עדשות מגע נמכרות ללא פיקוח רפואי

עדשות מגע נמכרות ללא הגבלה על מדפי רשתות הפארם ובאינטרנט. האופטומטריסטים מזהירים: "זו סכנה בריאותית". ברשתות מרוצים, אבל כולם מסכימים: חייבים להתייעץ קודם עם מומחה

יעל גרוס | 26/4/2006 8:19 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אתרי השוואות המחירים באינטרנט שופעים מכשירי אלקטרוניקה כמו מקררים ומכשירי די.וי.די, ואפשר למצוא בהם גם ספרים, תקליטורים ואפילו מוצרי מזון וחיתולים. לצד כל אלו יכולים המאותגרים אופטית לחפש בהם גם את הדיל הטוב ביותר עבור עדשות מגע, הנמכרות באופן חופשי וחוקי לחלוטין, לרוב באתרים המשווקים רק עדשות מגע. גם מי שייכנס לאחת מרשתות הפארם ויבקש לרכוש עדשות מגע ימצא אותן על המדף, ולא ייאלץ לפנות לרוקח.

בארצות הברית, לעומת זאת, מי שמעוניין לרכוש עדשות מגע חייב להביא מרשם מרופא - גם ברכישה באינטרנט. נשאלת השאלה: האם מבחינת בריאות הציבור לגיטימי לשווק עדשות מגע בדיוק כמו שמשווקים מעבד מזון או מצלמה דיגיטלית?

גם את משרד הבריאות הטרידה שאלה זו, ולכן הוא מינה ועדה מיוחדת לבדיקת הנושא. הוועדה קבעה כי יש מקום לשווק עדשות מגע גם מחוץ לחנויות האופטומטריה ולרופאי העיניים - אך המליצה לעשות זאת רק בבתימרקחת, באמצעות מרשם ודרך רוקח. עם זאת, עדיין לא ברור אם החלטותיה אכן יאומצו. נותרנו עם השאלה הגדולה: האם בעידן שבו תרופות ללא מרשם נמכרות על המדף יש מקום לדקדק עם עדשות המגע?
לא שמים לב לאזהרות


האופטומטריסט ראובן דיויש, שהיה חבר בוועדה שמינה משרד הבריאות, סבור כי בהחלט יש מקום להגבלות קפדניות. לדבריו, "אי אפשר להתייחס לעדשות מגע כמו לאספירין. עדשות מגע הנמכרות ללא בקרה או ללא בדיקות מעקב יכולות לגרום לנזק מהותי, עד כדי אובדן ראייה".

גם ד"ר יורם ביגר, מומחה לרפואת עיניים ויו"ר חוג עדשות מגע באיגוד רופאי העיניים בישראל, מדגיש כי חשוב ביותר לקבל הדרכה מקצועית לפני שבוחרים עדשות מגע בפעם הראשונה. "ברור שמי שמשתמש לראשונה בעדשות מגע זקוק להתאמה אישית של העדשה וחייב לבקר אצל אופטומטריסט או אצל רופא עיניים", הוא מסביר. "חשוב להבין שהעדשות נבדלות זו מזו ובין חברות שונות בסוג העדשה, ובמשתנים כמו דרכת הרכות או הקשיות שלה".

עם זאת, ביגר לא רואה כל בעיה בריאותית ברכישה חוזרת של עדשות בנקודות מכירה מוכרות כמו סופר-פארם, ובלבד שאחת לשנה יפנה המשתמש לבדיקת שגרה כדי לוודא שלא מתפתחות מחלות עיניים או סכנות אחרות.

הבעיה בשיווק "על המדף" מתחילה, לטענת ביגר, ברגע שאנשים רוכשים עדשות ללא מודעות. "הבעיה נוצרת אם הבחורה הממושקפת בת ה-16

נכנסת לחנות וחברה שלה, שכבר מרכיבה עדשות, משכנעת אותה לקנות. כך היא קונה עדשות מגע בלי לשמוע על האזהרות והסכנות ובלי שיתאימו לה אותן". ביגר מזהיר כי "אחוז הסיבוכים גבוה וחמור יותר, כי האנשים שלא קיבלו הדרכה מוקדמת לא יבינו בזמן אמת שמשהו לא בסדר עם העין שלהם ולא יפנו לרופא".

מהצד האחר נמצאת הזווית הצרכנית. עדשות מגע נחשבות למוצר יקר, עם שולי רווח גדולים. מלחמת מחירים בין נקודות המכירה תיצור תחרות שממנה ייהנה, בסופו של דבר, הצרכן, שיזכה לראות את המחירים יורדים.

יאיר עשהאל, סמנכ"ל השיווק של סופר-פארם, מודע ליתרונות של שיווק חופשי מבחינת הלקוח. "מאז שהתחלנו למכור את עדשות המגע כמוצר מדף, לפני כשנה, הצלחנו להוריד משמעותית את המחירים, והצרכן מרוויח".

באותה נשימה שבה עשהאל מהלל את האטרקטיביות של הרשת, הוא מדגיש גם כי בסופר-פארם חוזרים וממליצים ללקוח לבקר אצל אופטומטריסט, ורק אז לבוא אליהם ולקנות את אותה עדשה במחיר זול פי כמה.

רשת ניו-פארם מסרה בתגובה כי "בכל מקרה, הלקוח בוחר אצלנו את עדשות המגע על פי המלצת אופטטומריסט ".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים