פרוייקט מיוחד: קיצור תולדות הפורמולה 1
העונה ה-60 של אליפות העולם בפורמולה 1 מתחילה מחר עם הגרנד פרי האוסטרלי במלבורן. עם אתגרים לא פשוטים ובאמצע משבר כלכלי עמוק המשפיע על עתיד הספורט המוטורי בכלל, nrg מעריב מביט לאחור אל רגעי השיא והשפל, האושר והאבל, שהביאו את האליפות עד הלום
◄ אלבום תמונות: תחנות בהיסטוריה של פורמולה 1

◄ 13 במאי 1950: המירוץ הראשון בהיסטוריה של אליפות העולם בפורמולה 1 התקיים בסילברסטון, אנגליה. מאה אלף איש הגיע לצפות במירוץ, והמלך ג'ורג' השישי נתן את האות לתחילת המירוץ. נינו פארינה במכונית האלפא רומיאו זכה בתחרות, בדרכו לזכייה באליפות העולם הראשונה.
המכונית הראשונה בנמל
◄ 22 במאי 1955: אלוף העולם אלברטו אסקרי סוטה מהמסלול במהלך הגרנד פרי במונקו ונוחת עם מכונית הלנצ'יה שלו במימי הנמל. מספר ימים אחר כך, האיטלקי נהרג בתאונת מירוצים, וכתוצאה מכך לנצ'יה פרשה ממירוצי המכוניות לתמיד.
התאונה הגדולה בהיסטוריה
◄ 11 ביוני 1955: 82 צופים נהרגו ולמעלה ממאה נפצעו כשפייר לווג' התרסק עם מכונית המרצדס שלו במהלך מירוץ בלה מאן. בעקבות התאונה, מרצדס פרשה ממירוצי גראנד פרי לארבעים שנה, ואילו ממשלת שוויץ הוציאה את הספורט המוטורי מחוץ לחוק עד עצם היום הזה.

◄ 1956: בעקבות הלאמת תעלת סואץ על ידי נשיא מצרים, גמאל עבד אל נאצר, נוצר מחסור בדלק באנגליה וצרפת, מה שהוביל להשהיית מרוצי המכוניות ברחבי העולם למספר חודשים.
הספורט הופך למסוכן מדי
◄ 1958: מתוך 11 מירוצי גראנד פרי שהתקיימו באותה שנה, ארבעה מירוצים הסתיימו עם תאונה קטלנית. מקרב ארבעת הנהגים שנהרגו באותה שנה, שניים היו נהגים של פרארי. הקבוצה האיטלקית מצליחה למרות זאת לזכות באליפות העולם לנהגים, עם הבריטי מייק האותורן. הלה ייהרג חודשים ספורים אחר כך בתאונת דרכים.
ניצחון אינסטנט
◄ 2 ביולי 1961: ג'יאנקרלו באגטי האיטלקי נותן הופעת בכורה מרשימה עם פרארי בגראנד פרי הצרפתי בריימס, ומנצח בגראנד פרי הראשון שלו. זו הפעם היחידה בהיסטוריה של פורמולה 1 שנהג מנצח בנסיון הראשון.
האמריקאי הראשון
◄ 10 בספטמבר 1961: פיל היל הוא האמריקאי הראשון לזכות באליפות העולם בפורמולה 1. היל, במכונית פרארי, זכה בתואר
החסות הראשונה בספורט
◄ 1968: המפרסמים מגיעים לפורמולה 1. לראשונה בהיסטוריה של הספורט, מופיעה מכונית עם מדבקות חסות של מפרסם עליה. מכונית הלוטוס נשאה את הסמל המסחרי של חברת הסיגריות גולד ליף, אשר לימים יהפוך לסמל המוזהב של סיגריות ג'ון פלייר ספיישל.

◄ 7 באפריל 1968: אלוף העולם ג'ים קלארק נהרג במהלך מירוץ בגרמניה. קלארק, שנחשב לאחד הנהגים הגדולים של כל הזמנים, היה אהוד במיוחד באנגליה, ועד היום אוהדים מקיימים שם אזכרות לזכרו ביום השנה למותו.
מותו של גיבור II
2 ביוני 1970: הניו זילנדי ברוס מקלארן - הזוכה הצעיר ביותר דאז במירוץ גראנד פרי ומייסד קבוצת מקלארן – נהרג בתאונת מירוצים בגיל 33. קבוצת מקלארן תהפוך לימים לאחת מקבוצות הספורט המצליחות ביותר בכל הזמנים, עם 20 אליפויות עולם ב-42 שנות קיומה.
אל הגהינום ובחזרה
1 באוגוסט 1976: מכונית הפרארי של אלוף העולם ניקי לאודה עולה בלהבות, והאוסטרי סובל מכוויות חמורות. במהלך שהותו, מחוסר הכרה, בבית החולים בגרמניה הכומר מקריא לו תפילת אשכבה אחרונה. באורח פלא, לאודה חוזר לתא הנהג שישה שבועות אחרי התאונה שלו.

1976: קבוצת טירל מציגה מכונית חדשה עם 6 גלגלים, לקול מחאות המתחרים. המכונית, מלבד היותה מכוערת בעליל, לא מצליחה לתפוס תאוצה והרעיון נגנז לנצח.
מירוץ בלתי נשכח
1 ביולי 1979: במה שנחשב על ידי רבים למירוץ הטוב ביותר בכל הזמנים, נאבקים נהג פרארי ז'יל וילנב ונהג רנו רנה ארנו על המקום השני בגראנד פרי הצרפתי שנערך בדיז'ון, כשהם עוקפים אחד את השני לסירוגין, עם גלגלי הרכבים שלהם נוגעים-לא-נוגעים. קהל צופים של 120 אלף העתיק את נשמתו עד לקו הסיום.
המאבק מתחיל
◄ 1980: מאבק על השליטה בפורמולה 1 פורץ בספורט, בין התאחדות הרכב העולמית, המארגנת את המירוצים, לבין איגוד הקבוצות העצמאיות המתחרות בהם. המאבק יימשך כשנתיים, ובסופו ייחתם הסכם מסחרי המעגן את חלוקת הרווחים והאחריות לקביעת החוקים בספורט.

◄ 23 בינואר 1982: בעקבות העברת חוקים חדשים הקובעים זכאות לרשיון נהיגה למירוצים, פורצים נהגי פורמולה 1 לראשונה (ולאחרונה) בהיסטוריה בשביתה לקראת הגראנד פרי בדרום אפריקה. בדקה ה-90, הצדדים מגיעים לפשרה והמירוץ מתקיים כסדרו.
מותו של גיבור III
◄ 9 במאי 1982: הקנדי ז'יל וילנב, הנחשב לאחד מגדולי הנהגים בכל הזמנים, נהרג במהלך הגרנד פרי הבלגי. עד עצם היום הזה, וילנב מוערץ על ידי רבים המגדירים אותו כנהג המהיר ביותר בתולדות פורמולה 1.
מותו של גיבור מסוג אחר
◄ 16 בדצמבר 1982: קולין צ'פמן, שהקים את קבוצת לוטוס ונחשב לגדול מעצבי הרכב של כל הזמנים, מת מהתקף לב בגיל 54.
הופעת בכורה

שיתוק
◄ מרץ 1986: פרנק וויליאמס, מבעלי קבוצת וויליאמס, נפצע קשה בתאונת דרכים ונותר משותק בכל גופו. למרות זאת, הוא ימשיך לנהל את הקבוצה, שתזכה באליפות היצרנים באותה שנה, וכן בשש פעמים נוספות מאז.
ניצחון לזכרו
◄ 11 בספטמבר 1988: גרהרד ברגר רושם ניצחון מרגש עבור קבוצת פרארי בגרנד פרי האיטלקי, פחות מחודש אחרי שהאב המייסד של הקבוצה, אנזו פרארי, הלך לעולמו. נצחונו של ברגר גם היה היחיד ב-1988 שלא נרשם על ידי נהג קבוצת מקלארן, אשר שלטה באותה עונה עם ניצחון ב-15 מתוך 16 מירוצים.
שיא השתתפות
◄ 1989: פורמולה 1 מגיעה לשיא במספר המשתתפים, עם לא פחות מ-39 מכוניות המתחרות לאורך העונה. לשם השוואה, ב-2008 נרשם המספר הנמוך ביותר במספר המשתתפים הקבועים, עם 20 נהגים לאורך כל העונה.

◄ 21 באוקטובר 1990: איירטון סנה מתנגש בכוונה ביריבו אלאן פרוסט, על מנת להוציא אותו מהגרנד פרי היפני ולנצח באליפות. סנה יטען שזו היתה נקמה על צעד דומה שפרוסט נקט בדיוק שנה לפני כן. ההתנגשות ביניהם, ובמיוחד הצעד המסוכן של סנה, ממשיכה להעסיק את אוהדי הספורט בדיונים ברחבי האינטרנט עד עצם היום הזה.
חגיגות ה-500
◄ 4 בנובמבר 1990: פורמולה 1 חוגגת באוסטרליה את המירוץ ה-500 מאז החלה אליפות העולם ב-1950. בסך הכל, עד עצם היום הזה, התקיימו 803 מירוצי גרנד פרי באליפות העולם בפורמולה 1.
הופעת בכורה II

חסר מגע נשי
◄ 1992: ג'יוואנה אמאטי היא האישה האחרונה לנסות להתחרות במירוצי פורמולה 1, וכמו הנשים הספורות שקדמו לה, גם היא נכשלת במשימה ואינה מצליחה אפילו להתברג במקצי הדירוגים ולהתחיל את המירוץ. אף אישה אחריה לא ניסתה להתחרות בפורמולה 1, ורק בארצות הברית – עם דאניקה פטריק המשתתפת בסדרת האינדי – נחלה אישה הצלחה במירוצי מכוניות בעידן המודרני.
הגראנד פרי השחור
◄ 1 במאי 1994: הגראנד פרי השחור בתולדות פורמולה 1 מתקיים באימולה. ביום שישי, במקצי האימונים, הברזילאי רובנס בריקלו מתנגש ונפצע קלות. ביום שבת, האוסטרי רולנד רצנברגר נהרג במיקצי הבוקר – ההרוג הראשון בגרנד פרי מזה 12 שנים.

אליפות ראשונה, שערוריה ראשונה
◄ 13 בנובמבר 1994: מייקל שומאכר זוכה באליפות הראשונה שלו, לא לפני שהוא מתנגש ביריבו לתואר דיימון היל, ומוציא את שניהם מהגרנד פרי האוסטרלי. זו לא תהיה האליפות האחרונה של שומאכר, אבל גם לא השערוריה האחרונה שיהיה מעורב בה בדרכו לשבירת כל שיא אפשרי בספורט.
החיבור המנצח
◄ 1996: מייקל שומאכר מצטרף לקבוצת פרארי, וביחד הם מתחילים עשור חסר תקדים של שליטה בספורט הכוללת חמש אליפויות עולם לנהגים, שש אליפויות ליצרנים, ולא פחות מ-72 נצחונות במירוצים. משכורתו של שומאכר ב-1996 אף היא שוברת שיאים, ועם 25 מיליון דולר אז הוא הופך לנהג המירוצים הראשון שמופיע בעשרת הספורטאים העשירים, שני ב-1996 רק לשחקן הכדורסל מייקל ג'ורדן.
עוד שערוריה
◄ 1997: מייקל שומאכר נפסל מהאליפות אחרי שהתנגש בכוונה ביריבו ג'ק וילנב במירוץ האחרון של העונה. שומאכר, שפרש מהמירוץ בעקבות ההתנגשות, הפסיד את האליפות לוילנב ממילא, ורבים ראו בעונש שקיבל חסר משמעות וסלחני מדי.

◄ 11 ביולי 1999: מייקל שומאכר שובר את רגלו בתאונה בגרנד פרי הבריטי, והוא מושבת משבעה מירוצים אחר כך. הוא יחזור אחרי התאונה חזק מתמיד, ובמשך חמש שנים רצופות יזכה באליפות כמעט ללא תחרות.
העולם כמנהגו נוהג
◄ 16 בספטמבר 2001: ימים ספורים אחרי הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק, ובעוד אירועי ספורט מרכזיים בשאר העולם מתבטלים, הגרנד פרי האיטלקי מתקיים כסדרו – ולמגינת ליבם של רבים, כולל מספר נהגים. שבועיים אחר כך, פורמולה 1 תגיע לארצות הברית, למירוץ באינדיאנפוליס, עם אבטחה חסרת תקדים וקהל של למעלה מ-150 אלף.
הסנונית הראשונה
◄ 2004: יצרנית הרכב האמריקאית פורד מוכרת את קבוצת יגואר לחברת המשקאות רד-בול, ובזאת מסיימת את מעורבותה רבת העשורים בפורמולה 1. יציאתה של פורד מהספורט מעוררת את הדיון על העלויות הכספיות הכרוכות בהשתתפות בפורמולה 1, ומתחילה תהליך של התאחדות הרכב העולמית לקיצוץ ההוצאות – תהליך שנמשך בהצלחה מועטה עד היום.

◄ 19 ביוני 2005: חברת מישלן, שסיפקה צמיגים ל-14 מתוך 20 המכוניות שהשתתפו בגרנד פרי האמריקאי, מודיעה ערב המירוץ שהצמיגים שלה אינם בטוחים מספיק להתמודדות עם המסלול באינדיאנפוליס, וברוב מבוכה פורשים כל 14 הנהגים מהאירוע, ומשאירים רק שישה מכוניות במירוץ עצמו – המספר הנמוך ביותר שהתחרה אי פעם בגרנד פרי.
האלוף החדש
◄ 25 בספטמבר 2005: הספרדי פרננדו אלונזו עוצר את השליטה של מייקל שומאכר וזוכה באליפות העולם הראשונה שלו, עם קבוצת רנו. אלונזו, אז האלוף הצעיר בהיסטוריה של פורמולה 1, יזכה שוב באליפות ב-2006.
פרידה מהאלוף הישן

ריגול תעשייתי
◄ 2007: פרשת ריגול תעשייתי מסעירה את פורמולה 1, אחרי שמעצב הרכבים של קבוצת מקלארן נתפס עם מאות עמודים של עיצובים ומידע על קבוצת פרארי. הפרשה מובילה לחקירה משטרתית באיטליה והליכים משפטיים באנגליה, אבל מסתיימת אחרי משפט שנוי במחלוקת בבית הדין של התאחדות הרכב העולמית, שמוצאת את קבוצת מקלארן אשמה ומטילה עליה קנס חסר תקדים בגובה 100 מיליון דולר.
הקאמבק וההיסטוריה

הנפילה
◄ 5 בדצמבר 2008: הונדה מודיעה כי היא פורשת מיידית מפורמולה 1, בעקבות המפולת הכלכלית העולמית. קבוצת הונדה, שלא קצרה הצלחות בשנים האחרונות בפורמולה 1, עומדת למכירה עבור "כלום כסף". לימים, ירכוש את הקבוצה המנהל רוס בראון, לשעבר ארכיטקט ההצלחות של מייקל שומאכר בבנטון ובפרארי.
עידן חדש?

קיצוצים בתקציבי הקבוצות ובמשכורות הנהגים, הגבלה על המירוץ הטכנולוגי של יצרניות הרכב, הפיכת המכוניות לידידותיות לסביבה – כל אלו עומדים עתה בבמבחן.
אבל אתגר לא פחות חשוב מזה, הוא איך להבטיח שהקרקס הגדול בעולם ימשיך לבדר ולרתק מאות מיליוני צופים ולרשום פרקים חדשים בהיסטוריה גם בשישים השנים הבאות.