להיט וביי

פרץ נוסטלגיה תקף אותנו ב-nrg מעריב. לאור זאת החלטנו להעלות מהאוב כמה אמנים שהדליקו אותנו עם להיט גדול ויחיד והשאירו אותנו עם טעם של עוד

nrg מעריב | 13/11/2009 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדי יום אנו יושבים בעבודה, בבית, באוטו ומאזינים לשירים שונים ומשונים המושמעים ברדיו. חלקם טובים, חלקם קצת פחות, אך בינינו הכיף האמיתי הוא לזהות שיר שיהפוך ללהיט ולנבא שהמבצע שלו עוד יהיה כוכב גדול. אולם כמה שהיינו רוצים להיות נביאי אמת, לרוב אנו טועים. לאור זאת, החלטנו ב-nrg מעריב להוריד את האבק מהארכיונים ולהיזכר בכמה אמנים שהפציעו בחיינו עם להיט ענק, וכך גם נעלמו.
הקיץ האחרון

בדיעבד, 20 שנה אחרי שיצא, לא קשה להבין מה גרם לשיר "הקיץ האחרון" של שפיות זמנית להיות כזה להיט ענק. הוא, כמו שאומרים, תפור על ישראל.

חוץ מהלחן הקליט, הוצגו בו גם מילים שמדברות לכולם, עצב תהומי ולא מזיק מדי וכיאה לשלהי שנות השמונים ותחילת שנות התשעים – סולו סקסופון מיותר. אבל זה רק בדיעבד.

מקס גת מור, שהיה רק בן 15 כשכתב אותו, בטוח לא האמין שזה הולך להיות שיר השנה ברשת ג'
ולשבור כל שיא אפשרי של שהייה במצעדים. אבל זה קרה ומאז – הלהקה לא התאוששה. יכול להיות שזה קרה מוקדם מדי. יכול להיות, שגת מור בכלל לא הטיפוס שמוצג בשיר - ולא יכול היה לייצר נוסחה דומה.

כך או כך, הלהקה התפרקה לא רשמית אחרי האלבום השני שלהם, מקס גת מור נזכר פה ושם בפרויקטים שונים ואנחנו עדיין זוכרים לא לבכות כי השמיים גדולים והדמעות קטנות – למרות שאנחנו לא מבינים בדיוק מה זה אומר.

אל תשכחי אותנו

"אל תשכחי אותנו", שיר רומנטי שזכה להצלחה ענקית בתחילת שנות השמונים, מפרי עתו של הזמר והיוצר יוסי מיסטר הארי. למרות שהיה זה שירו הראשון שעדיין, אחרי למעלה מ-20 שנה והשיר מצליח לעורר צמרמורות עונג, לא הצליח מיסטר הארי לייצר להיטים נוספים.  

מיסטר הרי הקליט עוד שירים אחדים, ביניהם הגיעו למצעדים עד ראשית 1984 שירים כ"אוללה", "אולי עכשיו אולי תחליטי", "כשתהיי גדולה", "מה קורה לך בייבי" ו"הייתה לי גברת", אך הם לא זכו לתשומת הלב לה ציפה.

בשנות התשעים, שב הארי להופיע בעיקר עם הלהיט "אל תשכחי אותנו". בראשית 2001 הוציא לרדיו שיר חדש בשם "שיר פרידה חיילי". הרי כתב, הלחין, הפיק ועיבד עם עופר יאיר. הכיתוב על עטיפתו של תקליט השדרים הבטיח: "מתוך דיסק חדש שיראה אור בקרוב". ואנחנו עדיין מחכים, רק מקווים שהוא לא ישכח אותנו.

שיר הבטלנים

תחרויות קדם אירוויזיון באו והלכו מבלי שנזכור אותם, אבל את זה של 1987 אף אחד לא ישכח. הם עלו עם חליפות מצחיקות, משקפי שמש ועשו צחוק על הבמה עם "הופה הולה". הקהל אהב אותם מספיק כדי שיסעו לבריסל. הבטלנים היו הבלחה רגעית בתרבות הישראלית. נתן דטנר ואבי קושניר, שני שחקנים מצליחים שחברו יחדיו כדי ליצור את "האחים בלוז" הישראלים.

תחת הערך "תרומה לבניין הכח של התרבות הישראלית" לא תירשם כנראה שורה על שמם של דטנר וקושניר כצמד, אבל איזה פאן הם הביאו. הרי איזה עוד הרכב (אולי חוץ מטיפקס) יכול לנסח את המשפט: "בשעות הצהריים שולח את הכלב עם סל עשוי מקש לקנות לי מצרכים".

השיר המאד לא רציני הגיע למקום השמיני באירוויזיון והצליח איפה שאמנים ישראלים אחרים ששרו על שלום או חשפו כתף/רגל/דגל סוריה כשלו. מה עוד קיבלנו? כן היה את להיט הפסטיגלים "כלב על כלב", אבל את זה אף אחד לא זוכר. 

הלו מאדם לורוואה

"הלו מאדם לורוואה" - הנה להיט בלתי נשכח של יוצר שהחליט להתמקד דווקא בהלחנה והפקה ולא פיתח את קריירת הפרונטמן שלו. אבל הוא בהחלט פיתח משהו ייחודי: הנרי ברטר הוא אולי המוזיקאי הכי מושמע בארץ שאתם לא מכירים.

הוא היה בין הראשונים שהחדירו לחברות המסחריות את מוזיקת ההמתנה הייחודית רק להן. מי מאיתנו לא בילה שעות על הקו של הכבלים\ בזק\ חברת חשמל\ השלימו לבד עם המנגינה שחוזרת וטוחנת את המח. רוב הסיכויים שברטר הלחין אותה. בנוסף לנישה הזאת, הוא אחראי על כמות אסטרונומית של תשדירים ואותות, מקמפיינים לכנסת ועד ללהיט הענק  "B בזק, עד שניפגש".

ברזומה שלו גם הלחנת שירים לדפנה ארמוני "סיפור בג'ינס" (שגם התחיל כפרסומת), שירים לפסטיגל ועוד.

השיר הזה, שהיה די מצחיק באותה תקופה, כנראה לא היה עובר היום את ישיבות הפלייליסט ולו רק בגלל הקונוטציה המאד פדופילית שזולגת ממנו. אכן תמימות היו שנות השמונים, עם הפסנתרים והגברים השרמנטיים עם המבטא "הסרפתי" שמדברים בטלפון עם אמא של ילדה, שבמקרה נמצאת אצלו עכשיו בסלון. מנגנת פסנתר. אז האם התבגרנו? התקשחנו? או פשוט איבדנו את ההומור? מסימני הזמן.

בהכנת הידיעה השתתפו אביב מזרחי, לאון פלדמן ובן זגגי 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''כתבות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים