שאלות ותשובות בנושא מחיר הדלק
מדוע צריך היה להעלות את מחיר הדלק? כיצד בלם האוצר את העלייה? ומדוע לנדאו ניסה להתנגד? כל הדברים שרציתם לדעת על מרווחי השיווק ועליית מחיר הדלק
מחיר הדלק משתנה בדרך-כלל בהתאם למחירו בשוקי הנפט העולמיים במהלך החודש. ואולם, הפעם היה המחיר אמור לעלות בעיקר בגלל החלטת שר האוצר מתחילת אוגוסט להקטין זמנית את מס הבלו המוטל על הדלק, כדי למנוע את עלייתו ב-31 אגורות לליטר. על-פי ההחלטה, החודש היה צורך "להחזיר" את ההפחתה, ולכן מחיר הדלק אמור היה לעלות ב-24 אגורות.
וכיצד בלם האוצר את עליית המחיר הפעם?
משרד האוצר העמיס הפעם את עיקר העול על חברות הדלק והקטין את מרווח השיווק שלהן (הפער בין המחיר שהן משלמות תמורת הדלק שהן קונות לבין המחיר שבו הן מוכרות אותו לצרכן). את המרווח החליט משרד האוצר להקטין ב-18.8 אגורות לליטר.
מי קבע את שיעור ההפחתה ומדוע?
הממשלה שולטת במחירים המרביים של הדלק, מכיוון שללא פיקוח היו חלק מהתחנות יכולות להעלות את המחיר לרמה בלתי סבירה. הממשלה קבעה עוד בתחילת השנה שפערי השיווק שגובות החברות גבוהים מדי ומסייעים לעליית מחירי הדלק ויש להקטין אותם. עם זאת, עד כה לא יושמה ההחלטה. הקטנת פערי השיווק טובה לצרכנים.
מדוע ניסה שר התשתיות להתנגד?
שר התשתיות מייצג באופן מסורתי גם את האינטרסים של חברות הדלק, שכמובן מתנגדות להקטנת הקופון שהן גוזרות. לטענת חברות הדלק, הקטנת מרווח השיווק גורמת להן להפסד של 450 מיליון שקל לשנה והן מאיימות לפנות לבית-המשפט כדי לבטל זאת. מה שיותר מעניין את שר התשתיות הוא החשש שהפחתת המרווח תפגע גם באיכות שירותי אספקת הדלק במדינה.
האם יש לחברות הדלק סיכוי לייקר אותו שוב באמצעות פנייה לבית-המשפט?
חברות הדלק אמורות לעתור היום לבית-המשפט, אבל צריך להמתין ולראות אם יעשו כן ומה יהיו נימוקיהן. בעיקרון יבדוק בית-המשפט אם למדינה יש סמכות להקטין את המרווחים, וניתן להניח שנציגי הממשלה יסבירו
שלמדינה יש סמכות כזו ושההפחתה בוצעה במסגרת הליך תקין וחוקי. בית-המשפט אינו אוהב בדרך-כלל להיכנס לשאלות כלכליות מורכבות, כמו השאלה האם המרווח שמותירה המדינה בידי חברות הדלק הוא סביר.
כלומר, החברות הן המפסידות היחידות מהמהלך?
לא בדיוק. גם המתדלקים בתחנות עלולים להפסיד. במסגרת ההוזלה מבקש משרד האוצר להגדיל גם את ההנחה עבור תשלום עצמי ל-20 אגורות לליטר. כאשר המחיר יורד עשויים נהגים רבים לוותר על שירותי המתדלק. נוסף על כך, גם חברי המועדונים למיניהם עלולים להיפגע כיוון שחברות הדלק צפויות לבטל או לצמצם את ההטבות שהעניקו להם על-מנת לחסוך בהוצאות.







נא להמתין לטעינת התגובות




