משחקי הכס
החיבור בין צמד כוכבי ההיפ הופ ג'יי זי וקאניה ווסט הוא בין המצופים שעולם המוזיקה ידע זה הרבה זמן. המבקרים מהללים, והאלבום החדש, שרק יצא, כבר כבש כל מצעד אפשרי. כתבה על מלכי עולם המוזיקה של שנת 2011
סצינת ההיפ הופ נמצאת כיום בתקופה טובה, עם אלבומים מעולים לאמינם, בי.או.בי וחבריהם. אבל אם בין כל זמרי המוזיקה השחורה הייתה תחרות (למרות שאין, כי הם לא מיינסטרים, עם כל הכבוד), הקלפים היו עומדים להיטרף.
כי שני האומנים המצליחים, המשגשגים והפורחים, ווסט וג'יי זי, חוברים לפרויקט משותף: האלבום הכי מצופה בשנת 2011, "Watch The Throne", כשווסט וג'יי זי הם "The Throne", "הכס" בתרגום חופשי. לכבוד יציאת הפרויקט המסקרן הזה החלטנו שזו הזדמנות מצוינת לתהות קצת על קנקנם של שניים מגדולי אומני המוזיקה השחורה בימינו אנו. כן, אנחנו קצת פיוטיים היום.

כמו כל אומן היפ הופ שמכבד את עצמו, ג'יי זי הגיע משכונת מצוקה קשה, שבה העדיף לתעל את הכעס שלו (כי כולם כועסים כשאתה תקוע בגטו – לא סתם הודה ג'יי זי שהוא ירה באחיו הגדול והנרקומן באקדח מפני שמכר שעון יקר של המשפחה עבור מנת סמים. ואקדחים היו, ובכן, קלים להשגה) למוזיקה במקום לפשע.

לאחר אלבום הבכורה שלו, "Reasonable Doubt", שאותו הוציא באופן עצמאי בשנת 96', הפריצה הגדולה שלו לסצינת המוזיקה השחורה הגיעה בזכות הסינגל מתוך אלבומו השלישי, "(Hard Knock Life (Ghetto Anthem", שיר שסימפל פזמון מתוך המחזמר "אנני" ושילב קטעי ראפ שמבטאים את הקושי של החיים בגטו.
בזכות השילוב המצמרר בין שירתן של יתומות לבנות לבין הקושי של השחורים בגטו, וכמובן בזכות הפזמון הממכר, השיר נעשה הצלחה ענקית, ומנקודה זו החל ג'יי זי להיכנס לעניינים והוציא אלבומים מדי שנה שבהם אירח את מיטב הראפרים של אותה תקופה; מה שעזר לו להשתלב בתעשיית המוזיקה השחורה, שבה כידוע כל אחד משתלב בשירו של האחר. למרות שגדל בשכונה קשה, ג'יי זי ביצע את הפריצה לגמרי לבדו, וכיום הוא נחשב לאחד האנשים העשירים והמשפיעים בעולם (הונו מוערך בכ-450 מיליון דולר) ואף כיכב על שער מגזין "פורבס".
קאניה, לעומת זאת, לא גדל בשכונת מצוקה, אלא בשכונת מעמד בינוני עם אמו, ופרש מהאוניברסיטה כדי לעבוד על
חברות התקליטים אמרו לווסט שהוא לא יצליח בקריירה כזמר, אלא רק כמפיק, וסירבו לבקשתו לחוזה תקליטים. לבסוף הצליח ווסט להשיג חוזה, והוחתם בחברת "רוק-א-פלה", לאחר שכנועים רבים. אך הפריצה הגדולה שלו הגיעה רק לאחר טרגדיה שאירעה שנתיים לאחר מכן, ווסט עבר תאונת דרכים קשה וריסק את לסתו לחלוטין. שלושה שבועות לאחר מכן תיעל את כל תחושותיו לשיר שהיה מועמד לגראמי, "Through the Wire", שאותו הקליט עם לסת שבורה. השיר נעשה הסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה שלו, "The College Dropout", שיצא ב-2004.
שני החבר'ה הקשוחים החלו לקטוף את פירות ההצלחה שלהם ונהנו מלהיט אחר להיט. סיבובי ההופעות של השניים נמכרו מיד, והתקליטים הגיעו למעמד פלטינה. אבל בעוד ווסט התחיל ליהנות מההצלחה המיוחלת ומהחיים הטובים עם אלבום הבכורה שלו, ג'יי זי החליט שתשעה אלבומים הספיקו לו, והכריז על אלבומו "The Black Album" משנת 03' כאלבום הסולו האחרון שלו.
באותו זמן טען ג'יי זי שהעבודה נמאסה עליו והוא חייב לעשות שינוי ולעסוק בדברים אחרים. שנה לאחר מכן המשיך ג'יי זי להוציא אלבומים בקצב, אך באווירת החלטת השינוי החליט לעסוק בעיקר בשיתופי פעולה. הוא הוציא אלבום שני משותף לו ולראפר אר קלי, "Unfinished Business", ורק חודש לאחר מכן לקח חלק במיני אלבום, "Collision Course", שבו שיתף פעולה עם לינקין פארק בשישה שירים שכללו מאש-אפים (חיבור של שני שירים) לשירים שלו ושל הלהקה.

האלבום נחל הצלחה עצומה והניב את הלהיט "Numb/Encore", שאין חובב היפ הופ אחד שלא מכיר אותו. כעבור שנה התמנה ג'יי זי לנשיא חברת ההקלטות "דאף ג'אם", החברה שלימים תאתר נערה צעירה בת 15 שרוצה להצליח בביזנס ותגדל אותה כבת טיפוחיה.
לנערה הזו קוראים ריהאנה. במהלך עבודתו של ג'יי זי כאיש עסקים ומנהל שיווקי קאניה רק המשיך לפרוח, ומלבד הקמת חברת תקליטים, ממש כמו ג'יי זי, בשם "G.O.O.D Music", שבה הוחתמו מספר נכבד של ראפרים דוגמת קיד קאדי וג'ון לג'נד, ווסט הוציא את אלבומו השני, "Late Registration", שהיה גם השני בסדרת שלושת אלבומיו הראשונים שעסקו בנושא הקולג' וכללו שלל עקיצות על חשבון מוריו (הלוואי שאנחנו היינו יכולים להוציא אלבום ראפ ולרדת על המורים שלנו).
הסינגל מתוכו, "Gold Digger", שבו התארח השחקן ג'ימי פוקס, נעשה הצלחה מסחררת ועד היום מושמע ברדיו בתדירות רבה. סינגל נוסף שיצא מתוך האלבום היה "Heard 'Em Say", שאירח את סולן מארון 5, אדם לווין, ששר את פזמון השיר. השיר ביטא את הידידות בין השניים, שנעשו ידידים טובים לאחר שישבו זה לצד זה במטוס בדרך לפרסי המוזיקה של MTV ברומא. בטיסה ווסט השמיע ללווין דמואים מתוך אלבומיו באייפוד שלו. תחשבו על זה: בגלגול אחר אולי היינו זוכים לקבל אלבום משותף של קאניה ואדם...
אותה שנה, שנת 2005, הייתה השנה שבה ווסט ביצע את הפריצה הבינלאומית הסופית שלו שהוכיחה שהוא הרבה יותר ממפיק מוזיקלי והוא כאן כדי להישאר. שנה לאחר מכן החליט ג'יי זי שהוא שתק מספיק, והוציא את אלבום הקאמבק שלו "Kingdom Come", שגם עליו עבד קאניה כמפיק. השניים המשיכו להוציא אלבומים מצליחים גם בשנים שלאחר מכן: שלושה אלבומים מופתיים לווסט ורשימת להיטים נכבדה, בהם "Homecoming" עם כריס מרטין מקולדפליי, "Love Lockdown"
,"Heartless" ו"Stronger".

אלבומו האחרון שיצא השנה, "My Beautiful Dark Twisted Fantasy", זכה לביקורות חיוביות מאוד, הוגדר כאחד מאלבומי העשור ועורר המון באזז. ג'יי זי נהנה בשנה האחרונה מלהיטים מאלבומו האחרון "3 The Blueprint" דוגמת "Run This Town", שבו התארחו ווסט וריהאנה והלהיט בה' הידיעה, "Empire State of Mind", שיר המחווה לניו יורק עם אלישיה קיז. איכשהו, לאור שיתופי הפעולה המקבילים, הקמת חברות התקליטים המקבילות והוצאת אלבומים בזמנים קרובים, נראה שדרכיהם של השניים היו מקבילות לאורך כל הדרך.
אין אף אומן היפ הופ ששמו לא נקשר בשערורייה כלשהי לאורך הדרך, אלא אם כן הוא אומן היפ הופ שלא מכבד את עצמו. בעוד אייקון, T.I, ליל וויין ושות' מסתפקים בישיבה פשוטה בכלא, ג'יי זי דווקא לא הצליח לעורר יותר מדי שערוריות, אלא עניין: מערכת היחסים שלו עם ביונסה. כן, גם אנחנו הופתענו מכך שהצלחנו להגיע רחוק כל כך בכתבה בלי להזכיר את מלכת ה-R&B, אבל איך אומרים? הפתעות זה הכל בחיים.
מערכת היחסים בין השניים החלה עוד כאשר אירח ג'יי זי את ההאני בי בשיר "'Bonnie & Clyde 03" מאלבומו השביעי, שגם נכלל באלבום הבכורה של ביונסה. הלהיט של השניים הוא כמובן "Crazy in Love", אחד מלהיטי ההיפ הופ הגדולים בכל הזמנים, שהגדיר אותם כצמד לכל דבר ועניין. מערכת היחסים בין השניים הלכה והתהדקה עם כל שיתוף פעולה מוזיקלי שביצעו, עד לחתונה הסודית ב-2008. השניים שומרים את מערכת היחסים שלהם לעצמם ומרבים לחמוק מצלמי הפפראצי ומקשירת שמם בשערוריות, ולמעשה לא הרבה יודעים מה מעשיהם בשעות הפנאי. העיקר שהם הזוג הכי רווחי בעולם (אולי אחרי בראנג'לינה), ואין אחד שלא מקנא בהם.

בזמן שג'יי זי מתחזק זוגיות מושלמת והרמונית עם ביונסה הרחק מעיני הפפראצי כמו גם תדמית של איש משפחה ואיש עסקים מצליח, ווסט נתפס כנרקיסיסט מתנשא ושונא נשים. לא פעם הוא נתפס בציטוטים כמו "הצער הכי גדול שלי בחיים הוא שלא אזכה לראות את עצמי בהופעה חיה", והידיעות מספרות שהבחור ניחן בגינוני דיווה. לאחרונה אף הגיב בפעם הראשונה על עניין זה, כשאמר שאנשים מתייחסים אליו כאילו היה היטלר.
"מסתכלים עליי ברחוב כאילו אני משוגע", אמר והתלונן על כך שהתקשורת מייחסת לו תדמית של אגו מניאק מטורף ושזה לא מי שהוא באמת. "יום אחד אנשים יבינו את כל מה שעשיתי", אמר ובהמשך גם התעצבן על הביקורת הנוקשה כלפי הקליפ המלחיץ לשירו "Monster", שהורד מ"יוטיוב" מיד לאחר העלאתו והציג מראות זוועתיים, כמו נשים תלויות.
"האם מישהו שראה את הקליפ לפני שהוחרם יכול לומר לי, מי שאיבד את האשה החשובה בחייו, שהפכתי לשונא נשים בדרך כלשהי?", שאל ווסט ורמז למוות הבלתי צפוי של אמו כשלוש שנים קודם לכן. בנוסף לתדמית הבעייתית שמו של ווסט נקשר בלא מעט סקנדלים, לדוגמה כיכובו השערורייתי על שער מגזין ה"רולינג סטון" כישו, שעורר תגובות זועמות, וטקס MTV הזכור משנת 2009, שבו חטף את פרס הקליפ לאומנית הטובה ביותר מידיה הענוגות של טיילור סוויפט הבוכייה, שלא קיבלה הזדמנות לסיים את נאום הזכייה שלה, והכריז שאת הפרס הייתה צריכה לקבל ביונסה.

בראיונות שקוימו איתו בטקסים אחרים התבטא בחריפות לאחר שלא קיבל פרסים מסוימים ולכלך על האומנים שגברו עליו. אין ספק שכשמסתכלים על ג'יי זי וקאניה רואים שתי אישיויות שונות לגמרי, וזה מה שהופך את הפרויקט החדש והמשותף שלהם למעניין כל כך.
שיתוף הפעולה החד פעמי בין שתי אגדות ההיפ הופ הללו לא הגיע משום מקום. דרכיהם של ג'יי זי וקאניה הצטלבו פעמים רבות במהלך הקריירות שלהם, והשניים גם הרבו לארח זה את זה בשיריהם באלבומים השונים.
הפרויקט המסקרן נחשף לראשונה כשקאניה פרסם בטוויטר שלו את תאריך יציאת הסינגל הראשון מתוך הפרויקט "H•A•M", והדבר עורר סקרנות רבות בכל העולם וגרר שלל תגובות נלהבות וציפיות מרקיעות שחקים לסינגל ולאלבום. בסופו של דבר, עם יציאת הסינגל הוא נקבע כסינגל שיווקי ונכלל רק במהדורה המורחבת של האלבום.
"Watch The Throne" אמור היה להיות מיני אלבום בעל חמש רצועות בלבד, אך מאוחר יותר הודיע ווסט שהפרויקט יהיה אלבום מלא בעל 12 שירים, לא כולל ארבעה נוספים במהדורה המורחבת. ביולי האחרון יצא סינגל שיווקי נוסף מתוך האלבום, "Otis", שיר שכולל סימפול עצבני של זמר הנשמה אוטיס רדינג. ההפקה המעולה של השיר, עם אפקט הסימפול לאורך כל השיר – המומחיות של ווסט, גרמה להפיכתו להצלחה מסחררת ולכיבוש מצעדי הרדיו ברחבי העולם.
ההזמנות המוקדמות של "Watch The Throne" החלו להמריא, והאלבום התייצב במקום הראשון ברשימת ההזמנות המוקדמות של iTunes בלא פחות מ-23 מדינות (!). לאחרונה הספיקו ווסט וג'יי זי גם לאשר מסע הופעות שיקדם את הפרויקט המשותף בחודשים אוקטובר-דצמבר השנה, שבמסגרתו יופיעו השניים בתור הצמד The Throne וגם יעשו זה לזה כבוד לחוד.

עם יציאת האלבום המדובר לרשת לא היה חובב היפ הופ אחד שלא הספיק להאזין לו בשלמותו, ומהר מאוד כבש האלבום כל שיא אפשרי כאשר הגיע למקום הראשון בכל מצעדי iTunes ברחבי העולם (ב-23 מדינות בסך הכל) תוך 24 שעות בלבד, ואף נכנס היישר למקום הראשון במצעד האלבומים האמריקאי "Billboard Top 200 Albums Chart"! שיתופי הפעולה באלבום כוללים הופעות אורח של אומנים לא הכי מוכרים כמו פרנק אושן, מר הדסון ואלי ג'קסון מ"La Roux", בעוד הופעת האורח המדוברת ביותר בפרויקט היא כמובן זו של ביונסה, בשיר שכבר הוכרז כסינגל הבא מהאלבום, "Lift off".
והאזנה אחת לשיר הזה גורמת לנו להבין את הגאונות של הצמד הזה: הקצב הדרמטי, הסימפולים ברקע, הראפ העצבני והמתחלף של ג'יי זי וקאניה לחלופין שואבים אותך לתוכו לחלוטין, וגם בלי להבין מילה אתה מוצא את עצמך מתרגש. וזו, בעצם, מטרתו של הפרויקט כולו: לחבר בין שני גאונים במקצועם, באופן כזה שגם שונאי היפ הופ ימצאו את עצמם מתרגשים. ואנחנו התרגשנו כל כך, שעל הפרויקט הזה עוד נספר לנכדים שלנו...







נא להמתין לטעינת התגובות
