בריאות בגרסה התוססת

תתחילו להתרגל לשם החדש על מדפי המשקאות המוגזים: דיאט קולה פלוס. ענקיות המשקאות הקלים מצטרפות לטרנד הבריאות, ויתחילו לשווק משקאות מועשרים בוויטמינים

גלעד שנהב | 8/3/2007 9:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בפרסומות למשקאות קלים ודיאטטיים בטלוויזיה ניתן בדרך כלל לראות דוגמנים ודוגמניות המתענגים על המוצר. בסופה של הפרסומת יאמר לרוב הקריין כי המוצר מרענן או טעים, אך לא יזכיר תכונות של בריאות. כעת הגיעה מהפכת הבריאות גם אל חברות הענק של תעשיית המשקאות הקלים, הצפויות להשיק בחודשים הקרובים מוצרי דיאט קולה או פפסי המועשרים גם בוויטמינים.

על פי דיווח בעיתון "ניו-יורק טיימס", שתי החברות ישיקו בקרוב מוצרים מועשרים בוויטמינים ובמינרלים. המוצר של פפסי יהיה נפרד מהמותג וייקרא טאבא (TAVA), והמוצר של המתחרים ייקרא דיאט קולה פלוס ויושק כבר באביב.

הדיאט קולה פלוס יהיה מועשר בניאצין (הנמצא בחלב), בוויטמינים מסוג בי- 6 ובי- 12 ובמגנזיום. את טעמו המדויק יהיה אפשר לגלות רק אחרי השקתו, אך מחירו צפוי להיות זהה למחירה של פחית דיאט קולה רגילה, שתמשיך כמובן לככב על המדפים.
בעקבות מקדונלד'ס

המהלך הבריאותי של שתי החברות נובע על פי הערכות מהעובדה שהציבור חושש מהקשר שבין משקאות קלים לתופעת ההשמנה, חשש שהגיע לשיאו בעקבות הסרט והתחקירים שנעשו על מוצריה של חברת מקדונלד'ס. כנראה שקוקה-קולה מתכוונת ללכת בעקבות ענקית המזון המהיר, המנסה למצב את עצמה כבריאותית יותר, ולנסות לקדם מוצרים בריאים יותר.

במסגרת הנסיון הזה לא ישווק דיאט-קולה פלוס כמשקה קל, אלא כמשקה מוגז. השיקול של קולה ופפסי הוא בעיקר כלכלי ושיווקי. בשנת 2005 חלה לראשונה ירידה בכמות המשקאות הקלים שנמכרו בארה"ב, לעומת עלייה מתמדת במכירות של בקבוקי מים ומיצים מוגזים.

דאוון הדסון, המשמשת כמנהלת בכירה במחלקה הצפון-אמריקנית של פפסי הסבירה כי בעשור האחרון לציבור

נמאס ממשקאות קלאסיים כמו קולה ופפסי, וכי במחלקת המשקאות הדיאטטיים לא נמצאו עד כה תחליפים ראויים.

מוקדם עדיין לדעת אם הצרכן ישנה באופן פתאומי את דעתו על ענקיות המשקאות ויחליט לקנות מהן מוצרי בריאות, ולכן החברות מנסות, במקביל למוצרים החדשים, לשדרג גם את מוצרי המדף הקיימים. המטרה העיקרית היא לייצר ממתיק טבעי ללא קלוריות שיחליף את החומרים המלאכותיים שזכו לאין ספור השמצות ממומחי בריאות.

בארה"ב כבר החלו ארגונים לזכויות הצרכן לטעון כי המהלך של קוקה-קולה הוא רמייה של הציבור. בנוסף לכך, גם מומחי מזון שהשתכנעו כי הוויטמינים אכן הוחדרו למשקאות הקלים מבהירים כי מי שמעוניין לשפר את בריאותו עדיף שיאכל סלט ירקות וישתה מים.

"זה לא בהכרח מוצר בריאות"

התכניות של ענקיות המשקה לכלול גם וויטמינים בתוך המוצרים שלהן הן ממש לא עבודה בעיניים, כך לפחות טוענים חלק מהמומחים. למרות זאת, השאלה האם וויטמינים במשקאות הקלים עשויים באמת לסייע לנו מורכבת בהרבה.

פרופ' אייל שמעוני מהפקולטה לביו-טכנולוגיה והנדסת מזון בטכניון שבחיפה מסביר כי הוספת וויטמינים לקולה אפשרית מבחינה טכנולוגית. "אני לא בטוח שאפשר להפוך קולה למיץ תפוזים, אבל כן אפשר להוסיף וויטמינים", אומר שמעוני, "כל מוצר שיש בו וויטמינים צריך להוכיח שהם יישארו עד סוף חיי המדף, ובטכנולוגיות הקיימות אפשר לשמור עליהם בקולה. השאלה היא האם הוויטמינים יהיו זמינים ביולוגית לצרכן והאם זה באמת בריא".

שמעוני מניח כי גם קוקה-קולה לא יתיימרו לומר שהם משווקים מוצר בריאות, והוסיף כי את הערכים האמיתיים של המוצרים החדשים יוכלו תזונאים לנתח רק אחרי שייצאו לשוק.

התרופה שהפכה למשקה פופולרי

מי שיעמיק בהיסטוריה של המשקה הפופולרי יגלה כי בתחילת דרכה הייתה הקולה המוכרת תרופה של ממש. משקה הקוקה-קולה הומצא בשנת 1886 על ידי רוקח מאטלנטה, שניסה ליצור סירופ נגד שיעול בעל טעם נעים יותר. אחרי שאיש עסקים קנה את הזכויות על המשקה הוא הפך - בעזרת פרסום ולוגו קליט - ללהיט ענק.

הנוסחה על פיה מיוצר המשקה הפופולרי סודית, ורק אנשים מעטים ברחבי העולם נחשפו אליה. בשנת 1985, בעקבות התחרות עם פפסי, החליטו בחברת קוקה-קולה על החלפת הנוסחה הסודית והייחודית של המשקה.

הציבור האמריקני זעם על השינוי ודחה את המוצר החדש, ובעקבות המחאה החליטה הנהלת החברה להחזיר את הגלגל לאחרו ולהשיב אל המדפים את המשקה הישן, תחת השם קוקה-קולה קלאסיק.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים