• 63.

    צודק צודק צודק

    חיפאי, 29/06/07 13:29

    ממש נכון מה שאתה אומר !! הלוואי שההוצאות ישימו לב לכך !

    הגב לתגובה זו

  • 62.

    העניין זה לא הנוסח, יש פה פער עמוק הרבה יותר

    ישראלי, 19/11/06 08:43

    זה ברור שכל אחד צריך להתפלל בנוסח שלו, אבי לאחר שעלה לארץ ממרוקו למד אצל הרב נריה זצ''ל והרב עמד על כך שעדות המזרח ויוצאי צפון- אפריקה יתפללו לפי נוסח התפילה מבית למרות שהם רצו להחליף כי זה הקשה עליהם את התפילה בציבור...

    צריך להבין שכל עדה חייבת להביא את המסורת שלה בכל התחומים בכדי שניצור מחדש את הזהות הישראלית האמיתית זו שהיתה לפני הגלות. המחשבה שריבוי נוסחים גורם לפילוג בעם הוא מוטעה, לפי המקורות לכל שבט ושבט היה נוסח שונה אבל זה לא מנע מהעם לממש את תפקידו עלינו לזכור שיש לנו תפקיד בתור עם ישראל, והאידיאל המשותף הוא המאחד אותנו.

    הנוסח הוא רק הקליפה, אך בגרעין נמצא עולם רוחני שלם שהוא חבוי. אני מדבר על התורה, הלימוד בישיבות הציוניות הוא מגמתי כמו אצל אחיותהן החרדיות, אתה לא פוגש את כל התורה כשאתה הולך לישיבה, דבר ראשון יש מאות אם לא עשרות כתבי יד של גאוני תורה מהדור הקודם שלא יצאו לאור מפני בעיות הדפוס והעלות הכלכלית, זה דבר שצריך לטפל בו ומהר מפני שככל שהזמן עובר הכתבים נאבדים או שהצאצאים כבר לא דתיים והדברים נגנזים מהעולם.

    הגב לתגובה זו

  • 61.

    לומדים כל יום דבר חדש

    רן, 18/11/06 17:44

    אני לתומי חשבתי שנוסח 'ספרד' פירושו דווקא שהוא בנוסח יהודי ספרד (דהיינו, יהדות המזרח).
    אם כך, מדוע הוא נקרא ספרד? ומה שמו של הנוסח הספרדי (האמיתי)?

    הגב לתגובה זו

  • 60.

    ... והפיסקה לסיום שאלישיב לא כתב

    שרון, 17/11/06 06:11

    היא:

    ''ואחר כך הן מצטרפות לתנועת ש''ס''.

    וזה בדיוק מה שקורה.

    הגב לתגובה זו

  • 59.

    שטויות! זה לא מה שעושה להם רע על הנשמה!

    ד.א., 16/11/06 13:31

    האם באמת הציבור הספרדי צריך סיבות נוספות להרגיש מקופח?
    גם ככה הם ימצאו סיבות שרע להם ושהאשכנזים דופקים אותם. מי שחי כילד עם תחושת אפלייה שאותה קיבל מהוריו(מה שהיה נכון הרבה פעמים)לא צריך סיבות נוספות להרגיש כך!

    הגב לתגובה זו

  • 58.

    צודק מאה אחוז, הערה אחת

    איתמר, 15/11/06 19:30

    ישנם סידורים ציוניים בנוסח עדות המזרח, כמו סידור קורן למשל, מה שמפריע זה שברירת המחדל היא סידור אשכנזי

    הגב לתגובה זו

  • 57.

    תרבות החפיף

    א.שבת, 15/11/06 18:44

    וככה זה נראה: מביאים מסרק לקירח ואגוזים לבעלי שיניים תותבות.
    האם אי אפשר היה להקדיש מחשבה אחת קטנה ומוקדמת בשאלה אם השי יתאים למקבלו ומהי - אם בכלל - התועלת המעשית שיפיק ממנו?! כיום יש סידורים מהודרים ביותר לבני כל העדות באופן שכל אחד יוכל לשמוח במתנה זו וליהנות ממנה.
    '' האלוקים נמצא בפרטים הקטנים''. מיקוד מוקדם על צרכי הפרט עומד ביסוד היחסים התקינים בין הבעל לאשתו, בין המעביד לעובדיו וכיו''ב.

    הגב לתגובה זו

  • 56.

    לא הגיע הזמן להפסיק עם החשיבה הגלותית של אשכנז/ספרד ?!

    ארז, 15/11/06 16:57

    כולנו יהודים, כולנו ישראלים...

    לא הגיע הזמן שיהיה נוסח צברי ?!?!

    הגב לתגובה זו

    • ומה יהיה הנוסח הזה? רינת ישראל?

      יהודי, 16/11/06 12:15

      די שמענו עליכם כבר. שכל אחד יתפלל בנוסח שלו. מה בדיוק הבעיה עם זה?

      די בן גוריון מת כור ההיתוך כבר לא פועל. יחד 12 שבטי ישראל. 12 לא 1.

      הגב לתגובה זו

  • 55.

    זה פשוט מאמר חשוב.

    עומר סבן, 15/11/06 16:01

    אין לי מה להוסיף עליו.

    הגב לתגובה זו

  • 54.

    ולחשוב שהרב אלקלעי היה מראשוני הוגי הציונות

    מוטיצביאלי, 15/11/06 16:00

    והוא היה בזמלין מה שהיה סרי-די-בוסנה שזה בבוסניה הרצגובינה. הסבא של הד''ר הרצל התפלל אצלו והיה ה''בעל תוקע'' שלו.
    אבל,לא לשכוח שהמוציאים לפועל (חח הוצל''פ) של הציונות היו מהפכנים מרוסיה כדוגמת בן גוריון ואושיסקין וכו'. בן צבי ובן גוריון הרי למדו משפטים בטורקיה ורצו להתנער מכל סממן יהודי. זכורה לי אמרתו של בן גוריון בסגנון ''שהדת תהיה הפלגש של המדינה .קרי,חייבת להיות שם אם כי לא רשמית'' משהו כמו ''ידועה בציבור.
    מאז עברנו כברת דרך,הרב זורן זצ''ל בהיותו בצבא ניסה לעשות ''נוסח אחיד'' ועינינו הרואות שכל הנושא של א''אחידות'' נכשל כשלון חרוץ. רואים את זה גם במגזרים החסידיים שייבאו את ה''חצרות''שלהם מאירופה באותה מתכונת . ומה שהועילו ה''חכמי חלם'' בתקנתם היה שהם זרעו שנאה ועכשיו קוצרים את הפירות הבאושים.

    לפני ששלחתי קראתי שוב וראיתי שהכתבת בעצם מבוססת על נסיון אישי לא נעים של הכותב. אילו היה משכיל לא היה מעלה את הנושא בכלל כי בשוק לא חסרים סידורים ואילו היו עיניו בראשו היה מוצא את המקום המתאים ושואל את השאלות המתאימות טרם יעלה קצפו על הנוסח והמנהג.

    הגב לתגובה זו

  • 53.

    צודק בהמון אחוזים

    עד מזרח, 15/11/06 13:46

    מילדותי ועד היום אין לי ספק שהתרחקתי מהציונות הדתית האשכנזית. הסידורים זה רק סימפטום לכך שאין ספרדיות בציונות הדתית. לא סתם 90 אחוז מהספרדים הלכו לש''ס.

    הגב לתגובה זו

  • 52.

    אין חדש תחת השמש

    אחד, 15/11/06 13:43

    המצב כך כבר שנים!!האשכנזים תמיד רוצים לכפות את הנוסח שלהם בכל צורה אפשרית!!! אלו לא שדים אלה מציאות.אשכנזי לא יעז להתפלל בנוסח אחר,לעומת זאת הרבה ספרדים מתפללים בנוסח אשכנזי משום שכך גדלו: בביה''ס,בישיבה התיכונית,בהסדר או במכינה!!!
    הספרדים צריכים לשמר את הנוסח שלהם באותה קנאות שבה האשכנזים עושים זאת.

    הגב לתגובה זו

  • 51.

    נהוג לחשוב שהציונות הדתית הצילה נפשות

    א., 15/11/06 12:25

    מצפורני החילוניות. אבל זה היה נכון אולי עד הקמת המדינה. אחר כך היא גם סייעה להבריח.

    אני למדתי בנעורי בישיבה תיכונית בנחלים. אז אמנם רחשושם כבוד למזרחים הרבה יותר מאשר במקומות אחרים, לפחות באותה תקופה אבל בכל זאת הרגשתי נטע זר.

    הגב לתגובה זו

  • 50.

    נוסח הוא חשוב ביותר

    עבודה שבלב, 15/11/06 11:03

    לתת למישהו סידור בנוסח שאיהו שלו והוא גם לא מעוניין בו זו פשוט אטימות ואפילו זלזול. סידור אמור לקרב אדם לתפילה ולא להרחיק. אין שום משמעות לעובדה שנוסח מסויים נפוץ יותר כל אחד צריך להתפלל בנוסח אבותיו או בזה שהוא מתכווין בו הכי טוב.

    הגב לתגובה זו

  • 49.

    חשבתי שהמצאתם את הנוסח ה*אחיד*?

    ?????, 15/11/06 10:51

    לתומי חשבתי כי ציבורכם דוגל באי-הבלטת ההשתייכות והמוצא...פתאום נהיית לי מדקדק בנוסחאות?

    הגב לתגובה זו

  • 48.

    בחתונה שלי מחלקים סידור בכל הנוסחים

    עמי, 15/11/06 10:20

    אחי מתחתן בעוד כשבועיים עם מרוקאית. בחתונה נחלק סידורים מכל הנוסחים. כך שכל מה שצריך זה תשומת לב ויחס שווה לכולם.
    רצון טוב תמיד צריך. בלעדיו - שום דבר לא יקרה.

    הגב לתגובה זו

    • המרוקאיות יפות מאוד. וגם יודעות לבשל. תהיה נחמד אליה (ל''ת)

      אשכנזייה, 15/11/06 16:42

      הגב לתגובה זו

      • וגם חכמות מאד (ל''ת)

        מגיב, 18/11/06 18:49

        הגב לתגובה זו

  • 47.

    טוב שרואים פסנתר בתמונה סמל התרבות המערבית

    מורי אל כניס, 15/11/06 09:36

    ובמה טוב יותר מוצארט מפריד אל אטראש?

    הגב לתגובה זו

    • אגיד לך במה:

      מערבי, 16/11/06 13:03

      מוצארט היה מוזיקאי מחונן לכול הדעות,ולא בבון מיילל...
      עצם ההשוואה מגוחכת.


      הגב לתגובה זו

  • 46.

    זה מילא ומה עם כל ילדי הגנים ובתי הספר שמרגישים חילונים?

    מורי אל כניס, 15/11/06 08:37

    כל הזמן לומדים רק את המנהגים של האשכנזים הילדה שלי באה ושאלה אותי אם אנחנו מקיימים את כל המצוות.

    כשהייתי צעיר המצב היה גרוע פי כמה.

    הגב לתגובה זו

  • 45.

    ואני דוקא רציתי נוסח אשכנז ואין...

    אריאל, 15/11/06 08:30

    כן יש כמה מתפללי נוסח אשכנז. וככתוב ''לא תתטוש תורת אימך'', לא מגיע לנו גם קצת יחס

    הגב לתגובה זו

  • 44.

    המצב בדיוק הפוך

    ינקעל, 15/11/06 07:21

    בבתי הספר היסודיים המצב בדיוק הפוך.
    הילדים לומדים להגיד פסוקי דזימרא בניגון מזרחי, קריאת שמע בטעמים מזרחיים, ועוד כהנה פסוקים שנאמרים על ידי ספרדים (''פותח את ידך..'' לפני ''המוציא'', ''להניח ברכה'' אחרי ברכת המזון) ועוד ועוד.
    משום מה זה לא מפריע להורים האשכנזים בכלל. אדרבה, אנו מאד נהנים לשמוע את הילדים עושים זאת וכלל לא דואגים לנושא ''מורשת האבות'', אותה הילדים סופגים בבית ובבית הכנסת האשכנזי.
    יש להני שבבתי הספר היסודיים המצב הוא כזה משום שרוב המנהלים והרבנים הם ספרדים (כך זה לפחות אצלנו, למרות שרוב הילדים בבית הספר אשכנזים).

    הגב לתגובה זו

  • 43.

    תבוא לאשדוד ותראה את ההיפך.

    א. בן עוזיאל, 15/11/06 04:51

    אצלינו בבית הספר התורני (ממ''ד - תורני שילה), מחלקים רק סידורים נוסח עדות המזרח.
    ילדי (כולם אשכנזים למהדרין שבמהדרין - 100% גפילטע-פיש) מחוייבים, כשהם נקראים להיות ''חזנים'' בשחרית, לעבור לפני התיבה בנוסח ספרדים.
    וכן בארועים: נוסח ספרדים ועדות המזרח.
    אז כנראה שהכל הולך לפי הרוב בישוב.
    בכיין

    הגב לתגובה זו

    • אל תתן דוגמא אחת מאשדוד --- כ נ ס ו ....

      יצחק, 15/11/06 08:50

      הוא ממש, אבל ממש לא בכיין.
      יכול להיות שככה זה אצלכם באשדוד, אבל ברובם המכריע של המקומות זה ממש כמו שמתואר בגוף הכתבה.
      חוץ מזה, אם שמת לב הכתבה עוסקת גם בעצם ההוצאות לאור (מו''ל) שהן עצמן לא טורחות תמיד להדפיס נוסח כזה.
      כותב הכתבה צודק והוא מבטא רשות רבים ממוצא ע''מ.
      (ואם תשים לב הכותב הוא אשכנזי, ככה שממש אין לו מה להיות ''בכייין'', הוא רק מנסה לעזור קצת לאחר, ייש''כ!)

      הגב לתגובה זו

      • המו''ל

        דני, 16/11/06 12:28

        תמיד יוציא מה שמשתלם לו כלכלית וזהו אין שום שיקול נוסף

        הגב לתגובה זו

  • 42.

    מה עם נוסח אשכנז

    ליטווק, 15/11/06 01:59

    למה מחייבים אותי להגיד תחנון פעמיים ביום (שחרית ומנחה) לפי נוסח אשכנז אומרים רק פעמיים בשבוע (שני וחמישי בשחרית)

    נוסח אשכנז, למי שלא ידע הוא הנוסח של יהודי מערב אירופה ושל ה''ליטאים''.



    הגב לתגובה זו

  • 41.

    נוסח הספרדים

    עמנואל, 15/11/06 00:48

    מה הקשקוש הזה
    בעל אירוע אשכנזי ינפיק למארחיו ברכונים אשכנזים וכן ספרדים וכן תימנים וכן קווקזים וכןוכן....
    כל אחד יעשה מה שהוא רוצה באירוע שלו והוא לא חייב להיות עם דופק על הלב שמה איזה גזען ספרדי יכה לו על החזה

    הגב לתגובה זו

  • 40.

    בני עקיבא

    מישהו, 15/11/06 00:21

    בבני עקיבא הדפיסו לאחרונה תהילים עם תפילת מנחה וערבית בשני הנוסחים יחד!!!

    הגב לתגובה זו

  • 39.

    אילו זה היה ההיפך?

    רועי, 14/11/06 22:56

    אילו נתנו לאשכנזים סידור איש מצליח או עבודת ה'' בכל הטכסים מעניין איך הם היו מגיבים?

    הגב לתגובה זו

    • אצלנו

      אברהם, 16/11/06 12:31

      אצלנו תמיד נותנים רק נוסח עדות המזרח, ואת הנוסח שלי, אשכנז, בשום מקום אף פעם לא נותנים, אז אנחנו המסכנים האמיתיים

      הגב לתגובה זו

  • 38.

    צודק

    איתי, 14/11/06 22:38

    שימו לב למה ש''ס קמה מציבור הכי קרוב בדעתו לציבור

    הגב לתגובה זו

  • 37.

    דווקא יש סידורים ציוניים בנוסח הספרדים...

    ב, 14/11/06 21:23

    ''קול אליהו'' למשל, ועוד...

    הגב לתגובה זו

    • הכוונה לסידורים לילדים (ל''ת)

      י, 14/11/06 21:29

      הגב לתגובה זו

      • מה קרה לכם? הוא לא אמר אם יש או אין רק אמר שלא נותנים אותם לציבור ! (ל''ת)

        אבי, 15/11/06 08:56

        הגב לתגובה זו

  • 36.

    תגידו, איפה ג'וני קדחת?????

    רינת, 14/11/06 20:55

    כולם נעלמים לי בזמן האחרון.....

    הגב לתגובה זו

    • ג'וני קדחת..דווקא עכשיו נעלמת?????

      ההמום, 14/11/06 23:21

      אחי צריכים תגובה מאור יהודה...

      הגב לתגובה זו

  • 35.

    דווקא בירכונים בבר/בת מצוות מופיעים לאחרונה

    שלומי, 14/11/06 20:40

    בשני נוסחים על אותו הבירכון, מה שיעיל מאוד באירוח...

    הגב לתגובה זו

  • 34.

    צודק ריכנר

    סתם, 14/11/06 20:02

    לצערי כל מילה בסלע הדבר נובע מהרגשת עליונות שלצערי נמצאת דווקה במגזר הדתי לאומי חרדי (לא קיים אצל אחנו החילונים) תופעה נפוצה בישיבות תיכוניות נוסח התפילות אשכנזי על פי רוב להוציא ימים נוראים
    בתנועות הנוער בני עקיבא וכנראה גם באחרות זה לא רק בנוסח התפילה אלה גם בהרגשת העליונות ואי קבלת המזרחי לצערי הרב מנסיון אנשים התרחקו מהדת בגלל זה
    מקרא פרטי של אחות שמאשמה את בני עקיבא שהיא לא דתית ומה קורא בישובי ישע גם שם הרוב האשכנזי חוגג

    הגב לתגובה זו

    • דיי לבכות!!

      אריאל, 15/11/06 00:05

      דיי לבכות כל הזמן על קיפוח..תמיד אתם מחפשים לראות איפה דפקו אתכם...למרות שזה כבר מזמן לא ככה...תתחילו להסתכל על המציאות ולעשות מעשים ולא רק לבכות שדפקו אותנו כי אנחנו שחורים

      הגב לתגובה זו

      • לזה קוראים הרצחת וגם ירשת תכנס כי הרגזת אותי מחוצף שכמותך

        מורי אל כניס, 15/11/06 09:07

        יש עדיין זלזול מתמשך בבני עדות המזרח ובעיקר בתרבותם. אתה לא חש את זה אבל זה קיים אפילו היום ובעוצמה רבה. תרצה תתעלם. אבל זה לא ישנה את המציאות.

        גם הפליתם גם סתמתם את הפה בצעקות ''בכיינים''.

        כל המערכת (שהיום קצת מתחילה להשתנות) בנויה על האשכנזיות שהיא ה''מיינסטרים'' ונוסח תימן או ספרד זה ''פולקלור''.

        למה? הרמב''ם פסיקותיו והנהגותיו בשבילכם זה פולקלור? האם הבן איש חי הקדוש והגאון הוא איזה ערס עיראקי מסורתי עם כפה בשבילכם?

        טוב עשה הכותב שדבר בעבר על תופעת ה''משמחים'' בבתי הכנסת בשמחת תורה. מדוע בכלל עולה על דעתכם שאנחנו עצובים בחג? בגלל שאנחנו מקיפים עם סלסולי ''אנא משה רחימא'' ו''חדו חדו רבנן'' ולא מזיעים בקפיצות עם ה''ניגונים'' (במלעיל כמובן) שלכם?

        בילדותי כל פעם הייתם באים והורסים לנו את שמחת החג ואנחנו שתקנו כי אתם אורחים. אנשים קנו במיטב כספם את המזמורים ופתאם אתם באים באמצע עם ההשתוללות הפראית הזו. איפה הכבוד המינימאלי לבני אדם? אז היינו מחכים בשקט ובנימוס ושמחים באורחים וממשיכים אחרי שהלכתם לבית כנסת הסמוך והרסתם גם להם.

        אחר כך היינו מתבדחים על זה ביחד. אבל האמת שזה עצוב.לא כעסנו על הילדים החביבים אלא על היוזמה הארגונית המתנשאת של בני עקיבא שחושבים שאם לא יביאו לנו את המאור שלהם נשאר אנחנו עצובים ואומללים בחג. מאיפה לעזאזל לקחתם מנות כל כך גדושות של טפשות?

        אגב, האם היו נותנים לכמה מאות ילדים אשכנזים ''להעלם'' סתם ככה בראשית ימי המדינה? איך שותקים על הדבר הזה? פה ושם כמה וועדות ללא סמכות וללא שיניים מדי פעם הבלחה ובדרך כלל שקט, רק האמהות והאבות שחיים עדיין. כן, רבים מהם עדיין חיים. בוכים על ילדיהם שאינם.

        אבל מה אכפת לך על זקנה ''מתבכיינת'' בראש העין?
        אני אישית מכיר כמה זקנות כאלה. ראית פעם תימנים קשישים נאנחים ומזילים דמעה ב''אשכבות'' בבתי הכנסת כל שבת? (וכולם נדים בשקט ומתוך הבנה ומפטירים ה' ירחם) ראית פעם אם קשישה ועניה שנותנת כל יום! תקשיב לי טוב כל יום!! צדקה כדי שתזכה לראות את בנה שנעלם ואפילו דקה לפני מותה?

        הגב לתגובה זו

      • מתלוננת לא מתבכיינת

        רותי, 16/11/06 11:48

        סליחה - ברגע שבן אדם אומר משהו נכון על אפלייה אמיתית - זוהי התבכיינות!
        ולעניין - גם אני כמי שמתפללת בנוסח אשכנז מתקוממת נגד ההשתלטות של הנוסח הזה וחוסר הקבלה של הנוסחים האחרים. אז אני לא שחורה (איזו הבטאות!!!) ואני מתלוננת - לא מתבכיינת.

        הגב לתגובה זו

  • 33.

    תגובת עמינדב

    בן ציון, 14/11/06 18:05

    הכי הרתיחה אותי זו תגובת מנכ''ל עמינדב . אפילו לא פוליטיקלי קורקט . אדוני הנכבד , אם אתה נותן מתנה רק כדי לסמן וי ולצאת ידי חובה , אל תתן בכלל . מתנה נועדה להביע איזה רגש כל שהוא . לומר בשיא הטבעיות שמלכתחילה אתה נותן מתנות לא שימושיות לא מרנין את הלב .
    הארגון שאתה עומד בראשו לא מתנדב רק כי אין ברירה אני מקווה .
    מסקנות אישיות בבקשה .....

    הגב לתגובה זו

  • 32.

    מצחיק לדבר על חוסר יחס לעדות המזרח ממקום שעניינו לתחזק מגזריות.חבל.

    למגר את ה''מגזר'', 14/11/06 17:39

     אבל גם אני אוהב אותך רייכנר.

    הגב לתגובה זו

  • 31.

    מצחיק לדבר על חוסר יחס לעדות המזרח ממקום שעניינו לתחזק מגזריות.חבל.

    למגר את ה''מגזר'', 14/11/06 17:38

     אבל גם אני אוהב אותך רייכנר.

    הגב לתגובה זו

  • 30.

    די להתבכיינות

    רפול, 14/11/06 16:55

    די מספיק עם ההתבכיינות של ספרדים בלירה.גם אשכנזים כשנמצאים במקום תפילה עם רוב ספרדי יכולים להרגיש מקופחים ואף אחד לא מצייץ.לדוגמה בשבתות אירוח רבות שהייתי התפללו על פי הנוסח של החזן וזה לא הפריע לאף אחד שחלק מהתפילה היה בנוסח עדות מזרח וחלק אשכנז וכו'
    למותר לציין שהיחוד של הצבור הציוני דתי הוא בכך שמזמן לא מתייחסים שם למוצאו העדתי של אדם(ראה נשואים בין עדתיים)וכל אחד מוצא את מקומו על פי תכונותיו אופיו וכשוריו
    והא ראיה שברוב סניפי הציונות הדתית בארץ מובילים את הציבור יוצאי עדות המזרח וזה לא מפריע לאף אחד ואפילו לא מהווה נושא לדיון

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    מתוחכם הרייכנר הזה, אל תראו אותו ככה...

    יחיאב, 14/11/06 16:39

    הוא יודע שאין קשר בין הציונות-הדתית לאדם הדתי המזרחי. המזרחי הוא נטול העומס האידיאולוגי שיש על האשכנזי הדתי. הוא יכול בלי תירוצים להרגיש חלק מהחברה הישראלית, הוא לא צריך בשביל זה להמציא מושג כמו ה''ממלכתיות''.
    אז מה יש לנו כאן? רייכנר רוצה לצרף לתנועת הציונות-הדתית גם את מי שנראה כמו ציוני-דתי, קרי כל בעלי הכיפות הסרוגות. לכן אומר רייכנר, אסור לנו, האשכנזים שקובעים מהי ציונות-דתית (מי נחשב חלק ממנה ומי לא), לתת למזרחיים תחושה שאין חלקם איתנו. בוא ניתן להם תחושה שהם שותפים. אפילו ניתן לרבנים ספרדים לנהל ישיבות - כמובן אחרי שנראה שהם הפנימו מהי ציונות-דתית - למה שנוציא אותם מתוכנו? זה כוח אלקטורלי גדול מאוד.

    אלא שברמה העקרונית, הדתיות המזרחית לא יכולה להיות - וטוב שכך - חלק מהציונות הדתית. היא פשוט ציונית ופשוט דתית. היא לא ''ציונית-דתית''.
    מתוחכם הרייכנר הזה, אל תראו אותו ככה...

    הגב לתגובה זו

    • תיכף תגיד מר נגר הצדרני''ק שמזרחי גם לא יכול להיות ימני נכון?

      מורי אל כניס, 15/11/06 09:14

      אני לא רוצה לכתוב פלצן מפאת החריפות שבמלה אז אסתפק ב''מפריח מלמטה''

      הגב לתגובה זו

      • בוודאי שהוא יכול להיות ימני ואפילו פלצן ימני

        יחיאב, 15/11/06 11:54

        אבל אין יותר גרוע מתימני שהשתכנז.
        תראה מה קרה ליגאל עמיר.
        זה לא בשבילנו התורות הגדולות האלה.
        ולא עושה עלי רושם הכינוי שלך. מזמן עליתי עליך שהשתכנזת לחלוטין. בטח יש לך ספרים של ''הרב'' (או לחלופין ''המרן'') בבית...
        ודוק, לא אמרתי בזה שלא נכון שיהיו לך ספרים של כולם בבית. להיפך, ראוי שיהיה.

        הגב לתגובה זו

        • נראה לי שאחרת את הרכבת יחיאב

          נעמה, 15/11/06 13:19

          המורי התעצבן הבוקר והלך ככה כתוב במאמר של עמוס ברדע(בטח יחזור עם כינוי אחר). בכל מקרה לדעתי ענית לו כאיוולתו. רק אני מוכרחה להבין משהו.

          מה הקשר ליגאל עמיר? בכל מקום תדחפו אותו? מזל שאתה לא כועס עליו שהתחתן עם לריסה ולא עם איזו מזל או יונה

          ואתה בתור תימני מזלזל בעצמך. מה זה ''התורות הגדולות האלה לא בשבילנו מה אתם עדר של מטומטמים? וסתם ככה עקיצה- למה ציונות דתית ריאלית כן וציונות דתית אחרת זה ''תורות גדולות בשבילנו''?

          וחוץ מזה תצאו מהקטע הזה המתנשא של התימנים. אפשר לחשוב שאתם עדה כל כך מיוחדת ונשגבת ( שלא לדבר על הדבור המצחיק הזה שלכם בתפילות שאני מקווה שאלוקים מבין אותו)

          הגב לתגובה זו

          • השליטה שלך נעמה בכל מרחבי אנרג'י ממש מרשימה אותי

            יחיאב, 15/11/06 16:19

            על כל פנים מסתבר שלא פספסתי שום רכבת. אם את משמשת לו לפה, אין לי בעיה עם זה.

            שאלת מה הקשר ליגאל עמיר. הבאתי אותו כדוגמא לבחור תימני שנכנס יותר מדי לקטע הגאולי בציונות-הדתית. את הסוף אנחנו יודעים.
            זה פשוט לא מתלבש עלינו טוב. זה כמו חליפה שחורה על תימני משעריים. מגוחך. רק שכאן התוצאות גם טרגיות.

            לשאלתך, עדר של מטומטמים זה אלו שהולכים אחר התורות המשיחיות על משקל ''גאולה עכשיו''. אגב, אותה ביקורת יש לי גם על המשיחיים מהצד השני ''שלום עכשיו''. אני מעדיף את תנועת ''עכשיו להירגע''. שוואייה, שוואייה.
            וזה למה ציונות דתית ריאלית כן. ההיפך מהציונות הדתית המשיחית.

            ואגב, אם את חושבת שצד''ר היא תנועת שמאל דתי, אין לך מושג על מה את מדברת.

            לגבי זה שיש לך בעיה עם העובדה שהתימנים מתנשאים. תרשי לי לתקן אותך. כדי להתנשא אתה צריך לרומם עצמך מעל מישהו אחר. לכן זה לא קשור לענייננו. התימנים לא צריכים לרומם עצמם מעל אף אחד. הם הרי כבר מעל כולם...
            כל טוב וד''ש למורי (מדליק אותך השוט, אה?)

            הגב לתגובה זו

            • אל תהיה גס רוח אתה מדבר עם אשה נשואה

              נעמה, 16/11/06 11:36

              מה זה '' מדליק אותך השוט''? ככה לימדו אותך לדבר? שאני אגיד משהו לאשתך?

              ולעצם הענין. טוב אולי את צד''ר אני לא ממש מכירה חוץ מכל הדוברים שלהם פה שדווקא אתה היית הפחות גרוע שבהם ואפילו טוב.( חוץ אולי מהשנאה הבריאה זה אתה לא?)

              ולפי שיטתך זה כנראה בגלל שאתה תימני. וכן אתם עדה מתנשאת כאילו המצאתם את היהדות. הרי ביננו יש לכם גם פאקים כמו סמים ( גת) ועקשנות של 70 פרדות.

              ואם בא לך תמסור אתה ד''ש למורי בכל אופן הרי בטח למדת אצל אחד כזה אמיתי לא?

              הגב לתגובה זו

    • סוף סוף אמירה יפה ונבונה פה באתר

      גד, 15/11/06 11:08

      אנחנו הספרדים מכילים את אהבת הארץ ואת אהבת האל ואת קיום המצוות בערבוביה בתוך לבנו ,ואין לנו צורך בדיכוטומיה (בהפרדה) בין הדברים=ציונות-דתית,דת-מדע

      הגב לתגובה זו

  • 28.

    צודק בהחלט

    אשכנזוביץ', 14/11/06 15:57

    מסכים עם כל מילה.

    הגב לתגובה זו

  • 27.

    avenarius_chulon@yahoo.com

    הרה''ג אבנריוס, 14/11/06 15:48

    הנה הצעה לסידור כולל לכל הדתות הכתות המינים והמוצאות:

    ברכת הבוקר:
    ...
    ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא עשני גוי (וגוים אומרים – שעשני כרצונו).
    ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא עשני אשה (ונשים אומרות – שעשני כרצונו).
    ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא עשני פרענק (ופרענקים אומרים – שעשני כרצונו).
    ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא עשני עבד (ורובינו אומרים – שעשני כרצונו, שהרי לרובינו יש מעביד).
    ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא עשני דוס (ודוסים לא אומרים את זה כי הם לא יסכימו לעולם על נוסח אחיד – לפחות לא לפני ביאת המשיח).
    ...

    כן יהיא רצון וסידור זה יהפוך לרב מכר.

    (c) כל הזכויות שמורות לרה''ג אבנריוס שליט''א

    הגב לתגובה זו

    • גאון! (ל''ת)

      חבר סטאלין, 14/11/06 16:40

      הגב לתגובה זו

  • 26.

    התופעה רחבה בהרבה

    מנדל אבוטבול, 14/11/06 15:47

    הציונות הדתית מובילה תפישה הקושרת בין ''דתיות'' ו-''אשכנזיות'', כך שהילדים - כולל בני עדות המזרח שביניהם - מתחנכים לחשוב שדתיות פירושה, בין היתר, אשכנזיות.

    כך גדל דור של ילדים, המתחנך ל''דתיות'' במנותק ממסורת בית אבא. מזרחיים רבים, שנתחנכו במוסדות החינוך של הציונות הדתית, עוברים להתפלל בנוסחים אשכנזיים למיניהם, מאמצים מנגינות אשכנזיות ומנהגים אשכנזיים, והכל - על חשבון המורשת האמיתית שעברה במשפחתם מדורי דורות.

    התוצאה היא ניתוק שרשרת הדורות ויצירת יהדות חסרת שורשים; יהדות שלומדים בבי''ס, במקום כזו שיונקים בבית, עם חלב האם.

    אין פלא, אפוא, שרבים רבים מאותם צעירים מתנתקים מהמנהגים ה''אשכנזיים'' שאימצו, ברגע שהם עוזבים את מוסדות החינוך, שכן מנהגים אלו אינם מושרשים בהם ואינם טבעיים עבורם. ובהיעדר מורשת ומסורת אמיתית להישען עליה - מוותרים כליל גם על ''דתיותם'', המרוקנת מתוכן שורשי אמיתי.

    הגב לתגובה זו

    • אמת לאמיתה! (ל''ת)

      מנחם אביטל, 14/11/06 16:13

      הגב לתגובה זו

      • חזון הציונות הדתית:היה ספרדי בביתך ואשכנזי בצאתך.

        ההמום, 14/11/06 20:18

        הרי הדברים ברורים לחלוטין:
        1.הציונות הדתית שאפה תמיד לבולל-באיצטלא של אתחלתא דגאולה את הספרדים בתוכה,''לתרבת''אותם,שילמדו ויחכימו ויפנימו את התובנות האשכנזיות.
        2.הנסיון הזה לא בא ממניעים פסולים,המטרה היתה אחת:לשבור את החומות בין העדות,מישהו כמובן יצטרך ךלוותר על תרבותו ונכסיו הרוחניים,הספרדים בחולשתם יהיו אלה שישלמו את המחיר,כך הדברים התנהלו,ומתנהלים.
        3.השיטה היתה ברורה:מהיום א
        נחנו כבר לא אשכנזים,בית הכנסת הוא לא אשכנזי,הסידור לא אשכנזי,ושום דבר לא אשכנזי,אנחנו ''ישראלים''...ומי אלה שמפריעים בתהליך הכלל ישראלי המדהים של שיבת ישראל לארצו??ניחשתם נכון אלה הדבקים במורשת אביהם..שהיא לא רעה כלל וכלל אך מה לעשות..היא לא ישראלית...
        4.אחרי שניכסו האשכנזים את המינוח ישראלי..הבינו הם כי חייבים ''לחנך''את דור הפרא של הספרדים..וכמובן יוצא ויצא שרוב הרבנים וראשי ישיבות ההסדר הם אשכנזים..סליחה טעות ישראלים!!!
        5ץכשדיברתי על כך לפני ראש ישיבה ידוע מאחת מהישיבות דרומה מירושלים ענה לה הנ''ל כי הוא הזמין לישיבתו 2 רמ''ים ספרדים כדי שיתנו נופך מעט שונה לישיבה האשכנזית בעליל שלו..אך מה לעשות הם האשכנזים ביותר שיש בישיבה..הפכו לאשכנזים...
        6.האמת שאין מה להאשים אותם היינקיך היינה אמר פעם שה''התנצרות הינה כרטיס הכניסה לתרבות הארופית''.קבלת הנורמות הציבוריות האשכנזיות כמובנות מאליהם-הן מה לעשות -כנראה כרטיס הכניסה לחברה הציונית דתית.
        7.אשר על כן די מובן למה בגיל צעיר תחת ההשפעה של הרמ''ים האשכנזים וראשי הישיבות האשכנזים של ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות למה הצעירים מקבלים את הנורמות האלה במובנות מאלים.
        8.אבל,כאן העוקץ,אנשים מתבגרים...ופתאום שואלים את עצתמם למה שאני יוותר על כל מערכת התרבותית היפה של הספרדים??למה לוותר על המתינות..על השירה הפיוט והחום והתפילות ??בשביל מה ובשביל מי????
        9.ואז אנשים ששולחים את הילדים לבני עקיבא ולאגודה להתנדבות מקבלים סידור מאיז איש קטן ..והוא לא מכיר ולא יודע מהי תרבות דתית אחרת -בניגוד אליהם....
        10.ולכן החבר''ה בוגרי הישיבות עוזבים את הציונות הדתית המאורגנת..זה באמת לא ביתם..
        11. ומי לנו גדול מהרב טאו שאמר את זה באופן מפורש.
        12.אלישיב אתה 10

        הגב לתגובה זו

        • ניתוח יוצא מן הכלל (ל''ת)

          מרוקאי גאה, 15/11/06 10:12

          הגב לתגובה זו

      • שלום אבוטבול... סליחה אביטל (ל''ת)

        מרוקאי גאה, 15/11/06 13:21

        הגב לתגובה זו

    • 26 והמגיב ההמום, אתם כל כך צודקים כל הכבוד, אני מקווה שראשי המערכת

      ספרדי, 14/11/06 23:07

      יתעוררו ויבינו כמה גדולה הייתה הטעות שלהם, שעקרו מסורת כלכך יפה עמוקה שורשית וחמה מילדים ונער רך, ובעצם גדעו את השורשים היפים שהיו להם

      בצינות הדתית יש הרבה מאוד דברים יפים.
      בנושא הזה הם נכשלו בגדול!
      אך לא מאוחר לתקן

      הגב לתגובה זו

    • תגיד אתה מכיר את אבא שלי?

      מרוקאי גאה, 15/11/06 10:32

      כי זה בדיוק מה שקרה לו. אם תראה את פניו ותשמע את קולו תראה לפניך מרוקאי קלאסי אבל מעבר לכך האיש היקר הזה אשכנזי לחלוטין, כל המנהגים ההלכות, אורח החיים, אפילו שלח אותי ללמוד פסנתר.
      ואמא שלי טריפולטאית במוצאה עוד יותר גרועה ממנו. מסתובבת כל היום במוזיאונים ואצלנו בבית אין אוכל מרוקאי ואפילו לא טריפולטאי מסורתי. כמובן ששם משפחתנו ''מעוברת'' אני רק מתפלא עליו שלא ''עברת'' אותו לברקוביץ' הוא אפילו שוזר בדיבורו ביטויים בהגייה אשכנזית, טוב שלא טרח ללמוד יידיש. תבינו האבא היקר שלי עלה ממרוקו כשהיה בן 17

      אני החלטתי שהזיוף הזה מרגיז אותי ולכן היום כשאני כבר נשוי- אני מתפלל בבית הכנסת הספרדי בשכונה.( את שם המשפחה המקורי שלנו הוספתי לשם המשפחה הייתי משנה לגמרי אבל אני חושש מאבא שלי)

      בהתחלה הוא כעס עלי נורא ותמיד היה מתווכח איתי. אחר כך כשנולדו נכדים הוא כבר בא איתם לבית הכנסת, הרי מוכרחים להשוויץ לא? פתאם הוא התחיל לברך אותם בברכת כהנים כמו שעושים הספרדים וראיתי כמה הוא מתרגש

      פעם אחת הוא נעתר להפצרות ועלה להתפלל בערב שבת - אח... הייתם צריכים לשמוע את זה - ''שפתיים ישק''

      מאז זז אצלו משהו והיום הוא כבר מבקר מדי פעם ביוזמתו שלו בעיר שלו בבית כנסת של יוצאי מרוקו.

      אל תתייאשו

      הגב לתגובה זו

  • 25.

    קיפוח גם בסידורים

    אבי -יוצא מרוקו, 14/11/06 15:39

    תכניסו טוב טוב לראש- ככל שהרמה הדתית של האדם עולהכך גם השנאה העיוורת ליוצאי המזרח ומסתבר שהדבר מתבטא גם בסידורהתפילה של ילדי הגן. צריך להקים מחדש את תנועת ''הפנתרים השחורים'' שתטפל באשכנזים

    הגב לתגובה זו

    • אתה לא נשמע גזען בכלל (ל''ת)

      Alert, 14/11/06 16:16

      הגב לתגובה זו

  • 24.

    זה לא ענין של עדות המזרח

    אלי, 14/11/06 15:33

    זה חלק מהנסיון לאמץ נוסח אחיד.
    אם תבוא לביהכנ''ס שלי תמצא כמה סידורים בנוסח עדות המזרח, רוב הסידורים בנוסח ספרד וסיכוי טוב שלא תמצא סידור אחד נוסח אשכנז.

    אז מה? זה בגלל שדופקים את הליטאים האשכנזים???

    לא צריך לחפש את השד העדתי בכל בקבוק, לפעמים יש סיבות אחרות.

    הגב לתגובה זו

  • 23.

    יש גם נוסח אשכנזי לא רק ספרד

    נתי, 14/11/06 15:28

    להוי ידוע שיש נוסח אשכנז, ספרד, ועדות מזרח.
    יוצאי רוסיה, ליטא וגרמניה וכו' מתפללים בנוסח אשכנז, ויוצאי פולין החסידים בנוסח ספרד, ו עדות מזרח כך שגם נוסח אשכנז מופלא לרעה, והוא לא חושב שזה גזענות!!!!, אז גם עדות מזרח לא צריכים להפגע

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    אין ספק!

    שלמה, 14/11/06 15:20

    הדומיננטיות האשכנזית היא משהו מובנה מאוד בחברה הציונית דתית. קשה לקרוא לזה אפליה מכוונת כמו בחלקים נרחבים במגזר החרדי. אך יש שיכחה והשכחה מכוונת של ציבור שלם במגזר הזה. כמה רבנים ספרדיים גדולים יש בצה''ד? הדוגמה של הסידורים היא דוגמה מצויינת. כך זה גם בנוסחי התפילה. מישהו כאן באחת התגובות קרא להחזיר את ''הנוסח האחיד'' של הרב גורן. הנוסח הזה אחיד במובן שהוא מאחד בין ''אשכנז'' ל''ספרד'' (עם שווא תחת הר') בלבד. כל קשר בינו לבין עדות המזרח, פשוט לא קיים. ספרדים רבים לא מוציאים את עצמם בישיבות התיכוניות והגבוהות ובישובים שכל הוייתם היא אשכנזית. כך גם ציבור החוזרים בתשובה הספרדי שכמעט לא קיים בזרם הצה''ד.

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    נו באמת איזה קטנוניות.... (ל''ת)

    יהודי, 14/11/06 15:19

    הגב לתגובה זו

  • 20.

    גם רוב ספרדי לא סופר מיעוט אשכנזי

    אשכנזיה, 14/11/06 15:06

    אני בחורה דתיה אשכנזיה. בילדותי גרתי במקום שרובו היו ספרדים עם מיעוט אשכנזי. לעיתים קרובות אני נתקלתי בתופעה שלא סופרים אותי.אם זה בבי''ס שחילקו סידור נוסח עדות המזרח או בסניף בני עקיבא שלמצוא בו סידור נוסח ספרד היה משימה כמעט בלתי אפשרית. ה'אי ספירה' היא גם מכיוון הספרדים ברגע שהם הרב. צריך פשוט לשים לב יותר למיעוט/שונה ולהתחשב גם בו לא משנה באיזה צד אתה.

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    גם המחזור ''ממך אלייך''

    רותי, 14/11/06 14:59

    אני דווקא מחפשת נוסח אשכנז - רציתי את המחזורים של ממך אלייך ונאלצתי לקחת את נוסח ספרד כי זהו הנוסח היחיד שיצא לאור.
    חבל! לא כל האשכנזים מתפללים בנוסח ספרד

    הגב לתגובה זו

    • הפטרונות של הרוב

      צודקת, 14/11/06 19:26

      מקוממת. רוב הציבור מתפלל ספרד ולכן מחקו את נוסחי עדות המזרח, תימנים ואשכנז.
      די לפטרונות.

      הגב לתגובה זו

  • 18.

    איזה יופי שמישהו מתייחס אלינו! (ל''ת)

    בוזגלו מסביון, 14/11/06 14:57

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    גם את מי שמתפלל נוסח אשכנז זה מעצבן (ל''ת)

    אשכנזי, 14/11/06 14:41

    הגב לתגובה זו

    • ובצדק (ל''ת)

      תימני, 15/11/06 10:33

      הגב לתגובה זו

  • 16.

    גם בישיבות זה קיים!!

    שמעון ביטון, 14/11/06 14:07

    מי שבוגר ישיבה תיכונית וישיבת הסדר מכיר את הסיטואציה שבה האשכנזים אומרים סליחות בבית המדרש ואילו את הספרדים שולחים לאיזה חדר קטן כאילו שהם יוצאי דופן, למרות שלעיתים כמות הספרדים עולה על כמות האשכנזים במנין.
    אנו, החבר'ה הספרדים איננו צריכים להתבייש בעדתנו וככה אולי ירגישו ''אותנו'' ויתנו לנו גם להרגיש שייכים לציבור הציוני דתי.

    הגב לתגובה זו

    • צודק

      אלי, 14/11/06 15:18

      אתה צודק לגמרי בעיקר בקטע של הסליחות. וצריך להוסיף גם את תפילות ימים נוראים בכלל, שאז לספרדים אין כ''כ מה לעשות בישיבה והם הולכים הביתה. אני זוכר כשאני הייתי בישיבה גבוהה, התפללתי ביו''כ בבית כנסת אחר, ואז הלכתי לישיבה כדי לשבת על המיטה בחדר ולשמוע את שאר הבחורים מתפללים.
      אבל אני חושב שזה בגלל שבד''כ ראשי הישיבות הם אשכנזים, ולא ראוי שראש הישיבה יתפלל מחוץ לבית המדרש בחדר צדדי. אולי כשהרכב ראשי הישיבות ישתנה גם הנוהג הבעייתי הזה יתוקן.

      הגב לתגובה זו

  • 15.

    כל כך נכון

    אני, 14/11/06 14:06

    גם אני קיבלתי סידורים נוסח אשכנז וספרד למרות היותי מעדות המזרח.
    היחיד שהתחשב בי כשקנה לי סידור היה בעלי האשכנזי ששאל אותי אם זה בסדר מצידי לעבור לנוסח שלו.
    עד שהתחתנתי משום-מה המגזר הדתי לאומי שייך אותי לעדות אשכנז (אותי ואת כל חברותי המזרחיות שהיינו רוב ברור בבית הספר)

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    נסחפנו קצת....

    דינדוש, 14/11/06 14:03

    והילדה שמגיל 3 מקבלת סידור בנוסח ספרד, אולי תאמץ את הנוסח האשכנזי ואולי פשוט תכיר 2 נוסחים מה שיגרום לה להרגיש שייכת בכל מקום ולא להיפך...
    ואגב אם כבר תלונות על נוסח, אז למה תמיד בבתי מלון מתפללים בנוסח עדות המזרח גם אם יש יצוג נכבד לפולנים בבית הכנסת????

    ולכל המתעתדים להשמיץ, גם בי זורם מדם עדות המזרח.....

    הגב לתגובה זו

    • שימו לב להערה השולית

      יחיאל, 14/11/06 15:09

      רוב האשכנזים ובתי הכנסת האשכנזים מקבלים בברכה שליח ציבור ספרדי (במיוחד אם זה חד פעמי) ולא משנה באיזה נוסח הוא מתפלל.
      לעמת זאת אצל הספרדים בדרך כלל אין בכלל סבלנות לתפילה אשכנזית.

      הגב לתגובה זו

      • היא הנותנת...

        שלומי, 14/11/06 16:04

        האשכנזים מקבלים בברכה ש''צ ספרדי, במיוחד אם זה חד פעמי כמו שכתבת. מבחינתם זה עוד חידוש, מרענן וארעי. האדונים האשכנזים מגלים סובלנות ובאצילות של שליטים מוכנים לתת גם לספרדי להתבטא פעם ב... הספרדים לעומתם חסרי סבלנות לתפילה אשכנזית, יש להם מזה יותר מדי. עד שהם יכולים לתת ביטוי לזהות ולמסורת הם לא ימסרו אותה לאשכנזים.

        הגב לתגובה זו

        • מי נותנת? איפה? (ל''ת)

          פאפא, 16/11/06 12:18

          הגב לתגובה זו

      • זה פשוט לא נכון!

        זה פשוט, 14/11/06 19:31

        הסובלנות לובשת צורה אחרת אצל הספרדים. אם אתה מתפלל אשכנזי, ואף פעם לא קרה לך שהתפללת בבי''כ ספרדי ואמרו לך 'נו, גש, גש!', כנראה שלא היית מספיק בבתי''כ כאלו. (זו אגב סיטואציה מביכה למי שלא מורגל בהווי המזרחי.) כשהאמרגן התורן אומר לך 'גש', הוא מתכוון באמת שתתפלל איך שתמצא לנכון, ולא כמו האשכנזי המיושב שאומר לעצמו 'נו-טוף, נבליג פעם אחת על מנגינה מוזרה'.

        הגב לתגובה זו

        • אויש, מאיפה הבאת את זה?!

          דינדוש, 14/11/06 20:03

          התפללנו (אני ובעלי ה100% פולני) כ''כ הרבה פעמים בב''יכ ספרדי ואף פעם!!! לא ניגש אף אחד לבעלי ואמר לו 'גש' או ווטאבר...
          יתר על כן, לא פעם כשמתפללים בבי''כ בבית מלון ידחפו (עם דגש על ה- ידחפו) הספרדים איזה אולטרא לייט (אלה שמוציאים מהכיס את הכיפה לפני שנכנסים לבי''כ) שיעבור לפני התיבה והעיקר שלא יתפלל איזה אשכנזי...... ומה נראה לך שה'חננות' ימחו??? הם יעלבו בשקט כמו פולנים טובים....
          ואני אפילו לא מתחילה לדבר על ה7 בבוקר מנין ובוא נראה אותך מנסה להתווכח איתם.... (וזה קורה אגב, גם אם המשגיח כשרות של המלון הוא אשכנזי והוא קבע תפילת שחרית ל 8 בבוקר).
          בקיצור, ספרדים הם אנשים מדהימים אבל סובלנות זה לא ממש הקטע שלהם בטח לא בבי''כ.....

          הגב לתגובה זו

      • שים לב לדבריך...

        אלי, 14/11/06 19:32

        כתבת: ''האשכנזים ... מקבלים בברכה ש''צ ספרדי, ולא משנה באיזה נוסח הוא מתפלל ''.

        אשכנזי שהיה מגיע לבית כנסת ספרדי, לא היה חושב פעמיים אם להתפלל בנוסח שלו, או לא.

        ואולי נדבר על ניגונים? כאן הסובלנות קצת פוחתת...
        בקיצור האדונים האשכנזים הנכבדים מוכנים לקבל ספרדים, אבל רק 'לייט' ובתנאים שלהם.

        (זו כמובן הכללה מסויימת, אבל לצערי, משקפת היטב את המצב)

        הגב לתגובה זו

      • קשקשן בכל מילואים או כינוס אם יש שמונה ספרדים ושני אשכנזים

        מורי אל כניס, 15/11/06 09:12

        התפילה תמיד תהיה אשכנזית. אז מילא אני לא אכפת לי אשכנזי או ספרדי שניהם לא נוסחים שלי, אבל אני נעלב בשבילם.

        פעם בקשו ממני להיות שליח ציבור במילואים. נעתרתי והתחלתי להתפלל כמו שאני מכיר בסוף היו שם שניים שהתפללו שוב כי הם טענו שלא יצאו ידי חובה.

        אתה מבין את זה?

        הגב לתגובה זו

  • 13.

    מילים כדורבנות

    נעמה, 14/11/06 14:02

    בני עקיבא, עזרא ואריאל ובכלל מוסדות ''המגזר שלנו'' מדחיקים עדות שלמות. בתור חצי אשכנזיה וחצי טריפוליטאית שנשואה לחצי תימני חצי טוניסאי אני מרגישה שלושת רבע מקופחת. עכשיו ברצינות, הסנוביזם העדתי של הציונות הדתית פשוט מגעיל וחייב להיפסק מיד.

    הגב לתגובה זו

    • יופי אחותי.

      מעמה, 16/11/06 12:21

      מתה עליך כפרה, רק תגידי לי בשביל שלא נתבלבל בעלך החצי תימני חצי טוניסאי באיזה נוסח הוא מתפלל? בחיי שאני מסוקרנת כבר.

      הגב לתגובה זו

  • 12.

    הגיע הזמן להמשיך את יזמת הרב גורן ולקבוע ''נוסח אחיד'' (ל''ת)

    אלוף במיל, 14/11/06 13:57

    הגב לתגובה זו

    • נוסח אחיד????? קשקשן

      מרוקאי גאה, 15/11/06 10:37

      זה נוסח אשכנזי לגמרי עם 2-3 שירים או פיוטים של בני עדות המזרח זה סדור מה שקוראים ספרד בשווא תחת הס'.


      הגב לתגובה זו

  • 11.

    הסיבה: כי הסידורים הספרדים יותר נפוצים

    גיל, 14/11/06 13:55

    וגם רוב מי שמתפלל הם ספרדים והנוסח גם יותר נכון ,וגם לספרדים יש תחנון, ולספרדים יש יותר סידורים כמו איש מצליח, עבודת השם, חזון עובדיה אור ודרך וכו', ולאשכנזים יש את כל פה בנוסח שלהם, ועוד כמה סידורים לא מוכרים.

    הגב לתגובה זו

    • צא מהבועה שלך

      דבצפוני, 14/11/06 18:47

      הסידורים בנוסח עדות המזרח נפוצים במקום שיש ספרדים ואילו במקום בו מתפללים אשכנזים נפוצים יותר הסידורים בנוסח ספרד או אשכנז.

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    האמת אתה צודק

    jak, 14/11/06 13:50

    ובגלל זה פחות או יותר הרבה ספרדים לא רואים את עצמם כחלק מהדתיים לאומיים


    בכל מקרה זה לא מכוון ושכולם יהיו בריאים

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    הבנאדם משועמם!

    בגדאדי, 14/11/06 13:49

    אם זה כ''כ מציק לך - לך תדפיס סידורים ייעודיים (יום העצמאות, לילדים וכו') בנוסח עדות המזרח ותעשה מיליונים.

    אבל מה אתה רוצה מאיתנו???

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    יופי ששמתם לב לזה

    וידבסקי, 14/11/06 13:48

    כי כידוע קמח ותורה הולכים יופי יחד .לכן ,יש להפסיק את החלוקה של סידורי התפילה לפי נוסחים שונים ולתת תנ''ך או תהילים שהם בנוסח אחד יחיד ומיוחד .

    הגב לתגובה זו

    • רעיון מעולה (ל''ת)

      אני, 14/11/06 14:22

      הגב לתגובה זו

    • מה עם נוצרים ציונים? לא מגיעה להם ברית חדשה? (ל''ת)

      יוחנן, 15/11/06 20:34

      הגב לתגובה זו

  • 7.

    הסיבה פשוטה

    אריק, 14/11/06 13:46

    יש אשכנזיםשמתפללים נוסח ''אשכנז''ולא''ספרד''והם גם מקבלים את אותו נוסח''ספרד''והסיבה היא פשוטה זה הנוסח המאוחד ברוב המקומות בהם יש ספרדים ואשכנזים(צבא,ישיבות מעורבות,ישובים בהם חיים אשכנזים וספרדים ויש בהם בית כנסת אחד וכו')

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    רייכנר,כרגיל קולע בול,מבין את הנקודה עד הסוף

    ההמום, 14/11/06 13:41

    רייכנר אתה גדול.
    הר אם ספרדי היה כותב את כל מה שכתבת,הטוקבקיסטים היו אומרים שהוא בכיין...אבל אף אחד לא היה מבין,חלמה יותר ויותר חבר'ה בוגרי בני עקיבא ובוגרי ישיבות הסדר,מרגישים שהביתת..לא נעים לומר הוא לא ממש ביתם..

    אבל אתה,יכול לומר את מה שכולם מרגישים,בעדינות,וברגישות,שבה אתה מתאפיין.
    רייכנר,כל הכבוד!!!

    הגב לתגובה זו

    • טוב שלא כתבת שיואו רייכנר תעשה לי ילד (ל''ת)

      נעמה, 16/11/06 12:22

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    לצערי אתה צודק

    אבי, 14/11/06 13:21

    החל מביה''ס היסודי - תמיד ברירת המחדל תהיה נוסח אשכנז ללא קשר לאחוז הספרדים הנמצאים

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    צודק מאוד אבל,

    מסכים, 14/11/06 13:14

    א. אתה צודק במאה אחוז.

    ב. ברוב הדוגמאות שהבאת מי שארגן את הקניה, ומי שיושב בראש הארגון שחילק את המתנות ה''אשכנזיות'' הוא אשכנזי.

    כיום, אם אנחנו אוהבים את זה או לא, מי שמוביל את הציבור הדתי-לאומי הם ברובם המוחלט אשכנזים.

    כמה ראשי ישיבות הסדר ספרדים יש היום?
    כמה רבנים ספרדים מלמדים בישיבות?
    כמה תלמידים לומדים באותן ישיבות?

    (וכמובן שיש יוצאי דופן, אני מדבר על הישיבות המובילות)

    הגב לתגובה זו

    • אני לא מבין גדול אבל...

      מסכים, 14/11/06 15:09

      הרב מרדכי אליהו (הספרדי) הוא לא המנהיג הרוחני העיקרי שלנו?

      הגב לתגובה זו

      • הוא אומנם רב ספרדי

        דבצפוני, 14/11/06 18:43

        אבל הוא בהחלט לא הרב שלנו...

        הגב לתגובה זו

    • הצבעת על מקור התופעה

      קוקו, 14/11/06 15:38

      כל שאר הסיבות הן תפאורה.

      הגב לתגובה זו

    • תגובה מטופשת ביותר. (ל''ת)

      תבדוק את העובדו, 14/11/06 15:39

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    ומה עם נוסח אשכנז?

    אמת מארץ, 14/11/06 13:14

    גם הוא נעלם מהאופק בחלוקת הסידורים, אים זה כי אם התגשמות חלומו של הרב גורן על הנוסח האחיד
    ספרד הוא באמצע , ממוצע בין אשכנז והספרדים ולכן הוא המקובל ביותר!!

    הגב לתגובה זו

    • כלאיים

      אסף, 14/11/06 14:40

      נוסחי אשכנז וספרדי הם יותר מקוריים מבן התערובת הנקרא 'ספרד'.
      דוגמה: במזמורי שבת שרים ''נשמת כל חי וגם נעריצך'' הנשמע מגוחך בפי מי שכל יום חול מכריז נעריצך.

      הגב לתגובה זו

    • ספרד לא באמצע...

      אלי, 14/11/06 19:25

      זה נכון היסטורית, כשאתה מדבר על האופן בו הסידור נוצר.
      אבל זה לא נכון מבחינת המתפללים: תכלס, לפחות 80% מהאשכנזים מתפללים בנוסח ספרד, ואף לא ספרדי אחד...

      הגב לתגובה זו

    • נוסח אשכנז נעלם וזה לא טוב

      שמעון, 14/11/06 20:26

      למה הפיכת הכל לדייסה מחוסר טעם נחשב כטוב? יש לשמר את כל הנוסחאות... אשכנז, ספרד ונוסחאות השונות של עדות המזרח. הרי בכל מקרה, יהודי שמגיע לב''כ שבו הנוסח ה''לא נכון'' ייחשב למנין ויוכל להתפלל.

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    האמת נמצאת בפרטים הקטנים (ל''ת)

    דני האדום, 14/11/06 13:11

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    לקבל סידור במתנה זה בכלל מבאעס

    דוסית אמיתית, 14/11/06 13:08

    וממש לא משנה הנוסח.

    הגב לתגובה זו

    • הוצאת לי את המילים... (ל''ת)

      עוד אחת, 14/11/06 14:21

      הגב לתגובה זו