למכירה בהזדמנות, 5 דקות מהרכבת: שוק הנדל"ן בישראל מתרחב

בת ים, שדרות, בית שאן, חולון ועפולה מוזמנות להיכנס לכוננות-תחנות הרכבת שייפתחו בערים האלה בשנים הקרובות יגדילו את הביקושים לדירות, יביאו לעלייה במחירי הנדל"ן ויקלו את ניידות התושבים שגרים באזור; כך הרכבת מגשרת בין המרכז לפריפריה

שלומית צור | 19/9/2011 18:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: רכבת,נדל"ן
המיקום: שכונת המשתלה בתלאביב; השעה: 8:30; היעד : מגדלי עזריאלי; הזמן שצפוי לנהג להגיע עם רכבו לעבודה: 40 דקות כולל עצבים, וזאת בהנחה שאין הפתעות מיוחדות בכביש למעט פקקי התנועה הרגילים. לעומתו, תושב העיר יבנה שיוצא מהבית באותה שעה ולאותו יעד ומחליט להשאיר את רכבו בבית יוכל להגיע למגדלי עזריאלי בתוך 15 דקות החל מנובמבר, כשתיפתח בעיר תחנת רכבת ישירה לתל-אביב. ההיסטוריה הוכיחה כי פתיחת תחנת רכבת חדשה משפיעה על מחירי הדירות הסמוכות לה, ויותר מכך, משליכה על החלטות הקונים הפוטנציאליים לקנות דירה בעיר. עסקים מביא את רשימת תחנות הרכבת שצפויות להיפתח עד סוף החודש וכן את תחנות הרכבת שעשויות לחולל מהפך בפריפריה בשנים הקרובות.

לדברי זכיין אנגלו סכסון ביבנה ראובן בוסקילה, קו הרכבת הקיים ביבנה מביא את תושבי העיר לתל-אביב דרך רחובות, רמלה, לוד ותחנות מאסף נוספות בתוך 40 דקות, זמן דומה למשך הנסיעה לתל-אביב במכונית בבקרים. "פתיחת הרכבת הישירה לתל-אביב תוביל לקיצור הנסיעה ל-15 דקות ועשויה להביא להעדפה גורפת מצד התושבים לנסיעה ברכבת", אומר בוסקילה.

תוואי הרכבת שאו-טו-טו יופעל ממערב יבנה נסלל בימים אלה לאורך כביש גהה ויכלול תחנה חדשה בסמוך לתחנה המרכזית בעיר שאף תכלול 800 מקומות חניה. "התחנה עשויה להביא לעלייה של 5%-10% במחירי הדירות בעיר ואף עשויה לשמש  30%-40% מההחלטה של קונים להגיע בכלל
ליבנה", מוסיף בוסקילה. לדבריו, פתיחת תחנת הרכבת בסמוך לאזור התעשייה הצפוני של יבנה מביאה בימים אלה ממש להתעניינות של חברות מסחריות שטרם הקימו סניפים בעיר להגיע ליבנה לראשונה.
"משנה את תדמית העיר"

נוסף לתחנת ראשון לציון מערב שנחנכה לפני כמה ימים עד סוף החודש יוקמו תחנות רכבת חדשות גם בחולון ובבת ים. "מאז ומתמיד הרכבת תורמת ליצירת ביקושים לדיור בערים שהיא פועלת בהן. בראשון לציון התחנה הוותיקה ממוקמת במזרח העיר ותרמה רבות להתפתחות השכונות שנבנו שם בעשור האחרון, לשינוי התדמית של מזרח העיר ולעליית ערך הנכסים שם", מסביר יוסי נווה, מנכ"ל ובעלים של חברת גל יוזמה הבונה את פרויקט UPPER WEST במערב העיר. "בעיר גדולה כמו ראשון לציון די מתבקש שתהיה יותר מתחנה אחת. התחנה החדשה במערב העיר תחסוך לתושבים את הנסיעה מתחנת הרכבת הישנה והרחוקה במזרח לבתיהם שבמערב העיר".

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל משותף בחברת אאורה ישראל שבונה פרויקטים למגורים בחולון ובבת ים, מסביר כי "אמנם מדובר בערים שקרובות יחסית לתל-אביב, אך למרות הקרבה בשעות הבוקר הכבישים עמוסים, בכל אחת מהערים מתגוררים כמעט 200 אלף תושבים וזמן הנסיעה לתל-אביב

יכול להגיע גם כמעט לשעה. הרכבת לעומת זאת תקצר את זמן ההגעה לדקות ספורות".

לדברי אטרקצ'י, 85% מפרויקט רוטשילד טאוור בבת ים נמכר בעיקר לתושבי העיר, והוא מעריך כי עם פתיחת הרכבת תגבר ההתעניינות בפרויקט גם מצד תושבים מחוץ לעיר. "במקום לעמוד בפקקים אנשים מעדיפים לנסוע ברכבת חצי שעה ובה הם יכולים לשוחח בטלפון בנחת, לקרוא עיתונים ואף להתחבר לאינטרנט ולחסוך חצי שעת עבודה". בפרדס חנה, למשל, שם אאורה ישראל בונה כמה פרויקטים, פתיחת תחנת רכבת באזור התעשייה קיסריה (הממוקמת במרחק של דקות ספורות משכונת נווה פרדסים) הביאה לעליית מחירי דירות 4 חדרים בשכונה ב-10%-15%, גורס אטרקצ'י. "פרדס חנה היתה בעבר מקום נחמד, אבל לא אלטרנטיבה לאנשים שעובדים בתל-אביב. היום, בזכות הרכבת, היא בהחלט אלטרנטיבה. חצי שעה נסיעה ברכבת מפרדס חנה לתל-אביב הוא זמן קצר יותר מנסיעה של עובד שמגיע מראשון לציון לתל-אביב ברכב".

"גידול עקבי בביקושים"

לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר, המשווקת פרויקטים חדשים למגורים, "רכבת ישראל הפכה בשנים האחרונות לכלי תחבורה פופולרי גם בקרב המעמד הבינוני. זאת על אף תקלות טכניות לא מעטות שגורמות לעתים לעיכובים בלוחות הזמנים, שהנהלת הרכבת עדיין צריכה לשפר. בניגוד לאוטובוסים, המזוהים בעיקר עם חיילים, עם בני נוער ועם אוכלוסייה קשת יום, ברכבת ניתן לראות גם אנשי עסקים ומנהלים המעוניינים לדלג על הפקקים לתל-אביב. בשל ההתפתחות המואצת של הרכבת והקמת תחנות חדשות בשנים האחרונות ניתן לראות כי ביישובים שהרכבת עוברת ופועלת בהם יש גידול עקבי בביקושים ובעקבותם גם עלייה במחירי הנדל"ן", מסכם כהן.

העיר מודיעין, למשל, אשר הוקמה לפני יותר מעשור, שווקה כעיר איכותית במרחק 20 דקות נסיעה מתל-אביב ברכב. הסלוגן היה נכון בתחילת אכלוסה של העיר, אך עם גידולה המואץ העומסים בכביש הביאו לכך שכיום הנסיעה ברכב ממודיעין לתלאביב אורכת כשעה. בשנת 2007 נחנכה בעיר תחנת רכבת ששיפרה משמעותית את המצב ואף תרמה לעליית המחירים בעיר. כיום הרכבת מביאה 5,000 תושבים בכל בוקר ממודיעין לתל-אביב, אך הנסיעה אורכת 35 דקות בשל עיכוב משמעותי בתחנת נתב"ג. בשנה האחרונה, מאז פתיחת הנתיב המהיר, מורגש מעבר של נוסעים מהרכבת לאוטובוס - נסיעה שאורכת 40 דקות בנתיב המהיר, בין היתר גם בשל שביתות ואיחורים של הרכבת.

שכונה נוספת שנהנתה מעליית ביקושים ומעליית מחירים בזכות תחנת הרכבת היא שכונת קריית השרון הממוקמת במזרח נתניה, בסמוך למכללה האקדמית נתניה. הקמת השכונה החלה לפני קצת יותר מעשור וסימנה את תחילת הביקושים הרבים לנדל"ן בעיר. אחת החברות הראשונות שבנו בשכונה היתה חברת רוטשטיין, שהקימה את פרויקט קריית האקדמיה. אורי פליישמן, סמנכ"ל השיווק של החברה, מציין כי "אחת הסיבות להתרוממות השכונה הזאת היא הרכבת. בתחילת השיווק לפני כעשור רוב רוכשי הדירות בשכונה היו זוגות צעירים. הימצאותה של תחנת רכבת והנגישות שלה לגוש דן משכו לשכונה תושבים רבים מחוץ לנתניה. רוכשי הדירות הבינו שהם יכולים לגור בשכונה חדשה עם תשתיות חדשות, לשלם פחות מכפי שהיו משלמים על מגורים בגוש דן ועדיין להגיע למקום עבודתם במהירות".

פליישמן מעריך כי תחנת הרכבת העלתה את ערך הדירות בשכונה בכ-10% בממוצע. "כיום יש פרויקטים לא מעטים הנמצאים בשלבי תכנון שונים ליד תחנות רכבת עתידיות. כחברה יזמית, הימצאותה של תחנת רכבת מדרבנת אותנו מאוד לרכוש קרקע באותה סביבה - בעיקר בפריפריה, שם התושבים מעדיפים לרכוש דירה בשכונה הסמוכה לתחנה. הקונים מוכנים לשלם את הפרמייה על הקרבה לרכבת כדי ליהנות מהנגישות הגבוהה לגוש דן".

"מהפך של ממש בערים"

ואכן תחנות רכבת חדשות עתידות להיפתח גם בערי פריפריה כמו בית שאן, עפולה וכרמיאל עד שנת 2015, כך על-פי צפי של רכבת ישראל. אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות', מסביר כי עליית המחירים בערים אלה תתרחש רק אחרי שהתחנה תיפתח. "עלית מחירי הדירות שמביאה הרכבת, אשר נעה בין 10%-15%, מתרחשת בדרך כלל רק אחרי פתיחת הרכבת והסתגלות האנשים למציאות החדשה. אלה שנסעו במכונית מחליטים לנסות את הרכבת, ורק אחרי שהם בטוחים שהמעבר אליה משפר את איכות חייהם-עוברים לנסוע בה בקביעות".

"זה התחיל בבנימינה, עיר שהתפתחה בזכות הרכבת", מסביר המאירי, "אנשים היו רגילים לנסוע ברכב, ולאחר פתיחת התחנה גילו שבתוך חצי שעה הם יכולים להיות בתל-אביב. פתאום בנימינה עלתה על המפה, והרכבת היא בפירוש זו שהעלתה את הביקושים. בערים כמו כרמיאל, בית שאן ועפולה תחנות הרכבת עשויות לעשות מהפך של ממש. הטענה היא שבערים אלה אין תעסוקה והרכבת עשויה להביא לפתרון הבעיה. בערים אלה, שהוצאות הדלק בהן גדולות, הנסיעה ברכבת היא זולה יחסית. למשל, רכבת נוחה לכרמיאל היא שיקול משמעותי במעבר לעפולה ורכבת נוחה לחיפה היא שיקול במעבר לחיפה. הרכבת עשויה להביא להתגבשות שכבת ביניים יפה בערים האלה".

עיר שסובלת במיוחד מפקקים בשעות הבוקר לכיוון תל-אביב היא הוד השרון. תחנת הרכבת בהוד השרון נמצאת בסמוך למתחם 1200 המוקם בימים אלה וכולל פרויקטים חדשים רבים. התחנה מאפשרת לתושביה העתידיים של השכונה להגיע לתל-אביב בתוך 38 דקות לעומת נסיעה של שעה ויותר ברכב פרטי. לדברי שרה אילין, מנהלת השיווק בחברת שרביב, המקימה את פרויקט השרון העליון במתחם 1200, " תחנת הרכבת הסמוכה למתחם היא אחת הסיבות לביקושים הגבוהים לשכונה ביחס למתחמים אחרים בעיר. זה ללא ספק אחד הפרמטרים החשובים לאוכלוסייה שעובדת מחוץ לעיר". לדברי אילין, לקוחות רבים שמגיעים למשרד המכירות מתעניינים במיקומה של התחנה ובזמני ההגעה לתל-אביב.

שינוי מגוון המשרות הזמינות

"להקמת תחנות רכבת חדשות יש השפעה חיובית על מחירי הנדל"ן, וזאת מכיוון שקיומה של תחנת רכבת היא מדד לבחינת התפתחות הערים", מציינים ברכבת ישראל. "עבור רוכשי בתים היתרונות בשירותי רכבת משופרים כפולים: חיסכון ישיר בזמן נסיעה לכל מרחק ושינוי מגוון המשרות והשכר הזמינים, וזאת בעקבות הרחבת יעדי ההגעה לערים שיש בהן פוטנציאל שכר גבוה יותר. ב-25 בספטמבר תפתח רכבת ישראל במקביל 5 תחנות חדשות בקו תל-אביב-ראשון לציון מערב ותחבר את חולון ואת בת ים לרשת המסילות. זמן הנסיעה בין ראשון לציון מערב (תחנת משה דיין) ובין תל-אביב יהיה כ-18 דקות . במהלך 2012 תשדרג רכבת ישראל את השירות בין באר שבע לתל-אביב לאחר סיום עבודות הכפלת המסילה ותפעיל מספר רב יותר של רכבות בין שתי הערים, בזמן נסיעה קצר יותר ולאורך יותר שעות. פתיחת התחנות מאפשרת לאזרחים נוספים להשתמש ברכבת וכך משחררת את עומסי התנועה, מורידה את זיהום האוויר ומצמצמת את תאונות הדרכים".

shlomit.tsur@maariv.co.il

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->