"ייתכנו שיבושים והפסקות באספקת החשמל בישראל"

כך מזהיר ד“ר עמית מור, יועץ לבנק העולמי בנושא משק האנרגיה והדלקים. "מחיר החשמל יעלה בקרוב ב-20%. בטווח הארוך הבעיה של חברת החשמל קשה יותר. היא בקשיים פיננסיים כבירים. לא יהיה מנוס מהעלאה נוספת עד שיגיע גז מקידוח תמר"

אלכס דורון | 6/9/2011 15:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הדרישה ל"צדק חברתי", הנשמעת מכל במה ובהקשרים שונים, מצדיקה גם שינוי מקיף במחיר הבנזין ובמיסוי על הרכב הפרטי. ד"ר עמית מור, יועץ בנושא משק האנרגיה והדלקים לבנק העולמי, לממשלות ולארגונים פיננסיים בארץ ובעולם, מבטיח: "העת הזאת היא ההזדמנות. יש לקיים בדיקה מקיפה של המיסוי על הדלק ועל ענף הרכב כולו בהקשר להעלאת המסים הישירים ולהקטנת העקיפים".

בשבוע שעבר אמר שר התשתיות עוזי לנדאו שאין סיבה שמחיר הבנזין יהיה יותר מ-7 שקלים לליטר. למחרת הוא נכנע ללחץ וחתם על הורדת מרווח השיווק, ומחיר הבנזין עלה ב-5 אגורות.

"יותר ממחצית מחיר הבנזין בארץ הוא מס בלו ומע"מ. הממשלה דומיננטית בקביעת המחיר ורק שליש ממנו נגזר מהמחיר הבינלאומי לחבית נפט. הממשלה החליטה שנתח משמעותי מתקציבה יגיע ממגזר הרכב. לכן אנחנו משלמים מסים גבוהים כל-כך על מכונית חדשה, 70%-80% ממחירה. אין לזה אח ורע בעולם. הבלו על הבנזין הוא מס קנייה, ויחסית לממוצע האירופי אנחנו לא חורגים מזאת. עם זאת, צריך להביא בחשבון את כוח הקנייה האמיתי של השקל מול הדולר".

אז הורד מרווח השיווק ובמקביל בוטלה הוזלה זמנית בבלו ועודכן שער החליפין של השקל מול הדולר.
"ההורדה בבלו היתה לחודש בלבד. מרווח השיווק הוא סך הוצאות חברות הדלק ובעלי התחנות בגין רכישת הבנזין, הוצאותיהם על אחסון בנמלים, הולכה מבתי-הזיקוק והובלה לתחנות. עלויות הון קשורות גם להקמת תחנות ולתפעולן ולהוצאות שכר העובדים. הקטנת מרווח השיווק משמעותית לחברות, אך תרומתה לאי-העלאת מחיר הדלק זמנית בלבד. בטווח הארוך ייתכן שהדבר יצמצם את השוני במחירים בין התחנות ויביא לקריסת אחדות מהן. המשמעות היא גידול הריכוזיות בענף. אנחנו משלמים יותר על הבנזין לא בגלל מרווח השיווק, אלא מסיבות אחרות כמו שינוי בשער החליפין של הדולר - שיביא להעלאה מחודשת של הבלו. לכן דרושה רביזיה מקיפה בנושא".

יש צורך בהעלאת מסים על הרכב?
"רק על המכוניות היקרות והגדולות. מנגד, צריך לעודד מעבר לשימוש ברכבים קטנים, מזהמים פחות ושאינם זוללים בנזין. אם יימצאו תחליפים למימון תקציב המדינה במקום המיסוי על הדלק, ניתן יהיה להקטין את הבלו".

צפויים שינויים במחירי הנפט בעולם בשנה הקרובה?
"אינני צופה ירידה ניכרת, אלא אם העולם ישקע למיתון. אז יוזלו מחירי הנפט והבנזין, אבל המשק הישראלי כולו רק יסבול מירידה חמורה בייצוא ובאבטלה".
אין מצרים, אין שדה מרי

אתה צופה התייקרות במחיר החשמל בקרוב בגלל החוב האדיר של חברת החשמל?
"מחיר החשמל יעלה בחודשיים הקרובים בגלל שימוש גובר של חברת החשמל בסולר ובמזוט היקרים במקום בגז הטבעי והזול יחסית שלא מגיע ממצרים. בשנתיים הקרובות, עד להשלמת פיתוח שדה תמר, יעלו מחירי החשמל ב-10%-20%.

איך חברת החשמל נקלעה לקשיי מימון לרכישת דלקים?
"אפשר היה לצמצם בעליית מחירי החשמל אילו הממשלה מצאה מקורות מימון מתקציבה לדלקים היקרים. בהיעדרם עליית המחיר תוטל על הצרכנים לטווח הקצר. בטווח הארוך הבעיה של חברת החשמל קשה יותר. היא בקשיים פיננסיים כבירים, בעלת חוב של 65 מיליארד שקל שהביא להורדת דירוג האשראי שלה לאג"ח זבל. לא יהיה מנוס מהעלאה נוספת מעבר ל-20% בטווח הבינוני והארוך עד שיגיע גז מתמר".

זוהי תמונת מצב לשנתיים בלבד?
"כן. עלינו להיערך להיעדר הגז ממצרים ולמיצוי המאגר בשדה מרי של ים תטיס בתוך שנה. נוסף על כך, ייתכנו שיבושים והפסקות באספקת החשמל לראשונה זה שנים. חברת החשמל עלולה לעמוד בקשיים לא מבוטלים ברכישת מיליוני טונות סולר ומזוט לתחנות הכוח, משום שהצנרת הקיימת איננה ערוכה להולכת כמויות כה גדולות. יהיה צורך להגדיל את פעילות התחנות באשדוד הפועלות באמצעות מזוט, אולי גם בתחנות הישנות בחיפה, כדי לספק ביקושים. גם התחנות הפועלות על פחם יופעלו עד קצה יכולתן".

מה הפתרון למצוקת הגז לתחנות הכוח?
"בתקופה הקרובה ניתן להקל על הבעיה באמצעות זירוז הקמת הצינור למסוף הימי, שאליו תתחבר מכלית מיוחדת שתביא גז טבעי נוזלי. האנייה מתחברת לצינור במרחק של כ-10 ק"מ מחוף חדרה. הפרויקט מתוכנן לסוף 2012".

מדוע נוצר החוב הכבד של חברת החשמל?
"הוא נבע מהשקעות אדירות ב-15 השנה האחרונות בהקמת תחנות הכוח ובתשתיות ההולכה והחלוקה. הכל מומן בהלוואות כי תעריפי החשמל לא הספיקו למימון. היחס בין החובות להון העצמי של חברת החשמל עלה ל-80%, מהגבוהים בעולם. וצריך לומר ביושר שתעריפי החשמל אצלנו הם מהנמוכים בעולם המערבי. מצבה הפיננסי של החברה רעוע, ואילו רמת השירותים שהיא מספקת היא מהגבוהות ביותר. גם עלות העובד בה גבוהה. הממשלה לא

יכולה לברוח מפתרון בעיית החוב, הוא משליך על ענף החשמל כולו. גופים פרטיים מתחילים להשקיע בתחנות מתחרות ויציעו תעריפי חשמל נמוכים יותר.

הזרמת הון ממשלתי או בערבות המדינה ודרישה להתייעלות במצבת כוח האדם בחברה הם הפתרון. יש להביא בחשבון שאלפי עובדים יעזבו בעשור הקרוב וייקלטו במגזר הפרטי. כל דחייה בטיפול בנושא תחמיר את מצבה של חברת החשמל, שהיא נכס אסטרטגי ראשון במעלה לכולנו".

צילום: ראובן קסטרו
עמית מור. צילום: ראובן קסטרו
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->