• 19.

    כלה וחותנת

    שאול שמיר, 29/02/08 20:01

    עם כל הכבוד לרב, איני מסכים עם המלצתו ואפילו לו עם ניתוחו
    התופעה המתוארת מאפינת לא מעט חמות
    התנהגות החמה (והרבה פעמים גם אמא) נובעת בדרך כלל מרצון לשלוט,
    מרצון שהכלה תהיה לפי המאפינים של החמה, מהמחשבה : אני יותר מנוסה - אני יכולה לעזור וללמד
    אל תוותרי לחמה - אחרת תשתלט על כל חייך וגם תתערב בחינוך הילדים וכו
    דברי עם בעלך - אמרי לו שאת מאד מכבדת את אמו ואפילו אוהבת אותה
    אבל, עבודותיה בביתך גורמות לך אי נעימות ואפילו מבוכה ולחץ
    את רוצה שהחמה בביתך תהיה מלכה אורחת - שהיא תתפנק
    תשאלי אותו איך חמותיך היתה מגיבה אם היית באה לביתה ומסדרת את בגדיה ומנקה את ביתה
    אל תוותרי על חירותך ופרטיותך!!!

    הגב לתגובה זו

    • צודק אבל...

      תגובה לתגובה, 02/07/09 15:00

      אני חושבת שיש משהו בדבריך.
      אך אינני חושבת שהכוונה היא רעה, לפי הרב באמת יש להפוך הכל לטובה צריך להיתייחס אליה כאל עוזרת בית וכמובן להגביל אותה כשהיא עוברת את הגבול.

      הגב לתגובה זו

  • 18.

    אפשר לאמץ את החותנת הזאת (ל''ת)

    עצלן אב לילד, 05/02/07 08:17

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    הצעה פרקטית

    הצעה פרקטית, 04/02/07 19:06

    תזמיני את חמותך לכוס קפה בבית קפה. שם היא תהיה החברה הכי טובה שלך.תדאגי לה למועדון או לפעילות לשעת הפנאי. זה הבית שלך ואם אינך יכולה לנקות- קחי לך עוזרת.את לא צריכה את ''הטובות'' שלה. כי תשלמי עליהן מאוד ביוקר.

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    נטרלי

    ק, 28/12/06 18:35

    יקירתי אם את רוצה חיים עם בעלך נטרלי אותה כמה שיותר מהר
    זה לא פינוק זאת לא אימא שלך זאת חמותך שקרוב לוודאי שאחרי הניקיון היא בוכה לבעלך ''איזו אישה נקייה'' נטרלי אותה כמה שיותר מהר או שלא תישאר לך משפחה
    מניסיון

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    TO THE KALOT

    judy, 01/12/06 17:12

    To all the kalot.Remember one day you will be a chama.And what about an open disscution,aske your kala if she needs a helping hand,or the kala telling her chama how much she appriciats her help,but prefferes to do it alone.
    from a chma thats gets along great with her daughter inlaw

    הגב לתגובה זו

    • מסכימה

      תמר, 05/02/07 11:42

      יש מקום לגבולות (חדר שינה מחוץ לתחום. ואפילו לנעול.) אבל גם הצבת גבולות יכולה להיות מתוך שיחה פתוחה ועם הרבה כ-ב-ו-ד.
      ''אני מאד מעריכה את העזרה שלך, אך יש דברים שאני מעדיפה לעשות לבד''.
      או: ''את כל כך זריזה. הלואי עלי. אני מקווה שאני עומדת בדרישות שלך...''
      או: '' כל כך עוזר לי כשאת עם הילדים בזמן שאני מסדרת את הארוחה. ביום רגיל אין לי את הפריוילגיה לעבוד במטבח כשהילדים משחקים עם סבתא'' (ולכן תמיד מבולגן אצלי, אולי תביני...)

      הגב לתגובה זו

  • 14.

    גם אמא שלי עושה את זה

    גליה, 28/11/06 15:37

    אבל מה, זאת אמא שלי אז ברור לי שזה לא כדי לפגוע. גם אם אומרים לה לא היא חושבת שזה כדי לא להטריח אותה ועושה בכל זאת. את אחותי זה מעליב, אני דוקא לוקחת את זה בכיף.
    לדעתי הכלה צריכה לבקש מהחמות לשמור על הילדים וככה להעסיק אותה וגם לפנות זמן לעצמה (זה מה שאחותי עושה)

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    אילנה שובל אשקלון

    יפה, 28/11/06 14:33

    יצאתי עם בחור נודניק אבל נחמד...היו לי ספקות לגביי הקשר משום שהוא היה נודניק (ואני נחמדה כשאני אומרת נודניק) כל דבר היו לו הערות, אפילו על הצורה שמקפלים בגדים...בקיצור הכרתי את אמו כשהיא באה לבקר -- אישה רעה כמוה לא הכרתי מעולם!! כל דבר הפריע לה כולל כשקראתי לו בשמות חיבה...התנפלה עליי ואמרה לי שיש לו שם שהיא נתנה לו!!! בקיצור משוגעת-- כשהבנתי עד כמה היא רעה עזבתי אותו אחרת הייתי סובלת כל חיי והיום אני חושבת שזו הייתה ההחלטה הכי טובה שלי בחיים...הוא כבר כמעט בן 40 ועדין לא נשוי! ואני מאוהבת בבעלי המתוק ויש לו אמא מדהימה!!!!

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    לא משנה מה תעשה עדיף שתבוא כמה שפחות

    גם כלה, 28/11/06 08:57

    אם היא עוזרת היא מתערבת אם היא לא עוזרת היא רק מפריעה .

    ובכללי אם יש לה כל כך הרבה זמן לבוא אליך ואל שאר הילדים שלה כל הזמן סימן שאין לה מה לעשות עם עצמה .
    חמותי גם אין לה מה לעשות עם עצמה היא לא עובדת ועכשיו שהילדים התחתנו היא רק מחפשת איך להסתובב לכולם בין הרגליים.
    עושה את עצמה כאילו עוזרת ותמיד מתערבת ומפריעה, תמיד אני צריכה לנקות ולסדר את מה שהיא נוגעת בו.
    אבל דבר אחד היא יודעת לחדר שינה היא לא מעזה להיכנס.

    הגב לתגובה זו

    • מסכן ואומלל מי שהתחתן אתך

      בן אדם, 28/11/06 15:33

      אמא שלך אין לה ברירה, וגם חמותך לא צריכה לסבול אותך כל הזמן - אבל בעלך האומלל, אני במקומו הייתי בורח מזמן

      כמה רוע אפשר לבלוע

      הגב לתגובה זו

    • לאתאמינו

      קרן, 29/11/06 00:01

      אבל אצלי היא אומרת לילדים שלי שהיא שונאת אותי...
      פעם היא היתה עושה את זה אצלי בבית. היום- בביקור השבועי של הילדים אצלה.
      ב''ה, בעלי רואה את העיוות כמוני...

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    אני בת וגם חמות

    אשה, 28/11/06 08:37

    בביתי, אמי האהובה נוהגת כפי שמתוארת החמות בשאלה הנ''ל, ובאמת אנחנו רבות הרבה בכל פעם שהיא מסדרת לי את הבית ומשנה את מיקום העציצים לפי טעמה. אבל זו אמא, והרוגז חולף.
    למדתי לקח, ואצל כלתי ובתי איני מתערבת בסדרי הבית. אבל כיצד עלי לנהוג כאשר כלתי באה אלי (לעיתים די תכופות) ואינה מושיטה יד לעזרה - לא בהכנת האוכל, או בהורדת כלים מהשולחן ולא בהדחתם. ליותר מזה אגב, איני מצפה.

    הגב לתגובה זו

    • כלה לא טריה

      כלה לא טריה, 28/11/06 19:09

      צרי סיטואציה שבה יהיה מישהו אחר שכן יעזור לך. היא תראה ועם הזמן יש להניח שתעזור גם היא. בנוסף, שימי לב ששאר היושבים לשולחן יחד אתה עוזרים לך. כי אם בעלך ובנך לא עוזרים, גם היא מרגישה כאורחת שיכולה להתפנק אצלך. והעיקר- בסבלנות ובראיה חיובית. מניסיוני ככלה- עם הזמן דברים משתפרים

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    כלה בהפרעה...

    אוליב ופופאיי, 28/11/06 08:12

    בואי נתחלף!
    חמותי מגיעה אלי אפילו צלחת היא לא מורידה מהשולחן.
    מה את מתפנקת חביבתי, אני הייתי משוועת לכזו עזרה.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    תשובת הרב לוקה בחוסר רגישות

    י', 28/11/06 08:12

    חמות שמקפלת את בגדי כלתה בחדרה הפרטי לא מונעת רק מטוב לב. אכן יש להציב לה גבולות דחוף. או דרך פתיחת הנושא איתה בכלל, או דרך בקשות ספציפיות (החדר שלי מחוץ לתחום). בהצלחה.

    ופניה לרבנים (שאינה קשורה רק למקרה קל יחסית זה): מבחני הרבנות לא כוללים כרגע הכשרה טיפולית. קחו את זה בחשבון ברמת הייעוץ שאתם נותנים, ברמת הפסקנות שלכם בעת עיסוק בנושאים כאלה, וברגע בו אתם צריכים לבוא ולומר: עד כאן. זה מחוץ לתחום שלי. את צריכה לפנות למישהו אחר (או שאני צריך הכשרה אחרת). כי הפונים אליכם כן מתייחסים אליכם כברי סמכא בנושא, ומכאן הדרך לנזק קצרה.

    הגב לתגובה זו

    • נכון, אבל

      שלמה - יועץ, 28/11/06 08:42

      שוב, כפי שכתבתי החמות וגם הבעל לא שאלו, כך שהתשובה מתייחסת רק לכלה.
      ובעניין ההכשרה, את צודקת 100% ויותר, אם כי במקרה שלנו, הרב הוא ממכון ''גישור כהלכה'', כך שיש להניח שהוא למד לפחות גישור או אולי גם יעוץ, אם לא - זוהי הונאה לשמה.
      רבנים, או ''מרפאים'', או ''מטפלים'', כמו גם מתקשרים, נומרלוגים וכו' - שעוסקים בדיני נפשות כאלו ללא הכשרה גורמים לנזק לא יתואר!!!

      הגב לתגובה זו

  • 8.

    החמות מסדרת את בגדי הכלה בחדר השינה

    פרחה נתנזן, 28/11/06 07:50

    נעלי את דלת חדר השינה כשהיא מגיעה.

    הגב לתגובה זו

    • אצלי היא גם נכנסת לתוך החדר.

      גבר, 28/11/06 14:33

      אחלה...

      הגב לתגובה זו

      • שלישיה.הא? (ל''ת)

        מקנא, 28/11/06 15:49

        הגב לתגובה זו

  • 7.

    ומה עושה בינתיים הבעל?

    צופיה, 28/11/06 06:07

    אם הבעל לא מפגין עמדה ברורה לצד אשתו - הבעייה לא תיפטר.
    בעלים רבים נעשים בנושא זה פאסיביים לחלוטין ומניחים לשתי הנשים הקרובות אליהם להתגושש לפניהם במקום להבהיר לאמם את חשיבות האשה ואת מעמדה. זה נוח, נכון אבל הבעיות רק יחריפו והתוצאה העיקרית - כעס על הבעל שנהנה מ''ניטרליות'': ''אני לא מתערב. שתיכן חשובות לי!'' פתאום הוא נעשה כזה מהאו''ם. פתאום הוא כל כך עדין נפש ואשתו קלפטע...
    חמות כפי שתוארה כאן - זה לא מחייב שזה מאהבת הסדר, זה יותר נשמע מנטייה להתערב ולהשתלט על חיי ילדיה. הפתרון הוא רק בידי הבעל! האשה צריכה להתאפק - כפי שיעץ הרב, אך המחיר עלול להיות גבוה מאוד. פתאום האשה תרגיש שאין לה ''מילה'' בבית כשהחמות מגיעה וכל זמן תרחף תחושת העלבון שתקשה על האשה להתמודד עם סתם בעייה קטנה עם הילדים שראו שסבתא בעצם שולטת בבית, גם כשהיא לא נמצאת.
    אז שיקום הבעל מהכורסא, יסיט עיניו מהעיתון, וממה שמאחוריו הוא מתחבא כמו ילד טוב, יקום כגבר (!)
    ''ועזב איש...'' ויבהיר מי היא בעלת הבית ומי האורחת הראוייה לכל הכבוד והאהבה - ושדי לה בכך!

    הגב לתגובה זו

    • אני מאחלת לך כלה כמוך. (ל''ת)

      י.ר., 30/11/06 10:41

      הגב לתגובה זו

    • לא תמיד הבעל חושב שאשתו צודקת !

      אבי, 01/12/06 11:44

      לעתים הוא חולק עליה ועל גישתה והוא פשוט לא רוצה לגרום לה לתחושה שהיא לבד במערכה.
      אם הוא היה מסכים איתה, הוא היה מבהיר לאמו את הדבר.
      לכן הנשים קשה לחשוב שאולי אינכן צודקות בגישה שלכן, ואתן מתייחסות בצורה ילדותית לעזרה מהחמות.

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    אפשר לקבל את הטל' של החמות? (ל''ת)

    אורית, 27/11/06 21:55

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    קיים פתרון פשוט:

    שלום, 27/11/06 21:35

    לפני שהחמות מגיעה, יש להפוך את הבית, למלא את הכיור בכלים מלוכלכים , לפזר רוטב עוף בנקודות אסטרטגיות בכל הבית,לפזר צעצועי ילדים בכל סמ''ר אפשרי, לשים מצעים מסל הכביסה על המיטות ולבלגן כהוגן. כשהחמות מגיעה - לשבת רגל על רגל עם עיתון ''לאשה'' ,כוס קפה וקערת פיצוחים, ולהמתין. היא תיכנע ללא תנאים מוקדמים.

    הגב לתגובה זו

    • מ ע ו ל ה!

      אפרת, 28/11/06 10:20

      להזמין אותה פעם בשבוע, ולהשאיר את כל הכביסות והגיהוצים לשבוע הבא, ולהגיד לה אחרי שהיא מוציאה את הכביסה מהמייבש, ''לא נורא, אם לא תספיקי, בשבוע הבא תגהצי''
      ולתת לה לסיים עם הכלים ועם הזבל.
      אוי פשוט מצויין!

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    אתם צודקים - אבל לא היא שאלה

    שלמה - יועץ ניש, 27/11/06 21:03

    כל אלו שכותבים מדוע החמות לא צודקת, ומה החמות אמורה לעשות, די צודקים, על פניו. אך במקרה זה מי ששאלה את השאלה היא הכלה, ולכן התשובה של הרב / היועץ התייחסה אליה, וכיצד היא יכולה לקבל את המצב ביתר קלות. אם החמות הייתה שואלת (או הבעל) התשובה בוודאי הייתה ברוח התגובות שנכתבו כאן.
    החכמה ביעוץ היא להעצים את הפונה, ולתת לו את הכלים להתמודד עם המציאות, ולא להתרכז במה אחרים צריכים לעשות

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    פתרון יעיל, פרקטי - ממולץ בחום

    רינה, 27/11/06 16:19

    לכולנו יש הורים ב''ה שיחיו עד מאה ועשרים. אבל , (ואני משתדלת להיות עדינה) לפעמים ההורים קצת מגזמים. כל ניסיון לדבר איתם עלול להתפרש כחוצפה וכאי כיבוד הורים.

    ובכן מצאנו פתרון, כל פעם שמי מהורים מגזים - אנחנו וילדנו מתרחקים לתקופת מה (שבוע , שבועים, חודש) עד שפתאום מגיע טלפון תמים ''למה לא שומעים ממכם?'' אולי תקפצו לבקר , אולי שבת?'' אולי תשלחו איזו תמונה של הנכדים''...

    מדהים כמה שזה עובד ומהר .

    הגב לתגובה זו

    • אני הייתי מתרחק ממך מיד (ל''ת)

      נתי, 27/11/06 16:50

      הגב לתגובה זו

    • עם בת כמוך עדיף להיות עקר!!!!!!! (ל''ת)

      משה, 27/11/06 22:34

      הגב לתגובה זו

    • צודקת

      מיכל, 28/11/06 07:57

      את צודקת במיליון אחוז.כך בשקט ובלי ולעורר סערות מיותרות.פשוט עושים את ההיפך-שומרים על ווליום נמוך .כך גם מרוויחים קצת זמן איכות משפחתי ולא מתחיליםלחשב ''איפה אנחנו השבת''אלא מכינים אותה בבית.

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    יתכן שלחמות אין כוונות רעות אבל גם רגישות אין לה.

    איילת, 27/11/06 15:37

    הנחת העבודה של הרב היא שלחמות אין כוונות רעות .נכון שברב המקרים הכוונות טובות אבל צריך גם אינטליגנציה רגשית והבנה מצד החמות מתי עליה להתערב ומתי לא. כאשר חמות מגיעה לבית כלתה ומתחילה לנקות - היא פוגעת ( גם אם לא במודע) בהרבה נקודות רגישות בין בני הזוג .כלות רבות חשות מעין סוג של תחרות עם חמותן מבחינת ניהול הבית , ויתכן שגם הבעל תורם לכך במקצת - כאשר הוא משווה ומעיר הערות על ההבדלים בין מה שהתרגל בבית אימו לבין מה שעכשיו. כאשר החמות באה ומנקה - הדבר יכול לגרום להעצמת התחושות הללו (אצל הכלה ובעלה) ולבעיות בשלום בית. רצוי שחמות תפרגן יותר לכלתה ותתערב בניהול הבית רק כאשר מבקשים ממנה עזרה. כשמחנכים את הכלות לעבודה על המידות יש לחנך במקביל גם את החמות .נכון שהכלה מחיובת בכיבוד חמותה , אבל מותר גם לחמות לעבוד על המידות שלה .נראה לי שאם הכלה תציג את הדברים בפני החמות בצורה נעימה - הבעיה תיפתר בלי מריבות ופיצוצים.

    וחוצמזה יש לצערי גם חמות , שיודעות שהן פוגעות בכלתן אבל נהנות להתחרות על תשומת הלב של הבן שלהם - ובמקרה כזה בוודאי שהן אלו שצריכות לעבוד על המידות.

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    אולי תתיעץ עם כב' הרבנית

    knowall, 27/11/06 15:03

    הרב בן ישעיה,, אולי הפסיקה היא הלכתית, אולם אם היית מתיעץ עם אשתך כב' הרבנית, התשובה היתה קצת אחרת. נכון כלה חייבת בכבוד חמתה, אולם ביתה הוא מבצרה, וחמתה היא אורחת וכך גם צריכה להתנהג, הייתי מציעה גם לענות לכל החמות (השוויגער) ולשים גבולות בין ביתן לבית ילדיהן.

    הגב לתגובה זו

    • צודקת בהחלט

      אורית נווה, 27/11/06 17:31

      עם כל הכבוד ליחסי חמות-כלה ועם כל הכבוד להכנסת האורחים והכבוד שצריכה כלה לנהוג בחמותה - החמות חייבת להיזהר בכבוד כלתה ולכבד אותה, לפחות בביתה. ולכלה הייתי מציעה, שילחי את בעלך לשוחח עם אמו ולהבהיר לה את הגבולות שלכם. גם אם היא תיעלב לזמן מה - יעבור לה (כמובן שעליכם לפנות אליה בכבוד) והעתיד יהיה נעים יותר עבור כולכם

      הגב לתגובה זו

      • צודקת!!

        מסכימה !, 28/11/06 09:08

        זה מצב לא קל - ובעליך צריך להבהיר לה בנימוס - הגבולות.
        הנחת הרב שהחמות עושות את זה רק מרצון לעזר אולי הוא מצד לדון אותן לקו זכות/ או תמימות.
        אולי יש רצון לעזור אבל מעורב בזה הוא מין תחרות אם כלתה. בדרך כלל
        מדיבר באישה שעדיין רואה הקשר אם
        ילדיה (הבעל של הכלה/בן שלה) בצורה של טיפול אימהי - נקיון / בישול
        וכו' - ויש לה חוסר ביטחון לשנות
        צורת היחס שלה -שבלי זה אין לה קשר /חשיבות לבנה וכו'
        אז יש צורך שהבעל/הבן יעודד אותה
        לשנות צורת היחס שלכם - להשאיר מקום להישה/הכלה...

        הגב לתגובה זו

        • ויש גם חמות הפוכה

          גיתית, 29/11/06 10:56

          זו לא פחות בעיה כשהחמות שלך מתנבגת הפוך: חמותי היא אישה שלא יודעת בכלל לנהל את משק ביתה! הבית שלהם תמיד מוזנח ומבולגן , היא לא מבשלת ולא אופה (יש לה מבשלת קבועה! ) וכשאנחנו באים להתארח לשבתות היא כמעט לא עוזרת לי עם הילדים ורק דואגת שלא נכלכך או נבלגן לה יותר מדי . אלינו היא באה לעיתים די רחוקות והיא מוכנה לבוא רק כשאני לא נמצאת בבית כי היא לא אוהבת שאני מעירה לה ! היא רגישה ברמות מ טורפת, חסרת חוש הומור ונעלבת מכל שטול כמו איזו ילדה קטנה! הרבה םעמים הגעתי איתה לעימותים ולפעמים גם לעימותים עם אישי היקר בגללה! למזלי- בעלי מבין ומודע לחסרונותיה הלא מעטים של אמו , הוא מסביר לה את הבעיות ומגבה אותי בעת הצורך אבל גם מכבד אותה . אני גיליתי שאין הרבה מה לעשות, היא כבר לא בגיל שהיא תשתנה ושנדרשת גם הרבה עבודת מידות מצידי כמו שייעץ הרב בתשובה . כשאת מרגישה שאת הולכת להתפוצץ על החמות שלך פשוט תחשבי שרק בזכותה יש לך את בעלך היקר , תנשמי עמוק ותשתדלי להתגבר! זו דרך אגב בעיה של רוב הכלות שאני מכירה וץ מכמה שזכו...

          הגב לתגובה זו

          • יש גם חמות כזאת

            נעמה, 14/01/07 13:52

            בעלי לא מדבר עם אמו כבר כמעט חמש שנים. אני מתחילה לחשוב שיש בכך יתרונות...

            הגב לתגובה זו

            • חעעעעע

              שני, 19/02/07 15:50

              וואי טוב טוב =] הייתי מתה שזה יקרה גם לי

              הגב לתגובה זו

      • איך לערב גם את הבעל

        יעל, 29/11/06 09:23

        צריך להבהיר לבעל שכשהוא מדבר עם אמא שלו, הכוונה היא לא להעביר את דברי האשה בלבד אלא ממש להפנים ולהבין את הדברים ולהעביר אותם לאמו כאילו גם זה מציק לו, כי אחרת העניינים רק מתחילים להסתבך, ויש העברת דברים והחמות מתגוננת והאשה תוקפת, והבעל באמצע. הבעל צריך להציג את הדברים בצורה כזו שהויכוח הוא בינו ובין אמא שלו, ולא הוא מתווך.
        הייתי שם גם.

        הגב לתגובה זו