באיזה גיל אפשר להתחיל לנגן או האם הילד שלכם הוא מוצרט הבא?
לא כל ילד הוא מוצרט, אבל כישרון מוסיקלי יכול גם להתפתח ולהבשיל עם השנים. איך נדע שלילד יש כישרון? מהו הגיל המתאים ללימודי הנגינה ובאיזה כלי כדאי להתחיל?

רוב בני האדם מגיבים לגירוי הצלילי ונמשכים לצלילים ולמוסיקה, דבר זה טבוע בנו, לכן תחושתם של הורים רבים שהילד מוסיקלי היא ככל הנראה מדויקת.
הילד גאון מוסיקלי? שתפו אותנו בפייסבוק
האם ניתן לדעת בבירור שהילד מגלה כישרון מוסיקלי מובהק ונמשך לכלי זה או אחר ובכלל זה לפסנתר, או אם הוא סתם נהנה ל"הרביץ" קצת לכלי הגדול והשחור הניצב בסלון?
אם ילדכם עונה על מרבית ההגדרות הבאות, יש להניח שיש לו תכונות בסיסיות הדרושות ללימוד מוסיקה:
1. הילד שר ברגש. לעיתים הוא זוכר הרבה שירים בעל פה ושר אותם באופן מדויק ונקי (זיוף בשירה לא בהכרח מצביע על כך שהילד אינו מוסיקלי).
2. הילד מתנועע ורוקד למשמע צלילים.
3. הילד בעל חוש קצב וקואורדינציה כללית טובה.
4. הילד ניחן ברצון וסקרנות כלפי העולם הצלילי.
כדאי לחזור ולהדגיש, שלמרות מענה על הגדרות אלו, לא ניתן לדעת שלילד כישרון מוסיקלי מובהק. התשובה על כך אינה "שחור לבן" ודורשת מאתנו להעזר בסבלנות ולאפשר לילד לעבור את התהליך המורכב של הבשלת הכישרון, גם אם איננו בטוחים שהוא קיים.
ישנם ילדים בעלי כשרון מוזיקלי יוצא דופן. לילדים אלו מורכבות רגשית, יכולת אינטלקטואלית וסקרנות בלתי נלאית לגבי מוסיקה. הם בעלי דמיון צלילי מפותח המתבטא בהמצאת שירים, צורך רב לשמוע יצירות רבות ויכולת להבחין בין סוגי מוסיקה שונים מגיל צעיר מאוד.
קיימים סיפורים רבים על מוסיקאים, שכבר מגיל צעיר, כשרק התחילו לדדות, כבר ניגשו לכלי הניצב בבית והפתיעו את הוריהם במנגינה כלשהי ששמעו והטמיעו. לא חסרות דוגמאות: מוצרט הגאון החל לנגן בגיל שלוש ואף להלחין יצירות קצרות והופיע בהמשך בחצרות כל המלכים של תקופתו באירופה. הפסנתרן הנודע יבגני קיסין, סיפר שכבר בגיל שנה ועשרה חודשים שר את היצירות ששמע את אחותו הגדולה מנגנת. לנגן אותן בעצמו הוא הצליח בגיל שלוש.
כל אלו הם דברים יוצאי דופן. ישנם ילדים שכשרונם המוסיקלי טמון עמוק. אלו יתגלו כמוסיקאים מבריקים רק לאחר תהליך לימוד והבשלה המתאים להם. לא כדאי להניח את הגולל על חינוך מוסיקלי לילדים שלא בהכרח מראים סימן שהם ילדי פלא.

פסנתר הוא כלי נגיש בתחילת הדרך. כלומר, אין צורך להיות בעלי קומה גבוהה הנדרשת לנגינה בצ'לו או בקונטרבס, אין צורך להיות בעלי ריאות מפותחות הדרושות לנגינת בטובה או בחצוצרה. כל מה שצריך הוא כיסא מתאים ונוח, שרפרף לרגליים הקטנות, ופשוט להרים את המכסה מעל הקלידים ולהניח את הידיים.
גיל ההתחלה הוא אינדיבידואלי. עלינו לדעת אם ילדנו מסוגל להתרכז, לכמה זמן והאם הוא בשל רגשית. התחלה בטרם עת רק תרחיק אותו מהעניין. לעיתים כדאי להתחיל
לימודי נגינה דורשים השקעה ויכולת לעמוד בפני סיפוק שאינו מיידי. השקעה זו אינה פשוטה לילדים שגדלים בעידן שסף הגירוי בו גבוה ואין בו סבלנות לתהליכים והבשלות.
אתם, ההורים, צריכים להפנים שמדובר בלימודים ארוכי טווח. בתהליך זה תדרשו לעזור לקטנטנים, לצלוח את המקומות "הפחות כיפיים" של הלימוד, להיות רגישים ועירניים ולזהות מה מתאים ומה לא נמצא בטווח יכולתו.

ניתן להתחיל לנגן פסנתר, כינור, או חלילית, כבר בגיל ארבע. למרות זאת, יש כאלו שבשלים להתחיל רק בגיל תשע.
לימודי הנגינה מורכבים מאד ומחייבים מאמץ כולל של שכל, רגש וגוף. אימון הנגינה מחייב את פיתוח הגוף והנפש, ממש כמו אימון ספורט מקצועי. רבים מהמוסיקאים שהגיעו למקצוענות ורמת ביצוע גבוהה החלו לנגן כבר בגיל צעיר, בדומה לספורטאים.
חשוב להדגיש את ההבדל בין חינוך מוזיקלי מקצועי, לבין חינוך מוסיקלי כללי. גיל עשר או שתים עשרה כבר נחשב מאוחר מעט ביכולת להתפתח כנגן מקצועי. אך שוב ראוי להדגיש, שלא מדובר בכל הכלים אלא בכלים מסויימים כגון פסנתר, כינור וצ'לו (שכדאי להתחיל לנגן מאוחר יותר מפאת גודלו), הדורשים זמן ארוך ללמידה.
ישנם כלים שכדאי להתחיל לנגן בהם רק בגיל מאוחר יותר:
נגינה בגיטרה מומלצת רק מגיל תשע, בגלל צורת האחיזה בה. גם בחליל צד כדאי להתחיל מגיל זה, כי האחיזה המיוחדת בכלי זה, כשהידיים מוטות הצידה, דורשת חוזק מסויים. כלים נוספים הם: חצוצרה, טרומבון, קרן יער וקלרינט.
חוגי "טרום-כלי", כשמם כן הם - מכוונים לגיל שלפני תחילת הנגינה על כלי ומכילים תכנים ברמות שונות המתאימים לילדים מגיל שנתיים-שלוש ואילך.
בחוגים אלו מפתחים את השמיעה המוזיקלית דרך שירה, ריקוד, פיתוח חוש קצב, שימוש בכלי הקשה שונים, האזנה והכרות עם כלי המוסיקה השונים ועוד. ישנם חוגים שבהם בונים הילדים את כלי הנגינה בעצמם
דרך שימוש בקליפות עצים, מתיחת מיתרים ויצירת כלי פריטה ראשוניים מהטבע.
חוגים אלה מגוונים מאוד. כדי לבחור את החוג המתאים לילד, צריך לנסות לחוש מה יעניין אותו, מתוך הכרות קרובה עם נטיותיו.
רות צרי היא מוסיקאית, פסנתרנית, מורה לפסנתר ומרצה במכללת לוינסקי.
כנסו לפייסבוק של להיות הורים והשארו מעודכנים