• 14.

    יפה מאד

    יצחק, 06/01/07 18:39

    נהנתי לקרוא ירעם...

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    במחצית כדור הארץ( חצי הכדור הדרומי) ינואר נפתח בשיא הקיץ. בנוסף,

    המצחיק, 02/01/07 20:00

    באופן פרדוכסלי, הנצרות היא דווקא זו שחיסלה את האלילות, ולא זו אף זו - ידידתנו הגדולה , זו שמפירורי שולחנה אנו מתקיימים - היא נוצרית אדוקה! יויצא מכאן, שהנצרות מקיימת בכספה את מדינת ישראל ואת האוחזים בתורה שבה. אין ספק שהיושב במרומים ניחן בחוש הומור משובח! ומי שלא הולך לחתונה בגלל התאריך הלועזי - פשוט חסר לו חוש הומור.

    הגב לתגובה זו

    • Having the last laugh

      ji ji, 03/01/07 02:14

      You remind me of Terach avi Avraham. When Avraham beat the daylights of all his getchkes, he left the club in the hands of the eldest getchke. when Terach asked Avraham what happened, he replied, apparently the eldest getchke got jealous of the all the others, and killed them all

      הגב לתגובה זו

  • 12.

    -

    -, 02/01/07 12:31

    Ani meyahel la yom bo taafoh Israel le yeshout datit

    eim anashim shomrey shabat ve arahim yeudiim
    ve ekronot musar tanahiim
    me ein sheluv shel harediout eim nazrout

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    טוב מבוגר החינוך הדתי אין לצפות למינימום השכלה

    חילונית, 01/01/07 15:23

    1. ה-1 בינואר הוא ראש השנה הרומי כי בתאריך זה היו הקונסולים נכנסים לתפקידם.

    2. הכנסיה ניסתה להילחם בחגיגות ראש השנה ואף להזיז את התאריך ורק במאה ה- 17 עם הלוח הגריגוריאני נאלצה להיכנע לאילוצי ההמון אבל עד היום זה לא חג דתי.

    3. האמירה ''הנוצרים אינם אזרחי המדינה'' מעידה על הגזענות שלך: יש לא מעט נוצרים אזרחי המדינה הזאת גם אם לא סיפרו לך את זה.

    4. שם המשפחה שלך הולם לך

    הגב לתגובה זו

    • ואני מניח שאת גם יודעת הרבה על הלוח העברי

      דוס, 03/01/07 10:42

      בתור משכילה, אני מניח שאת יודעת מה זה קידוש החודש, מהי שנה מעוברת, מתי מעברים אותה ולמה. כמה ימים יש בחודש כסלו, ומה זה ''לא אד''ו ראש''?

      רוצה עוד שאלות? בבקשה - באיזה תאריך חל שבועות, והאם תמיד זה היה כך? מהו ''יום טוב שני של גלויות'' ומנין הוא נוצר? מדוע ראש השנה הוא יומיים?

      ממתי יש ''לוח שנה עברי'', ומה היתה השיטה לפני כן?

      כל השאלות הנ''ל קשורות ללוח העברי, ובוגר החינוך הדתי יודע את התשובה לרובן.

      אני מניח שמבוגרת החינוך החילוני, גם לא ניתן לצפות למינימום השכלה בנושאים הללו. עצוב לדעת שהחילוני הממוצע מבין יותר בלוח הלועזי מאשר בלוח העברי.

      שיהיה לך ''חג'' שמח.

      אה. עוד דבר קטן, באותו יום בו אתם החילונים פיזזתם על רחבת הריקודים חל צום עשרה בטבת - ולא, אני לא מתכוון לספר לך על מה הצום. בטח ''משכילה'' כמוך יודעת. ולי את גם יודעת מה הקשר של היום הזה לשואה.

      הגב לתגובה זו

      • בבקשה להלן התשובות:

        חילונית, 03/01/07 14:06

        קידוש החודש הוא המצווה הראשונה שנצטוה עמ''י עוד במצרים ומהווה את הבסיס לוח העברי. עפ''י המצווה מחוייב בי''ד בארץ ישראל לקבוע מתי חל ראש חודש עפ''י מצב הלבנה.

        בכסלו יש 29 ימים בשנה חסרה ובן 30 יום במלאה שהיא שנה בת 355 יום.

        בשנה מעוברת מוסיפים את חוד אדר ב' ועושים זאת כיון שלוח שבוסס רק על חודשי ירח קצר משנת שמש ותוך כמה שנים עונות השנה לא יתאימו לחגים החקלאיים. אצל המוסלמים למשל אין עיבור אבל אצלם אין כלל חגים חקלאים כך שזה לא ממש משנה.

        לא אד''ו ראש - דחיה של חגי תשרי במקרה שיום כיפור חל בצמידות לשבת.

        צום עשרה בטבת הוא יום הקדיש הכללי שנקבע כאחד מארבעת הצומות על חורבן ירושלים וכיום משמש גם כיום קדיש לנספי השואה.

        מרוצה? אני לא רק בוגרת חינוך חילוני אלא עוד מקיבוץ. יותר גרוע לא?

        הגב לתגובה זו

      • במח/שבה שניה השאלה שלך סתם קנטרנית

        חילונית, 03/01/07 14:11

        אני לא כתבתי על יהדות ולכן אני פטורה מלהראות ידע. נתניהו החליט שהוא יודע על סילבסטר טעל הנצרות וגיבב שטויות. אני מצפה ממי שמקבל במה שיעשה שיעורי בית מינימלים ויצמד לעובדות גם כשהן לא תומכות בדעתו.

        הגב לתגובה זו

  • 10.

    כל הכבוד (ל''ת)

    ארז ב, 01/01/07 15:11

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    ירעם אני אתך- כל הכבוד (ל''ת)

    עוזי פ., 01/01/07 14:56

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    מעניין...

    יהודי, 01/01/07 13:27

    כרגיל, בכל פעם שכותבי מדור יהדות'' נזעקים על משהו שהוא ''ייהרג ובל יעבור'', מסתבר שמדובר בזוטות ושטויות במיץ.
    חשבתי שהעיתונאי המכובד יכתוב שלהרוג ילדים פלשתינאים חפים מפשע זה ''ייהרג ובל יעבור'', לעקור את עציהם ולסתום את בארותיהם, כמנהג חבריו המתנחלים, או לעשוק אלמנה ויתום ונכה ועני, כפי שנוהג הביטוח הלאומי, או הרדיפה והגירוש של העובדים הזרים שאנו עצמנו הבאנו לכאן כדי שיהיו שואבי המים וחוטבי העצים שלנו (ומנקי הקקי של הורינו הקשישים), או שמה שהנוער הדתי עשה בזמן ההתנתקות הוא ייהרג ובל יעבור - אבל לא...
    כמו תמיד, מסתבר שמה שחשוב באמת זה אם מישהו חוגג בתאריך הלא נכון, או מה שמישהו עושה בחדר המיטות הפרטי שלו, או לקרוע נייר טואלט בשבת, או לחטט באף בשבת וכיוצא באלה.
    רצח, אונס, עוול או הטרדה מינית - מה פתאום? זה ממש לא קריטי למר נתניהו הצדיק הדגול.
    אשרי הדת שאלה מגיניה ואלה גדולי התורה שלה.

    הגב לתגובה זו

    • מעניין מאוד

      יצחק, 01/01/07 14:56

      אם יש עוקרי זיתים, זה באמת נורא,
      אם יש רוצחים, זה באמת נורא,
      אם עושקים ילדים (הביטוח הלאומי??) זה נורא

      גם לחגוג חג שאינו חגך, זה לא לעניין, זה הכל.
      נ.ב
      ממש לא כל המתנחלים רוצחים.
      ממשל לא כל המתנחלים, אם בכלל, עוקרי זיתים .
      הביטוח הלאומי נותן לאנשים לפי חוק, החוק לא משהו? אתה צודק, אבל הביטוח הלאומי נותן לא לוקח, וראיתי, רבים מדי שחיים ממנו, ומשקרים לו.

      הגב לתגובה זו

    • חגי אפרתי, זה אתה? (ל''ת)

      תם, 03/01/07 10:43

      הגב לתגובה זו

  • 7.

    למה התאריך מתחת לכתבה לועזי? (ל''ת)

    נטלי, 01/01/07 13:05

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    איפה כתוב תשרי בתנ''ך?

    אבי, 01/01/07 11:20

    החודשיים ''העבריים'' אינם אלא יבוא מפרס או בבל או טורקיה. והם ''מתיוונים'' באותה מידה. והארמית בה כתוב לא פחות מאשר התלמוד העצמו זו לא שפה זרה לעם העברי? ההבדל הוא שפעם ליהודים היה מספיק בטחון עצמי כדי להשאיל מתרבויות אחרות דברים שימושיים.

    הגב לתגובה זו

    • נכון מאוד. ''תשרי'' הוא במקור חודשה של עשתורת.

      דודי קינג, 01/01/07 22:39

      ודוגמא נוספת לאירוניה היסטורית-היהודית: הגימטריא שכה רבים מחכמינו נסמכים עליה מבוססת על סדר האותיות ה... לטיניות! כן, סדר האותיות העבריות נקבע בימי הביניים בהתאמה לסדר האותיות שהומצאו ברומא. (A=א, B=ב, C=ג, D=ד, E=ה וכו'. יש אי התאמות קלות שמקורן בשוני בהגיית האותיות השונות אז והיום, אבל העקרון ברור).

      עוד עניין: שימו לב לדמיון המוזר בין השמות הבאים - אסתר ומרדכי ואיסתיהר ומורדוך. השניים הראשונים הם כמובן גיבורי מגילת אסתר, והשניים האחרים הם ראשי הפנתיאון הפרסי בדיוק בתקופת המגילה. צירוף מקרים?

      יש בדת שלנו הרבה יותר תרבות ''זרה'' ממה שכותב הטור הנ''ל מסוגל בכלל לדמיין.

      הגב לתגובה זו

      • according to your silufim

        and the boors r, 03/01/07 02:32

        forcing square pegs in round
        holes, you would have much to explain. Adam min haadama, Chava , em kol choy, is carved out of the LASHON HAKODESH in and of itself. Where was yet then Greece, huh
        ?
        I must say you don't know from Adam, no pun intende

        And the rest of the crap has been refuted time and again, no need to reinvent the wheel.

        הגב לתגובה זו

    • וגם מה שאת כותבת זה בשפה זרה.

      ק.טנוני, 03/01/07 10:47

      ''שפעם ליהודים היה מספיק בטחון עצמי כדי להשאיל מתרבויות אחרות דברים שימושיים''. ובכן, אני מניח שהתכוונת למילה ''לשאול'', שזה אומר לקחת, להדיל מ''להשאיל'' שזה אומר לתת.

      אז שתי הערות:

      1. ההדרדרות המילולית שלך ושל כמותך, מעידה כאלף עדים על הסיבה בעטיה פעם אולי היה לנו אומץ לשאול מתרבויות אחרות.
      2. במקרה דווקא יצא לך טוב. חבל שהיהודים לא באמת יכולים להשאיל תרבויות אחרות ערכים. זה בעצם תפקידנו.

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    גם זה טור סאטירי?

    מוטי, 31/12/06 23:53

    בכותרת אתה כותב שהשימוש בתאריך הלועזי הוא מתן כבוד לעבודה זרה ובתחתיתה כתוב: 31/12/2006.
    כל הכבוד (לעבודה הזרה).

    הגב לתגובה זו

    • יש הבדל בין השימו/ש המעשי בתאריכים לועזיים לבין ציון שלהם בהוללות (ל''ת)

      מתיתיהו, 01/01/07 10:03

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    צודק מאה אחוז

    נדב, 31/12/06 22:50

    ועד שלא יפגינו נגד חג הע''ז הזה, אנשים ימשיכו לחוג אותו.

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    מדינת היהודים לפי היהדות.

    נריה, 31/12/06 22:02

    גם לדיעות שהתאריך הלועזי אינו ע''ז ,
    חזרנו לארץ ישראל לא כדי לחיות כמו הגויים וכמו בחו''ל!

    הגב לתגובה זו

    • נריה, חזרנו לא''י כדי להיות עם חופשי בארצנו

      אברום, 02/01/07 16:16

      והכוונה בין השאר שכל מיני צדיקים מטעם עצמם לא ידחפו את האף שלהם ויגידו לנו מתי מותר לנו לחגוג ומתי לא.

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    כל מילה במקום

    אליהו, 31/12/06 19:48

    אני יהודי ובשבילי א' בתשרי הוא תחילת השנה. ולא 1 לינואר שזה היום (בו הלך ישו. ימח וידח). ביום זה נהרגו יהודים רבים.. היהודים כמובן לא אמורים לחגוג ביום כזה..''שכל חברה''...

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    כל כך הרבה בורות

    יוסי גורביץ, 31/12/06 17:55

    נו, חובש כיפה. מה כבר אפשר לצפות.

    הראשון בינואר הוא ראש השנה האזרחית, במערב כולו, מאז שנת 153 לפני הספירה בערך. זה התאריך שבו היו הפקידים הרומאים נכנסים לתפקידם מדי שנה. זהו. זה הכל. לא יום ברית המילה של ישוע ולא נעליים. כאמור, היום הזה צוין 149 שנים לפני שפגישה קצרה עם מאריה עלתה על דעתה של רוח הקודש.

    ראש השנה הנוצרי הוא בכלל חג הפסחא, ובימי הביניים ניסו - לא בהצלחה מרובה - להלחם בראשון בינואר כיום חג, ואף קיבלו החלטות כנסיה כנגד החגיגות. לא ממש עזר. יורשים של הבישופים של ימינו גם הם, כפי שניתן לראות, לא ממש מצליחים.

    הגב לתגובה זו

    • אתה צודק חלקית

      חיים, 31/12/06 18:39

      באמת מקורו של תחילת שנה ב-1 בינואר באימפריה הרומית. אבל לא סתם נבחר היום הזה, אלא הוא קשור לחג של עבודת אלילים . אכן יש מקור של עבודה זרה לחג הזה.
      סילבסטר בעצמו ובכבודו היה כומר רודף יהודים. ב1 בינואר היה פוגרום ענק שניהל אותו סילבסטר. אז בחגיגות סלבסטר אתם חוגגים מות יהודים. אז למה אתם לא חוגגים יום עליית היטלר לשלטון. למה אתם לא משתקרים ולא מתנשקים בט' באב כשחרבו בתי המקדש ראשון ושני?
      אפילו גויים לא קוראים לתחילת השנה החדשה למניינם ''סילבסטר''.
      ודבר אחרון. יש''ו באמת נולד בניסן ( בלי שום קשר לפסחא,ף אז הוא קם לתחיה. נא לא להתבלבל ), אבל כנסייה קבע שיום הולדתו ב-25 בדצמבר. לכן מנין שנים מברית מילה של יש''ו ( ע''פ קביעת הכניסייה הנכונה להיום ) שזה 1 בינואר. כך יש לך פעמיים הזדהות עם עבודה זרה - תחילה עם רומאים ואח''כ עם נוצרים, אם לא לקחת בחשבון הזדהות עם רוצח יהודים.
      נ.ב. לא כל מי שחובש כיפה נטול השכלה. בד''כ זה הפוך.

      הגב לתגובה זו

      • אה, השקרים של ''ערכים''

        יוסי גורביץ, 31/12/06 19:41

        סילבסטר לא ארגן שום פוגרום, הוא היה בסך הכל הבישוף של רומא ובתקופתו, המאה הרביעית, הוא היה יכול לארגן מקסימום קומזיץ.

        המסמך השקרי של ''ערכים'', שעוסק בנושא סילבסטר - שאגב, אין לו שום קשר לראשון בינואר - טוען גם שבשנת 1400, בראשון בינואר, אורגן פוגרום כלל אירופי משולב בצרפת, גרמניה ואנגליה כנגד יהודים. השקרנים שהפיצו את עלילת הדם הזו פשוט לא ידעו שלא היו יהודים באותה תקופה בצרפת ואנגליה, ושמאחר וכל ממלכה ציינה את השנה החדשה בתאריך אחר, לא היתה כל אפשרות לתאם כזה דבר. ועוד לא דיברנו על בעיות התקשורת של התקופה. איך לומר, בני ימי הביניים לא הצטיינו בשימוש באס.אמ.אס.

        אז אם אתה רוצה ולהאמין בשטויות, שמפיצים שקרנים כדי להצדיק את האמונות התפלות ושונאות האדם שלהם - ממש מתאים לך לחבוש כיפה.

        הגב לתגובה זו

        • היו מס' אנשים בשם סילבסטר

          צ'ומפי, 31/12/06 20:43

          ולכן ייתכן שכל אחד מכם מתייחס למישהו אחר מהם.
          בשורה התחתונה, אין לנו שום עניין לציין תאריך נוצרי. יש לנו את התאריכים שלנו.
          ומי שמעוניין לחגוג תאריכים של האומות העולם עושה זאת לרוב מבורות ומתוך סיבה למסיבה.
          חבל על העצבים.

          הגב לתגובה זו

          • עוד קצת על מר סילבסטר

            וליהלם גרים, 31/12/06 23:49

            בשנת 1400 לא היו יהודים באנגליה. הם גורשו משם בשנת 1211 (אם זיכרוני אינו מטעני, במאה ה13 זה בטוח. היה סיפור של טבח יהודים באיזור יורק וכו', לא חשוב.) והורשו לחזור רק בתקופת אוליבר קרומוול. (המאה ה-16) מר סילבסטר הנל היה הבישוף של רומא והוא היה אנטישמי כמו כל בני תקופתו, לא יותר ולא פחות. הוא לא אירגן ולא ביצע שום טבח. אולי (אולי!) היה לו חלק באדיקט של מילנו שהפך את הנצרות לדת חוקית ברומא (מה שלא היה עד 315) מכאן ועד לארגן מעשי טבח...
            נכון שהיה קשר בין ארצות אירופה השונות, אבל זה היה קשר רופף ובעיתי ולא ניתן היה להגיע לתיאום כל כך מופלא של ביצוע טבח ביום אחד. הזכרת את מסעי הצלב? אז אם היה כזה תיאום, איך זה שהיה מסע צלב שעקב אחרי...אווז? לא היה תיאום במסעי הצלב. הרעיון התפשט ובכל מקום אנשים התארגנו בחבורות ויצאו לדרך. עד כדי כך, שבאחד מהמסעות הם אפילו כבשו את קונסטנטינופול (שהיתה אז בירת האימפריה הביזנטית). אז אם לארגן מלחמה גדולה לא מצליחים, איך יצליחו לארגן אירוע חד פעמי?
            חיים, אל תעלב, אבל כשאת הכותב על יהדות, רואים שאתה מבין על מה אתה מדבר. בהיסטוריה...איך לומר...קצת פחות.

            הגב לתגובה זו

            • בכלל היו פוגרומים? היום יש לנו מכחישי פוגרומים יהודים

              נורא, 01/01/07 11:09

              ומחר - מכחישי שואה יהודים

              הגב לתגובה זו

            • אל תבלבל דתיים עם עובדות (ל''ת)

              דתלש, 01/01/07 13:50

              הגב לתגובה זו

            • היו מספיק פוגרומים ואין צורך להמציא

              חילונית, 01/01/07 15:33

              חדשים. מה לעשות שחיים בחר תאריך שבו לא היו יהודים באנגליה וצרפת כי הם גורשו משם לפני כן? גם להגיד על סילבסטר שהוא ערך פוגרום זה שקר: אדיקט מילנו ניתן רק בסוף ימיו (ויש טוענים אחרי מותו) וגם אדיקט זה רק הבטיח שויון זכויות לנוצרים אך לא נתן להם שליטה על אחרים ובלי כוח קשה מאוד לעשות פוגרום.

              הגב לתגובה זו

        • בורות חילונית במיטבה

          חיים, 31/12/06 21:32

          יהודים היו בכל האירופה אפילו לפני 1400 . כנראה לא שמעת על רש''י שהיה בצורפת ( שנות חייו במאה 11 ). לא שמעת על בעלי התוספות שפעלו בצרפת , גרמניה, אנגליה, איטליה ועוד כמה מדינות אירופה ממאה 12. מהר''ם מרוטנברג ( גרמניה ) כבר הספיק למות בכלא. רא''ש תלמידו של מהר''ם הספיק כבר לברוח לספרד, ששם קיבלוהו רשב''א וריטב''א. כל אלו גדולי ישראל שחיו ופעלו באירופה לפני שנת 1400 וגם אחריה היו. אז איך לא היו יהודים באירופה? אתה לא מאמין לי פתח כל אינצקלופדיה ותעיין.
          סילבסטר הראשון שהיה אפיפיור במאה הרביעית פעל רבות לשנאת היהודים והשמדתם ( באזור רומא ), דבר זה ידוע. הוא נלחם בכל מי שכפר ב''שילוש''. הוא נפטר ב 31 בדצמבר. לזכרו עשו פוגרום כלל אירופאי בסביבות 1400 בליל מותו ( בין 31 בדצמבר ל1 בינואר ).
          שמעת על המצאה גאונית, שהשתמשו בה אפילו לפני הספירה, כדי להעביר מסרים - שליחים-הפרשים? מדינות אירופה הצליחו לארגן מסעות צלב ביחד הרבה לפני 1400 למרות הקושי התקשורתי. רומאים הצליחו לפקד על כל הפרבינציות ולהיות בקשר עם המושלים אע''פ שלא היו להם לא טלפונים ולא אס.אמ.אס ולא אינטרנט.
          צא ולמד ואל תכתוב גובובי שטויות.

          הגב לתגובה זו

          • כן, כן, תמשיך לדבר על בורות

            יוסי גורביץ, 31/12/06 23:59

            רש''י חי במאה ה-12 המוקדמת. בעלי התוספות - במאה ה-12 המאוחרת. בשנת 1304 גירש פיליפ ''הנאה'' את היהודים מכל ממלכתו. אדוארד הראשון מלך אנגליה גירש את היהודים מממלכתו בשנת 1290. בשנת 1400 לא היתה קהילה יהודית מאורגנת בצרפת או באנגליה.

            אשר לתיאום המופלא באמצעות פרשים, במיוחד של מסעי הצלב - אנא הרחב. ספר לי איך, באמצעות התיאום המופלא הזה, צד אחד של מסע הצלב הראשון הושמד על ידי הטורקים אי שם, בעוד החלק השני הצליח לנחות דווקא בסוריה. ספר לי איך מסע הצלב הרביעי נתקע דווקא בקונסטנטינופול, איך מסע הצלב החמישי טבע בחולות מצרים, ועוד, ועוד.

            אבל למה לעבוד קשה? אם אתה יודע על פוגרום שאירע בראשון בינואר 1400, אנא - הפנה אותי למקור ראשוני עליו.

            הגב לתגובה זו

            • אחרי בדיקה בספריה

              חים, 01/01/07 18:00

              פיליפ הנאה לא גירש את כל היהודים. גירוש סופי היה ב1395 . עדיין נשארו יהודים באזור פרוונס, בורדו ושמפן. יהודים באנגליה אכן גורשו ב1290. אבל היה אפיפיור בשם סילוסטר השני שנות חייו 999- 1080התפרסם בעיקר בגלל עסוקו במדע, אך היה לו גם צד אפל - היה מנהיג רוחני של פוגרום ענק ב31 בדצמבר בשנת 1065 ולא ב 1400 ( בזה מודה טעות שלי). האמת אתה בלבת אותי עם התאריך של 1400 שקשור לסילוסטר.
              גם בלי קשר לפוגרומים לתחילת השנה הגויי יש מקור אלילי מובהק - גם רומא וגם נוצרי היום, בלי להתחשב בפוגרום שהנהיג סילוסטר השני.

              הגב לתגובה זו

            • מעניין מאוד

              וילהלם גרים, 01/01/07 20:41

              לפי האנציקלופדיה הקאתולית (קישור מצורף) סילווסטר השני מת בשנת 1003. זה בטח היה לו קשה מאוד לארגן פוגרום 62 שנה אחרי מותו. אבל אפיפיור צריך לעשות מה שאפיפיור צריך לעשות, ואם נגזר עליו לקום מהמתים ולארגן פוגרום...זה מה שיעשה.
              תשמע חיים. לא שאני מזלזל או משהו, אבל עזוב את ביטול התורה הזה, ותשאיר לנו את ה''היסטוריה הכללית''. אתה תשכיל אותנו בענייני יהדות.

              הגב לתגובה זו

            • והנה הקישור המובטח

              גרים, וילהלם, 01/01/07 21:03

              http://www.newadvent.org/cathen/14371a.htm

              הגב לתגובה זו

            • ואני הסתכלתי בבריטניקה

              חיים, 01/01/07 21:58

              ועוד בספר : ''רדיפת היהודים בימי הביניים'' ועוד 10 ספרים נוספים בערך בספריית האוניברסיטה העברית, נעזרתי גם בספרן.
              יוצא לך שסילוסטר השני נפטר בגיל 4 , הרי הוא נולד ב 999 . הילד הספיק להיות אפיפיור! לא רע? אני לא יודע מי כתב את האינצקלופדיה באינטרנט ומה ערכה, אך לספרים ממדפי האוניברסיטה אני מאמין.
              אתה צודק שויכוח מיותר. הרי לשנה האזרחית יש מקור פגאני ברומא וזה מספיק כדי שיהודי לא יחגוג את זה.

              הגב לתגובה זו

            • מוזר מאד

              חיים, 01/01/07 22:04

              באינצקלופדיה בריטניקה ובעוד ספרים התאריכים של חייו ופעלו אחרים לחלוטין. גם פוגרום שכתוב בספר שהזכרתי בתגובה הקודמת מיוחס לו בנוסף שגם שם מופיעים שנות חייו 999-1080. בקיצור בהיסטוריה אי אפשר לדעת את האמת, כל אחד כותב אותה איך שבא לו. לא סתם הרמב''ם זלזל בכל הלימוד של ספרי דברי הימים וטען שאין להם ערך.
              עדיין מוזר מאד. אך מוכן ללכת לקראתך ולהסכים איתך. אבל כפי שציינתי בתגובתי הקודמת, אין זה מכשיר את החג ליהודים

              הגב לתגובה זו

            • קצת עובדות

              יוסי גוביץ, 01/01/07 22:23

              ה''סילבסטר'', אם וכאשר הוא נקרא כך, נקרא על שם סילבסטר הראשון. הוא מהמאה הרביעית, שזה יום החג שלו. סילבסטר השני הוא טיפוח אחר לגמרי וחשוד הרבה יותר, לפחות בעיני בני זמנו (כמרים חיפשו את הזנב שלו). אבל גם הוא היה מתקשה, מכשף ידוע ככל שהיה, לבצע פוגרום 50 שנים לאחר מותו.

              רצוי, אגב, לציין בנקודה זו שהאפיפיורות תמיד התנגדה לפוגרומים והיתה למעשה מגינה של היהודים- כקבוצה מושפלת ונרדפת, שזה תפקידה ההיסטורי כבר לפי דברי אוגוסטינוס - ברחבי אירופה.

              אני לא בטוח שפרובנס ובורדו היו בשנת 1395 בשליטת מלך צרפת. זה מצריך עיון. כל מלחמת מאה השנים הזו...

              הגב לתגובה זו

            • סילבסטר השני

              יוסי גורביץ, 01/01/07 22:29

              נולד בסביבות 940-950, מלך כאפיפיור בין השנים 999-1003, ובשנת 1003, כמקובל בקרב בני תפקידו, גם מת בתפקיד.

              איך הגעת למסקנה שהוא חי ב-1065, ומדוע שיארגן פוגרום ב-31 בדצמבר - נפלאות דרכי אלוהים. האפיפיור בשנת 1065 היה אלכסנדר השני, אם זה עוזר למישהו.

              הגב לתגובה זו

            • זו האנציקלופדיה הקאתולית, הם מבינים באפיפיורים.

              גרים, 01/01/07 22:40

              הוא לא נולד ב999 הוא נכנס לתפקיד ב999. תקרא, הכל כתוב שם. בענייני כמרים ואמונות קאתוליות אני ממליץ לבדוק אצל הקאתולים. ''מפי הגבורה'' אם תרצה לקורא לזה כך.

              הגב לתגובה זו

            • תשמע, עזוב את האפיפיורים למיניהם

              חיים, 02/01/07 00:02

              יש עובדה שבליל סילוסטר היה פוגרום ורצח, זו סיבה מספיקה כדי לא לחגוג.
              עדיין מוזרה לי הסתירה בספרות, אך זה לא משנה. עובדה שרצחו יהודים בלילה בין 31 בדצמבר לבין 1 בינואר. גם לילה הזו לא יום חג של סילוסטר הראשון, אלא יום מותו. קשה לחגוג, כאשר אתה מת. לילה רק קורי על שמו.
              אגב, לא כל אפיפיורים הגנו על יהודים, מספיק להזכר באפיפיור בתקופת השואה. נכון שאפיפיור התנגד לגרוש ספרד ואפילו קיבל את המגורשים באיטליה. אפיפיור דאז דרש מטרקוומדה, האינקויזיטור הגדול של ספרד לעזוב תפקידו ולהפסיק להסיט נגד יהודים את איזבאלה ופרדיננד, אך לא כולם היו כמוהו. היו הרבה אפיפיורים שדרשו לגרש ולרצוח יהודים. אין צורך להגן עליהם.
              אפילו אם נסכם שאף אחד מהסלוסטרים לא הורה על פוגרום, יש מספיק סיבות לא לחגוג את החג.

              הגב לתגובה זו

            • קראתי וזה מה שמוזר לי

              חיים, 02/01/07 00:04

              כי היום קראתי דברים אחרים על אותו אדם. טוב, זה לא משנה, אולי אתה צודק. עדיין , נראה לי, נתתי מספיק סיבות אחרות כדי לבטל את החגיגות ביום הזה.

              הגב לתגובה זו

            • ליוסי ולחיים- לגבי יהדות צרפת

              יהודי, 02/01/07 08:44

              אז ככה לאחר עיון:
              הגירוש הראשון היה בשנת 1306, אך עדיין נותרו יהודים בצרפת. גירוש כללי מכל אדמות המלך היה בשנת 1394. יהודים נותרו במוחזות כדוגמת פרובנס, בורדו ומקומות נוספים בדרום. יהודים אלו גורשו כמאה שנה אחר כך אבל אין עדויות לפוגרומים שבוצעו בהם במהלך המאה ה-15.

              הגב לתגובה זו

          • אוי חיים חיים

            יהודי, 01/01/07 08:11

            כמו שהפסדת בויכוח שבוע שעבר ביהדות בנושא נידה. כך אתה מפסיד בהיסטוריה.
            יהודים גורשו מאנגליה ב-1290 ומצרפת ב- 1394 כך שהפוגרום ב-1 בינואר 1400 כנראה לא הכיל את כל אירופה. במיוחד שבספרד בה חיו רוב יהודי אירופה באותה תקופה היה עדיין טוב ליהודים עד 1492.
            סילבסטר היה בישוף מרומא שהצליח להשיג את צו מילאנו לו חיים היקר היה קורא את הצו הוא היה מגלה שגם היהודים קיבלו בו זכויות, אבל למה להזכיר א זה שאפשר לספר סיפורי אלף לילה ולילה לגבי אנטישמי שהתרחץ בדם ילדים.
            ודרך אגב במרבית מדינות המערב היום נקרא ערב ראש השנה ולא סילבסטר.
            ובקשר לתאריך הלידה של אותו רב קטן מנצרת (שגם לו היו חידושים כבירים כמו חיימקה שלנו...). זה לא משנה בכל מקרה 1 בינואר שלנו בכל מקרה אינו אותו 1 בינואר מכיוון שאנו (כולל חיים וכוב המאמר) נוהגים למנות את השנה לפי הלוח הגירגוריאני שהוסיף 11 יום על הלוח היוליאני שהיה נהוג בימיו של הרב הקטן מנצרת.

            הגב לתגובה זו

            • איך בדיוק הפסדתי בויכוח על נידה?

              חיים, 01/01/07 14:23

              לא זכור לי . אה, אם הספק ספיקא השטותית שכתבת? אבל אני לך שאין לך שום ספק ספיקא ואין לך שום איסור דרבנן. כנראה בחיים לא למדת דיני נידה לעומק וגם לא למדת יו''ד ס' ק''י בעניני ספקות, לא פתחת את הש''ך בקונטרס הספקות ולא את שערי המלך על הרמב''ם.
              לענין ההיסטורי הספציפי אני אבדוק עוד פעם, יתכן שטעיתי. אך ודאי שלתאריך 1 בינואר ותחילת השנה ברומא והחלפת הקונסולים יש שורש של עבודת אלילים וחגים פגאניים, רק זה מספיק כדי לפסול אותו, בלי צורך לסלבסטר. אגב. תוס' תוך היה בצרפת ב1465, אז קשה לומר שלא נשארו יהודים בצרפת.

              הגב לתגובה זו