הלנת שיכר: הרוסים נגד תקופת היובש
הליגה הרוסית חוזרת בקרוב לפיניש של העונה. המאבק על האליפות הוא כסף קטן לעומת הקרב להתרת הפרסום של אלכוהול

ראשי הליגה ובעלי הקבוצות עסוקים בעיקר בנושא אחד ערב החזרה מפגרה ל-11 המשחקים שינעלו את העונה: לשים קץ לתקופת היובש. או ברוסית: לבטל את האיסור, הארור מבחינתם, על פרסום מוצרי אלכוהול במגרשים ובטלוויזיה.
עד לפני שבע שנים הכל היה נפלא: מותגים של וודקה ובירה התנוססו חופשי במרבית שלטי הפרסום במגרשים, פרסומות לאלכוהול כבשו את הטלוויזיה, וסכומים אדירים זרמו לקופות מינהלת הפרמייר ליג, ההתאחדות לכדורגל והקבוצות.
ב-2006 החגיגה הסתיימה. המחוקק הרוסי הגיע למסקנה שצריך לחנך את העם לשתות פחות. כחלק מסדרת החינוך שביקשו חברי הפרלמנט להעביר את האזרחים נאסר פרסום אלכוהול. מאז ראשי הפרמייר ליג ובעלי הקבוצות סופגים הפסדי ענק מדי שנה.
גם בתעשיית האלכוהול לא מרוצים מהמצב, ומחפשים שעת כושר כדי לבטל את הגזרה. לוביסטים כבר נשכרו למשימה, אבל עדיין ללא תוצאות. "היינו מאוד רוצים שההכנסות מפרסום לבירה יעשירו את הקבוצות, אבל החקיקה לא מאפשרת זאת", התלונן בשבוע שעבר ראש מינהלת הפרמייר ליג, סרגיי פריאדקין. "אנחנו מפסידים מדי שנה 20 מיליון דולר בגלל החוק, וצריך לשנות את המצב".
מי שמצאה סידור לגמרי לא רע כדי לעקוף את החוק היא הנבחרת הרוסית. מאז שחוק היובש נכנס לתוקף, מקפידה הנבחרת הלאומית לקיים את משחקי הידידות שלה מחוץ לגבולות המדינה. באמצעות חברת פרסום המקורבת להתאחדות, רוכשים מהמדינה המארחת את זכויות השילוט במגרש, ומוכרים אותן ליצרניות האלכוהול הרוסיות בסכומי עתק.

במשחק ידידות שקיימה בחודש שעבר הנבחרת של קאפלו בספרד מול איסלנד (0:2 לרוסים), הופיעו בשלטי הפרסומת במגרש פרסומות ללא פחות מתשעה מותגים של וודקה ובירה תוצרת רוסיה (ועוד מותגים אחרים). מבדיקה שערך המגזין "העיתון החדש" עולה כי מאז שחוק היובש נכנס לתוקף, הפכה למעשה הנבחרת הלאומית לאמצעי שיווק של אלכוהול. בכל משחקיה שלטי הפרסום מופקעים כמעט באופן בלעדי לטובת שיווק המוצרים.
גם המפגש בר"ג במוקדמות המונדיאל, בו פירקו הרוסים את ישראל 0:4, לא היה יוצא דופן. בשלטי הפרסום באיצטדיון הלאומי שלנו הופיעו שלושה מותגי אלכוהול רוסיים.
יש כאלה הסבורים שהמצב מבזה את הנבחרת הלאומית. אחד מהם הוא הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב. ב-18 בנובמבר 2009, במהלך כהונתו בקרמלין, התייצב מדבדב במאריבור למשחק פלייאוף מול סלובניה, שאמור היה לשלוח את הנבחרת של חוס הידינק למונדיאל בדרום אפריקה, אבל הסתיים בהפסד ובהדחה מביכה.
פקידים במשרד הספורט הרוסי שישבו ליד מדבדב באיצטדיון סיפרו שהוא היה אדום מבושה. לא מההפסד אלא מפרסום של שבעה מותגי אלכוהול במגרש. על פי עדויות, פנה מדבדב בזעם לפקידים ההמומים ושאל: "תגידו, זה מה שיש למדינה שלנו להציע? רק וודקה? אין דברים אחרים? מה זה הדבר הזה? ".
