סלט ביצים: לאן נעלמו הביצים המסובסדות?
מאחורי כל ביצי החופש, הביצים האורגניות ואלו המועשרות באומגה 3 שמחיריהן אינם בפיקוח, מסתתרות הביצים הרגילות והמסובסדות שבאופן תמוה כמעט תמיד נפקדות מהמדף; משרד הבריאות ניסה לעשות סדר בבלגן, אך הוא סופג ביקורות מכל הכיוונים; לא הכל צהוב ולבן
אם לא די בכך שהקריאות להפחתת המע"מ על מוצרי מזון, כפי שנעשה במדינות רבות בעולם, נותרו ללא מענה, הותירה הממשלה את הצרכנים להתמודד עם מחסור במוצרי יסוד מסובסדים, שאת מקומם תופסים מוצרי פרמיום היקרים במאות אחוזים. אפשר לראות זאת במחלקת הלחם, שבה מספר הכיכרות הנמכרים בפיקוח קטן מאוד ביחס לחלופות הלא מפוקחות והיקרות.
אחד התחומים שבהם התופעה הקצינה במיוחד הוא ביצי המאכל הטריות, שנותרו כמעט בודדות בסל מוצרי המזון המצויים בצו הפיקוח על המחירים. מתוך מודעות להתרחבות השיווק של ביצי פרמיום עם הבטחות בריאותיות שונות, קבע השבוע משרד החקלאות הנחיות ולפיהן ייאסר על משווקי ביצים לשווק ביצי חופש, ביצים אורגניות וביצים מועשרות באומגה 3 בשמות אלו ללא הצדקה וללא ביסוס.
ההנחיות נועדות לאפשר לציבור לקבל את מלוא המידע על אודות הביצים שהוא רוכש ולמנוע ממשווקים לשווק ביצים בשמות פרמיום ללא הגדרות מדויקות של תכולת המוצר ואיכותו. במשרד הסבירו כי מדובר במהלך צרכני חשוב שמטרתו להבטיח כי הצרכנים יקבלו את מלוא המידע בבואם לבחור בין ביצים רגילות לביצי פרמיום שמחיריהן אינם מפוקחים.
"הצרכן יוכל לבצע בחירה מושכלת תוך הכרה בהגדרות למוצרי הפרמיום (ביצי חופש וביצים מועשרות באומגה 3) ותוך הבנה עבור מה הוא משלם", נכתב בהודעת משרד החקלאות, "מעתה יידעו הצרכנים כי אם יבחרו לרכוש ביצים שעל אריזתן כתוב למשל'ביצי חופש', הרי שביצים אלו תואמות את תהליכי הגידול והשיווק שמשרד החקלאות קבע לביצי חופש". אכן מדובר במהלך צרכני חשוב, אלא שנראה כי הטיפול בנושא יכול היה לכלול אלמנטים נוספים שהיה בהם כדי להסדיר את דרכי השיווק.
משום שביצים הן מוצר המצוי בפיקוח מחירים מצאו המגדלים והקמעונאים דרך לשפר את רווחיותם במוצרים משופרים בתוספות תזונתיות או תנאי המחיה של התרנגולות. ביצים אלו משווקות באריזות הזהות לאלה של הביצים הרגילות באופן שמקשה לזהות כי מדובר במוצר שונה, שמחירו גבוה במאות אחוזים. כך לדוגמה, מחיר תריסר ביצים בפיקוח נע בין 11 ל-13.25 שקל , אך מחירן של 12 ביצי חופש מגיע ל-25 שקל, ביצים אורגניות עולות 28 שקל ועל שישיית ביצי אומגה 3 יש לשלם 13.8 שקל, המשקפים 27.6 שקל לתריסר.
קמעונאי בכיר מאשר כי המצב הוא תולדה של אינטרסים כלכליים שפוגעים בצרכנים, בעיקר מהשכבות החלשות: "יש צרכנים שרוצים ביצים בריאותיות יותר ולהם מיועדות ביצי החופש, הביצים האורגניות והביצים המועשרות באומגה 3. רוב הלקוחות מבקשים לקנות ביצים רגילות במחיר בכשקל לביצה, אך לא תמיד מוצאים אותן. יש כאן אינטרס משותף למגדלים ולקמעונאים, שהרווח שלהם על הביצים המיוחדות גדול יותר מזה המתקבל ממכירת ביצים בפיקוח".
משרד החקלאות ער לבעיה ואף התייחס אליה בצו החדש: "מהלך זה יסייע במניעת חזרתה של תופעה מוכרת, ולפיה לא פעם יש מחסור בביצים שמחירן מפוקח בנקודות מכירה, ואילו מנגד מתקיים שיווק בלתי מוגבל של ביצים מיוחדות". עם זאת, לא ברור כיצד המשרד צופה שהבעיה תיפתר.
לדברי עו"ד ירון לוינסון, על הרגולטור מוטלת החובה להסדיר את מכירת הביצים לצרכנים באופן המונע את ההטעיה: "הצרכן שמגיע לאגף הביצים מבולבל לחלוטין. כל הביצים מונחות כך שבדרך כלל אלו שבפיקוח מוסתרות מאחור או מונחות במדף התחתון. פיצול הסמכויות בטיפול במוצרי מזון מאפשר למשרד החקלאות ולמשרד התמ"ת להשאיר את הנושא לא מטופל באופן המעורר את השאלה אם הם לא ערים לבעיה או לא רוצים לפתור אותה".

גם גלית אבישי, מנכ"לית ארגון אמון הציבור, רואה בחומרה את התנהלות שיווק הביצים בישראל ומותחת ביקורת על שבצו שפורסם השבוע אין התייחסות לנושא הביצים המפוקחות: "אני בעצמי לא מצליחה להבדיל בין ביצים רגילות לביצי פרימיום ולמצוא בסופר את הביצים המפוקחות. אם כבר עשיתם תהליך חשיבה כולל, למה לא הקדשתם עוד חצי שעה לטפל בסימון שונה של המוצרים? זה לא מסובך, צריך רק להפעיל קצת שכל ישר".
אבישי , המקדמת את הקמת רשות המזון בישראל, טוענת שהבעיה טמונה בפיצול הסמכויות, ולפיו משרד החקלאות אחראי לביצים כמוצר חקלאי ואילו משרד התמ"ת אחראי לסימון מוצרים: "הרגולציה הפרידה בין תחומים שיש ביניהם קשר הדוק. היה ראוי ששני המשרדים היו מקימים ועדה משותפת לקביעת רף מכסות לשיווק ביצים לצרכן, כדי שהטיעון של הקמעונאים
תגובת משרד החקלאות: "המשרד פועל רבות לקידום וליישום של צעדים צרכניים בתחום הביצים, ובהם שינוי סיווג גודל הביצים לזה הנהוג בארה"ב ובאירופה-ממספרים (1, 2 ו-3) לאותיות (L ,M ,S ו-XL) והפעלת פיקוח מחירים על ביצים'סופר טריות'. לאור הפעולות נכון להיום לא מגיעות פניות למשרד באשר למחסור בביצים בפיקוח ברשתות השיווק. עם זאת, המשרד העלה הצעה לבצע שינוי חקיקה ולחייב את רשתות השיווק למכור את המוצרים שמופעל עליהם פיקוח מחירים, ולחלופין למכור את מוצרי הפרימיום במחיר המוצר המפוקח, אם זה לא נמצא על המדף. באשר לסימון האריזות באופן ברור ובהיר לציבור, המשרד עוסק בימים אלה בקידום הנושא".
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
