
מנכ“ל מועדון חבר: "באווירת המחאה קשה להשיג הנחות"
שלומי אברהם, מנכ“ל מועדון הצרכנות של אנשי הקבע, סבור שהמחאה החברתית מובילה מהלך של תיקון במשק, אך מזהיר כי לא ניתן להטיל את הורדת המחירים על חוליה אחת בשרשרת האספקה לצרכן

כמי שאחראי לאספקת הטבות והוזלות במגוון רחב של תחומים - תרבות פנאי, רווחה, נדל“ן, רכב, צרכנות ואף הסדרים ייחודיים בתחומי הסלולר, המזון והדלק - אברהם מזהה את עצמו לא רק עם האינטרסים של ציבור משרתי הקבע, אלא גם עם האינטרס הצרכני של כלל אזרחי ישראל.
על רקע המחאה החברתית מודה אברהם כי באווירה שהמחאה יצרה יהיה קשה יותר להשיג הנחות משמעותיות בגלל עלייה בכוחו של הצרכן הבודד. במקום זאת הוא מסמן מטרה חדשה: מוצרים ושירותים פיננסיים. אברהם לא רוצה רק לתת לאנשי צה“ל לקנות בזול, הוא רוצה גם לחנך אותם להתנהלות אחרת.
איך המחאה משנה את עולם הצרכנות?
"כרגע ההסתכלות של רוב היצרנים והיבואנים על הצרכן הבודד היא מתוך הבנה שאי אפשר להעמיס עליו עוד ועוד התייקרויות בצורה מתמשכת. יוקר המחיה הגיע לרוב המגזרים בשוק, ופעמים רבות נבעו ההתייקרויות משינויים של מיסוי ושל רגולציה".
"אלא שרוב העלויות הועברו ללקוחות. מי שהיה מאוגד במקומות כמו חבר יכול היה להפחית חלק מהפגיעה. עכשיו יש איזשהו מהלך של תיקון, וסביר להניח שהלקוח הממוצע יוכל להשיג מחירים טובים גם בלי להיות חבר במועדון צרכנות. לנו, בכל מקרה, יש יתרונות יחסיים במגוון תחומים נוספים שלא מגיעים רק מהמקום של הנחה במחיר המוצר.“
המחאה תשנה את המשק?
"השאלה היא כמה הסנטימנט הזה ישפיע בטווח הארוך. החזקת מחירים של מוצרים מסוימים ברמות נמוכות דורשת בטווח הבינוני והארוך גם שינויים רגלוטוריים או מסחריים שיאפשרו זאת. השינוי המשמעותי ביותר הוא ההבנה כי הצרכן הבודד כבר לא עומד מנגד
האם אתם צפויים להיפגע בעקבות תמורות אלו, אשר יסייעו בסופו של דבר לצרכן הבודד?
"אני לא חושב שיש פה אנחנו והם. אנחנו חלק מכל העולם הצרכני ובסך הכל אנחנו מצטרפים לכל תהליך שבו לצרכן יש מה להגיד ומה להרוויח. מחיר הוא תוצר של פרמטרים רבים, חלקם נוגעים ליצרן, חלקם לגופים המתווכים וחלקם לממשלה - כלומר מיסוי ורגולציה. חוליה אחת בשרשרת לא תוכל לשאת לבדה בנטל. לכן כל פתרון חייב לכלול את כל השחקנים שמשפיעים על המחיר. אין לשכוח שיש משתנים נוספים כמו מחירי האנרגיה ושערי החליפין המשפיעים בצורה קריטית על המחירים.“
האם המודל של הקופונים יכול להחליף את מועדוני הצרכנות?

מהי פעילותכם בתחום הנדל“ן?
"המודל משתנה בכל פרויקט, אבל בדרךכלל אנו מתקשרים עם חברות יזמיות וקבלניות וחוסכים להן עלויות שיווק ומימון, אלא שהיתרון היחסי הוא המיקום. אנחנו פועלים באזורי פריפריה. המבצע האחרון שלנו היה ביבנה, וגם המבצע הבא שלנו צפוי להיות בפריפריה, הפעם מצפון למרכז. במקומות כאלו המחירים שפויים ויש פוטנציאל גדול הרבה יותר להקים שכונות באזורי ביקוש חדשים שאנו יכולים להביא בהם לידי ביטוי את היתרון היחסי של האוכלוסייה שאנו מייצגים.“
איזו עצה יש לך לצרכן הישראלי?
"חשוב מאוד לא להישאר אדיש לעליות במחיר ולפעול בהתאם. הדבר הבסיסי ביותר הוא לצמצם את הצריכה היכן שיש עלייה שאין לה הצדקה או במקרים אחרים - כפי שקורה עכשיו בצורה יפה מאוד - לפעול כמו שפועלים במחאה החברתית. מעבר לכך אני חושב שהתחום הנוסף שבו אין עדיין מספיק הבנה לעומק הוא התחום הפיננסי שהוא פחות נראה לעין, והמודעות לגביו נמוכה מאוד. שם נמצא כסף גדול מאוד של הצרכן הישראלי.“
היתרונות היחסיים העתידיים של חבר צפויים לצמוח ממקומות שאינם בהכרח הוזלת מחירים. למשל, חבר פועל באחרונה בתחום המוצרים והייעוץ הפיננסי והכלכלי, אשר היתרון שלו בו עשוי להיות משמעותי הרבה יותר מהנחה פרטנית על מוצר זה או אחר.
"התחום הפיננסי לא היה תחום שמועדוני הצרכנות התעסקו בו, מלבד ביטוחים קולקטיביים כביטוחי חו“ל, בריאות, שיניים וכדומה,“ אומר אברהם. "התחום הפיננסי היה בעייתי הרבה יותר, כיוון שאנשים רבים לא מבינים אותו. בניגוד לתחום הצרכנות, שבו אם אתה משיג תנאים טובים ומוצר אטרקטיבי זה מספיק עבור הפרט לצרוך אותו, הרי שבתחום הפיננסי הלקוח לא מכיר את המוצר לעומק, ולפיכך יש להעביר אותו תהליכים חינוכיים. אחת מהבעיות היא שהאוכלוסייה מדחיקה את רוב הנושאים הפיננסיים, ולפיכך ההתנהלות שלה היא לא טובה מספיק בהסתכלות ארוכת-טווח.“
כיצד מחנכים ציבור לקנייה מושכלת של חיסכון ארוך-טווח, למשל?
"ניקח את מוצר הגמל - כיוון שמדובר במוצר לטווח ארוך יחסית, והמשמעות של גובה דמי הניהול אינה מובנת, הרי שחלקים גדולים מהציבור שלנו לא ידעו לעשות בחירה מושכלת גם כשסיפקנו להםכזו. המטרה הראשונה שלנו היתה לנסות ולהנגיש כמה שיותר את העולם הפיננסי לעמיתים. יש לנו כמה דרכים לעשות זאת. הראשונה היא קורסים שאנחנו מציעים לעמיתים שלנו. השנייה היא באמצעות ערבים מיוחדים שאנחנו עורכים עם הרצאות מאקרו ומיקרו - וגם הופעה של יעקב כהן.“

ציבור משרתי הקבע נתפס כמגזר בעל הכנסה גבוהה יחסית, אלא שלדברי אברהם גם בקרבו יש אנשים רבים המתקשים לסיים את החודש - מטלה שאינה קשורה רק לגובה ההכנסה, אלא גם להתנהלות משק הבית.
"ככל שאתה נכנס לזה יותר,“ אומר אברהם, "אתה מגלה שבסופו של דבר התנהלות פיננסית בעייתית לא קשורה רק לגובה ההכנסה, אלא גם לאופן ההתנהלות, לבעיות אישיות ולדפוסי התנהלות. אנחנו מטפלים באוכלוסייה במצוקה עם חובות, שצריכה עזרה.“
כיצד אתם מסייעים למשפחות שנקלעות למצוקה כלכלית?
"התחלנו פיילוט של ליווי 40 משפחות, שהסתיים בהצלחה של יותר מ-80%. אנחנו נותנים להם מעטפת של ליווי פיננסי, פריסת חובות וייעוץ, ונוסף לכך אנחנו מציעים שירות כזה בתשלום מופחת, עם מוצרים נוספים של מערך ההלוואות. אנחנו לא רק מועדון צרכנות שרוצה לעזור לאנשים לצרוך. אנחנו רוצים לעזור לאנשים שלנו להתנהל בצורה נבונה יותר ולחזק בין היתר את המודל של בניית חיסכון ארוך-טווח.“
שלומי אברהם. גיל: 40; מצב משפחתי: נשוי +4; השכלה: בעל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב.