זעם בחברות הדלק על הפגיעה ברווחיהן

הלחץ מהרחוב עשה את שלו: אתמול נכנע שר התשתיות ללחציהם של שטייניץ וליברמן והסכים לחתום על הצו שמקצץ את רווחי חברות הדלק ב-19 אגורות לליטר; התוצאה: הבנזין התייקר ב-5 אגורות לליטר, במקום ב-24 אגורות; חברות הדלק כבר מכינות את העתירות לבג"ץ

נורית קדוש ויובל גורן | 31/8/2011 18:37 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מחיר הבנזין למכוניות עלה הלילה ב-5 אגורות - אמנם סכום בלתי מבוטל, אך נמוך בהרבה מההתייקרות שהיתה מתוכננת במקור.

מחיר הבנזין היה אמור לעלות ב-24 אגורות לליטר, אך בעקבות החלטת שרי האוצר והתשתיות להתערב ולקצץ את רווחי חברות הדלק ב-19 אגורות לליטר - התמתנה ההתייקרות. המחיר לבנזין 95 אוקטן בשירות עצמי עומד כעת על 7.27 שקלים לליטר, בהשוואה למחיר של 7.22 שקלים לליטר שהוצע עד אתמול בחצות.

החלטת הקיצוץ במרווח השיווק של חברות הדלק לא עברה בצורה חלקה: שר התשתיות עוזי לנדאו סירב תחילה לחתום על צו הפחתת המחירים וביקש לבחון את השלכות הצו יוצא הדופן על רווחיות חברות הדלק. בעקבות כך התחוללה מיני סערה פוליטית שבמהלכה התערבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן. בסופו של דבר שוכנע אתמול לנדאו לחתום על הצו, וההחלטה על המחירים החדשים יצאה אל הדרך. התעריף המעודכן נכנס לתוקף בחצות וייושם לכל אורך החודש הקרוב.
חשש למאות פיטורים

כצפוי, ההחלטה לקצץ את מרווח השיווק, שהתקבלה אתמול בערב, מעוררת סערה רבה בענף. בענף הדלק הובעו אתמול חששות מפיטורי מאות עובדים. הסיבה לכך היא הקיצוץ ברווחי חברות הדלק הנאמד ב-450 מיליון שקל. כמו כן, הגדלת שיעור ההנחה על תדלוק עצמי עלולה לפגוע במתדלקים בתחנות. נוסף על כך, ועד העובדים של סונול החליט לעתור לבג"ץ נגד שר האוצר והתשתיות. את העתירה יגיש עו"ד שי תקן ובה דרישה למנוע את העלאת המחירים.

גם חברות הדלק עצמן יגישו עתירה דומה ואתמול כבר החלו ההכנות לצורך כך. הן שכרו את שירותיו של עו"ד דודי תדמור, שיגיש את העתירה בשם איגוד חברות הדלק. עתירה נוספת תגיש באופן עצמאי חברת דור אלון.

לפי העתירה, משמעות המהלך היא "הטלת מס שלא כדין והפקעת רכוש חברות הדלק". העותרים טוענים כי "מדובר

בפעולה פוליטית חסרת אחריות שנועדה לשמור על תדמית המדינה" ומוסיפים כי ההחלטה לוקה בחוסר סבירות קיצוני.

עד כה היווה מרווח השיווק 10% ממחיר ליטר בנזין והסתכם בכ-72 אגורות. הצו שחתמו עליו לנדאו ושר האוצר יובל שטייניץ יביא לקיצוץ של 25% ממרווח זה. גורם בכיר בתחום ההגבלים העסקיים טוען כי זו הפעם הראשונה שהמדינה דורשת מחברה למכור מוצר המצוי בפיקוח מחירים במחירי הפסד ולסבסד מכיסה את המחיר לצרכן. "מדובר במוצר הליבה של חברות הדלק. הנהנית העיקרית ממכירתו היא המדינה הגובה 60% מהמחיר שמשלם הצרכן כמס. 30% הם מחיר הדלק המזוקק - ורק 10% מוקצים לטובת הובלה, מכירה ושירות", טוען אותו גורם.

אם תתקבל עתירתן של חברות הדלק, יוקפא מהלך הפחתת מרווח השיווק והצרכנים יספגו התייקרות של 24 אגורות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->