יואל גבע: "זה לא נכון שמהנדס וכלכלן ירוויחו פי כמה ממורה"
לקראת פתיחת שנת הלימודים השבוע מחזק יואל גבע את מערכת החינוך: "מערכת החינוך קיימת בשביל התלמידים ולא בשביל המורים, וככה היא צריכה להתנהל"; לדבריו, "המערכת משלמת שכר נמוך מדי, ולכן אנשים טובים אינם עובדים בהוראה"
כדי למשוך את הטובים ביותר לבתיהספר הוא סבור כי יש לשלם למורים יותר, הרבה יותר, וגם לדעת מתי לפטר. "לפני הרבה שנים היתה מורה בגימנסיה בתלאביב שהיתה נכנסת לכיתה ולא מלמדת. היא היתה מבקשת מהילדים לפתוח ספרים ולפתור תרגילים בלי הסברים. מובן שאיש לא יכול היה ללמוד שום דבר, ולכולם היו מורים פרטיים. במשך שנים ארוכות היא המשיכה ללמד בצורה הזאת, ורק כשהגיע רון חולדאי והפך למנהל בית-הספר הוא הצליח להעביר אותה לתפקיד אחר, שבו היא לא תעמוד מול תלמידים".
בית-הספר של גבע מלמד לבחינות הבגרות במתמטיקה, באנגלית, בפיזיקה, בתנ"ך, בספרות, בגאוגרפיה, בלשון, בהיסטוריה ובאזרחות - "כל מקצוע שיש לו ביקוש. כל תחום ממקצועות הליבה בבגרות". בכל שנה עוברים בכל אחד מהקורסים ללימודי בגרות 5,000-6,000 תלמידים, וזאת נוסף ליותר מ-10,000 תלמידים בשנה אשר שוקדים לקראת הבחינה הפסיכומטרית במסגרת המכון. על האופרציה מנצחים כ-110 מורים ו-270 עובדים בסך הכל. אף שהקורסים שלו נחשבים ליקרים ביותר במערכת, הוא מבטיח: "מתח הרווחים שלי הוא הנמוך ביותר במערכת. הוא חד-ספרתי ואנחנו לא יכולים להוציא את מה שאנחנו מוציאים במחיר נמוך יותר".
איך החלטת להקים בית-ספר פרטי?
"כשהצטרפתי לעירוני ה' ב-1978 פנה אליי מורה שהיה גם מרצה באוניברסיטה בשם נתן אל-יוסף ואמר לי "מה אתה עושה פה? אני משכנע כל מי שמגיע לפה ללכת לעבוד בבנק. להתקדם", השבתי לו שאני רוצה להיות מורה והוא ממש כעס עליי וענה "אתה עוד תהיה ממורמר". המשכתי להיות מורה, מה שכן, שנתיים מאוחר יותר כבר לא הייתי מורה בעירוני ה'. הרגשתי שאני יכול לעשות את זה טוב הרבה יותר מאיך שעשו את זה עד עכשיו. הייתי מורה די פופולרי, והיתה דרישה ללמוד אצלי כי נתתי את הנשמה, אז החלטתי לפתוח מסגרת שבה ילמדו המורים הטובים ביותר. עזבתי את עירוני ה' כי נמאס לי לעבוד בהתנדבות, אף שאהבתי מאוד לעבוד שם".
האם מערכת החינוך היום עדיין משלמת שכר נמוך מדי?
"אני חושב שמערכת החינוך עדיין משלמת שכר נמוך מדי, ולכן אנשים טובים רבים אינם עובדים בהוראה. אנחנו חברה שהשיקולים החומריים מנחים אותה, והרבה מורים פוטנציאליים טובים לא מצטרפים למערכת בגלל סוגיית השכר".
האם העלאת שכר המורים במסגרת עוז לתמורה היא צעד מספיק?
"עוז לתמורה מהווה שינוי בכיוון הנכון, אבל זה עדיין רחוק מלהספיק. זה העתיד של הילדים שלנו, זה חשוב כל-כך שהילדים שלנו יזכו בחינוך הטוב ביותר, אבל אנחנו לא משקיעים משאבים מספקים ואחר-כך מתפלאים שיש ירידה ממושכת באיכות הנוער. רפורמה נוספת היא השונות בשכר וביחס שצריכים לקבל הטובים והטובים פחות. הדיפרנציאציה היא מרכיב חשוב שצריך גם כן להתקיים, אנחנו צריכים להבין שמורים הם אנשים חשובים מאוד במדינת ישראל, ולכן אם מישהו נותן את הנשמה יש למצוא את הדרך לתגמל אותו ולא רק בכסף. אנחנו צריכים להבין שהילדים שלנו הם אוצר ושצריך להשקיע בהם כדי שיקבלו את התנאים הטובים ביותר".
למה אתה לא נכנס לתחום בתי-הספר האינטרניים?
"לתלמידים שנפלטים ממערכת החינוך קשה מאוד להגיע להישגים יפים. כשמגיע אלינו תלמיד כזה אנחנו ממליצים לו לחזור למערכת ולהיות עם בני גילו. כיוון שבמציאות של היום רוב בתי-הספר הפרטיים האינטרניים הם מסגרות לילדים שנפלטו מהמערכת, אני לא שם. מלבד זאת, אני משלם למורים פי כמה וכמה מכל ביתספר אחר בארץ וכדי ליצור מערכת ברמה גבוהה הייתי צריך לגבות מההורים הרבה מאוד כסף. הרבה מאוד מורים שלנו לפסיכומטרי הם כאלה שעוזבים תחומים כמו משפטים, הנדסה ורפואה בשביל להמשיך ללמד אצלנו".
כמה אתה משלם למורים?
"לא משנה הסכום. בוא נגיד שהם מרוויחים שכר שמאפשר להם לחיות בכבוד, ואפילו יותר מבכבוד. כשהגעתי לתחום עבדו בו רק סטודנטים שהרוויחו שכר זעום, ואנחנו יצרנו למעשה מקצוע חדש שהוא מקצוע לחיים-מי שעובדים בו הם אך ורק אנשים שיש
מלבד אופן התגמול, אילו דברים נוספים מערכת החינוך יכולה ללמוד ממך?
"היום כשנכנס מורה למערכת החינוך רוב הסיכויים הם ש-30 שנה מאוחר יותר הוא ילמד פחות או יותר באותו האופן שהוא לימד בעבר. אין חלוקת ידע במערכת, אם מורה בי"א 1 מגלה שיטה מצוינת ללמד אז המורה בי"א 2 לא יידע על זה. זה לא קשור לתמריצים; השתלמויות מורים זה דבר בסיסי ואיש לא מתעסק איתן. זה דורש תקציבים מינימליים מאוד".
האם אתה לא רוצה לחזור למערכת החינוך?
"אני מוכן לתת את עצמי למערכת החינוך בחינם. אנחנו עוזרים כבר היום בפרויקטים לילדים לקויי למידה ובהשתלמויות, אבל אני מוכן לתרום את עצמי למערכת החינוך תמורת שקל בשנה. וגם בשכר: אם אני אנהל בית-ספר אחד זה יעזור פחות מדרכים אחרות שבהן אני מאמין שאוכל לסייע, דוגמת השתלמויות. אני מוכן לעשות ימים כלילות כדי לעזור לבית-הספר".
האם היית ממליץ לאדם צעיר להצטרף למערכת החינוך?
"זה כיף ללמד, ואני מודה מאוד על חיי כמורה כי בזכותם יכולתי להיות עם אנשים צעירים והיתה לי הרבה מאוד שמחה. אני ממליץ למי שיש לו הרצון לעסוק בזה - לבחור בזה; זו בחירה קשה בגלל ההשתכרות, ואני מקווה שהמערכת תכיר בזה. לא יכול להיות שמורה טוב ירוויח 4,000 שקל בחודש, זה מעיד על סדר העדיפויות לא נכון במדינה".
מה השכר הנכון?
"זה לא נכון שמהנדס, עורך דין או כלכלן ירוויחו פי כמה ממורה. אני לא מומחה לשכר הנכון. אחת הדרכים להגיע לשכר כזה היא לתת יותר כוח לאלה האחראים למערכת בשטח. הייתי נותן אוטונומיה למנהלים בבחירת המורים ובתשלום דיפרנציאלי למורים".

אחת הטענות של ארגוני המורים הוא כי לא ניתן למדוד תפוקה של מורה, ולפיכך תגמול דיפרנציאלי למורים איננו אפשרי.
כיצד ניתן, אם בכלל, למדוד חינוך?
"מנהל בית-ספר יודע מי נותן את הנשמה ולמי אכפת מהילדים. אני לא חושב שצריך למדוד את המורה אך ורק על-פי ציוני תלמידיו, אבל זה רחוק מלשמור על מורים שלא אוהבים את הילדים וכועסים עליהם. מורה צריך יותר מביטחון תעסוקתי, אני לא חושב שיש לספק ביטחון כזה לאנשים שלא צריכים להיות מורים. הימצאותם במערכת החינוך גורמת לילדים לשנוא את הלימודים.
"אנחנו לא נמצאים כאן בשביל לספק ביטחון תעסוקתי. בוא נקרא לילד בשמו - יש אנשים שבוחרים להיות מורים כי הם לא יכולים לעשות שום דבר אחר. יש כאלה שבכלל לא שולטים בחומר. אני מסתכל במחברות של תלמידים לפעמים ונחרד. יש מורים טובים במערכת, אבל יש גם כאלה שפשוט לא מכירים את החומר ולא יודעים מה הם עושים".
אתה מאמין שמערכת החינוך יכולה להיראות כמו זו שלך?
"אני מאמין שאפשר לשפר את מערכת החינוך במאות אחוזים ולא רק בעשרות אחוזים".
אתה עדיין מלמד?
"אני עדיין מעביר השתלמויות פה ושם. אני יושב עם מורים ועובד איתם, אבל אני כבר לא מלמד. אני מבוגר, בן 60. הקורסים אצלנו פרוסים על-פני כמה חודשים ודורשים ללמד מבוקר עד לילה, יש אנשים צעירים שיש להם כוחות ובנויים לזה".
בשבדיה ובהולנד נהוגה שיטת השוברים, שלפיה ההורים יכולים לשלוח את ילדיהם לבתי-ספר פרטיים ולזכות בנתח מתקציב החינוך הציבורי המוקצה לילדיהם כדי לעשות כן. האם אתה סבור שיצירת תחרות עם מערכת החינוך הציבורית באמצעות הכנסת גורמים פרטיים יכולה לשפר אותה?
"אני חושב שזה רעיון טוב ויפה. אנחנו היינו פותחים בתי-ספר וגם יזמים אחרים היו יכולים לפתוח בתי-ספר טובים, עם זאת, במערכת לא אוהבים בדרך-כלל גורמים פרטיים כמוני. הם רואים במערכת כמו שלי הוכחה לכישלון המערכת. אבל זה לא תמיד נכון, ישנם הרבה תלמידים שבגיל ההתבגרות לא רוצים להתמקד בלימודים, אלא בדברים אחרים כמו יחסים עם בני המין השני, וכשם מסיימים את השירות הצבאי הם מוכנים יותר ללמוד. כמו כן, אני לא שולל את העובדה שעם המערכת הנוכחית ועם תקצוב נאות אפשר לעשות דברים יפים מאוד".
אתה חולש על מערכת שתפקידה ללמד, אך האם אין הבדל בין חינוך לבין לימוד?
"אין לנו שעת חינוך בשבוע, אבל מפני שהמורים אצלנו באים למקצוע עם כל-כך הרבה אהבה - זה מגיע לתלמידים. תלמידים אומרים לי שאנחנו משנים להם את החיים. אנחנו אומרים לתלמידי מתמטיקה: 'אתם שאלתם אותנו במשך הקורס אלפי שאלות ועכשיו לנו יש שאלה אחת בשבילכם - מה למדתם אצלנו?', ואנחנו מקבלים תשובות מדהימות: 'שאני יכול', 'שאין דבר שעומד בפני הרצון', 'שאני מסוגל'. יש אנשים שחוויית הכישלון כל-כך טבועה אצלם שקשה להם להאמין שהם יכולים להצליח, ואנחנו גורמים להם להאמין בעצמם. אני מאמין שזה אקט חינוכי מהמעלה הראשונה".







נא להמתין לטעינת התגובות




