עושים טיפול שורש לפרסומות

במשרד הבריאות הופתעו לראות רופאים מככבים בפרסומות למשחת שיניים • הם הוזמנו לשימוע, ננזפו והפרסומות הורדו מהמסך • הרופאים: אין תקנות שאוסרות עלינו לפרסם, לא פגענו בכבוד המקצוע

אלה הר-נוי | 18/2/2008 7:51 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כשרופא ממליץ על מוצר, יש להמלצה ערך מוסף ותוקף שאין להמלצה מסוכן מכירות או מסתם שחקן בפרסומת. מזה בדיוק חששו במשרד הבריאות, כאשר ראו בטלוויזיה שלושה תשדירי פרסומת למשחת שיניים שבהם כיכבו רופאים.

שניים מהתשדירים פרסמו את משחת השיניים סנסודיין, ואחד את משחת השיניים קולגייט. הרופאים שכיכבו בתשדירים הוזמנו בחודש שעבר לשימוע במשרד הבריאות. "נתנו להם הזדמנות להביע את דעתם, ואז הסברנו להם שזו התנהגות שאינה הולמת רופאי שיניים לפי עמדת משרד הבריאות", מספר ד"ר שלמה זוסמן, מנהל אגף בריאות השן במשרד הבריאות.

"רופא שיניים תפקידו לתת טיפולי שיניים, ולא לקדם מכירות של מוצר מסחרי כלשהו. הם הבטיחו לא לחזור על זה שוב. במקביל, הם פנו לחברה המפרסמת, וכך עשינו גם אנחנו. בעקבות הפניות הורדו הפרסומות". למרות זאת, באתר של חברת סנסודיין עדיין ניתן לראות את הפרסומות בהשתתפות רופאי השיניים ד"ר עמי שמידט וד"ר גיא וולפין.

במשרד הבריאות מסבירים כי בשנת 2000 תיקן משרד המשפטים את פקודת הרופאים, והתיר לרופאים לפרסם, בתנאי שהפרסומת אינה מטעה או פוגעת בכבוד המקצוע. במשרד מוסיפים כי במשרד הבריאות יש טיוטה של תקנות המסדירות את הנושא של פרסום ופרסומות של רופאים. התקנות, שקובעות בין היתר את הפרט שנות ל"הטעיה" ול"זילות המקצוע", יועברו לאישור הכנסת. בינתיים, אף אחד לא יודע היכן עובר הגבול.
"בדיוק כמו במקרה של קולגייט"

"ועדת האתיקה של ההסתדרות לרפואת שיניים, בראשות ד"ר חיים נוימן, שלחה מיידית מכתב לשלושת הרופאים אשר השתתפו בפרסום, ציינה כי היא רואה בהשתתפותם בפרסום מוצרים מסחריים התנהגות לא אתית וביקשה מהם לפנות לחברות על מנת להפסיק את הפרסום", מסרו מההסתדרות לרפואת שיניים. ד"ר יצחק חן, יו"ר ההסתדרות לרפואת שיניים, מוסיף כי התקנות לגבי הגבלת הפרסום אשר מטרתן לשים קץ למצב שבו התחום פרוץ, מעוכבת מזה זמן רב.

ד"ר עמי שמידט מסר בתגובה כי "אין בשום מקום הוראות או תקנות האוסרות על השתתפות בפרסומות. במשרד הבריאות התרעמו ואמרו שזו פגיעה בכבוד המקצוע, אבל הם לא מסתמכים על שום דבר. גם לוועדת האתיקה של הסתדרות רופאי השיניים אין תקנות בנושא".

ד"ר גיא וולפין מסר: "לא ביקשתי ולא קיבלתי כסף עבור ההמלצה. אין תקנות האוסרות על רופא לעשות פרסומת שאינה מטעה את הציבור. שאלו אותי כרופא, ועניתי כרופא. המלצתי על משחה שמסייעת לפתרון בעיה מסוימת שהוכחה מחקרית. המלצה באותו נוסח ובאותה צורה שההסתדרות לרפואת שיניים ממליצה שנים לגבי משחות שיניים קולגייט".

ההסתדרות

לרפואת שיניים, מצדה, טוענת כי מעולם לא פרסמה מוצרים של חברות מסחריות. "בהסתדרות לרפואת שיניים יש ועדת בדיקה לחומרים דנטליים. כל חברה מסחרית אשר חפצה בכך יכולה לפנות להסתדרות, אשר עורכת הליך בדיקה למוצרים. באם המוצר עומד בתקני הבדיקה, ההסתדרות נותנת אישור לחברה כי המוצר נבדק ".

יו"ר הלשכה לאתיקה: "זילות המקצוע"

רופאי השיניים אמנם אינם שייכים להסתדרות הרפואית, אולם המסר שעולה מדבריו של יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות ברור: לרופאים אסור לפרסם חברות מסחריות.  בהסתדרות הרופאים בישראל יש כללים אתיים ברורים בנושא השתתפות רופאים בפרסומות. "לפי הכללים האתיים רופא לא רשאי לתת את שמו, תוארו האקדמי ותוארו הציבורי כדי לקדם אינטרסים כלכליים של גופים מסחריים. בכך הם לדעתי גורמים לזילות המקצוע שלהם‭,"‬ מסביר יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' אבינועם רכס.

"החברות מחפשות רופאים שייתנו גושפנקה ומעמד למוצר שלהן. אנחנו חושבים שזה לא נכון, ואנחנו אוסרים על הרופאים לעסוק בשיווק‭,"‬ אמר רכס. לדבריו, אנשים ששומעים המלצה מרופא נוטים להתייחס אליה ברצינות, ולא מפעילים את הביקורתיות שבה היו נוקטים לו היו מקבלים את אותה המלצה מסוכן מכירות, למשל. "לכן‭,"‬ ממשיך רכס, "אסור לרופאים לקדם מוצרים מסחריים או לקדם אינטרסים כלכליים של גוף אחר‭."‬

פרופ' רכס מסביר כי גם בהסתדרות הרפואית נתקלו בעבר בתופעה. "לנו היו מספר מקרים בהם רופאים קידמו מוצרים, כמו מוצרי מזון, ואף קיבלו על זה כסף. היה גם מצב שאיגוד מקצועי הביע את דעתו על מזון מסוים בהשוואה לאחרים, וזה נעשה בתמורה לכסף. אבל כשעוסקים בבריאות הציבור צריך להיזהר, ולא לפעול מתוך אינטרסים כלכליים. אסור שרופאים יתחילו להיתפס בעיני הציבור כסוכני מכירות. הרופאים שעושים זאת יוצרים זילות של המקצוע‭." ‬

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים