תבלו! איך מגיעים לאירועי הספורט הגדולים?
יוסי פרץ ארי נסע כדי לראות את ליברפול בריאל מדריד ועל הדרך קיווה לתפוס גם את המשחק של האדומים באולד טראפורד. משימה בלתי אפשרית הגיעה לפתרונה דרך אתר "ספורטס איוונטס 365"

השבוע הזה התחיל כמה שבועות קודם לכן בחיפוש אחרי חבילה. שתי חברות תיירות שעוסקות בספורט הציעו חבילה למשחקי הצ'מפיונס באמצע השבוע, אבל בשני המקרים, כשביקשנו להוסיף את המשחק בשבת (שמאוחר יותר התברר כאבן בהיסטוריה של המרסיסייד), התשובה הייתה שהחבילה היא חבילה.
בערך שעה וחצי אחרי שיובל סיפר שהוא ראה באתר שנקרא "ספורטס איוונטס 365" שמוכרים גם כרטיסים למשחקים בודדים, הפס המגנטי של כרטיס האשראי שלנו כבר קיבל גיהוץ (טוב נו, זה היה טלפונית, אבל בטלפון זה נשמע הרבה פחות פואטי).
את הימים שאחרי שבוע החוויה (שנחזור אליו בהמשך), עשיתי בשיחות עם החברה על האפשרות לעשות עליה כתבה. איפשהו, הכבוד שלי כאיש שמבין בספורט נפגע מזה שלא הייתי באמת מודע לקיומה של החברה הזאת.

"ספורטס איוונטס 365" התחילה מרעיון שעלה לפני ארבע שנים בראשו של ספי דונר. באותה תקופה היה דונר בעלים של חברה לשיווק בינלאומי, נסע הרבה לחו"ל ותמיד חיפש לתפוס על הדרך אירועי ספורט או תערוכה. אבל היו כל מיני פספוסים, שבעצם היוו את מקור ההשראה לסטארט-אפ.
"אתה עולה על טיסה ביום שישי בבוקר מאתונה לתל אביב", מספר דונר, "ופתאום רואה את כל אוהדי מכבי ת"א איתך במטוס. ואז אתה אומר לעצמך, 'יואו, אתמול הם שיחקו נגד פנאתינאיקוס ובמקום זה מה עשיתי? אכלתי איזו ארוחת ערב והסתובבתי בעיר כדי להעביר את הזמן. אם הייתי זוכר ומחבר".
"או שפעם הגעתי למינכן בשבת אחר הצהריים, ופתאום בשבע וחצי בערב אתה רואה המון אדם יוצא מהמטרו עם חולצות וצעיפים של באיירן. אם הייתי רק יודע, הייתי בקלות מגיע שעתיים קודם כדי לראות את המשחק. יש עוד כל כך הרבה מקרים, אבל כל סיפור כזה הוא יבלת וזה כואב".
ומזה עלה הרעיון להקמת האתר?
"היבלות האלו גרמו לי לחשוב על זה שיש כל כך הרבה אתרים שאתה יכול לחפש טיסה, או טיסה ומלון, או רכב, אבל אין אתר שאתה יכול לחפש בו איוונטס (אירועים) בפורמט שמיועד לתייר. כלומר, אני נוסע ליעד מסוים מתאריך כלשהו עד תאריך כלשהו, ואני רוצה לדעת איזה אירועי ספורט יש לי בסביבה של היעד בתאריכים האלה. אין אתר אחד בעולם שמציע חיפוש מבוסס מיקום של אירועי ספורט עתידיים".
דונר הרגיש שיש רעיון ייחודי ששווה להפוך אותו לביזנס, והתחיל לגלגל אותו. "הקמתי אתר שהיה בכלל מנוע חיפוש לאירועי ספורט לפי מיקום או לפי קבוצה", הוא מתאר. "בשלב הראשון בכלל הפנינו אנשים לאתרים אחרים, שהיום
"בשלב מסוים הבנו שהדבר הכי מבוקש מבחינת האנשים הוא להשיג את כרטיס הכניסה למשחק. נכון, הם היו צריכים גם טיסה ומלון, אבל את זה הם יכלו להשיג בכל מקום, אבל איך לעזאזל משיגים את כרטיס הכניסה למשחק? במגרש הזה יש הרבה פחות ספקים והרבה פחות גורמים אמינים שייקחו אחריות ויביאו ללקוחות את הכרטיסים. ואז קיבלתי החלטה לעשות שינוי. להעיף את כל המפרסמים ולטפל בכל אלה שרוצים כרטיסים. אנחנו רוצים למכור את הכרטיס בעצמנו. אתה רוצה כרטיס, הנה המחיר שלו".
איך עושים את זה? הרי זה לא כמו "גרבר" או "לאן".
"יש לנו ספקים. אנחנו עובדים עם קרוב ל-120 ספקים שהדבר החשוב ביותר זו האמינות שלהם. אנחנו נפגשים איתם ובודקים את העבודה שלהם. הספקים שלנו מאוד אמינים. יש לנו למשל באנגליה ספק עיקרי, שמקבל מאיתנו את הכסף רק אחרי המשחק. אנחנו קונים ממנו ב-400-300 אלף יורו בשנה".

"עצם זה שהעניינים מתנהלים בצורה הזו, מבטיחה לי שהוא סופר מחויב להביא את הכרטיס לפי ההזמנה. עבור הספקים אנחנו משרד מאוד חשוב וזו הסיבה שאנחנו מקבלים קדימות אצל הספקים האלה. בספרד יש לנו חמישה ספקים. המצב שלנו כיום הוא כזה, שיום אחרי ההגרלה של הליגה הספרדית אנחנו מקבלים מספקים הצעות מחיר. אנחנו עובדים רק עם כאלה שיש להם איכות טובה של כרטיסים ומחויבות. זה הדבר החשוב ביותר עבורנו".
אין אפשרות לפנות לקבוצות?
"אנחנו עובדים מול קבוצות באיטליה. כמעט כל כרטיס של הכדורגל האיטלקי אנחנו קונים ישירות מהקבוצה. אנחנו משלמים אקסטרות לקבוצות. החברה נמצאת היום בפוזיציה מצוינת בכדורגל האיטלקי. אנחנו משיגים שם את הכרטיסים או מהקבוצה עצמה או מקופת הכרטיסים שעובדת איתה".
"בספרד אצל חצי מהקבוצות יש לנו את הכרטיסים. עם ברצלונה גם יש לנו קשר, אבל לא במאה אחוז. למשחק שלהם מול אלמריה אני יודע שנקבל את הכרטיסים שאותם אנחנו צריכים, אבל לסופר-קלאסיקו נגד ריאל מדריד אין סיכוי שאני אזכה לראות אפילו כרטיס אחד מהם".

לא הרבה יודעים, אבל ל"ספורטס איוונטס 365" יש מחלקות שהן בעצם אתר גם בשפה האנגלית, השבדית ובקרוב אפילו בצרפתית. המחלקות הללו מיועדות לאנשים בעולם שמעוניינים לראות משחקים מחוץ לארצם. הם מתקשרים ומקבלים מענה בשפתם, מה שכמובן מקל על המכירה.
אנשים מצלצלים למספר בשטוקהולם והטלפון מצלצל במשרדי החברה באזור התעשייה הצפוני של טירת הכרמל. בחברה, שכוללת 17 עובדים, יש דוברי אנגלית, צרפתית ויש את המחלקה של אילבה, שבדית שנותנת מענה לכל הלקוחות מארץ מולדתה.
עכשיו אתם בטח שואלים למה דווקא שבדיה? "התשובה היא זלאטן איברהימוביץ'", אומר דונר בנחרצות. "הנהירה ההמונית של השבדים אחריו פשוט מדהימה. עבורם לנסוע עד העונה האחרונה למילאנו זה טיול, כך שבכמה עשרות יורו הם היו נוסעים לראות משחק של אינטר. אבל יש עוד סיבה: שבדיה היא כמו ישראל, זו מדינה שאין בה כדורגל נורמאלי אבל יש בה המון אוהדי כדורגל שמשוועים למשחקים ברמה גבוהה".
אחד הדברים בו מתגאים "ספורטס איוונטס 365" זה טיב הכרטיסים. מהחוויה האישית שלי אני יכול לספר שבמשחק בין מנצ'סטר לאינטר נאלצתי לשבת בשורה השביעית. שורה 7 באצטדיון שיש בו 70 שורות זה אומר שהצלחתי לראות לגיגס את הקמטים ליד העין במשחק ההוא.

"זה לא רק זה", אומר דונר, "הספקים המציאו עבורנו סוג מיוחד של כרטיסים, זה נקרא 'בין רחבות ה-16'. הרבה פעמים כאשר נמכר כרטיס לאורך המגרש זה יכול לדבר על מושבים שנמצאים ביציעי 'על הסיבוב'. תחשוב שבנאדם קנה כרטיס לאורך המגרש ופתאום הוא יושב במשהו שהוא לא בדיוק שם.
אם לא מדובר ברחבות ה-16, כרטיס לאורך המגרש עלול להגיע גם ליציעי הסיבוב. לרוב אנחנו עושים מאמץ שזה לא יהיה, אבל זה עלול לקרות. יש לנו גם סקשין שבמקומות אחרים קשה למצוא. הוא נקרא away section, שזה כרטיסים ליציע של הקבוצה האורחת. למשל במשחק של ציריך נגד מילאן או ריאל מדריד, יש לנו רק כרטיסים לאוהדי החוץ. תחשוב כמה לא נעים זה להיות אוהד של מילאן ולשבת ביציע של הקבוצה הביתית. מה תעשה בגול?".
האמת שכאוהדי ליברפול, הדבר האחרון שרצינו זה להגיע עם החולצות של המרסיסייד ליציעי אוהדי מנצ'סטר יונייטד. כשהיה 1:4 לליברפול הסתכלנו יובל, שי ואני אל השמיים, הודינו לבורא עולם שהביאנו עד הלום וברכנו את ברכת ה"ברוך בורא ה-away section". הרי אם הייתי צריך לשבת ביציעים של הקבוצה הביתית באותו משחק, בטח מישהו אחר היה צריך לכתוב את הכתבה כי אני הייתי צלוב בכיכר המרכזית של מנצ'סטר.
"יש לנו גם אופציה לכרטיסים רשמיים", מבהיר דונר. "יש לנו גם כרטיסים שמשלבים ארוחה של כמה מנות או בר בחינם. אלה כרטיסים מעט יותר יקרים, אבל נותנים ערך מוסף".
איך חברה מישראל הקטנה שמה את היד שלה על כרטיסים מהסוג הזה?
"בעיקר בגלל הגודל. בשלוש השנים בהן אנחנו קיימים עשינו מהפכה בנושא של חבילות הספורט. ב-99 אחוז מהמקרים חברות הנסיעות שמות על המדף חבילות מובנות. זו החבילה ואין בילתה, אי אפשר להוסיף או לשנות. אנחנו מגיעים עם מודל אחר. קודם כל אנחנו דואגים לכרטיס. אפשר להזמין אצלנו רק את הכרטיס ולהזמין את הטיסה דרך סוכן נסיעות. אנחנו לא רואים את עצמנו כחברת חבילות ספורט".
"כל הנושא של החיפוש נועד לאנשי עסקים ולמטיילי פנאי. אנשים שנוסעים ועל הדרך בא להם להיכנס למשחק כדורגל. זוג נוסע לרומא ועל הדרך יש להם משחק לאציו-אודינזה. לא משחק ענק, אבל אפשרות לחוות חוויה נוספת בזמן שאתם שם. המון המון על הדרך".

"לפני שנוסעים לחו"ל מקליקים את התאריך והמקום, והאתר שלנו יספק את כל אירועי הספורט שקורים מסביב עד 150 קילומטר, לרבות כרטיסים לאירועים. יכול להיות שזה לא אירוע ספורט ששווה נסיעה מיוחדת, אבל אם אתה כבר שם, למה לא להיכנס?".
למה אתם לא מספקים את הכרטיסים בארץ?
"הרבה יותר פשוט לנו שהכרטיסים יהיו בעיר שבה נערך המשחק, ואז זה מגיע או למלון בערב שלפני המשחק או למלון ליד האצטדיון ביום המשחק. יש לנו עובדים בכל הערים הגדולות והמשמעותיות. המגוון הוא עצום וכשיש לך כל כך הרבה משחקים למכור, אתה לא יכול להתחיל להביא את זה לארץ".
"חברות שמוכרות רק סופר-קלאסיקו יכולות להצטייד בסחורה ולמכור חבילות, אבל מי שמוכר לכל כך הרבה משחקים עם מגוון כל כך גדול, קצת קשה לו. לנו חשוב שהלקוח יקבל בדיוק את מה שהבטיחו לו, שלא תהיינה הפתעות. העניין הוא שיהיה תיאום ציפיות מלא מול הלקוח על המוצר".

"אם התחייבנו על ישיבה של שניים או שלושה אנשים ביחד זה חייב להיות ככה. יש לנו קו חרום שפועל שבעה ימים בשבוע, בין שמונה בבוקר לאחת עשרה בלילה, ואם יש ללקוחות שלנו שנמצאים בחו"ל הבעיה הכי קטנה, אנחנו זמינים ומוכיחים את עצמנו בכל פעם מחדש. זו גם הסיבה שכל חברות התעופה הגדולות והסיטונאים הגדולים קונים מאיתנו. היתרון הגדול שלנו זה ההיצע העצום".
ואי אפשר בלי שאלת השאלות: אתם מוכרים כרטיסים עם מחיר נקוב במחיר יותר גבוה. נדמה לי שקוראים לזה ספסרות.
"החברה שלנו היא לא ספסרית ואני אסביר. אנחנו מוכרים כרטיסי ספורט רק לתיירים. לא נמכור כדורגל אנגלי לאנגלי, כי זה מתנגש עם החוק המקומי. במקרה של תיירים, אנחנו מציעים לאנשים שירות מאוד חשוב: אנחנו מצליחים להשיג ולהתחייב להם על כרטיס הרבה לפני שהכרטיס בכלל יוצא לשוק. אם התחייבנו אנחנו נשיג ללקוח את הכרטיס גם אם בסופו של דבר נפסיד עליו כסף".
זה טוב ויפה, אבל עדיין אתם מוכרים את זה במחיר יותר גבוה, לפעמים הרבה יותר גבוה.
"אנחנו לא מרימים את המחיר של הכרטיס ללא פרופורציה. יש לנו רווחיות קבועה. כשאנחנו מוכרים כרטיס ב-400-300 דולר, אנחנו קנינו אותו בין 15 ל-17 אחוז פחות. קנינו אותו ממישהו שבעצמו, בדרכים לא דרכים, השיג את הכרטיס".
"שיהיה ברור: כשקונים אצלנו כרטיס במאתיים יורו ועל הכרטיס כתוב שלושים יורו, אותו ישראלי לא היה יכול לקנות אותו בסכום כזה, כי המשחקים האלה הם סולד אאוט. הקבוצות הגדולות מוכרות כרטיסי תייר, אבל שם הקבוצה היא זו שמנפחת את המחיר. לפעמים לקנות יד שלישית יותר זול מאשר לקנות מהיד הראשונה, במקרה של הקבוצות באנגליה למשל, כי הן מאוד ממוסחרות".
הכותב היה אורח חברת "ספורטס איוונטס 365"