נפתחים לשמיים: הקלות בריאותיות למועמדים לקורס טיס
הטובים אמנם עדיין לטיס, אבל לאחרונה נרשמות יותר ויותר הגמשות במגבלות הפרופיל הבריאותי שמוצבות בפני המועמדים לקורס טיס. הכנפיים מעולם לא נראו קרובות יותר (אפילו עם משקפיים)

עשר שנים אחרי שסיימה האישה הראשונה קורס טיס בישראל בוחנים בצה"ל את פתיחתם של קורסי הטיס גם בפני אנשים שסובלים ממוגבלויות. קבלה לקורס דורשת כיום מהמועמדים לעמוד בדרישות הרפואיות הגבוהות ביותר, אם כי לעתים חריגות מתאפשרת קבלה למועמדים עם סיבוכים רפואיים מסוימים. "כשאנו באים לבדוק מועמד החשיבה היא במושגים של קריירה בטיסה, שנמשכת עשרות שנים", אומר אל"מ ד"ר ארז בירנבוים, קצין הרפואה של חיל האוויר ויו"ר החברה הישראלית לרפואת התעופה והחלל.
ובכל זאת, לאחרונה חושבים מחדש על שינוי תנאי הקבלה לקורס הקשה:
בעשור האחרון נרשמת עלייה תלולה בשימוש בתרופות פסיכיאטריות. לפי הערכות, שמונה אחוזים מהבוגרים בישראל מטופלים בתרופות אלו לתקופות ממושכות. התרופות הפסיכיאטריות עדיין מהוות עילה לפסול מועמד, אך בחיל הרפואה דנים בחודשים האחרונים בשינוי בנהלים. "סוגיית הפרוזאק נמצאת בדיון בצבאות רבים. נכון לעכשיו, שימוש בתרופות מונע את האפשרות לטוס, אך כיום התרופות זמינות, וניתן לקבל אותן אפילו ישירות מרופא משפחה", מסביר ד"ר בירנבוים, "עלינו לצבור עוד ידע באשר להשפעות של התרופות ותופעות הלוואי שלהן כדי לבסס החלטה בנושא".
במאי 2004 המליץ האיגוד האמריקאי לרפואה תעופתית לבטל את האיסור הקיים על הטסת מטוס תחת השפעת תרופות נוגדות דיכאון, על רקע מיעוט תופעות הלוואי של תרופות מקבוצה זו. בנובמבר 2007 דיווחו חוקרים מאוקלהומה על 61 טייסים אמריקאים שהיו מעורבים בתאונות טיסה לאורך עשור, כשבגופם נמצאו שרידי תרופות נוגדות דיכאון, בלי שדיווחו על
מתבגרים רבים בישראל מטופלים בריטלין או קונצרטה, התרופות הפופולריות נגד הפרעות קשב וריכוז. לפי הערכות באגף הרוקחות במשרד הבריאות, 35 אלף ישראלים משתמשים מדי שנה בריטלין באופן חוקי. נכון לעכשיו, גם טיפול בריטלין מהווה עילה לאי קבלה לקורס טיס. עם זאת, לאור העלייה בשימוש של מתבגרים בתרופות הללו, גם נושא זה עובר בחודשים האחרונים בחינה בענף הרפואה של חיל האוויר. "נכון לעכשיו מאשרים קבלה לקורס טיס רק לצעירים שהשתמשו בריטלין כילדים, אך לא למתבגרים שעדיין משתמשים בתרופה באופן אקטיבי", מבהיר ד"ר בירנבוים.
סוג נוסף של תרופות שמנע קבלה לקורס טיס הוא "תרופות אנטי-היסטמיניות" נגד אלרגיה. טיפול בתרופות מהדור הישן לווה לעתים בתופעת לוואי של ישנוניות יתר, שעלולה להפוך לקטלנית במהלך טיסה. עם זאת, בתרופות לאלרגיה מהדור החדש, כמו למשל לורסטין, לא קיים חשש מפני הירדמות, ולכן הוחלט בזרוע האוויר לאשרם לשימוש בטייסים.
מועמדים לקורס טיס עוברים בדיקת אקו-לב כדי לברר את תפקודי הלב שלהם לפני ההחלטה אם לקבלם לקורס היוקרתי. גם בתחום זה חלו תמורות המאפשרות הקלות להכנסת מועמדים חדשים, שלא היו יכולים להתקבל לקורס טיס בעבר, בעיקר על רקע המכשירים החדישים המאפשרים אבחון של פגמים קלים בתפקוד הלב ביעילות רבה מבעבר.
"האקו-לב מתבצעת כדי לשלול מצב לבבי שעלול לסכן את הטייס לעתיד", מסביר ד"ר בירנבוים. "החשש הוא בעיקר במטוסי קרב שיש בהם תאוצה גבוהה. לאחר בדיקה שנמשכה כעשור אותרו כמה הפרעות קלות במסתמי הלב שהוחלט לאשר במסגרת קבלת מועמדים לקורס טיס. הכוונה, למשל, למצב של שני עלעלים במקום שלושה עלעלים במסתם של אבי העורקים. "זו נחשבת להפרעה קלה במסתם, שאין לה השלכות משמעותיות על התפקוד, והיא מאפשרת טיסה, אם כי לא במסגרת טיסות קרב".
לפני חמש שנים עודכנו נוהלי הרפואה בחיל האוויר באופן שמאפשר קבלה לקורס טיס גם למועמדים המרכיבים משקפיים, בתנאי שראייתם עם משקפיים היא מקסימלית. יתרה מכך, כל מסגרות ההכשרה בקורס פתוחות בפניהם, כולל מגמת מטוסי הקרב שבעבר הייתה חסומה. "המטוסים השתנו וקרבות האוויר מבוססים יותר על תצוגה, ופחות על ראייה חדה", מסביר ד"ר בירנבוים, "למרות הנהלים החדשים, עדיין לא נוח לטוס עם משקפיים, כי מצטברים עליהם אדים, יש להם נטייה לזוז, ולא נוח להשתמש איתם באמצעים לראיית לילה".
אחד הנושאים מעוררי המחלוקת שנידונו בשנים האחרונות במחלקת הרפואה בחיל האוויר נוגעת לצעירים שעברו ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר במטרה להתקבל לקורס טיס. בינתיים הוחלט שלא לאשר קבלה לקורס טיס למועמדים שעוברים את הניתוחים האלו בגיל צעיר, בעיקר לאור ההמלצה הרפואית לא לבצע את הניתוח לפני גיל 18. " ידוע שיש צעירים שרוצים לעבור את ניתוח להסרת משקפיים בגיל צעיר כדי להתקבל לקורס טייס, אך אני ממליץ לכל הורה וילד להיזהר מהניתוחים האלו לפני גיל 18", אומר ד"ר בירנבוים. "באופן גורף, איננו מאשרים קבלה לקורס טיס למי שעברו את הניתוח בגיל צעיר שכזה". למרות ממצאים אלה, בצה"ל הוחלט בשנים האחרונות לאפשר לטייסים מגיל 20 ומעלה לעבור ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר, בכפוף לבדיקות עיניים המתבצעות בצבא.
ביוני 2007 דיווחו חוקרים מחיל הרפואה בצבא ארצות הברית שניתוחים להסרת משקפיים בלייזר עשויים אף לשפר את ראייתם של טייסים. במחקר נטען שיש להשתמש במבדקים לראייה ניגודית (קונטרסט) ככלי בקביעת מידת ההחלמה הצפויה מהניתוח לפני שמאפשרים למנותח לשוב ולטוס.
הטסת מטוסי קרב דורשת מיומנויות פיזיולגיות סבוכות, למשל בהמרצת זרם הדם בגוף, כדי להבטיח שיגיע למוח. "חשוב שהלב של הטייס יצליח לפעול ביעילות, ויוביל את הדם אל המוח, כדי לשמור את הטייס בהכרה", מסביר ד"ר בירנבוים, "מסיבה זו, טייסים יושבים בטיסות בזווית של 30 מעלות, ונוהגים לכווץ את שרירי הידיים והרגליים, ולהפעיל לחץ של אוויר בבית החזה, כדי לדחוף את הדם בגוף כלפי מעלה".
בענף רפואה בחיל האוויר הוחלט לאחרונה ליזום הקמת חדר כושר מנטלי לתרגול מיומנויות לטייסים. הדמיות מחשב מאפשרות לטייסים לתרגל את כושרם הגופני במטרה להישאר בבריאות מירבית. "אנו מלמדים את הטייס להתמודד בשיטת הביו-פידבק עם התגובות הפיזיולוגיות, להתמודד עם הזעה ועם צעקות באוזנייה במהלך הטיסה", מסביר ד"ר בירנבוים, "בשיטה זו החייל מקבל אותות על אופן התפקוד המדומה שלו, ומתרגל תרחישים שעלולים לקרות בהמשך במציאות".
ביולי 2007 דיווחו חוקרים אמריקאים על טייסים שסובלים מעודף משקל שעלול לפגוע בבריאותם. חוקרים אחרים תיארו שנתיים קודם לכן השלכות רפואיות אפשריות של שינויים ברמות הסוכר בדם אצל טייסים, על רקע תזונה לא נכונה, ובמרץ 2003 העלו חוקרים מיוון את הסכנה הבריאותית שאורבת בטיסות לטייסים מעשנים, המתבקשים להימנע במהלך הטיסה מהצתת סיגריה. לפי הדיווח שהתבסס על מעקב אחר 20 טייסים מעשנים, הימנעות מסיגריות במהלך הטיסה עלולה לחשוף את הטייסים לעצבנות, עלייה ברמות הלחץ, עייפות, קשיי ריכוז, קהות חושים, הארכת זמן התגובה, עלייה בתיאבון וקשיי שיפוט.