לזרום עם הקווים
משפטים, עיצוב, אמנות ומה שביניהם – על משרד עורכי דין שתוכנן במבנה המשולש של מרכז עזריאלי
מדובר במשרד עורכי הדין חיים זליכוב ושות', הממוקם במגדל המשולש במרכז עזריאלי. הוא משתרע על פני 700 מ"ר ומאויש ב-15 עובדים, ביניהם שלושה שותפים. "עיצוב בתנאים של מבנה משולש הוא עיצוב מאתגר מאוד. למרות נתוני הפתיחה הקשים, המטרה המנחה היתה ליצור אשליית מרחבים. בכדי להשיג מטרה זו, החלטתי לזרום עם הקווים של המבנה ולא להילחם בהם. להפוך את החולשה ליתרון".
נראה כי העמידה מול קו האופק של תל אביב ממרומי הקומה ה-37 של המגדל יוצרת ולו לשבריר של שנייה את האשליה שהכל אפשרי. חווית המתבונן היא כה עוצמתית עד שהיא איננה מאפשרת לו להישאר אדיש: המראה עוצר הנשימה של הבניינים, המגדלים, הים וקופסאות הפח הנוסעות בכבישים, מהווה את הרקע המושלם לעיצוב משרד עורכי דין קלאסי, אלגנטי וייחודי.
הרעיון שמאחורי העיצוב היה יצירת דיאלוג מתמיד בין עיצוב ואמנות. כך, המראה "הנכון" התקבל בעזרת שימוש בחומרים איכותיים וראשוניים, בסקאלת גוונים נייטרלית ולא מאיימת אשר יחד עם האומנות המעטרת את הקירות אינם מאפשרים למתבונן להישאר אדיש. את מסדרונות המשרד וחדריו מעטרים עשרות ציורים פרי מכחולה של הציירת דבורה זליכוב, רעייתו של בעל המשרד. הציורים מקיימים דו-שיח מלא עם החלל המעוצב, ונותנים למתבונן תחושה כאילו תמיד היו שם.
הכניסה למשרד דרך דלתות זכוכית כפולות הנתונות במסגרות עץ מרשימות משמשת צומת, ומחלקת את המשרד לשתי כנפיים, שהן בעצם זרועות המבנה. חלל הקבלה מכיל את דלפק המזכירות - שיוצר על ידי נגר בהזמנה מיוחדת ומשמש בעצמו כפסל במרכז החלל - וכן פינות המתנה מפנקות. בזרוע אחת של המבנה ממוקמים חדרי השותפים וחדרי הישיבות הקטנים ואילו בזרוע השנייה מצויים חדרי עורכי הדין וחדר הישיבות הגדול. המסדרון המוביל לחדרים מגובה בתקרה מרחפת ובה תאורה נסתרת לקבלת מראה רך וזורם.
חדרו של מייסד המשרד ממוקם בקודקוד המערבי של המבנה, הפורס מראה פנורמי של ים ושלווה. במשרד עצמו שולחן עץ גדול ופינת הסבה לא פורמלית. הספרייה מתפקדת גם כחדר ישיבות משני וממוקמת בחלקו הפנימי של המשרד. היא אלגנטית ונראית כלקוחה מסרט ישן. פתח הזכוכית מחופה בווילונות נשפכים, ספרי המשפט מסודרים במדפים המותקנים לאורך הקירות ונושקים לתקרה. שימוש רב בעץ אלון בגוון כהה, רצפת פרקט ושמונה כסאות מזמינים מעור בגוון שמנת לצד שולחן גדול - הופכים את המקום לנעים ומרגיע במיוחד.
"חדר הישיבות הראשי ממוקם בקודקוד המזרחי של המבנה, והנוף המדהים שנשקף מחלונותיו רק הקל על עבודתי. המראה שביקשתי להשיג הוא אקלקטי - משרדי אך ביתי ישן, ועם זאת מעודכן. שימוש בטקסטורות על גבי הקירות, ריהוט ייחודי ותאורה מיוחדת אפשרו לי להשיג את המטרה".
"כמעצבת, פונקציונליות חשובה לי כמעט כמו העיצוב עצמו. המשרד אותו אני מתכננת ומעבירה בסופו של דבר ללקוח, הוא פרי עבודה משותפת ביני לבין הלקוח. זוהי עבודה המשלבת בין צרכי הלקוח וחלומותיו לבין הקונספט העיצובי בו אני רואה את המשרד. כל אלמנט בחלל נבחר במטרה לשרת את אותן שתי מטרות: פונקציונליות ועיצוב".
לדבריה, ריהוט, טקסטיל, צבע, טקסטורות וחפצי אמנות הם רק חלק מארגז הכלים שלה. כלי עבודה מרכזי הוא התאורה בכלל וגופי התאורה בפרט. "בעזרת שימוש נכון בגופי תאורה ניתן לייצר דרמה ואווירה מחד וסביבת עבודה ראויה מאידך. ולכן למשרדים ולאזורי העבודה הפעילים בחרתי גופי תאורה פרקטיים לשטיפת אור מלאה של אזור העבודה. לצדם, בכל משרד קיימים גופי תאורה שקועים המעניקים לחדר מראה רך ואווירה רגועה". המסדרון הראשי מואר באמצעות תאורה נסתרת הממוקמת בתקרה המרחפת ואילו בכל אחד מחדרי הישיבות הותקנו אהילים בהזמנה וייצור מיוחד, המשקפים את אופיו הייחודי של החלל.
"משרד אינו חייב להיות תמיד קר ומנוכר. הוא יכול להיות גם מזמין וחם, ממש כמו בית. ורצוי שינהל דיאלוג מתמיד נעים ולא מאיים עם עובדיו ובעיקר עם מבקריו" היא מסכמת.
-

צילום: עדי קראוס
1 / 7חדר ישיבות מול הנוף האורבני.
-

צילום: עדי קראוס
2 / 7אזור הקבלה.
-

צילום: עדי קראוס
3 / 7הנישות בקיר.
-

צילום: עדי קראוס
4 / 7מתחם עבודה.
-

צילום: עדי קראוס
5 / 7חדר ישיבות באווירה ביתית וחמה.
-

צילום: עדי קראוס
6 / 7לצד הנוף: אחד ממתחמי העבודה.
-

צילום: עדי קראוס
7 / 7אמנות על קירות המסדרון.















נא להמתין לטעינת התגובות
