שודדי הציפורים הזועמות: שוק המשחקים בדרך למטה
שוק המשחקים סובל מירידה ניכרת במכירות ומצמיחה חריפה במיוחד בהורדות פיראטיות. תתפלאו, אבל כל זה קשור לווירוס פליים שתקף מערכות מחשבים באיראן

את הסוד המקצועי הזה, שעליו ממעטים בדרך כלל לדבר, יודעים כנראה היטב גם כל המעורבים בתעשיית משחקי המחשב והאינטרנט. הממולחים שביניהם ממהרים לרתום אירועים מתוקשרים כדי להדליק מחדש את הבאזז. שתי דוגמאות טריות יכולות להמחיש זאת.
בחודש שעבר התפשטה במהירות הבזק ברחבי תבל הידיעה המחשמלת כי תוכנת ריגול (רוגלה) מסתורית בשם פליים (Flame) היכתה במערכות המחשבים המרכזיות של איראן, בעיקר במערכות של תעשיית הנפט (וגם, אולי כדי להסוות עקבות, ובקטנה, בעוד כמה מחשבים במדינות שסביב). בדיוק יומיים לאחר מכן הסביר איש מודיעין לשעבר של חיל האוויר האמריקאי כי פליים היא בסך הכל נגזרת של התוכנה העומדת בבסיס משחק האינטרנט הכי פופולרי, לפי שעה, אנגרי בירדס. דבריו סייעו מיד לעלייה זמנית במכירות של הציפורים.
מדובר באותה שפת מחשב (LUA) פשוטה, יציבה, בנפח של יותר מ-20 מגה ובעלת יותר מ-250 אלף שורות קוד, אבל נראה שיותר, שיוצריה שלפו מתוך ארגז כלי התוכנה הגדול העומד לרשות כל מתכנת. במקרה זה הפשטות היא מה שעושה אותה לגאונית כל כך.
עובדה: פליים לא רק שאבה מידע מתוך המחשבים שלתוכם הוחדרה, אלא שהיא ניתקה למעשה את מערכת מחשבי מיניסטריון הנפט האיראני מהאינטרנט, כפי שפירט וושינגטון פוסט.
הכתרים שנקשרו לה היו "נשק הסייבר רב העוצמה ביותר שנראה אי פעם," "תופת דיגיטלית" (עבור מי שנפגע ממנה כמובן), "פצצת הסייבר הגדולה ביותר" ו"מבצע ריגול אינטרנטי חסר תקדים, שהוא שווה ערך להפעלת צבא שלם." וכל זאת משום שיוצריה ידעו כנראה טוב הרבה יותר מאחרים כי איש לא יצליח, לפחות לאורך זמן ניכר, לדעת על קיומה. היא הוסוותה היטב מעיניהם של מיטב המומחים לתוכנות אנטי-וירוס.
לפי ההודאה הכנה והמבוישת של חברת קספרסקי, שאמורה היתה לזהות את פליים כווירוס מדבק, הרוגלה הזאת פעלה שנתיים מבלי שנתגלתה, וגם התעדכנה מרחוק, מה שהקשה עוד יותר לאתרה. מומחי תוכנה בבודפשט סבורים כי ייתכן שהתוכנה שוחררה למרחבי הסייבר כבר לפני 8-5 שנים.
ואם כל ההצלחות הטכנולוגיות המדהימות הללו, "ממתקי תוכנה של ממש," מבוססות לפי מומחה בעל מוניטין על תוכנת משחק המחשב והאינטרנט שכבר משגעת עשרות מיליוני משתמשים - האם לא כדאי לנצל זאת גם להגברת המכירות?

המקרה האחר של קידום מכירות התרחש ביפן כמה ימים בלבד לפני שהתפוצצה פרשת פליים. רשויות החוק ביפן עצרו ואזקו חשוד בפעילות פיראטית במשחקי וידיאו ומחשבים. זו הפעם הראשונה בעולם שאדם שעסק בפיראטיות משחקים (קרי: העתקה והפצה או מכירה של עותקים גנובים) נלכד וייתן את הדין על מעשיו הפליליים. ומי טרח להודיע על המקרה הזה? יצרנית משחקי המחשבים, הווידיאו והאינטרנט נינטנדו.
רק בדצמבר האחרון הוחל החוק למניעת תחרות לא הוגנת (זה שמו ביפן) גם על משחקי המחשב. נקבע שהפיראטיות מהסוג הזה, שנפוצה מאוד בכל הקשור לתוכנות הנדסיות, לסרטי קולנוע ולמוזיקה, היא פשע.
נינטנדו גילתה ש"שודד הגיימים" הוריד מהרשת משחק שפיתחה, העתיקו ללא היתר והחל למכור ערכה פיראטית משלו, שנועדה לפעול על קונסולת המשחקים הידנית שלה.
החברה היפנית הדגישה בהודעתה שחשיפת המקרה ברעש תקשורתי גדול נועדה לרפות את ידיהם של מוכרי משחקי וידיאו בלתי חוקיים. לשון אחרת (חבויה): לעודד דווקא מכירות של משחקים חוקיים, שעליהם חלים חוקי זכויות יוצרים, אבל הם כמובן יקרים יותר מהמועתקים.
התוכנה הגנובה והמועתקת היתה של משחק בשם .Majikon הגם שמשחקים מועתקים היו בהגדרה "מחוץ לחוק" ביפן, לא הוטלו שם בדרך כלל עד עתה עונשים נגד גיימרים פיראטים. הסיבה: הם לא נחשבו עבריינים פליליים.
יצרניות משחקי הווידיאו, המחשבים וכל המקוונים למיניהם הנטענים לכל מכשיר נישא באשר הוא טורחות באחרונה להרחיב את הלחצים שהן מפעילות על רשויות החוק במדינות שונות, לראות בפיראטיות המשחקים תופעה פלילית שיש להילחם בה בכל חומרת הדין. כמו בשאר מעשי הפיראטיות הממוחשבים. הם הצליחו בכך בבריטניה, בדרום קוריאה, בטייוואן, באיטליה, בהולנד ובגרמניה, וממקדים עתה מאמצים נוספים בשוק האמריקאי.
כל זה קורה גם - אבל כנראה בעיקר - משום שבחודשים האחרונים פשוט צללו בחדות מכירות כל משחקי הווידיאו. בארה"ב למשל דווח בשבוע שעבר כי בשליש הראשון של 2012 נרשמה ירידה של 42% במכירות משחקים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל מסתמנת עלייה עקבית בהורדה הבלתי חוקית של משחקים אלו 20% יותר מאשר בכל 5 השנים האחרונות. שוק המשחקים, הכולל קונסולות ותוכנות משחק, הצטמק באפריל האחרון. ב-32% בתקופה האחרונה - למעט הטירוף שאחז את המשתמשים סביב אנגרי בירדס, היצירה הפינית הפופולרית - לא הצליחו משחקי מחשב ווידיאו למשוך תשומת לב רבה. "המשחקים לא היו משכנעים שכדאי לקנות אותם ולשחק בהם יותר מפעם אחת רק לשם התנסות. רובם היו משעממים," אמרו גיימרים בבריטניה ובארה"ב שהתאכזבו מהמוצרים שהוצעו להם. וכך, באפריל האחרון הסתכמו ההכנסות בארה"ב של יצרניות המשחקים ב307- מיליון דולר בלבד, לעומת 535 מיליון דולר באפריל 2011 וכאשר במקביל מסתמן גידול בהורדת המשחקים הפיראטיים, המעורבים בתעשייה החוקית מודאגים מכך שגדל עתה דור שלם של גיימרים שמצפים להשתלב בעולם משחקי החינם.
יש גיימרים שכבר מצהירים בגלוי שהם מורידים באופן פיראטי תוכנות משחק לא חוקיות ובהיקפים ניכרים. בבריטניה נחשפה מעבדת גיימרים פיראטיים שבה, כמו במועדון חברים או באגודה חשאית, פועלים 250-200 "שודדי תוכנות משחקים." הם מעתיקים את המשחקים המקוריים ומפיצים אותם. אחד מהם, בן ,23 הודה בגאווה רבה שהוא עושה זאת מגיל 14 ושהוא מעולם לא נתפס בידי המשטרה. "אני מוריד משחקים רבים, מעתיק ודואג להפיץ בין חברי או עמיתי ל'מועדון,"' סיפר. "אני נהנה מהעיסוק הזה."
כיצד מאוששים את השוק במצב הזה? פונים למומחי שיווק, והם כאמור יודעים לרתום סקס, ריגול ופשע כדי לחדש את הבאזז המבוקש.