סן פרנסיסקו על המים: שייט בליגה של הגדולים
בגביע אמריקה יש הכל: יאכטות ענק, מסורת, אלופים אולימפיים, כסף וקהל אדיר. השנה, בתחרות ה-34, גם קיבלנו קרב ראש בראש בין אמירייטס טים מניו זילנד ואורקל מארה"ב

זו הסצנה שנרשמה בצהרי יום ראשון מול חופי סן פרנסיסקו, עם סיום השיוט הרביעי של גביע אמריקה ה-34, אחת מתחרויות הספורט היוקרתיות והוותיקות בעולם. כמה ותיקות? 162 שנים, 45 שנים לפני האולימפיאדה המודרנית הראשונה, אז זכתה היאכטה "אמריקה" בתחרות בבריטניה והעניקה לגביע את שמו.
יש בגביע הזה הכל. כסף ומיליונרים שיעשו הכל כדי לזכות, טכנולוגיה חדשנית, פוליטיקות, שערוריות והשייטים הטובים בעולם. מדליסטים אולימפיים וזוכי תחרויות יוקרתיות מרכיבים את הקבוצות בנות 11 השייטים על הסירות המרשימות ביותר בענף. "זו הסירה הכי מלהיבה ששטתי בה, אף פעם לא הייתי על סירה כזו מהירה", אמר מקס סירנה, הסקיפר של הקבוצה האיטלקית לונה רוסה, שזכה בגביע לפני שלוש שנים כחלק מקבוצת אורקל האמריקאית.
"החלום שלי מגיל צעיר היה להשתתף בגביע אמריקה", הוא סיפר. "החלום השני היה לזכות ועשיתי זאת. החלום השלישי היה להיות כאן עם קבוצה איטלקית והנה אני. החלום הבא הוא לזכות עם קבוצה איטלקית".
זכייה בגביע מעניקה את הזכות לקבוע את פרטי התחרות הבאה - כמו גם השתתפות אוטומטית בגמר, שם תתחרה מול הזוכה בטורניר המקדים, גביע לואי ויטון. כשאורקל זכתה ב-2010, היא הביאה את התחרות לסן פרנסיסקו והמציאה סירה חדשה, קטמרן עצום בשם AC72. עקב המחיר הגבוה של הדגם, שכל קבוצה נדרשת לפתח בעצמה, השתתפו שלוש קבוצות בלבד בשלב המוקדם: אמירייטס טים מניו זילנד, לונה רוסה מאיטליה וארטמיס השבדית.
"הסירות מורכבות ויקרות. הקונספט נהדר והדגם מדהים, אבל זה אתגר לשים אותן על המים כל יום כי הן מסובכות", אמר דין בארקר, הסקיפר של הקבוצה הניו זילנדית. ארטמיס עברה את הדרך הארוכה ביותר וריגשה את כל מי שעוקב אחרי התחרות. הם השקיעו זמן רב בפיתוח סירה שהתבררה כלא מתאימה ובאיחור בנו סירה חדשה. בחודש מאי פקדה אותם טרגדיה, כשבמהלך אימון התהפכה הסירה ואחד מהשייטים, האלוף האולימפי הבריטי אנדרו סימפסון, נהרג.
בנוסף להתמודדות עם האובדן, הקבוצה נותרה ללא סירה. עקב הנסיבות היא עברה ישירות לחצי גמר גביע לואי ויטון, שם התחרתה בסירה החדשה לאחר שמונה ימי אימונים. הם לא ניצחו אף שיוט, אבל הרשימו.
"זה היה מאמץ ענק של הבחורים", אמר הסקיפר של ארטמיס, איאן פרסי, שותפו של סימפסון למדליות האולימפיות וחברו הטוב, לאחר ההפסד. "אנחנו עייפים עכשיו, אבל גאים שהיינו שם. כשקבוצת אנשים עוברת משהו נורא, יש לזה מרכיב מגבש. כספורטאים אנחנו לא אוהבים להפסיד, אבל להיות כאן ולהתחרות זה הניצחון".
בגמר גביע לואי ויטון אמירייטס טים הביסה את האיטלקים והתקדמה לגמר בסן פרנסיסקו, שם יעודדו אותם אלפי ניו זילנדים. עוד מאות אלפים יצפו בשידורים מהבית, שם זוכה התחרות לפופולריות עצומה מאז הזכייה הראשונה של האי ב-1995. שני השיוטים הראשונים השבוע, ששודרו בשעות הבוקר המוקדמות, הניבו בניו זילנד רייטינג של 62 אחוז.
לאורקל, הממומנת על ידי המיליארדר לארי אליסון, משאבים בלתי מוגבלים, אבל גם בעיות. לאחר שהתברר כי במהלך הסבב העולמי, בו התחרו הקבוצות על סירות קטנות יותר, הוסיפו בקבוצה משקל לא חוקי, הטיל חבר שופטים מטעם האיגוד העולמי עונש חסר תקדים על האמריקאים - קנס של רבע מיליון דולר, השעייה של שני שייטים ושני אנשי צוות והפחתת שתי נקודות. כלומר, הניו זילנדים יצטרכו תשעה נצחונות כדי לזכות בסדרת הטוב מ-17 ואילו אורקל ל-11.
מכיוון שהמארחת מתחרה רק בגמר, אף אחד לא יודע מי משתי הסירות מהירה יותר. לכן, השיוט המצופה ביותר בתחרות היה הראשון, ואיתו הגיעה סדרת גמר מותחת עם שיוטים מרתקים, לא צפויים וברמה גבוהה. "לא יכולתי לבקש משהו טוב יותר", אמר בסיפוק סטיבן ברקלי, מנכ"ל התחרות. "כל מה שקיווינו שיקרה, קרה".
אורקל פתחה מצוין את השיוט החמישי, שנערך שלשום, אבל איבדה את ההובלה אחרי סדרת טעויות, והעניקה ניצחון קריטי לניו זילנדים. לאחר השיוט בחרה אורקל לדחות את השיוט השישי, זכות שכל קבוצה יכולה להשתמש בה פעם אחת. למרות שניצחו בשיוט, אורקל נמצאת בפיגור 4:0 עקב הורדת הנקודות, מה שאומר שהניו זילנדים צריכים חמישה ניצחונות כדי להחזיר את הגביע לארצם, והאמריקאים צריכים עשרה. אחרי יום הפסקה אתמול, שני השיוטים שייערכו היום יתנו אינדיקציה לתסריט הצפוי.
"ברור שאנחנו צריכים לעשות שינויים", אמר ג'ימי ספיטהיל האוסטרלי (34), הסקיפר של אורקל, שבגביע הקודם הפך לצעיר ביותר בתפקיד שזוכה בו. "אנחנו יכולים לנצח שיוטים ועשינו זאת. יש להם יתרון באספקטים מסוימים, ואנחנו צריכים לעבוד. בשיוטים הללו נענשים על טעויות קטנות".
כריס דייפר, ההגאי של לונה רוסה שהפסידו לניו זילנדים, סיכם: "אם ניו זילנד היו מנצחים עוד שיוט היום, לאורקל היה קשה לחזור מזה. אני מבין למה קיבלו שם את ההחלטה לדחות את השיוט, אבל חושב שניו זילנד עשו עבודה נהדרת בהכנה. אופתע אם לא ינצחו".