צרכנות

גם בישראל: פיצוי של עד 3,000 שקל עבור אוברבוקינג

ד"ר דיויד דאו, שהורד בגרירה מטיסת "יונייטד", לא לבד: מאות נוסעים בשנה מורדים מטיסות גם אצלנו. האם אפשר להימנע מסיטואציה מביכה כזו? כמה כסף מגיע לכם? ומתי בכל זאת שווה לוותר על כמה שעות מהחופשה לטובת פיצוי מוגדל? המדריך השלם

אילן בן דוד | 13/4/2017 17:10
תגיות: צרכנות,צרכנות 360,ביטול טיסה
התייצבתם בשדה התעופה ולפתע נציגי חברת התעופה הודיעו לכם שאתם לא יכולים לעלות לטיסה בגלל רישום יתר (אוברבוקינג), כפי שהודיעו לנוסע בפרשת יונייטד? בעזרת עו"ד אהוד פאי, מתמחה בדיני תעופה, בדקנו מה חברת התעופה מחויבת לספק לכם במקרים אלה, מה הפיצוי שתהיו זכאים לקבל ואיך ניתן להימנע ממקרים כאלה.
 
צילום: AP
איזו בושה. הנוסע מורד בכוח מטיסת יונייטד צילום: AP

מה זה רישום יתר (אוברבוקינג)?
מצב של רישום יתר הוא תופעה מוכרת בעולם התעופה, שמתרחשת בדרך כלל כאשר חברת התעופה מנפיקה כרטיסי טיסה עבור כמות נוסעים גדולה יותר מאשר כמות המושבים במטוס בפועל, מתוך הנחה שלא כל הנוסעים יתייצבו לטיסה במועד או בכלל. תופעה זו אף הוכרה בחוק שירותי תעופה בישראל, שבה מוגדר מצב של רישום יתר כמצב של "רישום מקומות מוזמנים בכלי טיס, שאישר מפעיל טיסה, מארגן או מי מטעמם, במספר העולה כל קיבולת כלי הטיס".

מה מחויבת חברת התעופה לעשות במקרים אלה ומה היא מחויבת לספק?
החוק קובע הסדר מיוחד למצב שבו חברת התעופה מסרבת להטיס נוסע בטיסה שהונפק לו כרטיס טיסה, לרבות עקב רישום יתר. במקרים כאלה על נציגי חברת התעופה לפנות תחילה אל הנוסעים הרשומים בטיסה, ולבדוק אם יש ביניהם נוסעים שמוכנים לוותר על מקומם בטיסה לטובת הנוסעים האחרים שלא הורשו לעלות על הטיסה בתמורה שתוסכם בין אותו נוסע לחברת התעופה.

נוסע שחברת התעופה סירבה להטיסו ולא הסכים לוותר על מקומו בטיסה תמורת הפיצוי שהוצע לו (לדוגמה תמורת כרטיסי טיסה חינם או שדרוג למחלקת עסקים), זכאי לקבל מחברת התעופה שירותי סיוע ללא תשלום (הכוללים מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, הסעות, ושתי שיחות טלפון ומשלוח מייל או פקס), וכן לפי בחירתו – השבת התמורה עבור כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.

האם זכאים הנוסעים לקבל פיצוי כספי?
גם אם חברת התעופה סיפקה על חשבונה לנוסעים לינה במלון, מזון ושתייה, וגם אם השיבה להם את התמורה עבור הכרטיס, עדיין יהיו הנוסעים זכאים לקבל בנוסף פיצוי כספי במזומן. שיעור הפיצוי תלוי במרחק האווירי של הטיסה, ונע בין  1,250שקלים ליעדים הכי קרובים לעד 3,070 שקלים לכל נוסע.
ביעדים כגון איסטנבול, בוקרשט, רודוס וכרתים גובה הפיצוי יעמוד על 1,280 שקלים; ביעדים הרחוקים עד 4500 ק"מ כמו פריז, ברלין או אמסטרדם, גובה הפיצוי מאמיר ל-2,050 שקלים; ובמרחקים ארוכים יותר כגון בנגקוק, ניו יורק וטוקיו אף ל-3,070 שקלים.

מתי הנוסע לא יהיה זכאי לקבל פיצוי מלא או בכלל?
אם חברת התעופה הציעה לנוסע כרטיס טיסה חלופי והנוסע הסכים, רשאית חברת התעופה להפחית במחצית את סכום הפיצוי שיהיה הוא זכאי לקבל, אם האיחור בנחיתה ביעד הסופי שלו לא עלה על ארבע שעות אם מרחק הטיסה אינו עולה על 2,000 ק"מ, או לא עלה עד חמש שעות אם מרחק הטיסה הוא עד 4,500 ק"מ, או לא עלה עד שש שעות אם מרחק הטיסה עלה על 4,500 ק"מ. יחד עם זאת, אם חברת התעופה סירבה להטיס את הנוסע בין היתר בשל טעמי ביטחון, או בשל מצב בריאותו, או בשל חשש לפגיעה בבטיחות הטיסה, לא יהיה הנוסע זכאי לקבל פיצוי כספי.

מה ניתן לעשות כדי למנוע מצבים של רישום יתר?
על מנת להפחית את הסיכוי להיקלע למצב כזה, מומלץ להגיע לדלפק חברת התעופה למעלה מ-3 שעות לפני הטיסה, או לבצע רישום מוקדם לטיסה דרך אתר חברת התעופה באינטרנט, שכן בדרך כלל הנוסעים שנרשמו אחרונים לטיסה הם אלה שיהיו חשופים להורדתם מהטיסה עקב רישום יתר.
פיצוי של 12 אלף שקלים

בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בעכו, נדונה תביעה של שלושה נוסעים נגד חברת תעופה שדרכה יצאו לטיול מאורגן ברומניה. כאשר הם הגיעו לשדה בבוקרשט כדי לטוס חזרה ארצה, נאמר להם כי הם לא יכולים לעלות לטיסה בגלל רישום יתר, ונאלצו לחזור ארצה רק למחרת בבוקר.

בתביעה טענו הנוסעים בין היתר, כי חברת התעופה לא פנתה לשאר הנוסעים בטיסה כדי לברר אם מישהו מהם מוכן לוותר על מקומו, לא יידעה אותם על כך שמגיע להם לקבל פיצוי, לא דאגה לאוכל כשר ולא אפשרה להם לבצע שיחות טלפון על חשבונה. חברת התעופה טענה מנגד בין היתר, כי היא פנתה לנוסעי הטיסה וביקשה מהם לעבור לטיסה חלופית, אך הם סירבו. עוד היא טענה כי היא הציעה לנוסעים לקבל פיצוי או כרטיסי טיסה, והם בחרו לקבל כפיצוי כרטיסי טיסה, וכי הם היו יכולים לעשות שימוש בטלפון הנייד שלהם ולרכוש מזון, ולקבל החזר כנגד קבלות עבור הוצאות אלה.
 

צילום: יחצ
עו''ד אהוד פאי צילום: יחצ

השופט קיבל את התביעה, וחייב את חברת התעופה לשלם לנוסעים פיצוי בסך כ-12 אלף שקלים – בניכוי הטבות שונות. בפסק הדין קבע השופט, על סמך הראיות שהובאו בפניו, כי חברת התעופה לא עמדה בחובתה לספק לנוסעים מזון כשר ומשקאות, לא סיפקה להם שירותי תקשורת, ולא יידעה אותם על כך שהם זכאים לקבל שירותים אלה.

לשאלות נוספות  בנושאי ביטול טיסה מוזמנים לפנות אל עו"ד אהוד פאי

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים