• 33.

    רצחים פוליטיים

    אשר, 18/09/07 19:39

    המלך אמציה והצלכה עתליה נרצחו על רקע פוליטי כמה מאות שנים לפני רצח גדליה.

    הגב לתגובה זו

  • 32.

    הערכה

    לירון, 25/09/06 15:11

    אשריך מי שכתב זאת תודה רבה זיכת את עם ישראל תמשיך כך ותיזכה לרוב נחת

    הגב לתגובה זו

  • 31.

    אולי תפסיקו למחזר כתבות (ל''ת)

    יורם, 16/10/05 00:06

    הגב לתגובה זו

  • 30.

    יש לנו עוד הרבה מה ללמוד...

    שרונה, 13/10/05 23:19

    תודה על הקדשת תשומת הלב ועל כך שאתה מאיר את עינינו

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    דין רודף

    חבקוק, 10/10/05 22:10

    אני בספק עם הרוצח פעל בחלל ריק,אני בטוח שהיה איזה רב שקרא לצאצאי המלוכה לתפוס את השלטון.

    הגב לתגובה זו

  • 28.

    מעורבות של גורמים זרים

    איציק, 08/10/05 19:59

    לחגי
    משום מה לא התייחסת למעורבותו של בעליס מלך בני עמון ברצח.
    הסיפור כנראה מורכב יותר.

    הגב לתגובה זו

  • 27.

    מענין לעניין

    דבורה הנביאה, 08/10/05 02:02

    במקרה דוקא מה שזכור לי מפרשה זו היא שהעוזבים את ארץ ישראל הצטרפו לקהילה היהודית הגדולה שהיתה במצרים במספר ערים וישובים רב.
    תמהתי ממתי ישבו שם, שכן היו שם עוד לפני חורבן בית ראשון-בירמיהו מדובר על מקומות רבים שבהם ישבו בני ישראל.

    הגב לתגובה זו

  • 26.

    ירמיהו היה פוץ

    מוצי, 07/10/05 13:26

    בגללו אני לא שבדי הולל.

    הגב לתגובה זו

    • אנא, הגר לשבדיה והתבולל. מהר. (ל''ת)

      יהודי מא''י., 13/10/05 22:41

      הגב לתגובה זו

  • 25.

    כתבה מעניינת (ל''ת)

    דרור, 07/10/05 10:07

    הגב לתגובה זו

  • 24.

    ''צהר''- ליברלים בענייני אישות

    תמימה, 06/10/05 23:53

    חשוכים בענייני מוסר. הרב חגי גרוס, זו אכזבה ענקית. מכל הלקחים האנושיים שאפשר להסיק מכך, מן הלקח הנורא של שנאה בין אחים, אתה בוחר להתמקד בקדושת האדמה?

    הגב לתגובה זו

    • נו, אוליי תתבגרי כבר! (ל''ת)

      שוטר בגן ילדים, 07/10/05 12:36

      הגב לתגובה זו

    • להקדיש יותר תשומת לב..

      אביעד מעודה, 08/10/05 21:20

      ''האור בקצה המנהרה כבה במהרבה בגלח אינטרסים אישיים, קנאה וצרות עין.''

      תקראי גם את שלוש השורות האחרונות.

      אמנם היה ניתן ורצוי להרחיב על הנושאים הללו, אך הרב חגי גרוס לא התעלם לגמרי מהם.
      הכותרת מיועדת גם אלייך גם אל הרב...

      הגב לתגובה זו

  • 23.

    ישמעאל בן נתניהו היה פוטשיונר

    יגאל כהן, 06/10/05 20:30

    מעניין אם גם היה מזיע כמו ישמעאל בן נתניהו שלנו.

    הגב לתגובה זו

    • יגאל, אתה פשוט שונא ישראל

      אבי, 06/10/05 21:46

      איך אתה מעיז להטיח אשמות כאלו? ועוד בימי סליחה. מי יתן ותבוא על גמולך.

      הגב לתגובה זו

  • 22.

    צריך לצום גם לזכר יצחק רבין

    דודי, 06/10/05 18:13

    הי''ד כי יהורי רצח יהודי שהיה המנהיג הנבחר ממש כמו אז אין חדש תחת השמש

    הגב לתגובה זו

    • אתה ממש אדיוט (ל''ת)

      יש, 06/10/05 18:45

      הגב לתגובה זו

    • אתה מוזמן לצום. (ל''ת)

      אליהו, 20/09/07 14:21

      הגב לתגובה זו

  • 21.

    מעניין לציין שגדליה פעל בשטחי

    ארץ ישראל, 06/10/05 17:46

    היו שם התנחלויות יהודיות שהיו יכולות להיות בסיס לשלטון יהודי עצמאי.

    הגב לתגובה זו

  • 20.

    החכמתי, אחרי שנים רבות...

    יפעת, 06/10/05 16:33

    אני אישה דתיה, גרה בישוב דתי, למדתי באולפנא ושמעתי אינספור שיעורי תורה - אבל אף פעם לא ידעתי באמת מה היה שם, למרות שחלק מהשנים גם הייתי צמה בצום הזה.
    סוף סוף בא מישהו ועושה סדר בכל הבלאגן, מספר לי את הסיפור הזה במילים של ימינו ובצורה מעניינת -ואני חייבת לומר שכנראה את הסיפור המלא כפי שהוא מופיע כאן לא שמעתי מעולם.

    המאמר מרתק וכתוב מעניין, ועשה לי חשק ללמוד עוד על התקופה ההיא. תודה רבה הרב גרוס, עלה והצלח

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    הרבה גרוס תודה!

    קובי, 06/10/05 15:54

    בזכותך למדתי משהו חדש.

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    ועדיין נותרה התעלומה

    יואל, 06/10/05 13:48

    מדוע ישמעאל בן נתניה רוצה בהצלחת בעליס מלך עמון יותר מהצלחת העם שלו? חייב להיות מניע לרצח ואינני מקבל שהמניע הוא קנאה בלבד-הרי ישמעאל עשה זאת בשליחות בעליס, ואם קיווה לשלוט על העם מדוע התחיל להוביל את בנות המלך אל בעליס? נראה שישמעאל עשה מעשה התאבדות-הוא עצמו אינו מקובל על היהודים, וגם בעליס אינו זקוק לו אחרי הרצח, שכל מטרתו גדיעת היישוב המתפתח בארץ

    הגב לתגובה זו

    • החטאת הרבים, מסתמא

      תשובה, 06/10/05 16:23

      כנראה שהיה יהודי משומד, אותו ישמעאל בן נתניה, שהשנאה העבירה אותו על דעתו. לצערנו, לא חסרים יהודים שכאלה- גם בימינו.

      הגב לתגובה זו

      • ע''ע מרדכי ואנונו (ל''ת)

        אביעד מעודה, 08/10/05 21:31

        הגב לתגובה זו

  • 17.

    הערכה לחז''ל

    רונן, 06/10/05 13:37

    הרהורי כפירה:
    רוצח גדליה מילא בסך הכל את ההבטחה להענקת המלכות לבית דוד.... וכל הכבוד לחז''ל על אומץ ליבם המוסרי של פעם. הם הזכירו לנו כי רצח הוא רצח גם כאשר הוא נעשה מתוך אמונה במילוי הבטחות ה'...
    אבל מה קורה היום? הרבנים רק מתחרים זה בזה בהעמקת השנאה לעם ולמדינה, לכל מי שהינו שונה מהם...
    הר לא קבעו אפילו תענית על רצח רבין....

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    למה מגמתיות כזו? ישמעל הוסת!!

    ירון, 06/10/05 12:08

    ישמעל הוסת ע''י בעליס מלך בני עמון (עמון היה בצד השני של נהר הירדן) ואכן לאחר הרצח הנורא של גדליה בן אחיקם וכל האנשים שהיו עימו, ישמעל היה מוכן לרצוח את כולם, כל היהודים שבאו, אך בזכות שהציעו לו שוחד (מטמונים שיש לנו קבורים בשדות), היה מוכן להשאיר אותם בחיים ולקחת אותם בשבי לעמון. מזל ש''כוחות המיליציה'' של היהודים הצליחו להשיג את ישמעל וישמעל נמלט עם 8 מאנשיו לעמון בהשאירו את השבויים מאחור... לקרוא לזה רצח פוליטי זה מזעור!! לקרוא לתוצאה ''חוסר עצמאות'' זה גם לא מדויק, מכיוון שעצמאות לא היה, אך ארץ ישראל היה, ואחרי הרצח כבר לא היה ורוב מוחלט הוגלה/ברח מהארץ עד שלאחר 70 בחסות ממלכת פרס ומדי (כורש ודרוויש הראשון) הותר ליהודים (כמו לכל האומות שהוגלו) לחזור לארצם תחת האימפריה החדשה, האיפריה הפרסית.

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    שנה טוב לכם רב תודות לרב

    רונן, 06/10/05 11:36

    שירבו כתבות בעלי ערך
    תודה בעד התענוג שקבלתי

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    תודה רבה

    גלעד, 06/10/05 11:07

    פשוט ולעניין השכלתי תודה

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    גדליה לא נרצח היום

    יהודי, 06/10/05 11:05

    גדליה נרצח בראש השנה ולא היום , אלא שלא קבעו את הצום ביום חג .

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    שאלה לרב

    מוטי, 06/10/05 10:37

    מאמר זה הוא הפשט, אבל, היכן הדרש?.
    כמו למשל, מה מסקנותיך מההקבלה המדהימה של רצח גדליהו למה שקורה בארץ בשנים האחרונות, ומי האשם בכך שהגענו שוב אל פי התהום?.
    ולמה על רצח גדליהו ניקבע יום צום ועל רצח אחר נקטנו בשתיקת הכבשים?.

    הגב לתגובה זו

    • לפי דברייך

      ישראל, 06/10/05 13:15

      לפי דברייך בכל יום נצום, יש לצום רק על מקרה המאופיין כאב טיפוס כרצח גדליה . הרבה רציחות התבצעו לצערנו כתוצאה מריב אחים.

      הגב לתגובה זו

    • שאלה למוטי

      יהודי מא''י., 13/10/05 23:03

      מהי בדיוק ההקבלה המדהימה? מי בדיוק רצח בשנים האחרנות כדי שיוכל למלוך על ישראל? ומהו הדמיון בין ממלכה מתה שכל תושביה הוגלו, לדמוקרטיה מתחדשת שהולכת ומקבצת את התפוצות? ואיך בדיוק ה''תהום'' העכשיוית - מלחמה בה שברור לכל שאינה מאיימת על קיומנו - דומה למות המדינה בימים ההם?

      למה על רציחות אחרות בתקופה התנכית אין ימי אבל? כמו הרציחות החוזרות ונשנות של מלכים במלכות ישראל? או על צאצאי מלכות יהודה שרצחה עתליהו? או על אחזיהו מלך יהודה שרצח יהוא? והתשובה: מותו של איש מהם לא הביא לחרבנה של ישראל. כמו שהרצח המתועב של רבין רבין לא הביא לחרבנה. ושים לב, מוטי - לזכר רבין יש יום אבל לאומי. לזכר המוזכרים לעיל - אין.

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    שמתם לב לשם הרוצח??? (ל''ת)

    ani, 06/10/05 10:37

    הגב לתגובה זו

    • נו?

      Noy288, 19/05/08 15:08

      מה עם שם הרוצח?

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    מרצח גדליה לרצח רבין

    שירי, 06/10/05 10:33

    והלקח לא נלמד

    הגב לתגובה זו

    • רצח רבין היה ע''י משוגע בודד

      ירון, 06/10/05 12:11

      ולא ע''י איש מהמלוכה ושר בצבא שהוסת ע''י בעליס מלך עמון (כלומר ע''י האויב מבחוץ).
      הרבה יותר ניתן לדמות למר יוסי ביילין שבהסתה ומימון מחו''ל (כסף משוויץ...) מוכן למכור את המדינה וביטחון תושביה לאויב הפלסטיני...

      הגב לתגובה זו

      • אין גבול לחוצפה ולשקר

        ספי, 06/10/05 15:24

        הרצח בוצע ע''י אדם בודד (ואחיו ועוד אנשים שידעו כנראה) אבל ההסתה הייתה של רבים ואנשי ציבור ורבנים. גם התמיכה של גורמים שונים בנבל ,מוכיחה שהמעשה מקובל על ציבור זה שלא למד מאומה גם אחרי רצח רבין.
        ותפסיקו לבלבל את המח. ללכת ולשרבב כאן את ביילין זה כבר טימטום שבא להקיא. הרצחתם וגם ירשתם ? לפחות לפי שיטתכם אלוהים גירש אתכם מעזה. ולפי שיטתכם גירוש כזה הוא כנראה עונש על משהו. על מה ??

        הגב לתגובה זו

        • אתה בטוח?

          ארז, 06/10/05 16:38

          מכל הנאמר על הרצח - יותר בטוח לא להגיד כלום. אבל אם פרס הוא האחראי על רצח רבין אז האנלוגיה לרצח גדליה אכן מתאימה לארועים מלפני שלושת אלפים שנה. ז''א שמאז רצח רבין ע''י פרס ומקורביו ישראל רק מתדרדרת והיאוש רק גדל: העלייה הצטמצמה, הירידה גדלה (צעירים), יש יותר עניים אמיתיים וההתנכרות החברתית מרקיעה שחקים. רק מי שיושב ליד הצלחת או מי שעוצם את עיניו יכול להגיד שהמצב טוב...

          הגב לתגובה זו

          • אין מה להשוות בין רבין לגדליה

            ח, 06/10/05 21:23

            עם כל הכבוד לרה''מ רבין ז''ל חצי מהעם התנגד לו, מה גם שלא היו נביאים שאמרו לנו שרבין הוא הצודק ושצריך לעזוב חלקים מהארץ כמו שהוא רוצה... גדליה נשלח ע''י ה' והאנשים סביבו אהבו אותו, רק ישמעאל קינא בו והרס לכולם. רביןמעולם לא היה כזה תזכרו שחצי מהעם בכלל לא רצה בו

            הגב לתגובה זו

            • ''גדליה נשלח על ידי ה'''????

              מסורתי., 06/10/05 23:06

              ואללה אין גבול לבורות של הדוסים .
              גדליה רבותי היה פקיד בבלי לא פחות ולא יותר.
              לא זו בלבד אלא שכפי שנאמר כאן בחלק מן התגובות מנויו נתפס ככפירה ממש בזכותו של בית דוד לקום מחדש כשליטים בארץ בהתאם להבטחה האלוקית.
              ואם נעבור למקבילות :-
              רבין היה שליט ש להמדינה היהודית - מפקד הצבא היהודי בעבר, ממקימי המדינה היהודית - רציחתו היתה חמורה פי כמה וכמה מרציחתו של גדליה אף אם אין מסכימים למשנתו המדינית (ולא חייבים להסכים לה).
              ''העם אהב את גדליה'' אמר כאן מישהו ? מהיכן בדיוק שאבתם את המידע הזה? מתיאור הסטורי חלקי ומכוון ?
              סביר הרבה יותר כי לאור האמור לעיל תפיסתו כבובה בבלית המאיימת על בית דוד בחסות ממלכה זרה (בבל) שמעולם לא נהגה סובלנות בתות אחרות (להבדיל מן הפרסים למשל).

              הגב לתגובה זו

            • עוד נבער מסורתי!!

              מסורתי עאלק, 07/10/05 10:37

              א.תנ''ך אינו ספר סיפורים ולהבינו ניתן אך ורק בבית-מדרש יהודי ..

              ב.מה קשור יצחק רבין לעם יהודי .
              וכאוכל נבילות וטריפות.ו,בור ביהדות
              מה הוא קשור למנהיגי עם ישראל ??
              וכל המדינה הזו עם מערכת חינוך כפרנית שמחנכת יום יום ילדים לכפירה זנות ומועדוני הזבל מה היא קשורה ליהדות???
              לך ללמוד ורק כדי לגלות שאינך מבין כלום

              הגב לתגובה זו

            • תשובה ממש מכובדת וענינית...

              מסורתי, 07/10/05 15:27

              איסתרא בלגין קיש קיש קריא ,
              אם אין לך מושג בהסטוריה אל תגיב יותר טוב מלפזר השמצות שהן לשון הרע ,
              אולי גם קורס בדרך ארץ צריך להעביר לך לקראת יום כיפור .
              על מה יום כיפור אינו מכפר אתה זוכר?

              הגב לתגובה זו

            • למגיב עאלק

              הנתנייתי, 07/10/05 15:34

              מה קרה לקראת יום הכיפורים השתחררו חרצובות הלשון שלך ?
              דרך ארץ קדמה לתורה שכנראה גם בה אתה לא מי יודע בקי

              הגב לתגובה זו

            • מה למסורתי עם יום כיפור ??? (ל''ת)

              מסור טי, 08/10/05 21:15

              הגב לתגובה זו

            • תתמקד בעיקר

              אביעד מעודה, 08/10/05 21:44

              אין זה משנה אם העם אהב אותו או לו.
              חכמינו קבעו ארבעה צומות הקשורים לחורבן הבית.
              רצח גדליה בן אחיקם היווה את סוף ההתיישבות היהודית בא''י באותם ימים שלב נוסף ואחרון בחורבן וע''כ אנו צמים.

              מעבר לכך ע''פ ההגיון הפשוט מתנגדיו היו מעטים שכן מי שנשאר רצה לחזק את ההנהגה ולא להחליש אותה.( למעט אותו- וכאן אפשר להשוות- רוצח נתעב וחבר מרעיו)

              הגב לתגובה זו

            • גדליה גם הרג יהודים באלטלנה? (ל''ת)

              פחחחחחחחחח, 11/10/05 01:50

              הגב לתגובה זו

            • הרשה לי להרחיב את אופקיך

              יהודי מא''י., 13/10/05 23:17

              גדליה אמנם לא ממש נשלח ע''י ה', ואכן הושם על העם על ידי בבל, אך אין זה אומר שהיה בובה בבלית או מנהיג בלתי מועיל. הוא נסה לקבץ את העם שהלך ונעלם מן הארץ ועודד את ההתישבות. לולא היה נרצח, היתה אולי מתחדשת המדינה היהודית, ואולי אפילו אחרי נפילת בבל, מלכות בית דוד.
              כמו כן, גדליה זכה לתמיכה של הנביא הבולט והמכובד באותו הדור - ירמיהו, כלומר, מעשיו היו רצון האל.
              כמו כן, יש לזכור שרצח רבין לא הביא להתפרקות המדינה היהודית (או התפרקות שרידיה, כמו בתקופת גדליהו), ועל כן יש לשניהם משמעות הסטורית שונה בתכלית.

              הגב לתגובה זו

            • *אהם* בלבול קל...

              יהודי מא''י., 13/10/05 23:31

              תגובה זו אמורה לבוא כתגובה ל''מסורתי''. טעות שלי, עמכם הסליחה.

              הגב לתגובה זו

        • ההסתה ז\ה מה שעכשיו אתה עושה

          ברני, 07/10/05 12:39

          ואחרים כמוך, שמסיתים נגד ציבור גדול של דתיים - לאומיים שאי להם קשר לרצח רבין
          די, נמאסתם! המדינה הזו לא שלך, לא שלאימא שלך ולא של אף אדם אם דעות שמאלניות כמו שלך, יותר מאשר שלנו.

          הגב לתגובה זו

        • לספי

          פחחחחחח, 11/10/05 01:44

          למה אתם לא מכריזים על יום צום לכם על רצח רבין? אתם לא מוכנים אפילו לוותר על כוס קפה לזכרו אתם צריכים את ההזכרות בכיכר מלכי ישראל רק כדי לנגח את הימין.

          הגב לתגובה זו

    • רצח גדליהו הפסיק הבניה באי''וש והעם גלה--אם רבין לא היה נרצח(המשך)

      לומד לקח, 17/09/07 15:18

      גם רצח רבין הביא להפסקת הבניה באיו''ש. רבין היה מפסיד בגדול בבחירות , נתניהו היה נבחר ברוב עצום והבניה בכל מרחבי ארצנו לא היתה נעצרת אלא מקבלת תנופה. בסיכום:למרות שרבין הביא את רוצחנו מטוניס , הרי הרוצח הנבל והטיפש יגאל עמיר חיזק את תומכי רבין וההסתה נגד בוני הארץ התעצמה מעל ומעבר לחלומות הכי ורודים של רבין(זצ''ל)( ושרי).

      הגב לתגובה זו

  • 9.

    תודה על הכתבה, מעניינת וקולחת

    ארי איתן, 06/10/05 10:08

    להנהל האתר:
    אנא שיקלו בחיוב כתבות בסגנון כזה בתדירות גבוהה יותר, זה בוודאי עדיף על כל הג'אנק שמסתובב ברשת.

    הגב לתגובה זו

    • כל הכבוד

      מריוס וינברג, 06/10/05 13:24

      חשוב גם לדעת מה היו האסונות שאנחנו כעם יצרנו במו ידינו כדי שנילמד מהם ולא להיות ''אוטודידיקטיים'' כך שמאסוננו נילמד
      *כל הבכבוד כן ירבו הארות בסוגיות הנ''ל ע''מ לילמוד מורשת כמאמר בית הילל ''על רגל אחת ''עדיף מכלום

      הגב לתגובה זו

  • 8.

    שימו לב למסר העיקרי

    יאיר, 06/10/05 09:51

    חברים הרב גרוס השכיל ללמד אותנו בימים אלו את המסר העיקרי שבגלל שנאת חינם אנו יכולים לאבד את הכל. זהו המסר החשוב לימים אלו ויישר כח לרב גרוס ולעמותת צהר אשר עושה על מנת לקדם אהבת חינם בארץ

    הגב לתגובה זו

  • 7.

    כמה אי דיוקים

    המורה לתנ''ך, 06/10/05 09:48

    א) אין זה הרצח הפוליטי הראשון בישראל. רבים ממלכי ישראל נרצחו וגם בין מלכי יהודה ישנם אמציה ואחזיה שנהרגו ע''י קושרים.

    ב) גדליה בן אחיקם לא היה כלל אלמוני אלא ממשפחה מיוחסת של סופרי המלך גם אביו אחיקם וסבו שפן שימשו בתפקידי שרים אצל מלכי יהודה.

    כל זה ברור מקריאה בספר מלכים.

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    ישר כח, חגי

    ג.ח., חבר מהגוש, 06/10/05 09:35

    נהנה לקרוא את מאמריך הקולחים.
    שנה טובה לך, לעדנה, ולילדים.

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    למוטי

    חרדי, 06/10/05 09:27

    רב לא נמדד באיך שהוא נראה גם מרבותינו ''הראשונים'' היו כאלה ללא זקן. העיקר שיהיה ירא שמיים ואני במקומך לקראת יום כיפור הייתי מבקש מחילה כי לפחות יהודי הוא כן

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    צום לזכר השואה

    יהודי, 06/10/05 09:12

    שאלה שתמיד הטרידה אותי, עוד משחר נעוריי: מדוע אין מקיימים יום צום מיוחד לזכר השואה (שיכול בדיעבד לשמש גם כיום צום לזכר פרעות אחרות שאירעו ועדיין 'מתארעים' [לא עלינו] על העם היהודי)?
    כן כן, אני יודע את התשובות ה'רגילות': א) צום עשרה בטבת משמש כיום הקדיש הכללי לזכר קרבנות השואה ב) יום השואה חל בניסן, ובניסן אסור לנו לצום, וכו' וכו'...

    לדעתי- זוהי התחמקות מבישה מהבעייה... ''יום הקדיש הכללי'' רק 'הולבש' על צום עשרה בטבת לנוחות הכלל, כיוון שלעם ישראל כבר 'נמאס' מקביעת צומות חדשים...
    ועוד- לדעתי מעיד הדבר כאלף עדים על ניוונה של ההלכה, על הפחד מפני חדשנות ועל הפיכתו של איסור 'בל תוסיף' למקובע גם בענייני מנהגים והנהגות שונות.
    ועוד- הפרדוקס הגדול מכל: צום גדליה מיוחד לחורבן בית ראשון ולהגלייתו של עם ישראל לבבל. כמה יהודים נהרגו ע''י הבבלים באותו זמן? לא הרבה, כך נראה לי. כמה יהודים נהרגו ע''י הנאצים ועוזריהם ימ''ש בין 1939 ל1945? מעל 6 מליון...

    רבני ישראל! קצת חשיבה יוצרת!
    בבקשה מכם, חישבו על עמכם, ולמען זכרון קדושי השואה וקדושי ישראל שמתו על קידוש ה' בכל משך הגלות הנוראה הזאת שהחלה לפני קצת פחות מאלפיים שנה בערך- אנא הוסיפו עוד יום צום אחד- לזכרם.

    בברכה,
    יהודי משם.

    הגב לתגובה זו

    • מישהו מפריע לך?

      אתאיסט, 06/10/05 11:34

      לדעתי צום זה דבר אישי, כך שאם אתה מרגיש שיש סיבה לצום אז קדימה. הבעיה היא שרבים במגזר הדתי מפחדים להחליט על דעת עצמם מה טוב ומה רע.
      ולכותב המאמר, ברכות על מאמר מעניין ואולי גם מועיל.

      הגב לתגובה זו

      • אף אחד לא מפריע לי, אבל...

        יהודי, 06/10/05 12:18

        לדעתי אתה טועה באמירה ש''צום זה דבר אישי''. כשצרה באה על הציבור- אז הציבור בתור ציבור-צם (וראה לדוגמא את בקשתה של אסתר ממרדכי לגבי הכלל: ''וצומו עליי'' וכו'. וכן בעניין הצומות האחרים ואכמ''ל)
        צום ותענית קולקטיביים מעלים חשיבותו של צער קולקטיבי לרמה דתית. הנה, אם לא היה לנו את צום תשעה באב- לא היה לנו אבל בעל ערך 'דתי' על חורבן הבית.
        אותו דין חל לדעתי גם על השואה (וכן על גירוש ספרד, פרעות חמלניצקי וכו' וכו' וכו'): צריכים אנו להעלות את המודעות למה שקרה בשואה לרמה של ערך דתי (ולו מהטעם הפשוט של לא לתת לזה לקרות שוב!).
        ולכן, אם ייוחד יום צום לזכר השואה (בוא נאמר, אולי ביום בו התקבלה ההחלטה בדבר הפתרון הסופי), וייתוספו אליו קינות העוסקות בשואה ובפרעות נוספות בהסטוריה כנגד עמנו- אני בטוח שזכרון הקדושים, וזכרון ה-ל-ק-ח-י-ם אותם אנו אמורים להפיק מהשואה- יעלו, וישתרשו בעמנו גם מהבחינה הדתית.

        צום קל, היהודי.

        הגב לתגובה זו

    • אולי כי רק האשכנזים סבלו ??

      אבי, 06/10/05 11:55

      תצומו על הצרות שלכם את מי זה מעניין

      הגב לתגובה זו

      • אבוי לנו שיש בינינו אנשים כמוך

        יהודי מא''י., 13/10/05 23:24

        אולי שכחת ששנאת חינם הביאה עלינו את גלות 2000 השנים? עליך להיות בוש בעצמך, חלאה.
        מה זה משנה אשכנזי או מזרחי? ובכלל, לידיעתך, ה(מ)נ(ו)אצים היו גם בצפון אפריקה, וגם משם יש קרבנות יהודים. השואה איננה אסון ''אשכנזי'', כי אם יהודי (וממש לא רק בגלל הנספים מצפון אפריקה), ואסון למוסר האנושי בכלל.

        הגב לתגובה זו

    • אכן תיקנו את צום עשרה בטבת!!!

      ירון, 06/10/05 12:14

      הרבנות תיקנה את צום עשרה בטבת עוד לפני קום המדינה, כיום הקדיש הכללי לשואה (ולכך סיבות רבות).

      כמו כן ישנו איזכורים רבים של ''רבני ישראל'' על צרות הגלות, שאם על כל צרה היינו צמים, לא היה יום בשנה שלא היו קובעים בו יום צום. אל תשאר מצומצם ל100 השנים האחרונות כשצרות הגלות והשואות הרבות היוו למעלה מ1000 שנה...

      הגב לתגובה זו

    • ומי יצום? רק הדתיים? (ל''ת)

      חי, 06/10/05 15:43

      הגב לתגובה זו

    • מה עם ז' באדר?

      רפאל המדריך, 06/10/05 18:12

      יום הסתלקותו של משה רבנו. לא ידוע מקום מותו, לא ידוע מקום קבורתו. החברא קדישא צמים ביום זה משום שלא טיפלו במשה. האין מועד זה ראוי יותר לציון מותם הטרגי של קדושי השואה?
      אגב, ברכות על המאמר, שגם התגובות לו מרשימות.
      שנה טובה כתיבה טובה וחתימה טובה לכלל ישראל (-:

      הגב לתגובה זו

      • המממ, יש משהו בדבריך...

        יהודי, 06/10/05 22:23

        יהודים שמקום קבורתם לא נודע... כן, זה בהחלט נשמע מתאים.
        תודה לך!

        הגב לתגובה זו

    • לחץ פה

      אביעד מעודה, 08/10/05 21:54

      בגדול, אני חושב שאתה צודק.
      אבל הבעייה שאין לרבנות כיום מספיק כח כדי לקבוע צום.
      תדמיין לעצמך שמחר הרב עובדיה יוצא בהצהרה שצריך לצום בנ''ח באלול .
      מי לדעתך יצום?

      גם אם תוסיף לכך רבנים נוספים, מעט מאוד יצומו.

      למען הגילוי הנאות, בעבר עלתה הצעה מצד גוף דתי או חרדי (אני לא ממש זוכר) שיצומו בט' באב גם לזכר הנרצחים בשואה אך מי ששלל את הרעיון היו חילונים( אני לא זוכר מי בדיוק)

      הגב לתגובה זו

    • תשובה

      /, 09/10/05 11:50

      אני חושב שלא קובעים צום על השואה משום שצומות לא נקבעים לפי כמויות של הרוגים אלא, כמו שהרב ניסה להגיד במאמר לדעתי, ע''פ משמעותם.
      כלומר גדליה נהרג את מי זה מעניין אלא שזה היה סוף ההתיישבות היהודית בארץ ישראל ולכן יש לזה משמעות.
      לא קובעים צומות לפי כמות ההרוגים.
      השואה היא ארוע מאוד קשה לעם היהודי אבל ההבדל בינו לבין פרעות אחרות מבחינת המשמעות הקולקטיבית הוא לא גדול ולכן האבל הוא יותר אישי ולא נקבע צום קולקטיבי להיפך הארוע הזה יכול לסמל אולי את קץ הגלות... בהסטוריה היהודית היו מליוני נרצחים שלא קבעו עליהם צומות
      תבדקו ותגלו.

      הגב לתגובה זו

    • צום ט' באב

      אבי, 12/10/05 10:14

      צום ט' באב מסמל את צרות הגלות ובינהן הפוגרומים והשואה שהם תוצאה ישירה לאובדן העצמאות.

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    אוי לנו מן הצבועים....

    אוליב אויל, 06/10/05 08:58

    ואם אין לו חליפה מגבעת וזקן אי אפשר לקרוא לו רב?
    אנשים נקראים בתואר כל שהוא בזכות הידע והחכמה שצברו, כל טיפש והדיוט יכול לגדל זקן ולחבוש מגבעת ונקרא רב. מי שנתפס בחיצוניות כמו אדון מוטי מחיפה שלא יתפלא עד כמה רדודים אנשי מגזרו, מי שלא מסוגל לכבד את השני גם אם הוא שונה ממך צריך לצום פעמיים בצום גדליה, פעם על מותו של גדליה בן אחיקם ופעם כי לא הפנימו את הלקח שבגללו צמים.

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    תודה, סוף סוף למדתי והחכמתי (ל''ת)

    ', 06/10/05 08:51

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    זה רב זה?

    מוטי, 06/10/05 08:27

    נראה כמו מורה לספרות ולא יותר מזה. אדון גרוס, רב צריך להיות ירא שמיים אמיתי וזה אומר זקן ופאות כיפה שחורה וכובע שמכסה את כל הראש ולא כיפה בגודל של חצי שקל. אוי לנו מרבנים כמוך.

    הגב לתגובה זו

    • אוי לנו ממגיבים כמוך...

      גולש, 06/10/05 08:51

      ...לפי שיטתך- יהודי ירא שמיים אמיתי אמור להיות אברך שלומד כל היום תורה בישיבה ולא מתעסק עם שטויות כמו אינטרנט...
      יאללה, תחזור לכוך החשוך שלך, והנח לנפשותינו!

      הגב לתגובה זו

      • you are no1 metoscal! (ל''ת)

        avraham, 06/10/05 18:54

        הגב לתגובה זו

    • מוטי, אל תסתכל בקנקן.

      נעמה, 06/10/05 08:53

      מאמר מתומצת ומעניין.
      תודה.

      הגב לתגובה זו

    • זה אכן רב זה.

      תמיר, 06/10/05 09:03

      מה אתה מבין, מר מוטי הנכבד? רק החיצוניות היא שקובעת אצלך? אוי לנו מאנשים כמוך.

      הגב לתגובה זו

    • על חטא שחטאנו ......

      אלי, 06/10/05 09:11

      השנה עוד לא התחילה ואתה כבר צובר .....

      הגב לתגובה זו

    • מוח של חצי שקל - כמו שלך מוטי,

      מקס, 06/10/05 11:40

      רצוי באמת לכסות בכובע וכיפה גדולה כדי שיסתירו אותו - מחמת עינא בישא.
      לעומת זאת, כתיבתו הקולחת של הרב הנ''ל מדברת בעד עצמה ואינה זקוקה ל''קבלות'' חסרות שחר כמו גודל הכיפה.

      הגב לתגובה זו

    • מוטי הוא ליצן חילוני מתחזה

      לדתי וכותב סתם, 06/10/05 17:44

      .

      הגב לתגובה זו

    • רב= סמיכה מקובלת +תוכן ענייני

      REFAEL OHANA, 06/10/05 18:29

      זו הנוסחה!
      כל השאר זה מלבושים, כבוד וכותרות... עניינים חצוניים.
      כל הכבוד על המאמר לרב ולמעריב!
      (הגיע הזמן למנחה:-)

      הגב לתגובה זו

    • leh leha mearzeha menoval! (ל''ת)

      avraham, 06/10/05 18:51

      הגב לתגובה זו

    • אם זקן, בלי זקן...

      מחמוד אבו - זקן, 07/10/05 12:43

      מוטי יקירי, כולנו מכירים רבנים בעלי זקנים, פראק, ושני כפתורים מאחורה שגונבים, נואפים וכו' יש כאלה שאפילו נהיו רבנים ראשיים בכל מיני מקומות בעולם, אז מה תגיד על זה?

      הגב לתגובה זו

    • נו באמת...?!

      אריאל, 25/09/06 20:42

      זה מה שמעניין אותכם? לבוש?
      תתייחסו לאופי של הבן אדם!!!!!!!!!!!

      הגב לתגובה זו

    • איפה כתוב שצריך ללבוש כיפה שחורה וכובע??!! (ל''ת)

      דתי-לאומי-תורני, 16/09/07 00:49

      הגב לתגובה זו