
רוצים לפתוח מסעדה? תחשבו שוב. ושוב
ישראל היא מדינה קטנה, אך יחד עם זאת פועלות בה קרוב ל-10,000 מסעדות, שמתחרות על קהל שימשיך לבוא, להתארח בהן ולאפשר להן להמשיך להתקיים. בין אם בחרתם להגשים חלום ולפתוח דוכן קליל או מסעדת גורמה, יש כמה דברים שחשוב לכם לקחת בחשבון בשביל להצליח ולהתבלט. יחצ"ן המסעדות איתי נוי עם הטיפים
הכל מתחיל בתוכן ובמה שאתם מציעים - אם המחשבה על פתיחת מסעדה עוד מדגדגת את דמיונכם, ואתם רוצים לטבול בעולם הזה כיי להתפרנס, כדאי שתכירו בעובדה כי עולם המסעדנות הפך להיות תחרותי מאי פעם, ועל מנת שתבלטו ככלנית בשדה של חרציות עליכם להיות עם יד על הדופק ולעקוב אחר מגמות וטרנדים קולינריים בעולם ולדעת מה נכון ועדכני.
תנו לסלבים לאכול בחינם. רונאלדו במסעדה
צילום מסך: מתוך הסרטון
לדוגמה, אם לפני קרוב לעשור, ספורות היו המסעדות שזיהו את הפוטנציאל של סושי, כיום הנתונים הגלובליים מראים כי מדינת ישראל נחשבת למובילה במספר הסושיות ביחס למספר התושבים, ומי שפותח עוד סושייה צפוי לתחרות קשה וצריך לקחת את זה בחשבון. בדקו את השוק והרגישו את הדופק, הבינו מה חסר בו ואז החליטו מה הכיוון הקולינרי הנכון שייצור שיח רלוונטי ועדכני, וימשוך קהל לבוא. אם אתם עסק קיים כבר, כדאי שתחשבו במה תוכלו לבדל את עצמכם ביחס למתחרים שלכם ועל ידי כך לזכות ביתרון.
פשטות: תחשבו פשוט. עולם הקולינריה נמצא במגמה של חזרה למקורות. תרבות הראליטי יצרה בועה שבה שפים מסוימים זכו למעמד של סלבס, ובצדק. הם עשו זאת בין היתר בעבודה קשה. אך בעקבות תהילתם של אלה, לא מעט שפים ניסו, ועודם מנסים, להשאיר את חותמם באמצעות בניית תפריטים מורכבים, עשירים בטכניקות ומיומנויות מסורבלות - ונפלו. אלא אם רכשתם את ניסיונכם במסעדות עטורות כוכבי מישלן, או שיש מטבח שאיתו אתם מזוהים יותר מכל, אל תנסו להיות מי שאתם לא.

לכו על גימיק. המסעדה הגבוהה בעולם, דובאי
צילום: אי-פי
חוויה ותודעת שירות: אומרים כי חיוך הוא קו עקום שמיישר הכל. השקיעו את מרב המאמצים בהסמכת הצוות שלכם, ובביסוס עקרונות לתודעת השירות ומקצועיות שבהם יזכו אורחי המסעדה. מקומות רבים שבחלקם האוכל הוא לאו דווקא החלק הכי מבריק במסעדה, מצליחים לשגשג דווקא בזכות החיבוק והמקצועיות של הצוות. החל מקבלת הפנים של המארחת, אדיבות וערנותו של המלצר והברמן שזוכר שמות ומפנק. לקוח מרוצה שזוכה לחוויה נינוחה הוא לקוח סלחן יותר, וסביר להניח שימשיך לחזור.
עדכניות: הקפידו לעדכן תפריט בהתאם לעונה, או לפחות פעמיים בשנה. כמו שכבר ציינו קודם לכן, אנו נמצאים בתקופה של עודף מסעדות בשוק, והחדשנות מקיפה אותנו מכל עבר. תמיד מרגש לגלות חומר גלם חדש, או טכניקת בישול שכמעט ולא נתקלים בה במקומות אחרים ואיתם גם צריכה להגיע חדוות היצירה. אם תקפידו להתעדכן ולהציע חוויה קולינרית שתפתיע את הקהל בכל פעם, יהיה להם מסקרן לחזור אליכם.

הזמינו גם אותו. נשיא ארה''ב ברק אובמה יוצא ממסעדה
צילום: אי-אף-פי
אטרקטיביות: זוכרים את הסעיף על מספר המסעדות שפועלות כיום בישראל? אז בואו נוסיף לו את הפרמטר של השכר הממוצע במשק כפרמטר שמושך לקוחות. אין זה סוד, והכותרות כבר היו מרוחות על גבי כל העיתונים: בישראל אין מקום למסעדות יוקרה, ולא מהסיבות של ״שנאת עשירים״. שלא תטעו, בישראל פועלות כמה מסעדות יוקרה שעומדות בקו גם עם מסעדות ברמה העולמית, אך בניגוד לשאר העולם, ובשל העובדה המנדטורית שקיומה של מסעדה תלוי בטראפיק הסועדים אליה, מעטות הנקודות הגאוגרפיות בארץ שאנשים מוכנים לשלם סכומים של מאות שקלים לסועד בכל ארוחה. נסו לחשוב עם עצמכם עד כמה תוכלו להוזיל את עלות ייצור המנות בתפריט, מבלי לפגוע באיכות ובטעם, כך שהתמחור לא יהיה מאיים, או שתחשבו על ארוחות עסקיות משתלמות ועל ידי האטרקטיביות הלקוח ירגיש נוח להמשיך ולחזור.
בנו מועדון לקוחות מיומכם הראשון: מידע הוא כוח. אם תקפידו לאסוף מידע על הלקוחות שלכם בחוכמה, תוכלו לבנות מאגר של לידים שערכו לא יסולא מפז. בין אם תעשו זאת באמצעות אפליקציה או באמצעות גלויה פשוטה, תוכלו לבנות מאגר עם פרטי ההתקשרות ללקוחות שכבר ביקרו אצלכם, להיות איתם בקשר ולעדכן אותם על בשורות חדשות, צ׳ופרים לימי הולדת וימי נישואין ומבצעים מיוחדים רק להם.
נוכחות תקשורתית: הכירו בעובדה שלפני הכל, אנחנו, כבני אדם, צרכני מידע. בין אם זה באמצעות פעולות יחסי ציבור בכלי התקשורת השונים, ובין אם זה ברשתות חברתיות - כיום בעידן התחרותי שאנו נמצאים בו, הנוכחות שלכם בפלטפורמות התקשורת השונות הכרחית. השקיעו בצילומים איכותיים של צלם שמתמחה בכך ויידע להביא לידי ביטוי את המנות שלכם בצורה הכי מגרה שניתן, ותנו לבעל מקצוע לנסח את המסר שאתם רוצים להעביר. אחרי כל המשאבים שהשקעתם במסעדה עד כה, אנשים צריכים להיחשף לבשורה שאתם מביאים. השכילו להבין שאומנם אתם מומחים ובעלי ניסיון בתחומכם, אך השאירו את הטיפול בחשיפה שלכם למי שמתמחה בכך מאחר ומדובר בעולם ומלואו.

''מידע הוא כוח''. איתי נוי
נופר בוגנים
הכותב הוא בעלים של משרד יחסי הציבור iN המתמחה בקולינריה, לייף סטייל וצרכנות.
Nrg3600@gmail.com
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg