האם כדאי להוריד חום?
מסתבר שחום מסייע למערכת החיסונית לזהות את מקור הזיהום ולגייס במהירות תאי דם לבנים להילחם בו
רופאים יודעים זה מכבר שחיידקים ווירוסים מתקיימים טוב בטמפרטורת הגוף ואילו חום גבוה פוגע ביכולתם להתרבות. עם זאת, מסתבר שחום מסייע למערכת החיסונית לזהות את מקור הזיהום ולגייס במהירות מספיק תאי דם לבנים להילחם בו.
פרופ' אוונס וצוותה ממדינת ניו-יורק יצרו מצב מלאכותי של חום גבוה אצל עכברים, על ידי החזקת העכברים במרחב שבו הועלתה הטמפרטורה ל- 39.5 מעלות. בטמפרטורה הגבוהה הם מצאו פי 2 יותר לימפוציטים (תאי דם לבנים) שסרקו את בלוטות הלימפה, וזאת ביחס למספרם של הלימפוציטים בטמפרטורת הגוף הרגילה.
אזהרה: חום גבוה יכול לפגוע במוח
התאים האחראים על גיוס לימפוציטים בבלוטות הלימפה מכונים "שומרי השער", תאים אלה הופכים דביקים על ידי הפרשת חלבון חיצוני הלוכד תאי דם לבנים שחולפים בסביבה. תאים אלה נבחנים לגבי יכולתם להגיב לחלקי חלבונים זרים ואלה היכולים להגיב מכוונים להתרבות. משהצטברו מספיק תאים לבנים מתאימים, הם עוברים לזרם הדם ופוגעים בפולשנים הזרים למערכת.
ככל שיזוהו החיידקים או הוירוסים שהגיעו לגוף מהר יותר וככל שיגדל מספרם
של הלימפוציטים שיכולים לפגוע בהם, כן יתגבר החולה מהר יותר על מחלתו.
פרופ' אוונס מזהירה מפני הפסקת הרגלי הורדת החום בשעת מחלה, שכן חום גבוה יכול לפגוע בכבד וגם במוח, אבל בכל זאת היא מציעה לרופאים לעדן את ההחלטות האוטומטיות להורדת חום החולה ולבחון אותן ביתר תשומת לב.
למרות שהרפואה המודרנית אינה משתמשת כבר בחימום כדרך ריפוי, כדאי לציין שהיפוקרטס נהג לחמם את מטופליו חולי הסרטן. גישה זאת נבחנת אף היא על ידי קבוצתה של פרופ' אוונס.





נא להמתין לטעינת התגובות