• 111.

    כתבה מצוינת

    עילי, 14/08/06 12:12

    הגיע הזמן שיישמע הקול השפוי של אנשים כמו גפן. היום הוא היום ה 33 למלחמה, יש יותר מ 100 הרוגים לנו ויותר מ 1000 להם, רובם אזרחים כמובן, לא חיילי חיזבאללה.
    בכל מקרה היום הייתה התקפת הטילים הגדולה ביותר מאז פרוץ המלחמה. הירי רק התגבר, ההרג הולך ומואץ, מטרות המלחמה לא הושגו בכלל, ואף אחד לא מזכיר את זה בחדשות.
    אנחנו ננצח, אנחנו ניצחנו, כולנו חזקים ומאוחדים!
    מי ייתן וציבור מתנגדי המלחמה רק ילך ויגדל.

    הגב לתגובה זו

  • 110.

    נכון ועצוב עד דמעות

    יעל, 10/08/06 01:24

    כל מילה כ''כ נכונה והעצבות רק גוברת עם כל רגע וכל חלל. וכל חלל משאיר חלל צרוד, צל של אבל, על אבדן חיים, על אבדן התקווה שתקתוקה הולך ונחלש בצל תרעומת התותחים והמבזקים והנאומים המתלהמים. שפיות הולכת ונשכחת. מצלם אנוש נותר רק עוד צל. וכל הילדים המתים, אלו במדים ואלו בין ההריסות. נשמות אבודות. צל כבד.

    הגב לתגובה זו

  • 109.

    ארץ הצל

    לינור, 07/08/06 09:41

    מה אפשר עוד להוסיף במילים , מילים כאן לא עוזרות, הן פוגעות באקורד העצב ולכן לא ניגע, שיישארו לנו זרות.
    מה אפשר עוד להוסיף במגע, מגע כאן לא עוזר, אם רק יכולתי להניח לראשי זר של שמחה, אולי היה זה ממלא את החסר.
    מה אפשר עוד להוסיף עם רגש של תקווה , התקווה כאן לא מתגוררת, אם רק יכולתי להרגיש כמו כולם, לו יכולתי להרגיש אחרת, אולי התקווה שעליה כולם מדברים הייתה חוזרת.
    אני לא יודעת מה אפשר, מה ניתן ומה נלקח ממני, לא רוצה לחשוב על שום פתרון ובכלל, די מצחיק לחשוב שאמצא כזה, בכמה שורות מלקט שיריי האחרון. אולי זה יותר קל על הנייר מאשר לחיות את הכאב ההמוני הזה ,שהתחיל מזמן, שנחתם באיזה חוזה אחר, לא מכאן.
    בני אדם שהפכו לבני חיות, מתחבאים אחד מהשני, עושים שטויות, פוגעים אוחזים צוחקים שותים ושוכחים הכל והכל הזה כבר אין בו קול, הכל הפך זר ואולי יותר קל לשכוח כך מה היה טוב ומה היה מוכר.
    אם למדנו בבית ספר לתת כדי לקבל ,כל זה נשכח מאיתנו כעת. בוחרים לברוח לארץ אין מוצא
    אני קוראת לה 'ארץ צל'.
    לא מוצאים שום פתרון ואולי זו הסיבה
    לא מבינים ורק בורחים ובכל זאת אין תשובה..?!
    יש את המאשימים למיניהם ואולי יותר טוב לצידם ויש את השותקים שתיקת כבשים השוקדים בשתיקתם.
    אז שיהיה לילה טוב לכולם, מקווה שלא תרגישו בעוד יום שאזל סתם.
    עוד יום של הרג מקולל ועוד לילה שכזה,כשכל המחשבות רובצות עוד מעלינו ומבטיחות שינה שלווה בארץ צל נועזת (טוב, למה כל הכובד הזה?)
    אז אמרתי כבר שלא יודעת מה אפשר עוד להוסיף ומה נותר לומר? הלוואי והייתי יודעת על יום חדש וטוב יותר שאמור לבוא מחר. אם באמת יבוא, שיודיע לפני , כך וכך, כדי שאוכל לבקש מהמלחמה להסתיים ולומר לה לא אשכח: ''לא רואה את? יום חדש בא ורוצה פה להפציע אך מרוב הפחד גם הוא ביטל, יש סיכוי שלא יופיע.
    אז וותרי על יום נוסף של הרג מיותר והישארי בעיר זרה לשם לא מגיע המחר, כי כולם כבר אדישים לחיי אדם שערכו הוא כה יקר.''

    כתבתי את השיר ביום שבת האחרון וחשבתי שאולי זה מתאים לאתר כזה שמלא בעיקרו בתגובות שליליות.אז קחו את הדברים בפרופורציות הנכונות.. ומקווה שיהיה מישהו אחד לפחות עם תגובה חיובית (לא כולל אותי).

    הגב לתגובה זו

  • 108.

    תודה יונתן על הדברים המרגשים

    טל, 06/08/06 20:47

    סוף סוף שומעים קול אחר ושפוי, כזה שחושב על החיים, ולא על הרג.

    גם מי שאינו במאי או סופר זוכה להיות מוקע כבוגד כשהוא מעז להביע דיעה נגד המלחמה הארורה המטופשת ונטולת ההישגים הזו.

    הפשיזים חדר עמוק לחברה הישראלית במלחמה הזו, עד שגם אזרחים תמימים כמוני שמעז להביע דיעה נגד המלחמה זוכים להיות מוקעים על ידי חבריהם.

    כמה עצוב

    הגב לתגובה זו

  • 107.

    יונתן, סע לכפר גלעדי וספר להם את הסיפור (ל''ת)

    אתה מסוגל?, 06/08/06 14:07

    הגב לתגובה זו

    • אני כבר בדרך

      לא יהונתן, 06/08/06 14:46

      כדי להגיד להם תודה בשם ממשלת ישראל על שהיו עורף חזק.
      ושאולי הפסקת אש אתמול היתה משאירה אותם עורף חי.

      הגב לתגובה זו

      • עורף חי? רק עד הפעם הבאה... (ל''ת)

        אחמד, 06/08/06 20:54

        הגב לתגובה זו

  • 106.

    מכתב הבמאים

    רמי, 06/08/06 12:46

    את דעותיהם בחרו אותם במאים מהוללים לשלוח לכנס אנשי הקולנוע הערביים. אנשי הקולנוע הערביים הם הראשונים להתנגד לכל נורמליזציה עם ישראל. הם הראשונים לשלול כל סיכוי להדברות. אפילו את הסרט הערבי של ימי שישי אח''הצ נאלצה הטלוויזיה שלנו להשיג בדרכים מפוקפקות.
    אליהם הם פנו לאמור:
    ידיינו נקיות מהדם והתוקפנות של ממשלתינו.
    הם ואתה לא מייצגים שום קול שפוי, אדם שפוי שומר על עצמו משפחתו ועמו מפני אילו שמחפשים לפגוע בו.
    איש מאיתנו לא שמח על הרג חפים מפשע ,בשום מקום. אין ספק שהאויב שלנו מביא אותנו לדילמות מוסריות קשות ביותר: מה לעשות עם מחבל שיורה קטיושות ונכנס לבית ששוכנים בו חפים מפשע?
    אין ספק שאתה בחרת להגיד - מוטב לא לירות ולהרוג חפים מפשע . אך בכך גזרת שחפים מפשע יהרגו בירי הבא של אותו מנוול.
    אתה והבמאים מוזמנים לבחון את המוסר שלכם עומד במציאות בצפון, אני בספק אם יש לכם את האומץ.


    הגב לתגובה זו

  • 105.

    דמעות התנין של השמאל

    שמעון שדה, 06/08/06 12:43

    כמה עשורים עושים אנשי השמאל כל מאמץ לסרס את ישראל וצבאה והדבר עלה בידם.
    מתוך השקפת עולם מעוותת אך בעיקר שנאה לימין הם גררו אותנו ל''שלום עכשיו'' שהפך להיות נסיגה עכשיו הסכם אח''כ.
    ברור שהכוון שלהם שובה לב יותר מאשר חזון הימין על מלחמה ללא הפסק.
    עכשיו, כשהכל מתנפץ, בוכים שמאלנינו הלא חביבים על כך שצה''ל כבר מתקשה לנצח.

    הגב לתגובה זו

    • אני מזכיר לכולכם שהימין היה בעיקר בשילטון ב 20 שנה האחרונות.

      שלום, 06/08/06 15:13

      עד מתי תאשימו את השמאל בכל תחלואי המדינה?

      הגב לתגובה זו

  • 104.

    דברים שרואים משם לא רואים מכאן

    הדואגת מהבועה, 06/08/06 12:10

    אולי אם היית מבלה את רוב שנותיך שלאחר הצבא בארץ הזו היודעת שכול ילדים ומבוגרים בפיגועים וקאסמים והתקלויות אש בצפון ובדרום אולי אם היית פוקח עייניך ורואה שאכן צדק הימין כי נסיגה חד-צדדית אינה שלום ואינה מחסלת את הטרור ( ואני הייתי בעד - עד היום קשור לי במרפסת סרט כחול) אולי היינו מתפכחים כולנו גם השמאל כמוני להבין שאולי בכל זאת ''אין לנו ארץ אחרת'' ואכן אכן ''בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו'' ומכיוון שהאל זה לא הצד החזק שלי אז אכן צה''ל תמיד המשענת גם כשאתה היית קצין היה זה כך אז... אולי שווה שוב לחשוב לפקוח עיניים ואוזניים ולזכור שגם דם יהודי היה מחיר כבד לרצון השמאל והאוייב

    הגב לתגובה זו

  • 103.

    ליונתן-שלא הצלחתי להעביר אליך ישירות מכתב זה

    שלומי, 06/08/06 11:38

    יונתן יקירי
    כותב לך אדם שבאמת מעריך את פועלך, אוהב את ספריך ומצביע שמאל ותיק !
    לפני שנים, בדור אחר בזמן אחר... זמנים שעוד היית לוחם בעצמך... זמנים שחיינו על חרבנו אל מול אותו אויב רק במימונים שונים... זמנים בהם הרייטינג היה כבוי למרות שהטלביזיה השחורה לבנה עבדה אבל לא השתתפה במלחמה מהאוויר הים והקרקע... האם אז כשלא ידענו בדיוק מה קורה שם בחזית, היו פחות אזרחים הרוגים? האם כשלא ידענו מה קורה שם בחזית נראה היה קל יותר להאמין בצדקת הדרך? האם המלחמות היו צודקות יותר? נקיות יותר? מדתיות יותר? והתשובה היא – לא, אין הבדל מלבד הדם שנראה אז אפרפר בשונה מהאודם שמסוגלת להעביר סוני 34 אינטש עם מסך שטוח.
    אז נלחמנו כדי שלאביב, לשירה, לביתי מאיה ולהרבה ילדים אחרים תהיה ארץ יפה משלהם לגדול בה. נלחמנו כדי שהילדים לא יהיו מאוימים. כך גם היום.
    ההבדל היחידי שנכון לתקופה ההיא שהאויב היה מורכב ממדינות שהיום הם רק נותנות החסות (כמו שהזכרתי, תקופה של רייטינג).
    הרי תמיד היה ברור לי ולך שמלחמה זה עסק נורא... תמיד היה ברור לי ולך שמלחמה היא אכזרית מעבר לכל דמיון... הרי ברור לכולם היום שמלחמה לא מצטלמת טוב לא בעיניים ולא דרך עדשה... הרי ברור לכולם שגם אם לא רואים, ילדים מפה ומשם ממשיכים לשלם על לא עוול בכפם...
    השאלה היא האם היום שיושב לו עם ישראל ספון אל מול הטלביזיה, הפרשנים וכל גאוני הדור, וכולם מחרחרים דעות ומעצימים שטויות, האם אנחנו לא נמצאים באותה המלחמה?
    האם האויב הוא אינו אותו האויב? האם בגלל שהפרשנים קוראים לזה גרילה אנחנו צריכים לוותר מראש? האם קל יותר היום לדומם את מנועי הסילון של חיל האוויר ולדומם את מנועי הדיזל של חיל השריון ולגשת לסגור הכל על שולחן הדיונים? ושאלת השאלות...האם השלום המיוחל הוא באמת בהישג יד???
    מלחמה זה עסק נורא, בעיקר לאותם חדורי אמונה שאפשר גם בלי, שלא לדבר על אלו שמאבדים את יקיריהם.
    חלמתי שיבוא היום והמזרח התיכון יתפקח. חלמתי שהקיצוניות מכל הצדדים תעלם. חלמתי שרבין יביא מזרח תיכון חדש (ואולי גם ערפאת). חלמתי בהקיץ ואולי חלמתי זמן רב מידי...
    היום אני מרגיש כמי שמנסה להתעורר מהחלום לפני שזה יהפוך לסיוט...
    היום אני מרגיש כבוי ואומלל...
    היום אני מבין שבזמן שחלמתי ורוד של ורדים היו עמים סביב שתמיד חלמו אדום של דם.
    אני רוצה להתעורר... מאיה שלי גדלה מהר (גם אביב ושירה כמו שיוצא לי לראות) רק שבקרוב לא יהיה להם לאן לגדול.
    אני רוצה להתעורר לפני שאחמדינגאד יפסיק להכחיש את השואה ויעבור לשלב המעשי של לממש אותה.
    אני רוצה להתעורר לפני שאמצא את עצמי ספון עם מאיה במקלט אל מול המקלט (אולי שחור לבן) נזכר בערגה בימים בהם ישבנו באותו המקום ובחוץ ''רק'' הדי ההתפוצצויות של ''חייבר-1'', ''פאג'ר-5'' ו''קטיושות ארוכות טווח''... ולא של משהו שמשאיר נשורת נוראית
    אני רוצה להתעורר מהחלום שהפך סיוט ולומר ''זה לא אמיתי''... אבל זה כן!!!
    גם אם לא נראה טלביזיה ונתהדר בלדעת סיפור של כל ילד מכפר כאנה או מה חושבים על זה החברה של כהנא, אני מוצא שקיצוניות ומלחמה הם דברים נוראים אבל כשנגררים לשם עדיף לא להיות בצד המפסידים (אם כי תמיד אאמין שבמלחמה אין באמת מנצחים).
    שלום שלום שלום... אם לא עלינו אז לפחות על ילדינו

    הגב לתגובה זו

    • יהונתן חולם החלומות

      מיאני, 06/08/06 12:39

      כמו רבים גם אני החזקתי בדעות דומות כמו יהונתן וכמוך שלומי. אך לא עוד. כל אחד שמוחו בראשו יודע שזו מערכה נגד האיסלאם הקיצוני (אירן), לא נגד נאסראללה ואירגונו.
      היום ישראל מחר העולם כולו - זו הסיבה שאף אחד לא ממהר לעצור את צה''ל גם לא אחרי ''כפר כאנא''....
      יהונתן, get real!

      הגב לתגובה זו

    • כל הכבוד שלומי- תגובה עיניינית ומדוייקת (ל''ת)

      רועי, 06/08/06 12:45

      הגב לתגובה זו

  • 102.

    יהונתן. מאד אהבתי אותך עכשיו כבר לא!!! (ל''ת)

    ברק, 06/08/06 11:07

    הגב לתגובה זו

  • 101.

    אל תהיו ילדים

    קאמאנסנס, 06/08/06 10:55

    לא יצאנו למלחמה בגלל שני חטופים, בעבר היו ארועים הרבה יותר נוראים ולא הגבנו, או שהגבנו בהפצצות קוסמטיות על מבנים ריקים.
    יש כאן מלחמת עולם נגד הטירור האיסלמי ונגד האיום על ישראל. זה התחיל בניו יורק ב 11.9.01 ונמשך באפגניסטן ועיראק.
    לפתע, כן לפתע, הסתבר לארה''ב מה קורה בדרום לבנון ואז קבלנו אור ירוק לפעול מהר ועד הסוף. השאלה היא האם ידענו מה קורה שם מאז שנת 2000 ואם ידענו למה חכינו?

    הגב לתגובה זו

  • 100.

    פוסט טראומה

    שירה, 06/08/06 10:28

    יהונתן, תראה, אתה מוכשר, אתה כותב נפלא וגם מה לעשות יש לך דעות. בכל מקרה, ברור לכל מי שקרא את כתביך במהלך השנים שאתה סובל מפוסט טראומה שמקורה בשני רבדים שונים:
    1. משפחת דיין לדורותיה לא מאפשראת כנראה לצאת ממש יציב מנטאלית
    2. היית חייל וקצין בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון (וזו אינה ציניות)

    בלי כל קשר, אולי פשוט תכתוב מה שעולה בדעתך בלי לבוא חשבון עם התגובות העוקצניות שאתה מקבל. האם בעידן הפרה-טוק-בקים לא פרסמת דעות חתרניות ולא מקובלות???? וזוהי בעצם טיבה של דמוקרטיה שאתה מרבה לקונן על מותה. תכתוב, יאהבו יאהבו, לא יאהבו לא יאהבו. מספיק כבר עם האישי הזה, המה רוצים ממני הזה, הבכיינות הזו. מי שדעותיו אינן קונצנזוס ורוצה לפרסמן (והמלה פרסום מאוד מאוד מאוד משמעותית בהקשר זה) כדאי אולי שיהא מעט יותר חסין נפשית. אני חושדת בך יהונתן שאתה נהנה, מאוד, פרובוקציה עושה לך את זה והגנים היהודים המיוסרים שלך קופצים משמחה. או כמו שאמר לי פעם הפסיכולוג שלי בתשובה לשאלה, ''מדוע אינני מאושרת?'' ''מבנה האישיות שלך אינו מאפשר לך להיות מאושרת''. מלחמה, מתים (קריירה מפוארת בניתה על החומר הזה), אתה לא יכול בלי הדינמיקה הזו אז לך איתה עד הסוף!!!

    הגב לתגובה זו

    • זה מספיק דוקרני בשבילי לראות את

      צפוני במיל', 06/08/06 10:49

      תרבות הבועה שהתפתחה בארץ

      ובקשר אלייך תמשיכי ללכת לפסיכולוג ואולי אפילו תחליפי אותו

      כדי שיעזור לך לצאת מהריכוז עצמי שאת נמצאת בו אם את מעודדת אותו להמשיך לכתוב על חשבון פגיעתנו

      הגב לתגובה זו

  • 99.

    ================חובה לקרוא את 65================= (ל''ת)

    אח שלו, 06/08/06 10:21

    הגב לתגובה זו

  • 98.

    נעמו לי דבריך יהונתן. (ל''ת)

    ניר, 06/08/06 10:02

    הגב לתגובה זו

    • יהונתן גפן, אני אוהבת אותך שיריך מתנגנים במכוניתי

      מית נמש, 19/08/06 05:51

      בנותיי שומעות את המילים שכתבת, יש לי מדף בארון הספרים עם ספריך -
      גם המילים בטור זה עושות דרכן ישר ללליבי!! אם חשבו או דימיינו שהם נלחמים נגד כוחות גדולים יותר- אוי ואבוי לנו - לא הוכחנו גדלותינו כלל. אך לא, הישראלי השוויצר, היהודי המקופח לא יכול לקבל הפסד ולא לומד מוסר השכל, לא מתכנן לטווח ארוך ורק עושה קומבינות ושרירים. חבל, עצוב לי בגלות, רוצה חזרה לארצי - כן כן למרות שבביקור האחרון הצטופפתי בדירת 3 חדרים בתל אביב עם כל משפחתי מול מקלטי הטלויזיה ופרצופי הפרשנים הפלצנים. מזל שארה''ב ממשלה ויהודיה מחזיקים את חוטינו מעל - אחרת היינו נופלים מזמן לאבדון. האם יש לנו תקומה?

      הגב לתגובה זו

  • 97.

    חברים יקרים: ימין ושמאל הן שתי כנפים

    ש., 06/08/06 09:57

    מימין ומשמאל של כל חברה.
    ולכן כאשר הן מאוזנות ושוות ניתן לעוף.
    ראיתם פעם ציפור או מטוס עם כנף אחת שמצליחים לעשות את זה?
    במקום לריב ולנסות לבטל אחד את השני, צריך ללמוד לקבל את שתי צורות הראיה וללמוד לחיות בהרמוניה ובהשלמה.

    הגב לתגובה זו

    • שטויות. כשכנף שמאל לא מתפקדת וחולה - צריך לטפל בה. (ל''ת)

      מומחה ליונים, 06/08/06 10:54

      הגב לתגובה זו

  • 96.

    צודק. בשבל שני חיילים כלואים לא הורסים מדינה ועושים רצח עם.

    משקיף, 06/08/06 09:52

    למה לישראל מותר לכלוא אלפי אסירים ערבים ללא משפט מבלי שאיש יומר מילה? באיזו טענה? ''מחבלים'' אז היא צריכה לאכלוא 4 מיליון פלסטינים. כי עבורנו כווווווולם מחבלים! כוווווווולם שונאים אותו!

    הלא איך ניתן שנריגש יהודים מבלי שנשתכנע שכווווווולם שונאים אותנו.. אחרת נאבד את הזהות!!!

    להפסיק מיד את המלחמה הזו.

    הגב לתגובה זו

    • תמשיך להשקיף

      דודו, 06/08/06 11:35

      ושתוק !

      הגב לתגובה זו

    • נכון. ולא פוצעים לזכור את האצבע ומבצעים פשע נגד האנושות. (ל''ת)

      בראכה, 06/08/06 14:25

      הגב לתגובה זו

  • 95.

    הפעפ תיפסת לי על העצבים...

    רונית, 06/08/06 09:35

    דיי, תהיה בנאדם , מספיק אין ברירה אחרת או שתסכים או שתיסתום, פשוט כך...

    הגב לתגובה זו

  • 94.

    עוד קשקשן יפיופ נפש.אז מה הצעתך?

    המשורר, 06/08/06 08:24

    הסופרים והבמאים הם הטובים ביותר בשטח שלהם,אבל מה לעשות העולם הוא לא במה והמלחמה היא לא סיפור.
    אז בבקשה תשאירו את דמיונכם הפורה להצגות ילדים ולערבי שירה.
    שבו בשקט עד יריד הספרים הבא.

    הגב לתגובה זו

  • 93.

    מי ששונא כל כך את ישראל וארה''ב

    אורי, 06/08/06 07:13

    ודאי יהיה מאושר בצפון קוריאה או בקובה, ואולי בטהרן או דמשק, שם כולם יאהבו אותך ןתקבל טוקבקים אוהדים.

    הגב לתגובה זו

  • 92.

    חבל שאינך מבין את הסיבות האמיתיות למלחמה

    אזרח-1, 06/08/06 04:14

    כאשר נהיה חלילה מאויימים על ידי איראן בנשק גרעיני - ובמקביל נותקף בטילים של החיזבאללה - מי יודע.. אולי אז תתעורר ותאמר: סליחה טעיתי.. לא הבנתי את הסכנה. (אבל זה יהיה כבר מאוחר מידי)

    גם במלחמת העולם השניה, סירבו היהודים להבין את האסון המתרגש עליהם. אתה עיוור אדוני - פשוט עיוור.

    הגב לתגובה זו

    • בסדר... אנחנו נצא למלחמה נגד איראן

      אלון ה, 06/08/06 06:32

      תאמין לי אתה חי בסרט

      הגב לתגובה זו

      • אתה חי בסרט אם אתה לא מבין שזה כנראה העתיד הלא רחוק (ל''ת)

        אזרח 2, 06/08/06 13:27

        הגב לתגובה זו

  • 91.

    עוד מכתב ליהונתן

    צח, 06/08/06 03:25

    יהונתן שלום
    רציתי להתחיל דווקא בילדים והנשים בלבנון שסובלים (או שכבר לא) ללא עוול בכפם.אני ממש לא צריך לשכנע אותי ואותך שבוורסיה זו או אחרת זוהי בהחלט מלחמת אין ברירה ,גם אם לא היה לה שפם..אבל לצפות בסבל של האנשים בלבנון זה אכן לא תענוג גדול ואפילו הייתי אומר שזוהי חוויה די לא נעימה. רק מה ,אנחנו חייבים ורובינו מבינים שכגודל המכה אשנחנו נחטיף ,יהיה זמן השקט שאחר כך ,ואולי אפילו יהיה איזה שלום קטן באופק ,אני גאה להיות ישראלי ולקרא את שנינותך לאורך השנים ואני שתומך ועומד מאחורי הממשלה מבקש ממך להמשיך ולהגיד את דעתך בכל זמן ובלי פילטרים כמו תמיד כי זוהי המהות האמיתית שלנו !!! לדעת שאנחנו חופשיים לאמר ולחשוב את מה שאנחנו רוצים ואפילו אם זה יהיה קרב צמוד אני יודע שננצח רק בגלל שאנחנו עם חופשי (גם אתה !!!) בארצינו !
    יהיה טוב ,יהיה טוב כן.

    הגב לתגובה זו

  • 90.

    חובה חובה לקרוא את 65 !!! (ל''ת)

    מהגפן יצא מיץ, 06/08/06 01:21

    הגב לתגובה זו

  • 89.

    אוקיי גפן

    איתם, 06/08/06 01:10

    בסדר, הבנו. הלאה. לא רציני. יש לך טיעונים עם רמה קצת יותר גבוהה, או שתמשיך עם המלל המאוס והלעוס הזה על: ''חשיבה אחרת'', ''מלאך מוות'', צה''ל דפוק, וכן הלאה? עזוב גבר, כבר לא קונים את הזוועות האלה שאתה כותב. יש קבוצה של מרצים שמארגנים חרם על ישראל, נפגיש אתכם לארוחת ערב בקפה כאילו, ככה, לשם הסימבוליקה של תפיסתכם הנאורה. אגב, איך המזג אויר בניו יורק?

    הגב לתגובה זו

  • 88.

    כל הכבוד לגפן, שאומר דברים אמיצים באמת. (ל''ת)

    נעמי, 06/08/06 00:57

    הגב לתגובה זו

  • 87.

    כלומניק

    גבי, 06/08/06 00:47

    אתה פאלצן.איש רוח כאילו?

    הגב לתגובה זו

  • 86.

    מר גפן, אני אוהב את הכתיבה שלך..

    שי, 06/08/06 00:26

    אבל בשם המוסריות האירופאית אתה שוכח משהו פשוט.. אנחנו לא חיים באירופה, אנחנו חיים במזרח התיכון. וישנו ארגון ממומן ומצויד ע''י איראן אשר מצהירה ברייש גליי שהיא רוצה להשמיד אותנו. מה אתה אומר על זה ? אתה מתכחש למציאות.
    יותר ממיליון אזרחים בצפון חיים לא חיים במצב קשה. מזה אתה מתעלם.
    קל לחיות בבועה, ואני יודע כי אני תל אביבי. אבל לראות רק צד אחד ולא הצד של עמך זה זיוף. תזכור את המשפט ש''עיניי עירך קודמים''. אתה כל כך שוכח את זה שזה מוזר.
    כי אתה אדם חכם, עם יכולת כתיבה מדהימה, רק חבל שאתה עושה איפה ואיפה.
    מה שיותר יפה שמהערבים אתה מצפה לפחות מאיתנו.. למה ??
    תראה לי מנהיג ערבי עם ערכי מוסר ואני אגיד דיינו.. אבל לא תמצא.

    הגב לתגובה זו

  • 85.

    איך, איך הוא מדבר על סתימת פיות??

    רני סנה, 06/08/06 00:12

    הוא הרי מייצג את אליטות השמאל שמאז ומתמיד סתמו לימין את הפה בכל כלי תקשורת אפשרי!! באוסלו, בהתנתקות... איפה לא?!?!

    חוצפנים כמוהו לא ראיתי כבר הרבה זמן... נו טוב - תמיד יש כאלה.

    הגב לתגובה זו

  • 84.

    הצפון נאסף אל עמו

    ירבעם, 06/08/06 00:11

    לפני שאני צריך להריח שוב את ריח המדים המעיק.
    אני מתפנה להגיב לכותב טור די מציק .
    טוב נו נגמרו בטח הסיפורים על הבועה?
    לפחות אנחנו יכולים לספק לך חומר שתוכל להסניף בלי בושה,
    מה שבטוח בין הברירה לאין ברירה
    שאם הטרור יישב על הגדר תצטרך לארח את עירנו ליותר מקצת חופשה בבועתך,
    כן נכון יש שתי אפשרויות ברירה שהותירה דרך הריכוז העצמי של אנשים כמותך
    שבוחרים לצעוק צריך לעצרה בלי הישג כרטיס אדום והרחקה של החיזבאללה,
    אז תאמין או לא , באין ברירה זה בדרך כלל בגלל שהאוייב מעוניין בדבר אחד ללא פשרה,
    כן כן זה בארצנו ודמנו לא באהבה!

    אז מרוב כאב בלראות אנוכיות מציפה את המדינה ,
    אני מציע לפלג את הממלכה
    או שכולנו נדרים לצפון תל אביב צפון הממלכה כמו הצעתך ואז נקבל קצת שקט וביטחה?

    בלי ילדים מופגזים ואוייב שקורא יטבח אל יהוד להשמיד את היהודים
    כי מר גפן יכול לרדת עלייהם כי הוא בטח היה יורד מהארץ אם עליו היו יורים

    המלחמה הבאה המלחמה בתרבות הבועה!

    הגב לתגובה זו

  • 83.

    ''סרטים איכותיים וספרים משובחים'' - רק שמאלנים יכולים !

    ככה זה כשאוהבים, 05/08/06 23:26

    רק פשיסטים ציניים שיכולים לברוח מכאן בדקה ,לשגשג בניו-יורק ולהתחתן במגדל דויד יכולים להגיד ''שבקרוב מאד נהיה כמו אמריקה'' ושזה לא מוצא חן בעיניהם. את האמריקנים לא שרפו באושוויץ ! הערבים צריכים רק הזדמנות אחת - לא יותר - רק אחת ו''רבותי ההיסטוריה חוזרת''. אה ,כן ואתה בטח תרשום טור בלופט במנהטן ותשאל את אחותו של סמיר קונטר איך היא לא מזדהה עם סמדר הרן ?!?. הלאה לך חוצפן - כל הדברים היפים שכתבת כל חייך נשכחים עם חוסר היכולת שלך להזדהות איתנו ברגעינו הקשים. חיילינו ואזרחינו מתים ואתנ מטיף לנו מוסר ? כן כואב לנו התינוקות והאימהות והאבות שמתים בגלל שערבי אחד החליט שגפן והקולנוענים המשובחים והסופרים האיכותיים הם ''קורי עכביש''. למה שלא תכה על חטא ? אתה ודומיך הביאו עלינו את האסון הזה. כן כן שנים טחנתם ופמפמתם ובסוף שכנעתם את הערבי - קח אחריות ! הדם הזה מרביתו על ידיכם !

    הגב לתגובה זו

  • 82.

    כל המגיבים כאן ימנים אפסים.

    אמיר, 05/08/06 23:22

    יום יבוא, חבר'ה, אם יש אלוהים (ואין) שכל אחד משוחרי הקרב הנאורים כאן יחטוף חזרה כמו שמגיע לו.
    נבלות עלובות שהולכות עם העדר.

    הגב לתגובה זו

    • תשתה את מי הים של עזה כמו ש

      טל, 06/08/06 00:20

      אבא שלך היה אומר שהוא באמת נבלה היום וכבל מה מגיע לו באמת.

      הגב לתגובה זו

    • אמת ויציב! (ל''ת)

      פיצי, 06/08/06 00:57

      הגב לתגובה זו

    • תשתה את מי הים של עזה כמו ש

      טל, 06/08/06 00:58

      אבא שלך היה אומר וכבל את מה שהגיע לו והוא באמת היום נבלה.

      הגב לתגובה זו

    • העיקר שאתה מרגיש נאור.

      ימני אפס, 06/08/06 10:20

      גם אם זה לא בדיוק מתקשר למציאות.

      הגב לתגובה זו

    • אל תדאג אנחנו כבר חוטפים קטיושות על הראש

      צחיח, 06/08/06 10:33

      וממך דקירות בגב בזמן שאנו נשארים נחושים

      לא נתפלא אם הכדורים הבאים בראש ממשלה יהיו גם מהרדיקאלים מהצד שלך...

      רק בגלל עיוורון הקיצון באמונתו השלמה

      הגב לתגובה זו

  • 81.

    גפן היקר

    רן, 05/08/06 22:55

    קטונתי מקטון להגיב פה בכלל. אתה סופר ועיתונאי מוכר ומוערך, ואני - מה אני? סתם אזרח פשוט.
    אבל בכל זאת. תגיד לי בבקשה - מה יכולנו לעשות?
    זאת מלחמה ועל זה אין ויכוח. במלחמה קורות זוועות. בשני הצדדים. את זה אסור לשכוח: בשני הצדדים קורות זוועות.
    אבל תחשוב לרגע על הזוועות הנוראיות פי מיליון שהיו מתרחשות פה אם היינו נותנים לחיזבאללה/סוריה/אירן להמשיך לעקוץ ולהתארגן, לתת קטנות ולהתחמש, לכפכף ולהתחמש.
    שש שנים מאוחר מדי ישראל יוצאת לקרב מסריח, מסוקר ולא ברור מול אויב מוכן, מאורגן וחמוש. אוי לנו אם היינו מחכים עוד לרגע הזה.
    מזעזע? כן.
    מבולבל? כן.
    פוליטי? אולי.
    תתמודד, מר גפן. נגמרו לנו האופציות.

    הגב לתגובה זו

    • במלמה מתו רק 54 אזרחים

      רבין חי, 05/08/06 23:34

      מספר קורבנות הסכם השלום שאתם הבאתם עלינו היה הרבה יותר גבוה.

      הגב לתגובה זו

    • לא יכולת להסביר את זה טוב יותר..

      שי, 06/08/06 00:16

      ובצורה תרבותית יפה יותר.

      הגב לתגובה זו

    • אמת ויציב!! (ל''ת)

      אילן, 06/08/06 08:43

      הגב לתגובה זו

  • 80.

    בלה בלה בלה בלה

    טל, 05/08/06 22:52

    יש לבחור פילוסופייה זולה של בתי קפה צפון תל אביב.
    אני יודע דבר אחד אם היינו מחכים לעשות עוד שנה מה שאנו עושים עכשיו אז כנראה הייתה כותב את המאמר שלך מלונדון בגלות.

    הגב לתגובה זו

  • 79.

    גפן הוא חלק מהעדר

    גדי יערי, 05/08/06 22:28

    של ה''אמנים'' וה''סופרים'' למיניהם, ומפחיד אותו רק דבר אחד: לא שקטיושה תיפול לו חס וחלילה על הראש (יונתן מוכן לקחת את הסיכון) אלא ששמו ייפקד מרשימת ה''אמנים'' נגד המלחמה. הבן אדם נחמד, אך חסר מקוריות. שטחי ורדוד.

    הגב לתגובה זו

  • 78.

    יהונתן תודה!! (ל''ת)

    נסראלה, 05/08/06 22:17

    הגב לתגובה זו

  • 77.

    איש הקלישאות הקטן

    אורי (לא זוהר), 05/08/06 21:48

    אחח רודף שלום שכמוך...אתה עם הM-16 שרוצה לירות באורי זוהר.
    נו מה אתה מציע?
    צא מהסיסמאות הנבובות שלך. אין לך פיתרון. גם לנו אין פיתרון בדוק (לרוב העם) אבל אנחנו מנסים פיתרון כלשהו והוא לחץ במטרה להכניס כח רב לאומי ולהחליש את החיזבאללה.
    אין לך פיתרון ויש לך ביקורת. בחלמותיך הרטובים בבור האפל בקיריה הרמטכ''ל מורה למפקד חיל האויר לרצוח אזרחים, בחדר דחוס מלא ערפל, אבל בתור קצין צנחנים לשעבר עליך לדעת שזו פקודה שלא נמצאת בלקסיקון הצה''לי אז תפסיק לבלבל לנו את המח כי נמאסת. מותר להעביר ביקורת אבל בימי מלחמה-צודקת (תשאל את תושבי הצפון), עדיף לחשוב פעמיים. אצלך הגנים הפולניים פורצים בעוצמה בימים כאלה. כי לחלום על לרצוח את אורי זוהר זה לגיטימי אבל את נסראללה לא.

    הגב לתגובה זו

  • 76.

    יהונתן נותן לאחרים לעשות את העבודה המלוכלכת, כדי שאת נפשו הוא יוכל (ל''ת)

    קומפורטי, 05/08/06 21:16

    הגב לתגובה זו

  • 75.

    לא ברור מה אתה מציע ואיך זה יעזור

    איתי, 05/08/06 21:08

    לא ברור, מר גפן, מה אתה מציע. מהו הקו שאתה מסמן כמלחמת אין ברירה? אתה באמת חושב שיש ברירה אחרת מול אויב ששם לעצמו למטרה לחסל את ''היישות הציונית''?
    לא ראיתי הגיון בהתעלמות המתנחלים מהעם הפלסטיני. אינני רואה שום הגיון בדבריך. כן, מלחמה הוא דבר מכוער ולא מוסרי. וכן, סיבוב זה נכפה עלינו ע''י החברים מהשכונה, שהמוסר שאתה מטיף לו מהם והלאה.

    האם אתה יכול לנסח טיעון לוגי אחד, או לרשום מה לדעתך היתה יכולה להיות דרך הפעולה שלנו, כזו שלא תביא להתגברות הצקות הבריון השכונתי עד להשמדתנו?

    הגב לתגובה זו

  • 74.

    חשיבה מקובעת, מימין או משמאל, היא האסון

    נדב, 05/08/06 21:01

    מה משותף לשתי האימרות: ''הערבים מבינים רק כוח'' ו ''בכוח לא פותרים שום דבר''?

    אמנם שתי האמירות מבטאות רעיונות הפוכים, אבל שתיהן עומדות בבסיסו של קיבעון מחשבתי. כל אחת מהן מהווה נקודת מוצא, שדרכה רואים את המציאות, ודרכה מסיקים את המסקנות ומפתחים תאוריות. מי שמחזיק בעמדות כאלה, ברור תמיד מה הוא יאמר ויחשוב, משום שהוא לא מתאים את עמדותיו למציאות, אלא את המציאות לעמדותיו ולנקודות המוצא שלו.

    יהונתן גפן, כמו לא מעטים אחרים, נגוע באותה מחלה. מבחינתו, כל הפעלת כח היא פסולה, ולעזאזל המציאות. בצד השני של הגבול יושב ארגון טרור ומחזיק בנשק ובבונקרים שיש רק למדינות (ולא מעט מדינות לא מחזיקות בנשק כזה). אותו ארגון מצהיר השכם והערב על רצונו בהשמדת ישראל, והוא מצוייד בנשק החדיש ביותר, המסופק לו על ידי מדינה חזקה ובעלת שאיפות אזוריות ודתיות, שגם היא מקפידה להכריז כמעט כל שבוע, שיש להשמיד אותנו. הארגון הזה גם מקפיד לתקוף אותנו מדי פעם, כדי לבדוק את חוסננו לקראת עימות עתידי אפשרי, וכדי להשיג נקודות בדעת הקהל האיסלאמית והערבית.

    וכל זה לא משכנע את גפן שיש להפעיל כח. הוא חוזר שוב ושוב אל המחאה מתוך נקדות ההשקפה של האינדבידואל החופשי, כאילו שיש כאן מלחמה של אינדבידואלים, ולא של קבוצות.

    גפן התבגר בתקופה שבה המיליטריזם הישראלי היה מוגזם, עיוור ולא צודק. המחאות שלו אז, בשם האינדבידואל, היו רלוונטיות משום שהרוח שנשבה אז נטתה יותר מדי לכיוון המילטריסטי והקבוצתי. לכן גפן ממשיך להילחם את המלחמה שהוא התרגל להילחם - נגד הממסד, ובעד האינדבידואל, כביכול.

    רק שגפן לא שם לב שמאז שנות השבעים השתנתה הרוח הישראלית לבלי הכר, והנגע הנוכחי שלה הוא עודף אינדבידואליזם, וחוסר נכונות לכל עימות קבוצתי. זה היה יכול להיות מצויין אם אלה היו פני הדברים גם בצד השני. למרבה הצער הם לא.

    עם צריך לשאוף לשלום ולרחוק ממלחמה ככל הניתן, אולם יש ימים בהם עם צריך לעמוד על חייו ולהילחם. את ה''אולם'' הזה, גפן ודומיו לא מצליחים להפנים, שכן זה יפגע להם בתמונת העולם הפנימית, שהם מנסים להלביש על המציאות.

    הגב לתגובה זו

    • נדב-אני מעריך רבות מתגובותיך-אך לא חכם ונכון להביא כל דבר לקיצוניות

      Ehad Haam-Zoni, 05/08/06 21:54

      ישראל הייתה צריכה להגיב חזק-והיא הגיבה-לתוקפנות החיזבלאית מעבר לקו הבינלאומי שעלתה בחיי חיילים ובחטיפה.

      אבל ישראל הייתה צריכה להפסיק חד צדדית לאחר סיבוב המכות הראשון, בזמן פגישת הG8-כשכוחה היה בשיא וכשכל העולם נדהם מעוצמת התגובה והחיזבאללה ספג גינויים מארצות ערב-וחיפה הייתה עוד שלווה וחיילים לא מתו במנהרות החיזבאללה.

      כיום, כמעט חודש אחרי, התודעה העולמית היא שצהל נכשל (תיקו ואפילו נצחון בנקודות אחרי הרבה סיבובים הוא כשלון לצהל)-והחיזבאללה היא במלוא כוחו הפוליטי-ומבין מליון העקורים בלבנון ומשפחות ההרוגים האזרחיים צומחת ''מגה חיזבאללה'' חדשה

      ולמה לא ידעו להפסיק בזמן? בגלל שהתרשמו מה''הסברה'' שכאן ''עמידה על חיינו''-לא, זה עוד סיבוב נוסף שצריך להכות בו, אך לדעת איך לצאת בחוכמה וברווח מדיני ובטחוני

      הגב לתגובה זו

      • תודה, אבל אני לא חושב שאני קיצוני

        נדב, 05/08/06 22:46

        אני די בטוח שיהונתן גפן התנגד לפעולה מראשיתה, ולכן כתבתי מה שכתבתי.

        לעצם העניין, אני לא מסכים איתך. אני חושב שלאחר הסיבוב הראשון חיזבאללה אולי נדהם קצת, אך לא נשבר, והתחיל לשגר קטיושות. הפסקה חד צדדית של המלחמה היתה משחקת לידיו, משום שלישראל לא היה שום קלף נוסף בשרוולה בבואה למשא ומתן, וישראל היתה מוצגת כמי שהתקפלה בפני הקטיושות של חיזבאללה. המוצבים שלו היו נשארים על כנם, וכך גם מאגר הרקטות.

        אני מסכים שהיו טעויות, אבל לדעתי הטעות היתה שלא נכנסו כבר בתחילה לעומק השטח, בתכנון מסודר ובמלוא הכח. הסיבה היתה הטראומה שיש לנו מלבנון, והחלחלה ממותם הוודאי של חיילים. החשש מובן, אולם למדינת ישראל אסור להיתפס כמי שמפחדת להילחם, וההיסוס עלה לנו בזמן יקר.

        ישראל צריכה לשאוף למלחמות קצרות ובעלות הכרעה, לפחות נקודתית. מלחמה ארוכה מקימה עלינו את הקהילה הבינלאומית, מתסיסה את העולם הערבי, גורמת לצד השני להיראות כמנצח ומתישה את העורף. אם יש קטיושות על הצפון, על הצבא לעשות הכל כדי להפסיק זאת, גם במחיר דמים שלנו. לא יכול להיות, ששליש מדינה משותק כבר למעלה משלושה שבועות, והצבא עדיין נמצא 6 קילומטר מהגבול.

        הגב לתגובה זו

        • נדב-לא יודע מה יהונתן חשב-ואכן דיברתי אתו כמה פעמים כשישב עם סיגריה

          Ehad Haam-Zioni, 06/08/06 02:17

          מחוץ לבית הקפה שהיה אסור לעשן בו (זה עבור חברך תומס החכם)

          מה שאתה מתאר הוא ויכוח עינייני-ובטוח שאינני מומחה בצד הקרקעי (למרות שלדעתי אנחנו נופלים למלכודות של החיזבאללה)

          הקיצוניות היא ב''מלחמה על חיינו כעם ומדינה'': מלחמת השיחרור הייתה כזאת, מלחמת ששת הימים הייתה כזאת ומלחמת יום כיפור הייתה כזאת (ואם תהיה מלחמה עם אירן היא תהיה כזאת)

          על יתר המלחמות לא היו כאלו, אלא מלחמות צודקות(כמו היום) או לא צודקות(כמו לבנון הראשונה-הבונפרטיסטית) של מכות שנועדו לרסן צבאית התפתחות גרועה לגבינו-וכל תכליתן הייתה יציאה לבסיס טוב בהסכמים דיפלומטיים ומדיניים.

          הבעיה העיקרית העומדת לפנינו היא אירן המתגרענת-והקשת השיעית העוינת שהיא תייצור דרך עירק, כוות, בחריין, סוריה, החיזבאללה ואולי הפלשתינאים.

          לכן מטרה עליונה היא לנתק את שתי החוליות החלשות בקשת: סוריה והפלשתינאים(דרך כניסה מסיבית למשא ומתן עם שתיהן והשקעה מערבית נדיבה)-ולבודד את החיזבאללה.

          לכך היינו מגיעים יותר בקלות אחרי 3 ימים מאשר בעוד שבוע אחרי 30 יום.
          אתה יכול כמובן לחשוב אחרת, אך זה הויכוח העינייני שצריך לעשות (ומליון פליטים ואלף הרוגים אזרחיים בלבנון) לא יעזרו לנו לקדם מטרות חיוביות אלו-לא יעזור, תדמיתנו הצבאית בעולם נחלשה

          הגב לתגובה זו

      • חכמה ? אתה תלמדנו חכמה ?

        תומס, 05/08/06 22:49

        צניעות מעולם לא היתה תכונה בולטת אצלך...
        אין זאת כי הישיבה בבוסטון , ואולי שיחה עם אדוארד סעיד הובילה אותך ואת שכמותך לחוש עליונות מסוימת עלינו הנושאים בנטל...
        אגב , הידעת שגפן זה היה בבוסטון בשליחות עיתונו ?
        ודאי שידעת.
        Right Or Left היא השאלה רק למראית עין.
        Right Or Wrong היא השאלה האמיתית .
        גפן ואתה - בצד הלא נכון של המשואה הזאת , הייתם מאז ומתמיד.
        ויש לי החשש שלא מדובר פה בהשקפת עולם ותום לב.
        המניע הוא קריירה ? שאפתנות ? כסף ?

        הגב לתגובה זו

    • איבחנת יפה את הקיצוניות משתי הצדדים

      ב.ב, 06/08/06 01:02

      זה באמת לא פשוט לסבול מצד אחד מתלהמים ימניים פאשיסטיים, ומהצד השני מתחסדים וצדקנים שמאליים.

      הגב לתגובה זו

    • ניתוח מדויק וחד

      יריב, 06/08/06 04:20

      אכן המשותף לקיצוניים בשני הצדדים (ימין ושמאל) הוא הדוגמטיות וחוסר היכולת להבחין בשינויים המתרחשים במציאות. הקיצוניים תמיד ידקלמו את אותן הסיסמאות - וכמו שעון שעצר מלכת - לפעמים לגמרי במקרה יקרה גם שהם ימצאו צודקים בעניין מסויים. אך העיקרון לא ישתנה מכך- עיקרון הקיבעון המשותף לשמאל הקיצוני ולימין הקיצוני.

      הגב לתגובה זו

  • 73.

    כל הכבוד

    שגית, 05/08/06 20:29

    כל הכבוד שישנם אנשי רוח אמיצים כמו יהונתן גפן
    חבל רק שכל-כך מעט

    הגב לתגובה זו

    • אמיצים?

      רן, 05/08/06 22:57

      אז שיסעו צפונה לעזור לאנשים במקלטים. לא צריך הרבה אומץ להפגין בככר מלכי העיריה בתל אביב כשהמלחמה נמצאת בקריית שמונה.

      הגב לתגובה זו

  • 72.

    האם זו גפן שמצמיחה ענבי זעם? (ל''ת)

    או סתם טרול?, 05/08/06 20:26

    הגב לתגובה זו

  • 71.

    בוא נראה אותך יונתן הקטן - עולה לצפון ...

    מלחמה טובה, 05/08/06 20:23

    ומסביר ליושבי המקלטים שאנחנו הורגים בגללם בלבנון .

    הגב לתגובה זו

  • 70.

    מחר יום השנה ה 61 להירושימה!!!

    זהי.רות, 05/08/06 20:02

    ב 6 באוגוסט 1945 הטילו האמריקאים פצצת אטום על הירושימה.
    הערבים כידוע אוהבים ''לחגוג'' תאריכים. נקווה שלא יחגגו מחר בעליית מדרגה עם טיל ארוך-טווח כדי להעניש את ארה''ב וישראל.

    הגב לתגובה זו

  • 69.

    אממ מעניין

    פטריוטי, 05/08/06 19:58

    מעניין שבינך השמאלני המובהק אביב גפן אמר בעצמו שהוא לא מתנגד למלחמה ושהיא נכפתה עלינו ושזה כבר עניין של הישרדות אז תפסיק לכתוב משפטים ריקי משמעות מלאי מילים יפות ולהיות נאיבי ולחשוב שאפשר שיהיה שלום בלי מלחמה.
    תאמין לי שאם זה היה אפשרי היינו רוצים בזה לא פחות ממך.

    הגב לתגובה זו

  • 68.

    תגובה לגפן החכם והאמיץ

    בן, 05/08/06 19:44

    אולי במקום להטיף ולהצדיק את ההתלהמות עלינו בכל העולם תתנדב או תבקר בבתי חולים שם מאושפזים חיילי צ''הל שעושים ימים כלילות כדי להגן עליך ועל שמאלנים כמוך ואחר כך תבקר בבתי עלמין שם קבורים יהודים, המון יהודים שלא טרחת להזכיר שנרצחו בדם קר רק בגלל שהם יהודים.

    הגב לתגובה זו

  • 67.

    תגובה למר גפן

    טובה, 05/08/06 19:34

    הצלחת להרגיז אותי כמו שצריך! מה עם איזו מילה על אזרחים ישראלים יהודים הרוגים למשל כמו הסבתא והנכד או אב ובתו ועוד ועוד. לא נחשב אה ?? כמו כל שמאלני גם אותך לא מעניינים הרוגים ישראלים ותמיד חשוב לכם להראות הומנים ונאורים יותר מאיתנו שבוכים קודם על מיתנו שלנו.

    הגב לתגובה זו

  • 66.

    שוכנעתי ! מעתה צהל יירה באוייב האכזר כדורי ספוג ויפגיז בענני נוצה! (ל''ת)

    מלחמה טובה, 05/08/06 18:27

    הגב לתגובה זו

    • אולי ננסה פיינטבול

      Paintball, 05/08/06 19:35

      עמיר פרץ יצבע אותם באדום והם ישפריצו צהוב.
      ולא לשכוח צבע שחור לנסראללה כדי שיוכל להמשיך לצבוע את הזקן שלו, צבע סגול לחיילים גייאים, וורוד לתצפיתניות שלנו.

      הגב לתגובה זו

      • רק לא אדום! -זה מצטלם רע! עוד יגידו שאנחנו לא משחקים הוגן :-) (ל''ת)

        מלחמה טובה, 05/08/06 20:13

        הגב לתגובה זו

  • 65.

    מכתב אישי ליונתן גפן

    עברי, 05/08/06 18:01

    יונתן היקר,
    ברור לכל כי התנגדותך למלחמה (כמו התנגדותם של אותם מאורות ספרותיים וענקי קולנוע אותם אתה מזכיר), היא בעיקרה, נסיון לשווק את עצמך ואת המצפון המלוטש שלך לקהל קוראים פוטנציאלי ( ''תראו אותי ואת המצפון המנופח שלי. הילדים בלבנון מדירים שינה מעיני ואת אפי איתם אני ממש לא סובל, בואו לקנות את ספרי ולקרוא את שירי. אולי תלמדו דבר או שניים על מוסר'').
    ובכן מר גפן, עליך לדעת, כי כאשר אתה מנופף ב''מוסר'' המלאכותי שלך כדי לקדם אג'נדה סתומה ובלתי ישימה לחלוטין, כל מה שאתה עושה זה להזנות את ''מוסריותך'' ולמתג את עצמך כסמולן הוזה ויבבן שפוצח ביללות רקע כל פעם שהתותחים רועמים. הרי הכל מבינים (אפילו בנך, יפה הנפש וברוך הכישרון) כי למלחמה הזאת אין כרגע כל אלטרנטיבה.
    האם ,בשם ה''מוסר'', אתה טוען כי צה''ל לא צריך לצאת להילחם במי שחוטף לו חיילים? האם בשם אותו ''מוסר'' מדינת ישראל צריכה להשלים עם כך שזקנים נשים וטף מבלים קיץ שלם במקלטים דחוסים בגלל שהאח הקטן של אחמדינג'אד החליט לעשות סיבוב נוסף על חשבוננו? האם לפי ה''מוסר'' שלך חשוב יותר סבלם של השיעים בלבנון ממצוקת בני עמך מנהריה? והאם ,באופן כללי, ה''מוסר'' שלך מחייב אותנו להכנע לנסראללה?
    אל תתפלא, יונתן היקר, כשתשוב ותגלה את עומק הסלידה בקרב הציבור, מהשימוש ב''מוסר'' ובמונחים דומים- במיוחד כאשר הם נישאים על שפתיים צדקניות כמו שלך.
    בדבריך אתה שב ומוכיח את הסטיגמה (הנכונה ברובה) בדבר האוטומטיזם המאפיין את השמאל הישראלי: אין שום דבר, פרט להאשמת הימין ברצח רבין, בעבורו תהיו מוכנים להשתתף בקונצנזוס ישראלי כלשהו. לדידך ,יונתן היקר, כל רעיון, שמעל מספר מסויים של ישראלים תומכים בו, הופך להיות מיד ל''קונצנזוס דביק ומתלהם''. חיים, שלמה, נטשה ורבקה מקריית שמונה תמיד יהיו ''דביקים'' עבורך, אבל פול אוסטר? משב רוח ניו-יורקי רענן שכזה תמיד יזכה לשרבוב לשון מריירת מצידם של כלבים מורעבים מהפרובינציה. (להרביץ ציטוטים מתפעלים מראיון שערכת עם פול אוסטר, כמה שורות אחרי שלעגת לאישה מחיפה שתקועה במקלט- זה יונתן גפן בקליפת אגוז).
    סלידתך מדביקותו של הקונצנזוס הישראלי, מטרידה במיוחד על רקע אי הסלידה שלך מהקונצנזוס הערבי-אירופי חובק העולם. לפי קונצנזוס זה, ישראל תוגדר תמיד, ובאופן אוטומטי, כאשמה בכל הצרות שמתעוררות במזה''ת ובעולם בכלל ולעולם אין לגלות הבנה לפעולותיה. שם לא דביק לך, יונתן. שם שורר אקלים אירופי נעים וניחוח בית הקפה הפריזאי עולה באפו של הסופר/במאי הישראלי עת הוא מתכרבל בחיקו החמים של ''העולם הנאור'', משרבב קישקושי ''מחאה'' נמרצים נגד עוולות הקולוניאליזם והאימפריאליזם בכלל ונגד אלה של הצורר הציוני בפרט (שנאה עצמית תמיד זכתה למחיאות כפיים חזקות במיוחד). מי כמוך יודע, יונתן: לחבק את הקורבן הערבי ברוך, להיות מחובק ע''י הפריץ האירופי בחום, לתקוע את הלשון עמוק עמוק בחריץ האחורי של ערש התרבות המערבית ולהטיף... להטיף ולהטיף ולשוב ולהטיף ''מוסר''. והפנסיונרים מעכו? שיחנקו במקלט!

    אצטט את בינך המוכשר שאמר כי להתנגד למלחמה כעת זה ''פתטי''. אין הגדרה מתאימה יותר עבורך.

    הגב לתגובה זו

    • והוא עוד בוכה שאיש לא מבין אותו...

      גיא, 05/08/06 18:34

      יפה כתבת , עברי.

      הגב לתגובה זו

    • גדול!!! (ל''ת)

      הפרופסור המסודר, 05/08/06 18:40

      הגב לתגובה זו

    • כל מילה פגז. (ל''ת)

      מוני בר-אבא, 05/08/06 18:46

      הגב לתגובה זו

    • עברי - יש להקריא את דבריך בהלוויית ההשמאל הגדולה. בקרוב. (ל''ת)

      מבקרת ספרות, 05/08/06 19:06

      הגב לתגובה זו

    • מעולה

      חי, 05/08/06 21:43

      העברת את תחושותי ומחשבותי - רק בכשרון רב בהרבה.
      אוסיף רק הערה למר גפן: אף פעם הטור שלך לא גרם לי להתרגש, בלשון המעטה, אך הפעם גרמת לי לבחילה. העיקר שאתה מרוצה מעצמך.

      הגב לתגובה זו

    • כל הכבוד !

      אורן, 05/08/06 22:16

      זה הכי קל לכתוב תגובה קצרה בנוסח '' גפן , אתה אידיוט ..'' אבל אתה ממש רשמת מכתב שמייצג אותנו , את העם , ישר כוח .

      אני די בטוח שיהונתן גפן הסהרורי קרא את המכתב שלך , אולי הצלחת לפקוח את עיניו .

      הגב לתגובה זו

    • חובה לקרוא!! מלך המוסר - הוא עירום! (ל''ת)

      צפני מופגז, 05/08/06 22:55

      הגב לתגובה זו

    • הימין לא ישתנה לעולם

      שלום, 06/08/06 11:21

      להמציא תאוריות קונספירציה לגבי המניע של יהונתן גפן לכתוב מה שכתב- זה הימין.
      להמשיך בקו של רודפים אותנו בכל העולם וחייבים להיות חזקים- זה הימין.
      ללכת לאחור בזמן כדי להאשים את אהוד ברק במצב בגלל מאי 200 (אבל לא מספיק רחוק כדי להאשים את שרון ב 82 ואת ההחלטות הנוראיות שלקחנו ב 67) - זה הימין.
      ללעוג לאנשים שמחזיקים בדעות שמאלניות ולאומנים שונים בטענה שהם אליטיסטים בועתיים ונפוחים שרוצים שיחובקו - זה הימין.
      די עם ההפחדות, המלחמה הזאת לא הביאה לנו כלום חוץ מהרוגים בשני הצדדים, ומי שההודעה הנוראה לא הגיעה לפתח ביתו, לא יכול להבין עד כמה המלחמה היא מיותרת, שתביא עלינו עוד מלחמה.
      אני גאה להיות במדינה שנשמעים בה קולות כמו של יהונתן גפן, הדברים שכתב ישמעו לאנשי הימין, מלח הארץ, יותר ויותר צודקים ככל שנספור את מתינו והלבנונים את מתיהם מבלי שהתקדמנו ולו שעל אחד לחוף מבטחים.

      תודה יהונתן שאתה מזכיר לי מי אני ואיך המוסר שלי צריך להישמע למרות שקשה וכואב.

      הגב לתגובה זו

    • מיכתב מופלא עברי - ויונתן היקר מה אתה מציע??? (ל''ת)

      שמאלנית לשעבר, 06/08/06 11:28

      הגב לתגובה זו

    • I could not have said it better myself (ל''ת)

      The Big Brother, 06/08/06 23:28

      הגב לתגובה זו

    • תגובה לא רלוונטית ותקפנית

      יעל, 10/08/06 11:15

      זה זנמצא איש ימין בעיתון זה שיכול לבטא את דעותיו בלי שגיאות כתיב על ימין ועל שמאל - באמת כל הכבוד. נדיר. מעבר לזה? סתם תקפנות טיפוסית שאין בה אלא זלזול בצלם אנוש. מצרך נדיר בארץ נטולת האלהים הזאת - וברוכה כל נשמה שהתברכה בראייה צלולה כזאת של יהונתן גפן ויוצרים אחרים. מכתבך, ''עברי'', אינו אלא הכפשה של מי שרואה מעבר לצרור הייריות העכשווי, וכנראה שמתוך חוסר ביטחון אישי. ניסיון אניסת כל קו מחשבה שהוא שונה ומראה טיפת חמלה למי שהוא לא יהודי שנואה על אנשי ימין כמוך, וקצר הזמן (והחשק) מלהסביר את הגורמים האפשריים להתנהגות עצובה זו. מי ייתן ותלמד חמלה אמיתית מהיא. ודע. אין נאורות בלי חמלה. והפתטיות, אדוני, היא חלקתם של השונאים לשווא.

      הגב לתגובה זו

      • אכן, תגובתה של ''יעל'' לא רלוונטית ותקפנית (מטיפה ''מוסר''- בדיוק כמו

        אסי, 25/08/06 18:55

        בדיוק כמו שעברי היטיב לנסח לגבי השמאל הפלצני והמנותק

        הגב לתגובה זו

  • 64.

    יהונתן, כל הכבוד

    נילי, 05/08/06 17:54

    מילים חשובות ושפויות בימים אלה של טירוף.

    ''הפטריוטיות היא מפלטו של הנבל'', ציטטת פעם בסוף אחד מטוריך בעיתונות, וזה גם השם הארוך, בדיוק כמו המלחמה הזו, שאני הייתי מציעה עבורה.

    הגב לתגובה זו

    • ואיך את מציעה שנגיב?

      אלי, 05/08/06 18:29

      על מטחי טילים ורקטות? שלא נהיה פטריוטים? שנסרב לשרת בסדיר ובמילואים? מי יגן על הצפון ועל חדרה? מי יגן עליך? איזה סימן זה יתן למיליציה הטרוריסטית של נאסראללה אם לא נגיב? שאנחנו נכנעים? לא מגיבים על מאות קטיושות? שנאפשר להם גישה חפשית לדרום לבנון כדי שיוכלו להכניס טילים יותר גדולים וארוכי טווח? מי איים עליהם? מי החזיק באדמת לבנון? מה בעצם רוצה החיזבאללה? עזבנו את גוש קטיף, מה קבלנו? כמה סימנים אתם צריכים?

      הגב לתגובה זו

    • לא כל פטריוט הוא נבל ולא כל נבל הוא פטריוט.

      מביט למרחוק, 05/08/06 18:40

      אילן פפה וטניה ריינהרדט הם נבלים ואינם פטריוטים.
      איך זה מסתדר לך בתוך הציטטוצ שלך ?
      כפי שאני רואה את הדברים , הבעיה איננה בין נבלים לבין פטריוטים.
      הבעיה היא בין אנשים חושבים ומבינים - לבין חובבי ססמאות ריקות והמשתכנעים בגין קופירייטרים מתוחכמים...
      (''עם חזק יכול לוותר'' , כדוגמא)

      הגב לתגובה זו

    • פה זה לא שוויץ!!

      אשרי יושבי, 05/08/06 22:59

      כשנמצאים בתוך המזרח התיכון - החולשה היא הנשק החזק החזק ביותר בידי האויבים.
      עם טרור לא מדברים. לא מדובר פה אפילו על מדינה ריבונית.
      צאו בבקשה מהסרט...
      בעזרת ה' ננצח.

      הגב לתגובה זו

  • 63.

    אתם פשוט מחפשים להיות אופנתיים

    כ''כ בולט, 05/08/06 17:52

    אם תהיו בקונצנזוס מה יהיה לכם לומר?

    הגב לתגובה זו

  • 62.

    תגובה למאמר של יהונתן גפן

    ח.ח., 05/08/06 17:50

    הגזמת הפעם, יש גבול לשמאלניות.
    זו באמת מלחמחת אין ברירה

    הגב לתגובה זו

    • לא על כל פרובוקציה שוה להגיב... (ל''ת)

      ח ע הזמן, 05/08/06 18:31

      הגב לתגובה זו

  • 61.

    גפן,סע לאמסטרדם,קח שאחטה ותירגע

    רועי, 05/08/06 17:02

    דרך אגב,גם בהולנד כבר לא סובלים
    את המוסלמים מאז הרצח של במאי
    הקולנוע ואן-גוך,אז בין שאחטה לשאחטה אל תאמר להם שאתה ידיד של גלאון ושל טיבי,שלא יפסו עליך
    ג'אננה

    הגב לתגובה זו

  • 60.

    יש לעשות הבחנה בין העצומות

    יוסי, 05/08/06 16:55

    מחאת הסופרים מוצדקת ונכונה. עצומת אנשי הקולנוע אינה לגיטימית!

    הגב לתגובה זו

    • כמו האבחנה בין החמאס לחזביללה.

      המבחין, 05/08/06 18:03

      לא אותו דבר בדיוק , אבל ממש דומה...

      הגב לתגובה זו

  • 59.

    חבל יהונתן שליבך לא כואב על החיילים החטופים

    גליה, 05/08/06 16:47

    הזרוקים אי שם בצינוק אפלולי,על אמהותיהם הנחרכות בספק אין סופי,על התינוקות במיקלטים שאיומי הקטיושות עלולות להמיתם עם המוצץ בפיהם.חבל,חבל שהינך שוכח את האוטובוסים העשנים לאחר פיצוץ התאבדות,חבל שזיכרונך מטעה אותך כ''כ עד שאינך זוכר כמה ילדים ותינוקות דממו לנצח בשל פעולות איבה אלו,חבל שאינך זוכר את התחנה המרכזית בת''א לאחר פיגועי תופת,את העובדים שרצו בסך הכל להרגע מעבודות היום.
    את ליל הסדר שניגדע באיבו בנתנייה,את הילדים שלעולם כבר לא ישירו מה נישתנה.
    חבל ,חבל על אבותיך שכ''כ חלמו ונילחמו למען פיסת ארץ זו,שאלו הם בניהם.וחבל חבל לי מאוד שאתה לא מכיר בכך שעצם היותך כאן,הוא בזכות חיילנו האמיצים והטובים אשר הגנו ויגנו עלינו בחרוף נפש תמיד. מקומך אינו פה איתנו יהונתן,איננו זקוקים לאנשים שזיכרונם הוא כ''כ סלקטיבי.

    הגב לתגובה זו

    • הוא באותו קו של הח''כים הערבים המגנים (ל''ת)

      לך דבר אל הקיר., 05/08/06 17:13

      הגב לתגובה זו

    • למה שיכתוב ? הוא כותב על מה שרואים מהמחילה שלו....

      זיאולוג, 05/08/06 18:06

      עכברוש רואה את הדברים מגובה אחר , למרות שהיה רוצה להציג עצמו כיונה...
      ההצגה אולי משכנעת , אך הגובה מפריע לראות את הדברים מלמעלה...

      הגב לתגובה זו

  • 58.

    רוצה לחיות בשקט!

    יוסי, 05/08/06 16:45

    שלום יהונתן.

    גם אני נחלש, אבל בעיקר מדבריך.

    במשך שנים אני מקפיד לקרוא את מאמריך, שיריך וספריך, וכך גם ילדי, ובד''כ גם נהנה וצוחק.

    מאמרך זה, חוזר על מנטרה של אשמה פולנית מצטדקת, אשר רואה הכל רק דרך כאב האחר, ואכן יש לאחר כאב, ואין ולא ניתן לעשות הבחנה בין כאב, צער ומוות של ילד יהודי וילד שיעי.

    אין מלחמה צודקת. יש מלחמה על הזכות לחיות, לנשום, לכתוב ולבקר.

    יש מי שרוצה לחסל ולהשמיד אותנו (עיין ערך דבריו של נשיא איראן), ואנו נלחמים על קיומנו, ובמלחמה כזאת ראשית כל יש להגיע לבטחון קיומי. רק לאחר מכן, לבדוק, לבקר ולהשתפר.

    מאמרך אינו מביע ולו זרזיף דק ורופף של ביטוי אמפטי אחד כלפי תושבי הצפון, פליטים חסרי כל, רובם. אין ולו טיפת אמפטיה לילדה ממירון שנהרגה מטיל מהמאדים, אין ולו מעט אמפטיה לתושבי שדרות המותקפים ונחלשים, אין ולו טיפת אמפטיה לקשישה בנהריה שרק רצתה לשתות קפה. פשוט אין!!!

    זלזלת בתגובות חיפאיות שנכתבו לך והשתמשת בכח שניתן לך ע''י העורך כנגד אוכלוסיה שאין לה כח, כי אין לה עורך שנותן לה במה.

    השתמשת במילים צדקניות כדי לנגח, להוכיח, ולהראות כיצד חבריך הבמאים והכותבים, וסלח לי על הביטוי הבא, רובם משינקין השמנה, המדושנת ואפופת ענני המריחואנה ואדי האלכוהול, הנם מוקצים.

    אומר לך רק כי בעתות כאלו, כאשר אנשים מאבדים את עולמם, רק 100 ק''מ מת''א, יש מקום לכולם, גם לצדקנים, אך גם לנשים גברים, זקנים וילדים צפוניים שעולמם נחרב כבמחי יד.

    טוב יהיה אם נמצא את הדרך לא רק להלעיז כלפי ''אמא מדינה'', כי אין לנו עוד אחת כזו, אלא גם נדע לכבד אותה במיוחד בשעות קשות אלו.

    זכות הדיבור והביקורת היא אבן בסיס לכולנו, אך לפעמים נדמה לי שמעל הכל, חשוב שקודם כל תהיה קצת ביקורת עצמית (שלצערי מאוד חסרה בדבריך), צניעות ואמפטיה אנושית לאחיך הפשוטים, אלה שאין להם טורים בעתון, אך הם אותם אנשים שלהם ועבורם אתה כותב.

    מקווה שתמשיך לכתוב, אך תיתן גם מקום לרגש אחר, גם אם הוא הרוב כיום. לא חובה להיות במיעוט. לעתים הבחירה הזו לוקחת אותנו למקומות שבהם אנו מאבדים את החוש הכיוון ומתנכרים לשורשינו.

    שבוע טוב ושקט ומאחל לך ולכולנו שלא יפלו טילים בתל אביב.

    יוסי
















    הגב לתגובה זו

  • 57.

    2 המלחמות אותו הדבר כל עוד הבן שלך לא משרת בכלל (ל''ת)

    קיקו, 05/08/06 16:41

    הגב לתגובה זו

  • 56.

    גם אם יטבחו במשפחתך ,תמשיך לנשק להם ת'רגליים (ל''ת)

    אתה חולה יונתן, 05/08/06 16:38

    הגב לתגובה זו

  • 55.

    תודה תודה תודה

    קים, 05/08/06 16:34

    לחיי אלו שעומדים איתן אל מול זד ואלים,
    את ה''בוגדים'', כלשון ההמון, ישפטו ספרי ההיסטוריה - יונתן גפן, לוחמי חופש, כרך ב, עמוד 9...

    הגב לתגובה זו

  • 54.

    אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל

    ירושלמי, 05/08/06 16:27

    הבן שלך צדק כשאמר בכתבה ביום שישי, כשדיבר על הפאטתיות של האמנים המתנגדים למלחמה.

    הגב לתגובה זו

    • כאילו שאם לא היית מנסה לסכסך...

      נורית, 05/08/06 18:08

      ...היתה זו משפחה נורמאלית.

      הגב לתגובה זו

  • 53.

    להזכירך,את המילחמה הזאת לא אנחנו התחלנו!! (ל''ת)

    לי, 05/08/06 16:25

    הגב לתגובה זו

  • 52.

    ''גנרל'' גפן מה א-ת-ה מציע?

    ציוני ישראלי, 05/08/06 16:18

    אם אתה כל כך חכם מה אתה מציע? מה הפתרון שלך למלחמה הזו? איך אתה תפסיק אותה ?
    מחכה לתשובות..
    סייג לחכמה היא שתיקהאז עדיף שתעשה מה שידעת פעם טוב לעשות -תספור כבשים

    הגב לתגובה זו

    • גדול!!!!!!!!! (ל''ת)

      נעמה, 05/08/06 17:36

      הגב לתגובה זו

  • 51.

    כשהמוזות סחיות...

    רן ק., 05/08/06 16:11

    מפציצים תינוקות-פתאם נהיינו 'ישראללה'. יהונתן, תודה.
    נ.ב
    דרושה תושבת הצפון עם טולה המעוניינת בחיבוק...
    תהיו בריאים, אנשים רציניים.

    הגב לתגובה זו

  • 50.

    למר גפן (זו התחלה טובה להתיימרות אה.. כמו שאר הקופיקאט שכאן)

    לינור, 05/08/06 16:00

    בכל מקרה אני לא מצטיינת במכתבים מהסוג הנפוץ שנשלחו אליך שכפי שוודאי הבנת כבר הם לא מלאי הבנה וקבלת דעה שונה.
    אני מרגישה שאנשים בהיותם מרוכזים בעצמם רוב הזמן, נוטים להקשיב לדעה ולא לראות את התמונה הכללית שמנסה להעביר אותו מסר שיש לכולם.
    אני חושבת שהגישה מוטעית מהיסוד.
    איך אפשר לשמוע דעה שונה כשלך עם חושבים שאתה שמאלני קיצוני וגאה בזה , שכל מה שאכפת לו זה ליצור עוד ועוד פרובוקציות בדעותיך והם אוכלים את זה בלי מלח לא מנסים אפילו להבין שיש מעבר. אז אתה לא מאמין בדרך מלחמה אז פאקין מה? רובנו לא באמת מאמינים בה אם נסתכל באמת לעומק הדברים אלא שאנחנו פחדנים ויהירים מדי מכדי להודות שאפשר לפתור בדרכים אחרות, ושזה לא יהיה ''הפתרון הסופי'' (אוי לא.. נפלט לי.. עכשיו בטח יקטלו גם אותי) אבל אני חושבת שאני יודעת למה אנשים חושבים שזו הדרך היחידה כי הצדק קודם לכל דבר אפילו להרג. הלחימה והשנאה הצרופה הפכו להיות הייצוג הלאומי שלנו, אז איך זה שאני מרגישה שאנחנו הולכים כבר הרבה זמן בכיוון הלא נכון?.. עצוב. אתמול בזמן נעימת האזעקות שהשתוללה בחדרה (בפעם הראשונה) ישבנו מתחת למדרגות בבית מחוסר ברירה (אפילו למקלט לא דאגו) הרגשתי קצת כמו רמאית כי התחלתי לפחד פתאום ושנאתי את זה בכל רגע , כל הזמן חשבתי על סבתא שלי שהחליטה בעיקשותה ואולי גם אדישותה להישאר במיטה, ורציתי להרגיש מה שהיא מרגישה באותו רגע אבל במקום זה הרגשתי פחד מאולץ. הייתי רוצה לקבל תגובה אם יש לך כזאת.תודה .לינור.

    הגב לתגובה זו

    • זכותו לחשוב אחרת ואיש לו כופר בזכותו...

      לילי, 05/08/06 18:28

      עובדה שאפילו אנשים , שלא מסכימים עמו, ואם אינני טועה - רובנו הגדול לא מסכימים - קראנו את הטור.

      אין זה אומר , שאסור לנו לומר לגפן שפטפוטי ההתיפיפות שלו אינן מוסריים .

      הבדילי בין זכותו של אדם לחשוב אחרת ובין ביקורת על דבריו - משמימש את זכותו - שגם היא לגיטימית.

      אומר כך לסיכום על מנת שתביני :

      מותר לגפן להזדהות עם זחאלקה.
      מותר לי , ואפילו חובתי לחשוב ולהחליט האם: גפן וזחאלקה ראויים לבוז , להתעלמות או חלילה לפירגון ...

      אני חושבת שהם ראויים להתעלמות .

      לעומת זאת , החלטתי להגיב לתגובתך שנגעה ללבי , כי ניכר בה שנכתבה בדם ליבך.

      לינור , אל תטעי :
      מותר לחשוב אחרת במשטר דמוקרטי.
      רצוי לחשוב לבד ולא לקנות מאחרים תובנות משומשות ודהויות.

      ו ד ו ק א משום כך ,לא צריך להיות אמיץ כדי להיות פרובוקטור במשטר דמוקרטי.
      צריך להיות פרובוקטור.

      הגב לתגובה זו

  • 49.

    טור מעולה, תודה (ל''ת)

    עירית, 05/08/06 15:57

    הגב לתגובה זו

    • בבקשה. תפאדאלי. (ל''ת)

      עבד אל מאלכ, 05/08/06 20:37

      הגב לתגובה זו

  • 48.

    ארץ ישראל =ברית עולם!!! (ל''ת)

    סא''ל אביב מיל, 05/08/06 15:52

    הגב לתגובה זו

  • 47.

    לא למחיר המלחמה!

    משה, 05/08/06 15:50

    לא למלחמה שחוץ מלהרוג ולשים את נסראללה וחבריו בראשות ממשלת לבנון לא תשיג כלום!

    הגב לתגובה זו

  • 46.

    שוכנעתי ! מעתה צה''ל ירה כדורי ספוג וענני נוצות על האוייב האכזר !!! (ל''ת)

    מלאכית, 05/08/06 15:49

    הגב לתגובה זו

  • 45.

    חשבתי לעצמי

    אני, 05/08/06 15:35

    שמאוד קשה להבין את כל מה שקורה פה בזמן האחרון למי שלא מאמין,
    בכלל המילה הזו - אמונה, מקבלת אצלי משמעויות חדשות עם כל יום שעובר, התחלתי לחשוב שעד שלא תהיה פה אמונה קולקטיבית בזכות שלנו לחיות במדינה הזו שום דבר טוב לא יקרה,
    האמונה לא תבוא אם כל היום נחפש את הכשלונות שלנו, נרפד את עצמנו ברגשות אשמה ונדאג כל הזמן ממה שיאמרו עלינו .
    עד שלא תחלחל האמונה בצדקת דרכנו, שום ניצחון לא מובטח לנו.

    הגב לתגובה זו

  • 44.

    אח שלו, סמולנות זה מקצוע? (ל''ת)

    זעקי ארץטבריה, 05/08/06 15:21

    הגב לתגובה זו

  • 43.

    אח שלי הולך למלחמה!

    הכבש ה-16, 05/08/06 14:09

    אחי הולך מחר למלחמה - ואני מת מפחד! הלוואי ולא היה צריך ללכת. פתאום המלחמה שזאת שעד אתמול כל כך הייתי בעדה נראית כל כך מיותרת. פתאם כבר לא נראה לי חשוב ''להכנס בהם'' ו''להראות להם''ץ אני רק רוצה שהוא ישאר כאן ושהכל יגמר. אך בכל זאת דבר אחד ברור לי. אם נפסיק עכשיו - אז הפסדנו. עוד כמה חודשים אלו לא יהיו רק חיזבאללה אלה כל האומה הערבית... אם נפסיק עכשיו כשידם על העליונה אז הפסדנו ואז נסראללה ואחמדיג'אן או איך שקוראים לדביל יראו את זה בתור הפגנת חולשה וימשיכו לתקוף אותנו.
    עכשיו אני יושב ובוכה, מת מפחד על אחי שהולך בלית ברירה ( הרי אין לנו ברירה) ואם צריך למחוק כפר שלם כדי שלו לא יקרה כלום אז לפחות הם קיבלו התראה!

    הגב לתגובה זו

  • 42.

    כל מה שאמרת, נכון - כמעט

    נח, 05/08/06 14:05

    חשוב שיישמעו דעות נוספות, ואסור להרוג ילדים ואסור לקטוף את פרחי הגן, כי הם לא אשמים ובעיקר כי הם ילדים. כל זה נכון.
    גם נכון שהתנהגות התקשורת ותרבות הכוכב נולד מביאות בחילה אמיתית, אבל זה לא חדש. זה היה הרבה לפני המלחמה.
    אבל! טעית כשרשמת ''שבעולם הפוך היו יכולים להיות הילדים שלי ושלך?''. בעולם הפוך, ישראל לא היתה נותנת לקבוצה מאזרחיה לירות טילים משטחה מתוך רצון עז לפגוע באוכלוסיה תמימה, ולחטוף חיילים שעסקו בשמירת הגבול.
    והצד השני, אם היו לו הכלים שלנו (ויכול להיות שאיראן בקרוב תספק לו גם מטוסים ותותחים בקצב הזה), הם היו מזמן מייצרים פה שואה חדשה, כי זה בדיוק מה שהם אומרים שהם רוצים לעשות!
    ההבדל הוא שאנחנו יורים כדי לפגוע במטרות חבלניות ומצטערים בכנות כשנפגעים אזרחים. גם בגלל מצפון, אבל בעיקר בגלל שזה לא עוזר לנו בכלום להרוג אנשים תמימים.
    והם כשהם יורים, הם מצטערים כל פעם שלא נהרגו לנו כמה שיותר אזרחים.
    התכנון שלנו במלחמה: מאות מחבלי חזבאללה הרוגים ואפס אזרחים.
    התכנון שלהם: אלפי ישראלים הרוגים (כי אם לא היינו מתחבאים במקלטים, אלה היו המספרים).

    אני לא רוצה שתפסיק לכתוב בזמן המלחמה. אבל אני רוצה לשמוע את דעותיך על מה שאמרתי. מה יש לך לומר מול אמיתות כל כך ברורות ובסיסיות?

    הגב לתגובה זו

  • 41.

    יהונתן, היצלת את כבוד אביב (ל''ת)

    נמרוד, 05/08/06 13:57

    הגב לתגובה זו

  • 40.

    חבר'ה אני כל כך שמחה שאתם לא נכנעים להתלהמות יפת הנפש של מר.גפן (ל''ת)

    מוריאל, 05/08/06 13:48

    הגב לתגובה זו

  • 39.

    אני אוהב סימני שאלה בסוף משפט...

    מה חשוב ?, 05/08/06 13:43

    מראה על קוגניטיביות מפותחת ואומץ להטיל ספק.
    אבל הגימיק הזה מוצה כבר עד תומו מאז מלחמת יום כיפור.
    היום , משנקעה נפשי מהדמגוגיה ,הגיע הזמן , לדעתי , לענות בסימני קריאה.
    ל''אנחנו'' מזויף .אין מקום עוד בשיח נקי מדמגוגיה.
    המצדד באויב - אינו מוזמן למדורת השבט.

    הגב לתגובה זו

  • 38.

    יהונתן גפן. תגובות אוטומטיות

    ראובן, 05/08/06 13:27

    כל פעם כשיש איזה מלחמה , מיד יוצאים כל המגיבים מן הבונקרים שלהם ומתחילים להפציץ במילים חבוטות ממחסן המילים שלהם.
    הימין קורא לכסח להם את הצורה והשמאל קורא די להרג ודי לכיבוש.
    כבר שנים אלה אותם מילים ואותם דימויים. מצד אחד ארץ אבות והם רוצים להשמיד אותנו ומצד שני זה ילדים ונשים וזקנים, וכיבוש ולוחמי החופש והנופש.
    פעם במאה שנים התמונה היא שונה וזה מה שקורה היום.
    היום איראן נשלטת על ידי שונא ישראל אנטישמי שרוצה רק דבר אחד. שנעלם מפה. והוא מחזיק בדרום לבנון אוגדה חמושה שכבר 6 שנים אוגרת נשק וטילים בשביל להגשים את החזון שלו של לנקות את פלסטין מיהודים.
    כל אוצר המילים והדימויים החבוטים האלה כבר לא מתאים לסיטואציה הזאת.
    אנחנו באמת ובתמים נלחמים על הקיום שלנו כאן. אם לא נילחם לא נהיה כאן. ואם יש הרוגים אז יש הרוגים. מה אפשר לעשות?

    הגב לתגובה זו

  • 37.

    לא רציתי , אבל האישה שאיתי בקשה ממני לציין...

    איציק, 05/08/06 13:18

    ...שרגישותך נוגעת ללב כולנו.
    במיוחד העניין הזה עם התינוקות והמוצץ...
    אבל לאחר הדביקות הראשונית , התעשתה האשה הטובה משהבינה את מלכודת המילים.

    לרגע חשבה שדיברת על שלהבת פס הי''ד.

    הגב לתגובה זו

  • 36.

    היום ה21 למלחמה ?

    טובע במספרים, 05/08/06 13:12

    בלבלת אותי , גפן.
    מלחמה שנמשכת למעלה מ100 שנה , ובכל פעם אתה סופר מחדש...
    שכחת כבר את התיאוריה של ה''כיבוש'' ב67' ?

    הגב לתגובה זו

  • 35.

    בקש שלום ורדפהו

    סופר כבסים, 05/08/06 12:38

    אם היו מושקעים מיטב המוחות, מיטב המומחים במרדף אחרי השלום ...היית אתה , יונתן, קצין בכיר...לוחם אמיץ, שועל מרדפים ותיק...צדיק.
    נראה לי , כמוך, שמיטב המוחות עסוקים כרגע במרדף אחרי איש עם זקן משקפיים וכובע מוזר(שאינו הרב עובדיה). מחכים לשלום שיגיע ורודפים בנתיים את ה''צדק''.
    אתה, רודף שלום בלתי נלאה..אל תחלש, קום והתחזק,זהו שירות המילואים שלך..מלא אותנו בשלום, חנוך כבר לא פה, גם מאיר חסר, מישהו צריך לבקש ולרדוף שלום בעברית.

    הגב לתגובה זו

    • אתה מתכוון אלי ? למה אתה אומר שאני חסר ?

      מאיר פעיל, 05/08/06 12:50

      חסר למי ?

      הגב לתגובה זו

    • כשאתה כותב ''בכיר'' למה אתה מתכוון ?

      קצין בכיר מאד, 05/08/06 12:52

      אני הייתי בכיר עוד בתור סמ''ר.
      עניין של אישיות.

      הגב לתגובה זו

    • בכתבך ''מיטב המוחות'' בטח התכוונתה לזהבה גלאון וג'מאל זחאלקה.

      חוהלה, 05/08/06 13:09

      גם אני לא מזלזלת בהם.

      הגב לתגובה זו

    • האומרים שלום שלום ואין שלום

      נביא שקר, 05/08/06 13:12

      לפי התנ''ך אנשים המבטיחים שלום הם אנשים מסוכנים שצריך לסקול באבנים .
      הרומאים טענו שמי שרוצה שלום יכון למלחמה.
      4 אמהות הבטיחו לנו שלום
      וזה היה בדיוק לפני 6 שנים .

      הגב לתגובה זו

      • אתה מבין את ההבדל בין לרדוף ולהבטיח? (ל''ת)

        שוטה, 05/08/06 14:46

        הגב לתגובה זו

  • 34.

    חלומות נעימים מר גפן

    דוד ג., 05/08/06 12:28

    אתה עדיין חי בחלום ורוד. לא מצליח לראות את המציאות. האמת שאני לא מצפה ממך.

    הגב לתגובה זו

  • 33.

    כמה נדיר הקול הזה!

    אורן, 05/08/06 12:24

    מדהים שהוא מצליח להבקיע למרות חומות ההשתקה של התקשורת המגויסת, ששותפה לרצח, לעידוד השנאה, להתלהמות ולאינדוקטרינציה הגזענית של אין פרטנר.

    הגב לתגובה זו

    • איזה קול ? מה הוא אמר בדיוק?לא הבנתי מה הדרך שלו (ל''ת)

      בבקשה תרגום, 05/08/06 12:44

      הגב לתגובה זו

    • אורון אתה צודק. (ל''ת)

      משקיף, 06/08/06 10:01

      הגב לתגובה זו

  • 32.

    סוף סוף טור נורמאלי... חבל שאין עוד הרבה אנשים עם דיעות כאלה. (ל''ת)

    מילואימניק מת''א, 05/08/06 12:21

    הגב לתגובה זו

  • 31.

    אני זה אני - ואתה זה אתה. גפן , אין שום ''אנחנו''.

    שונא דביקות, 05/08/06 12:10

    מי שאיתך - לא יכול להיות איתי.
    יש להצטער על כך , אך אי אפשר להתעלם.

    הגב לתגובה זו

  • 30.

    Mr. Geffen I have never thought that spiritual people are different

    Eva, 05/08/06 11:49

    Don't and never understood this slogen that the books people, ANSHEI HARUACH are something. The oposite is what I think, because if people like you that are drunk most of the time can even make their opinion to the public. I suggest you to first try to be clean from what you enter to your body every day and moment, and than try to think clearly. I am an artist too, and I manage withouth the drugs, and everybody knows your family, you have a history, so please try to LISTOM ET HAPE SHELCHA until the war is over, because we have children in the army that are fighting at this moment and I can't see jewish people who can go against their own country. You and people like you should leave Israel and come here to Amsterdam, this is the right place for you. Here you can find many coffee shops.

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    תודה על חכמה

    ברברה, 05/08/06 11:46

    תודה, שאתה מעיז להשמיע את קולך, שהוא חשוב בימים אלה.
    תודה שאתה לוקח סיכונים, ושאתה לא הולך בעדר כבשים שרוצים להיות זאבים.
    אני אוהבת זאבים אמיתים אמיצים, חכמים, ומתחשבים.

    הגב לתגובה זו

    • Dear Barbara, I see that you leave in Tel Aviv, now I understand.

      Eva, 05/08/06 12:04

      Beleive me when Hisbollah rockets will hit your city, you will think different. All the supporter to Mr. Geffen are from the center of the country. I hope that you all will be safe in the center, but I am not sure. I personally, coming back to my house in Tel Aviv next week, and hope that my house will not be bombed, but I suggest that you go the north and try to leave in the shelters for even one day. You don't know what you are saying, dear Barbara, Hesbollah are animals and if they use children and women, than what else can be said.

      הגב לתגובה זו

    • ברברה , יש מצב לחיבור ?

      זאב מתחשב, 05/08/06 12:16

      גם אני מת על ברבריות שלוקחות סיכונים , חכמות ומשמיעות קולות.

      שלך

      זאב רגיש , עם הומור , שאוהב לפנק.

      הגב לתגובה זו

    • ברברה טיפשה, את כנראה לא מכירה את משלי העמים. (ל''ת)

      כבש זאבי, 05/08/06 15:58

      הגב לתגובה זו

  • 28.

    קול שפוי במציאות לא שפויה

    פ.ע., 05/08/06 11:37

    שמח לקרוא קול שפוי במציאות לא שפויה.

    נראה כי כל המלחמות הארורות האלו העבירו רבים על דעתם. חבל.



    הגב לתגובה זו

    • הדיעות שלך ושל גפן מאד חשובות גם באמסטרדם וגם בשטוקהולם.

      דרור פיילר, 05/08/06 11:45

      יש המון אנשים ששמחים להשתמש בהן למען שלום צודק ובר קיימא.
      תודה לכם.

      הגב לתגובה זו

    • קול שפוי במציאות לא שפויה=מוות מהיר יותר

      צפוני ממוקלט, 05/08/06 23:37

      מה נסגר?
      את מי תקנה בשפיות הזו? את המטורף מהכי-זבאללה?
      אחים יקרים! אנא התעשתו והתעוררו.
      אוהב אתכם.
      אח מהצפון.

      הגב לתגובה זו

  • 27.

    איזה יפה נפש ,יונתן..

    יעל, 05/08/06 11:32

    יונתן,תקרא ותקרא טוב:
    אולי אני תמימה (בת 21,יש מצב) אבל אני מאמינה בצהל ואני בטוחה שהוא לא היה מפציץ את הבניין עם כל האנשים שבו אילו ידע עליהם. רק תראה איזו דעת קהל יש עכשיו בעולם עקב התמונות של גופות ילדים.. אבל מה שיותר חשוב הוא שלמה אתה חושב נהרגים פה כל יום חיילים בני 19 ?? כי הם עוברים כפר, בית בית ומנסים להרוג אנשי חיזבאללה! ח''א יכול פשוט לפוצץ את הבתים האלה,הרי בבנת ג'בל נתנו להם כרוזים שיעופו מהבית. לא עפו-בעיה שלהם! ואל תיתן ת'תירוץ היוסי שרידי הזה אולי היו שם אנשים מעוטי יכולת כמו אלה שנשארים בצפון. יכלו לצאת עם דגל לבן, יכלו פשוט לקחת אלבום תמונות ועוד כמה דברים חשובים וללכת צפונה כי המצב חרא,אבל אין מה לעשות, חיזבאללה גדל בתוכם והם שתקו.
    שנפלה קטיושה במירון, בתחילת הלחימה (לפני שנה..?) נהרג עומר פסחוביץ וסבתו יהודית. מישהו אז זעק לשמיים?? מישהו מהחברים שלך ומהחברה היפה במיוחד שלך,זהבה, דיבר על אבא ששוכב ולא מוכן לזוז מגופת בנו שבחצר?
    במוסך הרכבת לא הראו מספיק תמונות של גופות חרוכות ודם בגלל שכחנו שנפל שם טיל במכוון!!!!! והרג 8 אנשים?!
    זה העניין יונתן ותתחיל לסטות מהנתיב השמאלי שלך: חיזבאללה בכוונת תחילה באה לרצוח אנשים! צהל מיידע כפרים שאם במטותא לא קשה שיעזבו כי עוד מעט גם ככה חייל חייל יסרקו בית וימותו.

    באשר לעוקצנות הקלילה שהבעת על שירי המלחמה שיוצרים התבקשו לכתוב במקום לעשות את המעשה הטבעי ולהצטרף למכתב הבמאים ושות' הרי על זה אתה מדבר בטור,לא? בדמוקרטיה צריך ריבוי דעות. אז הם לא התייאשו או הסתגרו בפחד שלהם ואמרו טוב, לפחות נכתוב שיר. אפחד לא כפה את זה עליהם והם עשו זאת כי הם יכולים ורוצים. מה שכן הרצון הדביק הזה לזמזם מהר שיר מלחמה באמת מגעיל .אפילו אותי!
    שכל עולם התרבות יכתוב מכתב אחד ארוך על כמה הם לא מרוצים מהמלחמה הזו אבל לשלוח את זה לביאנלה שמשתתפים שם ערבים,מה שנקרא,רעים - זה כבר מעצבן ברמות.

    ועוד דבר: תתפלא. יש הרבה מה לעשות בחיפה אחרי 18:00

    הגב לתגובה זו

  • 26.

    באמת תודה על המבזק

    שוקו, 05/08/06 11:29

    בלעדיך לא היינו יודעים שמלחמה זה ושזה עצוב שאזרחים וחיילים מתים. באמת, יונתן, צריך לתת לך העלאה במשכורת עם כאלה פנינים.

    באמת, בוא נעשה שלום עם נסארללה, בחור הגון ואמין עם ראש על הכתפיים. צריך רק לבחור מתנת פיוס יפה ולארוז אותה יפה עם סרט.

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    במאי קולנוע מפורסמים? נו באמת ....

    אבנר, 05/08/06 11:25

    אפילו אני שכמעט תמיד אוהד ואוהב את מאמריך מתפלא...
    מי בכלל שמע עליהם? מנחם גולן נעדר? אוי באמת..אתה מאמין בכנות למה שאתה כתבת?
    סרטים דביליים ברמות שקשה לתאר!
    וכן ''ארץ נהדרת'' קלעו בול על סרטו האחרון.

    הגב לתגובה זו

    • ''אפילו אתה''. וואי.

      יגאל, 05/08/06 11:41

      מה דעתך , אבנר , על ''מכניקת הקוונטים'' ?
      על ''ננסים לבנים'' ו''חורים שחורים'' ?
      אתה בטח אשף ב''תורת המשחקים'' או לפחות מבין ותורם את חלקך בחקר המוח ומציאת תרופה למחלת ''קרויצפלד-יקוב''.
      גם לך יש שיחות עם ''אנשי רוח'' ?

      הגב לתגובה זו

      • ליגאל-תתפלא את החלק שלי תרמתי בגדו

        אבנר, 05/08/06 12:40

        גם בתחום :החברתי,ההתנדבותי,הצבאי
        ופשוט אין לי חשק להתנצל בפניך.
        חוץ מזה מה כל כך נזעקת?
        כלום אין אני צודק?

        הגב לתגובה זו

        • יש לי הרגשה שאתה מבין בקולנוע .

          מל גיבסון, 05/08/06 18:52

          הבעיה : נ ד מ ה לך שאתה מבין גם במוסר...
          יש קולנוע ויש הגינות.
          ע''ע רוג'ר מור ולני ריפנשטהאל.

          הגב לתגובה זו

  • 24.

    אני אוהב אותך יהונתן.קול אנושי,חם בלהט הקרבות שמזכיר שיש גם מוסר

    תדי, 05/08/06 11:18

    בלי מילת תמיכה אחת בחיזבאללה, אפשר להשמיע קול גם נגד הלחימה.
    קול שפוי ורציני שמזכיר לנו שאפשר גם אחרת, שצריך לחשוב פעמיים.

    אני עדיין תומך במלחמה, אני חושב שהיא הכרחית, אבל אני מודה ליהונתן גפן שגרם לי לחשוב ולא לקחת רצח כמובן מאליו, כמחיר וכקרבן. אלו חיי אדם.

    הגב לתגובה זו

    • הוא גרם לך לחשוב. איזה מזל שנתקלת בו.

      למד''ווניק, 05/08/06 11:34

      תהיתי ביני לבין עצמי , מה תועלת יש בו , בברברן הריק.

      עכשיו אני מבין : לך הוא עזר.

      כשהוא כותב ''אנחנו'' הוא מתכוון ודאי גם אליך.

      הגב לתגובה זו

    • Please see my comment to 29. (ל''ת)

      Eva, 05/08/06 12:08

      הגב לתגובה זו

  • 23.

    עיני יבשו מדמעות. לא אבכה על ילדיך , גפן...

    עיניים עצומות, 05/08/06 11:11

    ...ואתה , אנא ממך , אל תחוס על שלי...

    מה אני אומרת ?
    הרי מעולם לא חסת באמת. השתמשת בהם כמטבע לשון...

    ''אנחנו'' , מסתבר , היא גם מילה שימושית אצלך , אך ריקה מתוכן ומכוונה אמיתית...

    ''אנחנו'' דוברים אותה שפה.
    זה המשותף - וזה גם ההבדל :
    אני מתכוונת . אתה משתמש.

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    יהונתן גפן, רק בגלל שאני אוהבת אותך כל כך

    אורילי, 05/08/06 11:05

    אני מבקשת להגיב פה על דבריך. הלוואי וידעתי שאתה קורא ומתייחס:

    מלחמה נראית ומרגישה נורא.
    ששת השנים של הרצון להימנע ממנה ככל האפשר לא הוכיח את עצמו, וגרוע מכך - יקשה מאד על אפשרות של אמון במהלך הימנעות כזה בעתיד!)
    מדבריך ניתן להבין שלצהל ומנהיגי העם יש ''תחביב'' תמוה לשוב ולהתפלש מדי כמה שנים בדמם של הלבנונים.
    והנה אפילו פרץ ושפמו נוגעו במגיפה הזו, וכל שנותר לאוכלוסיית המשוררים והסופרים ומיקה קרני הוא לחזור ולייבב שככה לא מתנהגים...

    ואני שואלת - אתה ב א מ ת מאמין שככה הם הדברים? אתה באמת מאמין שתמיד תמיד יש את האפשרות להימנע מעימות ולהעדיף לפטפט סיפור, שיר או סרט?

    אין ספק שאתה אדם נפלא. אבל אני מעדיפה שבימים אלה ה''שפם'' ילמד איך החיים האמיתיים נראים (בניגוד למה שהוא חשב שהוא יודע) ויקבל את ההחלטת הנכונות. אני אישית אשמח לחזור ולקרוא את המילים היפות שלך בימים שקטים ובטוחים.

    הגב לתגובה זו

    • אין ספק שהוא אדם נפלא ? צר לי לחלוק עליך.

      יש , יש ספק !, 05/08/06 11:23

      יש ספקות.
      יש ספקות רבים.

      הגב לתגובה זו

    • את יכולה להיות דוברת צהל

      קים, 05/08/06 16:40

      כל הכבוד! את מקשיבה לדבריהם של אנשי התקשורת, האלופים, וחברי הכנסת... באמת כל הכבוד לך! נכון - אם דבריהם אמת, אזי בשש השנים האחרונות ניסינו בכל כוחינו להימנע ממלחמה, אבל כעת ''אין ברירה''. אך חשבת פעם האם דוברי אמת הם, האם מסתירים ממך דבר מה? מה הקשר של ארצות הברית לסיפור? מדוע דווקא עכשיו? מה הקשר של איראן, הכור האטומי, וה''ג'י 8'' לכל הסיפור? מה הכוח הכלכלי-פוליטי שמניע את העולם בו אנו חיים, את המלחמות שאנו, האזרחים הפשוטים, מתים בהם? על שום מה?
      האם באמת - אין ברירה אחרת?

      הגב לתגובה זו

  • 21.

    כל הכבוד!

    manoosh, 05/08/06 11:01

    סוף סוף מישהו כותב את מה שהרבה מרגישיםן ולא מעיזים להגיד, ''כי זה לא הזמן לדיבורים כאלה''.

    עכשיו זה הזמן גם למתנגדי המלחמה ולאנשים, מוזרים, שמחפשים שפיות או סתם פתרון אחר לבעיה.

    אין אף חייל או אזרח שנהרגים ''בשביל המדינה''. הם נהרגים ומשפחות נהרסות ואם זו הנחמה....אין לי מילים.

    הגב לתגובה זו

    • סתם----- נניח הנחה אפשרית

      אליוי, 05/08/06 11:32

      נניח שטילים לא קונבנציונלים
      עם גז עצבים יסופקו לחיזבלה
      (תסריט אפשרי אם ישראל לא תביס את חיזבלה) !
      האם ישראל תתקוף את אירן או דמשק ?
      ברור לכל אידיוט שכונת טהרן ודמשק לספק נשק השמדה המונית לארגוני טרור וכך לצאת נקיים מאחריות !
      אז מתי תשים לזה סוף ?
      עכשיו ?
      או
      כאשר יהיה מאוחר מדי ??

      הגב לתגובה זו

    • בעייה שלך איננה חוסר במילים.

      מילים לא, 05/08/06 11:50

      הבעייה שלך היא חוסר בתבונה.
      מילים אפשר להשאיל , אפילו מגפן.
      הן אינן עולות דבר.
      תבונה - זה כבר משהו אחר....

      הגב לתגובה זו

  • 20.

    במילחמה יש בעיות מפתח שיש להיתיחס אליהן

    איש, 05/08/06 11:00

    1.מיהו האוייב?-צבא שיעי לוחם-בשיטת ''גרילה'' וטרור כלפי אזרחים.
    2.מה רמת יכולת הלחימה שלו?-לחימת חיר ברמה גבוהה,במיומנויות גבוה - תוך כדי שימוש בטקטיקה חדשה שצהל מסרב להכיר בקיומה-לוחמת חיר המצוייד בטילים נגד טנקים ומטוסים ובנוסף מרגמות קלות.
    3.מה יכולת ההיתנגדות-גבוהה מאוד חיילים לוחמים עד מוות-מתאבדים.
    אם תיקח ותחבר את שלושת הנל ועוד כמה נתונים מהשטח אולי גם תבין שזו מילחמה מול אירן מול שיעיים-מדכאים עליי אדמות - ולמרבה הדיכאון המילחמה תימשך שנים וגם זקנים חביבים כמוך יקבלו בסוף צו 8 -בבקשה לא להיתמם אולי כשתחזור ללבנון תבין שבלוחמת טרור שיעיית האדמה שאתה עומד עליה היא אוייב-בצהל טרם הפנימו.
    בהצלחה.

    הגב לתגובה זו

    • הוא כמו הפלסטינים בדהיישה. יש לו מפתח.

      ניצה, 05/08/06 11:29

      מה בצע במפתח , ללא מנעול ודלת ?
      גם הוא , כאחיו ב''בלאטה'' מאמין שנפנוף במפתח מעיד על בעלותו בנכסים לא לו.
      ממש כפי שהוא מאמין שנפנוף בשמות סופרים ואנשי רוח - מעיד על תבונה ורגישות.

      הגב לתגובה זו

  • 19.

    אני מזמין אותך להתארח בצפון!!!!! (ל''ת)

    דרור, 05/08/06 10:59

    הגב לתגובה זו

    • למה ?

      תוהה, 05/08/06 11:14

      חבל על הרצון הטוב.

      לא ייטב לכולנו אם ייסע לבוסטון ?

      הגב לתגובה זו

  • 18.

    מי שישמע...מאמר של שר האתיקה והמוסר.

    לוק, 05/08/06 10:46

    יחביבי, לקחת בעלות על האתיקה והמוסר? רגע רגע רגע שאני אבין מי שצועק יותר חזק ''מתו תינוקות'' הוא מוסרי? נראה שהמוסריים עורכים בינם לבין עצמם תחרות, ואתה גפן מבקש לעקוף את כולם בסיבוב וצועק ''מתו תינוקות עם מוצצים''. אם כבר, מר גפן, עד הסוף! אל תחסוך! תטבל בזקנים, בנכים ובחולים. קח את המפרט ופרוט לנו על המוסר, נגן לנו על המצפון, כן, שחק אותה סאקסי, אוחחח חזק יותר, מהר יותר, גבוה יותר ומוסרי הכי יותר. קצת קביים וכיסאות גלגלים ולא רק מוצצים. היכן המטרנה וחלב האם...ותאורים לא חסר.

    אתה איכסה ולא מוסרי, ואם אראך ברחוב, תיהיה האחרון שאומר עליו מצפוני. בעעעעעעעעעעעעעעעעעע

    הגב לתגובה זו

    • אהבתי!!!! (ל''ת)

      גאולה, 05/08/06 12:44

      הגב לתגובה זו

  • 17.

    אם אתה כזה חכם מה קרה עם אוסלו?

    דרור, 05/08/06 10:41

    המצב שהמדינה נמצאת בה עכשיו זה רק בגלל אנשים כמוך וכמו גלאון אנחנו צריכים פה משטר כמו של סדאם חוסן כל מי שמנסה לערער את החיים שלנו פה צריך לתלות אותו.......

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    פתטי, צפוי, לא מחדש-לא חייב לכתוב,עדיף לשתוק (ל''ת)

    מ, 05/08/06 10:40

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    אפשר מילה עם יונתן?

    ניבה, 05/08/06 10:27

    מגיל 16 אני תומכת מרץ. שנים עברו אך בשמאל נשארתי. ואני ששונאת מלחמות ורודפת שלום ותומכת התנתקות/התכנסות ונסיגות למען השלום, וליבי נשבר עם כל חייל הרוג, יודעת גם לראות מתי מלחמה היא מוצדקת. מה שמיוחד לא מובן לי זו העובדה שכל מתנגדי המלחמה לא מסבירים לנו לעולם מה היה עלינו לעשות. מה לדעתך, יונתן, צריכה מדינה לעשות נוכח ארגון גרילה שמטצייד בכמות עצומה של נשק ולא כדי להגן על עצמו. האם ניתן לדבר עם מי שלא רוצה? האם ניתן להגיע לשלום עם מי שחפץ מלחמה? מה היינו צריכים לעשות?
    אז כן, אני מבינה שזה טרנדי להתנגד למלחמה ונדמה לכם שאתם קרבן לציד מכשפות אז אולי גם זה מוסיף לתחושת הצדק שלכם. אבל הנה זה מה שיש לי להגיד ללא כחל וסרק, אתם מתנהגים כחבורה של שוטים שמעדיפים לעצום עיניים ולמלמל פיס, פיס, גם כאשר מישהו מתקרב אליכם עם סכין. לא הגיע הזמן להתבגר?

    הגב לתגובה זו

    • כאיש שמאל מצטרף לשאלה של ניבה

      ב.ב., 06/08/06 00:25

      מה האלטרנטיבה שלך יהונתן גפן ?

      הגב לתגובה זו

    • כאיש מרכז מצטרף לשאלה של ניבה (ל''ת)

      מתן, 06/08/06 14:34

      הגב לתגובה זו

  • 14.

    היינו רוצים...

    גילה בנימיני, 05/08/06 10:20

    שלום לך מר גפן
    היינו רוצים,מאד,לחיות בנחת איש תחת גפנו ותחת תאנתו.מן הגבעה שלנו - הכל נראה כ''כ מבטיח!!(מי כמוך יודע) - - מה לעשות ואיננו לבד במרחב ורצונותינו לא ממש מותאמים לרצונותיהם של ''זולתינו''.את הקטע עם הפרה שרוצה להיניק אתה בודאי מכיר טוב ממני.
    מבחינה מוסרית - טוב לי שיש איש כמוך,שמעשן וכותב ''יפה'',שמתריע על ''עוולות'' שנעשות על ידינו...
    ובכ''ז,אם אתה שומע את אחמדינג'ד,-ואני מקוה שאתה שומע ומקשיב -ויודע ששליחו באיזור איננו המלאך גבריאל,מן הסתם אין ברירה לפעמים אלא ''להשתגע'' ,לעשות שריר,כדי שהשכונה תיזכר,אם שכחה במקרה,שהישראל הזה,יכול להיות ''חרא'' של שכן ולהתפרע בטירוף.
    אני מקוה שהענין יסתיים במהרה,השכונה כולה תירגע ואולי יצליח מישהו מה''מגשרים'' לעשות כאן סדר חדש - - - ?

    גילה בנימיני

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    הבנו שהחלפת דעות עם פול אוסטר. מגניב.

    שיח לוחמים, 05/08/06 10:08

    יצא לך בטח גם לתאם עמדות עם חומסקי ...
    ג'ון אירווינג הוא באמת כסייד קשוע , אנשים שמהם יש ללמוד הלכות מוסר יושרה ואנושיות.
    גם דיוויד אירוינג ואילן פפה הנחילו לך ודאי ראייה הסטורית ותבונה.
    חבל שעזרא פאונד כבר הלך לעולמו ונשארו רק ז'וזה סאראמאגו וז'וז'ה בובה כדי להמשיך ולהדריך אותך בדרך החיים הפתלתלה.
    טוב שיש לו לאדם - חברים אינטילגנטים.
    אגב , מה שלום דניאל בארנבוים ?
    לא שומעים עליו לאחרונה....

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    נו באמת יונתן- תן איזה פתרון קטנצ'יק,איזו הארה,משהו חכם לעשות ..... (ל''ת)

    אין באמת ערך, 05/08/06 10:07

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    הדברים שאביב אמר אתמול בטליויזה על אנשים כמוך....לא נעים. (ל''ת)

    מחלוקת קשה, 05/08/06 10:04

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    בשביל מלחמה, מר גפן, מספיק תוקפן אחד.

    Maugly, 05/08/06 10:02

    חשוב על כך.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    בגלל נאיבים כמוך אנשים כמו צביה גרינפלד לא נכנסו לכנסת !

    גליה, 05/08/06 10:02

    שיפשפתי עיניים , לחשוב שאיש כמו יונתן גפן חושב שעמיר פרץ ושלי יחימוביץ טובים יותר מרן כהן,
    אבו וילן, וצביה גרינפלד.
    זה מסביר למה הכנסת הנוכחית נראית כמו שהיא נראית . וכמו שהכנסת נראית כך נראית המדינה..

    הגב לתגובה זו

    • צביה גרינפלד , אבו וילן , זהבה גלאון ויוסי ביילין...

      גל, 05/08/06 11:20

      Enough said
      אה כן , גם רן כהן.
      אנשים שלומדים מטעויות ממש כמותך וכמו גפן.

      הגב לתגובה זו

  • 8.

    תיקרא את מאמרו של בן דרור

    עמ, 05/08/06 09:58

    כשאין מה להגיד גם לא צריך לכתוב.
    המילים יכולות לחכות .

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    הדרך של גפן

    אליוי, 05/08/06 09:56

    גפן אדם קיצוני שאבד את יכולת השיפוט !
    אפשר לעשות ביקורת .......
    אפשר לבקר מהלכי מלחמה........
    אפשר לזעוק את הרג החפים מפשע !
    אבל
    המלחמה הזו צודקת
    המלחמה הזו היא מלחמת בני אור בבני חושך ותוצאותיה קריטיות לקיומה של ישראל !
    מי שרואה במלחמה הזו מלחמה כמו כל המלחמות הוא אדם אטום כהה
    חושים וחסר מוסר !
    הדרך של גפן מזכירה את הדרך של ישעיהו ליבוביץ(גפן רחוק מאוד מלהיות ברמה של ליבוביץ)
    ליבוביץ התבטא במונחים של נאצים ויהודו נאצים כאשר ראה דחפורים
    חופרים קברי אחים בצור במלחמת לבנון הראשונה !
    גפן כבר נמצא בתוך אותה חבורה של חומסקי וסרמאגו שונאי ישראל מובהקים (הוא עוד לא הבין איפה הוא נמצא)!
    גם החיזבלה רוצים הפסקת אש
    האם זה הופך את נסראללה לאדם מוסרי ??

    הגב לתגובה זו

    • שכחת את מל גיבסון! (ל''ת)

      נשק קטלני,, 05/08/06 12:54

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    נסראללה בבקשה את תלב אביב.

    B, 05/08/06 09:54

    תפציץ כבר את תל אביב, ששותי האספרסו יחטפו בראש אולי יבינו
    מה האחרים חוטפים.
    אולי אז יבואו שותי האספרסו ונוהגי הטוארג ויתנו פתרונות.

    הגב לתגובה זו

    • נאסראללה, בקשה תמות, ואלוהים, בבקשה תתן שכל לאלה שאין להם

      תל אביבי, 05/08/06 16:54

      אנשי המרכז מבינים מספיק טוב , ולא אנשים שגרים במרכז לא אחראים למצב בצפון, מי שאחראי הוא המנהיגים. ומי שאחראי הוא החיזבאללה יותר מכל. זה נכון שפה לא מרגישים את המלחמה והשגרה נמשכת, אבל זה לא אומר שלא איכפת לנו , היינו מעדיפים שלא יפלו טילים.

      למר גפן: נכון שהמלחמה ארורה, אבל זה כמו שתאונת דרכים ארורה, כפי שכולם אומרים- זאת מלחמת אין ברירה שהתחילה עם מתקפת טילים על אנשי הצפון וחטיפת והרג של חיילי צה''ל, צה''ל לא יכל להבליג כמו פעם שעברה שחיילינו החטופים חזרו בארונות. אני באמת מקווה שהצבא מנסה להימנע מפגיעה באזרחים, אפילו תוך סיכון חיילים, בכזה צבא כל אדם שמכבד את המין האנושי ירצה לשרת

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    חולה נפש (ל''ת)

    יגאל, 05/08/06 09:53

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    Great Ya Gefen

    Hakkem Asmar, 05/08/06 09:50

    I can just extol and congratulate your bravery to write such a wonderful and creative article in these bad days. I hope that more people in the Israeli society will come up and oppose this crazy an brutal war. I hope that the virtual euphoria will disappear from the Israeli political situation. I wish you all the best.

    הגב לתגובה זו

    • אסמר - אין ספק שאתה וגפן באמת מתאימים איש לרעהו...מוסריים ואמיצים.

      רוגטקא, 05/08/06 10:18

      וזאת למרות שמשום מה יש לי הרושם שבנושאים פוליטיים אינך ממש שייך לאותו מיליה.
      הוא הצביע פרץ.
      אתה הצבעת למי ? לעזמי בשארה , אולי ?
      אנד יט , למרות זאת ועל אף השוני , ההדברות והפרגון ההדדי ביניכם מחמם את ליבי.
      פלוראליזם במיטבו וסמל לדו קיום אמיתי שאינו מושפע מלאומנות ושנאת האחר , שכל כך פוגעת במרקם החיים היום יומי....
      אגב , גם אתה שוחחת עם איזשהו סופר ואיש רוח לאחרונה ?
      אורי אבנרי - לעניין זה לא נחשב...

      הגב לתגובה זו

      • Rogtka

        Hakkem Asmar, 05/08/06 11:45

        I am so happy that I did not vote to Amir Peretz who is killing civilians and destroying Lebanon. I am quite sure that Mr Gefen know well that he did a mistake and he should have voted to those who really believe in peace based on justice to all people in the middle east and especially who does not believe in war as a tool to solve problems. On the other hand I did not vote to your Azmi whom I consider as your collaborator.

        הגב לתגובה זו

        • אסמר - תודה על ההבהרות.

          רוגטקא, 05/08/06 12:04

          שמחתי לראות שהמשותף בינך לבין גפן , אף גדול מששיערתי בתחילה.
          גם הוא מאמין בפתרון צודק לכל עמי האזור , וכשאני אומר ''צודק'' אני מתכוון לאי התערבות בענייניהם הפנימיים של מדינת לבנון ושל הפלסטינים.
          רוצים לחטוף חיילים ולהרוג אזרחים? שיהיה.
          רוצים לירות ''קסאמים'' שיהיה.
          רוצים ל''השמיד'' את ה''ישות הציונית'' ? שיהיה.
          ''בעל השפם'' איננו נאור כמותכם , למצער.
          הוא מאמין שבעזרת כוח צבאי ואיומים טרוריסטים לא פותרים בעיות...ומכאן תגובתו.
          אגב , כשאני חושב על זה - גם אתו יש לך קוים משותפים...
          אז למה אתה שונא אותו ?
          אה ועוד משהו :
          עזמי הוא משת''פ של מי ? של אסד ? של אולמרט ?
          תוכל להרחיב ?

          הגב לתגובה זו

        • You are right, I voted for Liberman & that what Geffen should have

          Eva, 05/08/06 12:18

          done.

          הגב לתגובה זו

    • Asmar, no one elsve think like Mr. Gefen, don't wait (ל''ת)

      Eva, 05/08/06 12:16

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    מי זה אנחנו ? אתה ,אמש'ך וזהבה גלאון ?

    יושקו, 05/08/06 09:39

    פתאום ''אנחנו''...
    וואללה יופי.
    יונתן , אינך בן אובד ואהבת חינם לא תקבל...
    כמו ערבי.
    בכל פעם כשסלחו לך על איזו אמירה שיקרית , מבזה ופלגנית - ראית בזה סימן חולשה.
    לא התרגשתי כשהיית נגדי , ואינני מתלהב כשפתאום ''אנחנו'' חוזר למילונך...
    חפש את החברים שלך בונצואלה...

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    הצבעת לפרץ?לא היה איכפת לך שמדובר באיש שנבחר במפקד מזוייף?

    שאין לו נסיון ?, 05/08/06 09:37

    מה ? מה בדיוק בעמיר פרץ גרם ללכת להצביע לו ?
    איזו תכונה או סעיף ברזומה שלו או באישיות שלו , גרם לך לחשוב שהוא ראוי להיות רוה''מ?

    במקום להתנצל אתה בא בטענות אלינו ?

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    מה רע בפטריוטיות?

    Carpe Diem, 05/08/06 09:33

    כאשר חצי מדינה מופצצת ברקטות וטילים, רק מוח מעוות יצדיק ארגון טירור או יטיף לאיפוק.
    בקשר ל''טבח בכפר כנא'' אתה לא מעודכן. חיל האויר בכלל לא פגע בבנין, הבנין פוצץ ע''י החיזבאללה שבע שעות אחרי שהאיזור הופצץ והמתים הובאו לכפר כנא מצור בבוקר.
    דעתם של סופרים לא נחשבת כי אין להם שום כלים להבין את המצב טוב יותר מהאזרח הקטן, השמאלנות ויופי הנפש הם פאסה.
    ושיעור קטן באנגלית: אמור מיס ספירס, לא מיסיס, אמנית היא תמיד מיס: מיס סטרייסנד, מיס פונדה, מיס ג'וליה רוברטס, ללא קשר למצב המשפחתי.

    הגב לתגובה זו

    • הים אותו ים והסמול אותו סמול. (ל''ת)

      יהודי, 06/08/06 08:57

      הגב לתגובה זו