ראשי » מעריב מגזינים » להיות הורים

א' בשבע שגיאות: מדריך לליקויי למידה

מה ההבדל בין דיסגרפיה לדיסקלקולה, האם ליקוי למידה מעיד על רמת האינטליגנציה ולמה כל כך חשוב לאבחן לפני ההצטרפות לבית הספר? קריאה אחרונה להיבדק לקראת כיתה א'

הורים
רינה וייסגלס | 21/8/2009 10:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
המחברות עטופות, הספרים מסודרים, הקלמר מלא כל טוב וההתרגשות בעיצומה. הילד שלכם עולה לכיתה א', ובין בחירת הילקוט לחידוד העפרונות, מתגנבים להם החששות ללב. איך הוא יסתדר? האם יהיו לו חברים? האם הוא יצליח לשבת בשקט שעה שלמה? והאם בכלל הוא יבין מה רוצה ממנו המורה?
 
חוסר מוטיבציה? לא תמיד.
חוסר מוטיבציה? לא תמיד. צילום: SXC

אז זהו, שבאמת לא כל הילדים מבינים מה בדיוק רוצים מהם, ולא כולם מצליחים לשבת בשיעור ולהתרכז מהסיבה הפשוטה שיש להם לקות למידה.

לקות למידה היא בעיה שאפשר לאתר בקלות, וככל שנקדים הרי זה משובח, אומרת ד"ר לילי פאוקר, מומחית בתחום למידה ולקויות למידה, בעלת מכון "שיא". "לקות למידה שאינה מטופלת היא כדור שלג של תסכול", אומרת ד"ר פאוקר ומדגישה שחשוב לטפל בה עוד לפני הכניסה לכיתה א'.

רגע. לפני שאתם רצים בדחיפות לקבוע תור לאבחון, כדאי תחילה להבין במה מדובר ואחר כך לבדוק את הדברים לבד בבית - כל הורה והילד שלו, כפי שמסבירה ומפרטת ד"ר לילי פאוקר:


אין ילדים שמתעצלים, יש ילדים שמתקשים

לקות למידה היא?
ד"ר פאוקר: "שם כללי לבעיות שונות של חוסר תפקוד נוירולוגי, והעיקריות והנפוצות שבהן הן הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה (קושי בקריאה) דיסגרפיה (קשיים במוטוריקה וכתיבה) ודיסקלקולה (בעיות בחשבון). כשאנחנו מדברים על לקויות למידה אנו תמיד מדברים על התפלגות. הילד בעל הלקות מתפקד, אבל נמצא בקצה הרצף. הסימפטומים של הלקויות השונות מופיעים גם בקרב ילדים אחרים, השאלה היא באיזו עוצמה ובאיזו תדירות".

לקות למידה היא מולדת או נרכשת?
"ישנן שני סוגי לקויות. לקות התפתחותית, שבה הילד נולד עם קושי נוירולוגי בסיסי או לקות נרכשת -אדם בריא שתפקודו נפגע בעקבות תאונה, דלקת, גידול ועוד".

ילד יכול לסבול ממספר לקויות גם יחד?
"במרבית המקרים הלקויות השונות אינן נפרדות, בייחוד אם הן מולדות. מדובר בדיספונקציה נוירולוגית הפוגעת במספר תפקודים".

האם יש קשר בין לקות למידה לרמת האינטליגנציה?
"אין שום קשר. האינטליגנציה של הילד תבוא לידי ביטוי בתחומי חיים שונים, גם אם הוא למשל מתקשה לקרוא. חלק לא מבוטל מאנשים שהגיעו להישגים מדהימים, ביניהם איינשטיין, דה וינצ'י, אנדרסון ואחרים סבלו מלקות למידה".

איך מבחינים בין ילד עצל לבין ילד שהוא לקוי למידה?
"מחקרים רבים הוכיחו, שילדים נולדים עם הרצון להצליח, וזו צריכה להיות נקודת המוצא שלנו. הם נופלים וקמים ותמיד מנסים להשיג, לממש ולהצליח, כל עוד הם מסוגלים. אף ילד לא יכשיל את עצמו בכוונה. בהתאם לזאת, לא ייתכן שילד, למשל, לא קורא יפה כי שהוא מתעצל. לא פעם אני ממליצה להורים 'לשחד' את הילד ולהבטיח לו דבר מה קטן במידה שהוא יצליח לקרוא מהר. ילד עם לקות לא יצליח, למרות הרצון".

האם ניתן לטפל בכל לקות בכל גיל?
"בעזרת התמדה והשקעה ניתן ללמד את המוח בכל גיל. יש ילדים עם לקויות רבות אשר מסיימים אוניברסיטה, ממשים את הפוטנציאל ומגיעים להישגים. זו דרך ארוכה אך היא אפשרית כאשר מטפלים בלקות בצורה מקצועית".

לאן פונים במידה שמתעורר חשד?
"אם הילד כבר התחיל את שנת הלימודים, ניתן להגיע למכון אבחון דרך הפניה של בית הספר. לעתים בית הספר עצמו עורך את האבחון. חלופה נוספת היא אבחון במסגרת פרטית. בדומה לכל הליך של צרכנות נבונה, מומלץ למצוא מכון דרך המלצה אישית, ולהצליב מספר המלצות על אותו מקום".

מה בודקים באבחון?
"על פי דרישת משרד החינוך על האבחון ללקות למידה להיות רב תחומי - פסיכולוגי ודידקטי. החלק הפסיכולוגי כולל בדיקת הבנת החלק החברתי והרגשי. האבחון הדידקטי הוא אבחון הכולל את כל התפקודים הנחוצים ללמידה: שפה, חשיבה, זיכרון, קשב וריכוז, סגנון למידה, מיומנויות קריאה וכתיבה - גם אם הילד עולה לכיתה א', מצופה ממנו שיידע לכתוב את שמו.

"חשוב שהאבחון יהיה מקיף, יענה על כל הצרכים והממדים

וייעשה על ידי אנשי מקצוע (פסיכולוגים ואנשים בעלי השכלה בחינוך מיוחד). תוקף האבחון הוא עד כיתה ו' או מכיתה ז' עד גיל 25. חשוב לברר מראש מה כולל האבחון, ואם הוא חיוני. האבחון כולל מספר מפגשים המתפרשים על פני מספר ימים. בתום האבחון חשוב לקיים שיחה מקצועית עם הילד ולשתף אותו בתוצאות ובמסקנות. בנוסף, ההורים חייבים לקבל לידיהם דו"ח מסכם. עלות ממוצעת של אבחון היא 2,000 שקל".

איך מטפלים?
"על סמך האבחון נגזרת תוכנית פעולה: הטיפולים בדיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקולה כוללים לימוד קריאה וכל המיומנויות הקשורות לנושא השפתי: מבנה השפה, פונולוגיה ועוד.

"הטיפול בקשב וריכוז כולל טיפול התנהגותי וקוגניטיבי ומערב גם תרופות, אשר מעוררות את החלק הקדמי של המוח (ריטלין, קונצרטה, סטראטרה ועוד) ועוזרות ליצירת השינוי הנחוץ".

כל הפרעה ונורת האזהרה שלה

לפני שנחפזים לפנות לאבחון מקצועי ניתן לערוך לילדים אבחון עצמי בעזרת הפרמטרים הבאים, כפי שמונה אותם ד"ר פאוקר:

- הפרעת קשב וריכוז היא: ההפרעה המדוברת ביותר, מקורה גנטי והיא באה לידי ביטוי בשלושה ממדים עיקריים: חוסר קשב, חוסר התמדה ואימפולסיביות. מדובר בילדים מאוד פעלתניים, והדבר מאוד מקשה עליהם לתפקד במסגרת בית הספר.

נורות אזהרה: הילד שכחן, מפוזר, חסר תשומת לב, קופץ מדבר לדבר ולעתים אף אינו מסיים את משפטיו. הוא מתחיל פעילות ואינה מסיים אותה לעתים תכופות, הוא אינו מרוכז, וכתוצאה מכך התוצרת שלו ביחס ליחידת הזמן נמוכה. ההורה נאלץ לחזור על דבריו הרבה מעבר לשלוש פעמים. הילד אימפולסיבי, חסר יכולת איפוק ואינו מסוגל להבליג.

איך בודקים: בגיל גן חובה ייתכן קושי לאבחן באופן נחרץ את הפרעת הקשב, אך אם הילד רב עם ילדים אחרים, אינו מסוגל להפגין איפוק, מואס בחבריו במהירות ויש לו קשיי הסתגלות - אלו סימנים ללקות וכדאי לבדוק זאת.

- דיסלקציה היא: קושי לרכוש מיומנויות קריאה. הדיסלקציה מושתתת ברובה על הקושי לפענח מילים אשר מוח תקין אמור לבצע בקלות. אגב, השפה העברית נחשבת קלה לפענוח בזכות הניקוד. כיוון שעל בסיס השפה המדוברת מתפתחת הקריאה, עיכוב בהתפתחות הדיבור או חוסר תחכום תחבירי עלולים לנבא דיסלקציה. כאשר הילד מתקשה לקרוא בשמות החפצים (אומר "את זה" במקום את שם החפץ) או משתמש במשפטים קצרים, אלו סימנים מקדימים ללקות.

נורות אזהרה: הילד מתקשה לזהות מילה בודדת, על אף היותה מנוקדת, יש פער גדול בין היכולת הוורבלית שלו לבין היכולת לקרוא, שכן צריכה להיות קורלציה בין היכולת להתבטא בעל פה לבין יכולת הקריאה.

איך בודקים: בקשו מהילד לחלק מילים להברות - למשל לפצל את המילה "כיסא" ל-"כי" ו-"סא". לחלופין, בקשו ממנו להשמיט הברה בתחילת מילה - למשל להגיד את המילה "פורים" ללא "פו". ילד דיסלקטי יתקשה לעשות זאת.

- דיסגרפיה היא: קושי בכתיבה שיכול לבוא לידי ביטוי ברמה המוטורית - קושי בעיצוב האותיות, בכתיבה מאורגנת במסגרת הדף, בקצב הכתיבה או בשגיאות כתיב.

נורות אזהרה: בעוד שילד דיסלקטי יתקשה לזהות את המילה ולקרוא אותה, ילד דיסגרפי יתקשה לכתוב אותה. לא פעם הלקויות האלה מופיעות יחדיו.

איך בודקים: את הדיסגרפיה קשה לאבחן לפני כיתה א' או במהלכה. עם זאת, מוטב לזכור שילד אמור לכתוב ללא שגיאות כתיב בסביבות כיתה ד'.

- דיסקלקולה היא: קושי בכימות וחישובים. בניגוד ליכולת הקריאה שהיא נרכשת, המוח שלנו מסוגל, מבחינה אבולוציונית, להתמודד עם כמויות ועם אומדנים - זהו צורך קיומי. אם יניחו לפני קוף שני אשכולות בננה שונים, הקוף יידע לרוץ לעבר אשכול הבננות הגדול. ילדים הסובלים מדיסקלקולה מתקשים לזהות כמויות ומספרים, והדבר מאוד פוגע באיכות החיים שלהם.

נורות אזהרה: אם לקראת גיל 6 הילד עדיין מתקשה להבין את המשמעות של משפטים כגון: "אני אבוא לאסוף אותך עוד שתי דקות" או "בחוץ יש 30 מעלות" - סביר להניח שהוא סובל מלקות.

איך בודקים: תנו לילד שני מטבעות של חמישה שקלים. ילד שסובל מדיסקלקולה יתקשה לזהות את הסכום שלהם על פי הערך הנקוב, וסביר להניח שיאמר שיש בידיו שני שקלים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מגזין להיות הורים

להיות הוריםהמגזין מלווה, תומך, מייעץ ומחזיק את ידה של המשפחה הצעירה, מתוך הכרת האתגרים וההתמודדויות שניצבים בפני ההורה הישראלי. להזמנת גיליון היכרות מתנה ללא התחייבות, חייגו  03-7642122  . להזמנת מנוי למגזין להיות הורים, לחצו כאן.

עוד ב''להיות הורים''