לא קל לו: איך תאבחנו קשיי למידה?
כשמתגלים קשיים לא ברורים בלימודים מתעורר הצורך לפנות לאבחון. מהם סוגי האבחונים הקיימים? כיצד תדעו מהו סוג האבחון המתאים לילד? האם מדובר בקשיי ריכוז או אולי בקושי רגשי? עשינו סדר בבלגן
כיצד יודעים מתי הילד זקוק לאבחון ומהו סוג האבחון המתאים לקשייו, האם לפנות לאבחון דידקטי, פסיכו דידקטי או אבחון הפרעות קשב וריכוז? קצת סדר בבלגן.
מתי כדאי לפנות לאבחון?
הצורך באבחון עולה כאשר מופיעים קשיים לימודיים שהגורמים להם אינם ברורים, ו/או כאשר הישגיו של הילד נמוכים משמעותית ביחס ליכולותיו האינטלקטואליות. קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה, קושי בחשבון, קשיים גרפו-מוטוריים, קשיי זיכרון ותנודות ברמת הקשב, עשויים לרמז על קיום לקות למידה, ומצריכים פנייה לאבחון דידקטי.
אם לצד הקשיים הלימודיים מופיעים גם קשיים רגשיים כגון תנודות במצב הרוח, עצבות או התפרצויות זעם, חרדות, קשיים חברתיים ומוטיבציה נמוכה ללמידה, יכול להיות שמדובר במצוקה רגשית שמקשה על הילד להתפנות ללמידה, מה שעלול לסמן את הצורך בפנייה לאבחון פסיכודידקטי. האבחונים השונים ממפים את תחומי החוזק והחולשה של הילד ומספקים תמונה רחבה וברורה של המקור לקשיים השונים, במטרה להתאים לו את הסיוע המלא לצרכיו.

אבחון דידקטי, הנערך על ידי מאבחנת מוסמכת, הוא למעשה בדיקה מקיפה של המיומנויות הנדרשות לילד בתפקודו הלימודי בבית הספר. מטרת האבחון היא לבנות "פרופיל" של יכולות הילד, כלומר: לאתר את נקודות החוזק שלו ונקודות החולשה.
האבחון מתמקד בתפקודי הקריאה, הבנת הנקרא, מיומנויות הכתיבה, ההבעה בכתב, היכולת
למי מיועד אבחון דידקטי?
האבחון מיועד לילדים ובני נוער בכיתות א'-יב', המראים קשיים בתחום הלימודי שאינם עולים בקנה אחד עם יכולותיהם הקוגנטיביות. עם זאת, חשוב לזכור כי לעיתים רכישת הקריאה מתעכבת בשל חוסר הבשלה התפתחותית ולא על רקע של לקות למידה. לכן, מומלץ לאפשר למערכות הרלוונטיות להבשיל, ולבצע את האבחון החל מכיתה ב'.
לצד זה, מומלץ לבצע את האבחון הדידקטי כמה שיותר מוקדם, בכדי לסייע באופן מיידי לילד הסובל מלקויות למידה, לבל יצבור פערים לימודיים משמעותיים, באופן העשוי לפגוע בדימויו העצמי וביחסיו החברתיים.
מה מקבלים בעקבות האבחון?
לאחר ריכוז הנתונים ועיבוד תוצאות האבחון, בונה המאבחנת הדידקטית תכנית אישית לתלמיד, ובה הפנייה לגורמים מקצועיים חיצוניים במידת הצורך, המלצות מפורטות להוראה מקדמת והכוונה לילד ולהוריו לזמן הלמידה בבית וכן התאמות ("הקלות") לדרכי היבחנות בבית הספר.
מה האבחון הדידקטי אינו מספק?
מאחר והאבחון הדידקטי בודק בעיקר יכולות וקשיים לימודיים, הוא אינו מספק תמונה רחבה על התחום הרגשי של הילד ואינו יכול לאבחן הפרעת קשב וריכוז. עם זאת, מאופן תפקודו של הילד ניתן לאורך האבחון לזהות רמזים לקשיי קשב וריכוז או להשפעה של מרכיבים רגשיים על התפקוד, ולהמליץ בהתאם על הרחבת האבחון לפסיכו דידקטי, או להוסיף אבחון הפרעות קשב וריכוז.

אבחון פסיכו דידקטי, הנערך על ידי פסיכולוג קליני או חינוכי, הוא אבחון המשלב אבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי. אבחון משולב זה כולל מבחני אינטליגנציה המעריכים את מנת המשכל והיכולות הקונטיביות של הילד ומבחנים השלכתיים המעריכים את הקשיים הרגשיים של הילד, לצד מבחנים דידקטיים לאיתור לקויות למידה.
מטרת האבחון היא להעריך את תפקודי הלמידה ואת התפקודים הקוגניטיביים הפועלים בבסיס הלמידה תוך התייחסות ליכולות ולקשיים בתחום הרגשי והחברתי, העשויים להשפיע על תפקודי הלמידה של הילד (כגון, ערך עצמי נמוך, רמת חרדה גבוהה, קשיים בתחום החברתי).
מתי לפנות לאבחון פסיכו דידקטי?
מומלץ לפנות לאבחון זה כאשר עולה חשד כי בקשייו הלימודיים של הילד מעורבים גורמים רגשיים, כאשר קיים צורך בהתאמת מסגרת חינוכית לילד, כשקיימת שאלה בדבר רמת האינטליגנציה וההבנה של הילד או כשניכר כי קשייו של הילד מצריכים התאמות לימודיות משמעותיות (כגון: בחינות בעל פה, בחינה מותאמת ועוד).
מה מקבלים בעקבות האבחון?
ערכו המוסף של אבחון זה על פני האבחון הדידקטי הוא בספקו פרופיל אינטליגנציה של הילד ותמונה רחבה על יכולותיו וקשייו בתחום הרגשי, הבין אישי והחברתי. בדו"ח האבחון מפרט הפסיכולוג המאבחן את יכולות הילד וקשייו, ומונה את תוכניות הטיפול המתאימות לקשיים הלימודיים והרגשיים שעלו באבחון. ההמלצות המתקבלות באבחון זה כוללות הפנייה לגורמים מאבחנים נוספים, כגון נוירולוג או פסיכיאטר ילדים, במידה ונמצאו רמזים לקיום קשיי קשב וריכוז.

הפרעת קשב וריכוז מאופיינת בקשיים במיקוד ושמירה על קשב וריכוז לאורך זמן, ובהתנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית שמתחילה בילדות ואינה חולפת עם ההתבגרות. בשל אופייה הרב מימדי של ההפרעה, תהליך האבחון מורכב ומצריך התייחסות ולמרכיבים התנהגותיים, לימודיים, רגשיים וחברתיים.
כיום, אין מבחן מובהק המאשר או שולל חד משמעית את קיומה של הפרעת קשב וריכוז, והפסיכיאטר או הנוירולוג המאבחן נעזרים במגוון כלים אבחוניים, ביניהם דיווח סובייקטיבי של הילד ומשפחתו, שאלון להורים ולצוות בית הספר, מבחנים הבודקים תפקודים ניהוליים ולעיתים גם מבחנים ממוחשבים כגון TOVA או BRC.
מתי כדאי לפנות לאבחון הפרעת קשב וריכוז?
יש לפנות לאבחון כאשר קיימת הנמכה ביכולת הקשב והיכולת לקלוט מידע מהסביבה, נטייה למוסחות דעת, שכחנות וקשיי התארגנות, תנועתיות רבה, הנמכה בהישגים הלימודיים, בעיות התנהגות, קשיים חברתיים על רקע הצקות וקושי להשהות תגובה ולפעול בהתאם לכללים. מרבית האבחונים נערכים במהלך שנות בית-הספר היסודי והתיכון, על אף שהרמזים להפרעה מופיעים כבר בשנות הילדות המוקדמות.
מה מקבלים בעקבות האבחון?
בעקבות האבחנה מותאם לילד טיפול תרופתי כגון רטלין לסוגיו השונים או קונצרטה, שיסייע במיקוד הקשב ובהתמודדות עם הסימפטומים השונים. עם זאת, יש לזכור כי האבחון אינו מציע פתרון לקשיי הלמידה או לקשיים הרגשיים והחברתיים הנלווים לא אחת להפרעת הקשב והריכוז. לשם כך מומלץ להסתייע בשיעורי הוראה מקדמת ובטיפול רגשי המחזק את ביטחונו העצמי של הילד ומסייע ברכישת מיומנויות חברתיות.
הילד אובחן, מה קורה עכשיו?
לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז מצריכים עבודה טיפולית ממושכת וארוכת טווח, שאינה מסתיימת לאחר האבחון. חשוב שההורים יהיו מעורבים ויסייעו לילד בארגון וביצוע המטלות הלימודיות בבית, בשמירה על קשר עקבי עם צוות בית הספר ובסיוע לילדם בפן החברתי ובמתן תמיכה רגשית רחבה, לעיתים בליווי אנשי מקצוע.
אם אתם מרגישים כי ילדכם זקוק לאבחון אך אינכם בטוחים בכך, מומלץ להתייעץ עם מחנכת הכיתה וצוות בית הספר המכיר את הילד ואת תפקודו בכיתה. בדומה, ניתן לפנות למאבחנת עצמה, או לרופא הילדים, לתאר בפניהם את הקשיים שמציג הילד, ולהתייעץ עמם האם יש צורך באבחון, ואיזה אבחון מומלץ.
גילת מלכאן סטיקלרו, היא פסיכולוגית קלינית מומחית לטיפול בילד ובמשפחה, מנהלת מרכז תקשורת בונה המציע אבחונים דידקטים ופסיכו-דידקטים. סניף ראשי: רחוב לואי מרשל 12, תל אביב. למרכז סניפים נוספים ברחבי הארץ, מחדרה ועד באר שבע. טלפון: 050-7587277.