בינתיים, באלפיון העליון: חנויות היוקרה דווקא מדווחות על עלייה במכירות
פורשה פותחת אולם תצוגה חדש, בחנויות התכשיטים מוכרים ענקים בשווי 45 אלף שקל, ומכונות האספרסו היקרות נחטפות. בזמן שאזרחים חוששים ממיתון ועסקים רבים סובלים מההאטה, דווקא אלו שמוכרים מוצרי יוקרה משגשגים
שקד הוא חלק מהיקום המקביל למציאות הקשה שחווים ישראלים רבים, שמתקשים לשרוד כלכלית. העשירון העליון - וליתר דיוק, המאיון העליון - ממשיך לצרוך ולרכוש במרץ. כפועל יוצא בזמן שעסקים רבים סובלים מקשיים, דווקא אלו שקהל הלקוחות שלהם מבוסס על מי שהפרוטה בכיסו לא נפגעו. למרבה האירוניה, חלקם אפילו משגשגים יותר מאי פעם.

כך למשל מסר השנה שי דואני, מנהל מותג "פורשה" בישראל, מפתחות ל-65 לקוחות. המחיר הנמוך ביותר מבין הרכבים שמכר הוא 550 אלף שקל, ואילו הגבוה ביותר הוא מיליון ושבע מאות וחמישים שקל.
"שנת 2011 הייתה שנת השיא מבחינתנו", אומר דואני. "הייתי אומר שמרבית הלקוחות שלנו הם אנשים עם כסף ישן, שאוהבים נהיגה ולא רק איך זה נראה כלפי חוץ. לקנות פורשה זה הפינוק שלהם".
האם אתה חש בהאטה?
"אני רק יכול להגיד שהשנה האחרונה הייתה כל כך טובה שאנחנו עומדים להתרחב ולפתוח אולם תצוגה חדש בהרצליה פיתוח". גם תחום הטיפוח והתכשיטים לא נפגע. בנובמבר האחרון השיקה חברת "לה פררי" בישראל ארבעה בקבוקוני קרם חדשים בשם "סלולאר פאואר אינפיוז'ן", בסוג של אינפוזיה לעור, טיפול תלת-ממדי הנלחם בסימני הגיל. המחיר המבוקש הוא 2,800 שקל לטיפול של ארבעה עד חמישה שבועות בלבד. למרבה ההפתעה, מאות ישראליות כבר רכשו את המוצר.
דלית הראל, סמנכ"לית השיווק של "ה. שטרן" בישראל, ניזונה במידע על ההאטה רק מהתקשורת: "אנחנו לא מרגישים שום מיתון וקונים אצלנו כל השנה. בלי קשר לתקופה, אנשים לא מפסיקים לחגוג אירועים משמעותיים. אם זה חתונה, יום הולדת עגול, יום נישואים, לידה של תינוק. קניית תכשיטים היא קנייה עם מעורבות גבוהה, ובצורה גלויה וכנה אני אומרת - בארץ אין משבר. להפך, אנחנו בצמיחה, המצב הכלכלי אינו בכי רע, ולכן אנחנו גם לא מרגישים שום האטה".
ב"שבוע היהלום", שחל לאחרונה,
רק מתי מעט יכולים להרשות לעצמם להוציא סכומים כאלו, אבל גם בעשירונים אמידים פחות מוכנים להוציא סכומים לא מבוטלים על טיפולי יופי. יפית רפאל, סמנכ"לית "מרכזי רונית רפאל מדעי היופי", מדווחת גם היא על גידול במכירות. "אנחנו לא מרגישים שום מיתון בתחום שלנו", היא מסבירה, "תחום האסתטיקה המתקדמת זה לא רק פינוק, אלא מדובר בטיפולים שהתוצאות בולטות לעין. אני רואה את זה כסוג של חובה לכל לקוחה שרוצה לדחות את סכין המנתחים, ולכן אני רואה אצלנו הרבה נשים גם מהמעמד הבינוני. הן מעדיפות להוציא 20 אלף שקל על סדרת טיפולים לעור מאשר לקנות עוד תיק חדש בכיכר המדינה. כל מה שהשתנה זה רק סדר העדיפות שלהן". רפאל מדווחת שקהל הלקוחות שלה קבוע בעיקרו ואינו מושפע ממצב המשק.

גל עמית, מנהלת שיווק מטבחי "טופז ארט", היא בין היחידים שמודה: "אני מרגישה קצת האטה", אבל הסכומים שעליהם היא מדברת מכניסים את ה"האטה" לפרופורציה. "אם פעם מכרנו ידיות למטבח מצופות יהלומים ב-3,700 שקל ליחידה (בממוצע יש במטבח כ-30 ידיות), הרי שהיום אנחנו מתאימים את עצמנו למצב ומוכרים ידיות זהב ב-1,900 שקל ליחידה". אכן, מהדקים את החגורה.
בכלל, נדמה שבתחום העיצוב לבית אין גבולות לסכומים שהישראלי האמיד מוכן להשקיע. רמי אברמוביץ', סמנכ"ל "חלמיש קרמיקה", מכר רק לאחרונה ללקוח עם בית ענק אריח איטלקי ב-350 שקל למטר. "הלקוחות הולכים עם עיצוב עד הסוף", הוא אומר, "והם מוכנים לשלם הרבה על מנת להיות ייחודיים וטרנדיים". בנוסף לכך הוא מכר לאחרונה לא מעט ברזים מזהב במחיר של 30 אלף שקל ליחידה.
גם שקד הוא חלק מקדחת העיצוב. "אנחנו כפופים לקפריזות של הארכיטקטים. והיום הטרנד הוא של חזיתות כניסה בקו אפס לבית. הדלת נבלעת בחזית. התחלנו למכור חזיתות גם של שבעה מטר גובה שלא מבדילות בין הקיר לדלת. חזית כזו עולה בין 30 ל-80 אלף שקל. תלוי אם תרצו שהחזית תהיה גם חסינה לכדורים או לא".
צמיחה בשוק מוצרי היוקרה רואים גם בקרב אוהבי הקפה. אריק סודאי, מנכ"ל "גאג'יה" ישראל, מספר: "אנחנו מוכרים מכונות קפה בליין מאוד רחב, אבל רואים צמיחה דווקא במכונות הקפה היותר יקרות, סביב ה-12 אלף שקל ליחידה. אנחנו מוכרים עשרות מכונות קפה יוקרתיות בחודש ובעיקר לעשירון העליון. מי שאוהב קפה לא מתפשר. הדבר היחיד שמבדיל בין הלקוחות שלנו זה שחלקם אוהבים להכין את הקפה בעצמם, לטחון ולשלוט בכל שלב בהכנתו, ואילו אחרים מעדיפים שהכול יהיה אוטומטי".
שרון מגנזי, מנכ"לית "המטבח הדיגיטלי", מוכרת עשרות רבות של מקררי סאב זירו בחודש. המחיר ההתחלתי שלהם הוא 45 אלף שקל והם מגיעים עד המחיר המופלא של 112 אלף שקל. למה בעצם לשלם כל כך הרבה על מקרר? מגנזי מסבירה: "המקרר עשוי מאה אחוז נירוסטה; רובו עבודת יד; הפנים שלו מתכת ולא פלסטיק; יש בו שתי מערכות קירור עם שלושה אזורי קירור, כך שיש הפרדה בין הריחות; הוא חסכוני בחשמל; הוא יכול לבוא עם דלת זכוכית; חלוקת קור שווה; מערכת סינון אנטי-בקטריאלית, ואפילו מתחבר לחשמל החכם".
מתברר שלא מעט לקוחות רושמים את ההמחאה. "אנחנו לא מרגישים האטה, ואפילו יש עלייה משמעותית במכירות", היא אומרת. "מועד האספקה רחוק טווח, עד שנה ומעלה, ומדובר בתכנון קנייה מושקע, ולא בקנייה ספונטנית. מה שכן אפשר לראות זה מנעד רחב יותר של מי שבא לרכוש. מהעשירון עליון ועד למעמד בורגני פלוס. מה שמבדיל ביניהם זה שאנשי המעמד הבינוני יקנו אצלנו רק פריט או שניים למטבח, ואילו המעמד העליון ישקיע בכל המגוון".

