• 26.

    טעם האהבה הראשונה

    נחשון, 16/10/05 10:48

    לכל מי שגדל כמוני, או טעם כמוך יונתן, טעימה של ממש בילדותו מהווי הקיבוץ בשנים ההן נותרו אצלו הטעמים והניחוחות לעד. כמי שגדל באיילת והיה מדריכם של יניב גפן דותן ושל יואל אדרת ז''ל ובנה של המחנכת רחל הר-צבי של בני אותו מחזור, היה המפגש של 90 שנה לאיילת עם בני כל הדורות ובינהם רבים שהגיעו מכל קצווי תבל מרגש ומהנה ביותר. כנער הבנתי כבר אז שהרעיונות והדגלים של הקיבוץ אין להם אחיזה חזקה דיה באופי האנושי וכי על ציר הזמן זה לא יחזיק מעמד וכאשר עמדתי על רגלי עזבתי מה שניתפש אז כבגידה . במבט לאחור אני יכול רק להודות ואולי אף מעט להתרפק על זכרונות אותה תקופת תום שלא תחזור.

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    יופי!

    ruth, 16/10/05 10:01

    יופי, כל הכבוד יהונתן!

    הגב לתגובה זו

  • 24.

    איזה גן עדן יהונתן?

    אלעד, 16/10/05 09:37

    לא ברור לי מה זה הקישקוש הזה. הרי ברור לך יהונתן שזו אשליה ושאלו חיים די אומללים.
    חיים בהם החברה חשובה יותר מהפרט הם חיי שיעבוד לחברה. חיים בהם האינדבדואל מתבטל מול רעיון אלו חיים שמתאימים לאנשי כהונה ודת.
    מה שאתה עושה כאן זו מניפולציה גם אם זה לא נעשה ובמודע, הקיבוץ לא היה מעולם גן עדן, ותמיד רחוק מאוטופיה, והדיבור שלך על סוציאליזים הוא חלום שקל מאוד למכור למי שמנסה לשרוד ולחיות בקפיטליזים המונרכי של מדינת ישראל.

    זה היה רעיון שהתאים לתקופה מאוד מאוד ספציפית ותו לא. הסבים והסבתות שלי היו ממקמי הקיבוצים וחלקם מאנשי השומר. סבתא שלי בת 96 כיום והיא מודה בפה מלא שזו אינה דרך לחיים.

    משפטים כמו: ''עלינו לנצור את הקיבוץ ולא לוותר
    עליו'' זו תעמולה זולה.
    לא צריך לשמור על זה וכדאי מאוד לוותר על זה.
    מדובר באנשים גזענים לא פחות מאנשי הדרום של ארצות הברית. מדובר על חברה סגורה שלא פתוחה לאנשים חדשים, דרכי מחשבה שונות וחדשות, ובטח שלא לכל דבר ששונה ממנה. וזה רע וזה לא תרבותי.

    אני חושב שיש בישראל בעיה בסיסית שנובעת מהבנה מוטעת של המציאות. מה שקורה בישראל איננו קפיטליזים ואינננו שוק חופשי. ואני לא מבין מדוע שוב ושוב מגדירים את זה כך. זו טעות סמנטית. ישראל איננה מדינה קפיטיליסטית. מדובר בהחלט בסוג של דיקטטורה שמזכיר יותר את הרפובליקה הצרפתית של היום מאשר את השוק הפתוח והמשגשג של צפון אמריקה. השלטון במדינת ישראל משטה את עיני הציבור ונותן לו הרגשה שכאילו יש שוק חופשי וחופש אבל המציאות רחוקה. מאוד. מאוד מאוד מאוד.

    הפתרון לבעיות הקיומיות של מדינת ישראל איננו חזרה לגן העדן האבוד, זהו רעיון גלותי, יהודי, זו הרי פנטזיה. אותה פנטזיה שהייתה ליהודים בעולם לגבי מדינת ישראל לפני קום מדינת ישראל. תקרא ספרים של ברנר אם אתה לא מבין על מה אני מדבר.

    סוציאליזים זה רעיון שנכשל בגדול בארץ ובעולם וקורס היום גם באירופה המערבית צפונית, רק הורדת הנטל הכלכלי ממעד הבניים, ממשל תקין והוגן, השכלה חינם עד לדוקטורט, צבא של שכירי חרב וכמובן כמובן שלום עם העולם שמסביבנו.
    רק אלו יכולים להביא איזה שהוא סוג של שיגשוג לחלק הלא כל כך מוצלח הזה של העולם.

    הגב לתגובה זו

    • Well Said (ל''ת)

      NewYorkit, 16/10/05 18:28

      הגב לתגובה זו

  • 23.

    יונתן - תודה לך על הכתבה

    Vered, 15/10/05 20:08

    הנוסטלגית והנעימה, שזוכרת את העבר דרך מסננת של מסך וורוד מצועף והזוי משהוא, שנוצר ומוקיר בחובו רק את הטוב.
    אותו מסך שהוליד רעיונות יפים על הנייר, ובפועל התעלם קצת מהטבע האנושי ודרך התנהלותו בעולמנו (מה שגרם לקיבוצים לרדת מגדולתם והבריח הרבה מבניהם החוצה).

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    מזווית ראייה של בן וחברהקיבוץ

    זהר, 15/10/05 13:05

    הקיבוץ נבנה על אדמות איכרי ראש-פינה. האיזור נקרא ניג'מת-אל סובח ואין לו כל קשר לכפר ערבי בשם זה. בהמשך קיבלו אנשי הקיבוץ אדמות מפיק''א ומהממשלה התורכית.
    העולים מאתיופיה נמצאים במרכזי הקליטה של הסוכנות, ששימשו לפני כן מבני תיירות של הקיבוץ. קליטתם, כמו הקליטה של עולי חבר המדינות במסגרת''בית ראשון במולדת'' וכמו קליטת חברות הנוער וניצולי השואה בעבר, היא דוגמה שאין יפה ממנה לקליטה. שאלו על כך את הנקלטים ולא את אלה המתיימרים להגן עליהם.
    הקיבוץ הוא גוף חברתי וכלכלי, שחייב להתאים עצמו לסביבתו המשתנה וכך הוא עושה. האחריות להשרדותו היא על הממשיכים לחיות בו ורק להם הפיתרונות.
    לזורקי הבוץ הכרוניים, נמאסתם!
    תקנו דרככם במגרש שלכם והשאירו לנו את המגרש - הבית שלנו.
    הבית הוא טוב ואנו נשמור עליו בדרכנו.
    תודה לך, יהונתן, שהזכרת אותנו ביום חגנו.

    הגב לתגובה זו

    • אני הייתי מסיע אותך בת''א.. (ל''ת)

      כן, כן, 18/10/05 03:03

      הגב לתגובה זו

    • ומה אים....

      ליעד, 20/10/05 03:00

      מה אים העובדה שאתם לא נותנים לאטיופים להיכנס לבריכה שלכם!!!!!!
      תיתביישו!!

      הגב לתגובה זו

  • 21.

    הטסת אותי לבית הילדים

    מרעול צהוב, 15/10/05 06:03

    אך,איך אנחנו מתגעגעים למקום שדפק את חיינו.כמה הייתי נותן בשביל עוד רגע אחד של אותה תמימות מתוקה מרירה שדחקה את ילדותי לתוך כורסאת הפסיכולוג 15 שנה אחר כך.דבר בעולם לא משתווה לרגע אחד של תמימות ילדותית עטופה בירוק .מי שלא גדל בקיבוץ של אז לא יבין לעולם.ועדיף כך.

    הגב לתגובה זו

  • 20.

    לאן נעלם הכפר הערבי

    שם, 15/10/05 05:45

    רוב האדמות בעמק החולה היו שייכות ללבנונים או סורים עשירים והכפרים המעטים שהיו באזור היו מישבים על ידי אריסים.
    רוב האדמות נקנו כחוק מידי בעלי האדמות וחלקם של הכפרים ברחו כתוצאה מהקרבות שהתפתחו בינם לבין הקיבוצים הקרובים להם.
    לפני שהערבים הכריזו מלחמה על היהודים היו בעמק גם יחסי שכנות טובים בין הכפרים היהודיים לערבים.

    ככה זה,לפעמים יש בעולם מלחמות ושי בהם מנצחים ויש בהם מפסידים.

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    ריח של פעם....תודה. (ל''ת)

    אורנה, 15/10/05 05:33

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    איך הצלחת לזכור את הפרטים

    כל הכבוד, 15/10/05 03:58

    רשימת גיוס, צלחת פח לירקות

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    מרגש ויפה-תודה על הכתבה (ל''ת)

    גלית, 15/10/05 03:27

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    איך נעלם הכפר הערבי?

    ליהונתן גפן?!, 14/10/05 23:29

    עלהדבר הכי מעניין בכתבה -היעלמות הכפר הערבי-והתיישבות החלוצים של איילת השחר עליו כתבת ביעף...
    אותי מסקרנים מאוד הפרטים המלאים כיצד כפר על אנשיו נעלם וקיבוץ שניקרא ''חלוצי'' ו''מגשים'' קם על חורבותיו.
    אתה חייב לנו יהונתן תשובה מליאה על כך.
    אני מקווה שבמוסף יום הששי הבא.

    הגב לתגובה זו

    • My dear brother

      Aric, 15/10/05 20:36

      It is interesting, and while I assume you are Jewish and Israeli, let me remind you that the Muslims occupied the land of Israel for about 1200 years and the only city they actually built was Ramle. Moreover, the following names of just few Jewish settlements that go back many years before the Muslims took over, and once again, I assume you are familiar with your Jewish roots, got a little twist from its Hebrew roots to its name in Arabic:

      Levona- Luban
      Beit Horon- Beit ur
      Shilo- Seilon
      Arad- Tel urd
      Ashkelon- Askelan
      Beer Sheva- Beir a sba
      Bnei Brak- Eben Ebrik
      Beit Shean- Beisan
      Beit Shemes- Ein Shams
      Aduraim- Dura
      Estamoa- A smua

      A question can be argued both ways, but lucky you, your Jewish ancestors made sure the literature and history is available for you to learn from. Please do, brother.

      הגב לתגובה זו

  • 15.

    אורי אבנרי אמר את זה יפה...

    קומפורטי, 14/10/05 23:19

    לאחר קריסת ברית המועצות, אורי אבנרי אמר שהקומוניזם היה רעיון נשגב, עם חסרון קטן: הוא לא לקח בחשבון את בעל הבית- האדם.

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    בגלל טיפוסים כמו יונתן גפן

    המבקר, 14/10/05 20:22

    הקיבוצים מתפרקים. אגב, דודה שלו, רות, היא אשה מקסימה. אני מכיר אותה כי היתה לי משפחה באיילת השחר.

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    הקיבוץ מת כהחברים הבינו שלא

    joe, 14/10/05 20:07

    צריך לעבוד אפשר להיות פרזיט ומישהו אחר יפרנס אותך!!!

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    קיבוץ הוא כמו שדה תעופה כשאתה

    יוסי, 14/10/05 20:04

    בא לבקר זה נחמד וקסום כשאתה עובד וחי שם כל הקסם נעלם ופתאום כבר לא כל כך כיף.
    לינה משוטפת זה כיף כל עוד אתה לא חריג (שמן מדי, רזה מדי וכ''ו) ברגע שאתה קצת חריג, תהייה בטוח שיעשו לך את המוות. אני מכיר כמה אנשים שפירנסו לא מאט פסיכולוגים כדי להשתחרר מהפוביות שנגרמו להם בקיבוץ.

    הגב לתגובה זו

    • חבל שלא למדת גם לכתוב

      אריגטו, 15/10/05 11:06

      בלי שגיעוט.

      הגב לתגובה זו

      • חבל שרק את השגיאות חיפשת !!!

        טלית, 15/10/05 18:57

        התגובה של יוסי כואבת ובאה מהלב.

        הגב לתגובה זו

  • 11.

    יונתן הקטן

    גליה, 14/10/05 19:59

    אז אולי במקום לשבת נתחיל להנהיג שינוי?די רק לכתוב.פעם היו מהפכות באמת!
    כל מילה בסלע,אבל המציאות היא,מסתבר מעבר לכל דמיון.
    במקרה אני ממשפחת אחד ממקימי הקיבוץ הנפלא הזה,גרשון מרינבך.יש אפילו חדר לזכרו.
    היום אני הורה יחיד,לילדה בת''א,שורדת ב''שיניים '',אשכרה.

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    שכחת כמה דברים:

    קרן, 14/10/05 18:47

    את הפוליטיקות הפנימיות, את ההתעללות בבעלי חיים, את מקרי האונס שמושתקים.

    את הכוח של תת קבוצות ו''מזכיר'' הקיבוץ ושאר הפוליטיקאים שמנהלים את הקיבוץ ולפעמים גונבים מהקופה של החברים.

    את השחצנות והיהירות של הרבה קיבוצניקים- כי ככה חינכו אותם שהם טובים יותר מאנשים אחרים במקום לחנך להומאניות.

    את צרות העין וחוסר ההבנה לכל מי שחריג, מוצלח במיוחד או רגיש במיוחד.

    כנראה שהטבע האנושי הוא כזה שתמיד יהיו אנשים שירצו יותר כוח ויעטפו את זה במילים יפות.

    אגב, מה חטאם של ה''עשירים''? מי שגנב או רימה- זהו חטאו המוסרי אבל מי שהצליח לצבור הון בדרך חוקית, מה חטאו בדיוק?

    הגב לתגובה זו

    • and u remmber we r greatfull

      sacum, 14/10/05 20:00

      kaaapit

      הגב לתגובה זו

    • וגם...

      סתם אחד, 14/10/05 20:06

      שכחת את כל הילדים שהיו קצת שונים, או קצת רגישים וסבלו כל יום בגהינום ששמו ביתילדים.

      הגב לתגובה זו

      • כל מילה א מ ת!!!!!!!

        יואל, 14/10/05 22:37

        כל הילדים שסיימו צבא (לפעמים אפילו לפני) וברחו מהקיבוץ (או גן עדן לדיברי גפן) כל עוד נפשם בהם, אני מכיר הרבה קיבוצניקים לשעבר, שבית הילדים רודף אותם עד היום עשרים, עשרים וחמש שנים אחרי

        הגב לתגובה זו

    • וגם

      עוד, 14/10/05 22:46

      את חוסר העידוד ללימודים שהביאה להרבה בני קיבוצים שתקועים בלי בגרות או עם בגרות שהם לא יכולים ללמוד איתה לימודים גבוהים- וכל זאת כדי שלא תהיה להם האופציה לעזוב ולעבוד בחוץ ואולי לחיות חיים של הגשמה עצמית.

      הקיבוץ הוא אגואיסטי ומעודד אנשים חטטנים וקנאים לעשות את המוות לאנשים שהיו להם צרות בחיים הפרטיים והזוגיים ולדכא כל כישרון ואינטלקט.

      הגב לתגובה זו

      • תגובה עצובה אבל קולעת בול (ל''ת)

        שוקולד מריר, 21/10/05 02:34

        הגב לתגובה זו

    • ועוד

      ועוד אחת..., 15/10/05 19:01

      ואסור לשכוח את הילדה הקטנה שברחה בלילות והתדפקה על דלת הוריה כדי שירשו לה לישון איתם.
      ונאלצה להישאר לישון על סף הדלת לילה לילה.
      וכל זאת כדי לברוח ממפלצות האדם שנותרו לשמור על הילדים.

      הגב לתגובה זו

  • 9.

    קיבוץ

    יעלי, 14/10/05 17:48

    הכותב הידוע כמוכשר, מתאר בכתבתו דיוק מדהים של איך היה שם, בקיבוץ , אז, בימים ההם.
    אני מזדהה מאוד עם הערתו על הכתבה שהתפרסמה במעריב על 10 העשירים במדינה, גם אני תמהתי מדוע לא חיפשה הכתבת את 10 העניים במדינה, יתכן שעדיין מחפשת אותם,
    שנה טובה

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    מבצע יהונתן, גפן

    בן משק, 14/10/05 17:42

    אני קיבוצניק שחוק ומחוק אבל ריגשת אותי, יהונתן. עם המרירות המתוקה והמתיקות המרירה, ורצון לשוב אל מה שלא ניתן לשוב אליו - אל הימים שבהם הגעגוע טרם היה נוסטלגיה, ו...כן - אנחנו זוכרים את השירים ששרנו אז , הנרקיסים, השבתות, אוי, אני מתחיל לבכות...
    תודה לך, עיתונאי שלא נס ליחו.

    הגב לתגובה זו

    • anak (ל''ת)

      takamnik, 14/10/05 19:49

      הגב לתגובה זו

    • ריגשת אותי, בן משק

      עירונית מצויה, 14/10/05 22:17

      יו, איזו רגישות, מה יש לכם שם בקיבוץ שעושה אתכם כל כך רגישים...
      תענוג

      הגב לתגובה זו

      • איזו עירונית מצויה קוראת לעצמה

        מעניין, 16/10/05 03:03

        עירונית מצויה? אולי זה אתה שמחמיא לעצמך על הרגישות????

        הגב לתגובה זו

    • תגובה קסומה (ל''ת)

      רלי, 15/10/05 09:49

      הגב לתגובה זו

  • 7.

    נו ותראה מה יצא ממך (ל''ת)

    נ, 14/10/05 16:40

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    יונתן,כתבה קצרה ומידי מפוכחת ע

    ארנונישראלוביץ, 14/10/05 16:32

    על הקיבוץ.
    מה עם לתאר את האווירה המיוחדת שעדיין קיימת בקיבוצים והיא קשורה לחיים בקהילה קטנה ומסוגרת עם היתרונות והחסרונות ?

    הגב לתגובה זו

    • אולי תפנה לנאנסת משומרת או

      א, 14/10/05 18:49

      לחברים מקיבוץ שפים שגנבו את כספי הקיבוץ שהופקדו לשמור עליהם?

      מה עם כל ה''מתעשרים'' שעשו את הונם מקשריהם בתנועת הקיבוצים (פישמן)?

      אכן אוירה מיוחדת לקהילה קטנה.

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    איור טוב

    Shir, 14/10/05 16:25

    כתבה נוסטלגית ונכונה שמתאימה לי היום. אז תודה ושבת שלום ומועדים לשמחה.

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    צריך לעקור אתכם

    ימני, 14/10/05 15:52

    אתה מודה שזה הוקם על חורבות יישוב ערבי.
    כובש מושחת.

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    החזרת אותי לילדותי

    רוברטו, 14/10/05 15:43

    הכתבה כל כך מזכירה לי את ילדותי בקיבוץ. היינו במבצעים נועזים ''פורצים'' לחדראוכל רק בשביל לאכול קצת לחם עם גבינה.
    עד גיל 16 לא ידעתי מה זה כסף או למה צריך אותו.
    גם היום אני מבין שאין מקום טוב מקיבוץ לגידול ילדים, חבל שכבר אין קיבוצים כאלה.

    תודה רבה יהונתן.
    נ.ב. - מס' 1 אתה אדיוט

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    העפת אותי

    מאיה, 14/10/05 11:44

    אחורה. לילדות.
    כשהיינו נוסעים לכפר גלעדי לבקר את סבא וסבתא של אמא שלי.
    כבר אז הם היו על גבול הזקנים והם מעולם לא הפכו צעירים יותר.
    הם גם היו מאנשי השומר האחרונים שהלכו לעולמם.
    והייתי מתה לדעת איפה העולם הזה רק כדי לראות שהכל בסדר איתם.
    שבת טובה.

    הגב לתגובה זו

    • אז הרי לך הזדמנות לתיקון!!!

      מניה שוחט, 15/10/05 11:09

      ב-20 לחודש זה, יום ה' שעה 1630, תתקיים בכפר גלעדי האספה השנתית לזכר חברי השומר. בואי לבקר את סבא וסבתא.

      הגב לתגובה זו

  • 1.

    הקיבוץ לא נתן לאתיופים לשחות (ל''ת)

    זכות הציבור, 14/10/05 11:02

    הגב לתגובה זו

    • האתיופים

      רחל, 15/10/05 09:28

      יש הרבה אתיופים בקיבוץ איילת השחר ואין חיבור בינם לבין הקיבוץ למעט הצ'ק השמן שהם מקבלים על כל אתיופי שנמצא שם כמה חודשים
      זוהי תחנת מעבר לאתיופים אף אחד מהם לא נשאר שם
      אסור להם לשחות בבריכה ואחרי שעובדה זו התגלתה מותר להם אבל רק בימים ובשעות מסויימות
      היום יש בקיבוצים פועלים זרים
      לפני שנים היו אלה המזרחים והערבים שעבדו במפעליהם ובשדותיהם [כל עיירות הקיפוח נבנו בסמוך לקיבוצים כדי לספק ידיים שחורות עובדות]
      כמות האדמות שהקיבוצים השתלטו עליהם במדינה היא חסרת פרופורציות למספרם באוכלוסיה הכללית

      הגב לתגובה זו

      • מה זה אסור להם לשחות בבריכה?

        עומר חרמש, 15/10/05 14:04

        באיילת השחר ייסדתם את האפרטהייד של התנועה הקיבוצית? מטון דברייך לא נראה שהפריעה לך העובדה שלא נתנו לאתיופים בזמנו להכנס לבריכה.לא חשוב אם איילת השחר היא תחנת מעבר עבורם,דווקא בגלל הרגישות שלהם והפרשות השונות כמו ''תרומות הדם'',היה עליכם לגלות רגישות ולהתעלות מעל כל שיקול.לא נעים לי להרוס את האידיליה שיונתן גפן יוצר כלפיי הקיבוצים בכלל ואיילת השחר בפרט,אבל פרשה זו לבטח יוצרת סדק בחומה התדמיתית שלכם באיילת השחר.אצלנו זה לא היה קורה.

        הגב לתגובה זו