סיקור נרחב בתקשורת, שיח ער ברשת: ערוץ 20 מעורר באזז

למרות הרייטינג הנמוך, ערוץ 20 מעורר באזז לא מבוטל. מחקר של יפעת מחקרי מדיה עבור "גלובס" מראה כי תקשורת המיינסטרים מסתייגת מהקו הפרובוקטיבי, הרשתות החברתיות עושות לייק, ושרון גל ואראל סג"ל הם כוכבים בלתי מעורערים

גלובס
| 26/4/2016 8:19
תגיות:
מאז עלה ערוץ 20 לאוויר, לפני פחות משנתיים, הוא מהלך על הקו הדק שמבחין בין מה שהוא המיינסטרים הישראלי לבין שוליו האידיאולוגיים. מרגע שבחר לעצמו קו ימני-מסורתי, נודד הערוץ, שקיבל מנדט לשדר כערוץ המורשת הייעודי, בין מה שקברניטיו מאמינים שהוא המכנה המשותף הישראלי הרחב - ובין מה שמבקריו מאמינים שהוא מחוזות הקיצון.

 
קריאת התיגר של הערוץ נגד המדיה הממוסדת הקיימת - החד-גונית אידיאולוגית והמדירה כל תפיסה אחרת לשיטתו - מוכיחה את עצמה גם ביחס שזוכה לו הערוץ. ממחקר משולב ומקיף שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה וחברת-הבת שלה Vigo בעבור "גלובס", עולה באופן ברור כי בעוד שהקולות בזירת המדיה החברתית מתייחסים באהדה ובחיוב כלפי ערוץ 20 - היחס במדיה המסורתית כלפיו הוא ניטרלי בעיקרה אך עם נטייה שלילית מופגנת יותר.

במסגרת המחקר נערך ניתוח של אופי השיח אודות ערוץ 20 במדיה וברשת בשנה החולפת. השיח המערכתי נבחן באמצעי התקשורת הארציים המובילים - עיתונות יומית, אתרי חדשות, טלוויזיה ורדיו ארצי - ואילו השיח ברשת נבחן בפייסבוק, בטוויטר, בפורומים ובבלוגים.

כשבוחנים את היחס לערוץ 20 בשיח המכונה "מערכתי", כלומר ממוסד, ניתן לראות כי מידת הסיקור החיובי עומדת על 23% בלבד, לעומת סיקור חיובי במיוחד שתופס נפח של 56% מכלל השיח במדיה החברתית.

על-פי שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה, השיח התקשורתי השלילי נגד הערוץ הולך וגדל בעיתונות היומית ובאתרים, ככל שמתייחסים לתכניו בלבד. "תקשורת המיינסטרים מתקשה לקבל את ערוץ 20 ומרבה לבקר את אופיו ואת מהלכיו", אומר גור. "אך נראה כי הערוץ נהנה מעמדת הפרובוקטור ומשתמש בנושאים שנויים במחלוקת על-מנת לעורר שיח של חופש ביטוי, בניסיון לשפר את עמדתו מול הרגולטור באשר לעתידו כבמה ימנית חדשותית".

פעולה טקטית מול מועצת הכבלים
ערוץ 20 סוקר בשנה האחרונה במדיה הארצית המובילה במסגרת לא פחות מ-230 כתבות. בחודש נובמבר חל שינוי מגמה ברמת השיח כלפי הערוץ, בעקבות עמדות שנקט הערוץ ברשתות החברתיות, אשר נתפסו כפרובוקציות.

בין היתר סוקר בהרחבה סטטוס שפורסם בפייסבוק, ובו הטענה כי הנשיא רובי ריבלין "מייצג את עצמו בלבד" ואינו מייצג את העם. מרגע זה הפך הסנטימנט כלפי הערוץ שלילי ביותר, ותקשורת המיינסטרים הביעה עמדה נחרצת נגד אופן ההתנהלות של הערוץ.

מחקר יפעת הוכיח כי סיקור הערוץ בתקשורת הלך וגדל עם הזמן והגיע לשיא בחודש מארס 2016, בעיקר בשל סיקור הפרובוקציות. אז היה עיסוק נרחב בתוכנית "הפטריוטים" ובלעג שהובע בה כלפי ח"כ סתיו שפיר.
מהמחקר עולה עוד כי בסמוך לעיסוק בפרובוקציות, קידם הערוץ את מטרותיו העסקיות, בין היתר מול מועצת הכבלים והלוויין שדנה באותו זמן בשינוי תנאי הרישיון שלו, כך שיוכל לשדר פחות מורשת מהנדרש בתנאי הרישיון שלו. ביפעת מכנים זאת פעולה טקטית.

באוקטובר 2015 חזר שרון גל לערוץ 20 כמגיש התוכנית "כלכלי בלילה", ועל-פי המחקר שבוצע הוא הפנים המזוהות ביותר עם הערוץ. כ-23% מהסיקור שעוסק בערוץ נסוב סביבו. שני לו הוא אראל סג"ל, שהוא ותוכניתו "הפטריוטים" מופיעים בכחמישית מהסיקור (18%).

עם זאת, מי שמככבת בסיקור הנוגע לערוץ היא דווקא ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שנדרשת במידת מה על-ידי התקשורת שדעתה לא נוחה מערוץ 20 לנקוט בצעדים נגד הפרובוקציות שלו. בסופו של יום, מועצת הכבלים היא חלק מ-42% מכלל הסיקור לו זוכה הערוץ.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים