למרות המחירים הגבוהים - יותר לקוחות מעדיפים את חנויות הנוחות

על אף המחירים הגבוהים שוק חנויות הנוחות מתעצם ומתקרב ללקוח; רשתות גדולות כבר בדרך לפתיחת חנויות חדשות ולהגדלת מגוון המוצרים והשירותים; לא רק בתחנות דלק

נורית קדוש | 29/12/2011 20:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אף על פי שחלף כבר יותר מעשור מאז הקימה פז בשנת 1999 את חנות הנוחות הראשונה בתחנת הדלק בבית קמה, ואף שהיום פועלות בתחנות תדלוק ברחבי הארץ כ-750 חנויות נוחות שנועדו להרחיב את מגוון המוצרים לנהג שעוצר לתדלק ולהתרענן, מכירות החנויות האלה הן רק 2% ממכירות הסופרמרקטים בישראל בשנה והענף מגלגל רק 1.2 מיליארד שקל בשנה.

אלא שאת הצלחת הפורמט ניתן למדוד גם בהשפעתו על קמעונאות המזון בישראל, שחלק ניכר ממנה פועל בזירה המאופיינת באלמנטים של נוחות המבוססים על חיסכון בזמן, על נגישות ועל זמינות. בשנים האחרונות התרחב המונח נוחות למגוון רחב של חנויות המתאפיינות בשעות פתיחה ארוכות, במיקום נוח ובשירות מהיר.

ביניהן אפשר למצוא רשתות שכונתיות כמו שופרסל שלי ומגה בעיר, חנויות נוחות במרכזי הערים כמו AM-PM ושופרסל אקספרס, חנויות נוחות בתחנות הדלק כמו ילו של פז, מנטה של דלק, SoGood של סונול ואלונית של דור אלון, וכן פיצוציות וקיוסקים. אלו מגלגלים יחד 22 מיליארד שקל בשנה, שהם כ-40% מהמכירות של הסופרמרקטים בישראל.

למרות השונות הרבה בין סופרמרקט עירוני לפיצוצייה, המשותף לכולן הוא שהן מספקות ללקוח המוכן לשלם פרמיה מוצרים ושירותים מסביב לשעון, 7 ימים בשבוע, 18 או 24 שעות ביממה, בקרבת הבית או על הדרך ובמקסימום נגישות ונוחיות.

מבדיקה שערכה עבור מעריב עסקים חברת הייעוץ השיווקי צ'מנסקי בן שחר עולה כי שוק חנויות הנוחות נחלק לשניים: חנויות הנוחות "על הדרך", הכוללות תחנות תדלוק ופיצוציות; וחנויות נוחות "קרוב לבית", הכוללות סופרמרקטים שכונתיים ומכולות. חנויות מהסוג הראשון יוצרות פדיון שנתי בגובה 5.5 מיליארד שקל והן 25% משוק הנוחות וכ-10% משוק הסופרמרקטים; והחנויות מהסוג השני יוצרות פדיון שנתי בגובה 16 מיליארד שקל והן 75% משוק הנוחות וכ-33% משוק הסופרמרקטים.
רמי זרנגר
חנות של yellow. במקום הראשון בין חנויות הנוחות בתחנות דלק רמי זרנגר
800 שקל בחודש

מבדיקת השוק הישראלי עולה כי כמעט כל משקי הבית מבצעים קניות השלמה, ומשק בית מוציא 800 שקל בחודש בממוצע על קניות אלה. הקנייה מתבצעת 1.8 פעמים בשבוע בממוצע, ובכל פעם מוציאים 140-120 שקל. על הכסף הזה מתחרות כ-10,000 חנויות נוחות על הדרך וקרוב ללקוח.

45% מהלקוחות קונים מוצרי השלמה בחנויות הקרובות לבית, והסיבה העיקרית היא הנגישות. על אף הניסיונות לשדרג את חנויות הנוחות בתחנות הדלק למינימרקטים, רק 5% מהצרכנים קונים מוצרי השלמה בתחנות תדלוק ובפיצוציות

"על הדרך", וזאת בעיקר בשל שעות הפתיחה המאוחרות, הנוחות והימצאותן "על הדרך".

לדברי האנליסטית מירב איינשטיין סיאנו מצ'ימנסקי בן שחר, גובה הקנייה הממוצעת בחנויות בתחנות הדלק הוא 30-20 שקל: "הסיגריות הן המוצר הנמכר ביותר וחלקן מסך הפדיון יכול להיות יותר מ-50%. המשקאות והחטיפים, שהם מוצרים שנרכשים כקניית אימפולס, הם כ-33% מהפדיון, הקפה והמאפה במקום הרביעי עם 5%-8% מהפדיון ואת מוצרי המכולת והמזון הטרי עדיין קונים יותר בסופרמרקטים".

צילום: יגאל לוי
פיצוציה. קונים על הדרך (למצולמים אין קשר לכתבה) צילום: יגאל לוי
מיתוג באמצעות קפה

בישראל פועלות כ-1,100 תחנות תדלוק, ובהן כ-750 חנויות נוחות. ילו של פז מובילה את הענף עם 232 חנויות נוחות ב-275 תחנות תדלוק, והפדיון החודשי הממוצע של חנות ילו גבוה מהחנויות ברשתות המתחרות תודות לאסטרטגיית שיווק מצליחה המבדלת אותה ממתחריה, לניהול קמעונאי ברמה גבוהה, לראשוניות, למיתוג חוויית הקפה בשיתוף פעולה עם לוואצה, להקמה של כ-10 סניפי ילו מרקט ולהתרחבות אל מחוץ לתחנות התדלוק.

חברות הדלק האחרות מנסות להדביק פערים: דלק, שלה כ-190 סניפים, רכשה לאחרונה את קפה ג'ו לצורך מיתוג הקפה בחנויות הנוחות; דור אלון מתמקדת גם בפתיחת חנויות נוחות מחוץ לתחנות התדלוק ומנסה להיכנס למושבים ולקיבוצים; וסונול מתמקדת בסגירת פערים ביחס למתחרות.
נוסף על כך, קיימות כ-140 תחנות תדלוק פרטיות שחלקן מפעילות גם חנות נוחות, דוגמת רשת טן.

יהודה לחיאני
חנות so good. אפשר גם למשוך מזומנים יהודה לחיאני
הדואר בא היום

תמיר בן שחר מעריך עוד כי מנועי הצמיחה של הרשתות מצויים במרכזי הערים, גם אם אלה יהיו פורמטים מוזלים שיתמודדו עם סניפי הרשתות הפרטיות כמו ויקטורי ורמי לוי, שמתחילות לפעול במרכז תל-אביב. לדבריו, בשנים הקרובות יקימו יזמים חדשים רשת מכולות או מינימרקטים, או ששופרסל תתרחב בתחום זה עם פורמט אקספרס.

באשר לשוק הנוחות בתחנות התדלוק, בן שחר מעריך כי השוק יכפיל את עצמו ומספר חנויות הנוחות יגיע לכ-1,200. הסיבות הן שבכל תחנת תדלוק תוקם חנות נוחות כמנוע צמיחה, ומספר תחנות הדלק צפוי לגדול ב-100 ב-5 השנים הקרובות.

"החנויות החדשות יהיו גדולות יותר עקב תכנון נדלני מיטבי, והפדיון החודשי בחנויות יגדל", הוא מסביר, "כמו כן, יוקמו עשרות מינימרקטים בתחנות תדלוק עירוניות. בשונה מחנות הנוחות הרגילה בתחנות הדלק, שגודלה 40 מ"ר בממוצע, החנויות החדשות ישתרעו על פני שטח של 500-300 מ"ר, כך שמגוון המוצרים יגדל מאוד והפדיון החודשי יוכל להגיע למיליון שקל ואף יותר".

מכיוון שבכל תחנת תדלוק תהיה חנות נוחות, הרשתות יידרשו לבדל את עצמן זו מזו, ולא רק באמצעות מותגי הקפה. היתרון העצום של חנויות הנוחות טמון בשעות הפתיחה הארוכות, וככאלה הן יוכלו לשמש תחליף לשירותי הדואר המסתיימים בשעות אחר הצהריים. כשלקוח יידע שבאפשרותו לאסוף חבילה שנשלחה עבורו בדואר גם בשעות הערב, הוא יעדיף להגיע לחנות הנוחות ולבצע שם קניות, גם במחיר גבוה יותר מזה המוצע בחנויות הדיסקאונט.

השירותים הנהוגים כיום בחנויות הנוחות הם משיכת מזומנים, אינטרט אלחוטי חינם והטענת טלפונים סלולריים. כחלק מההבנה ששעות הפתיחה הן כלי לבידול, הרשתות צפויות לפעול לחיזוק כוחן בתחום השירותים, שכולל היום הטענת מכשירי איזי פארק, תשלום חשבוניות של כביש 6 ועוד. בעתיד שירותים אלה יינתנו בכל חנויות הנוחות, גם אלה הקרובות לבית.

כלי נוסף לבידול הוא "ארוחות לאחר כך", תחום שעדיין לא קיים בישראל ומתייחס לארוחה מוכנה שבה פסטה, חלבון וסלט, וקונים אותה בחנות הנוחות בדרך הביתה כארוחת ערב לאנשים עובדים שלא מספיקים לבשל לעצמם.

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים