מחירי מוצרי החשמל צפויים לעלות ב-10% עד סוף 2012
דן אנד ברדסטריט: התחזקות הדולר, העלאת המע"מ ל-17%וביטול הפחתת מס הקנייה על מוצרי אלקטרוניקה בידורית יובילו לגל התייקרויות בחצי השני של השנה
על-פי נתוני קבוצת דן אנד ברדסטריט, בשנת 2011 הסתכמו הכנסות ענף קמעונאות מוצרי החשמל בכ-5.5 מיליארד שקל, ירידה של כ-10% לעומת שנת2010. להערכת כלכלני הקבוצה מגמת הירידה בהיקף המכירות צפויה להימשך גם ב,2012- ואילו התחזקות שער הדולר צפויה להוביל לעליית מחיר המוצרים לצרכן ב-5%-10%.
בישראל פועלות כ-1,000 חנויות מוצרי חשמל, מתוכן כ270- חנויות של רשתות שונות. רוב המוצרים מיובאים, והם מתחלקים למוצרי חשמל לבנים )מקררים, מכונות כביסה, מדיחי כלים ( המיובאים בעיקר מרחבי אירופה, ומוצרי אלקטרוניקה בידורית )מסכי טלוויזיה, נגני די.וי. די, טלפונים סלולריים ( המיובאים בעיקר מהמזרח הרחוק. על המוצרים חל מס קנייה של ,15% היבואנים משלמים את המס והצרכנים מחויבים בו.
על-פי גורמים בענף, המכירות מתפלגות בין רשתות קמעונאיות המחזיקות בנתח שוק של כ-60%-55% חנויות פרטית (20%-25%), רשתות מזון ועשה זאת בעצמך (10%), ושיווק באינטרנט (10%).
כך שבענף שולטות למעשה 3 קבוצות אשר עוסקות בייבוא ובהפצה ובפעילות קמעונאית: אלקטרה מוצרי צריכה - יבואנית המותגים Philips ,Elco ,Electra Whirlpool ו-Daikin שמפעילה את הרשתות הקמעונאיות שקם אלקטריק (45 סניפים), מחסני חשמל(26 סניפים,) סנסור (שני סניפים) ואייס אוטו דיפו, שאלקטרה רכשה לפני כחצי שנה; חברת ניופאן, מייבאת המותגים Canon ,Delonghi ,Siemens ,Haier ,Toshiba Kenwood ומפעילה את רשת א.ל.מ (המונה 30 סניפים) ואת אתר הסחר P1000 ומחזיקה ב-33% מרשת החשמל הסיטונאי (סניפים) וחברת ברימאג דיגיטל, יבואנית המותגים Beko ,Apex ,Graetz ,LG ומפעילת הרשת טרקלין חשמל (51 סניפים) המחזיקה ב-50% מהון המניות של ישפאר (יבואנית סוני).
רשתות נוספות הפועלות בענף הן אבי סופר (32 סניפים), אלקטרו קובי וביג אלקטריק (22 סניפים), תדיראן סטור (12 סניפים) וחשמל ליאור(11סניפים).

חנות מוצרי חשמל. המחירים בסימן עלייה
AP
ירידה בהכנסות החברות
במסגרת דירוגי D&B 100 ביצעו כלכלני הקבוצה את דירוג החברות המובילות בסוכנויות ייבוא ושיווק מוצרי חשמל, ומצאו כי בשנת 2011 חלה ירידה של כ-5.1% בהכנסות 10 החברות המובילות בתחום. ההאטה בענף היתה יכולה להיות אף גדולה יותר אלמלא אירועים ממתנים, ביניהם מכרזים של משרד האנרגיה והמים לסבסוד מקררים ומזגנים חדשים יעילים אנרגטית (כדי להתמודד עם משבר החשמל), דבר אשר הגדיל את נפח המסחר במוצרים אלו, ואירועי קיץ כגון היורו והאולימפיאדה, שהגבירו את נפח המסחר במסכי טלוויזיה.
לאור
התחזקות הדולר, העלאת המע"מ ל-17% וביטול הפחתת מס הקנייה על מוצרי אלקטרוניקה בידורית מחירי מוצרי החשמל צפויים לעלות בתקופה הקרובה ב-5%-10%, סימן נוסף לקשיים שהענף חווה ניתן למצוא בהארכת ימי האשראי המקובלים בענף לטווח של שוטף 120-90 במהלך הרבעון השני של שנת 2012 לעומת טווח מקובל של שוטף 90-60.
להערכת כלכלני החברה, ימי האשראי לא צפויים להתקצר במהלך החצי השני של 2012 וענף מוצרי החשמל ימשיך להיות מדורג ברמת סיכון גבוהה בכ10%- מרמת הסיכון הממוצעת במשק.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
