ברוח אקלקטית: בית בתל אביב
בין המקומי לבינלאומי: בית מודרני עכשווי המצוי באזור המאכלס בתים מראשיתה של תל אביב, על גבול השכונות הצפוניות של יפו
בחינה מדוקדקת של הפרויקטים שיוצר האדריכל שי דותן בארץ ובעולם, חושפת כי אלו מתאפיינים בקו עיצובי בעל פשטות צורנית המדגיש את אופיו ואת אישיותו של הלקוח. וזאת - מדירות יוקרה ועד שכונות שלמות, במסגרת תכנון עירוני. במאי 2010 אף נכלל משרדו ברשימת 50 משרדי האדריכלים המשפיעים בארץ על ידי מגזין "דומוס איטליה".
בין שלל הפרויקטים, היה מעורב משרדו בתכנון הפנים של הבית היקר במדינה, ברחוב גלי תכלת בהרצליה, דירות יוקרה במגדל מאייר בשדרות רוטשילד בתל אביב, בית פרטי בהאמפטון, דירת גג בשדרה החמישית וחנויות קונספט בארה"ב. כמו כן, צבר ניסיון בעבודה מול אדריכלים ומעצבים בינלאומיים, בהם רון ארד, פיליפ סטארק, אינגו מאורר ואלי טאהרי.
הבית המתואר כאן ממוקם בתל אביב, בשכונות הסמוכות ליפו. דרישת הלקוחות, אשר מתגוררים בחו"ל, הייתה ליצור בית מודרני בעל סגנון ייחודי המתאים לסביבתו, וכן להיות בית אקולוגי הכולל מערכות למחזור המים ובעל צריכת אנרגיה נמוכה, מקלט אטומי, בריכת שחיה גדולה, חדר כושר מרווח עם חדר מלח, אגף לאורחים, לעוזרת, חדר מאסטר הורים רחב ידיים ושלושה חדרי ילדים. כמו כן, על הגג נדרשה סביבה המיועדת לאירוח בחודשי האביב והקיץ.

כך נוצר בית מודרני עכשווי המצוי באזור שבו בתים מראשיתה של תל אביב, על גבול השכונות הצפוניות של יפו. עבודת התכנון החלה בגיבוש חזית למבנה בהתאם לסביבה, ויחד עם זאת - עם סגנון ייחודי. כך, אופי התריסים נקבע כאלמנט עיצובי ערבי קלאסי, וזאת באמצעות פיתוח אלמנט הצללה לחזיתות המיוצר מברזל בחיתוך קרן פלזמה. אלמנט זה ניתן לבצעו כתריסים, ומאחוריו חלונות הזכוכית הניתנים לפתיחה וניקוי.
תריסים בעלי אופי של משרבייה

לאור ניסיונו האישי של האדריכל בעבודה עם רון ארד ואינגו מאורר, הוחלט על שילוב עבודה המכילה אלמנטים עיצוביים משולחנם. אך עוד נגיע לכך. "תהליך העבודה ואיסוף הפריטים לכדי השלמת הסצנה כולה התקבלה בעבודה משותפת עם משרד 'סטודיו - אנדו'", מוסיף דותן.
כך או אחרת, הכניסה לבית היא החלק היחידי בחזיתות בו קיים קשר ויזואלי בין הפנים לחוץ. פנים הבית באזור זה הוא בעל אופי ציבורי (סלון וחדר אוכל אורחים), כך שהתבוננות פנימה דרך וילון לבן, חצי שקוף, אינה פוגמת באורח החיים השוטף של דיירי הבית. הכניסה מאופיינת בהכנסת הרחוב אל הבית על ידי נסיגה, והטמעת עצי הדר האופייניים לארץ. כמו כן, אלמנט המשרבייה הקיים במעטפת הבית מוטבע בקיר הכניסה. זאת על ידי שבלונת עץ הקיימת ביציקת הבטון. בקיר המערבי, תריסי המשרבייה של הקומות העליונות, העשויים ברזל, ממשיכים כאלמנט פיסולי על גבי קיר הבית.

בבית שולבו פריטים ייחודיים כגון שולחן קרטייה מוארך של המעצב רון ארד וגוף תאורה יחיד Pierre ou Paul של מעצב התאורה אינגו מאורר מגרמניה. גוף התאורה היחיד מעל שולחן הנירוסטה המבריקה יוצר א-סימטריה עיצובי המדגיש כל אחד מהפרטים המרכיבים את התמונה. הקומפוזיציה הזו ממוקמת בסמוך לחלון בקומת הקרקע, המשקיף אל הרחוב ועצי פרי ההדר כמחיצה בין החוץ לפנים. עמוד הברזל היצוק אשר יובא מצרפת משלים את חוסר הסימטריות ואת האקלקטיות של הפריטים. השולחן הינו פריט אספנות המעוצב בצורת הספרה 8, ומאפשר להכיל עד 20 מקומות ישיבה. בזכות צורתו הייחודית, הוא מדגיש שני מרכזי ישיבה סביבו.
רצפת הטרצו של הבית נעשתה כיציקה בהירה המשלימה את האקלקטיות ואת הקו הנקי בעיצוב החלל. החלל הציבורי לאירוח כולל את שולחן הקרטייה וכן פסנתר כנף לפי דרישת הלקוחות. החלל מוקף מכל ארבעת צדדיו בפתיחות אל הרחוב, החצר והפטיו שבמרכזו של הבית, וכך מאפשר לחלל לפרוץ מעבר לקווי הבית ולהכיל את הסביבה שלו. ריהוט הסלון הינו של חברת B&B Italia.

באשר לפטיו - החלל הפנימי בנפח הבית הממוקם במרכזו ומחבר בין המטבח וחדר האוכל המשפחתי אל החלל של הסלון, הינו בעל תקרת זכוכית המאפשר בימים חמים את פתיחתו החשמלית ושחרור החום, וכן סירקולציה של האוויר. בזמן החורף הגג נסגר ואוגר את חום הקמין בחלל הבית. הפטיו מאופיין בניקיון עיצובי וטומן בחובו את גרם מדרגות הברזל בעל מעקה התחרה כדוגמת המשרבייה העוטפת את הבית. לצד עץ האשל האירופאי, במרכז הפטיו, קיים קמין עצים המאפשר את חימום כלל קומות הבית בחורף.
קומת הגג תוכננה כאזור שבו בני המשפחה יוכלו לבלות את מרבית שעות השהייה בבית, כך שהתכנון כלל חדר אוכל ומטבח, סלון, מיטות שיזוף וג'קוזי רחב ידיים. אחד הפרטים המעניינים הוא מאחז היד של הג'קוזי, המדמה את תנועת השמש ממזרח למערב. כדור הנירוסטה מונח על גבי משטח הטרצו במזרח וקשת הברזל מלווה את ציר השמש עד לשקיעתה במי הג'קוזי (בים) במערב. זכוכית רצפת הג'קוזי מעוטרת באלמנט משרבייה החוסם ראות של מי שנמצא בג'קוזי אך מאפשר מעבר אור תכלכל המקרין כלפי מטה.

בחדר השינה הראשי בוצעה רצפת פרקט פיש בון (fish bone) מפירוקים, כבסיס למינימליזם עיצובי ואקלקטי. תאורת החדר נעשית באמצעות גוף תאורה עומד יחיד, ומשווה לחדר זה דרמטיות וא-סימטריות בהקרנת האור. התמונות שמאחורי המיטה הן של האמן ניר הוד.
אזור הבריכה מכיל את חדר הכושר, המסז'ים וחדר הכושר בצמוד לחדר המלח וממוקם במרתף הבית. אלמנט התאורה בבריכה מבוצע על ידי אלומת אור חזקה המקרינה לעבר התקרה. שבירת קרן האור בהטבעת אלמנט התחרה בתקרה גורם לכך שהאור מועבר כלפי מטה. אלמנט תאורה זה בוצע בעבר על ידי אינגו מאורר ופיליפ סטארק במלון "הדסון" בניו יורק, כאשר אלומת אור חזקה האירה שנדלייר ענק ובו במקום נורות הושמו הולוגרמות של נורות שהוארו על ידי האלומה.
החלון בקצה משקיף לעבר החצר האנגלית, וממשיך את קווי הבריכה. הוא מרוכך על ידי הווילון הכבד הגורם לחוסר סימטריות מכוונת. עמודי הברזל היצוק שיובאו מצרפת נצבעו בלבן ומשלימים בכך את ניקיון הצבע השולט באזור זה. הספה, בעיצובו הקלאסי של האדריכל Mies van der Rohe, מוצבת בסמוך לחדר הכושר, משלימה את העיצוב הכולל ומדגישה את האקלקטיות התכנוני המקיף.










