המועדון של כולנו: מה כדאי לבדוק לפני שמצטרפים למועדון חברים?
כולנו מחזיקים כרטיסי מועדון בארנק ונהנים מהטבות בזכותם; מה כדאי לבדוק לפני שמצטרפים למועדונים השונים? האם תמיד החברות בהם חוסכת לנו כסף? ואיך היא משפיעה על הרגלי הצריכה שלנו?
נסו להיזכר מתי בפעם אחרונה עשיתם קניות ולא שאלו אתכם אם יש לכם כרטיס מועדון. לפני כמה חודשים ניגשתי לאחד מסניפי ממסי להוציא רישיון נהיגה בינלאומי. לפני קבלת הרישיון הציעו לי להצטרף למועדון לקוחות המקנה הטבות רבות בסניפי הרשת ובבתי עסק נוספים ברחבי הארץ. משום שאני מחזיק בכרטיס אשראי של חברה מסוימת, הוצע לי להצטרף למועדון לשנה ללא עלות, ליהנות מהטבות שונות ולקבל את הרישיון הבינלאומי בחינם (חיסכון של 15 שקל).

רגע לפני שחתמתי על טופס ההצטרפות שאלתי: "ומה קורה בעוד שנה", הוסבר לי כי החברות מתחדשת אוטומטית מדי שנה בשנה בעלות של כ-130 שקל לשנה, לא לפני שאקבל הודעה בדואר על ששנת החברות הסתיימה. באותו הרגע החלטתי לוותר. אמנם ההנחות היו אטרקטיביות, אך תמיד מקונן בי החשש שמה שמתקבל בחינם עשוי לעלות לי לא מעט כסף בעתיד.
על-פי סקר שערכה רשת סופר-פארם, בעלת השליטה במועדון לייף סטייל, באמצעות מכון המחקר פאנלס, כ-75% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל חברה במועדון לקוחות אחד לפחות. הישראלי הממוצע חבר ב-2.3 מועדוני לקוחות, ונשים חברות ביותר מועדוני לקוחות מגברים באופן מובהק (כ-80% מהנשים לעומת 73% מהגברים).
עוד עולה מהסקר כי כ-60% מבין המשתייכים למועדוני לקוחות, שהם 45% מכלל האוכלוסייה, חברים במועדון לקוחות המבוסס על כרטיס אשראי חוץ בנקאי. כ-35% מחזיקים בכרטיס אשראי אחד, 18% הם בעלי שני כרטיסים וכ-6% אוחזים ב-3 כרטיסים ויותר. הסקר נערך ביולי 2011 בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.
מהי הסיבה שרבים מאיתנו חברים במועדון לקוחות? רונן צורף, מנהל מועדון לייף סטייל של סופר-פארם, מסביר כי "העילה העיקרית להצטרפות למועדון היא ההטבות הבלעדיות שהוא מעניק ללקוחותיו". צורף מוסיף כי "הוא עד למעורבות גבוהה של לקוחות המועדון בימי מכירה מיוחדים ובמימושי קופונים המותאמים אישית להרגלי הצריכה שלהם". האם חברי המועדון מנצלים את
ההטבות הניתנות להם".
לפי הסקר, הרוב המוחלט, 99% מחברי המועדונים השונים, נוהגים לנצל בתדירות זו או אחרת את ההטבות הבלעדיות שהמועדון מעניק להם. כ-34% הצהירו כי הם משתמשים בהטבות בכל קנייה.
האם משתלם לבתי העסק להציע לנו הטבות ומבצעים? נראה שכן. כ-45% מהנשאלים ציינו כי ההשתייכות למועדון לקוחות משפיעה על ההחלטה היכן לערוך את הקניות. 14% מתוכם העידו
האם כדאי להיות חבר מועדון? תלוי בהרגלי השימוש. כרטיס מועדון יכול לחסוך לצרכן כסף רב, אך הוא גם עשוי לעלות לו לא מעט. כאשר אנו מנצלים הנחה על מוצר או שירות שהתכוונו לרכוש בין כה וכה, חברות במועדון לקוחות תוכל לחסוך לנו עשרות ומאות שקלים בחודש. לדוגמה, תדלוק קבוע בתחנת דלק המציעה הנחה של 35 אגורות לליטר לחברי מועדון תחסוך למשפחה ממוצעת כ-50 שקל בחודש.
לעומת זאת, הפיתוי משלל המבצעים וההנחות המוצעים לחברי מועדון עשויים לגרום לנו לקנות מוצרים שכלל לא התכוונו. כמה פעמים רכשתם בקבוק יין, סיר, בגד או קומקום חשמלי רק משום שהוצעו בהנחת מועדון?
לחברות במועדון לקוחות יש גם עלויות נוספות. רוב המועדונים גובים דמי מועדון הנעים מעשרות ועד מאות שקלים בשנה. בכרטיסים המבוססים על כרטיסי אשראי (בנקאיים וחוץ בנקאיים) מתווספים לכך גם דמי כרטיס חודשיים. כדי לעודד הצטרפות, מרבית המועדונים מציעים הנחה או פטור מעלויות אלו בשנה או בשנתיים הראשונות לחברות, כך שלכאורה אין לנו מה להפסיד. ואולם, חשוב לזכור שבניגוד לתהליך ההצטרפות שבו החברה לרוב רודפת אחר הצרכן ומסייעת במילוי טפסי ההצטרפות, הפסקת החברות במועדון דורשת יותר יוזמה ואקטיביות.
איך בוחרים מועדון לקוחות? מספרם הרב של מועדוני הלקוחות הופך את ההשוואה ביניהם לקשה עד בלתי אפשרית. המועדונים מציעים בדרך כלל הנחות קבועות לצד מבצעים תקופתיים בתחומים שונים כגון מזון, מסעדות, תרבות, נופש והנחות בתחנות הדלק הנעות מ-25 אגורות ועד 35 אגורות לליטר.
לאילו פרטים כדאי לשים לב בהצטרפות למועדון לקוחות? ודאו כי אתם מבינים את תנאי ההצטרפות ואת העלויות הנלוות, במיוחד דמי מועדון ודמי כרטיס. לעתים קרובות הנחה על דמי שימוש או פטור מהם מותנים במינימום רכישות שנתיות.
חשבו על הרגלי הקנייה שלכם. האם הייתם בלאו הכי רוכשים מוצרים בבתי העסק השותפים במועדון או שהחברות במועדון צפויה ליצור לכם הוצאות חדשות?
זכרו כי החזקה של כרטיסי אשראי מרובים עשויה גם לפגוע ביכולתכם לנהל את רמת ההוצאות החודשיות ושקלו לבטל כרטיסים שאין לכם צורך של ממש בהם.