ל זה לא מה שחושבים. למרות שהדימוי שלו חזק, אני יודע מה זה צה''ל. והיום אם אנחנו הולכים להסכם, אז ההסכם הזה בעצם הוא על פי הדימוי ולא על פי המציאות, וכדאי לעשות את זה עכשיו'''.

    ''הוא השתמש בדוגמה של סוכן ביטוח. לפעמים אתה רואה סוכן ביטוח נוהג בפונטיאק, מתלבש מהודר וסועד במסעדות יקרות, אז אתה חושב שהוא איש עשיר ואתה מוכן לרכוש ממנו ביטוח. זה שהמכונית שאולה והבגדים גנובים זה לא משנה, כי בינתיים עשית איתו עיסקה.''

    IP: 85.64.211.9דווח על תגובה זו

    • הצבא בלוף? כי לשמאלנים אין אמון בעצמם ובמדינה ולכן הם עושים כל כך

      תיכוניסט, 16/02/07 13:45

      הרבה טעויות וגם הם לא לומדים את הלקח.
      מצחיק שהוא אמר את זה.
      אולי בגלל שהוא ידע שהוא שמאלני בראש מדינה, אז אין לישראל סיכוי לנצח במלחמה.

      IP: 85.250.226.161 דווח על תגובה זו

      • רבין הגיע אחרי עשרות שנות ליכוד

        אביחי, 16/02/07 16:48

        אז אם כבר, ההחלשות של צה''ל היא על אחריות הימין.

        IP: 88.152.242.153 דווח על תגובה זו

        • רבין ''רק'' היה רמטכ''ל, רוה''מ, שר ביטחון ושוב רוה''מ

          ולא היה לו שכל, 16/02/07 18:06

          ההחלשות של צה''ל היא אחריות של השמאל. לפחות הימין לא הרע את המצב.
          האינתיפאדה הראשונה - אחריות של רבין.
          אינתי 2 - ברק (גם רמטכ''ל לשעבר).
          תחשוב קצת!

          IP: 85.64.211.9 דווח על תגובה זו

        • רבין הגיע אחרי 15 שנה

          ארז, 16/02/07 18:20

          שברובן היה הימין בשלטון - אבל כבר שכחת שהוא היה שר הביטחון שאיפשר לאינתיפדה הראשונה להתפתח?
          רבין קיבל מדינה במצב טוב, שהצליחה להתגבר על האינתיפדה הדועכת, והכניס אותה לסחרור שנמשך עד היום.
          זו מורשתו.

          IP: 83.130.16.92 דווח על תגובה זו

    • שוב מראה שרבין הגדול בדורו !! (ל''ת)

      אזרח, 16/02/07 14:17


      IP: 84.108.158.29 דווח על תגובה זו

  • 9.

    בילבולי מוח. צה''ל הוגבל ע''י הדרג המדיני. הוא פעל כראוי ! (ל''ת)

    יעקב, 16/02/07 12:04


    IP: 84.229.85.223דווח על תגובה זו

    • צבא אשר אינו מקצועי ואינו מיומן

      אמציה, 16/02/07 21:20

      בין הטענות הראשונות שהושמעו, לאחר מותם של אסף רוזנברג וגיל צוריאנו זיכרונם לברכה, קורבנות אסון כבל המסוק של יחידת חילוץ 669 היתה, כי הם ''לא היו מיומנים מספיק'' (טענה קלה וסימן היכר מובהק של המערכת הצבאית אשר בה הסימפטום והסינדרום של ''הקורבן אשם'' שב תמיד וחוזר. גם, אבל לא רק, משום שהקורבן כבר לא יכול להגן על עצמו). תא''ל (מיל') אמציה חן מי שהיה מפקד מתקן האימונים בצאלים אמר כי ''יש לנו צבא לא מקצועי עם כושר מבצעי לקוי''. על משפט זה מבוסס השיר.

      צבא אשר אינו מקצועי ואינו מיומן

      צבא אשר אינו מקצועי ואיננו מיוּמן
      לא תצילנו שכחה - אף לא יצילוהו פעמיו של הזמן
      לא יצילנו רהב, להג, שחץ, הבל פי מפקדיו
      אשר שכול ויתמות לא עברו, כמו אם ובת, בן ואב.

      לא יצילנו מצ''ח – בתישאול (לא תיחקור) של סִילוּף וזִיוּף הוויה –
      לא יצילנו פצ''ר - בפיברוקה של עוד ראייה
      בזריית חול לעיני הבריות... בטיפוחה של עוד אשלייה...
      בטשטוש, טאטוא, מריחה וטיוח של מציאות וקיום בעייה
      לא יצילוהו קצינים בביסוס ואִימוּת בדייה
      החגיגה צריכה להימשך... קצין בצה''ל חייבת בהחלט להיות חוויה !
      לא יצילנו ''סמוך עלי!'' של כבוד-הוד-עוד רמטכ''ל
      הבא לכסות תחת קצינים (כסת''ח) ולקבור סופית את המחדל...

      צבא שכזה, טוב יעשה, אם לקרב לא יצא -
      כי שואה וחוּרבן ימיט על עצמו ועמו אם ירצה וגם אם לא ירצה
      טוב יעשה אם ישב עם הסבתא בצוותא בכורסא מוּל האח
      יספר לה צ'יזבטים ויפליג בערגה בשבחם של לוחמי הפלמ''ח
      ישוֹרֵר שירי מולדת ויפצח ברינה ב''אם גם ראשנו לא שח''
      ועם פינוקים, פיצוחים ושאר תפנוקים יתיימר להגן על כל זקן, על כל מך ועל דך
      צבא שכזה – חומת מגן לא יהין, לא יוכל לעולם לשמֵש !
      כוחו רק בפיו, אינו יודע פירוש-משמעות: מגל, חנית או חרמש.
      צבא שכזה הוא האויב הגדול ביותר של עצמו – תכניותיו שלו ישבש !
      מקור גאווה וחיים פסק וחדל מזמן כבר להיות –
      מעיין אכזב מתגבר הוא, חרֵב ויבש.
      צבא שכזה: ממורק, מצוחצח, מתחמש, מתחדש
      את עובדת היותו מלך עירום לא יצליח לעד לטשטש
      אֵמוּן הבְּרִיוֹת, צו הדורות, ערבות הדדית, רֵעוּת ואחוות לוחמים – מפקיר הוא ונוטש
      בשדות-קרב להתמודד יוּכל רק בדומינו, דמקה, קלפים או שש-בש.

      כי צבא שכזה, רשלן, טיפש, עלוּב ...ואוי ...כה אומלל
      אין זכות קיום ויישות עצמו כל-כולו הִנוֹ משוּלל !
      עוד טרם יצא לרדוף בשדות צר ואויב יהפוך את עצמו מְקוּלל
      והוא עצם מעצמותינו, בשר מבשרנו, איך וכיצד נהיה כך מְחוּלל ?

      IP: 88.153.207.246 דווח על תגובה זו

  • 8.

    מה ענה רבין כששאלו אותו למה הוא לא שם שכפץ?

    מוטי, 16/02/07 11:59

    שלושה ניחושים...

    IP: 88.152.108.199דווח על תגובה זו

  • 7.

    והחונטה הנוכחית אשכנזי, היא היא מורשת רבין ? (ל''ת)

    המצךיף הלאומי, 16/02/07 11:56


    IP: 84.229.87.192דווח על תגובה זו

  • 6.

    הגיע הזמן לתגמל את חיילי המילואים!

    יואב צור, 16/02/07 11:55

    מיעוט קטן מבצע מילואים,הגיע הזמן לשלם לחיילי המילואים שכר ביחס להקרבה ולסיכון.


    IP: 88.152.115.154דווח על תגובה זו

    • רוצה תלוש לספר? רוצה כרטיס לרכבת? בושה וחרפה צוחקים עלינו (ל''ת)

      מני, 16/02/07 13:11


      IP: 62.90.2.253 דווח על תגובה זו

  • 5.

    גבי ורבין הכירו בימי האינתיפאדה (ל''ת)

    יודע, 16/02/07 11:50


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 4.

    רק לא דרך רבין! רמטכ''ל כושל ורוה''מ כושל

    צדוק, 16/02/07 11:47

    הגיע הזמן להכיר בכך

    IP: 132.64.36.23דווח על תגובה זו

    • ההסכם שיחסית אליו אוסלו יראה כמו פנטזיה של הרב לווינגר עוד לפנינו (ל''ת)

      אחד, 16/02/07 18:44


      IP: 89.0.210.45 דווח על תגובה זו

  • 3.

    רק גבי יכול..... (ל''ת)

    גדי ר''ג, 16/02/07 11:36


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

  • 2.

    בפעם הבאה אני לא בא! מספיק להיות פראייר (ל''ת)

    חי מילואימניק, 16/02/07 11:28


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו

    • גם אני לא וכל המחלקה. נמאס ממלחמות על חשבון הגב שלנו (ל''ת)

      צי'ץ, 16/02/07 13:11


      IP: 62.90.2.253 דווח על תגובה זו

    • בפעם הבאה אני בא! באבו אבוהא בא! (ל''ת)

      ג. אביר, 16/02/07 13:12


      IP: 89.1.180.41 דווח על תגובה זו

    • אתה תבוא, כמו ענק תבוא וכמוך כולם! (ל''ת)

      פצ'נגה, 16/02/07 15:06


      IP: 81.132.157.219 דווח על תגובה זו

  • 1.

    דיבורים דיבורים רוצים מעשים מעשים (ל''ת)

    נחי, 16/02/07 11:27


    IP: 62.90.2.253דווח על תגובה זו